Tüzes Penge (Fire Blade) helikopter hadgyakorlat Magyarországon 2022
Magyarországon az MH Pápa Bázisrepülőtér adott otthont 2022. június 07-24. között az Európai Védelmi Ügynökség (EDA) helikopteres gyakorlatának.
- A Pápai katonai repülőtér madártávlatból.
A Honvédség forgószárnyas személyzeteinek harcászati kiképzése elsősorban az EDA programjaira épül. Érdekesség, hogy amíg a helikopteres kiképzést egy kiváló magas színvonalú európai program keretében valósul meg, addig a szuperszónikus hajózók kiképzése éppen elkerült Kanadából az NFTC programtól, amely hasonlóan magas színtű és drága kiképzési forma volt, és helyette egy magyar és talán olasz program fogja átvenni a helyét, benne az Fidesz érdekeltségi körébe tartozó Aero Vodochody L-39NG kiképző repülőgépek közreműködésével. Ezekből 12 darabot szerzett be a kormányzat és valószínűsíthető, hogy a gombhoz varrják a kabátot, függetlenül attól, hogy az NFTC kiválóan bevált, mint pilótakiképzés.
- Az Európai Védelmi Ügynökség lógója. (forrás: EDA)
Hazánk 2017 után másodszor volt házigazdája a „Blade” gyakorlatnak, amelynek fókuszában a multinacionális, többnemzetiségű közös műveletek, azon is belül az összetett légiműveletekre (COMAO), így erősítve az együttműködést a helikopter személyzetek és más légi és szárazföldi egységek között bonyolult, összetett, valósághű és kihívást teremtő környezetben.
- A 2022. évi Fire Blade és a Helikopter Exercise Program lógója között a Magyar Légierő címere (amit még akkor is hivatalos, ha lég haderőnemről beszélünk, mert az Összhaderőnemi Parancsokság része. forrás: EDA)
A gyakorlat során a helikopter személyzetek többnemzeti kötelékben gyakoroltak és tovább fejlesztették tervezői és repülési képességüket, valamint erősítették az együttműködést dinamikus forgatókönyvek és gyors döntéshozást megkövetelő szituációk keretében nappal és éjszaka.
A gyakorlat lehetőséget adott éleslövészetre – ez első alkalom volt az EDA program során Európában - és légi roham kiképzésre, hogy erősítsék a helikopter személyzetek képességeit tűzerő, mozgékonyság, védelem és a helikopterek együttműködése terén, illetve, hogy gyakoroltassák az eszközök légi és szárazföldi harcászati szerepét és a harctéri manővereket.
A gyakorlat fontos célja volt különleges műveleti kiképzés lehetőségének megteremtése, hogy erősödjenek a helikopter személyzetek képességei a különleges műveleti illetve hagyományos szárazföldi erők támogatása esetén a katonai műveletek széles skáláján. A helikopterek támogatták a gyakorlaton résztvevő szárazföldi csapatokat és a Terrorelhárítási Központ állományát az élőerő és felszerelés harctérre szállításával, a fedélzetről való kijuttatással valamint tűztámogatással. A helikopterek közreműködtek továbbá a sebesültek kimentésében és elszállításában.
A COMAO műveletek mellett, az alábbi feladatokat gyakorolták a forgószárnyas személyzetek:
- támadó repülés,
- speciális műveletek légi támogatása, (pld. deszant LZH-ra szállítása lerakása "fast rope" módszerrel, levegő-föld éleslövészet)
- harctevékenység támogatása,
- közel légi támogatás (CAS) biztosítása,
- felderítő repülés,
- harci kutató-mentés
- személyek kimentése
- MEDEVAC repülések
Fontos kiképzési cél volt, hogy a helikopter személyzetek legyenek képesek többnemzeti kötelékben támogatni a szárazföldi csapatok harcát hagyományos és városi környezetben is, valamint nappal és éjszaka egyaránt.A gyakorlat tervezési fázisa során az Európai Védelmi Ügynökség kiképzői – többek között holland és német (chief instructorok) proffesszionális tudásukkal támogatták a vendéglátó nemzetet komplex légiműveletek valósághű megtervezésében. A gyakorlat alatt szintén az EDA által kijelölt mentorok kísérték figyelemmel és segítik a személyzetek munkáját, valamint a harceljárások betartását.
