Oktasd az oktatót - HTIC Európai Védelmi Ügynökség helikopteres gyakorlata Magyarországon

dsc_3192m_1.jpg

Az EDA (European Defence Agency) vagyis Európai védelmi ügynökség, az Európai, elsősorban az Uniós államok haderői részére szervez különböző közös kiképzéseket, közös gyakorlatokat az interoperábilitás létrehozására, szintentartására erősítésére. Ez azt jelenti, hogy a résztvevő nemzetek közös harcászati eljárásokat hoznak létre, azokat begyakorolják és a saját nemzeti haderőkben elterjesztik, így kvázi akár egy leendő közös európai haderő esetén azonos eljárásokkal tudnának együttműködni az európai védelmi erők.

eda3.jpg

  • Az EDA logója. (forrás: eda.europa.edu)

Az EDA sok tevékenysége közül több a helikopteres fegyvernemmel kapcsolatos:

A helikopter kulcsfontosságú eszközzé vált a modern válságkezelési műveletekben, különösen az aszimmetrikus ellenséggel szembeni fellépés során. Annak ellenére, hogy jelentős számú forgószárnyas repülőgéppel rendelkezik Európa, a katonai műveletekben sok esetben hiányzik a létfontosságú helikopteres támogatás. A tagállamokkal folytatott konzultáció során több kulcsfontosságú tényező is hozzájárult ahhoz, hogy a helikoptereket nem lehetett alkalmazni: a személyzetek képzésének hiánya, a repülőgépek technikai felszerelésének hiánya, valamint a bevetett műveletek logisztikai támogatásának nehézségei. Az EDA programjai segítik a részt vevő tagállamokat e problémák kezelésében, és elsősorban a képzésre összpontosít.

eda2.jpg

  • Egy másik logó (forrás: eda.europa.edu)

Az EDA tevékenysége a készségek, tapasztalatok és képzések európai országok közötti egyesítése és megosztása révén az azonnali képességek javítására irányul.

A képességek javításához a közvetkező eszközök állnak az Ügynökség rendelkezésére:

Többnemzeti gyakorlatok, taktikai szimpóziumok, szintetikus képzés, helikopteroktatói képzés ("Train the trainer"), elektronikus hadviselés (EW) és összetett légi műveletek (COMAO), tervezési tanfolyamok és a tagállamok által igényelt egyéb képzési tevékenységek.

Az EDA szervezése alatt 2009 és 2019 között: 289 helikopterrel, 2000 hajózó és több mint 12000 katona vett részt a gyakorlatokon, amelyeket Franciaországban, Spanyolországban, Olaszországban, Portugáliában, Finnországban, Belgiumban és Magyarországon tartottak. 17 különböző országból 794 helikoptervezető végzett az EDA helikopter-taktikai tanfolyamán (HTC). Az „oktasd az oktató” tanfolyamon (amely talán a Helikopteresek TopGun-ként lehetne aposztrofálni 6 különböző országból 110 oktató pilóta végzett a helikopter-taktikai oktatói tanfolyamon (HTIC).

eda-patch.jpg

  • EDA felvarrók (forrás: eda.europa.edu)

EDA helikopteres képzés öt nagyobb kiképzési projektből áll:

Helikoptergyakorlat-program (HEP)

A HEP program megállapodását 2012 novemberében írta alá a 13 hozzájáruló tagállam. Szlovénia 2016-ig 14 ország írta alá. A HEP egy 10  évig (2012-2022) B-kategóriás programmá a helikopterszemélyzetek elméleti és gyakorlati oktatásával hozzájárul a különleges műveletekhez bevethető helikopteres képességek növeléséhez. A gyakorlatok középpontjában a környezeti és többnemzetiségű képzés, az interoperabilitás gyakorlati tapasztalatokon keresztüli növelése, a helikopter-harcászati oktatókból (HTI) álló mentorcsapat alkalmazásával történő európai szabványosítás, a műveleti tapasztalatok megosztása, valamint a közös taktikák, harcászati eljárások kidolgozása áll.

eda-hep.jpg

  • A HEP (Helicopter Exercise Programme felvarrója. A jelmondat: gyakorlat, bizalom, győzelem (forrás: eda.europa.edu)

Helikopter taktikai tanfolyam (HTC)

Ez egy B kategóriás program, amely 7 tagállamot érint. A program a bevetésre kijelölt teljes személyzet számára nyújt operatív helikopter szimulátoros taktikai képzést. A képzés a modern, igényes és változó műveleti környezet megértésére összpontosít. A tanfolyam elméleti leckékből és szimulátoros környezetben végrehajtott reális küldetésekből áll, kereskedelmi forgalomban kapható alkatrészek és komoly játéktechnológiák felhasználásával.

