Európa légvédelme gyakorol, Ramstein Flag 2024, Andravida Görögország
A NATO napjaink kiszámíthatatlan világában a stabilitás egyik alapvető pillére. A NATO védelmi jellegű közösségének a célja, a konfliktusok megelőzése és a béke megőrzése. A Szervezet nem törekszik konfrontációra, de nem köt kompromisszumot azokban az elvekben, amelyek a szövetség és az Euroatlanti térség biztonsága nyugszik,Ennek érdekében a Szövetség erősíti és rendszeresen gyakorolja azon képességeket, amellyel gyorsan megerősíthető bármely szövetséges, amelyet bármely irányból fenyegetés ér.
- A NATO lógója (forrás: nato.int)
Az Orosz-Ukrán háború során egyre közelebb a NATO országok határaihoz kerülnek bevetésre, rakéták, pilóta néküli légijárművek és harci repülőgépek. A Szövetséges Légierőnek ezért intenzíven és minél reálisabb környezetben szükséges gyakorolni, hogy felmutassa azt az elrettentő képességet, hogy a fenyegetéseket meg tudja, állítani, le tudja győzni.
A NATO elméleti és tudományos kutatásokra építve a harcászati repülési gyakorlatok új fejezetét nyitotta meg 2024-ben.
Ennek egyik alapját az Egyesült Államok Légierő (USAF) Red Flag gyakorlatainak tapasztalata adta.
- A Red Flag gyakorlatok hivatalos jelvénye (forrás: wikipedia)
A „Flag” gyakorlatok 1975-ben kezdődtek meg, először az Egyesült Államok területén. A cél olyan program létrehozása, ahol a hardver és a harcászat reális fenyegetésekkel nézhet szembe és valósághű kiképzést biztosít. A Nellis légibázis adott otthont az első gyakorlatoknak. A Red Flag képezte az alapját az új típusú vadászrepülő kiképzésnek, aminek a mottója, „úgy képezzenek, ahogyan harcolsz”. A Red Flag gyakorlatok olyan képességet biztosítanak, hogy szimulálja az első 10 harci bevetést, amelyet egy vadászpilóta átélhet.
- Az idei Red Flag 1. gyakorlaton résztvevő 525. harcászati repülőszázadnak a felvarrója (forrás: facebook)
A Red Flag gyakorlatokon egyszerre több forgatókönyvvel dolgozva, valósághű harci helyzeteket oldanak meg. A piros ellenséges és a kék baráti erőket megkülönböztetik repülőeszközöknél és légvédelmi eszközöket szimuláló eszközöknél is. A gyakorlatokon nemcsak NATO csapatok vettek/vesznek részt, több esetben dél-amerikai és más országok, például Izrael repülősei is voltak a jelenlévők között.
A Kanadai Mapple Flag, vagy az Izraeli Blue Flag gyakorlatok az amerikai mintát követve kezdődtek meg.
A NATO AIRCOM napjainkra elfogadta, hogy Európában is szükséges ez a fajta gyakorlatsorozat. Ezért a NATO Szövetséges Légierő Parancsnoksága 2024-es eseményei ezért a Görög Légierővel együtt készítette elő az európai "Flag" gyakorlatot a Ramstein Flag-et (RAFL-24).
A RAFL-24 a Szövetséges Légierő Parancsnokság legújabb komplex gyakorlatsorozata, több területet érintő harcászati repülési gyakorlatot biztosít, amelyen komplex műveleti területen valós problémakészleteket tartalmaz. A gyakorlat lehetővé teszi a NATO számára a C-A2/AD) vagyis a területek védelmének biztosítását, és az ellenség ilyen irányú terveinek megakadályozását, valamint az (IAMD) vagyis az egyesített lég és rakétavédelmi harcászat gyakorlását. Az IAMD mellett a (BMD) vagyis a ballisztikus rakéták elleni védelem képességet is gyakorolták.
- A Ramstein Flag hivatalos címere. (forrás: nato.int)
Az idei görögországi gyakorlaton 13 ország több mint 140 harci vagy harctámogató repülőgépe hajtott végre bevetéseket
- A RAFLAG-24 gyakorlat egyik sajtóképe. Elöl F-16Block52 Görög, középen F-35A USAFE Lakenheath bázisról és a végén EFA (Eurofighter/E2000-A) Olasz Légierő. (forrás: haf.gr)
- A média/sajtónapon az egyik kiállított görög, Dassault RafaleEG. Sajnos a sajtónapi regisztrációt a NATO nem fogadta el. Ahogy végignéztem, magyar sajtó nem volt a meghívottak között. (forrás: haf.gr)
A Ramstein Flag mellett a NATO Északkeleti szárnyán a Ramstein Alloy elnevezésű légvédelmi gyakorlatot tartottak.
Az északi szárny gyakorlatán Spanyol, Portugál, Német, Finn, Svéd, Lengyel és Észt repülőgépeket NATO (Luxemburg) és török légtérirányító és légtérellenőrző valamint Német és Spanyol légi utántöltő repülőgépek támogatták. A repülőeszközök mellett GBAD vagyis földre telepített légvédelmi rendszereket köztük például NASAMS-ot is telepítettek a Baltikumban,
- A Görög Légierő egyik PATRIOT ütegének indítóállványa. (forrás haf.gr)
A Déli szárnyon szeptember 30. és október 10, között tizenhárom ország hajtotta végre a tervezett bevetéseket. A Görög Légierőn mellett Franciaország, Olaszország, Lengyelország, Spanyolország, Svédország, Magyarország, Portugália, Románia, Nagy-Britannia, Amerikai Egyesült Államok, Kanada, Luxemburg (NATO). A románok saját bázisról repültek a feladataikat. Érdekesség, hogy eredetileg Törökország is küldött volna hat F-16 vadászbombázót a gyakorlatra, de végül a Görög-Török viszony miatt, amelynek nagyon régi gyökerei vannak, Görögország nem fogadta volna bázisán a török repülőgépeket. Ezért a törökök a Ramstein Alloy-ra küldtek légtérellenőrző repülőgépet, és nem vettek részt a RAFLAG-24 gyakorlaton.
- A Brit Királyi Légierő (RAF) egyik Airseeker R-1 (RC-135) repülőgépe, amely részt vett a gyakorlaton. (forrás: haf.gr)
A görög bázisok közül Andravida a szövetséges, Araxos a görög Légierő gépeinek központi repülőtere volt.
- A Google Maps műholdas képen az Andravida repülőbázis. (forrás: GoogleMap)
- Az egyik szövetséges, valószínűleg görög pilóta repülés közben mutatja a gyakorlat hivatalos felvarróját. (forrás: haf.gr)
- A "Blogger" a görög 335. harcászati repülőszázad felvarróját mutatja az andravidai bázison. A 335-ös Tigris repülőszázad Araxosról vett részt a gyakorlaton.
- Görögországban működik a demokrácia! Arab szimpatizánsok, NATO gyilkosoknak nevezték a gyakorlaton résztvevő országok katonáit, és hazaküldték Őket. A képen látható emberek szórólapokat is osztogattak. A szabad véleménynyilvánítás joga megillette Őket. Sem a rendőrség, sem más szervek nem avatkoztak be.
A Ramstein Flag gyakorlat alatt a NATO spanyolországi Torrejonbe települt CAOC (légvédelmi központ) koordinálta a légi tevékenységet a Görög Légierő Irányító és Jelző Központjával (ami nemzeti képesség).
A harcászati repülőeszközök között a NATO tagországok a gyakorlaton svéd összeszerelésű Saab JAS-39 Gripen, európai készítésű Eurofighter, a francia építésű Dassault Mirage 2000-5, Rafale, valamint amerikai gyártású McDonell Douglas Phantom II. és Lockheed-Martin F-16 illetve F-35 harci repülőgépekkel vett részt.
- Ezt a felvarrót nem kell bemutatni. (forrás: facebook)
- Mindenkinek hazahúz a szíve. Hazánk 101. repülődandár Puma harcászati repülőszázadából öt darab JAS-39C repülőgéppel vett részt a gyakorlaton. 32,33,34,38 és a 40-es oldalszámú díszfestett Gripen viselte az ék alakú felségjelet.
- A 40-es oldalszámú JAS-39C Gripen taxizik. A felfestett pumafej egyszerű és nagyszerű. A mi repülőgépeink két szárny üzemanyag póttartállyal repülték a bevetéseiket.
- Két magyar Griff gurul a felszálláshoz.
- A 40-es emelkedik a levegőbe.
- A 32-es oldalszámú repülőgépünk is felszállt.
- A 33-as oldalszámú repülőgépünk már néhány centire a talajtól.
- Magyar Gripenek a levegőben Görögország felett (forrás: honvedelem.hu)
- A 38-as és a 40-es magyar Gripen a levegőben a Peloponészoszi félsziget felett. (forrás: honvedelem.hu)
- A 32-es és 33-as magyar Gripen taxizik a futópályához (forrás: NATO Flicker)
- A svéd F21-es ezred (Norrbottens flygflottilj) címere (forrás: wikipedia). Az ezred a Luela-i bázisról érkezett Görögországba.
- A 261-es lajstromszámú JAS-39C harci repülőgép a Norrbotten ezredből. A repülőgépek, mintha a patikából jöttek volna, vadonatújnak tűnnek, ami egyébként képtelenség, hiszen Svédország napjainkban JAS-39E repülőgépeket szerez be a SAAB-tól. A háttérben egy francia Dassault Rafale emelkedik a levegőbe.
- Az F21 ezred vadászbombázói gurulnak a felszálláshoz. Andravidán a svéd és magyar kontingens repülőgépei egymás mellett települtek.
- A 823-as lajstromszámú JAS-39D felszállás után. A svédek ezt a kétülésest is magukkal hozták a gyakorlatra.
- Egy JAS-39 Gripen kötelék az F-21-esektől. A svédek a 39229, 260, 261, 271, 279, 283 oldalszámú együléses C-változatokkal települtek Adravida repülőterére a kétüléses 39823 mellett.
- A Svéd harci repülőgépek némelyike az izraeli Litening III. célzókonténerrel repült, de ezen felül csak a szárny üzemanyag póttartályokat hordozott.
- A 30229 oldalszámú JAS-39 leszállás közben. A svéd póttartályok fémből, a magyar Gripenek póttartályai viszont a svájci RUAG-tól kompozit anyagból készültek. A befogadóképességük közel azonos 1700 liter (450 US gallon)
- A 30261 oldalszámú JAS-39C Gripen az F21. ezred állományából.
- A 30279 oldalszánú JAS-39C szemből.
- Az EC 01.004 Gascogne hivatalos felvarrója.(forrás: ec14gascogne.fr)
- Az EC.02.030 Normandia-Niemen, az EC 01.004 Gascogne és az EC.03.030 Lorraine ezredek Dassault Rafale vadászbombázói települtek ki Görögországba. A képen Normandie egyik repülőgépe emelkedik fel. A három üzemanyag póttartály is jelzi, hogy hosszú távú a repülés, és a szárnyvégen MICA Infraque, rövid hatótávolságú légiharc rakéta.
- A 30-SM oldalszámú kétüléses Dassault Rafale a Normandie repülőgépe.
- Az EC.02.030 Normandia-Niemen felvarrója (forrás: wikipedia)
- A kétüléses Rafale-ok teljes értékű repülőgépek, elsősorban csapásmérő feladatra alkalmazzák Őket.
- A gyakorlaton a francia Rafale repülőgépen túl a Görög 332. Mira új DG/EG vadászbombázói is repültek.
- A Lorraine ezred egyik vadászbombázója leszállás közben. A póttartályok és a rakéta azonos mint a Normandie repülőgépek által hordozott függesztmény.
A EC.03.030 Lorraine címere, az egyik Rafale függőleges vezérsíkjáról.
- Az együléses vadászbombázók inkább légifölény, mint csapásmérő feladatra kerültek bevetésre.
- A Lorraine egy másik Dassault Rafale vadászbombázója
- A Normandie ezredtől érkezett Dasault Rafale a gurulóúton.