A gyakorlaton öt nemzet (Ausztria, Belgium, Szlovákia és Szlovénia) 25 repülőeszköze vett részt, de több európai ország is küldött megfigyelőket a rendezvényre.
- A résztvevők országok repülőeszközei és létszámtáblázata (forrás: EDA)
- A Megfigyelő országok (forrás: EDA)
- Az instruktorok (forrás: EDA)
A sajtó képviselői három eseményen is részt vehettek. Az első egy kötelékrepülés lett volna, amelyet sajnos az időjárás anulált és a biefing (eligazítás) után bekövetkezett légköri változások miatt nem valósult meg. A második alkalommal Újdörögd téréségében figyelhettük meg egy kényszerleszállt felderítő UAV (pilóta nélküli drón) adatkazettájának és lehetőség szerint magának az eszköznek is a kimentését egy ellenséges területről. Itt a MH 2 Bertalan Árpád különleges műveleti dandár egy alkalmi alegysége OPFOR (vagyis ellenerő) szerepét játszotta. A művelet során az EDA helikopteres egysége megkapta a feladatot és annak végrehajtását meg kellett előző nap tervezni, majd másnap végrehajtani. Tudták, a drón hozzávetőleges helyzetét, valamint azt, hogy esetleges ellenséges erők tevékenykednek, de közelebbi információkat nem kaptak, tehát a terepviszonyok, az ellenség hozzávetőleges erejének ismeretében kellett a megközelítési, a felderítési, keresési, kiemelési feladatokat megtervezni, majd végrehajtani. A scenariót a földön árgus szemekkel figyelték az mentorok és ellenőrök. Féltucat katonai újságíró szemlélhette az eseményeket, de mi sem kolbászolhattunk a területen, hiszen megzavarhattuk volna a helikopteres egység feladat végrehajtását, például ellenséges katonáknak is nézhettek volna bennünket. Ennek tükrében egy speciális helyről volt lehetőségünk az akció végrehajtását végignézni.
- A sógorok Bell OH-58 Kiowa könnyűhelikoptere
- Szintén Osztrák AB-212. Az AB az Augusta-Bell rövidítése. A Vietnamban repült UH-1 Huey reinkarnációja
- Az olasz licencgyártású forgószárnyas hosszított teher/utasfülkével készült.
- Az osztrák helikopter is fel van szerelve rakétaindításra riasztó rendszerrel.
- AS.532 Cougar a Szlovének forgószárnyasa. A H225M Caracal ennek a helikopternek a továbbfejlesztett változata.
- A résztvevő országok legmodernebb típusa az NH-90 közepes szállítóhelikopter TTH (Tactical Transport) változata , a "kompozitcsoda'.
- A típust, Olaszország, Németország, Franciaország és Hollandia rendszeresítette. Másik változata az NFH (NATO Frigatte Helicopter) amely tengerészeti forgószárnyas.
A scenárió végrehajtását az Osztrák Légierő Pilatus PC-9 repülőgépei felderítő repüléssel kezdték meg, majd hazánk Mi-24 harci helikopterei (egy-egy V és P változat) mintegy 3-500 méter magasan közelebbi légi felderítést, illetve esetleges tűztámogatási feladatot repültek. Utána a sógorok Bell Kiowa helikopterei repültek a térségbe, majd szlovén és osztrák forgószárnyasok raktak le mesterlövészeket és felderítőket, akik egyrészt elrejtőztek, másrészt a drón keresését végezték, amely rádióadást sugárzott. A felderítők után jöttek a főerők, a belgák NH-90 a szlovének Cougar és a szlovákok Blackhawk szállító helikopterei, amelyekből a egy-egy rajnyi katona szállt ki és foglalt el különböző terepszakaszokat. Itt lépett közbe az ellenerő, és lepték meg a kommandósok a deszantolt katonákat. A kézifegyverek dörgésébe egy-egy kézigránát is repült, és rózsaszín füst jelezte, hogy bizony a helikopteres egység egy darázsfészekbe nyúlt. Meg is sebesült - persze imitáltan -néhány katona akiket a belgák speciális A-109 könnyű MEDEVAC helikoptere szállított el, illetve a Cougar is vitt sebesültet. A területről felszálló forgószárnyasokat újabb meglepetés várta, mivel a közeli erdőből smokey SAM-mel (vagyis kézi légvédelmi rakéta imitátorral) érte támadás. Ezt a Mi-24 harci helikoptereknek, illetve PC-9 repülőgépeknek kellett leküzdenie, miközben a szállító helikopterek éles fordulókkal kerülték el a területet.
