Egy régebbi repülőnap a szomszédságban - Szliács 2005
A szlovákiai Tri Duby (három tölgy) repülőtere északi szomszédaink repüléstörténetében kiemelkedő színhely. 1944-ben a szlovák felkelés idején ide települt nagyobbrészt csehszlovák pilóták által vezetett és műszakiak által karbantartott 21 darab Lavocskin La-5FN repülőgéppel felszerelt csehszlovák vadászrepülő ezred. A felkelésben szlovák szakirodalom szerint 50-60 ezer katona és 18 ezer partizán (német források szerint 14500 katona és 2500 partizán) vett részt. A felkelők oldalán harcolt mintegy 800 magyar 400 francia, 100 német és sok más nemzetbeli hadifogságból megszökött katona. A Szovjetunióból katonai szakértők mellett a 2000 fős 2. csehszlovák ejtőernyős dandárt szintén átjuttatták a frontvonalon a felkelés támogatására.
- La-5FN a csehszlovák vadászrepülő ezred 1944-ben használt "igáslova" A robosztus La-5/7/9 sorozat a blogger szerint jobb vadászrepülőgép család volt, a versenytárs Jak-3/7/9 sorozatnál, csak nem a légierő Népbiztosának tervezőintézete gyártotta. Jakovlev a háború után gyorsan kicsináltatta Szemjon Alekszejevics Lavocskint, akinek a sugárhajtású repülőgépeinek sorozatgyártásához így hiányzott a politikai támogatás. Lavocskin végül rakétafejlesztéssel kellett, hogy sivatagi körülmények között foglalkozzon, gyenge tüdejével. Hamarosan 1960-ban meg is halt.
- A La-5FN vadászgépeket a felkelés során gyakran gépágyú, géppuska tűzzel és néhány kisebb bombával vadászbombázó, alacsonytámadó feladatkörben vetették be. A típust nem erre tervezték..
A német haderő túlereje felőrölte az ellenállást és október végére leverték a felkelést. A szlovák nemzet történelmének és identitásának azóta is fontos fejezete a felkelés.
Ne feledkezzünk el, arról a tényről sem, hogy Jozef Tiso páter vezetése alatt egy félig-meddig fasiszta köztársaság is létezett az 1939-es és 1945-ös Csehszlovákia között, külön államként, amelyet csak a tengelyhatalmak ismertek el. Ekkor Csehország Cseh-morva protektorátus néven a III. Birodalom része volt. A Tisoi Szlovákiának is voltak repülőerői, sőt Bf-109 vadászrepülőgépei is, amelyek első sorban Pozsony térségében csaptak össze több esetben a szövetséges légierővel.
- Bizony a szlovákok Bf-109-es vadászrepülőgépe, a tengelyhatalmak oldaláról. Nem volt Puma vadászosztály, nem voltak híresek, de jó néhány légicsatában részt vettek akár a volt Szovjetunióban, akár végnapjaikban Pozsony környékén. Jan Gerthofer 33, Jan Reznák 32, Izidor Kovarik 29 légigyőzelmet ért el. Martis Stefan "Pista" 19 lelövést tudhat magéának. (forrás: wikipedia)
Szlovák Bf-109 kötelék (forrás: wikipedia)
Erre az időszakra nem büszkék a Szlovákok, de a Kassai Repülőmúzeumban egy Bf-109 helyreállítása folyik, amely valószínűleg szlovák színekben kerül majd kiállításra.
A második világháború után a csehszlovák légierő települt a bázisra. 1970-es években MiG-15 -17, és -21F vadász és Szu-22 és Szu-25 csapásmérő repülőgépek voltak a légierő harci repülőgépei, majd az 1980-évek a variaszárnyú MiG-23MF és -ML vadászrepülőgépek, majd az akkor korszerűnek számító MiG-29 Fulcrum frontvadászok kerültek hadrendbe.
Szlovákia 1993-as önállóvá válása óta a Légierőnek legfontosabb katonai repülőtere. A 31. vadászrepülő ezred egy-egy századában MiG-21MF/UM, illetve MiG-29B és UB típusokat üzemeltettek. Szintén ide kerültek Aero L-39ZA gyakorló és könnyű csapásmérő és Letov L-410 könnyű szállító repülőgépek és Mi-17 helikopterek.
- A Szliácsi repülőtér kívülről sem egy Nemzetközi Légikikötő.
A Szlovák Légierő megalakulása után a repülőnapok szervezése is beindult. A SIAD (Slovak International Air Display) komoly repülőesemény volt Pozsonyban (Bratislava), szinte minden évben. Előtte egy héttel rendeztek általában Szliácson nyílt napot, amely kis, családias rendezvény volt. Általában a hazai résztvevőkön túl néhány NATO ország légierő is képviseltette magát a nyílt napon.
- A Luftwaffe általában statikus sorra küld egy-két Tornado, vagy Eurofighter vadászbombázót.
A 2005. évi Szliácsi nyílt nap amelyet június 4-én tartottak, túlnyomórészt a szlovák katonai repülés ünnepe volt, a német és cseh légierő küldött repülőeszközöket. Utóbbiak is inkább a statikus kiállításon vettek részt, kivéve a cseh légierőt, amely dinamikus bemutatókat is tartott.
- A 44+90 oldalszámú Panavia Tornado a Luftwffe állományából. Az IDS változat gyári száma: 481/GS143 volt. Napjainkban a 33. harcászati repülőezred (Taktisches Luftwaffengeschwader 33) állományába tartozik.
- Az IDS változatok kettő darab 27mm-es Mauser beépített gépágyút hordoznak az orrészben.
- A változtatható szárnyállás napjainkban már régi technikai érdekesség. Az 1960 évek második felében a nagy sebesség és a rövid fel és leszállópályák a használata, valamint a biztonságos alacsony repülési sebesség elérése miatt több bombázó és vadászrepülőgépnél használták ezt a megoldást. (Tornado, F-14, F-111, MiG-23 és 27 és a Szu-17/20/22 típuscsalád,
- A cseh Aero Vodochody az L-39 megnagyobbított nehezebb, erősebb hajtóművel, fegyverzettel felszerelhető, beépített lokátorral rendelkező repülőgépe volt az L-159 ALCA. Marketing problémák miatt nem sok került exportra. Összesen 72 darabot gyártottak.
- Az Aero legyártott példányokból 24 darab került a Cseh Légierőhöz, ezekből még 16 példány repülőképes.Irak 12 darabot rendszeresített. A brit Draken (Cobham) cég 13, az amerikai Draken három példányt üzemeltet. 2008 és 1010 között egy L-159B változatot Magyarországon üzemeltettek pilóta kiképzésre. 2023-ban Petr Pavel cseh elnök felajánlotta a Csehországban lévő flottát Ukrajnának, de érdemben nem történtek tárgyalások a repülőgépek átvételéről.
- Mi-24V harci helikopter gyári száma: 730705 volt. 1992-ben került a Cseh Légierő állományába.
- 1996-től üzemelt a 331.VrLt állományában, A "tigris" festést 2006. szeptemberben kapta Csehországban. A csehek átadták majd az összes Mi-24/35 harci helikopterüket 2022-2023 között Ukrajnának segélyként. Helyettük AH-1Z és Y harci és UH-1Y szállító forgószárnyas rendszeresítettek. Három díszfestett Mi-24 helikopter és egy tereptarka példány múzeumokba került Csehországban.
- A 9308 lajstromszámú Szlovák MiG-29B vadászrepülőgép a statikus kiállításon. A típusból a Szlovák Légierő 21 darab harci és három UB változatból 1996-ra két századot hozott létre.
- A Nagyvas letisztult vonalai. A MiG-29 és a Szu-27 aerodinamikailag hasonló repülőgép a szovjet CAGI végezte a szélcsatorna vizsgálatokat, amely után kialakították jellegzetes alakjukat.
- A 7704-es oldalszámú MiG-21MF vadászrepülőgép volt az utolsó, amely 2002. december 12-én elvégezte a típus utolsó, búcsúrepülését a szlovák rendszerben.
- A MiG-21 változatok közül elsőként az MF verzió volt a négy főtartós (négy közelharc rakétát hordozó vadászrepülőgép. Később a BiSz és a modernebb MiG-21-2000, a LanceR és a Bison is rendelkezett ezzel a képességgel.
