Országgyűlés Honvédelmi és Rendészeti bizottsági ülés Kecskemét 2012.

p4050673m.jpg

2012. április 5-én, Kecskeméten a Vitéz Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison tartotta kihelyezett ülését az Országgyűlés Honvédelmi és Rendészeti bizottsága. A kihelyezett ülés egy része sajtónyilvános volt, a Blogger láthatta és hallhatta a Bizottság tagjait, megtekinthette velük az ülésre rendezett statikus és dinamikus bemutatót.

p4050333m.jpg

  • A Honvédelmi és Rendészeti Bizottság mellett a Bázis díszelgő egysége is várta Hende Csaba honvédelmi minisztert. Mint látható a "bocitarka" egyenruha volt az egyesuralkodó a hadseregben.

p4050340m.jpg

  • A Honvédelmi és Rendészeti bizottsági ülés kezdetén. A bázis az egyik lefedésben alakította ki saját lehetőségein belül a ülés helyszínét.

Az ülésen született határozat szerint 2013-15 között nem lehet kisebb a 2012. évinél a honvédelmi költségvetés, majd 2016-től évente a GDP 0,1%-os emelésével, 2022-re a bruttó nemzeti össztermék 1,39%-ban határozta meg az akkori Fidesz többségű Bizottság, természetesen a Kormány felhatalmazásával a honvédség fenntartására és fejlesztésére fordítható költségvetési támogatás összegét. Nos ez mára jelentősen megváltozott.

p4050346m.jpg

  • Hende Csaba (végzettsége ügyvéd) volt akkor a honvédelmi miniszter. Regnálása során nem volt semmilyen haladás a haderő fejlesztésben. A kormány nemzetbiztonsági kabinetjének 2015. szeptember 7-i ülésén lemondott tisztségéről hivatalosan a Magyar Honvédség tevékenységét a déli határzár építésével kapcsolatban érő kritikák miatt. Sokkal valószínűbb, hogy a barátnőjével emlékezetes videója és több luxusutazása volt a probléma, amely nem volt méltó egy miniszterhez. A hölgyet később 2018-ban feleségül vette. A hadügyér mellett viszont profik ülnek. Dr.Benkő Tibor aki 2022-ig volt honvédelmi miniszter, 2012-ben a Honvédség Honvéd vezérkar, vezérkari főnök "gyakorlatilag a haderő parancsnoka" volt. Fodor Lajos nyá. vezérezredes, akkoriban a HM közigazgatási államtitkáraként tevékenykedett. A "sarokban" Kilián Nándor dandártábornok bázisparancsnok, akit vezérőrnagyi rendfokozatban nyugdíjaztak és utolsó repülését március 16-án hajtotta végre JAS-39 Gripen harci repülőgéppel. Kilián tábornok 2022-ig légierő haderőnem szemlélő beosztásban tevékenykedett, amely a gyakorlatilag a légierő parancsnoknak a megfelelője volt 2023. elejéig (general inspektor - a német megfelelőlje). Napjainkban Dr. Koller József phd dandártábornok tölti be a Légierő Parancsnoki feladatait.

A Hende Csaba honvédelmi miniszter elmondta, hogy a Gripen szerződés akkori módosításával megtakarított jelentős összegből norvég Kronsberg rádiók beszerzésére 750 millió, a páncélos és csapatszállító járművek felújítására pedig 2 milliárd forintot költenek. A hadügyér fontosnak nevezte, hogy a honvédség képességfejlesztése nem halogatható és kis lépésekkel sikerült indult a képességnövelés is. Fontosnak nevezte a „vadászrepülő” képesség megőrzését és a helikopterek modernizálását, amelyhez kiemelte a két finn Mi-8T helikopter rendszerbe állítását.

p1020566m.jpg

  • Mint látható Kocsis Máté is egy underground figura. Volt már Fidesz kommunikációs igazgató, budapesti Fidesz elnök, kerületi polgármester, frakcióvezető. Nos ebből egy sem szorosan kötődik a hadsereghez. A Bizottság vezetője Kósa Lajos. Nem kell nagyon polemizálni, gyakorlatilag még még értelmesen sem tud beszélni, könnyen megzavarható, ilyenkor hebeg-habog. Az elhíresült Pegazus botránynál is megmondta a frankót... és még mai napig is a Bizottság elnöke..

