"Tactical Weapons Meet" - Belgium, Florrenes - 2017

1497820286_00.jpg

Június 7. és 16. között a Florennes-i légibázison rendezték meg a Tactical Weapons Meet elnevezésű nemzetközi gyakorlatot. Ez az esemény a Belga Királyság Florennes-ben állomásozó 1. század "Stingers" centenáriumának részeként jött létre.

patch_7.JPGS

  •  A Tactical Weapons Meet hivatalos patch-e

1497820269_83.jpg

  • Az egyik zóna. A vendég országok repülőgépeit itt készítették fel.

A századot 1917-ben hozták létre az első világháború idején, ettől kezdve használták a század emblémáját, a gyűszűvirágot is. Magát az emblémát első világháborús ász, André De Meulemeester tervezte, majd később egy másik mesterpilóta Willy Coppens formálta át.

thistle-belgian_air_force-1szd.jpg

  • A Belga első század a "gyűszűvirágok" címere (forrás: wikipedia)

A százéves évforduló alkalmából a század engedélyt kapott arra, hogy a 2. század egyik F-16-osát a század jelzéseire fessék. Az évforduló alkalmából használt F-16-os az FA-132-es volt. A század emblémája mellett, amelyet a Fighting Falconra festettek, a "Nemo me impune lacessit", azaz "senki sem hívhat ki büntetlenül" jelmondatukat is felfestették az üzemanyagtartályokra. A különlegesen festett F-16-os beceneve "Blackbird" volt.

1497820347_04.jpg

  • A 100. évfordulóra díszfestett FA-132 lajstromjelű F-16MLU.

1497820324_95.jpg

  • Az FA-132, 89-0010 gyári számú Fighting Falcon F-16 Block15AJOC-ként került legyártásra. Napjainkban Block20MLU változatként repül. 2015-ben a 2.. század állományába tartozott, majd 2017-től 2021-ig az első század repülte. Jelenleg a 2. században áll rendszerben.

Azóta, hogy a TLP-t még Belgiumból a spanyolországi Albacete-be költöztették a TWM volt az első nagy gyakorlat, amelyet Florennes-ben tartottak.

1497820308_41.jpg

  • Két "balga" belga.. Belgiumban Air Component a légierő megnevezése, tehát összhaderőnemi parancsnokság alatt működnek, nincs külön Belga Királyi Légierő. 

1497820383_07.jpg

  •  Egy felszállás Falcon módra. 

1497820382_14.jpg

  • Az FA-123 lajstromjelű F-16-os. 89-0001 gyári számon  Block15AE OC változatként gyártottak a helyi SABCA gyárban. Jelenleg a 31. harcászati repülőszázadban teljesít szolgálatot.

1497820384_61.jpg

  • Az FA-109-es F-16-os. 87-0053 gyári számmal a helyi SABCA gyártotta. Napjainkban a 2. harcászati repülőszázad állományába repül.

1497820385_30.jpg

  • Az FB-22 lajstromszámú F-16B kétüléses harci-gyakorló változat. 88-0048 gyártási számmal készült Belgiumban a SABCA gyárban. 2009-től a második harcászati repülőszázadban áll szolgálatban. 

1497820385_46.jpg

  • Az FA-109-es oldalszámú Falcon. 87-0053 gyári számmal készült a SABCA üzemében, Block15AA OCU konfigurációban, napjainkban Block20 MLU modernizálással repül. Az MLU korszerűsítés óta a 2. és a 10. század állománya között ingázott, jelenleg a második századnál van nyilvántartva.

1497820386_09.jpg

  • Az FB-22-ről egy kissé retusált fénykép.. 

1497820283_30.jpg

  • A kissé párás levegőben szép kondenz áramlások keletkeztek. 

1497820307_93.jpg

  • 2018. október 25-én Belgium hivatalosan kiválasztotta a 34 darab F-35A-ra vonatkozó ajánlatot a jelenlegi körülbelül 54 darabból álló F-16-os flotta leváltására. 