- A MiG-MF változatból Magyarország 50 darabot állított rendszerbe és ezekből kilenc darab pusztult el a változat kivonása előtt.
- Mi-2T helikopter, amely bár szovjet tervezés, de a Lengyel PZL Swidnik gyár készített licencben (W-2) nagyobb mennyiséget. Gyári száma: 534523125.
- 5947 darab épült a típusból több mint két tucat konfigurációban. A közel 40 országban állt hadrendben, egy tucat haderőben még napjainkban is repülik. Magyarországon a Heliforce forgószárnyasa a leghíresebb Imreh Lajos a légi tűzoltáson és más feladatokon kívül rendszeresen repült különféle légibemutatókon a helikopterrel.
- A LET Kunovicei gyárában készült a Letov L-410 típusú kétmotoros könnyű szállító és utasszállító repülőgép, amelyből közel 40 változat készült, többek között térképészeti és mentő repülőgép modifikáció is készült.1971-től napjainkig gyártják lassú ütemben. Több mint 1200 példány készült belőle. Napjainkban a NG verziót készítik. A típus alkalmas ejtőernyős ugratásra is. Továbbfejlesztése az L-610 nem lett sikeres típus, nem gyártották sorozatban. Az 0730 oldalszámú L-410UVP-E változat volt kiállítva 2005-ben a szlovák bázison, amely a Szlovák Légierőben repült. A típusból hat darab áll rendszerben északi szomszédunknál.
- A 4703 lajstromszámú L-39ZA Albatrosz szlovák nemzeti színekben. A statikus bemutatón kívül repült az Albák kötelékében is a nap folyamán.
- A repülőgépből napjainkban a Szlovák Légierő állományában Hat darab áll rendszerben, ezek modernizált típusváltozatok. A négy darabL-39CM és a kettő ZAM változat a 2. harcászati század állományába tartoznak a bázison.
A dinamikus bemutatót egy három repülőgépes kötelék nyitotta. A vezér a 4401 oldalszámú MiG-29UB vadász-gyakorló repülőgép volt, amelyet két L-39ZO Albatrosz kísért. Nos ennyi a nyitókötelékről, mert más repülőgép emelkedett utána a levegőbe, egy Letov L-410 könnyű szállító repülőgép, amelyről ejtőernyősök ugrottak. Az ugratás után tért vissza a nyitókötelék és leszállt a szliácsi betonon. A következő dinamikus résztvevő 1716 oldalszámú L-39ZA volt, de már tereptarka színben. A gyakorló repülőgépen végrehajtott egyéni bemutató követően a Cseh Köztársaságból érkezett OM-JET lajstromjelű L-29 Delfin gyakorló-repülőgép demóját élvezhettük rövid ideig, ugyanis a repbiztonságot és saját biztonságát is veszélyeztető manőver után a pilótának a repülőgéppel azonnal le kellett szállnia. A csehek egy hangosabb vasat emeltek ezt követően a levegőbe, a JAS-39C harci repülőgépük 9237-es oldalszámú példányát. A bemutató nem volt olyan magas színvonalú mint azt hazánk hajózóitól, vagy a későbbi cseh demópilótáktól megszoktunk, de jó volt látni a svéd összeszerelésű repülőgépet a levegőben.
- A nyitókötelék, egyetlen MiG-29UB és két L-39ZA repülőgépből állt.
- Egy MiG és egy ALBA
- A MiG-29UB változatból három állt rendszerben a Szlovák Légierőben modernizált, MiG-29UBSz változatként. A 9308 oldalszámú példány repült a nyítóképben.
- A két kísérő L-39ZA repülőgép még szerepet kapott a későbbi programokban is.
- A Nyitókötelék távozik a repülőtér légteréből.
- Ejtőernyős ugratás L-410UVP repülőgépből.
- Földetérés
- Egy másik ejtőernyős még a levegőben.
- Leszállás után a fékezéshez a fékernyő nyitása is fontos, a fékek túlhevülésének megakadályozására.
- A díszfestésű L-39ZA 4701 oldalszámú is leszállt a futópályára, hogy később egy négyes ALBA kötelékkel ismét a levegőbe emelkedjen.
