Az év utolsó kiképzési repülése Kecskeméten - 2024

dsc_5669m.jpg

Az év utolsó kiképzési repülésére került sor 2024. december 18-án Kecskeméten és Szolnokon. A két repülőbázison egyidőben tartották meg az eseményt. Az utolsó kiképzési repülés minden évben egy kicsit ünnepélyesebb, hiszen lezárul egy esztendő.

dsc_5660m_3.jpg

  • December 18-án is élénk légiforgalom volt Kecskemét felett. A QATAR Légitársaság egyik A380-as repülőgépe repülés közben a bázis felett.

dsc_5661m.jpg

  • Egy másik négy hajtóműves Boeing is errefelé repült.

A 2024-es év a Légierő számára újabb átszervezéssel ér véget, hiszen megszűnik ismételten a Magyar Légierő, mint önálló haderőnem és újra az Összhaderőnemi Parancsnokság alatt folytatja tevékenységét. Mindkét bázison/dandárnál új parancsnokok folytatják a vezetést. Szolnokon néhány napja Dr. Bali Tamás dandártábornok adta át jelképesen a zászlót Kovács Krisztián ezredes úrnak. Dr.Bali Tamás pályafutását, az MH Összhaderőnemi Műveleti Parancsnokság parancsnokhelyetteseként folytatja. Ez a beosztás körülbelül a Magyar Honvédség Parancsnoksága légierő haderőnemi szemlélőjének újjáélesztése. Utoljára Kilián Nándor vezérőrnagy töltötte be Összhaderőnemi Parancsnokságon. Úgy is lehet  gondolni az új beosztást, mint a Légierő első embere.Kecskeméten szintén parancsnokváltás lesz, ráadásul egy eddigi hagyomány is véget ér az új parancsok személyével. De erről majd a hivatalossá válás után írunk.

puma_3.JPG

  • Hazánk egyetlen szuperszónikus harci repülőszázadának a Pumáknak a felvarrója.(forrás: facbook

A blogot, illetve személyemet, nem hívták meg erre, az egyébként nem sajtó nyilvános eseményre, egyik bázison sem, de hozzá kell tennem, hogy jómagam sem kérvényeztem az illetékes szervezeteknél. Ez a nap katonák utolsó kiképzései repülése volt. Szolnokon egyébként két új H225M közepes szállító helikopter is érkezett ezen a napon a 86-osokhoz.

6763fbce19cc5448311751.jpg

  • Kettő új H225M közepes szállító helikopter is érkezett a franciaországi Merignac-ból (kis olasz kitérővel) Szolnokra.(forrás: honvedelem.hu)

Kecskeméten a kiképzési repülésre 10 darab JAS-39 Gripen repülőgép került kijelölésére, ebből kettő a készültségi szolgálat felfegyverzett JAS-39C vadászbombázója volt. A flotta jelenleg még mindig csak 14 repülőgépet számlál, várják a katonák a kormányzat által bejelentett négy újabb JAS-39C beérkezését. Az négy beszerzett példány a minimum volt amely szükséges. Annyit meg lehet állapítani, amennyiben a Balti Misszió során négy repülőgépünk kint van Litvániában, akkor így marad egy tényleges századnyi repülőgép (leszámítja a javításon, karbantartáson lévő repülőgépek számát a századból..)

dsc_5400m.jpg

  • A reggeli hűvös párában láthatóak voltak a leállított AN-26 közepes szállító repülőgépek.A 603-as 03603 gyári számmal készült és 1976 óta állt szolgálatba kivonásáig.

dsc_5401m_1.jpg

  • A 407-es oldalszámú Ukrajnában az Antonov gyárban 03407 készült repülőgép 1975-től került hadrendbe. Kivonásuk után több évig nem volt szállító kapacitása a Légierőnek, a NATO C-17 repülőgépeken bérelt repült órákon kívül, majd ebben az évben megérkezett az első KC-390 szállító és üzemanyag töltő repülőgép Kecskemétre, amely új dimenziókat nyit a szállítórepülő fegyvernem számára.

dsc_5729m.jpg

  • Az utód, a 610-es oldalszámú KC-390 állóhelyén. A második példány is a közeljövőben érkezik. Szakértők szerint három darabot kellett volna beszerezi ennyi példány elegendő egy folyamatos képességhez. Nos erre jelenleg a politika nem akarta több pénzt áldozni, de így is minőségi előrelépés a szállító repülőgép fegyvernemnek ez a hadászati szállító repülőgép, amely ráadásul üzemanyag utántöltésre is képessé válik a JAS-39 Flotta és minden más hajlékony-csöves megoldással rendelkező harcászati repülőgép számára.

Az utolsó kiképzési  repülésre sok érdeklődő jelent meg a pályavégen. Köztük nem csak civil rajongok, hiszen Szatmári 'Szatyi' László őrnagy, vagy Tósér Péter alezredes is innen nézte az kiképzési nap kötelék repülését.

A nyolc felkészített repülőgép egy-egy központi póttartállyal volt felszerelve, egyiken sem volt függesztve a még csak gyakorló változatként jelen lévő AIM-2000 IRIS-T közelharc rakéták súlymakettje sem. A 10 repülőgép feladatra, köztük kötelékrepülésre előkészítése a magas hadrafoghatóságot is mutatja, amit a hazai állomány mellett a lízingszerződés tesz lehetővé.

dsc_5402m.jpg

  • A Juliet "J" állóhelyen történt a repülőgépek előkészítése és innen indult a nyolc repülőgép a feladat végrehajtására.

