MiG-ek búcsúja, Gripenek érkezése - Nyílt Nap Caslav 2005, Csehország

p1030421m.jpgCsehországban a caslavi repülőbázison 2005. május 21-én nyílt napon búcsúztatták a MiG-21MFN vadász és az UM gyakorló, valamint üdvözölték az utódtípust a JAS-39C/D svéd harci gépeket.

A Mikojan-Gurevics Tervezőiroda MiG-21 repülőgépcsaládjából Csehszlovákia szétválása után, a cseh légierőben 2000-re már csak 1971-1975 között beszerzett MF harci változatokból 24 darabot és hozzájuk néhány 1971-78 között vásárolt kétüléses UM változatot tartottak meg. A tervek szerint ezek nagyjavítással egybekötött modernizációját a csehek elvégezték volna, de végül költségvetési és politikai okok miatt a programot törölték és helyette a saját gyártású Aero Vodochody L-159 repülőgépcsalád kifejlesztésére és gyártására fordították a forrásokat.

p1030382m.jpg

  • Az egyik MiG-21MFN a "Tigris" százados díszfestéssel. A "211 Taktcká Letka" a MiG-21MFN előtt MiG-29 repülőgépekkel volt a NATO Tigris Szövetség tagja, de azokat Csehország elcserélte Lengyelországgal W-3 Sokol kutató-mentő helikopterekre.

A békebeli légirendészeti feladatok elvégzésére az elavult MF változatok egyre inkább nem feleltek meg, ezért a cseh haderő és kormányzat modern 4. generációs repülőgépeket tervezett beszerezni. Réskitöltő típusként azonban 12 darab MiG-21MF vadászrepülőgép minimális korszerűsítést kapott. A vadászrepülőgépekbe új NATO-kompatibilis IFF-et (barát- vagy ellenség azonosítót), rádió-technikai eszközöket szereltek be, átfestették őket légifölény-szürke színre, a lokátor-orrkúp és a függőleges vezérsík teteje zöld, illetve fekete színű lett. A lokátor és a fegyverzet változatlan maradt. A repülőgépek típusjelzését MFN-re változtatták.

p1030835m.jpg

  • A MiG-21 szemből. Klasszikus 1950-es évek tervezése. A kisméretű mozgó orrkúp nem volt alkalmas komolyabb lokátor beépítésére különösen az orosz elektronikai eszközök akkori méreteit tekintve.

A NATO a gépek csekély harci értékével tisztában volt, ezért a prágai NATO-csúcs előtt 2002-ben az Amerikai Egyesült Államok 20 darab AIM-9M légiharc-rakétát adott át ingyen az L-159 ALCA könnyű csapásmérő repülőgépekhez, majd a csehek néhány hónap múlva további 80 darab Sidewindert szereztek be. A NATO csúcs idejére a NATO átvette Prága légvédelmét E-3 AWAC&Co légtérellenőrző és F-16 vadászrepülőgépekkel. A csehek a MiG-ek üzemidejével rendkívül takarékosan bántak, hogy a svéd JAS-39 Gripen repülőgépek érkezéséig a készültségi szolgálatot fenn tudják tartani. A caslavi MiG-ek ennek ellenére több repülőnapon is szerepeltek, de legtöbbször a készültségi géppár húzott át a futópálya alatt, illetve áttelepült 1-1 darab MFN változat statikus bemutatóra.

p1040048m.jpg

  • Egy MiG-21MFN géppár áthúzása a futópálya felett. 

A JAS-39 gépekre a hajózok és a műszaki személyzet képzése 2004. második felében kezdődött. A vadonatúj eredetileg a svéd légierő számára gyártott Gripenek a caslavi bázisra 2005. májusban repültek át Svédországból.

A nyílt napon a cseh légierő szinte összes típusa képviseltette magát. Külföldről a NATO légierők közül statikus bemutatón a Luftwaffe JG.74 vadászrepülő ezredének 38+17 és 38+24 lajstromú F-4F Phantom II. vadászrepülőgépei illetve a Belga Légi Komponens FB24 oldalszámú F-16BM repülőgépe vett részt. A statikus soron a cseh oldalról látható volt a 9240 oldalszámú JAS-39C Gripen, a 4003 és 4017 lajstromszámú MiG-21MFN, az 5015 oldalszámú L-39ZA és 6069 lajstromú L-159A ALCA könnyű csapásmérő. A 1003 oldalszámú Tu-154M a 241. VIP repülőszázadból szintén megtekinthető volt. A CLV LOM Pardubice Zlin142C-AF propelleres gyakorló repülőgépe, valamint egy kivont 3832 oldalszámú MiG-15BiSz gazdagította a statikus sor merev-szárnyú palettáját. Helikopterek közül Mi-2, -17, 24V forgószárnyasok voltak láthatóak.