- Az L-39ZA a L-39 felfegyverezhető változata. Az elsősorban gyakorló típus négy 250 kg teherbírású pilonjára nem irányított rakétákat és bombákat lehet függeszteni, valamint a törzs alá gépágyú konténert. A gépágyú konténer leszerelt állapotban van a bemutató miatt.
- A típus elemelkedik a Szliácsi bázis futópályájáról.
- Az L-39ZO kevés érdeklődő tudja, hogy korlátozottan képes légiharcra. R-3Sz (K-13/R-13), illetve később R-60 légiharc rakéták is integrálásra kerültek. Lokátor nélkül nem volt esélye sem BVR légiharcra, sem komolyabb vadászrepülőgép ellen,
- A L-39 elődje az Aero Vodochody L-29 Delfin gyakorló repülőgépe, egyben szinte legsikeresebb repülőgépe a cseh repülőgépgyártásnak. 3665 darabot gyártottak 1963-1974 között gyártották. Sok repülőlépes példány van belőle akár Európában, akár az Egyesült Államokban. Ezzel a példánnyal viszont pilótája komoly hibát követett el a bemutató során, amely akár életébe is kerülhetett volna.
- Az így ne repülj L-29 Delfinnel...
https://www.youtube.com/watch?v=LgW2w__rJ94
- A 2005-ös repülőnapon a 9237 lajstromszámú cseh JAS-39C szinte vadonatújnak számított.
- A csehek az elavult és repülési idejüket kirepült MiG-21FMN vadászrepülőgépeik helyett szereztek be (béreltek) egy századnyi JAS-39 svéd harci repülőgépet. A magyar társaikhoz képest ezek nem hibrid repülőgépek voltak tehát A/B/C/D változatokból összeépített típus, hanem a svédek számára is gyártott együléses C és kétüléses D változatok.
- Magyarországon 2005-2009 között négy év kellett a rendszerbe állítástól a hadrendbe állításig, a csehek ezt három hónap alatt lezavarták.
- A csehek vadászrepülőgépnek bérelték a Gripeneket, de napjainkra már akárcsak a magyar típustestvérek, igazi multirole (felderítő, vadász és bombázó) feladatokat is elláthatnak.
A Gripen után mi más is repülhetett, mint a Fulcrum. A Nagyvas a 6425 oldalszámú MiG-29B volt és látványos bemutató repült. Harang és kobra manőver nem szerepelt a repertoárban, de azért szűk fordulók, szép orsók igen, és maga a 39-es látványa is magáért beszélt.
- A szlovák repülőnapok legjobban várt típusa a MiG-29 volt. A szovjet tervezésű repülőgép kiváló aerodinamikai tervezésének és erős hajtóművének köszönhetően kiválóan műrepülhető, annak ellenére, hogy a szlovák és a magyar példányok sem fly-by-wire (vagyis elektronikus repülésvezérlő rendszerrel nem rendelkezett.
- A Szlovák MiG-29 vadászrepülőgépek hat függesztőponton hordozhattak légiharc rakétákat. Ezekből a kettő belső pilonon R-27R és R-27T közepes hatótávolságú (BVR), a négy külső függesztőponton R-60M, R-73 közelharc rakétákat hordozhattak. A rakétákat kiegészítette a 30mm-es beépített gépágyú. Levegő-föld csapásmérésre nem irányított rakétákat és ejtőlőszereket (bombákat) hordozhat, de ilyen képessége korlátozott.
- A MiG-29 vadászrepülőgépekről felváltásáról 2018. júliusban döntött a szlovák kormány. Helyettük egy századnyi Lockheed-Martin F-16Block70 vadászbombázó beszerzéséről írtak alá szerződést. A beszerzést "erős USA ráhatás kísérte". Például éves 200 órás repülési órával hozták ki mint legolcsóbb üzemeltetésű típust, de kevesebb repülési idővel számolva már a JAS-39 Gripen lett volna a nyertes. 200 órát pedig soha nem repültek és nem is fognak a szlovák hajózók. Az ára is csillagászati volt az F-16-nak, jóval felette a JAS-39 Gripeneknek.