2014-ben aláírták a HTC program várhatóan 2022-ben zárul le. 2019. március végéig 794 hajózót képeztek ki, a kezdetektől fogva integrálva az EDA gyakorlatokon alkalmazott taktikákat, technikákat és eljárásokat.

Helikopter taktikai oktatói tanfolyam (HTIC)

A HEP és a HTC kiemelkedő teljesítménye ellenére nem volt lehetőség arra, hogy Európában minden olyan pilótát kiképezzenek, akiknek szükségük lenne egy ilyen képzésre. Ezért az oktatók képzésére létrehozták a Helikopter Harcászati (taktikai) Oktatói Tanfolyamot (HTIC), amely a résztvevő nemzetek oktató helikopter vezetői számára olyan készségeket és ismereteket biztosítanak, amelyekkel saját nemzeti keretben az európai harcászati taktikát és kiképzést továbbadhatják, oktathatják, valamint segítséget nyújthatnak a HEP, a HTC és a HTIC végrehajtásában. A tanfolyamot sikeresen elvégzők a tagállamok által közösen elismert képesítést kapnak. A legjobbak közülük az EDA vezető oktatói csapat tagjaivá válhatnak, akik az EDA helikopteres képzés egy részét végrehajtják vagy irányítják, szabványosítást és szakértelmet biztosítanak, a gyakorlatok során a többi HTIC-diplomással együtt vezetik a mentorcsapatot.

2019-ig 7 HTIC „oktatsd az oktatót” tanfolyamot tartottak sikeresen, és 110 oktató pilóta szerzett bronz, ezüst vagy arany fokozatú képesítést. Hazánkban az elmúlt két hétben ez a programot rendezték meg Pápa Bázisrepülőtér központtal.

COMAO tervezési tanfolyam

A COMAO (össz-légihaderőnemi) tervezési tanfolyam két hétig tart, és a COMAO tervezés hátterét, elméletét és alkalmazását tárgyalja, a forgó műveleteket helyezve a középpontba.

Az elméleti elemet követően a tanfolyam résztvevői naponta bevetések sorozatát tervezik meg és tájékoztatják őket. A tanfolyam résztvevőit helikopter-harcászati oktatók és más kiválasztott szakemberek mentorálják és oktatják. A tanfolyam célja, hogy a résztvevők megismerjék a többi szakterület gondolkodását, ezért a tanfolyamot számos más repülőeszközök - többek között nagy sebességű repülőgépek, Légtérirányító- és ellenőrző repülőgépek, harci helikopterek és felderítő- (ISR) légijárművek - személyzetével és szakembereivel egészítik ki. A napi feladatok egyre összetettebb hírszerzésen alapuló forgatókönyvet követnek, amely fokozatosan mutatja be a képességek és fenyegetések teljes spektrumát. 2019 végéig 4 COMAO-tanfolyamot tartanak.

Elektronikus hadviselés (EW) tanfolyam

Az EW-tanfolyam 2 héten át tart, és célja, hogy a kiválasztott személyzetek számára a földi és légi EW-rendszerek és fenyegetések alapvető elméletének megértését biztosítsa. A tananyag az alapvető elektronikai harc elméletét és doktrínáját tartalmazza, bemutatja a rádiófrekvenciás - lokátáros (RF) és infravörös (IR) fenyegetéseket, a figyelmeztető rendszereket és az ellenintézkedéseket. A tananyag foglalkozik a légi járművek felszerelésének és a védelmi segédrendszerek (DAS) alkalmazásának általános elveire, és foglalkozik az interoperabilitási kérdésekkel.

