Air Power - Zeltweg Austria 2024

dsc_3435m_1.jpg

A Zeltwegi katonai repülőtér, Stájerország közepén található. A hivatalosan Fligerhorst Hinterstroisser nevű támaszpont otthona az Osztrák Légierő harci repülőgépeinek. A repülőtér 1935 óta létezik. Először iskola repülőtérként használták, majd a Anschluss után a Luftwaffe Ju-88 és Do-17 bombázószázadai használták. A világháború után brit egységek települtek ide, és 1955-ben kapta vissza az Osztrák Légierő a Luftsteirkrafte. A Fliegerhorst Hinterstoisser a bázisa az egyetlen merevszárnyú harci típusnak. A Überwachungsgeschwader "felügyeleti századnak" 15 darab Eurofighter vadászrepülőgépe települt ide.

Ausztria más sugárhajtású harci repülőgéppel nem rendelkezik, sőt ezek a Eurovadászok sem rendelkeztek sem látóhatáron túl használható rakétával, és levegő-föld fegyverzettel sem, kivéve a fedélzeti gépágyúkat. 2023-től éjjellátó felszerelést, és közepes hatótávolságú AIM-120 rakéták is rendszeresítésre kerültek.

dsc_1779m.jpg

  • Az osztrákok a negyedik generációs repülőgépek közül az Eurofightert választották, miután hazánk a Gripen mellett tette le voksát. A légirendészeti feladatok ellátáshoz feleslegesen nagy teljesítményű repülőgép üzemeltetése jóval drágább a svéd típusnál, közel azonos a Dassault Rafale üzemeltetési költségével.

Az AIRPOWER-nek nevezett repülőnapot először 1997-ben tartották meg, és azóta több-kevesebb rendszerességgel az Air Power Európa egyik legnagyobb repülőnapja lett. Utoljára 2022-ben tartották meg az AIR POWER-t.

dsc_2226m.jpg

  • A házigazdák léggömbjei. Stájerország és az Osztrák Szövetség hadereje is a szponzorok között volt.

Két év után idén szeptember 6-7-én került sor az újabb repülőnapra.A péntek-szombati rendezvényt több mint 300 ezer néző tekintette meg. 20 ország több mint 200 köztük 50 osztrák repülőeszköze vett részt a statikus és dinamikus bemutatókon. Magyarországot a Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár két JAS-39C harci repülőgéppel képviselte. A 40-es díszfestett vadászbombázó statikus bemutatón vett részt, a 32 oldalszámú repülőgéppel Szentendrei Dávid hazánk kijelölt bemutató pilótája tartott bemutatót pénteken és szombaton. (csütörtökön is volt egy reggeli gyakorlása a helyszínen).  A magyar bemutatót nem kísérte most a Pumák szerencséje, sajnos az egyik szárny törővégen hordozott "Smokewinder" nem működött megfelelően, tartalék hiányában mindkét napon csak egy csíkot húzott a Gripen. A pénteki bemutató az időjárás szeszélye folytán párás ködös időben zajlott, szombaton már jobb időben került sor a demóra. Itt a technika szeszélye szólt bele a bemutatóba, ugyanis zuhanyhiradó szerint a gázkar hibajelzés miatt kellett idő előtt földre vinni a repülőgépet, úgy a repülés felénél.

dsc_4252m_3.jpg

Dávid szombaton végre napsütésben emelkedhetett a levegőbe a 32-es oldalszámú Griff repülőgéppel.

dsc_4308m_2.jpg

  • Sajnos az egyik "Smokevinder" már pénteken meghibásodott és tartalék hiányában szombaton sem volt szimmetrikus a "füstölés".

dsc_1145m.jpg

  • Az üzemanyag leeresztőn kiengedett kerozin begyújtása a Gripenek esetében magyar találmány, de nem mi találtuk fel, mert például az ausztrál F-111 pilóták sokáig alkalmazták bemutatók idején a módszert.

dsc_4333m.jpg

  • Mindkettő napon begyulladt az üzemanyag. A cseh pilótának ezzel gondjai voltak.

Ennek ellenére láthattuk, hogy Dávid állta a sarat a többi harci repülőgép bemutatót tartó hajózóval. Ha már Gripen. A csehek a saját RedBull légcsavaros kötelékükkel közös demót repültek, több kevesebb sikerrel. A JAS-39 sebességtöbblete miatt néhány manőver kicsit megcsúszott, de összességben különleges volt az öt repülőgépes cseh kötelék.

dsc_2312m.jpg

  • A caslavi 211-esek JAS-39C Gripen vadászbombázója. A 9642 oldalszámú repülőgép volt a dinamikus bemutatóra kijelölve.

dsc_2327m_1.jpg

  • A cseh RedBull kötelék és a JAS-39C Gripen köteléke.

dsc_2382m.jpg

  • Mint látható a pilonok nem kerültek leszerelésre a műrepülés miatt.

dsc_9819m_1.jpg

  • A pénteki repülés során a cseh hajózó repülésénél is sokszor volt látható a párakicsapódás.

