Helikopterünnep Csehországban, Nyílt nap Náměšť nad Oslavouban 2024
A Csehországi Náměšť nad Oslavou-ban rendhagyó módon május 1-én tartottak Nyílt napot a 22. ("Biskajská") Helikopter Bázison.
- A 22. Helikopterbázis címere (forrás.facebook)
A csehek az orosz-ukrán háború kitörése után a NATO országok döntő többségéhez hasonlóan fegyverzettel, harci technikai és harctámogató eszközökkel, lőszerrel és más felszerelések szállításával segítik Ukrajnát. Az átadott harci és harctámogató eszközök, rendszerek között T-72M1 harckocsik, BVP-1/2 gyalogsági harcjárművek, kerekes ShKH77 Dana (Dělo automobilní nabíjené automaticky) önjáró tarackok, és K212 KuB légelhárító komplexumok. Repülőeszközök területén négy múzeumi példányon kívül kilenc Mi-35 harci és néhány Mi-17 közepes szállító helikoptert is átadták az ukránoknak valamint jelentős mennyiségű pótalkatrészt is Ukrajnába szállítottak. Az ukránoknak átadott harceszközöket a NATO és az Egyesült Államok saját készletéből részben pótolta.
- A Mi-24V/Mi-35 helikopterekből kivonásuk előtt 13 darab állt hadrendben. A teljes Mi-24/35 flotta a cseheknél 52 darab helikopter volt.
Németország 14 darab Leopard2A4 és egy Büffel műszaki harckocsit (amelyből hazánk is bérel azonos mennyiségű példányt) adott át a Cseheknek. A német kormány a közeljövőben a fentiekkel azonos mennyiséget adna át a további ukránoknak átadott és átadandó fegyverekért. A RheinMetall szintén hasonló mennyiséget ajánlott még fel megvételre. Így összesen 42 darab A4-es harckocsi kerülne cseh felségjelzés alá. Ez kiváltja az összes T-72M4CZ típusváltozatra korszerűsített páncélosukat.
- Lepard2A4 típusú harckocsi. A cseh hadsereg az ukránoknak átadott T-72M páncélosok pótlására kapott 14 darabot és egy Büffel típusú műszaki harckocsit. Ezek a tankok védettségben már nem felelnek meg - különösen oldalról, felülről és hátulról az első vonalbeli használatra. Az L44 löveg a tűzvezetés és a mozgékonyság azonban napjainkban is jónak számít.
Az Egyesült Államok hat darab használt Bell-Textron AH-1Z harci és két UH-1Y többcélú helikoptert ad térítésmentesen Csehországnak. A csehek maguk is növelték a katonai kiadásokat és haderő fejlesztési programjukba új szárazföldi és légierős fegyverzet szereznek be. A legnagyobb kiadás a JAS-39C/D vadászbombázók amerikai F-35A alacsony észlelhetőségű harci repülőgépekkel való felváltása lesz. A légierő négy darab Bell-Textron AH-1Z Viper harci és nyolc UH-1Y Venom többcélú helikoptert rendelt meg. A két Bell Textron által gyártott forgószárnyas alkotja amerikai néven a H-1 rendszert, amelyet egyébként az US.MARINE, vagyis tengerészgyalogság tart hadrendben. A csehek a 10-10 darabos Viper és Venom flottával nem biztos, hogy jó lóra tettek, mert a Bell Textron a két helikopter gyártósorát bezárta, tehát további forgószárnyasok csak használtan fognak rendelkezésre állni. Az rengeteg tengerészgyalogos helikopter miatt az alkatrész utánpótlás azért még sokáig biztosított.
- AH-1Z Viper. A típus az AH-1W Supercobra továbbfejlesztett változata. Az AH-1 típuscsalád első tagja 1965-ben tehát majd 60 éve repült először. és 17 típusváltozatban több mint 1100 darab épült. Az utód kéthajtóműves változat a AH-1 Supercobra típuscsalád 1971-től került rendszeresítésre és szintén több mint 1200 darabot gyártottak belőlük tizenhárom fő változatban. A AH-1Z a H-1 modernizációs program terméke. Bahrein és Csehország rendszeresítette az amerikai tengerészgyalogságon kívül.
- Mint látható a pilóta és a lövész-operátor is teljesen digitális pilótafülkében foglal helyet.
- A statikus és dinamikus bemutatón is négy darab egyenként hét 70mm-es Hydra vagy APKWS II rakéta rakéta hordozására alkalmas LAU-68F/A rakétakonténerrel került függesztésre. A Hydra nem irányított, az APKWS II lézerirányítású rakéta.
- A 28 rakéta és a 20mm-es M197 háromcsövű gépágyú tekintélyes tűzerőt biztosított a gyors és mozgékony helikopternek, de jelentősen elmarad a nehezebb és nagyobb teherbírású AH-64 Apache sorozat, vagy éppen a Mi-24 sorozat forgószárnyasainak tűzerejétől.
- A csehek összesen tíz darab harci helikopterrel pótolják az kivont 14 darab Mi-24 forgószárnyast
- Négy darab 30 töltetes infracsapda és dipólszóró tehát összesen 120 töltet védi a helikoptert a légvédelmi rakéták ellen.
- A H-1 modernizáció másik terméke az UH-1Y Venom, amely a UH-1 Huey végső reinkarnációja. A helikopterből a 2000-es megjelentése óta csak 160 példány készült, és az amerikai tengerészgyalogságon kívül csak Csehország állítja rendszerbe,
- A UH-1Y Venom szintén digitális műszerezettségű.
- A fegyverzetbe szintén a LAU-68F hét rakétát befogadó rakétakonténere és oldalajtóként egy-egy csöves tűzfegyver erősíthető. Utóbbik 7,62mm-es és 12,7 géppuskák és nehézgéppuskák lehetnek.
- A helikopter három tonna hasznos terhet képes szállítani. Ez előerőben 6-8 katonát jelent a két fős személyzet mellett.
A K212 KuB önjáró rakéta komplexumokat, az Izraeli Rafael Spyder légvédelmi rakétarendszer váltja, a Leopard2A8 harckocsikból 77 darabot terveznek beszerezni a hadsereg részére. Utóbbiak szállítása 2027-nem kezdődne és 2030-ig tartana. A Cseh Excalibur Army vállalatcsoport, amely már komoly tapasztalattal rendelkezik a szovjet/orosz páncélos-technika modernizációban és nagyjavításokban, a német harckocsik gyártásában is komoly szerepet kap. A C90MkIV változatú láncos gyalogsági harcjárművek váltják a BVP-1 és 2 szovjet/orosz licenc alapján gyártott BMP-1/2 járműveket.
- A BVP2 gyalogsági harcjármű szovjet/orosz licenc alapján készített BMP-2. Csehországban 120 darab állt hadrendben és 65 került letárolásra, de ezekből jelentős számban került Ukrajnába segélyként.
A saját gyártású új fejlesztésű kerekes önjáró tarackok (DITA és MORANA) rendszeresítése helyett a csehek francia Nexter gyártotta Caeser tarackokkal erősíti tüzérségét.
De térjünk vissza a 22. helikopter bázis nyílt napjára, ahol a beérkezett amerikai helikopterek első alkalommal mutatkoztak be dinamikus program keretében. A statikus kiállításon is részt vevő forgószárnyasokat is beleszámítva az összes leszállított helikoptert láthattuk, lévé 3 darab AH-1Z és kettő UH-1Y érkezett eddig a csehekhez. A statikus bemutatón még látható volt egy Mi-35 harci helikopter, amelyektől már elbúcsúztak és nem állnak rendszerben, egy Mi-17 és egy Mi-171Szh forgószárnyas. Utóbbiakat az elmúlt években némileg korszerűsítették és még majd egy évtizedig is szolgálatban állhatnak. A Mi-17 helikopterekből öt, a 171Szh-kból 15 áll hadrendben. A CLV oktató „kontraktor” cég további hat légierős Mi-17 helikopterrel rendelkezik.
- A Nyílt nap felvarrójának képe. (forrás: facebook)
- A 0931 lajstromszámú Mi-24V helikopter. Három díszfestett társával amelyek már múzeumi példányok, ez marad a hajdani Mi-24/35 flottából.
