Csapatünnep a szolnoki Helikopterdandárnál 2024. augusztus 24.

dsc_6239m.jpg

Ebben az évben a szokásos május helyett augusztusban került megrendezésre az MH Kiss József 86. Helikopterdandár családi napjára. A rendezvény elsősorban a Szolnok városában települő alakulatoknál szolgáló katonák családjaiknak, hozzátartozóinak, azt ott szolgált veterán, obsitos, öreg katonáknak tartják. A családi nap igazi Csapatünnep, amelyen elismerések átadására és közösségépítő találkozásokra is sor került. 

dsc_6271m_2.jpg

  • Bali Tamás dandártábornok üdvözli a veterán helikoptereseket. A dandárparancsnokot augusztus 20-án léptették elő ezredesi rendfokozatból.

dsc_6349m.jpg

  • A dandár katonái közül többen elismerést kaptak munkájukért.

dsc_6350m.jpg

  • A helikoptervezetők, műszakiak egy csapatot alkotnak, egyik nem létezik a másik nélkül. Volt régebben egy vicc, hogy jó, hogy keveset repülnek a hajózók a forgószárnyasokon, mert akkor többet lehet azokat szerelni.. Nos ez a műszakiak oldaláról mutatta a technika szeretetét. Manapság már más a helyzet, az új Airbus forgószárnyasok sokat repülnek.

A helikopteres fegyvernem statikus és dinamikus kiállítása mellett látható voltak a földön és levegőben a kiképzési repülésekre használt cseh Zlin gyártotta iskola-oktató repülőgépek, valamint a kecskeméti repülőbázisról érkező  JAS-39C  Gripen zárta a légibemutatók sorát.

A statikus soron a szolnoki 2. különleges dandár felszerelése is látható volt, és a légimentők valamint a rendőrség is küldött egy-egy forgószárnyast.

A bázison nagy építkezések folynak, amelyet nem volt "illendő" fotózni, de a várva várt helikopter javító centrum, irányítótorony, és a tűzoltóság is gőzerővel készül, a legalább két éves csúszás ellenére. Az új forgószárnyasok békebeli javítására karbantartására és tárolására (ne feledjük, hogy 16 darab H225M és 19 darab H145M helikoptert szükséges legalább tárolni) végre a XXI. század színvonalát elérő komplexumokról van szó.

A békebeli azért került kihangsúlyozásra, mert konfliktus esetén tény, hogy ezek a légvédelem által alig védhető objektumok (a drónok, ballisztikus rakéták, távolharc tüzérség és rakétatüzérség) az első napokban valószínűsíthetően veszteséglistára kerülnek.

Ennek ellenére minden állam légi haderőnemeinek szüksége van tábori körülményeken túl olyan állandó karbantartó, javító és tároló épületekre, amely az üzemeltetéshez szükséges.

dsc_6126m.jpg

  • Kellemes meglepetésre a HForce fegyverrendszerbe tartozó fegyverzettel került statikus kiállításra H225M közepes helikopter. Ez a példány kifejezetten "CSAR" és különleges műveleti bevetésekre került beszerzésre.

dsc_7339m.jpg

  • A CSAR (Combat Search and Rescue) vagyis harci kutató-mentő feladat nagyon fontos, akárcsak a szolnoki különleges műveleti dandár harcosainak légi támogatása, szállítása. Az USA-ban a 160. helikopteres alakulat van külön erre kiképezve. Nálunk hat ilyen konfigurációs H225M került beszerzésre a tíz darab szállító mellé. Valószínűsíthetően a szállító helikopter zászlóaljon belül külön egység lesz erre a feladatkörre kiképezve. A THALES FZ231 indítókonténerek üresen fognak tátongani, mert rakéták nem kerültek beszerzésre még hozzájuk.

