Tornadok Kecskeméten - Dragon Nest hadgyakorlat 2005

p1060072m.jpg

2005-ben 10 napig vendégeskedett Kecskeméten a Brit Királyi Légierő 111. vadászrepülő százada. A június 1-10 között végrehajtott közös kiképzési repülés Dragon Nest 2005 gyakorlat néven néven vonult be a magyar repülés történelmébe.

patch_3.JPG

  • A 2005-ös Dragon Nest felvarrója

A brit repülőszázad maga is történelem volt. A 111-esek 1917-ben Palesztinában alakulat meg, Deir-el-Balah repülőterét használva. Az első parancsnokuk Schekleton őrnagy volt és Bristol F2. Fighters kétüléses repülőgépekkel fegyverezték fel Őket. Ezek vadászrepülőgépként és felderítőként is megállták a helyüket. A század feladata a Szuezi csatorna védelme volt a Német és Török repülőkkel szemben. Az első légigyőzelmüket is 1917. októberre datálják.

1152981561.JPG

  • A kétüléses Bristol F.2B Fighters talán az első többfeladatú repülőgép volt.

Októberen együléses Royal Air Factory S.E.5a együléses vadászokkal fegyverezték át Őket. Az első világháború végéig a közel-keleten állomásoztak és a háború végén 44 lelövéssel dicsekedhettek 13 saját veszteség mellett. Két pilótájuk meghalt és három eltűnt a harcok során. Az egység négy ász (legalább öt légigyőzelmet elért) pilótát adott a Légierőnek, Austin Lloyd Flemming, Peter Roy Maxwell Drummond, Charles Davidson és Arthur Peck személyében.

111_squadron_raf.jpg

  • A 111. Repülőszázad címere (forrás: wikipedia)

A két háború között kiképzési repüléseken vettek részt, és átszámozták Őket 14. századnak. A repülőgépeiket és több esetben cserélték. 1938-ban kapták meg elsőnek a RAF-nál a Hawker Hurricane vadászrepülőgépeiket, amelyekkel a második világháború kezdetén repültek. Az egység visszakapta a 111. hadrendi számát és Northoltban, majd Acklingtonban települt. 1939. november 29-én aratták első légigyőzelmet egy Heinkel He-111 felderítő-bombázó repülőgép lelövésével. December és 1940 május között Scapa Flow-i flottatámaszpontot védelmezték. Az Angliai Légicsatát a Croydon-i repülőtérről vívták, és 1940. szeptemberére 47 fekete-keresztes repülőgép szerepelt a dicsőség táblájukon, de 18 darab Hurricane-t is vesztettek.

1152981589.JPG

  • A Hawker Hurricane az Angliai Légicsata során nagyobb szerepet kapott, mint a Supermarine Spitfire. A vegyes építésű repülőgép maximális és emelkedési  sebességben is elmaradtak a Bf-109 vadászrepülőgépektől, de félelmetes ellenfelei voltak a német bombázóknak és a Bf-110 romboló repülőgépeknek.

A 111-esek a lassabb és kisebb emelkedési sebességű típussal elsősorban bombázók ellen harcoltak, a német vadászok ellen a Fighter Command az agilisabb Spitfire századokat vezényelte. A 111-esek a bombázók ellen fejlesztették ki a vonalharcászatot, amikor a felszállt repülőgépeikkel egy vonalban támadtak szemből a német bombázók ellen. Ennek hátránya volt, hogy a szembetámadás miatt relatíve nagy sebességgel kerültek lővőhelyzetbe és néhány másodpercük maradt csak a tüzelésre. A szembetámadás előnye, hogy egyrészt szétzilálták az ellenséges bombázóköteléket, amely több esetben vaktában szóra le bombáit és menekülésre fogta a dolgot. Másik előny, hogy akár a Dornier akár a Heinkel bombázók üvegezett orrrésze kevés menedéket nyújtott a német pilótáknak, tehát viszonylag kevés, de pontos találat is elég volt a bombázók legénységének harcképtelenné tételéhez.

gettyimages-78951798-2048x2048.jpg

  • A 111-esek vonalharcászata (forrás: www.gettyimagges.com)

1941. áprilisban átfegyerezték Őket  Supermarine Spitfire vadászokra. A Hurricane későbbi változatait elsősorban a vadászbombázók repülték.  A század Gibraltárba települt, és részt vett a Fáklya Hadműveletben (Operation Torch), amely a szövetségesek Észak-Afrikai partaszállása volt. Később Máltára kerültek, és onnan a Husky hadműveletben a Szicíliai partaszállás légi biztosításában repültek. A 111-esek a háború Olaszországban folytatták majd a háború végét Ausztriában fejezték be 269 darab légigyőzelemmel. 1947-ben időlegesen feloszlatták az egységet de 1953-ben újjáalakultak Gloster Meteor F.8 sugárhajtású vadászbombázókkal Nort Weald bázison. A Meteor repülőgépek után Hawker Hunter típust kapták és Wattinsham bázis következett. Az egység egyben a Black Arrows (fekete nyilak) légi bemutató köteléket is adták a RAF-nak, parancsnokuk Roger Topp repülőezredes (Squadron Leader) volt. 

roger-topp.JPG

  • Roger Topp repülő alezredes, (Squadron Leader) a 111-esek és a Black Arrows parancsnoka

1962-ben a szuperszonikus English Electric Lightning elfogóvadászokra fegyverezték át az egységet. 1974-ig repülték a típust, majd a tengerészettől  levetett McDonell Douglass Phantom FGR.2 vadászbombázókat vették át, és Coningsby majd később Leuchars lett a "home base". A skóciai bázis, hideg, nyirkos ködös környezete ellenére fontos támaszpont, mert a GIUK (vagyis az Észak-Atlanti tengeri közlekedési útvonalak) védelmére kiváló helyen van. 1990-ben a Phantom vadászok helyett az Európai Tomcatnak is nevezett Tornado F.3 vadászrepülőgépekkel fegyverezték át Őket. A vadász Tornadok törzse hosszított a csapásmérő és felderítő változatokéhoz képest, gyorsabbak voltak és jobb volt a manőverezőképességük. Ennek ellenére nem közelharcra tervezték Őket, hanem a szovjet távolsági bombázók elleni harcra. Tehát nagy hatótávolság, gazdaságos üzemanyag felhasználás, erős lokátor és látóhatáron túli légiharcra készültek. A változtatható szárnynyilazású repülőgépekkel a NATO és a Brit Légierő Quick Readnes Alert (légvédelmi készültségében) volt a századnak fontos feladata. Sok esetben fogtak el Tu-16, -95, -22M, -160 és Szu-24 bombázókat és felderítő repülőgépeket.

ligtning.JPG

  • Az English Electric Lightning a kétszeres hangsebességgel is repülni tudó elfogóvadász is szerepelt a repült típusok között.

111-phantomers.JPG

  •  A 111.F repülőszázad a  Phantomers-ek címere.

militaryimages.JPG

  • A 111-esek az egyik F-4FGR2 előtt. (A Fighter, Ground, Recce - vagyis vadász, bombázó és felderítő). Az F-4 univerzális platformja volt a Fleet Air Arms-nak, majd az Ark Royal repülőgép hordozó kivonása után átvette a repülőgépeket és a személyzet nagy részét a Légierő. (forrás: facebook)

 

qra.JPG

 

  • Az Észak Védelmezői. A QRA North az Északi Készenléti Szolgálatot jelentette.A jelmondat alul: Ha hallod a harangod, pokoli gyorsan fuss..

ayo2693-800x800_0m.JPG

  • 1992-es keltezési dokumentum. Rajta a 111-esek négy ikonikus típusa, az első világháborús Bristol F.2b a második világháborús Hawker Hurricane I., a hidegháborús Hawker Hunter F.6 és az utolsó típus A Panavia Tornado F.3

A század több esetben "kimozdult" megszokott skót repülőteréről, és részt vettek a Deny Flight és Deliberate Force műveletekben Bosznia felett, majd a közel-keleten is repültek. Az Öbölháború során amelyben a britek a légi műveletet Operation Telic-nek nevezték el, a Szaúdi Prince Sultan repülőbázisra települtek, ahol egyébként a Szaúdi vadász Tornado-k is állomásoztak. Itt elsősorban őrjáratokat végeztek, mivel a típus az iraki MiG-25 -29 és Mirage 1 vadászrepülőgépek ellen már nem volt fölényben közelharc esetén.

raf_111_sqn_svg.png

  • A 111-es repülőgépeinek oldaljelzése.

Az F.3-asok fegyverzetét folyamatosan modernizálták, a brit Skyflash rakéták helyett (amelyek az amerikai AIM-7 Sparrow) rakétákkal közel egyenértékűek voltak, később AIM-120 AMRAAM-ot is integrálták a Tonkákhoz. A közelharchoz az AIM-132 ASRAAM légiharc rakéták jelentették a megoldást, amelyet jelenleg is megfelelő képességűnek számítanak, és az Eurofighter valamint az F-35 közelharc fegyverzetébe is bekerültek.

p1050894m.jpg

  • Az AIM-132 ASRAAM, a brit vadászrepülőgépek közelharc típusa. A gyártó országon kívül Ausztrália rendszeresítette. A Tornado vadászrepülőgépeken ez nem nagyon segített volna, mivel a manőverezőképes MiG-29-esek gyorsan mögéjük kerültek. Más kérdés, hogy odáig el kellett volna jutniuk és előtte még le kellett volna küzdeni az AIM-120 AMRAAM BVR rakétákat.