- Az Sz-5/8 nem irányított rakéták mellett négy darab páncéltörő (Falanga, Sturm, Ataka) rakétát is hordozhatott.
- Az Sz-5 rakétát hordozására UB-32-57 rakétakonténerekből négy darabot függesztettek a MiHU-ra, tehát összesen 128 darab Sz-5 nem irányított rakétát indíthatott. A Sz-5 rakéták több változatban elsősorban repeszromboló és páncéltörő fejrésszel kerültek gyártásba. A szárnyvégi pilonon 2-2 darab 9K114 páncéltörő rakétát hordozhatott.
- A Csehek Mi-17 és Mi-171 helikopterei jobban felszerelt és modernizált változatok hazánk öt darab Mi-17 forgószárnyasánál. A helikopter orr része alatt többfunkciós érzékelőgömb, és a pilótafülkét védő kiegészítő páncélzat látható.
- A cseh új felvarrókat is készítettek az új helikopterekhez. Az UH-1Y Venom felvarró.
- ..és az AH-1Z Viper felvarró..
A helikopteres fegyvernem rendelkezik még 11 darab W-3A többcélú helikopterrel, amelyeket Lengyelországból szereztek be barterügylettel a csehek, a régi MiG-29 flotta átadásával. A W-3A forgószárnyasok elsősorban kutató-mentő és élőerő szállítási feladatokat hajtanak végre, kivonásuk néhány éven belül várható, bár szerettek volna az üzemidőt hosszabbítani és modernizálást is a csehek, de a gyártó PZL tulajdonosa a Leonardo nem vállalta, mert saját AW-149 helikopterek eladását reméli a csehek felé.
- A levegőben a W-3A Sokol többfeladatú helikopter, amely már leszállításakor is képernyős pilótafülkével került a csehekhez.
A statikus soron került kiállításra egy-egy Letov L-410UVP könnyű szállító, illetve egy Zlin-42 gyakorló repülőgép, valamint egy Enstrom 480B helikopter, amelyek a CLV Pardubice (amely a légierő kiszervezett gyakorló, oktató feladatait végzi) tulajdonába tartozik.
- Egy hazai Letov. A 0928 lajstromszámú L-410VUP a CLV színeiben repül.
- Szintén a CLV színeiben az Enstrom 480 típusjelzésű könnyű helikopter, amelyből összesen 142 darabot gyártottak. A csehek nyolc darabot szereztek be, pilótakiképzésre.
A merevszárnyú repülőeszközök közül a légierő egy darab Aero L-159A ALCA könnyű támadó és gyakorló repülőgép volt látható, amely típuscsaládból a caslavi bázison állomásozik 24 darab. (16 darab L-159A, öt L-159T1 és három L-159T2 változat). A nyílt nap elején érkezett egy CASA-295 szállító repülőgép, a hat rendszerben álló példányból, és kivontattak fedezékből egy JAS-39C vadászbombázót is.
- A W-3A Sokol a mai napig népszerű és jó manőverezőképességű helikopter a Cseheknél. A modernizációs törekvések azonban zátonyra futottak, mert a PZL azon üzeme amely gyártotta, már nem Lengyel kézben van, hanem a Leonardo cégcsoport tulajdona, amely a W-3 család korszerűsítése helyett az AW-149 helikopterét szeretné eladni a cseheknek.
- A CASA-295M szállító repülőgépekből hat darab áll hadrendben Csehországban.
- A típussal elégedettek a csehek, a 242. repülőszázadban repülik az L-410UVP és CASA-295M repülőgépeket, Prága-Khbely repülőteréről.
A szárazföldi eszközök közül egy darab Leopard2A4, egy BVP-1, egy Pandur, és több terepjáró gépjármű volt látható. A légvédelmi rendszerekből a svéd modernizált RBS-70NG változatot láthattuk radarjával, szállító járművekkel és egy rakéta indítóval.
- A Pandur II. páncélozott szállítójármű. 126 darab nyolc változatban áll rendszerben Csehországban. Gyalogsági harcjármúként 72 darab került hadrendbe. Fegyverzete RCWS-30 távirányítású toronyban kapott helyet.