Bár a hangsúly a forgószárnyas kérdéseken van, a tanfolyam során számos más - szárazföldi és légi - platformot is tanulmányoznak. 2019 végéig 3 EW-tanfolyamot tartanak.

Többnemzeti helikopteres kiképzőközpont (MHTC)

Az EDA nem arra hivatott, hogy képzési intézmény legyen, hanem inkább az együttműködő képzés katalizátora. Olyan kezdeményezéseket indítunk, amelyek hozzáadott értéket jelenthetnek a tagállamok számára, és amikor ezek megszilárdulnak és kellő érettségi szintet érnek el, olyan tagállamot vagy multinacionális szervezetet keresünk, amely hajlandó átvenni a tevékenységek adminisztratív és szervezési felelősségét, lehetővé téve az EVÜ számára, hogy felszabadítsa az erőforrásokat és új kezdeményezések kidolgozására összpontosítson.

Az EDA több mint egy évtizede sikeresen irányítja a helikopterprogramokat, és a következő 5 éves időszak során ezek fokozatosan az EDA-n kívülre kerülnek, a portugáliai Sintrában létrehozandó jövőbeni Multinacionális Helikopter Kiképző Központba (MHTC).

E tekintetben az MHTC Cat-B projektet 2019 augusztusának végén hagyták jóvá, és 18 különböző ország csatlakozott hozzá.

szervezet_1.JPG

  • Az EDA felépítése ((forrás: eda.europa.edu)

A EDA gyakorlaton a helikopteres feladatok eljárása némileg eltérő a NATO eljárásoktól, de nem okozott gondot a Szövetségből érkező országok hajózóinak.

papa-repter.jpg

  • Pápa Bázisrepülőtér címere (forrás: wikipedia)

A hazánkba 2021. októberben rendezett képzés a Helikopter taktikai oktatói tanfolyam (HTIC) két hetes kiképzése volt, amely előtt két hétig már az évben, Portugáliában szimulátoros képzésen vettek részt az oktatók. A képzés három évig tart, és a tervek szerint ennek forgószárnyas gyakorlati része tehát három további évig Magyarországon fog Pápai támaszpont központtal zajlani. A három év múlva un. Arany fokozatú oktatók kerülnek ki a projekt keretében. 2021-ben még sok bronz fokozatú oktató repült. A HTIC-ben, nem azt tanítják, oktatják, hogy kell helikoptert vezetni, sőt ezt a változatos típusválaszték miatt nem is lehetne, akiket itt képeznek, azok rendszerint már saját típusukon oktató pilóták.

dsc_3112m.jpg

  • Egy svéd oktatópilóta készülődik a repülésre.Külön kérés volt, hogy a pilóták arcát ne lehessen felismerni a képeken. Ez több mint érthető kérés volt. Természetesen a blogger betartotta.

Akik itt repültnek azok, már képesek repülni nappal és éjjel a saját típust, elöljáró ajánlással rendelkeznek kiképzői feladat ellátására. Képesek alkalmazni a saját típus önvédelmi képességeit levegőből és földről érkező fenyegetéssel szemben valamint saját fegyverzetüket is képesek használni. NATO STANAG 3.3.32 szintű angol nyelvtudással rendelkeznek, alkalmasak parancsnoki előadások megtartására és megértésére angolul. Elsajátították a tanfolyam kötelező katonai irodalmát, elméleti oktatási anyagát.

Az itt végző helikoptervezetők képesek lesznek harcászati tanácsot adni tábornoki parancsnoki szintnek, illetve képesek multinacionális, többnemzetiségű légi műveleteket irányítani.

A program feszes. Az első évben bronz fokozatot kapnak a résztvevők, a második évben a harcászati kurzus elvégzését követően kapják az Ezüst fokozatot és a harmadik év végén érhetik el az arany fokozatot az arra érdemesek.  