Magyarországra a brit század komoly erők mozgósított. A felszerelésüket több mint egy tucat kamion hordozta, amely azt is mutatta, hogy a változtatható szárnynyilazású vadászgépek bizony komoly karbantartást, és sok pótalkatrészt, valamint azokhoz készült speciális szerszámokat igényelnek. Az első ismerkedő repülések már június 6-án megkezdődtek, ekkor a légterekkel ismerkedtek, valamint 1-1 elleni gyakorló légiharcot vívtak a levegőben. A közeli légiharcoknál a magyar házigazdák MiG-29 vadászrepülőgépei jelentős fölényben voltak, a brit gépek ellen, a sisakcélzóval támogatott R-73 rakétáik, valamint a Fulcrumok fordulékonysága és manőverezőképességével. Ezt a fölényt még az ASRAAM rakéták sem tudták lényegesen csökkenteni. A látóhatáron túli légiharcokban viszont az F.3-asok Ferranti Ai.24 Foxhunter lokátorai és AMRAAM rakétái voltak nyerők az orosz gyártású repülőgépek ellen.

p1060039m.jpg

  • A sajtónap egyetlen Tornado F.3 kigurulása, a központi zónából.

Az időjárás jelentősen közbeszólt a kiképzési repülésekbe. A tervek szerint géppár ellen légiharcok, majd COMAO feladatokat is végrehajtottak volna a gyakorlat során, de a szeles, esős, ködös - igazi brit - időjárás ezeket meghiúsította.

p1050893m.jpg

  • A ZH556 lajstromszámú Tornado előtt a szabványos brit nitrogénpalack szállító utánfutó.

p1050914m.jpg

  • Az oxigénpalackokat is ezekkel az utánfutókkal szállították. A feliratok szerint a LEU (Leuchars-ot jelentette, mint hazai bázist). Az utánfutó a 43. karbantartó századé volt.

p1050994m.jpg

  • A  vadászTonka (Tornado ADV F.3) oldalát lenyitva digitális technikának, és kijelzőknek nyomát sem látjuk. Ez a típus még harmadik generációs repülőgép volt.

p1050995m.jpg

  • A Tornado, mint szinte minden harcászati repülőgép is rendelkezett egy kisméretű csomagtérrel.

p1050999m.jpg

  • A 27mm-es Mauser BK27 gépágyú. A JAS-39 Gripenek is ez a beépített fedélzeti tűzfegyvere

p1050887m.jpg

  • A becsomagolt Turbo Union RB-199-34R Mk.104 gázturbinák 2x40,5 kN-el, utánégetéssel pedig 2x73,5 kN-el tolták a repülőgépet a levegőben. A törzs alatt infracsapda illetve dipolszalag vetők.

p1050929.JPG

  • Nézzük meg a borítólemezen a kis matricát. Ezek voltak a Kecskeméti Mekiben :)

p1050872m.jpg

  • Egy Tornado szemből. Az időjárás skóciai volt, még itt Közép-Európában is.

A feladatok kiértékelését a felszerelés is nehezítette. Hazánkban még napjainkban is hiányzik olyan rendszer mint az ACMI, amely gyakorlatilag 3D-ben mutatja be a repülőgépek manővereiről a pontos rajzolatot.  A briteknek volt hasonló rendszere amelyet a debriefing - repülés utáni kiértékelés - során felhasználtak. Az indított rakétákat is természetesen beszámították. A Fox-3, rakétaindítások minden résztvevőtől érkeztek.

jetfly.JPG

  •  Két Tornado és egy Nagyvas. A sajtónapon nem készülhetett ilyen kép. Forrás: www.jetfly.hu

dongosg.JPG

  •  Egy MiG-29B és egy Tornado F.3 géppár (forrás: dongosq.hu)

Az időjárás miatti limitációk miatt három nap alatt összesen 20 bevetést lehetett végrehajtani.  A hét második felére csütörtökre tervezett COMAO feladatot azonban az égiek már meghiúsították és pénteken sem tudtak feladatokat repülni.

p1060034m.jpg

  • A sajtónap egyetlen Tornado felszállására késszülő személyzet. Láthatóan nem boldogok, hogy Őket jelölték ki a feladatra.

p1060005m.jpg

  • A Kecskeméten a készültségi hangárt tilos napjainkban is fényképezni. Itt az akkori Keszi 29-es előtt gurul el egy L-39ZO Albatrosz.

p1060006m.jpg

  • Két Alba startra készen a beton végén Kecskeméten. Gyakorlatilag célt repültek a Tornado vadászgépnek. Esélyük sem volt.

