Az év utolsó kiképzési repülése Kecskeméten - 2024
Az év utolsó kiképzési repülésére került sor 2024. december 18-án Kecskeméten és Szolnokon. A két repülőbázison egyidőben tartották meg az eseményt. Az utolsó kiképzési repülés minden évben egy kicsit ünnepélyesebb, hiszen lezárul egy esztendő.
- December 18-án is élénk légiforgalom volt Kecskemét felett. A QATAR Légitársaság egyik A380-as repülőgépe repülés közben a bázis felett.
- Egy másik négy hajtóműves Boeing is errefelé repült.
A 2024-es év a Légierő számára újabb átszervezéssel ér véget, hiszen megszűnik ismételten a Magyar Légierő, mint önálló haderőnem és újra az Összhaderőnemi Parancsnokság alatt folytatja tevékenységét. Mindkét bázison/dandárnál új parancsnokok folytatják a vezetést. Szolnokon néhány napja Dr. Bali Tamás dandártábornok adta át jelképesen a zászlót Kovács Krisztián ezredes úrnak. Dr.Bali Tamás pályafutását, az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja. Ez a beosztás körülbelül a Magyar Honvédség Parancsnoksága légierő haderőnemi szemlélőjének újjáélesztése. Utoljára Kilián Nándor vezérőrnagy töltötte be Összhaderőnemi Parancsnokságon. Úgy is lehet gondolni az új beosztást, mint a Légierő első embere.Kecskeméten szintén parancsnokváltás lesz, ráadásul egy eddigi hagyomány is véget ér az új parancsok személyével. De erről majd a hivatalossá válás után írunk.
- Hazánk egyetlen szuperszónikus harci repülőszázadának a Pumáknak a felvarrója.(forrás: facbook
A blogot, illetve személyemet, nem hívták meg erre, az egyébként nem sajtó nyilvános eseményre, egyik bázison sem, de hozzá kell tennem, hogy jómagam sem kérvényeztem az illetékes szervezeteknél. Ez a nap katonák utolsó kiképzései repülése volt. Szolnokon egyébként két új H225M közepes szállító helikopter is érkezett ezen a napon a 86-osokhoz.
- Kettő új H225M közepes szállító helikopter is érkezett a franciaországi Merignac-ból (kis olasz kitérővel) Szolnokra.(forrás: honvedelem.hu)
Kecskeméten a kiképzési repülésre 10 darab JAS-39 Gripen repülőgép került kijelölésére, ebből kettő a készültségi szolgálat felfegyverzett JAS-39C vadászbombázója volt. A flotta jelenleg még mindig csak 14 repülőgépet számlál, várják a katonák a kormányzat által bejelentett négy újabb JAS-39C beérkezését. Az négy beszerzett példány a minimum volt amely szükséges. Annyit meg lehet állapítani, amennyiben a Balti Misszió során négy repülőgépünk kint van Litvániában, akkor így marad egy tényleges századnyi repülőgép (leszámítja a javításon, karbantartáson lévő repülőgépek számát a századból..)
- A reggeli hűvös párában láthatóak voltak a leállított AN-26 közepes szállító repülőgépek.A 603-as 03603 gyári számmal készült és 1976 óta állt szolgálatba kivonásáig.
- A 407-es oldalszámú Ukrajnában az Antonov gyárban 03407 készült repülőgép 1975-től került hadrendbe. Kivonásuk után több évig nem volt szállító kapacitása a Légierőnek, a NATO C-17 repülőgépeken bérelt repült órákon kívül, majd ebben az évben megérkezett az első KC-390 szállító és üzemanyag töltő repülőgép Kecskemétre, amely új dimenziókat nyit a szállítórepülő fegyvernem számára.
- Az utód, a 610-es oldalszámú KC-390 állóhelyén. A második példány is a közeljövőben érkezik. Szakértők szerint három darabot kellett volna beszerezi ennyi példány elegendő egy folyamatos képességhez. Nos erre jelenleg a politika nem akarta több pénzt áldozni, de így is minőségi előrelépés a szállító repülőgép fegyvernemnek ez a hadászati szállító repülőgép, amely ráadásul üzemanyag utántöltésre is képessé válik a JAS-39 Flotta és minden más hajlékony-csöves megoldással rendelkező harcászati repülőgép számára.
Az utolsó kiképzési repülésre sok érdeklődő jelent meg a pályavégen. Köztük nem csak civil rajongok, hiszen Szatmári 'Szatyi' László őrnagy, vagy Tósér Péter alezredes is innen nézte az kiképzési nap kötelék repülését.
A nyolc felkészített repülőgép egy-egy központi póttartállyal volt felszerelve, egyiken sem volt függesztve a még csak gyakorló változatként jelen lévő AIM-2000 IRIS-T közelharc rakéták súlymakettje sem. A 10 repülőgép feladatra, köztük kötelékrepülésre előkészítése a magas hadrafoghatóságot is mutatja, amit a hazai állomány mellett a lízingszerződés tesz lehetővé.