- De erről 2005-ben még álmodni se mertek északi szomszédaink, csak csodálták a kiváló MiG demót. Tegyük hozzá, hogy az orosz modernizáció is javított a repülőgépek hadrafoghatóságán és harcértékén, csak utána a szlovákok sem akartak pénzt költeni a típus szupportjára.
- Egy fékernyős leszállás MiG-29ASz vadászrepülőgéppel
A MiG leszállása után nosztalgiázhattunk egy kicsit, ugyanis négy a Biele Albatrosy (Fehér Albatoroszok) festésével azonos L-39-es emelkedett a levegőbe. Talán úgy is le lehet írni, talán az egyik utolsó kötelékrepülésüket láthattuk a híres bemutatócsapatnak.
- A Szliácsi futópályára négy szlovák nemzeti színekre festett L-39 gurult ki. Akár a Biele Albatrosy (Fehér Albatroszok), de nem. A bemutató csapat még Csehszlovákiában alakult Marian Sakac alezredes ötlete alapján mégpedig a Kassai Repülőiskola (2. kiképző ezred) oktatóiból és műszaki személyzetéből.1991-ben és 1992-ben is repültek, de bázisuk egy ideig Prerovban volt, mert Kassán a futópályát karbantartották. A formációban először 6 majd 7 repülőgéppel repültek. 1996-ban két Albatrosz ütközött,de a lezuhanó gép hajózói katapultáltak, a másik pedig kényszerleszállást hajtott végre, emberéletben nem esett kár. 1997-ben Sakac alezredes helyét, aki visszavonult Robert Rozenberg őrnagy vette át.
- 2001-ben Lubos Novák őrnagy viszont földbe csapódó repülőgépébe hősi halált halt. Nem sokkal utána a csapat menedzsere Peter Lele hunyt el autóbalesetben, hazafelé a Hradec Kralove bázison megtartott repülőnap után. 2001-ben már csak ötgépes formáció volt, 2002-ben repültek hivatalosan utoljára. 2003-ban a Biele Albatrosy még ígéretet kapott, hogy az L-39 repülőgépek nagyjavítása után újra repülhet, de ez 2004-re nem realizálódott. Bár Szliacsi repülőnapon még háromgépes kötelékük áthúzott, de a csapatot pénzhiány miatt feloszlatták. 2005-ben tehát ez a négy repülőgépes kötelék már nem az Albatroszok voltak, bár lehetséges, hogy pilóták között volt, aki az eredeti formációban is repült.
- Fentiek ellenére jó volt látni a szépen festett gyakorló repülőgépekkel a köteléket.
- A négy Albatrosz taxizik a futópályán.
- A 0745-ös oldalszámú L-39ZO repülőgép.
- A 4701-es Albatrosz repülőgép
- A 1701-es lajstromszámú L-39ZA taxizik a futópályán.
A Fehér Albatroszok után, egy hazánkfia Veress Zoltán és műrepülőgépe vette át a légteret és szemet gyönyörködtető repülést mutatott be.
- Sokat nem kell írni Zoltán tudásáról.
- Napjainkban is sok Szlovák repülőnapon repül, a két nép barátságát erősítve.
- A szokásos "fűnyíró technika"..
- A másik oldalról is..
Zoltán után ismét hangosabb vasak gurultak a pályavégre. Két harci MiG-29-es (6425 és 3911 oldalszámú) harcászati demóját, szimulált közelharc bemutatót láthattuk. A két Nagyvas hangjával beterített Szliács környékét, de a látvány sem volt utolsó!
- A 6425 lajstromszámú MiG-29ASz a taxizás közben.
- A 3911-es oldalszámú MiG-29ASz követi társát. Utóbbin már új festés látható a nagyjavítás és némi modernizáció után.
- A MiG-29 géppár gurulás közben.
- A RD-33 hajtóművel dübörgése és tolóereje emeli fel a két MiG-29-est a levegőbe.
- A repülőgépeket kivonásuk után az Ukrán Légierő vette át. Sufnituningnak is nevezhető, de keleti és nyugati mérnökök összehangolt munkájával az AGM-88 HARM rakéták mellett más irányított fegyverzetet is hordozhatnak ráadásul egy tablettel összehangolt rendszer segítségével célfelderítési adatokhoz is juthatnak. A vadászrepülőgép a háború során csapásmérő feladatkörben tevékenykedik napjainkban.
