Megjöttek a Skyfox-ok. L-39NG átadás a Kecskeméten.

2_2.jpg

2025. május 30-án megjött az első három Aero Vodochody L-39 Skyfox típusú gyakorló repülőgép a Kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár állományába.

501360208_1166203312210482_6146542860312336176_n.jpg

  • Az érkező kötelék. Két JAS-39 Gripen harci repülőgép, és az L-39 Skyfox Aerotriga (forrás: facebook)

502379379_1166203378877142_82789307700589377_n.jpg

  • A hagyományos tűzoltóköszöntés forrás: facebook)

1_4.jpg

  • A három L-39 Skyfox pilótái távoznak, a műszakiak dolgoznak a repülőgépeken. (forrás: combatant blog)

1j9a1952_1.jpg

  • A 141-es oldalszámú L-39NG. (forrás: aero.cz)

A cseh gyártású repülőgépeknek két JAS-39 Gripen vadászbombázó adta a díszkíséretet. Az átadó ünnepségen az Aero Vodochody vezérigazgatóján kívül rövid beszédet mondott dr. Kutnyánszky Zsolt, a Honvédelmi Minisztérium Haderőfejlesztésért és Védelempolitikáért Felelős Államtitkára, majd a repülőgépeket megszentelése következett. Utána emléktárgyak átadása történt.

A három L-39 Skyfox jól fogja szolgálni a pilótaképzést. A típus eredetileg L-39NG néven került gyártásba és ez is szerepel a repülőgépeken, csak közben megváltoztatták idióta módon a jelölést, a helyes az L-39E Skyfox lenne, ha már nem adtak neki pld. L-69-es típusjelölést.

A repülőgépek ára, jó magyar szokás szerint titkosított, amit azért is érdekes, mert mindkét fél tulajdonképpen magyar, hiszen gyártó, az Aero Vodochody, 2021 őszén került magyar többségi tulajdonba: Szalay-Bobrovniczky Kristóf cége, a HSC Aerojet Zrt. 80%-os részesedést szerzett a vállalatban. A vásárláshoz 53 milliárd forintos hitelt vett fel a Magyar Fejlesztési Banktól, amelyhez a magyar állam készfizető kezességet vállalt .

A jelenleg ismert többségi tulajdon a Magyar Aerojet Befektetési Vagyonkezelő Zrt többségi tulajdonos tulajdonszerkezete

  • 27,6 százalékos részesedése van benne Bacsa György, a Mol Magyarország ügyvezető igazgatójának holdingjának;
  • 22,6 százaléka van Világi Oszkár szlovákiai magyar milliárdosnak, egyebek mellett a Mol-csoport vezérigazgató-helyettesének;
  • 22,6 százaléka van a Mol elnök-vezérigazgatójához, Hernádi Zsolthoz a Continuum Vagyonkezelő Alapítványon keresztül köthető SI 13 Aero Zrt.-nek;
  • 27,2 százalékos részesedést szerzett Habony Árpád a Futurum Investments Zrt.-n keresztül.

A beszerzés becsült összértéke 60–70 milliárd forint között mozog, azaz egy gép ára hozzávetőlegesen 4,5–6 milliárd forint lehet. A vételárat sem a gyártó, sem a magyar kormány nem hozta nyilvánosságra, és a szerződés részleteit 30 évre titkosították.

3_3.jpg

  • A 142-es oldalszámú L-39 Skyfox Kecskeméten ( (forrás: combatant blog)

A 12 repülőgép mennyisége ebből négy felderítő alváltozat azonban erős túlzás, mert kiképzésen és célrepülésen kívül nem alkalmas a típus harci feladatokra. Ennek ellenére az Aero a kiképző változaton kívül könnyű támadó és felderítő konfigurációt, verziót is kínál, bár ezek koncepciók, végleges kialakítású alváltozat nincs.

p1000214m.jpg

  • Az előd az L-39ZO Albatrosz, amely szintén szolgált hazánkban 1994-2005 között. A típus Németország ajándéka volt az előző világrend Német Demokratikus Köztársaság légierejéből örökölve.

p1030799m.jpg

  • Az L-159 ALCA sokkal potensebb tényleges alkalmas gyakorlásra, oktatásra és harci bevetésekre. Olasz Grifo lokátor, redundáns felépítése, erősebb hajtómű, modern elektronika. Magyarországon a képen látható példány évekig repült, a pilótaképzés szolgálatában, az L-39ZO-k kivonása után.

A repülőgépek MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandáron belül valószínűsíthetően a 2. „Dongó” Harcászati kiképző repülőszázad állományába kerülnek. Nyilvánosságra került, hogy a század parancsnokhelyettese Csak Sándor őrnagy úr, a műszaki század parancsnoka pedig Boldizsár Zoltán őrnagy úr.

A videót Benedek Levente készítette az átadási ünnepségről: