Francia Dominancia - Iniochos 2024 - Görögország, Andravia AFB

dsc_8964m_2.jpg

Az INIOCHOS nemzetközi hadgyakorlatok Görögországban, Andravida légibázison települt repülőerőkkel két hetes időszakban kerül sor, amely során az Athéni FIR (vagyis éleslövészetre is alkalmas légtér) nagy részét használják.

Az első INIOCHOS-t az 1980-as évek végén rendezték, és a COMAO kombinált légi műveletekre vonatkozó korabeli kiképzés szükségességéhez igazítottak. A következő évek során a gyakorlat sikere azt a döntést eredményezte, hogy évente megrendezésre kerüljön. 2005-ben a gyakorlatot átszervezték a résztvevő repülőgépek saját bázisokról a tervezés pedig az Andravidai Légibázison található Repülő Harcászati Központ és a Vadászrepülő Iskola létesítményeiben zajlott.

Andravida az F-4E Phantom II PI2000 (AUP) vadászbombázók bázisa, mellette a Görög Légierő harcászati iskolájának is az otthona.

dsc_0407m_1.jpg

  • Európában Görög és Törökország üzemelteti még a veterán McDonell-Douglas F-4E Phantom II. repülőgépeket, mindkét nemzet erősen modernizált változatokat.

2013-tól a gyakorlatot nagyobb méretűre emelték és bevetéseket is változtatták azzal a céllal, hogy egy reálisabb és valóságosabb környezetet hozzanak létre, intenzív és hosszan tartó 24/7 harci ritmusban, jelentősen növelve a kiképzés színvonalát.

Az INIOCHOS-t első alkalommal 2015 áprilisában INVITEX (meghívásos gyakorlat) formájában tartottak meg, az Izraeli Légierő és az Egyesült Államok Európai Légierő (USAFE) különleges erőinek (SOF) előretölt légi irányítóinak (J-TAC) részvételével. Utána a gyakorlatok nemzetközivé váltak. 2017-ben az Olasz Légierő és az Egyesült Arab Emirátusok, 2018-ban a Brit Királyi Légierő a 2019-ben Egyiptom, Franciaország, Németország, Jordánia, Kanada, Horvátország és Románia 2021-ben Spanyolország, Franciaország valamint Ciprus vettek részt első alkalommal a gyakorlaton.

A INICOHOS gyakorlat fő célkitűzése a REALISTA kiképzés biztosítása, amelyet egy valósághű harci környezet megteremtésével érnek el. A gyakorlatok két hétig mindennapos akár 3-4 akár éleslövészettel is párosított bevetésekkel intenzív harci ritmusban zajlanak. A kiértékelés a repülőgépek fedélzetére telepített, rájuk függesztett, valamint földi és tengeri telepítésű követési és kiértékelési rendszerek, érzékelők és speciális szoftverek használatával történik, a Görög vadászrepülő iskola (harcászati repülőiskola) tapasztalt oktatóinak közreműködésével.

dsc_0585m_1.jpg

  • Görög F-16 kötelék az Andravidai bázis felett.

A gyakorlat során különböző bevetési típusokat repülnek:

Integrált földi telepítésű légvédelem (GBAD) elleni műveletek

  • Precíziós csapásmérő bevetések (pld. hidak, erőművek, vezetési pontok, járművek ellen)
  • Offenzív légi támadó művelet, repülőterek ellen légitámadások.
  • Hadihajók ellen támadások
  • Konvojvédelem
  • Harci-kutató mentő műveletek
  • Közel Légi támogatások
  • Repülő radarállomások és előrejelző vagy légi utántöltő repülőgépek védelme, vagy ellenük való támadások

A 2024-es gyakorlatot április 01-22 között tartották. A külföldi repülőerők 01-07 között érkeztek az Andravida repülőbázisra.

24-295x300.png

  • Az Iniochos 2024 logója. (forrás. haf.gr)

A gyakorlatról sok információt nem közölnek, ugyanakkor a média és a fényképészek, bloggerek számára, április 10-én és 17-n tartották spotternapot, valamint külön médianap is volt 12-én. A médianapon került sor az úgynevezett Photes Flight-ra amikor átrepül a gyakorlaton résztvevő nemzet egy-egy repülőgépéből álló kötelék az athéni Akropolisz, illetve a Korinthoszi öblön átívelő a világ leghosszabb ferdekábeles hídja a Charilaos Trikoupis felett.

tn_inh01726_dxo.jpg

  • A résztvevő nemzetek köteléke Charilaos Trikoupis felett. (forrás: haf.gr)

A 2024-es Iniochos gyakorlaton részt vevő nemzetek:

Görögország, Franciaország, Montenegró, Qatar, Szaúd-Arábia, Románia, Spanyolország valamint az Egyesült Királyság és az Amerikai Egyesült Államok voltak, utóbbiak repülőgépei nem települtek Görögországba. Megfigyelőket küldött Ausztria, Németország és Portugália. Sajnos magyar részvétel ezúttal sem volt tervezve a nagyszabású rendezvényre.

tn_5.jpg

  • A résztvevő nemzetek repülősei a sajtókonferencián. (forrás: haf.gr)

Az Andravidára települt repülőgépek közül Franciaország által gyártott típusok voltak döntő hányadban, hiszen a Dassault repülőgépgyártó cégcsoport negyedik generációs Rafale típuscsaládját repülte a Görög, a Francia és Qatar légiereje. A régebbi Mirage-2000 (Deux-Mille) vadászbombázói szintén részt vettek görög színekben a gyakorlaton. A Lockheed-Martin gyártott F-16 vadászbombázó család repülőgépek a Görög és a Román Légierő felségjelzéseit viselték, Szaúd-Arábia Eurofighter, Spanyolország pedig McDonell-Dougles F/A-18 repülőgépekkel települt Andravida légitámaszpontra. A Görög Légierő F-4E Phantom II PI2000 (AUP) repülőgépei szintén résztvevők voltak, akárcsak Montenegró Bell 414 és Ciprus AW-139 helikopterei. Utóbbiakat nem láttak a bázison.

2022-ben látogattam ki először a Magyar Nagykövetség segítségével a gyakorlatra és idén immár harmadik Iniochos rendezvényen jártam az Andravida Repülőbázison.

A 2022. évi Iniochos gyakorlatról a blogbejegyzés itt olvasható:

INIOCHOS 2022 - Nemzetközi hadgyakorlat Andravida - Military - Technology (blog.hu)

A 2023. évi Iniochos gyakorlatról a blogbejegyzés itt látható:

Indiai Szuhojok, Szaúdi F-15-sök és sok minden más, INIOCHOS 23, Andravia, Görögország - Military - Technology (blog.hu) 

Az április 10-i spotternap mellett első ízben, két napot töltöttem a környező hegyekben lévő egyik sziklás völgyben, ahol mélyrepüléseket végeznek sok esetben a gyakorlat résztvevő, hasonlóan a híres-hírhedt amerikai Star-War/Rainbow kanyonban, illetve a Skóciában lévő Mach-Loop völgyben. Balszerencsémre a mélyrepülés fotózásra szánt két napon csak minimális repülőtevékenység zajlott a völgy felett és nem repültek be, pedig előző napon 8-10 alkalommal a hazajövetel napján pedig szintén több mint féltucat esetben tudtak szerencsés ismerőseim kiváló fényképeket készíteni az alattuk átrepülő harci repülőgépekről.

Nézzük, hogy milyen típusok, századok vettek részt az Iniochos 2024-es gyakorlaton:

A Szaúdi Királyi Légierő (‎الْقُوَّاتُ الْجَوِّيَّةُ الْمَلَكِيَّةْ ٱلسُّعُوْدِيَّة, Al-Quwwat Al-Jawiyah Al-Malakiyah as-Su’udiyah) 71 darab Eurofighert repült, három században. A 3. és 10. század F.2/T.3 a 80 század F.2 változatokkal repül. A típusjelzés is mutatja, hogy brit Eurofighter/Typhoon típusjelzéseket alkalmaznak. A szaúdiak 48 darab Tranche 2 és 24 darab Tranche 3-as változatot üzemeltetnek.

dsc_0578m.jpg

  • Szaúdi Eurofighter Typhoon. A 8013 lajstromszámú vadászbombázó a 80. repülőszázad egyik F.2 repülőgépe.

dsc_8535m.jpg

  • A Szaúdi Királyi Légierő hat darab repülőgépet, köztük négy F.2 és két T.3 változatot telepített Görögországba. 

