Keresztkiszolgálási gyakorlat Kecskeméten - AMPLE TRAIN 2003

p1010037m_2.jpgAz Ample Train (Ample Gain néven indult, majd a nyolcvanas évek végére Ample Train-re (átfogó gyakorlás) módosult a név, rövidítve EXAT) olyan NATO kezdeményezésű kereszt-kiszolgálási gyakorlat, amelynek története a Hidegháború idején kezdődött.

p1010021m_2.jpg

  • A McDonell-Douglas F-4F 2003-ban még több ezredben állt szolgálatban Németországban. A képe látható 38+03 lajstromjelű példány a JG.36-os vadászezred állományában Rheine-Hopstein bázison állomásozott.

A NATO oldal soknemzetiségű légierőben nagyon sok más-más típusú repülőgépet rendszeresítettek. A nemzeti repülőipar, illetve nemzetközi konzorciumok által gyártott repülőgépekből a nemzetek különféle beszerzésekkor kiválasztották - több érdek mentén - a saját légierő számára beszerzendő repülőgépeket. Ezeket a típusokat csak az arra kiképzett személyzet tudta biztonságosan, és „formulár” szerint üzemeltetni. A háborús forgatókönyvek, azonban koalíciós légierővel számoltak és a nyugati-európai és tengerentúli repülőgépek a feladatok végrehajtása után a számukra legközelebb eső és kiszolgálásukra felkészített repülőtéren kellett volna leszállniuk. Arra nincs mód, hogy minden szövetséges repülőtéren legyenek egy légierő saját típushoz vizsgáztatott műszaki szakemberek.

p1010031m_2.jpg

  • A francia légierő Escadron de Chasse 3/3 Ardennes századában repült a Mirage 2000D-t csapásmérő repülőgép. A jobb szívócsatornája alá egy Thomson PDL-CT (Pod de Désignation Laser avec une Camera Thérmiques) célzókonténert hordozott. A szárnyak külső pilonján R-550 Magic gyakorló változatát.

Az egyik megoldás a típusok csökkentése a légiflotta egységes típuscsaládokra cseréje. Ezt napjainkban már a repülőgépek bonyolultsága és ára sikerül többé-kevésbé egységesíteni, hiszen harcászati repülőgépek vonatkozásában a régebbi típus kavalkádot körülbelül féltucatnyi típusra redukálták a NATO országok.

A másik lehetőség, bizonyos előírások mentén a kiszolgálást elősegíteni (egységes repülőgép üzemanyag, fegyverzet kiszolgáló nyílások).

immelmann.JPG

  • A nyugati pilóták már 2003-ba és előtte is készítettek felvarrókat a gyakorlatra. Az 1990-es gyakorlat felvarrója a német 51. felderítőezredtől (forrás: facebook)

keline-bro.JPG

  • Egy másik felvarró az1991-ben Belgiumban megtartott rendezvényről. (forrás: facebook)

A harmadik lehetőség a szövetséges repülőgépek műszaki személyzetének olyan kiképzés biztosítani, hogy nem saját típusok minimális kiszolgálását ellássák. A gyakorlatok célja, hogy szövetséges repülőgép leszállása után az adott típusra keresztüzemeltetési jogosultsággal rendelkező műszaki személyzet képes legyen a repülőgép fogadására, kiszolgálására és az indítás során végrehajtandó ellenőrzések elvégzésére, megtakarítva azt, hogy a repülőgép saját földi személyzetének drága és hosszú utazásra keljen vállalkoznia.

p1010046m.jpg

  • A Sea Harrierek 2003-ban és később 2005-ben is vendégeskedtek Kecskeméten. az FA-2 repülőgépek Sea Vixen lokátorokon túl már az AIM-120 AMRAAM rakéták hordozására is képesek voltak. Ugyanakkor elég valószínűtlen volt, hogy a brit típusokból éppen ezek repülnek majd magyar légtérbe, bár szövetséges tengerparti országok esélyesek voltak. A Harrierek üzemeltetésében azonban lehettek olyan összetevők amelyek a Gr. szárazföldi verziók üzemeltetésében is azonosak. Azt se szabad figyelmen kívül hagyni, hogy Harrier/AV8 repülőgépeket üzemeltetett Spanyolország és Olaszország is flottahordozóikon.

Az Ample Train gyakorlatokon szinte valamennyi NATO tagállam légiereje részt vesz. 1997 óta lehetőség van, hogy a NATO békepartner országai is jelen lehessenek az EXAT gyakorlatokon, mint megfigyelők, 1998 óta pedig aktív résztvevők is közreműködhetnek. 1996-ig az Ample Train évente került megrendezésre, majd 1997-től kezdődően évente két alkalommal szerveztek kereszt – kiszolgálási gyakorlatot.

A gyakorlatokon a műszaki személyzetek elsajátítják az általuk nem üzemeltetett típusok kiszolgálását. A gyakorlatot megelőzően a műszakiak elméletben már felkészülnek a kiszolgálni kívánt típusból, majd tudásukat a "C" típusú gyakorlaton valós repülési körülmények között is fejleszthették. Gyakorolták az üzemanyag és a szükséges gázok feltöltését, illetve a hajtómű-indítási és leállítási folyamatok kiszolgálását. A gyakorlatok hozzájárulnak a nemzeti légierők áttelepítendő "földi lépcső" létszámának csökkentéséhez, teljes mellőzéséhez és elősegíti a tagállamok közötti integrációs folyamatokat.

p1010109m_1.jpg

  • Nyitott az oldala a 46+41 lajstromszámú Panavia Tornado ECR (elektronikai lefogó) repülőgépnek. A 32. vadászbombázó ezred "Tonka" géppárja Lechfeld repülőteréről érkezett, A repülőgépre az AGM-88 HARM gyakorló változatát függesztették.

A gyakorlatokon résztvevő műszaki állomány általában három lépcsős tanulási, gyakorlási folyamaton keresztül tudja elsajátítani a keresztkiszolgálást. Először megismerkednek az adott típus kiszolgálásának biztonsági rendszabályaival, a repülőgépek fogadásánál és indításánál szükséges eljárásokkal, valamint az ismételt feladatra történő előkészítés során végrehajtandó munkálatokkal, mint például a repülőgépek feltöltése különböző üzemi folyadékokkal és gázokkal, valamint a végrehajtandó alapvető ellenőrzésekkel.

A második lépcső maga a gyakorlás, amikor a korábban megismert fogásokat begyakorolják egy oktató és a repülőgép saját földi személyzetének a felügyelete mellett.

p1010074m_2.jpg

  • A Kelet-Európai Légierők nagy része még MiG-29 front vadászrepülőgőgépekkel rendelkezett. Ezek a volt szovjet típusokra is kaptak keresztkiszolgálási tanfolyamot nyugati műszakiak. A mieink öt repülőgépe, amelyből három harci 9.12"B" és Kettő gyakorló 9.51 "UB" változat állt a zónában.

A harmadik lépcső, a vizsga, a gyakorlatban szükséges bemutatni, hogy elsajátították el a repülőgép fogadásához, előkészítéséhez és indításához során szükséges fogásokat. A sikeres vizsga eredményeként az állomány jogosultságot szerez az adott ország adott típusán történő munkavégzésre. Ez a jogosultság egy évig érvényes, majd azt követően meg kell hosszabbítani, amihez elegendő egy újabb vizsgát letenni. Az érvényességi idő lejárta után azonban végig kell haladni mindhárom lépcsőn a jogosultság ismételt megszerzéséhez. A kiszolgáló csoportok egy vagy két típusból szereznek jogosultságot, de emellett részt vesznek két-három más típusból „FAM tréningen” is.

Magyarország először 1999-ben Norvégiában vett részt ilyen gyakorlaton, akkor még csak megfigyelőként. 2000-ben Korzika szigetén Solenzara repülőbázison és 2002-ben Dániában már magyar repülőműszaki csapat is részt vett a gyakorlatokon. 2003-ban Magyarországon és Lengyelországban már a repülőműszaki személyzet mellett MIG-29-es repülőgépek is részvettek a kereszt-kiszolgálási gyakorlaton.

A 2003-as magyarországi gyakorlatot Kecskeméten 2003. május 26-30 között tartották.

A NATO Légierők közül, a brit, a német, a török, a görög, a francia, a belga valamint az akkor még semleges, de partner Svédország repülőgépei és műszaki személyzete vett részt a gyakorlaton. A repülőgépek közül az F-4E/F, F-16A/B/C/D, Tornado ECR , Mirage-2000D, F.A-2 Sea Harrier, JAS-39 Gripen és MiG-29B keresztkiszolgálását gyakorolták a műszaki csoportok.

p1010009m_2.jpg

  • A Belga Légierő kettő F-16A és egy kétüléses B változatot küldött. A görögök a modernebb C/D verziókat repülték át.

p1010092m_1.jpg

  • A Török Légierő F-4E vadászbombázója ex. Egyesült Államok Légierőben szolgált példányok voltak. Ez a repülőgép például 1991-ben került a Török Légierőhöz.

p1010094m.jpg

  • A modernebb F-4F vadászbombázó a Luftwaffe állományából. A legkönnyebben manőverező Phantom II. típus volt, persze nem egy MiG-29-el összehasonlítva.

p1010116m_3.jpg

  • A 32. vadászbombázó ezred (JaBog)  46+41 oldalszámú Tornado ECR harci repülőgépe. A törzs alatt látható a híres-hírhedt AGM-88 HARM radargyilkos rakéta, amelynek korai változatait az ellenség lokátorának sugárzása vezetett célra.

32jabog.JPG

  • Az 32-esek címere. Az ezredet feloszlatták 2013. márciusban a személyzet és a repülőgépek egy része a 51. felderítőezred 1.századához csatlakoztak. (forrás: wikipedia)

p1010031m_2.jpg

  • Napjainkban a francia csapásmérő repülőgépek közül a Dassault Mirage D változat maradt már csak szolgálatban, az utódtípus Dassault Rafale mellett. A Nucleairé Mirage bombázókat néhány éve kivonták. A 2000D változatok is több modernizációt kaptak, egyre csökkenő létszámban. A D-R2 változatok már a régi Magic légiharc rakéták helyett a MICA-IR közelharc rakétát hordozták. Napjainkban 55 példány RMV (Rénovation Mi-Vie) korszerűsítése folyik, amiben többek között amerikai GBU-48 és 50 ejtőlőszereket (bombákat) is integrálnak a típushoz. A modernizáció 532,5 millió EUR-ba kerül.Az első Mirage 2000D-RMV 2021-ben készült el.

ardennse.JPG

  • A 3/3 Ardennes vadászrepülő század felvarrója. A Mirage 2000D bombázó repülőgépekkel. Igen a chasse = vadász, de a kétüléses Deux-Mille repülőgépeik viszont bombázók voltak. Ők települtek Kecskemétre 2003-ban. (forrás: wikipedia)

p1010046m.jpg

  • A 717-es oldalszámú FA-2 változatú Sea Harrier. A repülőgép a "Repülő Öklök" a 899. tengerészeti repülőszázad állományába tartozott, amelyet feloszlattak 2005-ben. A tengerészeti Harrier repülőgépek három repülőgép hordozó hajóra voltak telepítve. A britek a típust "Shar"-nak becézték. Amíg a régi Sea Harrier FRS-1 típus csak rövid hatótávolságú AIM-9L/M rakétákkal volt felszerelve és ezekkel lőtték le az argentin légierő 28%-át a Fakland/Malvin konfliktus során, addig az FA-2 látóhatáron túli légiharcra is alkalmas volt az amerikai AIM-120 rakétákkal és a BlueFox radar helyett beépített BlueVixen lokátorokkal. A típust 2006-ban pénzhiány és nem képességei miatt vonták ki a britek, a hordozókkal együtt. Az Egyesült Királyság flottájának utána több évtizedig nem volt hordozója, amíg az új HMS Queen Elizabeth, és Pince of Wales el nem készült. Ezeken már a Lockheed-Martin F-35B repülőgépeit rendszeresítették.

p1010002m_1.jpg

  • A Svéd királyság nem volt a NATO tagja 2003-ban és még álmodni sem volt róla szó, Erős független nemzetként erős hadsereggel és légierővel. A NATO keresztkiszolgálási gyakorlaton azonban részt vettek. A döntést erősíthette, hogy Magyarország ekkor már biztos partner volt, döntés született a MiG-29 leváltására és a JAS-39 Gripent választotta hazánk. 

mfirstday_two_0305266_0.jpg

  • A magyar 16-os oldalszámú MiG-29-el egy-egy F-16Cés D száll fel a Görög Légierőtől (forrás: Jetfly)

A műszakiak mellett a hajózó állománynak is lehetősége nyílt közös kiképzési repülések végrehajtására, hiszen a műszaki kiszolgáláshoz életszerűen tartozik a repülőgépek fogadása és indítása, tehát ehhez repülés szükséges, ha pedig már átrepültek a típusokkal a pilóták, akkor a közös repülések, gyakorlások számára is nyílt lehetőség.

p1010068m.jpg

  • A 715 oldalszámú FA-2 Harrier taxizik a felszállási helye felé. Azért nem írok futópályát, hiszen a STOL/VSTOL repülőgép akár helyből is képes felemelkedni, a felszállás helyét a légi irányítok szabták meg.

p1010032m.jpg

  • Kis kupaktanács, vagy csak árnyék a párás-meleg időben és Deux-Mille alatt. A szárnyak alá 1400, 1600 vagy akár 2000 literes ledobható póttartály is hordozható.

p1010099m.jpg

  •  A Német F4-F Phantom II vadászbombázó pilonján AIM-L gyakorló változatok láthatóak.

p1010075m_1.jpg

  • A 16-os oldalszámú "Nagyvas" a Magyar Légierő gyakorlófegyverzettel. A 2960535184 gyári számú példány 1993-tól állt rendszerben és 2006-ban került kivonásra. Ez azt jelentette, hogy nem vett részt a nagyjavításban, üzemidő hosszabbításban.A fegyverzete R-27 (AA-10 Alamo) és R-73E (AA-11 Archer) rakétákból áll.

p1010078m.jpg

  • A 09-es oldalszámú MiG-29B vadászrepülőgépünk. 2960535157 gyári számon készült és 1993-2008 között állt hadrendben.Mint látható nem került pilonjaira fegyverzet. A kép oldalsó részén a 1400 literes üzemanyag póttartály látható. A magyar MiG-29 változatok nem hordozhattak szárny alatti póttartályokat. A 09-es megkapta  az üzemidő hosszabbítást.

p1010040m_1.jpg

  • A veterán 26-os oldalszámú MiG-29UB. 1993 és 2008 között állt hadrendben. Megkapta az üzemidő hosszabbítást. 

p1010117m.jpg

  • Magyar L-39ZO oktató repülőgépek a gyakorlaton nem vettek részt. A sor utolsó repülőgépe egy MiG-29-es

p1010124m_1.jpg

  • Kettő Minyo is ott volt kutató-mentő helikopterként Kecskeméten a gyakorlat alatt.

Május 28-án, a gyakorlat harmadik napján az egyik német Phantom pilótája felszállás után füstöt észlelt a kabinban. Mivel a póttartályokban nagy mennyiségű üzemanyag volt, azokat a repülőtér közel-körzetében, lakott területektől távol leoldotta, majd ezután biztonságosan leszállt.

300199_600.jpg

  • A német F-4F Phantom II. ledobta póttartályait, de végül szerencsés kényszerleszállást hajtott végre. (forrás: facebook)

Május 29-én pedig az akkor még Szolnokról üzemeltetett négy nagyjavított An-26-os tette tiszteletét Kecskeméten. Az Ancsák szoros kötelékben repülték körbe az országot, miközben kétszer is áthúztak a repülőtér betonja felett.

0625842.jpg