1497820325_70.jpg

  • A kétüléses Falconokat is keményen repülték a belga pilóták a Tactical Weapons Meet gyakorlaton. 

1497820264_57.jpg

  • A Belga Légi Komponens Embraer ERJ-145LR típusú VIP szállító repülőgépe.

A résztvevők június 13-án és 14-én a gyakorlat során 2 hullámot repültek. Egyet délelőtt és egyet délután. A gyakorlatra az 1. század több országot is meghívott. A „Tactical Weapons” Találkozón részt vett Spanyolország és Olaszország a Typhoonokkal, az Egyesült Királyság a Hawk T.1-gyel, Lengyelország a MiG-29B/UB-val és végül Görögország az F-4E-vel.

1497820283_59.jpg

  • A Spanyol Légierő C.16 típusjelzéssel repüli az Eurofighter harci repülőgépeket. (A britek is saját jelölést és Typhoon nevet adtak a típusnak.) 

1497820344_53.jpg

  • Egy szép felszállás kissé retusálva a 11-12 oldalszámú C.16-os repülőgépről. 

1497820401_45.jpg

  • Egy C.16 géppár szoros alakzatát bontja a futópálya felett. Mint látható a felderítő, célmegjelölő konténer elhelyezése közel sem optimális az Euróvadászoknál. A központi helyre függesztett konténer a repülőgép szárnyai miatt intenzív fordulók esetén elvesztheti a célokat, és kisebb a látható tér tartománya.

1497820422_93.jpg

  •  A 11-12 oldalszámú repülőgép pilótája is bedöntötte gépét a fotósok kedvéért.

1497820268_40.jpg

  • A 11-28 oldalszámú C.16 a futópályán dinamikus fékezés közben. A modernebb harci repülőgépeken már nincs törzsféklap. Az növeli a repülőgép tömegét és meghibásodási lehetőség. A különféle szárnymechanizmusok nagyobb méretű kitérítésével pótolják a törzsféklap fékező hatását. 

1497820265_09.jpg

  • Az olaszok F-2000A típusjelzésű Eurofightere. Az olaszoknak nemes egyszerűséggel EFA a repülőgép hétköznapi neve. Az Aeronautica Militare 94 darab repülőgépét elsősorban légifölény vadászgépként repüli.

1497820350_08.jpg

  • Egy kissé retusált kép az Eurofighter Olasz változatáról. 

1497820403_15.jpg

  • A két Eurojet EJ-200 hajtómű utánégetői még a napos időben is világosan látható voltak. 

1497820382_08.jpg

  • Két Görög McDonell F-4E Phantom II., és két Eurofighter. Mindkettő típusból tud fekete füst  távozni. (amely a szabályozatlan égésnek a látható mellékterméke. 

1497820304_22.jpg

  • A görög légierő F-4E Phantom II. csapásmérő repülőgépe. A repülőgépek egyébként AIM-120 AMRAAM látóhatáron túli légiharc rakéta hordozására is alkalmasak.

1497820305_54.jpg

  • A 338. vadászbombázó század Andravidán repüli az öreg repülőgépeket.  A század a 117. vadászbombázó ezred állományába tartozik. A 338. század "Arész" a háború istenéről kapta a nevét. 

1497820305_31.jpg

  • Lehetett volna ilyen is a görög légierő jövője. Guruló F-4E felszálló Eurofighter. Görögország azonban F-16, Dassault Mirage-2000-5G, és Rafale repülőgépeket rendszeresített és megrendelte az F-35A lopakodókat 

1497820364_77.jpg

  • Két öreg "Smokey bandit" várakozik felszállásra. 

1497820423_84.jpg

  •  Egy szép kép az egyik Görög Phantom II-ről.

1497820347_29.jpg

  • Leszállás fékernyővel Florennes repülőbázis futópályájára. 