- A Gascogne ezred repülőgépeiből is voltak kint a gyakorlaton. Igen a "gaszkonyiak", mint D'Artagnan...
- A franciák is amerikai példára, már nem csak "légierő", hanem Légi és Űrerő..
- A Spanyolok 11-es repülőezredének címere. (forrás: amazon.com)
- A Spanyol Légi és Űrerők, a Moróni 11-ik ezred Eurofighter vadászbombázóit telepítették Andravida repülőbázisára.
- Az ezred három százada (111, 112, és 113.) a C.16 (spanyol típusjel) Eurofighter vadászbombázókat repüli.
- A spanyol (és olasz) Euróvadászok, teljes értékű repülőgépek, ellentétben a németek által repült változatokkal. A spanyolok is csak üzemanyag póttartályokkal repültek, más függesztményt a Litening célzókonténerektől eltekintve, nem hordoztak.
- Felszállás közben a 11-esek egyik Euróvadásza.
- A Spanyolok, újabb Tranche3+ változatokat rendeltek ebben az évben, ez a saját repülőgépipar támogatása is egyben. Amerikai gyártású repülőgépeket nem szereznek be, az európai és elsősorban az Airbus gyártotta típusokat preferálják.
- Az Olasz Légierő (Aeronautica Militare) EFA vadászbombázója. A taljánok ezzel a rövidítéssel utalnak a típusra, amely hivatalosan F-2000A típusjelzéssel áll rendszerben.
- Az olaszok a négy darab F-2000A repülőgépét 4, 51, 36, és 37 Stormo (ezredből) repülték át. A képen látható példány az 51. "Ferruccio Serafini" ezred repülőgépe.
- A 37-esek repülik ezt a Euróvadászt. Az olasz harci repülőgépek is csak ledobható üzemanyag póttartályokat és Litenning konténereket hordoztak, rakétafegyverzetet nem.
- A Monte Real BA5 bázis a Portugál F-16 fészek. A bázis felvarrója. (forrás: wikipedia)
- A Portugál Légierő a 201. repülőszázad a "Falcoes" Sólymok F-16AM vadászbombázója.
- A Portugál repülőgépek közül egy-két példány gyakorló AIM-9 Sidewinder közelharc rakétát hordoztak a célzó és elektronikai konténerek és üzemanyag póttartályok mellett.
- Portugália napjainkban két repülőszázadnyi F-16AM/BM Falcon vadászbombázóval rendelkezik.
- A váltótípusuk az F-35A lesz, amelyet már megrendeltek a gyártó Lockheed-Martintól.
- A Portugál F-16-osok a Monte Real-i BA5 repülőbázison állomásoznak. A kivont F-16 repülőgépek egy részét a Román Légierő vette meg, több példány lehetséges, hogy Ukrajnába kerül.
- A Portugál repülőgépek 1994-től kerültek hadrendbe, tehát 30 éve állnak rendszerben.
- A Luzitánok AM repülőgépei még F-16 karcsú klasszikus formájú változatok. A későbbi modifikációk egyre nehezebbek és egyre robosztusabbak.
- A Lengyel 10. ELT (vadászrepülő ezred) jelvénye (forrás: F-16.net
- A Lengyel Légierő F-16Block52 típusú vadászbombázója. A napjainkban is potens változat nagy hiányossága, hogy még mindig doppler-impulzus lokátorral van felszerelve, pedig elérhető az AESA radarok több típusa is Lengyelország számára. Az F-35A, és a dél-koreai repülőgépek beszerzése azonban előnyt élvez a Falcon modernizációval szemben.
- A lengyel F-16C- és D-k általában illeszkedő üzemanyag póttartályokkat hordoznak, de erre a gyakorlatra ezeket leszerelték és a vadász feladatokra alkalmasabb konfigurációban repültek. A lengyel repülőgépek a 10. ELT(ezred) állományából települtek Görögországba.
- A "polák" Falconok, gyakorló AIM-120 és AIM-9X rakétákkal és ledobható üzemanyag póttartályokkal repültek. A 10. ELT repülőgépei Lask-i bázison állomásoznak Lengyelországban.
- A leszállások után a Lengyel F-16 repülőgépek taxiztak a fényképeszek előtt.