- Az RBS-70NG légvédelmi (VSHORAD) rakétarendszerhez kialakított TATRA katonai terepjáró, amely egyrészt a tartalék légvédelmi rakétát hordozza, másrészt mozgó parancsnoki központként is használatos.
- A rendszerhez használt célfelderítő ReVISOR lokátor. A könnyű 3d lokátor X hullámsávban működik. A Retia gyártmánya. Az RBS-70 lézerirányítású légvédelmi rakétakomplexum.
- Egy RBS-70 indító, hasonló mint hazánk francia MISTRAL indítója. Fontos különbség a rakéta célravezetésében van, valamint nem iker, hanem csak egy rakéta indítására szolgál.
- A DINGO II. MRAP, terepjárókból 21 darab áll rendszerben a cseheknél és mindegyik a 25. légelhárító rakétaezred állományában van
- A Land Rover alapú brit gyártású Caiman terepjáró.79 darab átt rendszerben.
A dinamikus programot a szép napsütés ellenére az erős szél eléggé felborította. Több magáncég szervezett volna helikopteres sétarepülést, amelyet biztonsági okokból végül nem engedélyeztek, akárcsak az ejtőernyősök ugratását. A kitelepült „első világháborús légicirkusz” repülőgépe közül is a Fokker Eindecker replika repülését kellett törölni.
- Az első világháborús légiflotta, amelyből végül a Fokker Eindecker replika a szél miatt nem repülhetett, két biplán társával.
A dinamikus bemutatót a rendszerben álló helikopterek köteléke vezette, amelyek felett elsüvített egy JAS-39C géppár. A kötelék bontása után az AH-1Z és UH-1Y bemutatóját láthattuk. A levegőben egyetlen külföldi repülőgépként egy amerikai KC-135 légi „benzinkút” húzott át a futópálya felett. A külföldi résztvevők száma még két országot ölelt fel. A „Sógorok” egy OH-58 Kiowa könnyű helikopter statikus programban volt kiállítva, a szlovákok pedig egy UH-60M Blackhawk dinamikus programot repült.
- Caslavból a JAS-39C készenlégi géppár áthúzása a futópálya felett. A két szárnyvéden AIM-9M Sidewinder rövid hatótávolságú hőkövető rakéták láthatóak.
- A nyítókép két Mi-17 helikopter hazai bázisról emelkedett a levegőbe.
- Az helikopterünnepen az összes beérkezett amerikai helikopter látható volt. A nyítókép és a dinamikus bemutató során egy UH-1Y és két AH-1Z repült, és egy-egy példányuk pedig statikusan volt látható. Jelenleg ennyi forgószárnyas került leszállításra Csehország részére
- A 0494 oldalszámú UH-1Y Venom. Új helikopter ide-vagy oda, olyan Good Morning Vietnam feeling.
- A pirotechnikai segítség robbanások és füstfelhők remek hátteret adtak a fényképeknek, és szemre is jól néztek ki.
- Az AH-1Z Viper, számomra még mindig Cobra.. A fő különbség, hogy a rotorlapátok száma megkétszereződött.
- A helikopter alakja a cápára hasonlít, a vékony törzs keresztmetszet kecsessé teszi a forgószárnyast, különösen ha az AH-64 robosztusságával vetjük össze.
- Együtt a két beszerzett típus, a Bell-Textron H-1 rendszere. A gyártásuk viszont megszűnt.
- A UH- 1Y Venom és a füst kombinációja..
- Az oldalgéppuskás nincs közvetlen összeköttetésben a helikopter orr része aljára szerelt érzékelőtoronnyal.
- A Venom szemből. Jól látható a két "doorgunner" tűzfegyvere.
- A Bell-Textron UH-1Y és a UH-60 azonos kategória, de utóbbi egy generációval későbbi tervezésű.
- A 0486-os oldalszámú AH-1Z Viper harci helikoptere a cseh légierőnek.
- A KC-135 Stratotanker még jelentős számban áll szolgálatban, összesen 803 darab épült belőle. Európában az Airbus 330 MRTT, Amerikában a KC-46 Pegazus a váltótípus. Utóbbi is közforgalmi repülőgép, a Boeing 767 áttervezett változata.
