Repülőmúzeum Belgrád mellett - Aeronautical Museum
Szerbiában Belgrádi Nicola Tesla nemzetközi repülőtér mellett található Jugoszláv Légierő múzeuma. A múzeum egy különleges üvegkupola alakú építmény, amely mellett szabadtéri, de nem látogatható „Jurasic park” és a múzeum melletti parkban egy tucat körbejárható repülőgép látható.
- A Repülőmúzeum bejáratát egy SOKO Galeb G-2A őrzi..
- A Múzeum logója. A régi neve a létesítménynek a Jugoszláv Légierő Múzeuma volt, de a tagköztársaságok kiválása után változtatták. (forrás: muzejvazduhoplovstva.mod.gov)
- A múzeum felülről. Forrás: (muzejvazduhoplovstva.mod.gov)
- Egy veterán Ju-523M szállító repülőgép. A Jugoszláv Királyi Légierő nyolc darabot üzemeltetett. Amiot AAC.1 Toucan a repülőgép eredeti típusa, mert Franciaországban gyártották.
- Egy veterán amphibia a Short Sealand SA.6. A típusból három repült Jugoszláviában..
- Mi-4 szállító helikopter. 27 darab repült a II. világháború után a balkáni országban általánosságban 1960 és 1970 között.
- Érdekes hogy a légimentők vörös keresztje találkozik a függesztett nem irányított rakéta konténerekkel. Mi-8 közepes szállító helikopter.
- A Kamov Ka-28 forgószárnyasból kettő darab volt szolgálatban a tengerészetnél tengeralattjáró vadász feladatokra.
- Egy Ka-25PL forgószárnyas. Amíg a Ka-28 egy tengeralattjáró vadász változat volt, a Ka-25 helikoptereket sima tengerészeti szállító feladatokra alkalmazták.
- Egy veterán MiG-21BiSz. Kivonása után csak a MiG-29-es változatok maradtak a Szerb Légierőben a volt orosz harci típusok közül.
- Egy furcsa színű SOKO J-22 Orao vadászbombázó. Gilette reklámban szerepelt, amelyet hazánkban is vetítettek.
- A MiG-29 makett elterlő cél volt a NATO repülőgépeinek a délszláv háború során.
A múzeumi anyag néhány második világháború előtti repülőgépről készített replikával is rendelkezik, de a második világháború alatt és után a jugoszláv légierő által alkalmazott típusok az igazán értékesek amelyek egész napjainkig bemutatják a délszláv ország repülőtechnikájának történetét.
- Sarics (Szárits) 1. Ez bizony magyar repülőgép, amelyet Szárits János tervezett és épített. A Szabadkai konstruktőr 1876-ban született és 1966-ban hunyt el. 1910-ben tervezte a repülőgépet, amely egy 24 lóerős Delphos motor hajtott. 1911-ben a Szarics (Szárits) 2 már 50 lóerős motorral repült. A két repülőgépen kívül több légijármüvet nem tervezett.
- Szárits János, a Szabadkai repülőkonstruktőr. (forrás: wikipedia)
A világháború alatt használt típusok közül megtalálható a tekinthetők meg. Jugoszláv felségjelzéssel egymás mellett állnak többek között Messerschmitt Bf-109G-2, Hawker Hurricane IVRP, Supermarine Spitfire Vc, Jakovlev Jak-3, Iljusin Il-2m-3, North American Texan T-6 Republic P-47D Thunderbolt.
- A Supermarine Spitfire típusból mintegy 120-130 darab szolgált Jugoszláviában. Először 1944-45 telén kerültek ex. RAF repülőgépek az országba. Déli szomszédaink az MKV.b és V.c változatok mellett Mk.IX verziót is repülték. Néhány felderítőt is kaptak. Mintegy 10 évig repültek a brit repülőgépek Jugoszláviában.
- 1938-39-ben a háború előtt 24 darab Hawker Hurricane Mk.1 vadászrepülőgépet vásároltak a Jugoszlávok az Egyesült Királyságból. Ezek harcoltak a Luftwaffe ellen.12 darabot Angliából szállítottak a többit a Jugoszláviában szerelték össze. A Zemuni (Zimony) 6. vadászrepülő ezred repülte a típust.
- Messerschmitt Bf-109G6R3 változat. 1939-ben E3-as változatból szállítottak 73 darabot Jugoszláviának. Később a fasiszta Horvátország repülte a túlélő példányokat.
- Republic P-47D vadászrepülőgép, a repülő mogyoró. 150 példány szállítottak 1945-ben Lend-Lease szállítás keretében Jugoszláviának, ahol csapásmérő vadászbombázó feladatkörben repülték 1952-ig.
- Szergej Jakovlev tervező és népbiztos által konstruált Jak-3, amely a La-7 mellett a legjobb szovjet vadászrepülőgép volt.A Jugoszláv Légierő a világháború végén és közvetlenül utána összesen körülbelül 70 darabot szerzett be. Az első példányok 1944 végén érkeztek, és a háború után további 66 darabot kaptak. Ezeket főként a 11. Vadászrepülő hadosztály, a 116. la 94. és 254. vadászrepülő ezred használta 1957-ig.
- A veterán Po-2 oktató, mezőgazdasági permetező és éjszakai könnyű bombázó repülőgép.Jugoszlávia összesen körülbelül 120 darabot használt 1944 és 1959 között egy szállító, kettő kiképző és egy éjszakai könnyű bombázó ezredben.
- Magyarországon repülő példány a Gold Timer Alapítvány Po-2 repülőgépe, viszont nincs múzeumban egyetlen "kukurizsnyik" sem.
- Ikarus S-49C vadászrepülőgép, amely a második világháború utáni saját tervezésű és gyártású típus volt. Az "A" változatból 45, a "C" modifkációból 130 darabot építettek.Az 1950-es évek végéig repülték, majd sugárhajtású típusok voltak az utódtípusai.
- Az IL-2m3 csatarepülőgép szintén nem hiányozhatott déli szomszédaink légierejéből. Összesen azonban csak három példányt kaptak a Szovjetunióból 1946-ban amelyeket kiképző repülőgépként használtak.
- Zmaj Frizir NF egy Jugoszláv repülőgép.1931 és 1950 között gyártották Zemunban (Zimonyban). 206 darab készült el a négy prototípuson kívül. Jugoszláv, Horvát és Olasz légierőben repültek, igaz utóbbi két ország hadizsákmányként a második világháború idején üzemeltetett példányokat.
A sugárhajtású repülőgépek között is vegyes a kép, hiszen Jugoszlávia keleti (szovjet) és nyugati (amerikai és brit) típusokat is repült. Így LockheedT-33A Shooting Star, Republic F-84G Thunderjet vagy kanadai gyártású F-86D Sabre mellett, Folland Gnat vagy éppen MiG-21F-13 látható.
- A MiG-21F13 vadászrepülőgépek Jugoszláviában is hadrendben álltak. A Jugoszláv Légierő összesen 41 darab MiG-21F-13 típusú vadászgépet üzemeltetett. Ezeket 1962 és 1966 között szállították a Szovjetunióból. A gépek 22501–22541 közötti sorozatszámokkal rendelkeztek, és a 204. vadászrepülő ezredhez (204. lovački avijacijski puk) tartoztak, amelynek három harci (126., 127. és 128)százada volt.
- A brit Folland Gnat F1 is repült déli szomszédainknál. A mini vadászrepülőgépekből összesen 449 darabot gyártottak. A Jugoszláv Légierő két darab Folland Gnat F.1 típusú vadászgépet szerzett be tesztelés céljából.
- Az első gép 1958. június 7-én repült először.Az egyik repülőgép 1958 októberében baleset következtében megsemmisült, míg a másik került kiállításra. A típus magas üzemeltetési költségei és a fenntartás nehézségei miatt elálltak a további beszerzésektől.
- A 102-es oldalszámú Canadair F-86D bizony a lokátoros és légiharc rakétákkal felszerelt változat, nem az amely a koreai égbolton irtotta a MiG-15 repülőgépeket. A Jugoszlávia 121 darab F-86E (M) Sabre típusú vadászgépet üzemeltetett, amelyek közül 46 darab kanadai gyártású CL-13 Mk.4 változat volt. Ezeket 1957-ben szerezték be, és 1974 körül vonták ki őket a szolgálatból.A F-86 típusú repülőgépeket a 121. vadászrepülő ezred 1961 és 1964 között, míg a 122. vadászrepülő ezred 1961 és 1964 között üzemeltette a gépeket .
- Republic Thunderjet RF-84G. A felderítő változat. A Jugoszláv Légierő összesen 219 darab F-84G Thunderjet típusú repülőgépet üzemeltetett 1953 és 1974 között. Ezek közül többet 1955 körül RF-84G felderítővé alakították át, pontos számuk nem ismert, de a konverziók 1955 és 1963 között zajlottak. Az átépítés során a repülőgépekbe K-24 típusú függőleges fényképező kamerát építettek be, és azokat a 184. Felderítő Repülőezredhez (184. izviđački avijacijski puk) rendelték, amelynek 352 és 353 százada. 1961 és 1963 között üzemeltette őket.
- Lokcheed T-33 Shooting Star gyakorló, illetve harci repülőgép 125 darabos flottaként üzemelt. Jugoszlávia 25 darab T-33A, 22 darab RT-33A felderítő, 70 darab TV-2 gyakorló használt változat és 8 darab TT-33A-ot vásárolt, elsősorban kiképzési feladatokra.
A saját gyártású típusok között SOKO G-2 Galeb, a J-22 Orao prototípus, vagy egy olyan G-4 Super Galeb farokrész látható, Utóbbit Bosznia fölött 1991-ben kapott találatot egy Stinger légvédelmi rakétától, de a komoly rongálódás ellenére is vissza tudott repülni Szerbiába. A modernebb és nem megvalósított típusok közül kiállították pld. a Novi Avion vadászbombázó makettjét, amely Jugoszlávia felbomlása után, végül rendszerbe állítását a tervezési szakasz után leállították, egyetlen példány sem épült belőle.
- A hazai gyártású SOKO Kraguj J-20 légcsavaros katonai repülőgép.A Jugoszláv Légierő összesen 43 darab könnyű támadó (partizánvadász, COIN) repülőgépet üzemeltetett. A Kraguj 1964 és 1977 között készült, és 1989-ig volt szolgálatban.
- A Kragujot többek között a 466. és 467. könnyű harci repülőezred (eskadrila lake borbene avijacije) is használta 1973 és 1982 között. Napjainkban is van polgári old timer repülőgépként repülőképes Kraguj.
- A SOKO Galeb 2A és szubszonikus gyakorló, könnyű harci repülőgép, olyan L-39NG régebbi kiadása.A Jugoszláv Légierő összesen 132 darab Soko G-2A Galeb típusú repülőgépet üzemeltetett. Ezeket 1965 és 1981 között gyártották. A G-2A gyártása 1981 januárjáig zajlott, és összesen 248 példány készült belőle. A többi példány Libia, Zaire, Indonézia és Horvátország repülőcsapatainak üzemelt. Érdekesség, hogy John Travolta színésznek is volt egy privát Galeb repülőgépe.
- Az utódtípus a SOKO Super Galeb egyik példányának a hátsó része, FIM-92 Stinger találat után. A repülőgép vissza tudott térni baráti repülőtérre. A Super Galeb összes változatát figyelemevéve 84 darabot gyártottak. A Szerbek 2030-ig tervezik rendszerben tartani a gyakorló és könnyű csapásmérő modernizált G-4M változatokat.
- A SOKO J-22 Orao (Sas). A típus román-jugoszláv együttműködésből épített "mini Jaguár" csapásmérő harc repülőgép.Jugoszláv Légierő összesen 103 repülőgépet üzemeltetett. A gyártás 1979-ben kezdődött és 1992-ben fejeződött be. A típus több változata készült, köztük együléses J-22A/B, kétüléses NJ-22 kiképző, valamint felderítő IJ-22 és NJ-22 típusok. Napjainkban az Orao 2.0 programban a kétüléses JN-22 és NJ-22 változatok modernizációja folyik.
A múzeumban külön kiállítási rész emlékezik meg a Jugoszlávia elleni 1999. évi NATO légiháborújával. Bemutatásra került két amerikai repülőgép alkatrészei, amelyeket a légvédelem lőtt le. Az avianoi századparancsnoki F-16 mellett az F-117 alacsony érzékelhetőségű bombázó kabinteteje, katapult ülése is látható.
- Amerikai trófea. David Goldfein avionói ezredparancsok F-16C Block40 repülőgépének függőleges vezérsíkja.
- Az 555-ös Triple Nickel (ötcentesek) vadászrepülőszázad parancsnoki repülőgépe is volt egyben. A Hammer (Kalapács) 34 hivójelű vadászbombázót 1999. május 2-án érte a légvédelmi rakétatalálat. A pilótafülke teteje egyben maradt.
- Az 1999 március 27-én lelőtt F-117A lopakodó bombázórepülőgép kabinteteje. A Vega 31 hivójelú repülőgépet a horvát származású Dale Zelkó alezredes vezette. A Dani Zoltán alezredes által parancsnokolt 3. rakétaosztály lőtt le mindkét amerikai repülőgépet. Zelkó és Dani Zoltán jó ismerősök lettek a háború után.
Felderítő UAV-ok is láthatóak, pldául a francia Crecelles mellett egy több lelőtt gépből összerakott RQ-1 Predator. A fegyverzetekből, Tomahawk, AGM-154 JSOW siklóbomba, lokátorok elleni a brt ALARM és az amerikai HARM vagy éppen a Sz-75 Nyeva légvédelmi rendszer egyik rakétájának indítófokozata
- AGM-154 JSOW szárnyasbomba. 17 országban állt rendszerbe, érdekesség, hogy az Orosz-Ukrán háborún Ukrajna is kapott segélyként a fegyverből.Hatótávolsága 22-130 km között van, attól függően, mekkora magasságból indítják. Aktívan használta a NATO a Jugoszlávia elleni légiháború során.
- RQ-1 Predator robotrepülőgép (drón) felderítésre volt alkalmas. A típust több drón roncsából rakták össze a muzeologusok.
- Egy Sz-125 Nyeva 5V27D légvédelmi rakéta indítófokozatának roncsa.
- A francia Crescerel drón kívülről egy iráni Geran drónra emlékeztet.. Az utóbbi még sehol nem volt 1999-ben,
Az épület melletti udvaron elkerítve áll több mint 50, a szerb légierőből kivont repülőeszköz. Ezek közül sok SOKO J-1/G-2 Jastreb és Galeb típuscsaládhoz tartozik, de látható több MiG-21MF, BiSz, UM, SOKO J-22 Orao, G-4 Super Galeb.
- A francia Sud Aviation Caravelle legendás utasszállító repülőgépet is repülte a nemzeti Jugoszláv légitársaság.
- A múzeum melletti "Jurasic Park" kivont repülőgépekkel van tele.
- SOKO Galeb 2-es és J-22 változatok az enyészet különböző fokán.
A múzeum jelenleg zárva tart, információk szerint az épület karbantartási munkái zajlanak.