- A 4068 lajstromszámú F-16Block52 03-0068 gyári számú, tehát 2003-ban készült el és a Lengyelek a Peace Sky program alapján kapták meg 47 másik repülőgéppel együtt. A 6.ELT-nél töltött néhány hetet kivéve, eddig szolgálatát a 10. ezrednél volt a repülőgép.
- A 4067-es oldalszámú repülőgép 03-0067 gyári számmal készült el és teljes szolgálati időtartamát a 10-es ezrednél repülte.
- A 48 darab F-16-os repülőgép után Lengyelország már F-35A vadászbombázóból is rendelt 2020-abn 32 darabot. A típusból már legyártottak az első lengyel példány 2024. augusztus 28-án. A Lengyel repülőgépek a Fort Worth-i amerikai gyárban és nem az olaszországi összeszerelő üzemben készülnek.
- Az USAFE (Egyesült Államok Légierő Európai magasabb egysége) két F-35A századból létrehozott detachmentet (csoportot) küldött Görögországba. A Lakenheathi bázisról a 493. Kaszások, és 495. Valkürök egység repülőgépei voltak Andravidán. A képen a "Grim Reapers" címere a függőleges vezérsíkon (forrás: wikipedia)
- A 495. Valkyrie vadászrepülő század emblémája a függőleges vezérsíkon (forrás: wikipedia)
- Az F-35A repülőgépek viszonylag távol a fényképeszektől szálltak fel és le, valamint a fotósokkal ellentétes oldalon lévő gurulóutakat használták. A zuhanyhíradó szerint más nemzetek katonái sem mehettek az amerikai repülőgépek közelébe.
- Az F-35A vadászbombázók közül a képen látható példány 2023. július 21. óta repült a 493-as "Kaszások"-nál.
- Az F-35A gázturbinája a Pratt&Whitney F135-ös, amely 125 kN tolóerővel, utánégetéssel maximum 191kN tolóerőt ad le. A világ egyik legerősebb egy hajtóműves repülőgépbe épített motorja.
- Az F35A repülőgép a Lakenheath bázison állomásozó 495. Valkyries vadászrepülő század állományába tartozik. A repülőgép külön nevet is kapott: BRYNHILDR vagyis Brünhilda..
- "Brünhilda" leszállás után a futópályán fékezés közben.
- A Kaszások repülőgépe szintén leszállás után az Andravidai futópályán. Október 1-én a spotternapon a bázisról 15 óra környékén elküldték a fotósokat, mert az egyik F-35A kényszerleszállást hajtptt végre.A repülőgépet a haditengerészeti repülőgépekhez hasonlóan leszállóhorog kiengedése után fékezték le. Egyes források szerint a fegyveröbölben éles bombák is voltak, amelyet le kellett dobni a landolás előtt, valamint a tenger felett az üzemanyag nagy részét is ki kellett engedni.
- A Lakenheathi "lopakodók" nem vittek külső függesztményeket, a fegyverkamrába nem volt belátásunk..
- A "Grim Reapers" 20-5594 gyári számú F-35A Lightning II. alacsony észlelhetőségű harc repülőgépe.
- Az Andravidai bázis egyetlen Görög egységének a 338. Mira (vadászrepülő század) Ramstein Flag hivatalos felvarrója.Az egyetlen Görög repülőszázad amely az F-4E (PI 2000) modernizált vadászbombázókat repüli.
- Az egyik veterán McDonnell Douglas F-4E PI 2000 vadászbombázó felszállás közben. Elvileg még 33 darab áll rendszerben a Görög Légierőnél, egyetlen században összevonva.
- Mindig kuriózum, hogy még a levegőben láthat az ember egy Spooky-t, (Phantom egyik beceneve).
- Görögország és Törökország is egy-egy század F-4E vadászbombázón alapuló modernizált változatot tart szolgálatban.
- A repülőgépek kivonása előreláthatóan az F-35A repülőgépek leszállítása és hadrendbe állítása után fog történni. Az utódtípus bázis repülőterének Andravida került kijelölésre.
- Az egyik F-4E PI200 taxizik a feladat végrehajtása után.