A Pápai Bázis Repülőtérről magyar H145M, a cseh Mi-171Szh, osztrák OH-58B Kiowa és S-70A Blackhawk, portugál AW101 Merlin, valamint a svéd HkpA 15 (AW109) típusú helikopterekkel repültek. A HTIC kiképzést segítette ide települt három cseh L-159ALCA kiképző és könnyű támogató harci repülőgép, valamint a Kecskeméten állomásozó Central Hawk gyakorlaton részt vevő 100. RAF repülőszázad Hawk T.1A gyakorló repülőgépei és a kecskeméti 59/1 Puma harcászati repülőszázad JAS-39 Gripen harci repülőgépei is.

dsc_3034m.jpg

  • Az Osztrák Államszövetség Bundesheer S-70A Black Hawk helikoptere. Az Amerikai Egyesült Államoktól beszerzett forgószárnyas típusból napjainkban  kilenc példánya van hadrendben. Orr részében időjárás lokátor található, és felfegyverezhető "door gunner" vagy az oldalajtókhoz szerelt géppuskákkal.

dsc_3117m.jpg

  • Labanc barátaink másik típusa az OH-58 Kiowa könnyű helikopterből 11 darab áll szolgálatban. A helikopter két oldalára felszerelhető géppuska. Ezek a helikopterek nem azonos felszereltségűek a horvátok által repülő Kiowa Warrior típusváltozatnak, amely rotoragyára érzékelőgömb van felszerelve és hordozhatják az AGM-114 Hellfire páncéltörő rakétákat is.

dsc_3184m.jpg

  • A svédek hasonlóan a spanyolokhoz, minden hadrendbe állított idegen típusnak új típusjelzést kreálnak. A Hkp15A (15-ös helikopter) az Augusta-Westland AW109LUH típusa. Ezekből a helikopterekből 20 darabot rendszeresítettek. Van Hkp15B változatuk is amely tengerészeti üzemeltetésre is alkalmas, például hajófedélzeti használatra.

dsc_3020m.jpg

  • A szlovák barátaink Mi-171 típusú forgószárnyasa. A kutató-mentő feladatra is alkalmas típuson látható besugárzásjelző, érzékélőgömb, és a pilótafülkét oldal páncéllemez védi az alulról érkező lövedékek ellen. A Mi-171 és a Mi-17 közti alapvető különbség, hogy a 171 eltolható oldalajtókkal rendelkezik, viszont hátul nincs kinyitható félgömb ajtaja, hanem egyenes a kabin/tehertér hátsórésze.

dsc_3021m.jpg

  • A legnagyobb helikopter a gyakorlaton az Augusta-Westland Merlin 101 forgószárnyas volt, amely portugál színekben érkezett. Szintén alkalmas kutató-mentő sőt harci kutató-mentő szolgálatra, besugárzásjelzők, nagy teherbírású csörlő, keresőfényszóró és érzékelőgömb is felszerelésre került.

dsc_3061m.jpg

  • A Merlin-t elég kényelmesen székezték be tágas sok hely van benne.

 

dsc_3067m_1.jpg

  • A pilótafülkébe tilos volt befotózni, de így kikapcsolt állapotban nagy dolgokat nem árul el a kép, azonos a többi modern helikopter cockpithez, képernyős kijelzők és középkonzol, sok kapcsolóval.

dsc_3317m.jpg

  • A csehek 6070-es lajstromszámú díszfestésű L-159 ALCA repülőgépét nemrégen még a kecskeméti repülőnapon majd a szlovákok Malackában rendezett repülő fesztiválján tekinthettük meg.

dsc_3318m.jpg

  • Egy másik ALCA "tökig póttartállyal".. Az Aero L-159-ese a L-39NG-nél jóval erősebb, potensebb, lokátorral ellentevékenység rendszerrel és sok fegyverintegrációval ténylegesen harcfeladatokra is alkalmas repülőgép. Ha már magyar többségi tulajdonban van az Aero, ennek a típusnak a modernizált változatát kéne beszerezni, a csak gyakorló feladatokra alkalmas NG helyett.

dsc_3296m.jpg

  • Pihenőben a SAC/HAW 01-es és 02-es oldalszámú C-17 Globemaster III nehéz hadászati szállítórepülőgépei. Elöttük repült el a helikopteres fegyvernemünk 19-es lajstromszámú H145M helikoptere, amely felfegyverzett változatban indult feladatára.

dsc_3108m.jpg

  • A 704-es oldalszámú Mi-17 közepes szállítóhelikopterünk az ország nyugati felének kutató-mentő szolgálatát látja el. Az, hogy mikor fogja váltani a H145M a típust ebben a feladatkörben annak tervezett dátuma nem nyilvános.

