Granit 23 - Repülőnap és haditechnikai bemutató Batajnicán

dsc_7991m_1.jpg

A Szerb haderőfejlesztési program a 78 napig tartó NATO-légiháború után indult el. Szerbia már 2016- hozta a programot, amely 2019-ben a haderő szervezetének átalakulását is eredményezte. A 2017-ben, Belgrád felszabadításának 73. évfordulóján a batajnicai repülőbázison került megrendezésre a „Слобода 17” rendezvény, amelyen sor került a„Пројекту 1500”elnevezésű koncepció elemeinek bemutatására és az Oroszországtól kapott MiG-29-es repülőgépek átadására.

A 2022-ben szintén Batajnicán megrendezett Stit22 (Pajzs 22) elnevezésű katonai rendezvényen a 2017–2022 között megvalósult fejlesztéseket, és szinte az összes rendszerben álló a szárazföldi és légi haderőnem harci és harctámogató eszközét, járművét felvonultatták. A bázison légibemutatót tartottak, valamint egy zászlóalj-harccsoport teljes fegyverzetét kiállították. A harceszközök egy részével dinamikus bemutatót is tartottak. Az érdeklődők megtekinthették a légierő és a légvédelem fegyverzetét, valamint az újonnan beszerezett orosz és kínai eszközöket.

2023-ban újabb bemutatót láthattunk Granit 23 elnevezéssel. Az új tendencia látható volt, az eddig beérkezett orosz fegyverzet után, a hazai gyártáson kívül elsősorban a kínai harci és harctámogató eszközök beszerzésére törekszik az Aleksandar Vučić vezette kormányzat. A tény nem meglepő, hiszen Oroszországot embargó sújtja az Ukrajna elleni indított háború miatt, valamint az orosz fegyverzet és kiképzés hiányosságai miatt a hozzáférhető források fő szállítója Kína, valamint az Európai Unió. Az Egyesült Államok nem érdekelt a szerb haderő modernizációs programjában.

Az előző évi katonai rendezvényen látott eszközök és a szerb haderőről szóló poszt, az alábbiakban olvasható:

https://military-technology.blog.hu/2022/05/20/stit_22_szerb_haderofejlesztesi_bemutato_es_repulonap_batajnica

Most lássuk miben különbözött a 2023 évi Gránit a 2022-es Pajzstól rendezvénytől:

Politikai szempontból attól,hogy meghívták hazánk miniszterelnökét a rendezvényre, aki a honvédelmi miniszterrel és népes kísérettel érkezett. A Magyar Zrínyi Haderőfejlesztési program, amely szárazföldi technikája az überdrága elsősorban német és azon belül is Rheinmetall gyártmányok beszerzésén alapul, a légierő forgószárnyas programja viszont az Airbus Helicopters által épített típusokra támaszkodik, a szerb program jóval diverzifikáltabb.

Aleksandar Vučić szerb államfő Miloš Vučević védelmi miniszter és Milan Mojsilović, a Szerbiai Hadsereg vezérkari főnöke kíséretében érkezett a batajnicai repülőtérre, és ott fogadta Orbán Viktort és kíséretet. 

tan20230422batajnicaorbanviktor.jpg

Vučić kicsit az eddig az Orbán kabinet által lenézett szerb programmal kapcsolatban oda is szúrt a magyar vezetőknek, hogy szerb programban az eszközök ára és a minősége kiemelkedő. Amikor olcsó támadás érkezik a levegőből, akkor olcsó fegyverekkel kell válaszolni, ezt láttuk most Ukrajnában. Tíz évvel ezelőtt még nem volt semmink, amit viszont ma bemutattunk, az több ezer mérföldkőre van attól, amivel a múltban rendelkeztünk.

tan20230422batajnicaorbanvucic_0.jpg

A Gránat 23 rendezvényen a mennyiség is bemutatkozott. A Batajnicán bemutatott fegyverzet mennyisége felülmúlta a Zrínyi program során megrendelt összes harceszköz beérkezése után is rendelkezésre álló magyar haderőben rendszerbe álló fegyverzet és technikai eszközök számát. 

A szárazföldi haderő fegyvernemei közül a harckocsizók több mint 50 páncélost vonultattak fel, amely a T-72 típuscsaládból származtak. A saját gyártású M-84 változatok mellett a 30 darabos orosz relációjú T-72B1MSz példányok is kiállításra került, de régebbi szállított T-72 tankok is voltak a kiállításon. Szerbia több mint 400-500 darab harckocsival rendelkezik, amely mint 125mm-es löveggel van felszerelve. Hozzájuk nézve hazánk egyetlen páncélosdandárja 44 darab Leopard2A7 és 12 darab A2A4 változattal lesz felszerelve, és körülbelül 20 darab T-72B vagy M változatú tank marad esetlegesen még állományban.

A gyalogsági harcjárművek közül szintén több változatban közel 50 darab BVP-M80 lánctalpast tekintettünk meg, ezek a KF-41 Lynx kategória szerb megfelelője. Itt a KF-41 ugyan jóval modernebb, mint déli szomszédunk járműve, de kevesebb példányban készül, mint amellyel a szerb haderő rendelkezik. Hozzá kell tenni, hogy a BTR-80 és 80A járművek viszont épp annyival vannak lemaradva korszerűségben a Lazar-3, valamint BOV-86, és BOV-M16 Milossal szemben, mint a láncos technikában a szerbek. Szintén fontos tény, hogy a legmodernebb gyalogsági harcjárművek sem képesek megfelelő védettséget biztosítani egyetlen akár 105mm-es harckocsi lövedékkel szemben sem, nemhogy egy 120 vagy 125mm-es penetrátorral. A Lazar harcjárművek a Boxer kategóriának felelnek meg és bázisukon kifejlesztésre kerültek 30 és 57mm-es gépágyúval felszerelt támogató harcjárművek is, amelyek inkább kerekes gyalogsági harcjárműveknek nevezhetőek, mint páncélozott szállító járműnek.

A BOV-16 Milos az Eyder Yalcin megfelelője, tehát egy páncélozott MRAP jármű valószínűleg közel egyenértékű védelemmel, és mindkettőre távirányítható fegyverállvány szerelhető, tehát akár páncéltörő, akár légvédelmi, akár aknavetős járműként használhatóak, de egészségügyi, tüzérségi megfigyelő, vagy járőr járműnek is megfelelőek.

A Szerb haderőprogram egyik erőssége a tüzérség. Amíg hazánk egyetlen osztálynyi, 24 darab világszínvonalú lánctalpas Panzerhaubitze 2000HU önjáró löveggel fog rendelkezni, a szerbek ezzel szemben, az olcsóbb kerekes M-84 NORA család B-52K és egyéb változatú lövegeivel. Ezek hatótávolsága ugyan elmarad a német tüzérségi eszköztől, de egyenlő, vagy meghaladja az orosz eszközök lőtávolságát. Batajnicán a teljesen feltöltött osztályhoz képest is többszörös mennyiségű löveg került kiállításra a 152 és 155mm-es változatokból, amelyeket a kiállításon is látható modernizált 2Sz1 Gvozgyika 122mm-es önjáró lánctalpas tarackok egészítenek ki, de Szerbia a 122mm-es löveg önjáró kerekes változatait is kifejlesztette SOKO és SORA néven. A modernizált tüzérségi eszközök mindegyike rendelkezett tüzérségi, ballisztikai számítógéppel, korszerű lőelemképzőkkel, sőt a legújabb fejlesztésű NORA-k, SORA-k és SOKO-k már automata töltőrendszerrel készülnek, amelyek általában 12 darab lőszert tartalmaznak.

A Szerb rakétatüzérség olyan fegyvernem, amely hazánkban nem is létezik. A FAP-2026 katonai tehergépjármű család (amely több löveget és sok más eszköz hordozója) 107, 122 és 128mm-es konténerekből indítható rakétacsaládokkal került összeépítésre, de léteznek FAP 2832 alvázon akár 300 és 400km hatótávolságú rakéta tüzérségi eszközök is, amelyet találati valószínűsége 150 méter, de GPS vagy inerciális rendszerrel felszerelt rakétákkal pontosságúak 50m-re növelhető.

A páncéltörő eszközök, a kézifegyverek, kézi légvédelmi rakéták szintén vagy új vagy modernizált változatok, amelyek megfelelnek a modern hadviselés követelményeinek.

Külön kiemelendő a Szerb műszakiak felszerelése. Batajnicán egy teljes műszaki ezred felszerelését bemutatták, amelynek 80%-a kínai gyártmányú vadonatúj eszköz. Ilyen mennyiségű és minőségű eszközparkról hazánk katonái csak álmodhatnak.

A légvédelmi eszközök kiállítása nagyjából megegyezett a tavalyi rendezvény típusaival. A légvédelmi komplexumok száma viszont lenyűgöző volt, sokszorosa hazánk kapacitásának. A leendő NASAMS rendszerhez hasonló nincs ugyan a szerbeknek, tehát a rejtésben és a váratlan tűzcsapásban egyedi norvég-amerikai rendszer ebben a kontextusban fölényt élvez, de a kínai FK-3/HQ-22 légvédelmi komplexumok viszont nagyobb hatótávolságúak, és ezeket számos 2K12-2M/ML valamint Sz-125M rendszer egészíti ki. A közel légvédelmet Paszarsz-16 légvédelmi Bofors gépágyús komplexumok  alkotják, amelyek oldalára akár francia MISTRAL akár orosz 9K38, 9K310 vagy 9K34 hőkövető rakéták szerelhetőek. A francia és orosz típusok kézi légvédelmi rakétaként is rendelkezésre állnak, nálunk viszont ez a kategória hiányzik. A Paszarsz-16 mellett Pancir-Sz1M orosz gyártmányú gépágyús, rakétás rendszerekből is legalább tucatnyi áll hadrendben, de még 9K35 lánctalpas légvédelmi rendszer is van szolgálatban.

A légierős statikus kiállítás is azonos repülőeszközöket mutatott be, a mint a Stít 2022. Ami ú volt a kínai gyártmányú CASC CH-92A robotrepülőgép (UCAV) amely gyakorlatilag első a szerb haderőben. A CH-95 változatot szintén beszerezte déli szomszédunk. A kínai robotrepülőgépek AR-1/2 20 kg-os páncéltörő rakétákat képesek 5 kg-os robbanófejjel félaktív lézeres irányítással 8 km maximális hatósugárral célra vezetni, de AKD-10 páncéltörő rakéta, BMI-90 típusú 90mm-es irányított rakétákat és FT-7 130 kg-os, FT-9 50 kg-os és FT-10 25 kg-os siklóbomba is képesek célba juttatni. GB-4 és GB-7 típusú irányított bombák is integrációra kerültek a típusokhoz. A kínai drón nem volt fotózható a nagyközönség számára.

Szerbia saját gyártású UCAV-ja is elkészült, PEGAZ 011-es a kínai robotrepülőgéphez képest könnyebb szerkezet, és két darab FT-82 típusú lézerirányítású rakétát képes hordozni. A harci drón 12 példánya először a 353. felderítőszázadnál állt szolgálatban a Szerb Légierőnél, de harcértékéről és bevethetőségi paramétereiről nem áll pontos információrendelkezésre. A század valószínűleg inkább tesztrepülések és kiértékelésekkel foglalkozik mintsem tényleges harci alakulatként működne.

Összességében 2300 darab harc és harctámogató járművet mutattak be, és több mint 60 repülőgép és helikopter vett részt a Granit 23 rendezvényen.