- A MiG-29 vadászrepülőgépek az Ukrán háborúban már nem állták a helyüket az újabb orosz gyártású vadászbombázókkal szemben, elsősorban azok nagyobb hatótávolságú lokátorai valamint R-37, R-77-1 nagy hatótávolságú rakétái és a 29-esek elégtelen aktív és passzív ellentevékenység rendszerek miatt.
- A harcászati közelharc bemutatót repülő két MiG-29ASz leszállás közben.
- A MiG-29 egy szép repülőgép, a szovjet-orosz forráshiány miatt nem tudták olyan szintre fejleszteni mint az F-16 családot.
Szemből látható a korai változatok számára kifejlesztett légbeömlő nyílás zárófedél. Ilyenkor a repülőgépek a szárnytő tetejénél lévő "kopoltyukon" keresztül szívták be a levegőt, távol a futópálya szennyeződéseitől.
A vadászrepülőgépek után helikopteres bemutatót láthattunk. A 0807-es oldalszámú Mi-8T közepes szállítóhelikopterrel egy kutató-mentő bemutató során, a mentési tevékenységet szimulálta személyzet.
- A 9807-es oldalszámú Mi-17 helikopterrel kutató-mentő bemutatót tartottak.
- Napjainkban 10 darab Mi-17 helikoptert tartanak rendszerben a Szlovák Légierőnél. Ezek "M" illetve LPZs modifikációk. A Mi-17 különböző változataiból 2017-ig,több mint 12 ezer darabot gyártottak. A Mi-17 Oroszországban használt változatait MI-8MTV-X jelöléssel látják el.
- 2022-ben négy Mi-17M változatot (és egy Mi-2) helikoptert Szlovákia átadott Ukrajnának háborús segélyként. A négy Minyo oldalszáma: 0807, 0821, 0844 és 0847 volt.
- A kutató-mentő helikopter személyzetéből két fő a bemutató közben.
- A B-1786 oldalszámú Mi-17 szintén egy bemutatót repült, kommandósokkal a fedélzetén.
Helikopteres bemutatón az OM-ATC cseh mentőhelikopter és személyzete is bemutatta tudását. Majd egy veterán amerikai forgószárnyas fordulékonyságában is gyönyörködhettünk. A Banska-Bystricai Z-226MS vontató-repülőgépként ( ?-LLR) egy Blanik vitorlázóval képviselte még a szlovák színeket.
- A Csehek Augusta-Westland A-109K2 helikopterrel szintén egy egészségügyi feladatkörű bemutatón vettek részt.
- A Zlin Z-226MS repülőgépe a Selmecbányai (Banska Bystrica) repülősök vontatás közben.
- Egy amerikai gyártmányú veterán forgószárnyas Hughes Schweizer 269C felbukkant a repülőnapon.
Összességében 2005-ös Szliacsi egy gyengébb felhozatallal megtartott nyílt nap volt. Később mikor kivonták a Mi-24 helikoptereket, majd a MiG-29 vadászrepülőgépeket (amelyeket Asz és BSz jelöléssel előtte tíz évvel modernizáltak, utána akkor már visszasírtuk volna a Fulcrumok hangját és repülését. Ebben az évben érkeztek meg az első példányai a Lockheed-Martin F-16Block 70 vadászbombázóknak, de még legalább egy év kell, hogy hadrafoghatóak legyenek. Előtte nagyobb beszerzés a C-27J Spartan közepes szállító-repülőgépek és az UH-60M Black Hawk helikopterek voltak. A szlovák légierő jelenleg szomszédai, Csehország, Magyarország JAS-39 Gripen és Lengyelország harcászati vadászrepülőgépeire szorul, hogy légterében a légirendészeti tevékenység fenntartva legyen és a NATINADS (légvédelem) illetve új nevén Integrated Air and Missile Defence (NATO IAMD) megvalósulásra kerüljön. A légvédelem nemzeti komponenseit a MiG-29 vadászrepülőgépeket és a nyitrai Sz-300PMU légvédelmi rakétaosztály eszközeit és felszerelését átadták a nemzetközi NATO és EU kérés alapján Ukrajnának, az Orosz-Ukrán háborúban a légvédelem erősítésére.