p1050908m.jpg

  • A 03-as lajstromszámú Nagyvas. A gyári száma: 2960535124 volt. 1993-tól üzemeltette Honvédségünk. Egyike volt az üzemidő hosszabbításra kijelölt repülőgépeknek. 2006-ban kiselejtezték. A szárny középső pilonja alatt félaktív R-27 rakéta súlymakett. A másik oldalon nem látszik de "R-73" imitátor volt a fegyverzet

p1050900m.jpg

  • A 10-es lajstromszámú MiG-29. A gyári száma: 2960535158 volt. Szintén 1993-tól állt hadrendben, de 2010-est kivonást is megélte. Utána még jó ideig repülőképes volt, napjainkban azonban csak egy roncs Kecskeméten.

p1050909m.jpg

  • A 18-as Nagyvas. Gyári száma: 2960535189 volt. A középső szárnypilonon R-27 súlymakett látható. Szintén 2010-ben állították le az üzemidő hosszabbított vadászrepülőgépet. Jelenleg Szolnokon látható.

p1060057m.jpg

  • Az egyetlen Tornado F.3 felszállás a borús, esős médianapon.

A légiharcok mellett egymás repölőgépeinek megismerésére is sor került A britek először L-39ZO Albatrosszal repültek, de Kilián Nándor ezredes - aki napjainkban a Légi Haderőnem Szemlélője - megreptette MiG-29-en Kelvin Truss repülő őrnagyot a Királyi légierőtől. A brit Rich Hoskinson őrnagy pedig  Peszeki Zoltán századost - ma nyugállományú alezredest - egy Tonka F.3 fegyveroperátor (RIO) hátsó ülésén emelte a levegőbe. Számára különleges volt a repülés, mert MiG-23-ason is repült, és ez is hasonló volt, de nem manuálisan kellett a szárnyak nyilazását állítani, és jóval erőteljesebb volt a Flogger-nél a Tornado. Ugyanakkor érezhető volt, hogy a 29-es a Nagyvas jóval manőverezőképesebb a britek repülőgépénél.

p1050931m.jpg

  • A képen látható repülőgép-vezetők közül a magyar színeket Ugrik Csaba képviseli. Jelenleg a kecskeméti Repülőbázis parancsnoka, dandártábornoki rendfokozatban. Brit társa Ritch Hoskinson századparancsnok (sguadron leader) látható.

p1050945m.jpg

  • A Brit Nagykövetség katonai attaséja és munkatársai is megszemlélték a Királyi Légierő repülőgépeit.

p1050967m.jpg

  • A Tornado ADV F.3 első ülése. Kicsit ergonomikusabb, mint a 29-es, és két kisebb kijelző is található benne. 

p1050968m.jpg

  • A fegyverkezelő ülése előtti operátor pult.

A csütörtök-pénteki repülések elmaradásával sajnos a 111-eseknek, már csak a csomagolás és a hazarepülés maradt.

p1060069m.jpg

  • Köd előttem, köd utánam. Tornado F.3 kapaszkodott az égbe Kecskeméten.

Napjainkra már mindkét típus kivonásra került, a 29-est 2010-ben nyugdíjazták, és 2011-től a Vadász Tornadok sem állnak már szolgálatban a Királyi Légierőnél. A RAF 111. századát 2011. márciusban oszlatták fel, de nem elképzelhetetlen, hogy a későbbiekben reaktiválják Őket.

1284920381_30.jpg

  • Az egyik utolsó nemzetközi fellépése az F.3-nak A 2010-es ostravai NATO Napon volt.

1284920366_44.jpg

Egy Hawker Hurricane és felszállás közben F.3 Tonka. Mindkettőt repülték a 111-esek.

 

pohar.JPG

  •  A 111-es század egyik bögréje. (még lehet kapni különböző shop-okban)

Az új típusok, magyar oldalról a JAS-39 Gripen, és a brit Királyi Légierő Eurofighterei is voltak már közös kiképzési repülésen például az Iron Sword gyakorlatokon Kecskeméten

1533241676_30.jpg

  • A 2018-as Flying Sword közös kiképzési repülésen Kecskeméten már az utódtípusok gyakoroltak egymás ellen. 

1533241668_40.jpg

  • Az Aribus Eurofoghter és a Saab JAS-39 Gripen a két Eurókacsa. Más csak a Dassault Rafale hiányzik. A három gépre fordított költségekből, és mérnöki teljesítményből talán jobb repülőgépet lehetett volna kihozni mint az F-35.. Manapság ismét lesz horribilis költséggel FCAS és Tempest elvileg 6. generációs vadászgépe Európának.. Az amcsik meg amit fejlesztenek, azt 10x akkora mennyiségeben fogják gyártani és valószínűleg Európai országok egy része is ezt fogja beszerezni..