A szaúdiak huszonnégy darab Tranche 3-as változatból 18 darab egy és nyolc kétüléses verziót utolsó példányát 2017. júniusban szállították le. A repülőgépek részt vettek a ISIS és a jemeni elleni légitámadásokban. 2018-ban újabb 48 darab Eurofighter szándékozott a sivatagi királyság beszerezni, de ezt Németország vétózta meg, Dzsamál Khashoggi meggyilkolására válaszul.

dsc_0292m.jpg

  • Az egyik T.3 változat a levegőben. A "T" a training, vagyis gyakorló változatot jelzi, de azok is képesek levegő-levegő és levegő-föld éles bevetésekre. 

dsc_0592m.jpg

  • A levegőben F-16 kötelék, a gurulóúton pedig az Szaúdi T.3 taxizik. 

dsc_0524m.jpg

  • A 313 lajstromszámú Eurofigter F.2-es a harmadik repülőszázad állományába tartozik.

A Qatari Emíri Légierő (القوات الجوية الأميرية القطرية, Al-Quwwat Al-Jawiyah Al-Amiriyah Al-Qatariyah) a Dukhan / Tamim Légibázisáról üzemelteti a 36 darabból álló Dassault Rafale légiflottáját. A típust az Emírség a régebbi Mirage 2000-5DDA repülőgépek utódtípusának vásárolta. A repülőgépekhez nagy hatótávolságú cirkálórakétákat és Meteor légiharc rakétákat is beszereztek. A Al Adiyat repülőezred három százada, az 1., a 61., és a 62-ik század is repüli a típust, amelynek első példánya 2019. februárban kerültek az Emír légierejébe. Az utolsó repülőgépek 2023-ban érkeztek meg a sivatagi országba.

dsc_0024m.jpg

  • A QA204 lajstromszámú Dassault Rafale DQ vadászbombázó a hatodik vadászrepülő ezred első századában repül a Qatari Emíri Légierőben. 

dsc_0896m.jpg

  • Ugyanez a példány a levegőben. 

dsc_1162m.jpg

  • A gurulóúton taxiznak a Qatari repülőgépek. Az Emírség, Mirage-2005DDA, Rafale, F-15E Eurofighter vadászbombázókat tart hadrendben.

dsc_1169m.jpg

  • A kétüléses Dassault Rafale DQ repülőgépek teljes értékű vadászbombázók

dsc_1181m.jpg

  • A QA210 lajstromjelű Dassault Rafale EQ vadászbombázó taxizik a görög bázison.  

dsc_9816m.jpg

  •  Qatari kötelék a légtérben

dsc_9943m.jpg

  • Leborítás az iskolakörre. 

dsc_9950m.jpg

  • A Qatari Rafale-k festésmintája eltér az általában használt légifölény szürke festéstől.  

dsc_1134m.jpg

  • A Qatari repülőgépek két üzemanyag póttartállyal és egy célmegjelölő/felderítő konténerrel repültek. 

A Francia Flottalégierő az AéroNavale hat darab Dassault RafaleM (F.3) hordozófedélzeti vadászbombázót küldött Andravidába. A haditengerészet 42 darabot üzemeltett a típusból, elsősorban a Charles de Gaulle repülőgép hordozó 11F., 12F., és 17F. fedélzeti századai részére. A görög gyakorlatra a 12F. század repülőgépeit repülték át a gall tengerészek. A típus első hat példányát is ez a század kapta meg 2000. decemberben, és 2002-ben repülték első harci bevetéseiket. Ekkor még csak légifölény vadászrepülőgép képességgel rendelkezett a Rafale. Később a Harry S. Truman és a George H. W. Bush amerikai repülőgép hordozók fedélzetéről is üzemeltek a francia vadászbombázók, mintegy 350 bevetést repülve.