Az idei kurzus során Magyarországon sok helyen repültek a helikopterekkel, de elsősorban Balaton-Kiliti és Kadarkút környékén lévő repülőterek voltak a célpontok. Sajnos komolyan vett titkosság vette kerül az Európai TopGun képzést, bár tudtunk volna kerülőúton fotózni a térségekben, de ez egyrészt hatósági szankciókat, illetve kapcsolataink eliminálását is jelentette volna az EDA-val. A sajtónapon kedvesen fogadtak minket, sőt a briefingre is beengedték a médiát. Szili Zoltán alezredes is válaszolt a a sajtó kérdéseire.

dsc_3248m_1.jpg

  • Szili Zoltán alezredes, (Magyar Honvédség Parancsnoksága Kiképzési Csoportfőnökség Szakkiképzési és Kiképzés-ellenőrzési Főnökség kiemelt főtisztje) veterán helikoptervezető. Mi-24-el is repült. Az EDA programon hazánk egy helikopterrel és négy pilótával vett részt. (Mellettük ellenerőként stb. más repülőeszközök és szárazföldi egységek is részt vettek).

Ugyanakkor a levegőben bázison belül két helikoptert lehetett csak megfotózni, bár a többit is már feladatra készítették fel, és ráadásul távozásunk után 15 perccel már a levegőben voltak. Vendéglátóink az alap kommunikációs tanfolyamon tanultakat elfelejtették, hogy engedni, segíteni kell a sajtó munkáját végezni, márpedig egy repülőbázison fontos, a fel és leszállások rögzítése. Nélkülük nem lehet jó riportot készíteni.

dsc_3290m.jpg

  • Az egyik 09-es lajstromszámú H145M még a földön a 19-es fegyveres változat már a levegőben. Sajnos a helikopterek úgy szálltak fel, hogy "véletlenül" se lehessen jó képeket készíteni..

dsc_3145m.jpg

  • Kivétel a két ténylegesen megfotózható indulás volt. Először hazánk  11-es oldalszámú H145M helikoptere indult feladatrepülésre.

dsc_3284m.jpg

  • A sógorok már a helikopter előkészítésénél tartották. a rotor ellenőrzése, mellett felszereltek az oldalajtó helyén működtethető géppuskát is. 

dsc_3098m.jpg

  • Magyar műszakiak a H145M mellett.

dsc_3389m.jpg

  • A 6MBG lajstromú osztrák Black Hawk indulásra készen. Sajnos a felszállását már nem fényképezhettük le.

dsc_3273m.jpg

  • Mintha Caslavban lennénk. A csehek 212-es százada repül 16 darab L-159A könnyű csapásmérő változatot, a 213-asok pedig öt darab L-159T1 és három L-159T2 változatot üzemeltetnek. 

dsc_3050m.jpg

  • A cseh könnyű csapásmérőket is feladatra készítették fel. Aero műszakiak is voltak a cseh csapatban, a kék dzsekis fickók a repülőgépnek háttal. A külső függesztőponton az AIM-9M Sidewinder gyakorlóváltozata látható.

dsc_3975m.jpg

  • Az EDA gyakorlaton a "Red Force" tagjaiként Szu-22, illetve MiG-21-et emulálva repültek a brit 100. repülőszázad Hawk T.1A gyakorló repülőgépei is. Nos ezek tényleges gyakorló repülőgépek, néhány kg-os gyakorló bombákkal el vannak látva, de a gépágyú konténereiket már évek óta kiselejtezték. Az orrukban nincs lokátor, és ellentevékenység rendszerük sincs. Nem véletlenül ki is vonják a repülőgépeket 2023-ban. A T.2-esek szolgálatban maradnak. Ne feledjük, hogy a Királyi légierő jó néhány harci repülőszázaddal rendelkezik, amelyek Eurofighter (Typhoon) és F-35B repülőgépekkel állnak hadrendben. Ott nem pénzkidobás egy sugárhajtású gyakorló század, mert van sok harci repülőgép, nagysebességű és alacsony repülésre is alkalmas légtér, valamint megfelelő oktatóközpont. Nos szuperszónikus repülőgépekre nekünk soha nem lesz megfelelő légtér, ez nem politikai kérdés, hanem az ország mérete nem teszi lehetővé.