1497820263_91.jpg

  • Az utolsó orosz gyártmányú MiG-29 Fulcrum üzemeltetők egyike Lengyelország 2023-ban búcsúztatta hivatalosan a "Nagyvasakat", helyettük FA-50 koreai harci-gyakorló repülőgépeket szerzett be. 

1497820268_15.jpg

  • A malborki 22. Harcászati Repülőbázis  repülőgépei települtek ki 2017-ben Belgiumba. 

1497820285_42.jpg

  • A 41. vadászrepülő század MiG-29A/UB repülőgépei alig-alig repült az elmúlt években a pótalkatrészek valamint a nem igazán jól sikerült saját lengyel modernizációs és nagyjavítási program hiányosságai miatt, amely repülőgépek és hajózók elvesztésével járt. 

1497820286_28.jpg

  • A hidegháború két jelképe is lehetne: F-16 és MiG-29. Két európára tervezett könnyű vadászrepülőgép. 

1497820287_37.jpg

  • A 89-es oldalszámú MiG-29A a belga repülőtér futópálya felett gyorsít, alacsony magasságon. 

1497820326_62.jpg

  • A 89-es már magasabban. Érdekesség, hogy nem voltak függesztmény gyakorló légiharc rakéták a lengyel repülőgépeken. 

1497820288_07.jpg

  • A 40-es oldalszámú Nagyvas.. 

1497820326_33.jpg

  • Aerodinamikailag kiemelkedő alkotás a MiG-29 

1497820326_96.jpg

  • A Tumanszkij/Klimov R-33 gázturbinák is füstölnek.. 

1497820304_33.jpg

  •  A jellegzetes füstfelhő leszállás közben..

1497820325_30.jpg

  • Leszállás közben.. 

1497820287_34.jpg

  • A fékernyő a MiG-29-nél is szériatartozék. 

1497820267_81.jpg

  • A 100. repülőszázad a Brit Királyi Légierő állományában, BAe HAwk T.1 repülőgépekkel repült 2017-ben. A T.1 egyik hiányossága, hogy nem rendelkezik fedélzeti lokátor berendezéssel. A T.1 változatokat napjainkra már kivonták a RAF állományából.

1497820266_07.jpg

  •  A 100.repülőszázad már nem aktív alakulat, 2022. március 31-én feloszlatták.

1497820323_04.jpg

  • A BAe Hawk klasszikus formája repülőgép, kiváló manőverezőképességű, és több változata könnyű csapásmérő bevetésekre is alkalmas. Volt idő, amikor védővadászként is használták, a PANAVIA Tornado ADV repülőgépekkel közös kötelékben.

1497820323_09.jpg

  • Magyarországon szinte évente vendégeskedett a 100. repülőszázad Kecskeméten. 

1497820323_65.jpg

A "Kalózok" a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőteret is több esetben vették igénybe átrepülések alkalmával. 

1497820351_05.jpg

  • Jelenleg 146 darab T.2 változat áll rendszerben még a Brit Királyi Légierőnél. Kivonásuk 2030 környékére tervezett, de nem lepődnék meg ha további modernizáció után is rendszerben maradnának. 

A 13-án a 26R futópálya volt használatban. A TLP-t korábban meglátogató fotósok számára valószínűleg ez volt a legkedveltebb kifutópálya, mivel a kerítés mentén lehetett elhelyezkedni, és még guruló felvételeket is lehetett készíteni a repülőgépekről, mielőtt azok felsorakoztak volna a kifutópályán. Sajnos a TWM-gyakorlat alatt a kerítés mentén lévő kifutópálya a gurulóút melletti munkálatok miatt nem volt használatban, így csak leszállások fotózására lehetett használni.

Június 15-én a bázis spotternapot szervezett a repülés szerelmeseinek. A rendezvényen való részvételhez előzetesen regisztrálni kellett, mert a helyek száma korlátozott volt. A fotósok számára megnyitott terület a gurulóút és a kifutópálya között helyezkedett el.