dsc_0069m.jpg

  • A francia haditengerészeti Légierő RafaleM repülőgépekkel vett részt a gyakorlaton. A 13-as lajstromszámú példány a 12.F hordozófedélzeti repülőszázad állományába tartozik

dsc_1224m.jpg

  • Két repülőgép az AeroNavale állományából. 

dsc_1228m.jpg

  • A 34-es lajstromszámú Dassault RafaleM a 11.F hordozófedélzeti század állományából. 

dsc_0146m.jpg

  • Egy veterán példány a 7-es lajstromszámú vagyis hetedik RafaleM volt a flotta állományában.

dsc_0003m.jpg

  • A francia flottalégierő a görög bázis felett. 

dsc_0738m.jpg

  • A 13-as lajstromszámú RafaleM. A póttartályok mellett Thales Damocles típusú felderítő és célmegjelölő konténert hordoz.

dsc_0092m.jpg

  • A 34-es lajstromszámú RafaleM leszállása Andravidán.

Románia a MiG-21MF-ből és UM-ből álló és izraeli segítséggel a hazai LanceR változatokra átépített orosz vadászrepülőgépeit cserélte le használt Lockheed-Martin F-16 vadászbombázókra. A Román Légierő (Forţele Aeriene Române) 17 darab használt AM/BM (Block15 MLU M.6.5.2) változatot ex.  portugál és amerikai légierős példány alkotják, ezekhez szereznek be, még 32 darab használt Norvég F-16-ost, amelyek még nem kerültek át az orosz-ukrán háború miatt dél-keleti szomszédunkhoz.

dsc_8537m.jpg

  • A Román Légierő ex. amerikai és portugál repülőgépekből álló F-16 légiflottájából küldött három darabot a gyakorlatra. Az 53. "Vanatoare "repülőszázad Fetesti repülőbázison állomásozik.

dsc_9788m.jpg

  •  A 1605 lajstromszámú F-16Block15M ként került legyártásra 89-0982 gyártási számmal az USAF számára. 1984-1992 között több repülőszázad (612, 309,704) használta, majd az AMARCK sivatagi repülőgép tárolóba került. 1999 és 2016 között a Portugál Légierő 301. századában repült. Innen került a  Forţele Aeriene Române) állományába.

82-0982.jpg

  • Az első üzemetetője a repülőgépnek a 612. vadászrepülő század volt, amelyet 1991-ben feloszlattak. (forrás: f-16-net)

612th_tactical_fighter_squadron_emblem.png

A 612-esek felvarrója. (forrás: wikipedia)

82-0982_001.jpg

A Texasi 704. "Outlaws" (Banditák) szintén repülték a vadászbombázót, Őket 1996-ban oszlatták fel. (forrás: f-16.net)

704th_fighter_squadron_emblem.png

A 704-es "Banditák" emblémája (forrás: wikipedia)

15126_001.jpg

A Portugál Légierő állományában 15126 lajstromszámmal repült. (forrás: f-16.net)

dsc_9810m.jpg

A 1606-os lajtromszámú példány életútja hasonló volt az előző példányához. 1984-ben gyártották Block15M-ként. 

82-0999_001.jpg

  • Egykoron az USAF 704-es repülőszázadának állományában (forrás: f-16.net)

Napjainkban a 14 darab együléses és három kétüléses példányt repülnek a Peache Carpathian I. és II. program eredményeként. A Peace Carpathian III. program a jövendő használt norvég változatok beszerzése. Az egyetlen repülőszázaduk a Esc. 53. Vanatoare (Warhawks) amelyek Fetesti bázisról üzemeltetik a típust.

dsc_9744m.jpg

  • Két román Falcon a görög repülőtér felett.