- Európában az USAFE Mildenhall-i támaszpontján Angliában települnek a 100. Légi utántöltő ezred repülőgépei. Az ezred KC-135R/T változatokkal repül.
A CLV Zlin-142-vel Martin Sonka egykori Red Bull pilóta repült bemutatót, de volt Extra 300 repülés is, és az amerikai AH-1Z helikoptereken túl látható volt egy régebbi változatú AH-1S-BF Cobra is, amely polgári kézben repült Csehországban. Sajnos a szervezők nem éltek a lehetőséggel, hogy közös AH-1 kötelékrepülést láthasson a nagyérdemű. A JAS-39C Gripennel láthattunk egy demórepülést Ondřej Španko bemutatópilótával, amely alacsonyan és elsősorban vízszintes elemeket tartalmazott. A bumby-backet, vagyis helikopteres tűzoltás bemutatása a W-3A és a Mi-17 helikopterrel is látható volt.
- Extra 330LT típusú repülőgéppel is volt műrepülő bemutató
- A CLV Zlin-142 gyakorló repülőgépével Martin Sonka repült.
- Martin Sonka, Besenyi Péterrel is repült a Red Bull légicirkuszában (bocsánat, repülőversenyein) de egy generációval fiatalabb pilóta.
- A Namestiek egyik Mi-17 típusú közepes szállító helikopterével is demót repültek.
- A demó mellett kutató-mentő bemutatót is láthattunk.
- A lengyel gyártású W-3A Sokol forgószárnyassal is lehet tüzet oltani.
- A Bamby-Bucket rendszerű tűzoltás során több megközelítést és vízdobást láthattunk.
- A típus egyik fő feladata Csehországban a kutató-mentő. A nyílt napon ez is bemutatásra került
- A W-3A Sokol a 197-ban repült először sorozatgyártása 1978-ban indult. Kilenc ország fegyveres erői repülik különféle változatát.
- A 9242 lajstromszámú JAS-39C Gripen felszállás után. A svéd repülőgép váltótípusa a Lockheed-Martin F-35A, amely egy generációval fejlettebb. A Gripen is több mint elegendő akár légtérrendészeti békebeli feladatokra, vagy komoly légvédelem nélküli országok ellen bombahordozónak. A típus a 4+ generációs repülőgépek ellen is alkalmas légiharcra, akár látóhatáron túl (METEOR) akár légi közelharc (IRIS-T+ sisakcélzó) fegyverzettel.
- A csehek elégedettek a típussal, azonban Oroszország ellen ez a típus kevés, ha dupladigites légvédelem áll vele szemben. BVR légiharcban a JAS-39C Gripennek Sz-35, Szu-57 ellen már nincs fölénye, még AESA lokátorral és METEOR-ral is komolyan kétesélyes a küzdelem.
- A JAS-39C a mérete miatt kevés függesztőponttal rendelkezik, tehát szárny póttartályok és egy-egy GBU-12 légibombával/ vagy 2x4 SBD siklóbombával már csak közelharc rakétákat hordozhat a szárnyvégeken.
- Az AH-1Z nagypapája, az egyhajtóműves, két rotorlapátos AH-1S-BF Cobra.
- Az AH-1S és Q típusváltozatok már használhatták az M65 TOW irányított páncéltörő rakétákat, tehát komoly páncélos vadász képességgel is rendelkeztek.
- A demó során négy imitált nem irányított rakétakonténerrel és orr alatti gránátvetővel volt felszerelve a Cobra.
- A keskeny áramvonalas törzs szemből kis célfelület a légvédelem számára.
- Az Aero L-29 Delfin az egyike azon repülőgéptípusnak, amely a Varsói Szerződésen belül tenderen vett részt, megnyerte és ezzel a fő gyakorló repülőgépe volt a keleti blokknak. A Szovjetunió a Jak-30 ellenében döntött a típus beszerzéséről. A másik vesztes a lengyel PZL TS-11 Iskra, volt. Utóbbit a Lengyelek saját maguk részére sorozatban gyártották és India is beszerzett belőle.
- Az L-29 Delfin viszont 3665 darabszámban készült 1963-tól 1974-ig és 27 országban állították katonai szolgálatba.