- A Juliet "J" állóhelyen történt a repülőgépek előkészítése és innen indult a nyolc repülőgép a feladat végrehajtására.
A kecskeméti apronon a repülőgép előkészítése körülbelül 10 órakor kezdődött, de már előtte jóval a svéd repülőgépek kivontatásra kerültek a lefedésekből. Ilyenkor mindig meg lehet kérdezni, hogy miért is nem "normális" hangárokat készítettek a döntéshozók, hiszen akkor onnan hajtóműindítással taxizhattak volna ki a repülőgépek. A katona azonban azt használja és üzemelteti és olyan körülmények között, amelyet az országa biztosít számára.
- A Szolnokiak helikoptere is ellátogatott Kecskemétre.
A bázis felett az első katonai légijármű azonban nem merev szárnyú repülőeszköz volt, mert a Szolnokiak 04-es számú H-145M helikoptere érkezett Kecskemétre. Ne feledjük a 04-es oldalszám a H-145M előtt egy MiG-29 magyar lajstromjele volt. Ha nem is 11 órakor hanem kicsit később, de felszálltak a Gripenek. Két négy repülőgépből álló kötelék mellett a készültség is saját hívójelével szállt fel. Kecskeméten például a"Titán" vagy "Démon" megszokottak.
- Az első felszálló Gripen a 40-es oldalszámú díszfestett volt.
- A 37-es lajstromszámú követte..
- A 36-os el emelkedve a futópályáról.
- A 34-es kis bedöntéssel billegtetéssel üdvözölte a kerítésen kivül lévőket.
- A 31-es a következő kötelék vezérgépe.
- A 39-es is felszállt.
- A 33-as is a második kötelékben volt.
- A 35-ös szintén üdvözölt minket.
- A QRA (nálunk a szleng KESZI-nek mondja) egy géppár felfegyverzett repülőgépből (és egy tartalék repülőgépből) áll napjainkban, amelyet 15 percen belül a levegőbe kell emelni riasztás esetén. A 38-as fegyverzete a beépített Mauster 27mm-es gépágyún túl két darab AIM-120V5 BVR látóhatáron túli légiharcra alkalmas, és kettő AIM-9L I-l Sidewinder közelharc rakéta,
- A 32-es oldalszámú Griffnek is azonos a fegyverzete, de hordoz még egy Litening III célmegjelölő konténert, amelynek van másodlagos felderítési kapacitása is. Korlátozottan légi cél célazonosítására is alkalmas.
A repülőgépek felszállás után közel egy órás feladatot repültek, majd közös nagy kötelékben érkeztek a bázis fölé. Az áthúzást követően a készültség két vadászkonfigurációjú repülőgépe leszállt és azonnal visszagurult, tankolásra, hiszen a hazai mellett a NATO egyesített NATINAMDS is része, amely Magyarország, Szlovákia, Horvátország és Szlovénia felett is védi a légteret.
- A díszelgő tíz repülőgépes kötelék.
- Ritkán repül egyidőben ennyi hazai Gripen, még ritkán van kötelékben.
- A kötelék hátulnézetből.
A több nyolc repülőgép egy következő áthúzás követően a harmadik áthúzás során nyitotta meg a köteléket és megtettek egy iskolakört
- A készenléti szolgálat első felfegyverzett repülőgépe leszállás után.
- A készenléti szolgálat két felfegyverzett repülőgépe gurult üzemanyagtöltésre és vissza a számára készített lefedések felé.
- A nyolcgépes kötelék bontja alakzatát.
- Az alakzatbontás után a repülőgépek iskolakörben a 'hosszú" falon csökkentik a magasságot és fordulnak leszállási irányba.
- Márcsak négyen..
- Hárman maradtak.
- A géppár a legkisebb kötelék..
Az iskolakör végén a repülőgépek egymás után szálltak le a kecskeméti futópályára, majd taxiztak vissza a helyükre.
- A 39-es taxizik..
- A 31-es már taxizik mögötte egy másik Griff még a futópályán.
- A 37-es is állóhelyére gurul:
- A 34-es is leszállt már..
- A leszállás után egymás követően gurultak vissza a JAS-39 vadászbombázók.
- A 34-es mögött látható a "bulo"-n hogy bizony volt szél a leszállás során.
- A 40-es díszfestett és mögötte egy másik Gripen.
- A 36-os oldalszámú Griff és mögötte egy társa.
- A 33-as is leszállt.
- Legurulás a futópályáról.
- A 35-ös az utolsó 2024-es utolsó kiképzési repülésen részt vett Gripen.
Köszönjük ezúton is a Kecskeméti hajózóknak, műszaki állománynak és más a repüléshez szükséges beosztásban tevékenykedő katonáknak rendfokozattól függetlenül a szolgálatot és egyben Áldott és Békés Karácsonyi Ünnepeket kívánunk számukra.