p1030338m.jpg

  • A 4003 oldalszámú MiG-21MFN a statikus kiállításon.

p1030336m.jpg

  • A 9240-es JAS-39C Gripen szinte a gyártósorról, a statikus bemutatóra.

p1030356m.jpg

  • A "Plamen" gépágyúkonténer a 23mm-es ikercsövű tűzfegyver az L-159A központi törzs függesztőpontján. Ezt a konténert sem bírja el a L-39NG hordozni.

p1030330m.jpg

  • Egy veterán MiG-15. A típus S-102 illetve a BiSz változat S-103 típusjelzéssel került gyártásra Csehszlovákiában.

p1030341m.jpg

  • A csehek Tu-154M kormányrepülőgépe. Manapság már náluk is A320-113 változatból áll kettő a VIP szállítás, személyszállítás és speciális mentőrepülőgépként szolgálatban.

p1030348m.jpg

  • A Luftwaffe 38+17 lajstromszámú McDonell F-4F Phantom II.vadászrepülőgépe a JG.74 Neuburg vadászrepülőgépe.

p1030350m.jpg

  • A Belga Légi Komponens F-16B MLU kétüléses vadászrepülőgépe. A 89-0012 gyári számú Falcon F-16B Block 15AE OCU változatként került gyártásra a SABCA gyárban.

p1030358m.jpg

  • A Aero Vodochody Ae 270 Ibis (Spirit) egy próbálkozás volt, amely két fős személyzet és 8 fős utast képes magával hordozni. A Pilatus PC-12 svájci repülőgépre hajazó típusból a protótípuson kívül nem került gyártásba egy darab sem a gyenge marketing az piaci érdeklődés hiányában.

A légi bemutatók délelőtt 10 óra körül kezdődtek, feldübörögtek a hajtóművek, és egymás után géppárban felszálltak a 211. század 9234, 9235, 9326, 9239 oldalszámú JAS-39C Gripen harci gépei. Utánuk három L-159A könnyű harci qép emelkedett a magasba. Oldalszámuk 6048, 6061, 6063 volt. Aztán a nap ünnepeltjei következtek A Tumanszkij R-13-300 hajtóművek megrengették a levegőt, és a 4175, 5603, 2500 MiG-21MFN és a hozzájuk csatlakozott a 9341 oldalszámú MiG-21UM startolt el a repülőtérről. A felszállás után a légtérben összerendeződött kötelék több hullámban különböző alakzatokban húzott át a pálya tengelye felett.

p1030488m.jpg

  • A 9341-es oldalszámú UM és a 4175 oldalszámú MFN készülődik felszálláshoz. 

p1030406m.jpg

  • Az MF volt az első kettő-kettő szárny függesztőponttal épített változat. 

p1030895m.jpg

  • A 4175-os taxizik. 

p1030907m.jpg

  • A 9341 oldalszámú UM gyakorló repülőgép mögött "klasszik" orosz mintájú repülőgép fedezék látható.

p1030922m.jpg

  • Egy MIG-21 géppár start előtt. Az utánégetők már üzemelnek.. 

p1030701m.jpg

  • Az 5603-as és a 2500-as MFN géppárban. A szárnyak belső tartóján R-60M (AA-8 Aphid) típusú infravörös, hőkövető légi közelharc rakéták kerültek függesztésre.

p1030672m.jpg

  • A 9341-es oldalszámú MiG-21UM és egy L-159A ALCA géppárban. 

p1030929m.jpg

  •  A múlt és a jelen. MiG-21MFN és JAS-39C Gripen kötelékben.

p1030934m.jpg

  • A JAS-39C Gripen az ék csúcsán a két kísérő egy UM és egy MFN modifikációjú 21-es.

Az áthúzások után a három L-159A-es ALCA pirotechnikai eszközök segédletével mutatott be imitált támadást a repülőtér ellen, majd a 231. helikopterszázad 0837 lajstromszámú Mi-24V forgószárnyasának egyéni műrepülése következett. A 0717 lajstromszámú W-3A Sokol helikopterrel kutató-mentő bemutatót tartották. A forgószárnyas után az Aero Vodochody 6073/375 oldalszámú L-159B prototípusa is felszállt, és Miroslav Snitzler, a típus berepülőpilótája tartott látványos bemutatót. A kétüléses ALCA után ismét megjelent a MiG-ekből, ALCA-kból és Gripenekből álló kötelék, és több áthúzás után landoltak a repülőgépek betonon. A dinamikus program után a közönség a statikus bemutatón tölthette idejét, illetve a kulináris élvezetek következtek cseh kolbászokkal és a még finomabb sörökkel. Délután 14 órától megismételték a dinamikus programot.  A caslavi nyílt nap a hivatalos búcsú volt az orosz vadászrepülőgéptől, de rá egy héttel később a prerovi helikopteresek nyílt napján, még áthúzott a 4175, 5512 lajstromszámú MiG-21MFN készültségi géppár, illetve a 5603-as MFN statikus soron volt megtekinthető.