- Angolában 2022-ben vonták ki hat példányát , Georgia (Grúzia) is ugyanebben az évben négy darabot állított le. Ezek voltak az utolsó katonai üzemeltetők.
- Magyarország 1964. novemberben állított szolgálatba három példányt, majd 1965-ben további 15 darabot. A repülőgépeket 1984-ben vonták ki a hadrendből.
- Az L-29 Delfinből viszonylag sok országban van repülőképes példány, köztük Magyarországon is lehetséges repülni az Aero Vodochody ikonikus oktató repülőgépével.
- Északi szomszédaink a szállítóhelikopter beszerzésükben (és harcászati repülőgépek beszerzésében is) az amerikai gyártású rendszereket preferálták. Az UH-60M Blackhawk forgószárnyasokat 2015-ben rendelték meg. A kilenc példányból kettő 2017-ben a többi később érkezett meg. 2020-ra lett teljes az állomány.
- Az UH-60M helikopterek a eperjesi 51. helikopterszázad állományába tartoznak. A Blackhawk forgószárnyasok nem rendelkeznek többek között rakétaindítás figyelmeztető MAWS rendszerrel, helyük megvan hozzá.
- Az L-410UVP repülőgépek a hazai repülőgépipar gyártmánya. 14 darabos flottát üzemeltet a típusból, könnyű csapat és teherszállító és légifényképész feladatkörökben.
- Az L-410 Turbolet repülőgépekből több változatban 1200 darabot építettek, továbbfejlesztése az NG modifikáció, ebből minimális mennyiséget tudtak értékesíteni.
- Enstrom 480 könnyű helikopterből nyolc darab áll rendelkezésre pilótakiképzési feladatokra.
- A helikopter gyártása befejeződött, a pótalkatrészbázis még hosszabb ideig rendelkezésre áll. A típusból minimális mennyiség készült.
A nyílt nap az első világháborús légicirkusz két repülőgéppel, pirotechnikával és látványos robbanásokkal tűzdelt előadását tekinthette meg a szépszámú közönség.
- Az első világháborús bemutatóra egy kis központi hatalmak, tábori repülőteret hoztak létre, sátrakkal korabeli tehergépjármű replikával, Fokker Eindecker repülőgép makettel, tábori ágyúval és korabeli tehergépjárművel.
- A gaz ellenség eg brit kétüléses "romboló" repülőgép volt, illetve annak modern replikája.
- A viharos szélben csak a biplánok szállhattak fel. Egy Abatros replika emelkedett a levegőbe.
- A "brit" repülőgép alulnézetben.
- Ezt a Fokkert a földön "lőtték szét " A következő előadásig újravásznazzák.
- A Brit repülőgép a F2. Bristol Fighters-re hajazott.
- Egy bomba robbant a sátrak mellett.
- A brit repülőgépet üldözi a német, a tábori repülőtér felett.
- Az egyik biplán elölnézetből.
- A britek menekülnek..
- A replika repülőgépek 2/3-os méretben készültek.
A Brit repülőgép alacsonyan húz át a tábor mellett és lő minden mozgásra.
- Egy kis légiharc.
- A német tüzérek tábori ágyúval próbálnak tüzelni a légicélra. (Ágyúval verébre..)
- A német teherautó végveszélyben.
- Aztán kigyullad a platója.
- A jó tüzért nem adja fel.. de a bemutatónak hamarosan vége lett.
A jó hangulatú nyílt napot a cseh streetfood (köztük bramborák és ciganska pecsenszka), cseh sörök és Kofola is biztosította. Több standon repülő és helikoptermodelleket, maketteket, gyerekeknek játékfegyvereket,felnőtteknek felvarrókat és relikviákat és mindenféle ruházati termékeket is árusítottak. A nyílt nap délután 16 órakor fejeződött be.
- A második világháborús csehszlovák 312 repülőszázadra emlékét őrzi a kis kiállítás és árusító hely.
- A csehszlovák repülők betagozódtak a Brit Királyi Légierő kötelékébe. Ezért például Brit egyenruhát hordtak.
- A több ezer néző remekül szórakozott.
- A képen látható napos idő az adott volt, de nagyon erős, viharos szél volt a repülőtéren.