- A Google Earth műholdképe szerint sok F-4E van a gurulóutakon, kérdés, hogy ezek közül van-e még repülésre képes példány. (forrás: google earth)
A harctámogató repülőgépek közül légtérellenőrző és irányító repülőgépeket (E-3A, E-3F) NATO (Luxemburgi felségjellel), Francia, (Global Eye) Görög és (E.550 CAEW) Olasz Légierő, légi utántöltő repülőgépeket Olaszország (KC767) és Kanada (CC-150) biztosította. Felderítő repülőgépet a Brit Királyi Légierő (Airseeker R-1/RC-135), felderítő pilóta nélküli repülőgépet Olaszország (RQ-4 Phoenix és MQ-9A Predator) biztosított.
A földi légvédelmet (GBAD) Görögország PATRIOT, HAWK és ARROW, valamint a flotta hajófedélzeti légvédelmi rendszerei alkották.
- A CC-150 Polaris az Airbus A300 illetve 310 típus erősen módosított katonai változata, amelyből kettő üzemanyag utántöltő és szállító repülőgéppel rendelkezik Kanada. A tankereken túl, még három (két szállító és egy VIP változat is rendszerben áll a Juharleveles országban.
- A Kanadai CC-150 Polaris a Ramstein Flag gyakorlaton a hajlékonycsöves tankolásra alkalmas repülőgépek esetében volt alternatíva, (pld. kanadai F/A-18-sok).F-16 vagy F-35 nem képes hajlékonycsöves módszerrel üzemanyag felvételére.
- Egy C-130 Hercules a magas égben.. A felségjel Görög..
- A Görög Flotta légvédelmi fegyverzettel felszerelt hajójának orr része. (forrás. Nato.int)
A repülési terveket az első héten átírta az élet. A Peloponészoszi félszigeten nagyobb erdőtüzeket okozott a szárazság, és a gyakorlat helyszíne és repülőbázisai több esetben is füstös szennyezett területeké váltak. A Görögországban szokásos alacsony/mélyrepülésekre ezért az első héten erősen korlátozva került sor.
Éleslövészetre nem került sor, de esti, éjszakai bevetésekre igen. Ennek ellenére elsősorban nappali repülések voltak döntő túlsúlyban, általában naponta két hullámban. A feladatokat a briefingek előzték meg, és debriefingek, kiértékelések zárták a repülések után.
A gyakorlat során szinte minden típusú légi feladatot végrehajtottak, különös tekintettel Összetett légi műveletekre (COMAO), a területvédelmi stratégia (A2AD - Counter Anti-Access/Area Denial), a védekező légi művelet (DCA) az Integrált Lég és Rakétavédelem (Integrated Air and Missile Defence) gyakorlásra. A RAFL-24 során több nemzet hajtott végre a Légi utántöltést valamint a résztvevő országok közös photofligt repülésen is résztvettek.
A gyakorlaton a hangsúly a counter A2AD és a DCA feladatokon volt, a feladatokban a 60-70 vadászgép mellett különböző kommunikációs és GPS zavaróeszközök, felderítő eszközök, légiutántöltő gépek, illetve légtérellenőrző repülőgépek is részt vettek.
A feladatok intenzív harci tempóban, nappal és éjszaka is végrehajtották a résztvevők. A küldetések a modern légi műveletek teljes spektrumát lefedték egy sor rendkívül valósághű, összetett forgatókönyv keretében, a földi légvédelmi rendszerekkel és a vízfelszíni eszközökkel együttműködve.
A Ramstein Flag gyakorlat mellett a Ramstein Dust gyakorlat is zajlott, amelynek keretében a NATO Telepíthető Légi Vezetési és Irányítási Központ (DACCC) működött. Andravidára telepítettek a Központ, légi képkészítő Szenzor fúziós Pult (DARS) rendszereit, és alapvető funkcióit. A DARS a megbízható és biztonságos harcászati irányításban főszereplő. A gyakorlat alatt tesztelési céllal a DARS-t integrálták a NATO egyesített légvédelmi rendszerébe (NATINAMDS).
- Az egyik korai előrejelző és légtérellenőrző repülőgép fedélzetén a gyakorlaton részt vevő repülőgépeket irányítják. (forrás: nato.int)
A gyakorlatot James Hecker tábornok a Szövetséges légierő parancsnoka. valamint Dimosthenis Grigoriadis altábornagy a Görög Légierő vezérkari főnöke vezette.
- Két páracsík, kettő harci repülőgép.
- A harcászati repülőgép géppár forduló közben..
- Gyakorló közeli légiharc kilátásban.
- A támadó géppár. Mint látható a játékfilmektől eltérően a repülőgépek között van hely manőverezésre.
- Itt már egy képen láthatóak a két fél repülőgépei
- Egy kép ha minden igaz F-35A lopakodó vadászrepülőgépről.
- Egy másik kinagyítva F-16-os harcászati vadászrepülőgép volt.
- A Luxemburgi és a Francia légtérellenőrző és repülésirányító repülőgépek. A NATO E3A, a gall E3F típusjelzésű (forrás: nato.int)
- Görög F-16C a 355 "Olympus" századból Araxosból.(forrás: nato.int)
- A résztvevő országok harci repülőgépeinek közös kötelékrepülése. (forrás: nato.int)
A Görög Légierő (Πολεμική Αεροπορία) címere. (forrás: wikipedia)
Hazánk ötven katonával, köztük tíz pilótával vett részt a gyakorlaton. A magyar kontingens vezetője Tősér Péter alezredes volt.
- Tősér Péter alezredes úr, a Magyar kontingens parancsnoka.
A magyar pilóták 45 felszállást hajtottak végre mintegy 60 repülési óra keretében. Ezen felül a ki-és hazatelepülés plusz 10 felszállást és 16 repülési órát jelentett.
- A 40-es oldalszámú magyar JAS-39C Gripen a "photofight" során. (Forrás: Flickr)
A magyar hajózók minden feladatot a ”kék” oldalon repülték, emellett öt felszállás kivételével minden repülés COMAO (Combined Air Operation) feladat volt.
A gyakorlaton egyébként a Görög Légierő vállalta a "vörös oldal"-t, tehát a koalíciós légierők együttműködve a kék oldalon repültek.
A „kék” oldalon repülés azt is jelentette, hogy magyar repülőgépek még gyakorlási szinten sem kerültek szembe az amerikai Lockheed-Martin 5. generációs repülőgépeivel a gyakorlat során. A magyar repülőgépek nem vettek részt FAM flight-okon, ezért nem voltak alacsony repülések a görög völgyekben, A földközeli repüléseket más nemzetek, többek között a Spanyol, Olasz, Portugál és Amerikai repülőgépek sem gyakorolták Görögországban.
- A svédek bemerészkedtek a görög hegyek közé (forrás: Ruzsovics Balázs képe / facebook)
A kecskeméti Pumák főleg Counter A2AD (Anti Access/Area Denial, területvédelmi stratégia) és DCA (Defensive Counter Air) feladatokat hajtottak végre. Ezen kívül lehetőség volt négy felszállás erejéig a görög F-16-os repülőgépek ellen BFM (Basic Fighter Maneuvers) feladatokat végrehajtani. A görög F-16-sok és a magyar Gripenek dogfigh-t feladatokat repültek az AIM-9 Sidewinder képességet gyakorolva. Tehát a közelmúltban leszállított IRIS-T "gyakorló" rakéták használatát nem emulálták, bár érdekes módon nemcsak a magyar Gripenek, hanem a görög F-16-osok is hordozhatnak IRIS-T rakétákat, a hellének is rendszerbe állították a Diehl közelharc rakétáját.
A résztvevő nemzetek pilótáinak nagy volt a leterheltsége, hiszen a délutáni küldetések tervezése, a repülés előtti eligazítás, valamint este a repülések utáni kiértékelések sok időt vettek igénybe. A photo-flight repülések, amelyen minden résztvevő nemzet repülőgépe részt vett, a magyar 40-es oldalszámú "festett svancú" JAS-39 Gripent Tősér alezredes repülte, mivel a pilótái más feladatokkal voltak elfoglalva.
A RAMFLAG-24-n magyar repülőgépek nem vettek részt légi utántöltésen. A leterheltség miatt a többi nemzet pilótáival, katonáival nem volt lehetőség mélyebb kapcsolattartásra, kivéve a a Svéd Királyi Légierőt. A F21-es egység mellett voltak a magyar repülőgépek állóhelyei is kijelölve, (a két Gripenes nemzet). A svédekkel kiváló volt az együttműködés. Ugyanakkor nem volt közös kiszolgálás a svédekkel és nem volt közös TDLS használat sem, minden nemzet a gyakorlat során a NATO kompatibilis Link-16 rendszert használta. (Ez az F-35A-val repülő egységek esetében nem biztos, hogy kizárólagos volt.)
- A 38-as oldalszámú JAS-39C (EBSHU) Gripen harci repülőgép taxizik a futópálya felé.
- A svédek "patika" tisztaságú Griffjeihez a mieink némileg "használt" külsővel, de egy harci repülőgép így néz ki jól. Az már kevésbé, hogy 59 th TFW (59. harcászati repülőezred) felirat van a függőleges vezérsíkon, pedig 101. Repülődandár a hivatalos megnevezése az alakulatnak, az ezred (wing) helyett. Tegyük hozzá, hogy kevés országban van repülődandár, mivel az angolszász és NATO alakulatok légierőnél wing vagyis ezred tagozásuk. "A repülődandár angol megnevezése Air Brigade, de ez csak mindig az aktuális javítási idő elteltével kerül fel a "svancára" a magyar repülőgépeknek.
- A 32-es lajstromszámú magyar Gripen indul az égbolt felé.
- Tősér alezredes a photo-flight során a 40-es Griffel. (forrás: NATO int.)
A jövő évben a (C-2A2/AD) légvédelmi és a (IAMD) rakétavédelmi technikák, harcászat és eljárások gyakorlásának a Holland Királyi Légierő lesz a házigazdája.
- A Holland Királyi Légierő címere
A Ramstein Flag gyakorlatot az Andravida repülőbázis mellett, több helyről próbálták fényképezni a spotterek, fényképészek, újságírók. Tudni illik, hogy Görögországban nem engedélyezett katonai eszközöket spontán fényképezni, Fényképezésért, állami eljárás, bíróság, pénzbüntetés sőt az országból való kiutasítás is lehetséges. A gyakorlaton kettő fotósnapján kívül, azonban nem volt lehetőség információgyűjtésre és fényképezésre. A médianapra nagyon kevés sajtóügynökség kapott meghívót, jómagam sem kaptam meg a kért akkreditációmat az október 10-i sajtónapra (tudtommal egyetlen magyar sem kapott). Maradt a lehetőség a Kalavrita környékén lévő hegyekben húzódó egyik völgyben, amelyet gyakran használnak kiképzési repülésekre, mintegy lesben állva megfotózni az esetlegesen ott áthúzó harci repülőgépeket. Nos jómagam is már életemből majd egy hetet töltöttem ott, több ismerősöm barátom, már több hetet üldögélt a köves, sziklás talajon, és várt a berepülésekre, amelyekből néhány kiváló fénykép is született.
Ugyanakkor veszélyes is, jómagam is csúsztam meg, és mintegy 30 cm-re voltam egy szakadékba eséstől. Sajnos más fényképész nem úszta meg, október 11-én egy brit fotós halálát lelte.
- Az elhunyt fényképészt hozzák le a görög tűzoltók. Az ösvényen az utat, ahol hozzák jómagam is sokszor tettem meg. (forrás: kalavrytanews.com)
Isten nyugosztalja az elhunyt fényképészt. A közölt fényképekért, fotókért néha olyan helyekre kell menni, ahol akár természeti erők, akár az ott lakók miatt nem optimális lehetőségek vannak a fotók készítésére. Ezt mindenkinek el kell döntetni az adott pillanatban, hogy vállalja, vagy nem az ott tartózkodást.
- Akiknek sikerült képet, videót készíteni, azok ilyen élményekkel lettek gazdagabbak. (Forrás: youtube - Mark Kerton felvétele)
.