Életem első angliai repülőnapja - Air Tatoo 1992 - Boscombe Down

f111_3.JPG

Életem első angliai kiruccanása, és egyben az első Air Tattoo International megtekintése 1992-ben történt. Ebben az évben érdekes módon a futópálya és guruló utak javítása miatt, nem Fairford, hanem egy régi második világháborús bombázóbázis, egyben a brit Repülőkísérleti Intézetnek is otthont adó RAF Boscombe Down-i repülőtere adott otthont a rendezvénynek.

palakt_1.JPG

  • Az 1992-es Air Tatoo műsörfüzete, a mai napig megvan..

Az utazás vonattal történt kis baráti társaságban, barátnőmmel, barátommal és az Ő barátnőjével. A Budapest, Bécs, Oostende, Dover, London útvonalon Belgium és Anglia között komppal történt volna a La-Manche csatorna meghódítása, de azt szerencsésen lekéstük. A vasúttársaság ezért ingyenesen biztosított helyett egy szárnyashajóra, amellyel megelőzve a kompot futottunk be a fehér sziklák alatti kikötőbe.

Az első éjszaka Londonban a Kensington Garden Street-n volt egy nagyon kiváló szállodában. Reggel ahányan annyifelé. A lányok különváltak Londonban illetve Plymouthban mulatták az időt, mi fiúk pedig Coventry érintésével jutottunk el Boscombe Down-ba.

raf_boscombe_down_04.jpg

  • Boscombe Down napjainkban, a QinetiQ, a Defence Evaluation and Research Agency (DERA) és a Brit Nemzetvédelmi Minisztérium repülőtere.

Budaörsi és taszári repülőnapokon szocializált emberként kultúrsokként ért Európa legnagyobb repülőeseményén részt venni. Az 1990-es évek eleje igazi típus kavalkád volt, keleti, nyugati típusok sokasága volt látható, statikus és dinamikus bemutatókon is.

Ha most ilyet láthatnánk, egy ismerősöm szerint a "beton" közepén letolt gatyával ünnepelnénk.

A cseh Légierős MIG-29, Szu-25, ex. NDK-s Luftwaffe Tu-154M, orosz Tu-134, Szu-27-es kísérővel (Kvocsúr), F/A-18, F-14A, a USS. Saratoga repülőgép hordozóról, F-111, English Electric Lightning, F-8FN Crusader, Old Timer repülőgépek (B-17, B-24, B-25 bombázók és a szövetséges harcászati és vadászrepülőgépe) BAe Harrier, Dán Draken "UTI" és sok-sok más repülőgép és helikopter.

Nézzük egy kicsit a képeket, amelyek legtöbbje sajnos nem az enyém, a fotók nagy része nem sikerült, a megmaradt néhány papírkép közül is sok elveszett az évek során sajnos.. de néhány megmaradt.. A több száz kiállított és dinamikus programon látott repülőgép közül még tizede sem az alábbi kis válogatás.

b1_1.JPG

  • 1992-ben, még az Öbölháború előtt, bizony óriási dolog volt látni egy Rockwell B-1B Lancer hadászati bombázó repülőgépet. Ekkor még Dale Brown regényeit sem lehetett hazánkban kapni..

eivm_1.JPG

  • Az AeroNavale Super Etendard hordozófedélzeti harcászati repülőgépe.

f18_1.JPG

  • F/A-18 a Kanadai Királyi Légierő állományából.

f2_1_1.JPG

  • Az English Electric Lightning F.2 különleges szárny feletti póttartályokkal.  Nekünk először a MiG-21 jutott eszünkbe, de ezek a méretek és a brutális külső..

f4_2.JPG

  • A Luftwaffe egyik F-4E vadászrepülőgépe.

f4ids_1.JPG

  • Egy terepszínű PANAVIA Tornado IDS a Lufwaffe Jagdbombergeschwader 32-től

f8u_1.JPG

  • Egy Vought F-8FN Crusader az AeroNavale vadászrepülőgépei közül. A típust a Clemenceau és a Foch hordozókon állították hadrendbe.

su27_1.JPG

  • Anatolij Kvocsur belépője. A háttérben a kísérő Tu-134-es. Érkezésekor a szervezők nemes egyszerűséggel leparancsolták a demót repülő amerikai F-14A vadászrepülőgépet.

su27_2.JPG

  • Anatolij Kvocsúr Oroszországból repült, de még bemutatott egy rövid demót mielőtt leszállt volna a brit futópályára.

vulcan_1.JPG

  • A britek nemzeti büszkesége volt a AVRO Vulcan.

A következő képeket nem Én készítettem, de emlékként jó megtekinteni.

big_0002473574.jpg

  •  Az Old Timer kategória egyik nehézbombázója a Boeing B-17-es volt.

big_0002473577.jpg

  • A Consolidated B-24 Liberator már Európa egén sajnos nem látható.

big_0002473599.jpg

  •  B-25 MItchell még repül Red Bull-nál, de itt a festés korhűbb..

big_0002473604.jpg

  •  B-52 hadászati nehézbombázó emelkedik a levegőbe.

big_0002473610.jpg

  • A Hawker-Siddeley Buccaneer tengerészeti támadó repülőgépek a hordozófedélzetük elvesztése után (az Ark Royal II-t és az Eagle-t kivonták, az új Prince Of Wales és a Queen Elizabeth pedig még tervek szintjén sem voltak ekkor) szárazföldi üzemeltetéssel repültek.

big_0002473615.jpg

  • Ekkor még nem tudtuk,de az öreg csapásmérők még Irak felett is biztosították a brit Tornadok bombavetését lézeres célmegjelölő konténereikkel.

big_0002473624.jpg

  • A J-35 Draken már ekkor sem volt gyakori típus, a kétüléses még annyira sem, az meg hogy Dán.. hát mindennek a csúcsa volt.

big_0002473634.jpg

  • Hát igen, akkor láthattuk a TopGun és a Végső Visszaszámlálás című filmeket. Én mindkettőben a sztárok az F-14 Tomcat hordozófedélzeti vadászrepülőgépek voltak.. Élőben látni a Kandúrokat nagy élmény volt.

big_0002473637.jpg

  • A Tomcat repülését csak néhány percig élvezhettük. Európában nem volt olyan sok repülőnap, ahol a Kandúrok megjelentek volna, így egyedülálló emlék lett Boscombe Down.

big_0002473646.jpg

  • Igen az F-16-os még nem MLU, hanem régi klasszik "A" Block1 változatú könnyűvadász, távoli légiharc képesség nélkül. Mennyivel áramvonalasabb mint a mostani Block60/70 változatok. A Norvég Királyi Légierő még az 1978-as költségvetési évben gyártatta a Fokkernél. 2000-ben modernizálták Block20 MLU változatra.2011. március 3-n repült utoljára

big_0002473660.jpg

  • F-111 Aardvark közepes bombázók sora. Lakenheathi bázison is ezek voltak szolgálatban, váltótípusa az F-15E változat lett, Manapság már F-35A ötödik generációs harci repülőgépek állnak rendszerben a Sas-ok mellett a brit bázison.

big_0002473679.jpg

  • Egy típus, amelyet már Anglia előtt is láttam. A Patrouille d' Suisse Hawker Hunter kötelékének egyik repülőgépe. A bemutatócsapat részt vett a Taszári Repülőnapon is.

big_0002473701.jpg

  • A Belga Légierő Mirage III kétüléses vadászbombázója.

big_0002473694.jpg

  • Egy veterán Gloster Meteor, amelynek hátsó ülését katapult kísérletekre használták.

air_tattoo_international_raf_boscombe_down_czaf_mig-29_130692.jpg

  • A Csehszlovák Légierő MiG-29A repülőgépei. A "Tigris" század napjainkban (már csak cseh) akárcsak a magyar Pumák a svéd gyártása JAS-39 Gripen negyedik generációs harci repülőgépekkel áll szolgálatban.

air_tattoo_international_raf_boscombe_down_czaf_su-22m_130692_2.jpg

  • A csehszlovákok Szu-22M4 csapásmérő repülőgépe, amelyet hazánkban "felderítő-bombázó"-ként a csapatrepülők repültek akkoriban.

air_tattoo_international_raf_boscombe_down_uk_june_13_1992_czaf_an-12.jpg

  • Az AN-12 is különleges volt számunkra, hiszen hazánk felett csak a Szovjet Légierő repülte.

air_tattoo_international_raf_boscombe_down_uk_june_13_1992_luftwaffe_an-26.jpg

  • Az AN-26 különlegessége, hogy Luftwaffe rövid ideig repülte.

air_tattoo_international_raf_boscombe_down_uk_june_13_1992_luftwaffe_an-26_4.jpg

  • A Luftwaffe Ancsája elölnézetből.

air_tattoo_international_raf_boscombe_down_uk_june_13_1992_marineflieger_mi-8.jpg

  • A Marinefliegerek is repültek például ex.NDK-s Mi-8 helikopterrel.

A repülőnap után, vissza Londonba, még ott voltunk egy napig, és mászkáltunk az Oxford Street-n meg máshol, de hamarosan vékonypénzű magyarként indultunk haza. Természetesen ismét lekéstük a kompot és szárnyashajó lett, aztán majd szomjan haltunk a vonaton, mert nagyon meleg volt - légkondi nem volt a nyugati hálókocsikon sem, és pénzünk sem volt nagyon a nekünk méregdrága ásványvízre - de végül hazaértünk.

Majd egy órás videós összefoglaló, mit is láttunk 1992-ben Boscombe Down repülőtéren és felette a légtérben.Sajnos a minősége olyan-amilyen..

https://youtu.be/weZjHpwC718