dsc_6137m_1.jpg

  • A Mi-24P harci helikopter. A "Nagyvas" napjainkban is működő fegyverzete a 30mm-es gépágyú, amelyhez még vannak lövedékek. A döntéshozók sajnos érthetetlen és erősen kérdőjeles hozzáállása miatt sem nem irányított rakétafegyverzetet, sem irányított páncéltörő rakétákat nem szereztek be a harci forgószárnyasokhoz. A mai napig potens csatahelikopterekre hamarosan a kivonás vár, bár a csádi "kalandor misszió" szervezésekor ki akartak vinni belőlük az afrikai országba, légi támogatást nyújtani a magyar kontingensnek. Reméljük sem a kontingens, se a forgószárnyasok nem kerülnek ki az erősen megosztott, és hazánk részére távoli térségbe, ahol orosz zsoldosok a Wagner utódai mellett francia idegenlégiósok és kommandósok tartották fent a rend látszatát és az európai illetve orosz érdekeket. A franciák távoztak a volt gyarmatukról, és a magyar katonák lettek volna - EU és NATO felhatalmazás nélkül - ködös célokkal a helyükön. Az biztos, hogy a miniszterelnök fia (ex. hittérítő, majd megtérten hirtelen katonatiszté majd diplomatává avanzsálva) Orbán Gáspár tevékenyen részt vett a misszió előkészítésében.

 

dsc_6155m_1.jpg

  • H145M Hforce fegyverzettel. A nem irányított rakéták és a 20mm-es gépágyúkonténer az infracsapda vetőkkel és rakéta indítás érzékelőkkel a felfegyverzett helikopternek ad némi túlélési esélyt. Ennek ellenére nem harci helikopter, például minimális kevlár páncélzat van a pilóták ülésén, de komoly védettsége nincs. Sajnos a politika ismét közbeszólt, és a H145M és H225M részére nem került beszerzése egyetlen rakéta sem a THALES FZ231 indítókonténerekbe, és az LR Spike irányított páncéltörő rakéták is az álmok kategóriájába tartozik még. Az öt HfForce fegyverzet kittbe tehát a gépágyúk működnek. A helikopteres fegyvernem a földi csapatok támogatását csak csöves tűzfegyverekkel láthatják el napjainkban még akkor is ha a fedélzetükre telepíthető géppuskákat is beleszámítjuk.

dsc_6149m_1.jpg

  • Oldalról a H145M felfegyverezve. A NEXTER NC621 gépágyú konténer elég impresszíven néz ki.

dsc_7349m_1.jpg

  • A statikus soron mindig sokan nézegették a forgószárnyasokat.

dsc_6142m_1.jpg

  • A négy személyes Zlin 143LSi kiképző repülőgép. Négy darab került állományba. A 0073 gyári számú példány, amely 25 lajstromjelzéssel repül 2018 óta van a honvédség állományába

dsc_6172m.jpg

  • A Magyar Honvédség vitéz Bertalan Árpád 1. Különleges Műveleti Dandár felszerelésébe tartozó terepjárók és motorcsónak is kiállításra került a statikus bemutató részeként.

dsc_6179m_1.jpg

  • .. akárcsak kézifegyvereinek egy része. A CARL GUSTAV M4 gránátvető svéd gyártmányú "zsebágyú" amely páncéltörő, repeszromboló és egyéb fejrészű rakétákat is indíthat. 

dsc_6139m.jpg

  • A Rendőrség nem várta meg az egységes Airbus helikopter beszerzés, és külön utakon több német rendőrségtől használt MCDonell-Douglas MD902 típusú helikoptereket szerzett be. Ezek különlegessége, hogy farotor helyett irányított gázsugár kormánnyal rendelkeznek. A helikopterek hadrafoghatósága, és hatótávolsága elégtelen, bár kétségtelenül modern típus. A típust már nem gyártják, jelenleg Hazánk a legnagyobb külföldi üzemeltető, amely mindent elmond az alkatrész utánpótlás és szupport nehézségeiről.  A gyári száma a példánynak 900-00111. A rendőrségi beszerzés.

dsc_6141m.jpg

  • A Mentők H135 helikoptere. Ez nem "M" vagyis militarizált forgószárnyas, hanem Norvégiából vett használt példány.  Az Airbus helikopterek már régebben, még osztrák tulajdonú mentős cég által kerültek az országba régebben, amikor még nem hazánk üzemeltette a légimentést.  A ex.norvég helikopterek kiválóan ellátják a feladatukat. A HA-HBJ lajtromjelű forgószárnyas P2+ változata a típusnak. 2019-től repült és német majd norvég lajstromban repült hazánkba érkezése előtt.