A spanyol légi és űrerő (Ejército del Aire y del Espacio) 86 darab EF-18 A/B változatot üzemeltet, ezekből 72 darabot Spanyolországnak gyártottak 24 darabot pedig használtan kaptak az Egyesült Államoktól. A spanyoloknak épített EF-15A (C.15) és EF-18B (CE.15) példányok a legmodernebb minden korszerűsítést megkapott változatok, az ex. amerikai haditengerészeti példányok viszont csak légiharcra vannak korszerűsítve. Utóbbiak EF-18A+típusjelzést kaptak. Utóbbiak a Kanári Szigeteken állomásoznak Gando repülőgép támaszponton, és innen repültek át Andravidába. A 462. század feladata a Kanári-szigetek légvédelme.

dsc_8636m.jpg

  • Egy C.15 vadászbombázó a 462. Spanyol repülőszázad állományából. 

dsc_8671m.jpg

  • Az Tenerifei EF-18A+ változatú repülőgépek kevésbé modernizált példányok, mint a Spanyolországnak gyártott társaik. Az egység elsősorban levegő-levegő feladatkörre specializált, de a negyedik generációs vadászbombázó csapásmérő bevetésekre is alkalmas.

dsc_9419m.jpg

  • A spanyol repülőgépek csak az 1250 liter befogadó képességű póttartályokat hordozták. 

dsc_9515m.jpg

  • A fékezőhorog is mutatja, hogy ex. hordozófedélzeti példányokat repülik a Kanári szigeteiek. 

dsc_9532m.jpg

  •  Fordulóban. A F/A-18 és a MiG-29 közel légiharcban összetéveszthető.

spaf_patch_spanish_air_force_462_escuadron_squadron_pi.jpg

  • A repülőszázad felvarróján a mottó: milyen vagány vagy a földön. (forrás: wikipedia)

dsc_9539m.jpg

  • A "vagányok" egyik C.15-ese Andravida felett.

dsc_8926m.jpg

  • Leszállás közben a spanyol kontingens egyik repülőgépe. 

Hellász népének légiereje 36 darab Dassault Mirage-2000EG és négy kétüléses Mirage-2000BG változatot üzemeltetett. A „Deux-Mille”vadászbombázókhoz rendszerbe állították a SCALP EG cirkáló rakétákat, tehát vadászfeladatok mellett komoly csapásmérő kapacitást is kaptak a görög Délibábok. Huszonöt darabot később komoly modernizációval 2000-5F Mk2 (Mirage-2005 EGM) változatra húztak fel. Két kétüléses BG változat is 2005-ös (BGM) korszerűsítést kapott. Ezek a példányok maradnak hadrendben. A Mirage-ok a Tanagrai repülőbázison állomásoznak, és elsőrendű feladatuk Athén (Athina) légvédelme. A 114. repülőezredben, a 331-es "Theseus" a Deux-Mille repülőgépeket repüli a 332-esek. az utódtípust a Dassault Rafale 3F-RBC (EG) harcászati repülőgépeket.

dsc_8568m.jpg

  • A Deux-Mille vadászbombázók közül Európában már csak a modernizált 2000-5 változatok repülnek, kivéve a gall légierőt, ahol még a Mirage 2000D csapásmérők is szolgálatban állnak. A görögök 2000-5F Mk.2 (2000-EGM) példányai a Tanagrai repülőbázis állományába tartoznak, amely elsősorban Athén (Athina) légvédeméért felelőssek.

dsc_8619m.jpg

  • A Mirage 2000-es változatok nagy magasságban fölényben vannak az amerikai F-15, 16 és 18 repülőgépekkel szemben, amelyekkel a vetélytárs és egyben NATO szövetséges Törökország rendelkezik. 

dsc_8826m.jpg

  • Egy kétüléses Mirage-2000BG(M) változat felszállás közben Andravidán, a háttérben egyik Qatari Rafale látható.  

331mpk_embl-300x360-250x300.gif

  • A 331. Mira (Theseus) repülőszázad emblémája (forrás: har.gr)

dsc_8836m.jpg

  • A MICA (Missile d'Interception, de Combat et d'Auto-défense) rakéták kisebb hatótávolsággal rendelkeznek az AIM-120 AMRAAM változatokénál. A franciák két változatban, MICA RF/EM (électromagnétique) radarirányítású és MICA IR (infrarouge) hőkövető modifikációban gyártották. A MICA NG már AESA lokátorirányítású változat.

dsc_8842m.jpg

  • A együléses Mirage-2000-5F Mk.2 (EGM) változaton a ledobható üzemanyag póttartályok mellett az infravörös közelharc MICA rakéta gyakorló változata került függesztésre. 