dsc_3264m.jpg

  • Ugrik Csaba dandártábornok, a kecskeméti bázis parancsnoka, és a Dr.Bali Tamás ezredes  szolnoki bázisparancsnok helyettes is ellátogatott Pápára.

dsc_3126m.jpg

  • A tűzoltó autó is jelzi, hogy hamarosan repülés lesz.

dsc_3257m_1.jpg

  • Egy ritka lehetőség. Pápa felett húzott át a világ legnagyobb teherszállító repülőgépe az AN-225-ös Mrija. Az egyik felhőablakban elcsíptük..

dsc_3448m.jpg

  • A Pápai látogatás után, elautóztunk Jutaspusztára, mert a Lőtéri Értesítő szerint éleslövészetre volt a légtér lefoglalva. Nos ott fotóztuk le a Pápáról lőgyakorlatot tartott 19-es lajstromszámú H145M helikopterünket.

Az biztos, hogy a NTFC mellé helyezve az EDA tanfolyam is rendkívül drága, de mindkettő csúcs a maga területén és bár a jelenlegi kormányzat még a WC-deszka pucolók tanfolyamára is a Nemzeti jelzőt süti, de a többnemzetiségű magas oktatói színvonalú és oktatási anyagokkal dolgozó, megfelelő légterekkel rendelkező tanfolyamok, kiképzések lehetnek csak képesek ténylegesen „combat ready” hajózók, műszakiak és magasabb parancsnokok kibocsájtására.

Az EDA 2022 nyarán rendezi meg hazánkban másodszorra a Fire Blade gyakorlatot, amely az HTIC mellett egy másik esemény, de ezen már részünkre is repüléseket és a gyakorlat során fotózható küldetéseket is ígért számomra az EDA spanyol származású instruktora, akivel e-mailen kapcsolatot tartok. A Fire Blade tervezése decemberben kezdődik.

hot-blade-17.jpg

  • A 2017-ben hazánkban tartott fire blade (tüzes kard) hadgyakorlat címere. 2022-ben ismét Pápa Bázisrepülőtérről tartja az EDA a gyakorlatot. (forrás: wikipedia)

hot-blade-21.jpg

  • 2021-ben a Hot Blade (forró penge) gyakorlatot tartották Portugáliában. (forrás: wikipedia)

dsc_3459m.jpg

A Bakony Harckiképző Központ területén folyamatosan zajlott az EDA és a Central Hawk gyakorlatok mellett légi tevékenység, éleslövészet. A H145M 20mm-s gépágyújának dörgése mellett, Mi-24P helikopterek is lőttek a 30mm-es gépágyúkkal, Sz-8 nem irányított rakétákkal, valamint a JAS-39 Gripenek is két GBU-12-es Paveway II. lézer irányítású légibombát is  felhasználtak.

dsc_3498m.jpg

  • A jutaspusztai FARP-nál landol a 331-es lajstromszámú Mi-24P harci helikopter.

dsc_3520m_1.jpg

  • A 336-os is leszállásra készül. Látható a belső pilonon a B-20-as az Sz-8 rakéták konténere. A forgószárnyasok kettő-kettő rakétakonténert hordoztak.

dsc_3554m.jpg

  • Alacsonyrepülésben a 334-es MiHU. A grafitszürke szín nehezen érzékelhető zöldes-barnás fákkal borított dombok között is, éjszakai pedig teljesen elrejti a helikoptert.

dsc_3582m.jpg

  • A 334-esen megfigyelhető a két B-20as konténer  és a 30mm-es gépágyú.

dsc_3795m.jpg

Egy éjszakai felvétel. A Mi-24-nél a rotorlapátokon ledes megvilágítás bekapcsolható,hogy látható legyen gyakorlaton, de valódi harcban természetesen lekapcsolható. 

dsc_3809m.jpg

  • Tartalmas hosszú nap volt, az EDA gyakorlattal és a lövészetre induló-érkező helikopterek fotózásával.