MH BAP FLKA Blokk 69 vagyis Balti Misszió Reloaded 2025.

dsc_2670m_2.jpg

Hazánk JAS-39C Gripen vadászbombázói negyedik alkalommal védik 2025-ben Olasz és Spanyol szövetségeseinkkel közösen a Balti NATO országok  légterét.

A baltikumi légi rendészet (angolul Baltic Air Policing) folyamatos NATO légvédelmi riadókészültség (QRA) a balti országok légterének védelme érdekében, amely légtér az érintett balti országok csatlakozása óta a NATO integrált légvédelmi rendszerének (NATINADS) része. A műveletet a NATO készültségi erejének (NRF) tagjai látják el, az ebben való részvétel önkéntes jellegű. Koordinálásukat a NATO kombinált légi műveleti központja (CAOC) látja el.

baltic_air_policing_map_lt_1.jpg

  • A BAP területe sematikus térképen. A mieink Zoknia (Sialuai) bázison állomásoznak majd. (forrás: facebook)

Az Ukrajna elleni orosz agresszió, valamint a balti térségben megerősödött orosz katonai tevékenység és a megnövekedett számú orosz provokációk (pl. légtérsértések) miatt 2014-től a készültséget ellátó gépek számát négyről 16-ra emelték, és a NATO az észtországi Ämari légibázisra és a lengyelországi Malborki légibázisra is telepített gépeket. 2015. szeptember 1-től látták el első alkalommal a Magyar Légierő gépei a készültséget. 2019-ben 2022-ben ismételten kitelepült a Baltikumba a Kecskeméti 59/1 harcászati repülőszázad majd most 2025-ben már az új hadrendi számon a 101/1 harcászati repülőszázad kijelölt kontingense. 

dsc_3197m_1_1.jpg

  • A résztvevő nemzetek és egységek felvarrói.

A 2025-ös Balti Fegyveres Légvédelmi Készenléti Alegység Blokk 69-es neve azt jelenti, hogy a 69-ik Balti légtér védelmét ellátó szolgálat. Az előző magyar kontingens a BAP60 volt.

patch_1_1.jpg

  • A BAP 60 felvarrója (forrás: facebook)

 

m-520310787.jpg

  • A BAP69 felvarrója (forrás: facebook - Letanoczki Nóra)

A magyar Gripenek a feladataikat általában két AIM-120C5 BVR (látóhatáron túl is alkalmazható) és két AIM-9L-1 közelharc rakétával és egy központi törzs alatti, vagy két szárnyakra függeszthető póttartállyal látják el. Előbbi nagyobb manőverezőképességet, utóbbi nagyobb hatótávolságot, őrjárati időt eredményez.

1566078334_57.jpg

  • Litvániában is lefedések várnak a JAS-39C Gripenekre. Ott még hajtóműveket is lehet indítani, tehát hivatalosan is hangárok.

dsc_2938m_2.jpg

  • Egy magyar Griff a Baltikumban.

A géppárokban repülő magyar Gripenek közül az egyik hordoz még egy Litening III-as célzókonténert, amely másodlagos feladatkörben optikai felderítésre és azonosításra is alkalmas.

Kérdés, hogy az elavultabb AIM-9L-1 Sidewinder rakéták helyett AIM-2000 IRIS-T rakéták kerülnek-e a szárnyvégekre. Az IRIS-T nagyobb hatótávolságú, zavarvédettebb képalkotó jóval modernebb légi közelharc rakéta az amerikai típusnak. A magyar Gripenek gyakorló repüléseken mér hordozták a rakétákat, éles példányokat azonban még nem láthattunk függesztve.

dsc_2703m_1.jpg

  • Az éles fegyverzet. A szárnyvégen a AIM-9L-1 közelharc, a szárny alá függesztve az AIM-120C5 BVR légiharc rakéta. 

Az MH BAP FLKA Blokk 69 kontingens parancsnoka Tősér Péter alezredes, aki többek között már a tavalyi Görögországban rendezett Ramstein Flag gyakorlaton is vezette a kecskemétieket.

berta4x.jpg

  • Tősér Péter alezredes a kontingens parancsnoka (forrás Berta László)

berta3x.jpg

  • A 101. Repülődandár parancsnoka Könczöl Ferenc dandártábornok (forrás: Berta László)

A kitelepüléshez érdekes módon nem a közelmúltban beszerezett KC-390 rámpás csapatszállító repülőgépet, hanem az Ukrán Antonov gyár egyik AN-124-100-as Ruszlán repülőgépét használták konténerszállításra. A logisztika bonyolultságát jelzi, hogy egyes források szerint a kecskeméti pályáról teljes üzemanyag terheléssel és rakománnyal nem tud felemelkedni az ukrán óriás teherszállító, így az kevesebb kerozinnal átrepült a kecskeméti rakománnyal a budapesti Liszt Ferenc repülőtérrel, ott kiegészítették az üzemanyag készletet és onnan indult el Sialuai felé, ahol a magyar kontinens állomásozik. Más hírek szerint Budapesten tárolt a misszióhoz szükséges rakományért szállt le a főváros nemzetközi repülőterén a Ruszlán.

berta1x.jpg

  • A kibocsájtó ünnepségen az állomány felsorakozott.(forrás: Berta László)

berta2x.jpg

  • A Hajózók (forrás: Berta László)

m-518405773.jpg

  • A Kecskemétre repült Antonov AN-124-100 nehéz teherszállító repülőgép. (forrás. facebook)

Több forrás még egy szombati  C-17 Globemaster III. utat is feljegyez balti missziós célra. Valószínűsíthetően az Airbus A319-112-es csapatszállító repülőgépeken repülik ki a személyi állomány nagy részét, valamint az Airbus gépek rendszeresen repülnek különféle feladatokat a Sialuai és Kecskemét között.

  • Videó a honvédségtől a berakodásról. 

_mg_9859.jpg

  • A Blogger legutóbb Litvánia felé a csapaszállító Airbus repülőgépen.

p_20220921_151746m_1.jpg

  • A Safety Card és a felvarró visszafelé Litvániából...

dsc_2592m_1_1.jpg