A kecskeméti apronon a repülőgép előkészítése körülbelül 10 órakor kezdődött, de már előtte jóval a svéd repülőgépek kivontatásra kerültek a lefedésekből. Ilyenkor mindig meg lehet kérdezni, hogy miért is nem "normális" hangárokat készítettek a döntéshozók, hiszen akkor onnan hajtóműindítással taxizhattak volna ki a repülőgépek. A katona azonban azt használja és üzemelteti és olyan körülmények között, amelyet az országa biztosít számára.

dsc_5424m_1.jpg

  • A Szolnokiak helikoptere is ellátogatott Kecskemétre.

A bázis felett az első katonai légijármű azonban nem merev szárnyú repülőeszköz volt, mert a Szolnokiak 04-es számú H-145M helikoptere érkezett Kecskemétre. Ne feledjük a 04-es oldalszám a H-145M előtt egy MiG-29 magyar lajstromjele volt. Ha nem is 11 órakor hanem kicsit később, de felszálltak a Gripenek. Két négy repülőgépből álló kötelék mellett a készültség is saját hívójelével szállt fel. Kecskeméten például a"Titán" vagy "Démon" megszokottak.

dsc_5441m.jpg

  • Az első felszálló Gripen a 40-es oldalszámú díszfestett volt.

dsc_5458m_1.jpg

  • A 37-es lajstromszámú követte..

dsc_5478m_1.jpg

  • A 36-os el emelkedve a futópályáról.

dsc_5495m.jpg

  • A 34-es kis bedöntéssel billegtetéssel üdvözölte a kerítésen kivül lévőket.

dsc_5525m_1.jpg

  • A 31-es a következő kötelék vezérgépe.

dsc_5547m_1.jpg

  • A 39-es is felszállt.

dsc_5570m.jpg

  • A 33-as is a második kötelékben volt.

dsc_5585m.jpg

  • A 35-ös szintén üdvözölt minket.

dsc_5616m_1.jpg

  • A QRA (nálunk a szleng KESZI-nek mondja) egy géppár felfegyverzett repülőgépből (és egy tartalék repülőgépből) áll napjainkban, amelyet 15 percen belül a levegőbe kell emelni riasztás esetén. A 38-as fegyverzete a beépített Mauster 27mm-es gépágyún túl két darab AIM-120V5 BVR látóhatáron túli légiharcra alkalmas, és kettő AIM-9L I-l Sidewinder közelharc rakéta,

dsc_5642m_3.jpg

  • A 32-es oldalszámú Griffnek is azonos a fegyverzete, de hordoz még egy Litening III célmegjelölő konténert, amelynek van másodlagos felderítési kapacitása is. Korlátozottan légi cél célazonosítására is alkalmas.

A repülőgépek felszállás után közel egy órás feladatot repültek, majd közös nagy kötelékben érkeztek a bázis fölé. Az áthúzást követően a készültség két vadászkonfigurációjú repülőgépe leszállt és azonnal visszagurult, tankolásra, hiszen a hazai mellett a NATO egyesített NATINAMDS is része, amely Magyarország, Szlovákia, Horvátország és Szlovénia felett is védi a légteret.

dsc_5679m.jpg

  • A díszelgő tíz repülőgépes kötelék. 

dsc_5684mx.jpg

  • Ritkán repül egyidőben ennyi hazai Gripen, még ritkán van kötelékben.

dsc_5692m.jpg

  • A kötelék hátulnézetből. 

A több nyolc repülőgép egy következő áthúzás követően a harmadik áthúzás során nyitotta meg a köteléket és megtettek egy iskolakört  

dsc_5720m_1.jpg

  • A készenléti szolgálat első felfegyverzett repülőgépe leszállás után.

dsc_5727m_1.jpg

  • A készenléti szolgálat két felfegyverzett repülőgépe gurult üzemanyagtöltésre és vissza a  számára készített lefedések felé.

dsc_5782m_1.jpg

  • A nyolcgépes kötelék bontja alakzatát.

dsc_5790m.jpg

  • Az alakzatbontás után a repülőgépek iskolakörben a 'hosszú" falon csökkentik a magasságot és fordulnak leszállási irányba.

dsc_5799m.jpg

  • Márcsak négyen..

dsc_5805m.jpg

  • Hárman maradtak.

dsc_5809m_1.jpg

  • A géppár a legkisebb kötelék..

Az iskolakör végén a repülőgépek egymás után szálltak le a kecskeméti futópályára, majd taxiztak vissza a helyükre.

dsc_5835m.jpg

  • A 39-es taxizik..

dsc_5842m.jpg

  • A 31-es már taxizik mögötte egy másik Griff még a futópályán.

dsc_5849m.jpg

  • A 37-es is állóhelyére gurul:

dsc_5855m.jpg

  • A 34-es is leszállt már..

dsc_5858m_1.jpg

  • A leszállás után egymás követően gurultak vissza a JAS-39 vadászbombázók.

dsc_5861m.jpg

  • A 34-es mögött látható a "bulo"-n hogy bizony volt szél a leszállás során.

dsc_5870m_1.jpg

  • A 40-es díszfestett és mögötte egy másik Gripen.

dsc_5879m.jpg

  • A 36-os oldalszámú Griff és mögötte egy társa.

dsc_5895m.jpg

  • A 33-as is leszállt.

dsc_5897m_1.jpg

  • Legurulás a futópályáról.

dsc_5906m.jpg

  • A 35-ös az utolsó 2024-es utolsó kiképzési repülésen részt vett Gripen.

Köszönjük ezúton is a Kecskeméti hajózóknak, műszaki állománynak és más a repüléshez szükséges beosztásban tevékenykedő katonáknak rendfokozattól függetlenül a szolgálatot és egyben Áldott és Békés Karácsonyi Ünnepeket kívánunk számukra.