- A deszantolt egység katonája még ne tudja kik leselkednek rá a bozót túloldalán.
- Egy másik katona óvatosan lőállást foglal.
- Az ellenerő kézifegyver és kézigránát támadására a deszant többi tagja is a harctevékenység helyére sietett.
- Most hol vannak az ellenerő (ellenség) harcosai?
- Imitált sebesült kivonása a harctérről.
- Megérkezett a Belga Királyság MEDEVAC feladatra átalakított A-109 könnyűhelikoptere.
- A sebesültet hordágyon viszik a járműhöz. Jól látható a helikopter oldalára utólag felszerelt kis fülke szerű toldalék, amely azért fontos, hogy a sérültet a helikopterben keresztben is tudják szállítani.
- A személyzet és a deszant közös erővel segíti a sérültet, és közben a tűzfedezetről sem feledkeztek meg.
- A "Smokey SAM" gyakorlatilag egy kézi légvédelmi rakétát imitál
- Az NH-90-be visszatér a deszant a kivonáshoz.
- A Szlovákok UH-60M Black Hawk helikoptere is aktívan dolgozott a deszant szállításában.
- A katonák itt is sorakoznak a beszálláshoz.
- Az Osztrák Huey lassan menetkész. Várják a katonákat a kiemeléshez.
- Az ajtókat biztonsági szabályként bezárták. Az EDA biztonsági előírásai szigorúbbak a NATO vagy magyar előírásoknál.
Azt, hogy a feladatot sikerrel oldotta-e meg az többnemzetiségű EDA-s tervező és végrehajtó személyi állomány, nem árulom el, de az biztos, hogy többé-kevésbé realisztikus körülmények között kellett helytállni a kiképzésen résztvevők helikopter vezetőknek, deszantosoknak, és persze a bázison dolgozó műszaki katonáknak, akiknek a feladata volt, hogy a forgószárnyasok rendelkezésre álljanak.
A harmadik rendezvény előtt, az EDA gyakorlat vezetői lehetőséget teremtettek a média számára a kötelékrepülés újragondolt változatán részt venni. Én az egyik Mi-24P helikoptert választottam, mivel kedvenc típus, valamint úgy vélem, hogy talán ezt a forgószárnyast „fenyegeti” hazánkban a kivonás „veszélye”.
- A kötelékrepülés mellett feladatot is repültek a forgószárnyasok egy részével. A Briefing (eligazítás) során készült a fénykép.
- A lőtér..
- A kötelékrepüléshez készített slide. Mi a Phoenix 01 voltunk.
- Fontos a kötelékből kivállási sorrend is.
- A HM sajtó munkatársát repítette a Rubik 01 néven a Mi-17 helikopter. Nekünk pedig kis örvénylést és néhány nagyobb bedöntést, és "G" manővert jelentett.
A csatakopterünk a kötelék vezérgépe volt, így sok air-to-air képet, tehát levegőből másik légijármű fotót nem tudtam készíteni, de nagyon jó volt repülni a magyar hajózókkal, különösen azért, mert néhány nagyobb bedöntésű és „G” hatású manővert is végrehajtottunk a Mi-17-n repülő és fotózó kollégák kedvéért.
- A 336-os oldalszámú Mi-24 "P" és a 711-es lajstromjelű "V" változat a Pápai bázisrepülőtér betonján.
- Az osztrákok AV 212 -es helikoptere.
- A belgák MEDEVAC változatú A-109 könnyűhelikoptere.
- Munkában a pilóta.Stumpf Péter őrnagy "Stumpfi" repülte a minket is szállító Mi-24P harci helikoptert.
- "Stumpfi" a pilótafülkében. A kép nem repülésünkkor készült (forrás: Harcihelikopter.hu)
- A felvarrók minden fontosat elárulnak..
- Az egyik Bell Kiowa már a levegőben, és pörög a 711-es rotorja is.
- Taxizás közben. A helikopterek már a földön felvették a repülési alakzatot.