A dinamikus program délelőtt Lasta kiképző repülőgép, GAMA helikopter és Super Galeb sugárhajtású gyakorló repülőgép egyéni műrepülésével kezdődött, majd 11 órakor, a hivatalos megnyitó után a 63. ejtőernyős dandár néhány katonájának ugrásával kezdődött, majd a repülőprogramban Mi-35, Mi-8, Mi-17, GAMA és RAMA valamint H145M helikopterekkel a 72. különleges műveleti dandár tartott bemutatót. A légi-földi kombinált művelet után a Kobra terrorista elhárító egység bemutatója következett, majd feldübörögtek a gázturbinák és 10 darab MiG-29, 10 darab J-22M Orao, 5 darab Soko Super Galeb, egy tucat Utva és Lastra repülőgép emelkedett a levegőbe. A repülőgépek közül a MiG-ek közeli légiharc bemutatót, a csapásmérő Oraok és Super Galebek pedig szimulált repülőtér elleni támadás imitáltak. A légi bemutató végén közös kötelékben húztak át a repülőgépe a futópálya felett, majd leszálltak. Délután ismét egyéni műrepüléseket láthattunk, amelyben a fentieken túl repült egy H215 helikopter amelyet a különleges erőknek szereztek be a szerbek, és úgy is lehet fogalmazni, hogy kistestvére a hazánkba rendszeresítendő H225M Caracal közepes szállító-helikoptereknek. Szintén levegőbe emelkedett egy orosz gyártású Kamov Ka-   tűzoltó helikopter.

dsc_7605m.jpg

  • Utva Lasta 95 kiképző repülőgép amely másodlagos könnyű csapásmérő képességgel is rendelkezik.

dsc_7609m_1.jpg

  • Az Utva furcsa szerkezetű Hawk 5 típusjelű repülőeszköze.

dsc_7612m.jpg

  • Az Aérospatiale SA.342 licencben gyártott felfegyverzett változata a HN-42M GAMA helikopter. A helikopterre függesztve a szerb fejlesztésű Spider-H páncéltörő rakéta. A páncéltörő rakétát a kabin tetejére fejlesztett új elektro-optikai rendszer vezérli.

dsc_7613m_1.jpg

  • A szerbek H145M könnyű többcélú helikoptere saját fejlesztésű fegyverzettel. GH-78 típusú 12,7mm-es nehéz-géppuska konténer a földön, mellette a forgószárnyasra függesztve az ALAS-H levegő-föld rakéta, amely akár páncéltörő fejjel is alkalmazható lesz. Jelenleg az ALAS földi változatának tesztindításai folynak, tehát a függesztmény természetesen még csak makett.

dsc_7614m_2.jpg

  • Az ALAS-H többféle fejjel ellátható irányított rakéta, amellyel a Spike-NLOS hatótávolságához hasonló fegyver kerül a szerb H145M helikopterekre.

dsc_7618m_2.jpg

  • A GH-78 konténer M87 típusú 12,7mm-es nehéz-géppuskát hordozhat, de gépágyús változat is valószínűleg kifejlesztésre kerül.

dsc_7620m.jpg

Mi-17-V5 közepes szállítóhelikopterre jelentős tűzerőt is képes függeszteni a Szerb Légierő. Az ALAS-H rakéta akárcsak a H145M helikopternél, itt is függesztésre került. 

dsc_7622m.jpg

  • A Soko G-4M Super Galeb sugárhajtású kiképző és könnyű harcászati támadó repülőgép. A repülőgépre Sz-5 típusú rakétákat hordozó konténerek, a földön szabad esésű bombák és 128mm-es levegő-föld nem irányított rakétablokk látható. A repülőgép előtt 128mm-es valamint 55mm-es (Sz-5) rakéták és a GSz-23mm-es gépágyúk lőszere került kiállításra.

dsc_7629m_1.jpg

  • Soko J-22 Orao csapásmérő repülőgép.A repülőgép mellé többfajta irányított rakétát és légibombák raktak. A szárnyra függesztve külső pilonon VRVZ levegő-föld rakétamakett, a belső függesztőhelyen RADEOM-1 elektronikai zavarókonténer látható.

dsc_7635m.jpg

  • MiG-29SzM vadászbombázó. A modernizált orosz változat fegyverzetébe H-29TE levegő-föld rakétákat, R-60M és R-73 közel légiharc rakétákat R-27ER közepes hatótávolságú SARH változatú és R-77 aktív lokátoros légiharc rakétákat integráltak, de a hagyományos orosz nem irányított rakéták konténerei is láthatóak voltak.

dsc_7745m.jpg

  • A jelenleg rendszerben álló Utva Lasta 95' gyakorló repülőgép egyéni műrepülő bemutatója délelőtti program volt. 

dsc_7749m_1.jpg

  • A SOKO G4 Super Galeb sugárhajtású gyakorló és könnyű csapásmérő repülőgéppel is szép műrepülést láthattunk. 

dsc_7777m.jpg

  • A G4-es, kerekek kint alacsony és lassú repülés.

dsc_7803m.jpg

  •  Egy orsó közben.

dsc_7823m.jpg

  • A Szerb Légierő köteléke felszállását a Batajnicai repülőtérről hajtotta végre. A JN-22 Orao egyik pilonján amerikai AGM-65B Maverick rakéta makettel. 

dsc_7829m.jpg

  • A 241. vadászbombázó század a "tigrisek" repülik a J-22/NJ-22 Orao támadó repülőgépeket. 

dsc_7835m.jpg

  • Az ejtőernyős nemzeti lobogó minden ország repülőnapjain kötelező tartozék.. 

dsc_7836m.jpg

  •  Ahogy a nemzeti hadseregek lobogói is.

dsc_7844m.jpg

  • Mi-35 harci helikopter. Szerbia megkapta a 9M120 Attaka rakétákat is (valószínűleg kis mennyiségben) a forgószárnyasaihoz. Négy darab van jelenleg rendszerben illetve még három megrendelésen, ezen felül használt tizenegy darab Mi-35 helikoptereket is szándékoznak vásárolni Ciprustól.

dsc_7880m.JPG

  •  Két Mi-35 ( szerb típusjelzés HT-47) a harci bemutatón.

dsc_7928m.JPG

  •  SOKO HN-45M Gama, az Aerospatiale Gazelle SA.342 licencgyártott változatának a típusjele.

dsc_8282m.JPG

  •  Mi-35 (HT-47) helikopterek köteléke

dsc_8317m.JPG

  • H145M többfeladatú könnyű helikopterek köteléke a díszelgő felvonuláson. 

dsc_8368m.JPG

  •  A SOKO HN-45M Gama kötelék

dsc_8379m.JPG

  • Mi-17 és Mi-171 utóbbiak Mi-8MTV5 (Szerb jelzése HT-49) helikopterek amelyek szintén rendszerben állnak 13 darabban több változatban.  

dsc_8009m.JPG

  •  Két Hind támadást imitáló alacsony magasságú áthúzása

dsc_8020m.JPG

  • Mi-171/Mi-8MTV5  és Mi-17 közepes szállítóhelikopterek

dsc_8047m.JPG

  •  H145M  helikopterek szerb gyártású rakéta és gépágyú konténerekkel támadták imitáltan az ellenséget.

dsc_8054m.JPG

  • SOF katonák kiemelése Mi-171-el. (nálunk más módszert (fast rope) használnak a szolnoki különlegeseink. 

dsc_8533m.JPG

  • H145M helikopter Utva 95 Lasta gyakorló és MiG-29SzM (L-18 L-35 Lovac) vadászrepülőgép.

dsc_8562m.JPG

  • SOKO HN-45M Gama helikopterek és L-18/35 (MiG-29SzM)vadászrepülőgépek 

dsc_8716m.JPG

  • SOKO HN-45M Gama helikopter a képen, hátul egy G4 Super Galeb.

dsc_7977m.JPG

  • Egy NJ-22 Orao támadó repülőgép a saját gyártású szerb Pauk rakétával  

dsc_9512m_1.jpg

  • A levegőben látott NJ-22 leszállása után a statikus bemutatón is részt vett. Az egyik szárny pilonon a Pauk a másik oldalon AGM-65B Maverick levegő-föld rakétával

dsc_9514m_1.jpg

  • Közelről a Pauk. A kérdés, hogy hadrendben áll-e, vagy csak demó példány.

dsc_9517m_2.jpg

  • Érdekes módon az USAF jelzéseivel volt ellátva az AGM-65B Maverick levegő-föld rakéta. Ez a típus hazánk JAS-39C/D Gripen harci repülőgépeinél is rendszeresítve van. Összesen 2x40 példányban van nálunk hadrendben, ezek fele páncéltörő a másik fele repesz-romboló változatban. Néhányat már ellőttünk svéd teszt lövészeteken.

dsc_8929m_2.jpg

  • Nagy a hasonlóság a szerbek által átvett két Airbus H215 és a hazánknak leszállított két H245M helikopter között.

dsc_8966m_2.jpg

  • A H215 azonban kisebb méretű és nincs integrálva ár a HForce rendszer sem.

dsc_8986m_1.jpg

A H215 nem a hadsereg, hanem a szerb belügyminisztérium részére került beszerzése minimális két darabos példányszámban. Igaz a szerbek mindig kisebb darabszámokat vásárolnak viszont több utánrendeléssel. Lásd H145Mdsc_9070m_1.jpg

  • A délután egyik sztárja, a Ka-31A11BC tűzoltó helikopter volt.

dsc_9137m_1.jpg

  • A Kamov KA-27 sorozat sokadig reinkarnációja szintén a belügyminisztérium állományába került, két darabot vásároltak a típusból.

dsc_9182m.jpg

  • A helikopter több módon képes vízet, vagy más folyékony tűzoltó folyadékot a tűzfészkekre zúdítani.

dsc_9291m_2.jpg

  • A H145M helikopterrel is látványos bemutatót repültek a szerbek.

dsc_9301m_1.jpg

  • Oldalról az egyik H145M a szerb Légierő állományából.

dsc_9702m.jpg

  • Impresszív repülés, négy H145M-el a futópálya felett.

dsc_9709m.jpg

  • A H145M kötelék továbbrepülés közben.

dsc_7994m.JPG

  •  Egy J-22 és egy NJ-22 csapásmérő repülőgép áthúzása

dsc_8177m.JPG

  • A teljes Orao század a levegőbe emelkedett. Az első ötös kötelék. 

dsc_8196m.JPG

  • A második ötös raj 

dsc_8199m.JPG

  • A második ötös raj némileg más szemszögből. 

dsc_8746m.JPG

  • Landolás után állóhelyére gurul az egyik NJ-22-es változat. 

dsc_8653m.JPG

  • A J-22/NJ-22 típusnál még a fékernyő kötelező tartozék a leszállás utáni fékezéshez 

dsc_8216m.JPG

  • A SOKO G4 Galeb kötelék tisztelgése.

dsc_7953m.JPG

  • Két MIG-29 startja. Az UB-k is részt vettek a bemutatón. 

dsc_7972m.JPG

  • Két MiG-29 emelkedik a levegőbe. Sajnos a felszállópálya távol van attól a helytől ahol fotózni lehet. 

dsc_8074m.JPG

  • Két MiG-29-es taxizik a futópályán. 

dsc_8088m.JPG

  • A gyakorló közel légiharc komoly odafigyelést követel a bemutató pilótáktól. 

dsc_8089m.JPG

  • A repülőgépek néha elég közel kerültek egymáshoz. 

dsc_8123m.JPG

  • Az RD-33 gázsugara homályosítja el a másik Lovac (vadász) repülőgépet. 

dsc_8159m.JPG

  • Egy MiG-29 kötelék a két négyes formációból. 

dsc_8525m.JPG

  • A MiG-29-esek mellett Szerbia élénken érdeklődik a Dassault Rafale repülőgépekért a Franciáknál. 

dsc_8529m.JPG

  • Két Nagyvas landolás után. A fékernyő itt is tartozék. 

dsc_8544m.JPG

  • A 9.12 változat egyik fő jellegzetessége hogy nem "púpos" a törzs felső része. 

dsc_8579m.JPG

  • A 9.13-as változat egyik repülőgépe.

dsc_8250m.JPG

  • Lasta Utva 95 gyakorló repülőgép raj a levegőben. 

dsc_8838m.JPG

  • Az egyik gyakorló repülőgép a statkus bemutatóhelyére gurul. 

dsc_8261m.JPG

  • Utva 75 repülőgépek a levegőben.

dsc_7637m.jpg

  • A szárazföldi bemutatót a mennyiség jellemezte, a minőség mellett. Az szovjet-orosz és szerb gyártmányú fegyverzet folyamatos modernizációja és kisebb beszerzések végigkísérik a szerb haderő korszerűsítést. A változtatások viszonylag olcsók viszont tömegesen jelennek meg a haderőben. Batajnicán óriási mennyiségű szárazföldi és légvédelmi fegyverzet került bemutatásra.

dsc_7651m.jpg

  • A T-72 több változata is látható volt, 50+ példányban, az alapharckocsiktól a tuningolt M-84 változatokig, vagy az orosz T-72B3 páncélosokig.

dsc_7640m.jpg

  • Itt egy álcahálós M-84, mellette pedig egy másik reaktív páncélzattal ellátott M84AS1 változat látható.

 dsc_7660m.jpg

  • A BMP (BVP-M80) klón szerb lánctalpas lövészpáncélosok,

dsc_9476m_2.jpg

  • A modernizált M80AB1 változatok kiegészítő páncélzattal,

dsc_9477m_1.jpg

  • Tavírányítású tornyok, különféle új elektro-optikai szenzorok érzékelők.

dsc_9479m_2.jpg

  • Egy toronyváltozat a sok közül. Páncéltörő rakéták (Maljutka 2T5-ös (félautomata rádió vezérlésű) vagy Maljutka-2F/2T (félautomata irányított vezetékes) gépágyú, géppuska ködvetők, álcaháló és infra és televíziós szenzorok.

dsc_9485m_1.jpg

  • Egy másik felturbozott gyalogsági harcjármű változat.

dsc_9656m.jpg

  • BOV VP páncélozott szállító járművek

dsc_9686m_1.jpg

  • A Lazar típusú járműcsalád lövészpáncélos és gyalogsági harcjármű változataiból is szép mennyiséget állítottak ki. Nem prototípusok, hanem hadrendben álló eszközök.

dsc_9687m_1.jpg

  •  Egy harctámogató Lazar gépágyúval.

dsc_9689m_1.jpg

  • A Lazarok új változatai a német Boxer típusú járművekre emlékeztetnek.

 

dsc_9769m.jpg

  • Lazasnki 8x8 prototípus 57mm-es gépágyúval

dsc_9640m_1.jpg

  • A Zastava M-20 MRAPa cseh-francia TITUS változatokra emlékeztet. A nagyméretű páncélozott gépkocsi komoly cél a frontvonalon, de mégis több országban rendszeresítenek hasonló járműveket.

dsc_9646m.jpg

  • Ez a Zastava változat aknavető hordozó járműként került be a hadrendbe.

dsc_9692m_1.jpg

  • BOV M16 Milos 4x4-es harcjárművek sora. Nálunk az Eydar-Yalcin típusnak felel meg, de ez szerb gyártás, van mennyiség is belőle nem 40 darab, hanem sokkal több.

dsc_9727m_2.jpg

  • BRDM-2MSz felderítő páncélgépkocsik, kiegészítő páncélzattal és modernebb érzékelőkkel rendelkeznek, mint a régi alap BRDM-2 változatok. Orosz relációs beszerzés, még az Orosz-Ukrán háború előtti időkből.

dsc_9800m.jpg

  • A Nora B52 önjáró 155 mm-es tarack öntöltős változata.

dsc_9804m.jpg

  • Némileg a svéd Archer rendszer szerbesített változatának tekinthető.

dsc_9526m_1.jpg

  • Nora B52 önjáró 155 mm-es tarackok

dsc_9815m.jpg

  • Soko 122mm-es önjáró tarack. A páncélozott szállítójárműre szerelt löveg a kisebb űrméretű a kívánatosnál, viszont nagyobb lőszer javadalmazást lehet hozzá szállítani azonos szállítókapacitás mellett. A löveg megegyezik a 2Sz1 Gvozgyika 2A31 lövegével.

dsc_9819m.jpg

  • 122M Sora önjáró tarack. Szovjet licenc D-30J típusú löveg került a tehergépjárműre felszerelésre.

dsc_9731m_3.jpg

  • Bár elavult rendszer, de a 2K12 Kub rakétakomplexumokból legalább egy tucatot kiállítottak. A 2P15 TEL (TELAR) mögött rakétaszállító tehergépjármű látható.

dsc_9734m.jpg

  • Itt már láthatóak az indító járművek és a GM578 alvázra szerelt 1Sz91 lokátoros lánctalpasok is.

dsc_9735m_1.jpg

Szintén egy kép a légvédelmi rakéta komplexumról.

dsc_9550m_1.jpg

Sztrela 10 légvédelmi rakétakomplexumok szintén rendszerbe állnak kisebb mennyiségben Szerbiában.

dsc_9627m_1.jpg

  • Az Sz125M Nyeva (Pechora) rendszer még régebbi a KUB-nál. Már a vietnámi és a közel-keleti háborúk során is bevetették első változataikat.

dsc_9631m.jpg

  • A négy rakétás indítóállvány, amelyet például a lengyelek T-55 alvázra is felszereltek, de a modernizált Pechora rendszerek kerekes indítójárművekkel rendelkeznek.

dsc_9584m.jpg

  • Minőségi ugrás. A kínai FK-2 (HQ-22) légvédelmi rakétarendszer indítójárműve rakétatubusokkal.

dsc_9597m.jpg

  • Egy rakétaszállító jármű a kínai rendszerhez.

dsc_9625m.jpg

  • A JSG-100 felderítő lokátor, és mögötte egy áramfejlesztő jármű

dsc_9563m.jpg

  • Az orosz Pantcir Sz-1 rakéta és légvédelmi gépágyús komplexum, orosz beszerzés volt, de a Orosz-Ukrán háború óta embargós. További példányok helyett kínai gyártású hasonló képességű rendszerek beszerzése várható.

dsc_9603m.jpg

  • A Pancir Sz-1 tornya közelebbről

dsc_9602m.jpg

  •  Az orosz rendszer egyik kiegészítő járműve, valószínűleg parancsközpont.

dsc_9533m.jpg

  • A PASARS egy 40mm-es Bofors löveggel ellátott önjáró légvédelmi rendszer, amelynek oldalára kis hatótávolságú légvédelmi rakétákat is lehet elhelyezni.

dsc_9536m_1.jpg

  • Szterla2M rakéták a PASARS oldalán.

dsc_9542m_1.jpg

  • RLN-IC/170 rakéta szintén PASARS-on.

dsc_9537m_2.jpg

  • MISTRAL rakéta szintén illeszthető a rendszerbe.

dsc_9557m.jpg

  • Egy könnyű légvédelmi rendszer.

dsc_9544m.jpg

  • MTU-4 rövid hatótávolságú légvédelmi rakétarendszer két Strela-2M és Igla rakétával.

A műszaki és harctámogató járműállomány rengeteg kínai járművel került felszerelésre. Ezekről sok képet készítettem, de nem azonosítom be a járműveket.

dsc_8881m.jpg

  • Liugong gyártmányú lánctalpas kínai műszaki jármű

dsc_8889m.jpg

  • Egy másik Liugong változat, de kerekes megoldással. 

dsc_8892m.jpg

  • Liugong gyártmány a fenti műszaki támogató jármű is.

 

dsc_8897m.jpg

  • ..és hosszan, hosszan sorakoztak a műszaki járművek a batajnicai repülőtéren.

dsc_8906m.jpg

  • A Sinotruck mint neve is mutatja kínai tehergépjármű gyártó. Ahogy látszik nem elsősorban katonai célokra gyártják, de trélerként közúton megállja a helyét. Sok féle gépjárművet láttunk Sinotruck emblémával a repülőtéren.

dsc_8855m.jpg

  • A szerbek hagyományos  FAP gyártmányú tehergépjárműveiből is sok változatot lehetett megtekinteni.

dsc_8863m.jpg

  • Egy másik FAP gyártmányú tehergépkocsi. Alapvetően 2x2, 3x3 és 4x4-es kerékelrendezése FAP tehergépkocsik  kerültek kiállításra.