Sárkányok fészke - Dragon Nest nemzetközi gyakorlat 2004. Kecskemét

p1010003m.jpg

Husz éve, 2004. augusztus 22 és 31 között tartották meg az Dragon Nest 2004. hadgyakorlatot a Kecskeméti Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison.  A nemzetközi hadgyakorlaton, svéd és brit résztvevői mellett hazánk 59/1 és 59/2 harcászati repülőszázadainak MiG-29B és UB Fulcrum frontvadász és L-39ZO Albatrosz gyakorló repülőgépei vettek részt. Svéd részről öt darab együléses harci JAS-39A és egy kétüléses JAS-39B Gripen, a Brit Királyi Légierő pedig öt darab PANAVIA Tornado F.3 vadászrepülőgépet telepített Magyarországra.

patch.jpeg

  • A "Sárkányfészek" 2004 hivatalos felvarrója (forrás: facebook)

A Dragon Nest szervezése már 2003-ban megkezdődött. Egy év komoly munka volt szükséges a gyakorlat lebonyolításához. A résztvevők céljai különbözőek voltak.

A brit "detachment" a 11F - XI F Squadron (század) állományából érkezett - célkitűzése egyszerű volt, minél több gyakorló légiharc megvívása MiG-29 vadászrepülőgépek ellen. A svédek viszont egy teljes hadműveleti egységet telepítettek Kecskemétre, „sátorvárossal” és irányító központtal. A saját nemzeti eszközeikkel irányították a repülőgépek kiszolgálását, a pilóták felkészítését bevetéseit, és műholdas kapcsolaton tartották a kapcsolatot a hazai bázisukkal.

p1010001pd_1.JPG

  • A négy svéd JAS-39A Gripen a zónában.

p1010004m.jpg

  • A 808-as számú JAS-39B kétüléses Griff a felszállás előtt.

p1010006m_1.jpg

  • A 170-es és 178-as oldalszámú JAS-39A feladatra előkészítés közben.

A magyar cél elsődlegesen a NATO Tiger Meet 2004. évi gyakorlatára való felkészülés volt, de a műszaki személyzet elsajátított és gyakorolt kereszt-kiszolgálási feladatokat. A gyakorlat érdekessége volt, bár nem volt dedikálva hazánk részéről, hogy a megrendelt JAS-39 Gripen repülőgépek kiszolgálására a földi személyzet képzését szinte a gyakorlattal egy időben el kellett kezdeni Svédországban.

Augusztus 23-án hétfőn délelőtt érkeztek meg a brit és svéd kontingens repülőgépei és az első gyakorló repülések már délután megkezdődtek. Az első manőverező légiharcokat két magyar Nagyvas vívta két JAS-39 Gripen ellen. A MiG-eket Ádám „Joe” József őrnagy és Szabó „Topi” Zoltán százados repülte, az egyik Sárkányt pedig Fansson Magnus alezredes, a svéd repülőszázad parancsnoka irányította.

magnus.JPG

  •  Fannson Magnus alezredes, a svéd repülőszázad parancsnoka. (forrás: stockphoto.com)

szabotopi.JPG

  • Szabó "Topi" Zoltán aki 2003-ban megnyerte a  As The Crow Flies Trophy - ahogy a varjak repülnek - (Arthur) díjat. (forrás: facebook)

Következő manőverező légiharcot két magyar MiG ellen brit Tornadok vívták. Az „európai Tomcat” fordulékonysága elmarad az orosz vadászgép mögött, így borítékolható volt, az eredmény, de ehhez kellett Máté Attila őrnagy és Gardus Tibor alezredes repülőtudása is.

p1010022pd.JPG

  • A 11.  vadászrepülő század Tornado F.3 vadászrepülőgépe. A "vadásztonkák" elsődleges feladata a GIUK (Grönland, Izland, Egyesült Királyság területe felett a szovjet/orosz bombázók elfogása és nagy távolságból leküzdése volt. Ezért a manőverezőképesség háttérbe került a hatótávolság, a nagy sebesség és a nagy hatósugarú lokátorvezérlésű rakéták alkalmazása mögé.
  • 800px-raf_11_sqn_shield_svg.png
  • A Brit Királyi Légierő 11. repülőszázadának címere. 2007-től FGR.4 Typhoon repülőképekkel van felszerelve.

p1010007m_3.jpg

  • Az egyik Tornado leszállás után. A típus a nagy hatósugarú Szu-27 vadász illetve a TU-160, és TU-22M valamint Szu-32FN (Szu-34) bombázók megjelenése után elvesztette előnyét, mivel közelharcban a Szu-27-esek és a Szu-32FN (Szu-34) is előnybe került. A britek viszonylag gyorsan hadrendbe állították ezért a Eurofighter (Typhoon) F.2 változatát, amelyet légifölény repülőgépként védővadászként felváltotta az F.3-asokat.

p1010009m_1.jpg

  • Egy másik Tornado is leszállt. A gáztubinák mögött látható az egyedi "Tornado" megoldású gázsugár kitérítő.

p1010013m_3.jpg

  • Lassan taxizik be a pocsék időjárású sajtónapon a brit 11.század vadász Tornado repülőgépe.

p1010022m_1.jpg

  • A század mottója: Gyorsabb és élesebb mint a Sasoké. (Ociores acrioresque aquilis). Napjainkban már nem csak vadász, hanem vadászbombázó feladatkörben is repülnek.

p1010025m_2.jpg

  • A svéd JAS-39A repülőgépek előtt gurul ex a vadász Tornado

p1010027m_2.jpg

  • Egy másik Tornado F.3-as taxizik a kecskeméti gurulóúton.

A következő két nap során az egy-egy elleni légiharcokat már 2:2 ellelni kötelék légiharcok is színesítették. Minden nemzet repülőgépei küzdöttek műszaki hibákkal, Egy-egy Gripen vagy Tornado nem tudott felszállni a közös feladatra, Nagyvas felszállása műszaki hibák miatt nem maradt el, de kicsit csalt a hazai műszaki állomány, mert a kisebb műszaki problémákat repülőgép cserékkel orvosolták.

p1010036pd.JPG

  • A 26-os kétüléses UB-t a másnapi repülésre készítik elő. A repülőgép 1993 és 2008 között állt hadrendbe. Utána selejtezték. Gyári száma: 50903027257.

p1010041pd.JPG

  • A 15-es számú MiG-29B. Gyári száma: 2960535182. 1993-2008 között állt hadrendben.

Az első három nap DACT (Dissimilar Air Combat Training- különböző típusú repülőgépekkel történő légiharc-kiképzés) feladatai felkészülést jelentett a következő napok nagy feladataira. Két nap alatt négy COMAO (Composite Air Operations-tömeges légicsapások) feladat repülést tervezték, de végül csak a pénteki bevetéseket lehetett megtartani az időjárási problémák miatt. Ekkor két géppárból álló JAS-39-es erő támadta meg a Tornado, MiG, Albatrosz és AN-26 típusokból álló nagyobb köteléket.

p1010037m_1.jpg

  • A 23-as MiG-29B gyári száma: 2960535198. 1993-2008 között repült a Kecskeméten.

23-as.JPG

  • Ez a pompás díszfestést viselte Vári Gyulával a pilótafülkében egykor a 23-as. Sajnos visszafestésre került. (forrás: avia-info - Sztraka Ferenc képe)

A délutáni bevetés során a felállás annyiban változott, hogy a támadó, most Magyar 29-esek voltak. A kétüléses JAS-39B hátsó ülésén pedig Kilián Nándor, aki ekkor a magyar repülőezred parancsnoka volt, figyelte, a svéd hajózó tevékenységét. A JAS-39B még csak monokróm monitorokkal és alapvetően régebbi elektronikával volt építve, de ez még így is jócskán meghaladta a MiG-29 elektronikai képességeit.

dsc_2900m.jpg

  • Kilián Nándor a 2004-ben a kecskeméti Repülőezred parancsnoka volt.

Pénteken délelőtt sor került egy másik különleges repülésre is. A COMAO feladatra induló repülőgépek után a 26-ois kétüléses MiG-29UB is felszállt, első ülésben Gárdus Tibor alezredessel, a hátsó ülésen viszont az egyik RAF vadász "lövésze" (hátsó elektronikai operátora Helen White százados foglalt helyett.A brit hölgyet lenyűgözte a 29-es aerodinamikája, gyorsulása és manőverezőképessége.

helen-white.JPG

  • Helen Lister White századosi rendfokozatban az egyik Tornado F.2 lövészeként kapta a lehetőséget egy MiG-29UB hátsó ülésében kis repülésre. (forrás: youtube)

A Dragon Nest 04 gyakorlat sikeresen záródott mind három fél megelégedésével. A gyakorlat nagy eredménye, hogy az együttműködésnek nem volt vége. A britek a 205-ös Dragon Nest gyakorlaton mélyítették tudásukat a "Nagyvasak" elleni küzdelmekhez, a svédektől pedig egy év múlva már megérkeztek a JAS-39EBSHU harci repülőgépek első példányai, amelyek a 2004-es gyakorlaton repülő A/B változatoknál jóval modernebb EW eszközökkel ellátott verziók voltak.

Szolnoky Tamás videója a gyakorlat sajtónapjáról: