Volt egyszer egy - Cseh Nemzetközi Légi Fesztivál 2007 - Brün (Brno)


p9090323m.jpg

A Csehek mindig jó repülőnapokat rendeztek. A helyszínek Brün (Brno), Caslav, Pardubice, Orstrava és Hradec Hralové egymás túllicitálva adtak helyet a repülőrendezvényeknek. Brün (Brno) több évig adott helyet a CIAF-nak, a Cseh Nemzetközi Fesztiválnak. A CIAF-ot egyébként Hradec Hralové is sokszor rendezte meg. Brno egy nagy iparváros közel Magyarországhoz, és a környékén zajlott le a híres Austerlitzi csata, ahol Bonaparte Napoleon serege mért nagy vereséget az Osztrák és Orosz hadakra. A 2007. évi Cseh Nemzetközi Repülőfesztivált (CIAF) helyszíne a Brün (Brno) repülőtér volt, ahol 2003-ban rendezték meg először a rendezvényt. A szeptember 8-9-n tartott nemzetközi seregszemlén.

ciaf2.JPG

  • A CIAF logoja (forrás: facebook)

A repülőteret 1958-ban nyitották meg, és a 60-as évek végén Csehszlovákia legnagyobb belföldi forgalmát bonyolította le. A 80-as években a polgári forgalom jelentősen csökkent a katonai forgalom növekedése miatt. Ezt a katonai forgalmat 1991-ben megszüntették, és a járatok többsége ma már charterjáratok és fapados légitársaságok. Ez egy polgári repülőtér, napi néhány járattal, de egyetlen kifutópályája van, amely meghaladja a 2600 métert.

p9090258m.jpg

  • A Smartwings 1997 óta repül. A cseh légitársaságot régebben Travel Service néven ismerhettük meg. Napjainkban is több mint 80 helyre szállítja utasait. Flottája a Boeing 737 utasszállító repülőgépek közül a 800-as és a Max8 és Airbus 320-asok változataiból áll. 

A régebbi tapasztalatok szerint a dinamikus program miatt nem a szembefényes  közönség oldalon, hanem a katonai múltra emlékeztető repülőgép fedezékekkel szemközt, a kifutópálya mellé telepedtünk le, ahol a taxizó repülőgépeket és leszállásokat jól lehetett fényképezni és a bemutatók is jórészt a fejünk felett zajlottak. A statikus bemutatóra abban az évben be sem mentünk, pedig néhány remek harci repülőgépet, valamint szállító repülőgépeket lehetett volna fényképezni.

p9090261m.jpg

  • A Letov Let 200 Morava repülőgépe, egy ikonikus túrarepülőgép, amely cseh lajtromjelű példány is utasrepültetést végzett. A kunovicei gyár 367 darabot gyártott a típusból 1957 és 1964 között. 

p9090265m.jpg

  • A Zlin Z-43 egyik egyik cseh tulajdonban lévő példánya.A típusból öt változatban mintegy 80 példány épült. Magyaroszág hat darab repülőgépet lajstromozott, ebből négy a honvédségnél kiképzési és futár feladatkörben repült.

Az CIAF„fénypontját” az USAF szolgáltatta, és merem állítani, hogy két darabbal. A B-1B Lancer stratégiai bombázó statikus, a C-17 Globemaster III szállító repülőgép dinamikus bemutatón láthattuk. Besenyei Péter akkor még Red Bull Air Race színeiben lenyűgöző bemutatót tartott Hasonló magaszintű demó volt a francia Breitling Jet Team műrepülése, akiknek teljesítményétől minden cseh szíve megdobbant, amikor látták, milyen szépen repülnek az L-39 Albatroszok. A díszfestésű E-3A AWACS is sok nézőt vonzott. A dinamikus bemutatok során a szerb bemutatók is különlegesek voltak. A J-22  Orao vagy a SOKO Galeb G2 kötelék is szép demókat tartott.

p9090254m.jpg

  • Ahonnan fotóztam onnan csak ilyen minőségi képet lehetett a meleg levegő miatt készíteni a B-1 stratégiai bombázóról. 

b1b1m.jpg

  • Ez a példány volt a cseh repülőnapon. (forrás: wikipedia) 

p1010001m.jpg

  • A NATO egyik AWACS&CO E-3 Sentry légtérellenőrző repülőgépe is statikusan várta a közönséget.(forrás: facebook) 

p9090291m.jpg

  • Mi-17 szállítóhelikopterek indították a cseh légierő nyitókötelékét. 

p9090293m.jpg

  • A Mi-17 közepes szállítóhelikopterek közül 20 darab papíron napjainkban is rendszerben áll a cseh légierőnél.

p9090294m.jpg

  • A Mi-24/35 harci helikopterek közül viszont a múzeumi példányok kivételével a többit átadták Ukrajnának. Helyettük amerikai AH-1Z harci helikoptereket szereztek be, illetve kaptak a csehek

p9090322m.jpg

  • A nyitókötelék L-39ZA oktató és könnyű csapásmérő repülőgépei. A pilótafülke alatt látható a beépített gépágyú. Az NG-nek nincs beépített tűzfegyvere.

p9090332m.jpg

  • Az L-159 ALCA raj. Az L-39 után kifejlesztett típusból csak Irak vásárolt, illetve nyugati kontraktor céghez került jó néhány konzervált példány. 

p9090338m.jpg

  • A JAS-39C Gripen nyitókötelékben. Ekkor még szinte vadonatújnak számítottak. 

p9090306m.jpg

  • A Tu-154M kormányrepülőgépe a Cseh köztársaságnak.

p9090349m.jpg

  • .. és utódja az Airbus A3019.es 

p9090361m.jpg

  • L-159 harci bemutató. Az NG-ben aktív vagy passzív ellentevékenység rendszerek sincsenek például dipól vagy infracsapdaszórók.

p9090383m.jpg

  • Egy L-159-es alulnézetből.

p9090411m.jpg

  • A Szerb Légierő J-22 Orao csapásmérő repülőgépe szállt fel Brno-Turány repülőteréről. A háttérben egy C-17-es amely az Amerikai Légierő statikus és dinamikus bemutatóján szerepelt.

p9090424m.jpg

  •  A J-22 Orao a levegőben. A szép formájú "keleti-jaguár" napjainkban is repült a Szerb Légierőben, Románia még évekkel ezelőtt kivonta a szolgálatból.

p9090576m.jpg

  • A szlovákok MiG-29 frontvadász repülőgépe bemutató közben. A szlovák "nagyvasak" szintén átadásra kerültek Ukrajnának.

p9090551m.jpg

  • A cseh JAS-39C vadászbombázó dinamikus programja 2007-ben még nem volt kiforrott..  

p9090464m.jpg

  • A Belga Királyság haderejében összhaderőnemi parancsnokság van. A légi komponens díszfestésű F-16A/MLU vadászbombázója dinamikus program előtt. A belgák megrendelték már az F-35A repülőgépeket váltótípusként.

p9090535m.jpg

  • A W-3 Sokol forgószárnyasok Lengyelországból barterügyletben kerültek a Cseh Légierőhőz. A csehek MiG-29 harci repülőgépekkel fizettek értük.

p9090454m.jpg

  • A Cseh Rendőrség helikopterei 

p9090541m.jpg

  • A Bell 212-esek még Bamby-Bucket tűzoltásra is alkalmasak.

p9090570m.jpg

  • A SOKO Galeb G-2 kötelék viszonylag ritka látvány volt Európa egén. A szerb gyakorló és könnyű csapásmérő repülőgépeket ekkor már kivonták a szolgálatból és elvileg "civil" repülőcsapatként voltak Brünben. 

p9090562m.jpg

  • A "jugoszláv" érából maradt csillagos festés.. 

p9090587m.jpg

  • 2007-ben még a Breitling kötelék megvolt és L-39C (ZO) változatokkal repült. 

p9090588m.jpg

  • Még egy-két éve tervben volt,hogy L-39NG változatokra cserélik a típus, de az óragyár azóta felszámolta a köteléket. 

p9090597m.jpg

  • A Breitling kötelék szépen repült a cseh repülőfesztiválon is. 

p9090602m.jpg

  • Az L-39 repülőgépek voltak az L-29 mellett a legsikeresebb exporttípusai Csehország repülőiparának. 

p9090611m.jpg

  • Az Amerikai Légierő C-17 Globemarter III nehéz szállító repülőgépe kezdi meg dinamikus programját. 

p9090620m.jpg

  • A típussal viszonylag kevés helyen találkozni Európában demo programot repülve. 

p9090556m.jpg

  • Nemcsak emberek voltak kíváncsiak a repülőnapra.