Ekkor még senki sem feltételezte, hogy öt évvel később elindul a Zrínyi Haderő fejlesztési Program, bár visszamenőlegesen Orbán Viktor miniszterelnök 2021-es a Kecskeméti Repülőnapra kiadott propaganda kiadvány első oldalán már arról írt, hogy 2010-ben úgy döntöttek, hogy „rendbeteszik” a Magyar Honvédséget.

Ennek nyoma sem volt 2012-ben, sőt leállították például a helikopteres fegyvernem Mi-24 harci helikoptereinek maradékát (kettő darab MI-24P). A szállítóhelikopter flottát is sikeresen csökkentették, oly módon, hogy a tervezett nagyjavításokat nem hajtották végre, ezért 1-2 darab Mi-17 helikopter mellett ezért volt szükséges a kiselejtezett finn Mi-8T-k hadrendbe állítása, hogy az alapfeladatok minimális végrehajtására legyen repülőképes forgószárnyas.

p1020568m.jpg

  • A "fullánkos" helikoptereink egyike. Az időjárás lokátor rejti a fullánk. A két Mi-8T helikoptert segélyként adta 2011-ben Finnország "nyelvi rokonainak". Akkor még nem voltunk "Kipcsakok". A magyar lajstromszáma 3309 volt. A gyári száma 13309 és oldalszáma Finnországban HS-13 volt. 2021. március 28-án vonták ki hivatalosan a hadrendből, azonban már sokkal régebben nem repült. Finnek körülbelül egy évnyi maradék repült idővel adták át a forgószárnyasokat.

p1020638m.jpg

  • Mi-24D harci helikopter. A légijármű javító üzemből hozták ki és állították a statikus bemutatóra. Szépen körbevették fegyverzettel, sőt személyzettel. Már sok éve nem repült. A bizottság tagjai ebből semmit sem vettek észre. Ők bevethető harci helikopterként kezelték..

A kihelyezett ülésen részt vett politikusok nagy része annyira értett a honvédség harci-technika eszközeihez, mint borjú az "újkapuhoz". A Blogger személyesen látta és hallotta a kiállított repülőeszközök és szárazföldi technikák mellett milyen „szaktudást” osztottak meg egymással. A technikai hiányosságokon túl a katonai alkalmazások és maguk katonák (a humán erőforrás) helyzetével még alapjaiban sem voltak tisztában a bizottság tagjai. Szerintem manapság sem..

p1020604m.jpg

  • Füleim hallatára beszélgetett két ihletet politikus erről a rakétáról, mennyire potens eszköz. Az, hogy a 9M17P Falanga páncéltörő rakétát összetévesztették a 9M114 Sturmmal, az sem volt semmi, de erre a képre ránézve, olvasható, hogy MAKET van ráírva. Tehát nem használható. A bizottsági tagok más véleményen voltak..

Siralmas volt látni, hogy ezek a pártpolitikusok akár kormány, akár ellenzéki oldalon döntenek olyan kérdésekről, amelynek egyáltalán nem szakértői, nem volt a nemzetvédelemhez kötődésük, sőt többen a haderővel kapcsolatban is ellenérzésekkel viseltettek.

p1020650m.jpg

  • Szintén a Bizottság tiszteletére öltöztették be a szegény szolnoki MH 25/88 Könnyű Vegyes Zászlóalj katonáit különböző terepviszonyokra és műveleti térségekre, bevetésekre rendszeresített öltözetekre és felszerelésre.

p1020612m.jpg

  • A bizottság tagjai, vezérkari tisztek, a bázisparancsok is a JAS-39 Gripen harci repülőgépek indítására veti tekintetét.

Nézzük, hogy 10 év távlatában mit láthatott egy bizottsági tag Kecskeméten.  

p4050292m.jpg

  • A 9M113-1 Konkursz (9М113-1 Конкурс) páncéltörő rakétarendszer, amelyet Magyarországon a BRDM-2 (9P148 változat) (Boyevaya Razvedyvatelnaya Dozornaya Mashina, Боевая Разведывательная Дозорная Машина) érthetőbben egy könnyű páncélozott gépkocsira telepítve állítottak szolgálatba. A páncéltörő rakéták 4km-es hatótávolsága és 800mm-es homogén acélpáncélzat átütő képessége meglehetősen jónak mondható manapság is, a hiányossága a nappali bevethetőség, mivel infravörös tartomány hiányzik, tehát éjszaka csak korlátozottan használható.A jármű képes volt a korábbi 9M111 Fagot páncéltörő rakéták indítására is. Azonban a komplexumok 2020-as kivonásával komoly hiány van a magyar haderő páncéltörő képességében, mivel a Mi-24 és H145M helikopterek sem rendelkeznek páncéltörő rakétákkal, és egyedül a 9K115-2 Metyisz-M páncéltörő rendszer áll még hadrendben, amelynek hatótávolsága azonban 2,5 km, a Carl Gustav többfunkciós gránátvető páncéltörő gránáttól függően 500-1000 méteres hatótávolsággal rendelkezik. A haderőnk jelenlegi nagy hatótávolságú eszközei a T-72 és a Leopard2 A4HU harckocsik APFSDS űrméret alatti nyíllövedéke és a JAS-39 Gripen harcászati repülőgépek 20 darab AGM-64 Maverick páncéltörő rakétája. A közeljövőben a különféle változatú izraeli Spike rakéták hadrendbe állnak, addig azzal azonban kell főzni ami van. Egyes információk szerint a gyalogsági változatú minimális 9M113 Konkursz rakéta van még hadrendben, tehát elvileg bevethetőek.

p4050294m.jpg

  • A magyar hadsereg jelenlegi egyetlen vontatott tüzérségi eszköze a D-20 típusú 152mm-es vontatott tarackágyú. Nos arra sem lehetünk túl büszkék, hogy ennek láncos változatát a 2Sz3 Akacija önjáró tarackot kivonták  a Honvédség állományából.Hazánk 18 darab ilyen önjáró löveggel rendelkezett. A mai napig hadrendben lehetne. A kisebbik 122mm-es 2Sz1 Gvozgyika önjáró tarackágyúból 144 darab állt hadrendben nyolc, egyenként 18 darab eszközzel felszerelt tüzérosztályban. Azokat 1993-ban vonták ki a hadrendből. A német Panzerhaubitze2000 páncélos önjáró tarackból, amely a 2Sz3 modernebb megfelelője 24 darab került beszerzésre a tatai 101. tüzérosztály részére. A új német önjáró lövegeket tüzérbemérő és felderítő felépítménnyel ellátott Ejdar Yalcin török harcjárművek támogatják majd, amelyek hazánkban Gidránnak neveznek és talán lesz sorozatgyártásuk. Jelenleg két évig csak török eredetű járművek kerülnek beszerzésre. 2012-ben még álmodni sem mertek sem a katonák, sem a politikusok, hogy modernebb eszközök kerülnek a fegyvertárba. Ugyanakkor a 24 tüzérségi eszköz, nem elegendő, szükség lenne kerekes járművekre szerelt olcsóbb fenntartású, hasonló lőtávolságú 155mm-es tüzérségi eszközökre illetve legalább egy osztálynyi modern rakétatüzérségre. Mindkettőre vannak tervek, elgondolások.

p1020607m.jpg

  • Na mi ez, Ez bizony a Gidrán elődje. Az amerikai MaXX Pro járművek a MRAP családba tartoznak, amely növelt aknavédelemmel ellátott páncélozott járművet foglal magába, akárcsak a török Ejder Yalcin. Egyiket sem Európába tervezték. Hazánk Irakban használta ezeket, majd visszaadta az Egyesült Államoknak. A Blogger sem hullatna krokodilkönnyeket, ha a Gidrán sorozatgyártás nem jönne össze, helyette egy alacsonyabb, jobb terepjáró képességgel ellátott kerekes harcjármű beszerzése majd csapatpróbák után nagyobb sorozatban honi gyártása/összeszerelése  lenne megfelelő.

p1020570m_1.jpg

  • Két repülőgép, amely ma már csak legenda. A Jak-52 román gyártású oktató és az AN-26 közepes szállító repülőgépeket már kivonták a hadrendből. Az előbbeket a cseh Zlin 143LSi és 242L gyakorló  repülőgépek váltották. Az ANCSA utódja a KC390 szállító légi utántöltő repülőgépek lesznek. Sajnos a brazil Embraer típusából három példányra lenne szükség, ha valódi képességet akarunk, de pénzügyi büdzsébe csak kettő fér bele. Mostanában ismét volt AN-26 hajtómű indítás azzal összefüggésben, hogy zuhanyhíradó szerint az ukrán válság eldurvulása esetén reaktiválnának 1-2 példányt. Másik lehetőség, hogy saját szárnyaikon repülnének eladásuk után el Kecskemétről a régi szállító repülőgépek.

p1020598m.jpg

  • 2012-ben még kiállították a Bizottságnak a kivont MiG-29 frontvadászok 04-es lajstromszámú példányát. A repülőgép gyári típusváltozat jelzése 9.12, gyártási száma: 2960535127. Kecskeméten 1993. szeptember 9-én állt hadrendbe. A Nagyvas repült a 2003. júliusi Air Tatto repülőnapon az angliai Fairfordban. Szabó "Topi" Zoltán százados ezzel a repülőgéppel a FRIAT As The Crow Flies Trophy (ahogy a Varjuk repülnek)  „Arthur" díjat nyerte el a dinamikus bemutatójával. A 04-es üzemidő hosszabbításon esett át 2004. 01.30-án A repülőgép összesen 1016 felszállás teljesített 623 óra 18 perces repülési idővel. Utolsó pilóta aki repült vele Dobai "Kis Cefy" Attila volt.

p1020599m.jpg

  • Szintén a Bizottságnak kiállították a 135-ös oldalszámú Aero L-39ZO gyakorló repülőgépet. Az Aero Vodochody 831135 gyári számmal a keletnémet légierő számára gyártotta, ahol 216-os lajstromjellel repült. A német újraegyesítés után a Luftwaffe 28+43 oldalszámát kapta meg az Alba. 1993-ban került Magyarországra és 1994-ben állt hadrendbe. Díszfestését a 2007-es kecskeméti repülőnapra kapta.Cápali néven repült. A kivonása 2009-ben történt. Jelenleg a Lettországi Tukumsban található. A Cápeti a 119-es oldalszámú testvére Magyarországon a RepTár gyűjteményében látható.

p4050358m.jpg

  • A 40-es lajstromszánú JAS-39 Gripen harci repülőgépünk 2012-ben. A 40-es lajstromszámú példány gyári száma 39.311. Ez azonban nem teljesen fedi a valóságot, mert a szárnyak, fotóművek és sok egyéb berendezés, rendszer régebbi JAS-39A repülőgépekből lett "összelegózva", akárcsak a többi magyar repülőgép. Ez nem pejoratív megjegyzés, ténymegállapítás. A svédek maguk is hasonlóképpen jártak el több JAS-39C repülőgépükkel. Hozzá kell tenni azt is, hogy az Orbán kabinet A/B változatú, viszonylag elavult használt repülőgépeket rendelt, azokból is a szakma által javasolt 24 helyett, csak 14 darabot. A következő kormány ezt orvosolta NATO kompatibilis és légi üzemanyag utántöltésre alkalmas repülőgépekre, de a büdzsébe már sem fegyverzet, sem a repült órák számának szintentartása nem fér bele. Tehát olyan mintha egy sima személyautót, terepre való közlekedésre is alkalmassá tettek volna, de végül még az autópályán hajtott km számát is csökkenteni kellett, nemhogy a terepen közlekedést.

p1020582m.jpg

  • A Gripen levegő-föld csapásmérő fegyverzete 2012-ben. Olcsó Mk.83-83 bombák helyett a Raytheon AGM-65H látható képtartományú (televíziós) vezérlésű Maverick rakétájából szerzett be Magyarország 20 darab éles, és két-három gyakorló példányt. 

p1020583m.jpg

  • Az AGM-65H infravörös irányítású Maverick levegő-föld rakéta. Ezekből szintén 20 darab éles és 2-3 gyakorló változat került a fegyverzetbe. A két változatú rakéta, páncéltörő illetve repeszromboló fejrésszel van felszerelve. A mai napig minden harckocsit és páncélozott járművet megsemmisít a páncéltörő változat. Ami érdekes, hogy az izraeli Litening IIIE célmegjelelő konténerből beszereztünk 5 darabot, amellyel lézerirányítású bombakitteket és rakétákat (például az AGM-65E változatú Mavercik-et) lehet célra irányítani. Persze az E-változatból nem szereztünk be egyetlen darabot sem. Napjainkban már 20-20 éles rakéta sincs, mivel a svédországi Visdel térségében végrehajtott éleslövészeten néhányat elhasználtunk, pótlására pedig történt beszerzés.

p1020589m.jpg

  • A CATM-120 az AIM-120C5 AMRAAM látóhatáron túl alkalmazható légiharc rakéta gyakorló változata. Magyarország 40 darab éles (53004 dollár/darab) és 10 darab gyakorló (32328 dollár/darab) rakétát szerzett be, amely még egy javadalmazást sem tesz ki, mivel a 14 darab Gripen 56 darab AMRAMM rakétát hordozhat egyszerre. 2012-ben még nem tudta senki, hogy 2020-ban további 120 darab modernebb C7 változat is beszerzésre kerül. Ezek a rakéták a Gripen repülőgépeken túl elsősorban a légvédelem norvég-amerikai NASAMS komplexumai támadóeszközei lesznek. A svéd repülőgépekre az európai MDBA Meteor BVR légiharc rakétákat is rendszeresítene hazánk, amely nagyobb hatótávolsággal rendelkezik az amerikai fegyvernél. Ugyanakkor a METEOR-ra szerződést még nem kötött az regnáló kormányzat.

p1020591m.jpg

  • A JAS-39 Gripen légi közelharc rakétája a Diehl Defence GmBH IRIS-T lett volna, ha maradt volna rá pénz. Az Orbán kormány a drágább rakéta helyett a német cég által némileg modernizált amerikai gyártású AIM-9L-I-1 rakétáiból szerzett be, amely képességei jóval alulmúlják az orosz R-73 nagy szögeltéréssel indítható sisakcélzós rakétáját is. Ezek a rakéták azonban békebeli légirendészeti szolgálatra közforgalmi repülőgépek esetleges lelövésére több mint elégségesek napjainkban is. 2021-ben a  13,6 millió EUR értékben beszerzésre kerültek az első IRIS-T rakéták, amelyek leszállításáról még nincs információ. A új rakéták nem azonosak a 2012-ben vágyott fegyverrel, mivel azóta ez a típus is modernizáción esett át, zavarvédettség, jelérzékenység, elektronikai modulok tekintetében.

p1020592m.jpg

  • A JAS-39 Gripenek integrált EWS-39 önvédelmi eszköztárának egyik eleme a radarirányítású rakéták elleni védelmet szolgáló különböző hullámhosszt lefedő műanyag, és fém szalagokat indító BOL-539 zavaró töltetszóró berendezés. A Gripenek AR830 radar besugárzásjelző érzékeli a szárnyak törővégi rakétasín elejére és hátuljába vannak építve. Az indítósínek végében van a képe is látható BOL, a szárnyak alatti függesztőpilonoknál a BOP/B és a törzs hátsórészben a BOB/C zavarótöltet szóró berendezések. A BOL-ba csak radarzavaró töltetek, a BOP szórókba infracsapdák és radarzavaró töltetek (chaff and flare) is töltető. A Honvédségünk az idők során 20 ezer darab feletti mennyiségben szerzett be több típust ezekből a önvédelmi eszközökből, de egy részüket gyakorlatokon illetve repülőnapokon elhasználták.

hmb.JPG

  • A 2012-es Bizottsági ülésen kiállításra került a légvédelem arzenáljának egy része is. A 9K12 Kub rakétarendszer SzPU önjáró indítóállványa és 1Sz91 SZURN önjáró tűzvezető lokátor mellett a francia gyártmány Mistral VSHORAD kis hatótávolságú rakétarendszer Mercedes-Benz Unimog terepjáró gépkocsira helyezett indítóállványa. Manapság már a NASAMS elemei is beérkezés alatt vannak, a KUB hamarosan kivonásra kerül. A MISTRAL rendszerekhez is új rakéták kerültek beszerzésre és egyéb modernizáció is történt, a célravezetés tekintetében.

p4050365m.jpg

  • Nem a kiállítás része volt, de fotótéma egy 2012-es állapotú MAN F90 katonai tehergépjármű. A gépkocsi valószínűleg a 2002-ben ingyenes átadott kiszuperált Bundeswehr készletből került Magyarországra.

p4050367m.jpg

  • 2012-ben még a Jakovlev tervezőiroda JaK-52 típusú gyakorló repülőgépein repültek a leendő Gripen hajózók. A típus eredetileg Jak-50U (Ucsebnij = gyakorló) típusjelzést kapta. Romániában 1977-től kezdődött a típus sorozatgyártása.A 9411801 gyári számú repülőgép a Bákói (Bacau) repülőgépgyárban készült. A 12 darabos beszerzés részeként 1994-ben került hadrendbe Magyarországon. A típust 2017-ben vonták ki a szolgálatból.

p4050368m.jpg

  • Repülőgép vezetők és műszakiak a dinamikus programra kijelölt repülőgépek mellett az Apron J állóhelyen. amely hagyományosan a Gripenek előkészítésének színtere. Amennyibe a döntéshozók lefedés helyett, normális hangárokat építettek volna, akkor lehetséges lenne a fedett munkavégzés és hajtóműindítás is a hangárokban.

p4050380m.jpg

  • Szinte az egész magyar üzemképes helikopterflotta készülődött a dinamikus programra. Egy-egy Mi-8T vagy Mi-17 helikopter maradt valószínűleg kutató-mentő készültségben Pápán és Szolnokon, ide már csak egyetlen Mi-17-es, két ex.finn Mi-8 és egyetlen Mi-24P jutott. Ekkor ez volt a realitás.

p4050378m.jpg

  • Távolban egy a 29-esek. A két Nagyvas kivonása után majd egy évtizedig a Jurasic Parkot díszítették, pedig több jelentkező köztük Szerbia és India is megvette volna a kivont MiG-ek egy részét. Napjaink egyik zuhanyhíradós információja, hogy India ténylegesen megvásárolja a repülőgépeket, amelyekből néhány darab (valószínűleg öt) marad hazánkban, egy-egy Kecskeméten, Kecelen,Szolnokon valamint egy gate-guard lesz, az ötödik darab helye ismeretlen még.

p4050398m.jpg

  •  A felszállás után a levegőben a 05 oldalszámú Jak-52 gyakorló repülőgép.

p4050408m.jpg

  • Az Apron K állóhelyről egyszerre emelkedett fel a Szolnok Helikopterbázis három forgószárnyasa.

p4050384m.jpg

  • A Légvédelmi készenléti Szolgálat (Keszi) két felfegyverzett Gripen repülőgépét 2012-ben a spanyolországi Torrejon-ban lévő NATO központ parancsára emelték magasba, természetesen a magyar fél kérésére "Tango"vagyis gyakorló riasztásra. Az éles riasztás neve Alfa. Két belső pilonon 1275 literes svájci RUAG üzemanyag póttartályok és a szárnyvégeken 1-1 darab AIM-9L I-1 légiharc rakéta a függesztmény. A beépített 27mm-es Mauser gépágyúk alapból töltöttek. A 36-os oldalszámú Griff Charlie 39.307 gyári számmal készült és 2007-től áll rendszerben Kecskeméten.

p4050430m.jpg

  • A 336-lajstromszámú Mi-24P harci helikopter. A 340336 gyári számú forgószárnyas keletnémet megrendelésre készült és 439-es oldalszámmal repült, majd a német újraegyesítés után 96+46 lajstromszámot kapott. 2004-ben a Dunai Repülőgépgyárban a 335-ös testvérével nagyjavították és évekig repültek, majd 2012 végén leállították és 2013-ban egy állománygyűlésen kivontnak tekintették a MiHU-kat. 2016-ban döntötték el a nyilvánosságra soha nem hozott kivonás után a helikopterek reaktíválását. Ekkora már például az irányított páncéltörő rakéta fegyverzetet dokumentum szinten is kivonták a hadrendből. (Lásd Honvédelmi Közlöny). A nagyjavításra és üzemidő hosszabbításra Oroszországban került sor. Napjainkban a látszik, az orosz-ukrán háború tükrében, hogy a harci helikopter fegyvernem képesség nem létezik fegyverzet nélkül egyetlen "duplacsövű" 30mm-es gépágyúval. Az Sz-8 nem irányított rakéták és 9M120 Ataka irányított páncéltörő rakéták beszerzése indokolt lenne, de a tartalék alkatrészek, fogyóeszközök Orosz embargó miatti szupportja miatt a típust rendszerben tartása több mint kétséges.

p4050448m.jpg

  • 2012-ben még rendelkezésre álltak Sz-5 és Sz-8 repeszromboló és páncéltörő fejjel ellátott rakéták. A dinamikus bemutató során látható volt, hogy a Mi-24P helikopterek a sebességnövelése érdekében behúzható futóművel rendelkeznek. A jelenleg gyártásban lévő orosz Mi-24 változatok már merev futóművel készülnek, amelyek kényszerleszállás esetén mérsékelik a becsapódás erejét (passzív védelem) valamint tőmegcsökkentéssel és a hidraulikus hibajelenségek számát is csökkentik.

p4050464m.jpg

A MI-24P nagysebességű áthúzása. A "bocitarka" álcázófestés is jól állt a helikoptereknek, de mára már megszoktuk és tetszik az nagyjavítás utáni grafitszürke rejtőszín.

p4050574m.jpg

  • Repülőbemutató nem képzelhető el ejtőernyősök nélkül. A Szolnoki ejtőernyősökön túl szervezetszerűen vannak ejtőernyős képzettségű katonák Pápán és Kecskeméten is. Egy korábbi ejtőernyős katona ismerősömmel már hónapok óta vitázgatunk az ejtőernyős katonák szerepéről Magyarországon a napjaink kihívásait figyelembevéve. Blogger véleménye, hogy a SOF katonák, valamint a kutató-mentő szolgálat személyi állományán túl század és magasabb egység szinten felesleges képesség ejtőernyős ugratások, deszantolás gyakorlása, ezekre valós igény és személyi állomány sincs, kis létszámú 2 zászlóaljnyi katonánk egyik része kis kötelékekbe bevetésre vannak felkészítve mint különleges erők, a másik zászlóalj sem arra van kitalálva, hogy őket akár repülőtér, akár más terep elfoglalására, LZ-kben ledobják. A két KC-390 repülőgép egyébként is kevés ilyen műveletek végrehajtására amihez teljes légiuralom szükséges.

p4050582m.jpg

  • A katonai ejtőernyőseink kiválóan képzett katonák és nemzetközi szinten is különböző katonai ejtőernyős sporteseményeken bajnokságot, díjakat nyernek. Az országunk mérete, haderőnk nagysága, és benne a légideszant állomány viszont kis létszámú ahhoz, hogy tömeges bevetéseket hajtsanak végre.  

p4050529m.jpg

  • A Jak-52 dinamikus bemutató. Vári Gyula volt vadászpilóta néha olyanokat repült a típussal, amit még a tervezője sem álmodott. A kecskeméti bemutatón is szép bemutatót láthattunk a repülőgép-vezetőktől.

p4050511m.jpg

  • A Jak-52 klasszikus alakja egy második világháborús vadászrepülőgépre emlékeztet, különösen így tereptarkán, bár 1951-ben született Vjacseszlav Kondratyev tervezte, aki 15 évig dolgozott a tervezőirodában.

p4050603m.jpg

  • Egy "ellenséges" katonai konvoj "a Mercedes-Benz szponzorálásával". Az Unimog 435 katonai teherautó előtt és mögött  G-270/280 típusú terepjárók haladnak.

p4050613m.jpg

  • Magyar lövészkatona 2012-ben, az ellenséget imitálva. Az egyenruha, az AK gépkarabély és a fém rohamsisak mint a Varsói Szerződésre emlékeztet.

p4050616m.jpg

  • Napjainkban is ha valakivel szemberepült egy Mi-24-es és támadó szándéka lenne, akkor azt kétszer is meggondolná.. "Kivéve John Rambót aki lenyilazná"..

p4050622m.jpg

  • A 336-os tűztámogatása mellet a szolnoki különleges műveleti katonák vették kezelésbe a konvojt..

p4050637m.jpg

  • A 701-es lajstromszámú Mi-17 közepes szállítóhelikopterről '"fast rope" eljárással ereszkednek a talajra a különleges műveleti katonák. Ekkor még MH 24/88 Szolnok könnyű vegyes zászlóalj volt az egység neve. A felszerelésük, fegyverzetük is vegyes, keleti és nyugati eszközökből állt. A 701-es helikopter gyári száma 104M01, és 1987 óta van rendszerben, legutolsó oroszországi nagyjavítása után 2017-től körülbelül hét évre számoltak szolgálatban tartani, de valószínűleg ki fog tolódni az egyébként megbízható, és biztonságos típus kivonása.

p4050639m.jpg

  • Manapság már más fegyverzet, ruházat és sisak van rendszeresítve..

p4050652m.jpg

  • A konvoj biztosítása megtörtént az ellenség legyőzve, a Minyo már jön a katonákért.. 2012-ben is mi győztünk, a hiányos fegyverzet, felszerelés ellenére. A bizottság nem gondolom, hogy tudta, majd az egész helikopteres fegyvernemet láthatta repülés közben.

p4050748m.jpg

  • A 701-esbe beszállnak a katonák, a körkörös védelem működik..

p4050726m.jpg

  • Egy akciójelenet. A Mi-24 biztosít, a Mi-17-esen a különlegesek, a Mi-8T-ből viszont kirajzanak a könnyű-vegyes katonái. A 3307-es ex.finn helikopter 13307 gyári számmal készült és 2011-től került állományba. Finn katonai jelzése HS-11 volt.

p4050711m.jpg

  • Egy másik akciójelenet. Mi-17 és Mi-24.. 

p4050664m.jpg

  • Mindenki figyel, mindenki biztosít. 360 fokban 

p4050794m.jpg

  • A 3307-es ex. Finn  Mi-8T a levegőben. A feladat befejezése után repülés közben. A helikopter az időjárás lokátoron kívül is több, kisebb részletben eltért a Magyarországon rendszerben állt változattól. A helikopter enyhén "fejnehéz" is volt, a magyar gépekhez képest.

p4050808m.jpg

  • A 701-es Mi-17 leszerelt teherajtókkal repülte a feladatot.

p4050813m_1.jpg

  • Az akció után takarították a gurulóutakat és a pályát.

p4050910m_1.jpg

  • Az üres töltényhüvelyeknek nincs helye a hajtómű beömlő nyílások közelébe.,

p4050905m.jpg

  • A 43-as lajtromszámú Gripen Delta áthúzása a futópálya felett. A gyári száma: 39.852. 2006-tól áll hadrendben a kettő darab kétüléses Griff egyikeként. Érdekesség, hogy a Delták pilonjaira nem svájci kompozit RUAG, hanem a fém SAAB üzemanyag tartályokat függesztik a repülésekre.

p4050921m.jpg

  • A 43-a dinamikus bemutató során. Sajnos a média számára (igaz az egész bizottság számára is), az Apron J sarkán a VIII számú lefedésnél volt kijelölt hely, amely viszonylag távol volt a bemutatótól.

p4050923m.jpg

  • Kicsit közelebbről a 43-as szinte azonos szögben. A hosszított törzs szerintem szebb formájú repülőgépet eredményezett, mint az együléses (harci) Griff.

p4050947m.jpg

  • Öt Gripen egy kötelékben. A "karácsonyfa" alakzat illik a repülőgép airframe-hoz.

p4050948m.jpg

  • A dübörgő VOLVO hajtóművek tolta Gripenek áthúzása a futópálya felett.

p4051028m.jpg

  • A 32-es lajstromszámú JAS-39C változat taxizik az állóhelye felé. A két szárny üzemanyag póttartály mellett, egy Litening IIIE célmegjelelő konténer van a függesztőpontján. A 2021-es kecskeméti repülőnapon bemutatásra került a RAFAEL másik konténere a Reccelite felderítő pod, de végül ezt sem kísérte szerződéskötés hazánk részéről.

p4051046m.jpg

  • Kálló "Sucu" Sándor őrnagy mosolyog a feladat befejezése után, taxizás közben.

p4050966m.jpg

  • A 43-as landolás után. A Gripen Deltát is általában az első ülésből vezetik. A repülőgép-vezető tiszteleg az elöljáróknak.

p4051057m.jpg

  • A 42-es oldalszámú Delta gurul be az állóhelyre. A repülőgép-vezető és a hátsó ülésben lévő hajózó is magas rendfokozatú katona.

p1020616m.jpg

  • A nyílik a pilótafülke teteje. Az első ülésben Ugrik Csaba ezredes a Kecskeméti bázis akkori parancsnokhelyettese, jelenleg dandártábornoki rendfokozatban parancsnoka. Hátsó ülésen Sáfár Alber dandártábornok 2012-ban a légierő szemlélője. Ekkor még senki sem gondolta, hogy három év múlva a 42-es első üléséből Ugrik tábornok 2015. május 9-én "máshogy száll ki". A 39.851 gyári számú Gripen amely 2006-ban érkezett a légierőnk számára a csehországi Caslavban rendezett Lion Effort hadgyakorlaton landolás után humán faktor probléma miatt összetört. A két hajózó, Ugrik Csaba dandártábornok és Gróf Gergely őrnagy katapultált. Napjainkban a Kecskeméti 101. Repülődandár parancsnoka Gróf Gergely alezredesi rendfokozatban, Ugrik Csaba dandártábornok pedig hazánk katonai merevszárnyú kiképzésért felelős beosztásban tevékenykedik.

p1020625m_1.jpg

  • Sáfár Albert, Kilián Nándor és Ugrik Csaba a sikeres dinamikus bemutató után. Sáfár Albert szintén már nincs a haderőnk állományában a cseh Aero Vodochody egyik vezetője. A cseh gyár részvényeinek nagy része magyar tulajdonban van.