A Mirage-2000 EG és BG korszerűsítetlen példányokért bejelentkezett India, tehát valószínűleg a hindusztáni félszigeten repülnek tovább.

dsc_8873m.jpg

  • A Deux-Mille hajtóműve egy SNECMA M53-P2 sugárhajtómű, amely maximálisan 64,3 kN tolóerővel rendelkezik, utánégetővel ez 95,1 kN leadására képes.

dsc_9412m.jpg

  • A jellegzetes deltaszárny amely a Mirage típuscsaládot jellemezte, a Mirage III, IV,V, 2000 és 4000 változatok esetében. 

dsc_9452m.jpg

  • Egy leszállás a kétüléses harci-gyakorló Mirage-2000 (BGM) változattal.

dsc_9477m.jpg

  • Egy másik leszállás a Deux-Mille EGM-mel. A modernizálatlan példányokat India veszi meg a görögöktől.

dsc_8685m.jpg

  • A legendás 2000-es sorozat utódja a Rafale. A 331-es repülőszázad a Sólymok kapták meg az első repülőgépeket Tanagrában.

dsc_8730m.jpg

  • Egy kétüléses Dassault Rafale 3F-RBC (BG) a görög légierő színeiben. A 402. legyártott Rafale.

 

tn_332_squadron.png

A 332-es sólymok címere. (forrás: haf.gr)

dsc_8993m.jpg

  •  Felszállás közben az egyik görög Rafale EG.

dsc_9024m.jpg

  • A festésen látszik, hogy újonan szolgálatba állított repülőgépek a Rafale-ok.

A francia Dassault harci repülőgépei mellett az F-16-os századok is repültek az Iniochos 2024 gyakorlaton. A 335, 337, 340, 341, és 347 Mira (század) F-16C és D repülőgépeit láthattuk Andravidában.

dsc_0175m.jpg

  • A 336. Olympos repülőszázad egyik F-16 vadászbombázója. Az egység támaszpontja Araxos autóval alig fér órányira, repülőgépen pár perce van Andravidától.

dsc_0189m.jpg

  • Az Olympos 008 lajstromjelű F-16-os vadászbombázója. A 06-0008 gyári számú repülőgép 2008-ben került a gyártásra a Görög Légierő számára Block52 konfigurációban és 2009-tól szolgál Araxoson.

336mb_embl-300x360-250x300.gif

  • A 336. "Olympos" Mira jelvénye (forrás: haf.gr)

dsc_0227m.jpg

  • A 139-es lajstromszámú F-16Block30K változatot 88-0139 gyári számmal építették. A 330. "Keravnos"(mennydörgés) repülőszázad állományába tartozik.

330m_embl-300x360-250x300.gif

  • A 330-asok emblémája. A bázisuk Nea Aghialos. (forrás: haf.gr)

dsc_0336m.jpg

  • A Tigrisek 013 lajstromszámú F-16Block52 vadászbombázója. Az Araxosi egység tagja a NATO Tigrisek szövetségének. 

dsc_0500m.jpg

  • A 003-as lajstromjelű Tigris a levegőben. A gyári száma 06-0003.és 2009-tól áll hadrendben az Elliniki Polemiki Aeroporia  állományában.

dsc_0674m.jpg

  • Görög F-16-sok köteléke a futópálya felett. 

dsc_0825m.jpg

  • A 0050-es oldalszámú Block50-es oldalszámú F-16-os a 347. Perseus repülőszázadból. A 93-1050 gyári számú repülőgép Fort Worth-ben készült Block-50Q változatként. 2010-ig a 341-es század állományában repült, azóta a Perseus századhoz tartozik.

dsc_1244m.jpg

  •  A 128-as oldalszámú Block 30K szintén a 330-as Keravnos, (Menydörgés) repülőszázad állományából érkezett.

dsc_1279m.jpg

  • A 128-as felszállás után maximális utánégetéssel emelkedik a levegőbe. 

dsc_8892m.jpg

  • Az 507-es lajstromszámú F-16Block52 vadászbombázó a 343. "Asteri" (csillagok) repülőszázadból. A század SEAD/DEAD tehát a földi légvédelem elleni bevetésekre készülő repülőszázad.