dsc_6227m.jpg

  • A H225M helikopterek indulnak a nyitókötelékbe. A 16 darab közepes szállítóhelikopterek a Mi-17 forgószárnyasokat váltják fel. Utóbbiakból egy darab még biztosan repülőképes, de zuhanyhíradó szerint néhány darabot, mindenképpen több mint egyet Csehországban nagyjavítanának, üzemidő hosszabbításon vennének részt. A Mi-17 helikopterekben még sok üzemidő lenne a végleges selejtezésig, és több feladatra nem lehet a H225M helikopterekkel helyettesíteni. Például a Mi-17 több élőerőt, terhet tud a szállítóterében szállítani, mint a francia típus. A H225M egyébként jó választás volt, a helyette talán a CH-47 Chinook lehetett volna, de amerikai volta egyből kizárták a döntéshozók.

dsc_6256m.jpg

  • Mi-24P harci helikopter a magasban alatta két H225M forgószárnyas.

dsc_6252m_1.jpg

  • A 332-es oldalszámú harci helikopter. A gyári száma 340332. 2019-től állt hadrendbe hazánkban ipari nagyjavítás után. Előtte évtizedes tároláson volt, amelyet nem igazán lehet szakszerűnek nevezni. A helikoptert a Német Demokratikus Köztársaság üzemeltette 361 lajtromszámmal, majd Németország egyesülése után a Luftwaffe 96+42 oldalszámmal állította hadrendbe, majd gyorsan selejtezte és segélyként Magyarországnak adta, ahol nem állították üzembe, hanem "tartós tárolásba" helyezték.

dsc_6280m_1.jpg

  • A nyitókötelék a csapatünnepen. Egy üröm az örömben, hiányzik hazánk lobogóját hordozó forgószárnyas, amely lehetne Mi-17/24 vagy akár H225M.

dsc_6296m.jpg

  • A Zlinek vegyes köteléke. A Zlin 242L és 143LSi változatokból álló kötelék később szép bemutatót is tartott.

dsc_6315m_1.jpg

  • A H145M raj, három forgószárnyasa húzott át a futópálya felett. Szolnokon sajnos legendásan borzalmasak a délelőtti fényviszonyok fényképezése, videózása. Sajnos a teljes szembefény miatt fekete árnyak repülnek az égen. Ez azonban a Csapatünnep jól szervezettségéből semmit nem von le, amióta világ a világ nekem vagy 20 éve mindig ilyennek itt a fények..

dsc_6336m.jpg

  • A Mi-24P és két H225M vegyesköteléke.

dsc_6476m_2.jpg

  • H125M helikopterből ugrottak az ejtőernyősök, a csapatzászlókat, a NATO és a Nemzeti lobogót hordozva.

dsc_6500m_1.jpg

  • A Nemzeti Lobogónk. Különlegesség, hogy Kaszab Zoltán a Honvédség vezénylő zászlósa is ugrott az ünnepségen.

dsc_6523m.jpg

  • A Zlin kötelék demója látványos szemberepüléssel indult.

dsc_6542m_1.jpg

  • A három repülőgép lajstromjele: 21,23,24.

dsc_6583m.jpg

  • A kötelék a bemutató végén látványosan köszönt el a közönségtől.

dsc_6558m.jpg

  • A 24-es Zlin 242L leszállása. A repülőgép gyári száma: 0845 

dsc_6642m_1.jpg

  • A 101-es lajstromszámú Aerospatiale AS.350B Ecureuil. A típusból két példány került a Mentőktől a Honvédség állományába.  A helikopter gyári száma: 2472. A forgószárnyas 2016-tól áll hadrendben. Előtte HA-BDA típusjellel a mentők repülték 1991-től. A típus modernizált változatát H215M ként katonai változatban is be lehet szerezni az Airbustól.

dsc_6678m.jpg

  • A H145M 16-os lajstromszámú példánya.

dsc_6835m.jpg

  • A látványos bemutatót a 01-es példánnyal repülték a szolnoki hajózok.

dsc_6766m.jpg

  • A demó elején a közönség előtt alacsonyan gyorsítottak.. 

dsc_6826m.jpg

  • A H145M gyári típusjelzése BK117D-2m. Ez még az egykori Eurocopteres gyári jelzése utal. A 01-es gyári száma 20264. 2019-től áll rendszerben. A németek D-HADI ideiglenes lajstromszámmal repülték át hazánkba.

dsc_6948m_1.jpg

  • A 332-es "Nagyvas". A Mi-24P harci helikopter napjainkban is erőt sugároz.