- Jómagam a Mi-24P deszantterében. A deszanttér elég szűk, és elvileg hat felfegyverzett katonát szállíthat.
- Innen jobban látható, a rendelkezésre álló hely.
- Elkezdődik a felszállás.
- Startra készen.
- A 03-as lajstromszámú H-145M helikopter hívójele FEDEX 01 volt. A 711-es önálló feladatot repült, nem a kötelék része.
- Meglepetés a betonon a Norvégia Falcon-20 zavaró repülőgépe. A repülőgépet a 717-es repülőszázad repüli.
- A HAW (SAC) egyik C-17 Globemaster III. nehéz szállító repülőgépe.
- DUKE 01, tehát a Sógorok AB-212-ese kiválik a kötelékből
- Követi DUKE 01-et FEDEX 01, a mi H145M forgószárnyasunk.
- PHOENIX 01 hívójelű Mi-24P - amiben ülünk - felülről. A Phoenix név emlékezés a Szentkirályszabadjai Harci helikopteresekre. (forrás: Benedek Levente képe)
- Ismét Pápa Bázisrepülőtér és a belgák A-109 helikoptere,
- A 335-ös lajstromszámú Mi-24P a kép alján, felül pedig kivont repülőgépek és helikopterek,
- Lassan taxizunk be az állóhelyre.
- A médiahelikopter a RUBIK 01 hívójelű Mi-17N.
Maradt még egy esemény, amely a gyakorlat VIP napja is volt egyben, amelyen a média és Magyarországon akkreditált katonai és vagy légügyi attasék is részt vettek, valamint hazánk légi haderőnemének parancsnoki állománya is megtekintett. A Romvárosban, Újdörögd környékén a szkenárió szerint a dél-balatoniak elfoglalták az észak-balatoniak egyik települését és a helyi óvodában tartottak fogva egy úgynevezett nagy értékű személyt. A feladat élve vagy holtan kihozni a célszemélyt – (ilyet a régi cowboyfilmekben wanted dead or live látni) - visszafoglalni a falut és biztosítani a terepet.
A történetbe itt is belerondítottak az ellenerő katonái, és a helikoptereket Mistral indítókkal felszerelt légvédelmi csoportosítás is várta, de feltűntek a dél-balatoniak BTR-80 páncélozott szállító járművei
Az EDA gyakorlata sikeres volt, A gépszemélyzetek és a tervezők is gyakorolhatták a többnemzetiségű kötelékekben a közös tevékenységeket, legyen az tervezés, vagy végrehajtás.
- Négy könnyűhelikopter (két osztrák OH-58 Kiowa és két Belga A-109LUH a Romváros felé tart.
- A Bell OH-58 Kiowa helikopter prototípusa 1966-ban repült először három évvel később indult gyártása- Utolsó példánya 1989-ben készült el mintegy 2200 darab elkészülte után. Ausztria a "B" változatból rendszeresített 10 darabot.
- Az A-109BA változatot állította Belgium szolgálatba. Jelenleg már BAi típusjelzésű LUH és MEDEVAC modifikációkkal repülnek, amelyekből összesen tíz darab van még hadrendben. A modernizált felderítő példányok LUH - Light Utility Helicopter - vagyis többcélú támogató helikopterek, amelyek felderítő feladatok mellett páncéltörő, vagy éppen szállító feladatokra is alkalmasak.
- A MEDEVAC változat repül el nagy sebességgel a médiának és megfigyelőknek számára kijelölt épület előtt.
- Honvédségünk már a néhány éve megrendelt és leszállított 20 darab H145M helikoptert repüli. A Zrínyi Haderőfejlesztési Program a politika 30 éves adósságát részben csökkentette a hadseregünk felé. A 15-os oldalszámú forgószárnyasunk emelkedik a levegőbe. A Fire Blade-ra kijelölt példányok, általános szállító feladatra felszerelt helikopterek voltak.
- A Bundesheer (szövetségi véderő (Ausztria) Bell Kiowa helikoptere mesterlövészeket rakott ki az erdőszélre.
- Az osztrákok gyakorlaton résztvevő másik típusa szintén olasz licencépítésű Augusta/Bell AB-212 helikoptere katonákkal a raktérben repül a kijelölt LZA (leszállózóna) felé.
- A 13-as lajstromjelű H145M szintén landolás közben.