Az előző napokhoz hasonlóan a 15-én is egy délelőtti és délutáni hullámból állt a repülési tevékenység a gyakorlat során. Amikor a reggeli bevetés után a repülőgépek visszatértek, szinte mindegyik repülőgép kettő vagy több megközelítést végzett a fotósok nagy örömére, mielőtt végül leszálltak. Miután minden repülőgép leszállt, ismét visszagurultak a spotterek mellett, ami ismét lehetőséget adott nekik, hogy elkészítsék a kívánt képeket.

Miután a délelőtti küldetés utolsó repülőgépe is leszállt a délutáni 2. hullám előtt meglepetésre rengeteg vendég repülőgép jelent meg, és leszállás előtt néhány igazán látványos átrepülést is végrehajtottak.

Ennek egyik oka, hogy a spotternap egyben az utolsó nap is volt a gyakorlatból, és az 1. század a délutáni hullám után egy partit tervezett a századik évfordulójuk megünneplésére, meghívták a többi századot is a partira.

Kleine Brogelből 3 F-16-os érkezett, kettő különleges festést viselt. Az egyik a 349. század festési sémája volt, hogy megünnepeljék 75. évfordulójukat, a másik pedig az OCU-é, akik a 30. évfordulójukat ünnepelték. Bár a harmadik Kleine Brogel F-16-os nem viselt különleges festést, ez is különlegesnek tekinthető, hiszen ez volt az FA-56-os, a flotta legrégebbi, még mindig üzemképes F-16-osa.

1497820402_17.jpg

  • A Kleine Brogelből érkezett két díszfestéses F-16-os egyike. A 349. század repülőgépe. A század mottója "Csapj oda keményen"  ezért is buzogány a jelvényük.

1497820345_89_1.jpg

  • A kiképző (OCU) egység 30. évfordulójára díszfestett Falcon. 

Nemcsak a Kleine Brogel repülőgépei látogattak Florennes-be, hanem Beauvechainből is érkezett néhány pilóta. Leszállt 2 darab SF-260-as, egy a régi sárga és egy az új, szürke festésen, és egy A109-es is meglátogatta, bár ez a gép egy kicsit később távozott.

1497820422_10.jpg

  • Az olasz Siai-Marchetti SF.260 légcsavaros kiképző gépek egyike légifölény festéssel érkezett. 

1497820423_54.jpg

  • A szárnyvégen lévő üzemanyag tartályon a piros festés "fegyvertelen" kiképző gépek jelzése. 

1497820423_91.jpg

  • A típus és az otthoni bázis azonos, de a régi sárga kiképző festéssel repült ez a masina. 

1497820424_42.jpg

  • A belga "Red Devils"  műrepülő kötelék is repülte a típust.

1497820346_80.jpg

  • Egy A-109 helikopter is vendégeket hozott a hangárpartihoz.

Az utolsó belga repülőgép, amely Florennes-be érkezett, egy Alpha Jet 1B+ volt, amely még mindig a 2014-es különleges festést viselte, bár a farokrészen lévő matrica hiányzott. Ennek a sugárhajtású kiképzőgépnek a pilótája néhány igazán lenyűgöző átrepülést hajtott végre, mielőtt letette volna a gépét.

1497820344_54.jpg

  • Alpha Jet 1B+  - belga színekben.

1497820345_39.jpg

  • Jól állt neki a 2014-ben kapott digitminta. 

1497820386_84.jpg

  •  A típusból 2020-ig 30 darabot repültek a Belgák. 

300px-belgian_air_component_wings_svg.png

  • A belga légierő jelvénye. (forrás: wikipedia)

A belga repülőgépek mellett sok külföldi repülőgépet is láthattunk. Különlegesség volt 2 darab német Eurofighter gép egyszeri és meglehetősen magasan történő átrepülése volt. Az egyiknek a függőleges vezérsíkja is különleges festéssel volt ellátva, így azonosítani lehetett, hogy Wittmundból érkeztek.