p1040118m.jpg

  • Aero Vodochody L-159A leszállás közben. A politika, a külföldi alkatrészek és a rossz marketing miatt nem lett exportsiker az egyébként ígéretes cseh transszonikus harci gyakorló repülőgép. Az 159 erősebb hajtóművel, jobb manőverező képességgel és nagyobb fegyverzeti terheléssel rendelkezik, mint a L-39NG. 

p1030944m.jpg

  •  A 6063 oldalszámú ALCA repülés közben.

p1030456m.jpg

  •  A 9239-es oldalszámú Gripen C változat szinte vadonatúj volt a kép készítése idején.

p1030441m.jpg

  • A 9235 és 9236 oldalszámú Griffek felszállás előtt. 

p1030528m.jpg

  •  MiG-21UM és JAS-39C Gripen kettőse a levegőben.

p1030988m.jpg

  •  JAS-39 Gripen kötelék.

p1040135m.jpg

  •  Leszállás közben a 9234-es JAS-39C Gripen hazai bázisán Caslavban.

p1040052m.jpg

  •  A 9341-es oldalszámú MiG-21UM is lassan földet ér..

p1040073m_1.jpg

  •  A 4175-ös oldalszámú MiG-21MFN leszállás közben.

p1030732m_1.jpg

  •  A 4175-ös oldalszámú MiG-21MFN leszállás közben (másik oldalról)

p1030777m.jpg

  • 9235-ös oldalszámú JAS-39C leszállás közben. 

p1030586m.jpg

  •  A PZL W-3A Sokol kutató-mentő helikopterek napjainkban is szolgáltban állnak Csehországban. Megbízható jó beszerzés volt.

p1030604m.jpg

  •  A W-3 Sokol kutató-mentő bemutatóját már nemzetközi szinten is nagyon sok országban látták.

p1030679m.jpg

  • A W-3 a lengyelek PZL fejlesztése és a Mil Mi-2 terveinek radikális átdolgozása, újragondolása ez a helikopter. Kis exportsiker mellett a lengyel haderő vásárolt be a W-3 változataiból. 

p1030750m.jpg

  • 2023-ban vonták ki a cseh légierőből a Mi-24/35 harci helikoptereket. 2005-ben még csak érkeztek az utolsó Mi-35 változatok. 

p1030762m.jpg

  • A 2023-ban kivont 13 darab Mi-35 Hind átadásra került Ukrajnának az Oroszország elleni háborúban elszenvedett veszteségek pótlására.

p1030738m.jpg

  • A 0837 lajstromszámú Mi-24V demórepülés közben.

p1030789m.jpg

  • Az L-159B ALCA protóípusa repült Miroslav Snitzer a Vodochody gyári berepülőpilótájával.

p1030799m.jpg

  • A repülőgép később Kecskeméten huzamosabb ideig szolgálta a pilótakiképzést az L-39ZO repülőgépek kivonása után.

A caslavi nyílt nap szép búcsú volt a kiszolgált harci gépek számára és megadta a módját a típusváltásnak.

A MiG-21MFN vadászrepülőgépek története kivonásuk után nem ért végett. Az Afrikában lévő Mali Királyság vásárolt három darabot a minimális repülési idővel rendelkező vadászváltozatból. A szállításuk a Volga-Dnyepr szállítóvállalat AN-124 Ruszlán repülőgépeivel történt a Mali főváros Bamakó repülőterére. A repülőgépek további sorsa nem teljesen ismert, de a Mali Légierő tereptarka festésével repültek. 2010-ben a Mali függetlenség 50. évfordulóján a három MiG-21MFN repült egy főváros feletti áthúzáson. 2012-ben már csak egyetlen MiG-21MFN volt repülőképes.

mali.JPG

  • A Mali Légierőben három ex. cseh MiG-21MFN repült még több mint fél évtizedig. (forrás: https://www.keymilitary.com/article/malian-air-force-modernisation )

mali2.JPG

  • A Mali Légierő egy AN-26 szállító és egy  ex. cseh MiG-21MFN repülőgépe,(forrás: https://www.keymilitary.com/article/malian-air-force-modernisation ) 

A MiG-21MFN repülőgépekből egy a Khbely repülőmúzeumba is került és az 5603 oldalszámú példány a 2006-os prerovi nyílt napon a statikus sor része volt.