- Az ellenerő katonái kézifegyver tűzzel várták a helikoptereket.Mint látható az "ellenség" szovjet/orosz fegyverzettel volt felszerelve..
- Az AB-212 a katonák kirakása után földközelben távozik.
- A szlovákok UH-60M Blackhawk forgószárnyasa már azokat a katonákat rakta le a háztetőre, akiknek feladata volt a terrorista vezér elfogása, vagy likvidálása.
- A deszant lejáratot keres a háztetőn.
- A szomszéd ház tetejére a szlovének Cougar helikoptere landolt. A tető mint látható elbírja a forgószárnyast, de ennek ellenére a gyors felszállási képesség miatt működnek a hajtóművel és folyamatosan forognak a rotorlapátok.
- A belgák NH-90 TTH helikoptere a ház előtti térre deszantolja a katonákat.
- A levegőből a fedezetet a kecskeméti JAS-39C Gripenek biztosították.
- Az osztrák PC-9 repülőgépekkel együtt.
- Az ellenerő a magyar haderő francia gyártású Mistral légvédelmi komplexumainak védelmére hagyatkozott.
- A merevszárnyú repülőgépek után indított rakétákat emulálták a Smokey SAM-ek.
- Az ellenerőnek beérkező BTR-80 harcjárművek is tűztámogatás biztosítottak a deszantosok ellen.
- A két PSZH megjelenése komoly meglepetést okozott a helikopteres alakulatnak.
- A légi lovasság a magyar Mi-24P harci helikopterek páncéltörő rakétáival és 30mm-es gépágyúival támadta meg a légvédelmi rakétásokat és a BTR harcjárműveket.
- Az UH-60M további katonákat juttatott az épület tetejére.
- A terroristavezér épületének helyét pontosan meghatározták és indult az elimináló osztag.
- Az ajtó berobbantása után az épületben folyt a tűzharc.
- A terroristák likvidálása után a gyorsreagálású erők kijelölt helikoptereikkel hagyták el a "romváros területét".
- Az AS.532-es forgószárnyasba is helyére igyekszik a kommandó.
- A két helikopter felszállás előtt.
- Az OH-58 helikopterek még egyszer végigsöpörtek a célterület felett.
,,Amit itt lehet látni az 10 év számos helikopteres gyakorlatának az eredménye. Elsősorban a terepen gyakoroltunk, de voltak harcászati képzések, a katonák tanulhattak a kiberhadviselésről és a háborús tervezésről is” nyilatkozta Jose Pablo Romera Project Officer Rotary Wing (vagyis a forgószárnyas ezred projektvezető tisztje. Magyar részről Rolkó Zoltán ezredes volt a gyakorlat igazgatója, de komoly feladatokat látnak el Magyar tisztek az EDA-n belül, például Szili Zoltán alezredes.
- A megfigyelők között volt Jenei Barna alezredes a kecskeméti bázis parancsnokhelyettese, egykori kiváló MiG-21 és MiG-23 pilóta, majd a NTFC oktató. Utána a Kabuli repülőteret vezette Irakban, majd a Kecskeméti szállítórepülők parancsnoka lett.
- Simon Péter ezredes 2017-ben még a Fire Blade-n volt a gyakorlat vezetője, és egyben a szolnoki Helikopterbázis parancsnokhelyettese. Azóta a Többnemzeti Különleges Légiprogram oktatóközpontjának (Multinational Special Aviation Programme, MSAP) vezetője a Horvátországi Zadar repülőtámaszponton.
- Egy francia megfigyelő. A repült típusa az AS.550/H225M Fennec.
- A belga és olasz megfigyelő beszélgetése.
Az EDA kiképzési rendszere változni fog a jövőben, az eddigi több szálon futó kiképzéseket egyesítik, hiszen a többnemzetiségű környezet, valamint a XXI század kihívásai a helikopteres erők számár is komplex feladatokat eredményeznek, amelyekre nem részenként, hanem "combat ready" tudással és felkészültséggel kell rendelkezni a gépszemélyzeteknek, műszakiaknak, magasabb parancsnokoknak, egységeknek, alakulatoknak. Az EDA nem teljesen a NATO STANAG eljárásait követi, a Védelmi Szövetségen kívüli nemzetek is tagok az Európai Védelmi Ügynökségnek, de azokhoz nagyon közeli implementálható eljárásokat gyakorolnak.
- A médianapon az akció előtt sajtótájékoztatón mutatták be a média képviselőinek az EDA Helikopter Programját.
- Rickard Rorberg az EDA jelenlegi és jövőbeni küldetéséről, feladatairól, felépítéséről tartott előadást.
- A többnemzetiségű gyakorlatok során a következő feladatokra készítik fel a forgószárnyasok személyzetét.
- Az eddig három fő gyakorlatsorozatból egy többnemzetiségű helikopteres gyakorló központot hoznak létre a Védelmi Ügynökségen.
- A gyakorlatok helyszínei és az abban résztvevő országok
Az eddig harcászati gyakorló programok a következőek voltak:
HEP - Helikopteres gyakorló program,
- évenként helikopteres gyakorlat,
- évente helikopteres harcászati szimpózium,
- elektronikus hadviselési és COMAO (összetett műveleti) tervezési kurz
HTC - Helikopteres harcászai kurzus,
- 6-9 kurzus évente
HTIC - Helikopteres harcászati instruktorok kurzusa
- évenként kurzus
helyett lesz a MHTC - Többnemzetiségű Helikopteres gyakoroló központ.
- Daróczi Endre alezredes előadásában a Fire Blade 22-n végrehajtott feladatokat ismertette. Először hajtottak végre a Blade gyakorlatok története során éleslövészet a résztvevők.
- A résztvevő országok.
- Az EDA gyakorlatok egymásra épülnek
Magyar oldalról segítségünkre volt Szili Zoltán alezredes az EDA-hoz kirendelt magyar felügyelő (HDF Air Force Inspectorate) valamint a szolnoki 88-asok és a pápa Bázisrepülőtér sajtóosztályának tagjai.
- A médianapon lehetett a földön is fotózni a forgószárnyasokat. AB-212 Osztrák Légierő.
- NH-90 TTH Belgium. A belgák négy darab szárazföldi változat mellett négy NFH tengrészeti változatot is rendszeresítettek.
- A szlovén AS.532 Cougar. Modernebb testvére a H225M Caracal kerül hadrendbe 16 példányban hazánkban.
- Az NH-90 a legkorszerűbb típus volt a gyakorlaton. Sok gyermekbetegsége van azonban, a "kompozit csodának". A helikopternél talán túl sok kompozitot is használtak, például reped a helikopterek padlója a bakancsok alatt. Napjaink híre, hogy a Norvégok visszaadták a gyártónak az összes beszerzett helikoptereket és mellékeltek hozzá egy hibajegyzéket, miért nem tudják használni. Az ausztrálok szintén elégedetlenek a típussal, de Németországban is komoly problémák voltak az üzemeltetéssel.
- A 336-os lajstromszámú Mi-24P. A külföldi megfigyelők, különösen amerikaiak érdeklődésének a központjában volt. (Mi meg repültünk is vele...)
- A Mi-17 még mindig olyan képességekkel rendelkezik amelyet nem pótol még a H225M Caracal sem.
- "Stumpfi" és az amerikaiak.
- A szlovákok UH-60M Blackhawk helikoptere kiváló forgószárnyas, de az ára is tükrözi ezt. Északi szomszédunk az amerikai Sólymokra költötte ingét-gatyáját (UH-60M és F-16V). Az UH-60M ennek ellenére fapados maradt, még rakétaindítás érzékelők sem fértek a büdzsébe. Magyarország által beszerzett helikopterek full-os felszereltségűek, A H225M-ről csak a légi utántöltő csonk hiányzik majd.
- A Mi-17 hajtóműveinek ellenőrzése.
- A Minyo a két szárnyán 192 darabos Sz-5 nem irányított rakétakészletet hordozhat konténerekben. Nem kis tűzerő.
- Egy osztrák OH-58B és egy magyar katona.
- Az OH-58B Kiowa más beállításban.
- A 15-ös oldalszámú H145M repülés közben.
- A belga Augusta-Westland A-109BAi MEDEVAC helikopter felszállásra kész.
- A 03-as magyar H145M szintén.
- Egy kis árnyjáték. H145M
- OH-58B Kiowa
- UH-60M Balckhawk
- UH-60M Blackhawk
- Mi-24P