 

343m_embl-300x360-250x300.gif

  •  A 343-es "Asteri" repülőszázad emblémája. Az egység Kréta szigetén Souda Bay repülőbázison települt.

dsc_9669m.jpg

  • Az egyik krétai F-16Block52 a levegőben, 

A bázison települt 338. repülőszázad pedig négy F-4E(AUP) Phantom II. vadászbombázót emelt a levegőbe a gyakorlaton.

dsc_0653m.jpg

  • Az egyetlen repülőszázad az Andravidai 338-as amely még üzemelteti a Phantom II. repülőgépeket. 

338-squadron_mesa_selida.png

  • A 338. "Ares" impresszív címere. (Forrás: haf.gr)

dsc_0657m.jpg

  • A repülőgépek modernizált  F-4E(AUP) változatok. A Phantomokba az F/A-18 Hornet repülőgépek AN/APQ-65YG lokátora került beépítésre, tehát AIM-120B AMRAAM BVR légiharc rakétákat is tudnak hordozni.

dsc_0670m.jpg

  • Közelharcra az AIM-9M légiharc rakéta szolgál, ezek például a cseh Gripenek közelharc rakétái is, fejlettebbek hazánk Griffjeinek L-1I változatainál.  

dsc_0159m.jpg

  • Felszállás előtt a Phantom flotta négy repülőgépe. 

dsc_0165m.jpg

  • Az öreg masinák a gondos kezekben kiváló állapotban vannak. 

dsc_0379m_1.jpg

  • A típus elsősorban csapásmérő a görög légierőben. A Paveway I-II-III sorozat lézerirányítású ejtő lőszereivel kiváló  bombahordozók.

dsc_0402m.jpg

  • Az egyik veterán repülőgép felszállás után a hazai repülőtérről. 

dsc_0693m.jpg

  • A gyakorlaton három üzemanyag póttartályt hordoztak a Phantom II-es harci repülőgépek. 

dsc_0717m.jpg

  • Taxizás közben az Andravidai 338-asok egyik Phantom II-je, a háttérben egy görög F-16 látható. 

A gyakorlaton valószínűleg nem vettek részt, de az alacsonyrepülésre kijelölt völgy felett két alkalommal is láthatóak voltak M-346 Master repülőgépek, amelyekből Görögország 10 darabot vásárolt a Leonardo konszerntől.

dsc_1321m.jpg

  • A Görög Légierő 10 darab M346 Master repülőgépet szerzett be a Leonardo cégcsoporttól. Az eredetileg Alenia Aermacchi által gyártott típusból két repülőgép a 252 és 253 oldalszámú repült be két alkalommal a völgy fölé, ahol állomásoztunk.. Sajnos nem repültek be a völgybe.

dsc_1324m.jpg

  • Az olasz gyakorló repülőgép a North American T-2 Buckeye repülőgépek utódtípusa Hellász légierejénél.

dsc_8506m.jpg

  • A völgy felett megjelent egyik nap két Szaúdi Eurofighter is, de szintén nem nem repültek be alacsonyan sajnos. Az egyik kétüléses T.3 változat. 

dsc_8519m.jpg

  • A másik Szaúdi repülőgép egy F.2 harci változat volt.

A következő 2025. évi Iniochos gyakorlat megtartására csökkennek az esélyek, mivel Görögország 40 darab Lockheed-Martin F-35A ötödik generációs harci repülőgépeket rendelt meg amelyek 2027-28-ban kerülnek leszállításra A fogadó repülőtér Andravida, ahol ez év közepén elkezdődnek a repülőtér felújítási, modernizálási munkálatai. Az F-35A-k azt is jelentik, hogy az McDonnal-Douglas F-4 Phantom II. csapásmérő repülőgépeknek órái megszámláltattak. Utóbbiakból, még majd fél tucat vett részt az idei gyakorlaton.

Reméljük, ha Andravida Repülőbázis átépítés alatt is lesz, a közeli Araxos átveszi a fogadó repülőtér funkciót.

Ezúton is köszönöm az Athéni Magyar Nagykövetségnek, Urbán László ezredes úrnak, véderő attasénak a segítségét.