1497820424_54.jpg

  • A wittmundi JG.71 -Taktisches Luftwaffengeschwader 71 "Richthofen"-  Eurofighter harci repülőgépe. A függőleges vezérsíkon a Vörös Báró aláírása látható.

A Florennes-t meglátogató külföldi századok egyike a Luxeuil-Saint Sauveur-ben állomásozó Escadron de Chasse 01.002 "Cicognes" volt. Ők 2 darab Mirage 2000-5F-fel érkeztek, amelyek közül az egyik a Georges Guynemer kapitány tiszteletére készült különleges festést viselte. Guynemer egy francia vadászpilóta volt az első világháború idején, aki 53 ellenséges gépet lőtt le, mielőtt 1917-ben lelőtték és meghalt. Az EC 01.002-t alkotó egyik escadrilles az SPA3 "Cicogne de Guynemer", amely Guynemer személyes jelvénye volt. A Mirage 2000-5F "Vieux Charles" elnevezésű festése a Guynemer saját repülőgépeinek az első világháborúban viselt festésére emlékeztet. Guynemer egyik eredeti repülőgépét, egy Spad VII-est még mindig a Le Bourget-i múzeumban őrzik. A pilóta, aki a különleges festésű Mirage-ral repült, igazán tudta, hogyan kell megmutatni ezt a festést, mert néhány igazán szép átrepülést hajtott végre, ami lehetővé tette a spottereknek, hogy a festés alsó és felső oldalát is megörökítsék.

1497820383_65.jpg

  • Egy Mirage 2000-5F a  01.002 "Cicognes" állománából.

1497820384_30.jpg

  • A Gólyák a leghíresebb francia vadászrepülő alakulat, és egyedül Ők repülik még a Mirage 2000-5F vadászrepülőgépeket. 

1497820384_69.jpg

  • Ez a Mirage 2000-5F Georges Guynemer festését viseli.

1497820385_71.jpg

  • A repülőgép a "Vieux Charles" (Vén Karcsi) nevet viselte, amely eredetileg a nagy francia ász repülőgépének neve volt

1497820386_29.jpg

  • A festése a Deux-Mille-nek gyönyörű volt.

Miután ezek a gyönyörű delták leszálltak, lassan elindult a TWM-en részt vevő gépek második hulláma. Ezúttal a reggeli bevetéssel ellentétben a hullám résztvevői rövidebb idő alatt szálltak fel. De ez azt jelentette, hogy nagyjából folyamatos volt az akció, legyen az guruló, felszálló gépekről, vagy leszállás előtt hihetetlen közeledéseket végrehajtó gépekről. A fotósok számára a délutáni átrepülések minden légibemutatót felülmúltak, különösen a 2 spanyol C.16 Typhoon által végrehajtott átrepülések.

De nem csak a legmodernebb résztvevő repülőgépek tudták, hogyan kell lenyűgözni a repülés szerelmeseit, a csoport legöregebbjei is tudták, hogyan kell boldoggá tenni a spottereket. Ezek voltak a Görög Légierő F-4E gépei. A pilóták néhány szép megközelítést végeztek ezzel az öreg Smokeey-val, mielőtt a kerekeket visszatették volna az aszfaltra.

Összefoglalva: a Florennes-i spotternap rendkívül jól szervezett volt. Az elmúlt évek egyik legjobb spotternapja volt, a szervezők igazán tudták, hogyan kell a fotósok kedvében járni. Egy igazán nagyszerű helyen biztosítottak a szervezők, és az összes pilóta nagyszerű alacsony megközelítésekkel, touch and go-val és bedöntésekkel készült, a spotterek nagy örömére.

1497820267_98.jpg

  • Igy fotóztunk.. 

1497820402_89.jpg

  • Egy görög C-130 Hercules, amely az Andravidai Phantomok támogató repülőgépe volt. 

1497820419_81.jpg