dsc_6978m_1.jpg

  • A fegyverzet hiánya a harci bevetéseket jelentősen korlátozza. Viszont az egyetlen repülőeszközünk, amely képes LSF (vagyis légi sugárfelderítő feladat) végrehajtására. A túlnyomásos kabin némi védelmet nyújt a hajózok részére és a hazai fejlesztésű sugárfelderítő konténer is csak a 24-re van integrálva. Valószínűsíthető, hogy a közeljövőben drónra is függeszthető lesz, vagy a H225M helikopterekre is talán elvégzik az integrációt.

dsc_7011m.jpg

  • A 30mm-es ágyúk akár könnyen páncélozott járművek és harckocsik ellen is használhatóak páncéltörő lövedékekkel.

dsc_7064m_1.jpg

  • A H225M kiválóan alkalmas műrepülésre is. A svájci és a francia légierő a Cougar és Caracal helikoptereikkel már évek óta bemutatják a manőverezőképességét. A magyar hajózók is csatlakoztak az illusztris társasághoz.

dsc_7120m_1.jpg

  • A H225M talán a nyugati helikopterek közül a legjobban hasonlít külsőleg a Mi-17 típusra.

dsc_7140m.jpg

  • Az öt lapátos rotor nagy felhajtóerővel rendelkezik. A H225M-nél nem várt probléma a reduktorok viszonylag alacsony élettartama és a helikopter karbantartás igénye. Ez a gyártót is meglepte. A régebbi Puma, Superpuma, Cougar  változatoknál nagyobb, és erősebb motorral rendelkező Caracal-nál akár tervezési hiba is lehet, azonban eddig baleset nem volt belőle, de a reduktorokat sűrűn kell cserélni.

dsc_7144m_2.jpg

  • A magyar forgószárnyasokkal a kiképzés folyamatos. Egyre több feladatkörben alkalmazzák a típust.

dsc_7167m.jpg

  • A helikopterekből még nem érkezett be a 16 darab. Augusztus végén újabb három darabot repültek át Magyarországra Mérignac-ból.

dsc_6715m_1.jpg

  • A légi tűzoltás is átkerült a H225M-re a Mi-17 típustól

dsc_6706m.jpg

  • A Szolnoki hajózók és műszakiak Észak-Macedoniában már élesben bizonyították a tudásukat.

dsc_6706m.jpg

  • A bamby-bucket hordozható tartályokban hordozzák a vizet a helikopterek

dsc_6710m.jpg

  • A bamby-bucket narancs színe a jól láthatóság miatt van

dsc_6765m.jpg

  • A Tisza vize eloltatta a tüzet. 

dsc_6696m_2.jpg

  • A Zlinek a demo után a zónában.

dsc_7182m_1.jpg

  • A kecskeméti Pumák a 31-es oldalszámú JAS-39C Gripent küldték a szolnoki Csapatünnepre.

dsc_7184m.jpg

  • Szentendrei Dávid két Smokewinder füstölővel a törővégeken kezdte meg a bemutatóját.

dsc_7186m_1.jpg

  • A Gripen sokszor utánégetéssel repült a bemutató során

dsc_7208m_1.jpg

  • A 31-es gyári száma 39.302 és 2006-tól áll a Puma századnál hadrendbe.

dsc_7215m.jpg

  • A két füstölő szépen kirajzolja a repülőgép "mozgását" a levegőben

dsc_7257m_1.jpg

  • A magyar hajózók mutatták be először a kerozin leeresztésével és meggyújtásával a lángcsóvát a demókon.

dsc_7271m.jpg

  • A JAS-39 Gripenekből újabb négy darabot rendelt meg a kormányzat. Ez pozitív történet, de igazából a minimum amire szüksége van a Légierőnek.

dsc_7307m_1.jpg

  • A maximális állásszöggel repülés az egyik utolsó manőver volt a bemutatón.

dsc_7324m.jpg

  • Még egy áthúzás és elköszönés a Csapatünneptől.

457214654_517188564326701_3699441502547026726_n.jpg

  • Napközben az MH Szolnok Légierő Zenekar is szórakoztatta a nagyérdeműt. (forrás: facebook, a dandár hivatalos oldala)

  •  Benedek Levente videója a Csapatünnepről