A JAS-39 Gripen repülőgépekből tehát két demót láthattunk. Az F-16 repülésekből, amelyek már szinte unalmasak voltak, hiszen fél tucat nemzet repülte azokat, most csak a görög Zeusz demót tekinthettük meg. 

dsc_0995m.jpg

  • Az egyetlen legény a gáton. A Zeusz demó volt az egyetlen F-16-os bemutató Zeltwegben. A többi nemzet statikusan mutatta be a repülőgépet.

dsc_4114m.jpg

  • A görög pilóta kihasználta a Falcon/Viper orsózó képességét.

dsc_4182m.jpg

  • Infacsapdák mindig emelik a bemutató sikerét, de akkor az igazi, ha a zenéhez és programhoz is igazodik a kivetése.

F/A-18C viszont a finn és a svájci légierő állományából is érkezett. A finn demó pilóta, Petteri Kairinen százados repülte mindkét nap talán legjobb bemutatóit. A Hornet technikai adottságait maximálisan kihasználó infracsapdákkal tűzdelt programban az éles manőverek által keltett párakicsapódások tették kiválóvá az bemutatókat.

dsc_4478m.jpg

  • A finnek vitték el a pálmát nálam, bár ez csak szubjektív értékelés. Nem volt üresjárat a programban, és vagy infracsapda, vagy nagy terhelésű manővereket láthattunk párafelhőben.

dsc_4482m.jpg

  • A finn pilóta tudása vetekedett Ricardo Traven demóival.

dsc_4675m_3.jpg

  • Petteri Karinen a finn bemutatópilóta leszállás után integet a közönségnek.

A svájci Hornet is szépet repült, de most a finn volt jobb szubjektív véleményem szerint.

dsc_9337m.jpg

A svájciak a Hornetet mindig magas színvonalon műrepülik.

dsc_1421m_3.jpg

  • Marcel "Frodo" Rust százados vezeti idén a helvétek Lódarazsát a bemutatókon.

dsc_0090m_3.jpg

  • A párafelhők itt sem maradtak el pénteken.

Az Eurofighterekből is több repült, hiszen a sógorok mellett a németek és az olaszok is dinamikus bemutatót tartottak. A Német volt meglepetésre számomra a legjobb Eurovadász program, annak ellenére, hogy látható volt, a 71-es Baváriai Tigrisektől érkezett pilóta nem bemutató, hanem harci hajózó. 

dsc_2591m_1.jpg

A Német bemutatót a 74-es "Baváriai TIgrisek" repülték.

dsc_0482m.jpg

  • Osztrák Euróvadász párafelhőben,

dsc_1681m_1.jpg

  • A hegyes dombos háttér sokat javított a demók látványán.

dsc_1696m.jpg

  • Egy élesebb forduló közben szép párakicsapódások keletkeztek.

dsc_2610m_1.jpg

Noble volt a beceneve a Luftwaffe pilótájának. Az igazi nevet nem használhatja.

noble-pici.jpg

  • "Noble" a német bemutatópilóta. (forrás: eurofighter.com)

dsc_2658m_2.jpg

  • A német Euróvadász párafelhőben.

dsc_4987m_2.jpg

  • A két Eurojet hajtómű nem tolóerőt ad a "canard" szárnyú vadászbombázónak.

dsc_5004m_2.jpg

  • A 2x 90kN tolóerő repíti az Eurofightert. Ne feledjük a fejlesztésének egyik cél volt a Szu-27 és MiG-29 orosz vadászrepülőgépek dogfight-ban, vagyis közelharcban, és látóhatáron kívüli leküzdése.

dsc_0358m_3.jpg

  • Az osztrák Euróvadász páros egy Hercules szállító repülőgép elfogására startolt el..

Az Egyesült Államokból érkezett az egyetlen ötödik generációs harci repülőgép az F-35A, amely a vermonti nemzeti gárda állományából települt át. Melanie "MACH" Kluesner pilótahölgy három repülését is megfigyelhettük. A gyakorló és a szombati napon P--51D Mustang repülőgépekkel Heritage Flight-ot után mutatta be tudását. Azok a bemutatók nem árultak el sokat a képességeiből. A pénteki rossz idős program viszont a Mustang vadászok nélkül, óriási párafürdőben látható Lightning II-vel, nos az komolyan élvezhető program volt. Persze egy BVR 5. generációs repülőgépnek nem a bemutató a legnagyobb erőssége, de látható volt a tolóerőtöbblet és az éles manőverek, hogy közelharcban is ellenfél lenne az F-35.

dsc_9605m.jpg

  • A Vermonti Nemzeti Gárda F-35A ötödik generáció vadászbombázója.

dsc_8795m.jpg

  • Melanie "MACH" Kluesner pilóthölgy bekapcsolta az utánégetőt is az emelkedéshez.

melanie.JPG

  • Melanie "MACH" Kluesner az F-35A Demo pilótahölgye..

dsc_8831m.jpg

  • Mindkettő az ég ura.. A P-51 Mustang a második világháború során, az F-35 pedig napjainkban számít csúcsvadásznak..

dsc_3557m_2.jpg

  • Itt már három P-51D kíséri az emlékrepülés során a Villám 2-es "lopakodót"..

dsc_3539m1.jpg

  • Emlékrepülés általában az amerikai repülőnapokon látható..

dsc_3599m.jpg

  • A távoli hegyek előtt a repülőgépek szép témát nyújtottak.

dsc_0584m1.jpg

  • Pénteken a párás- felhős-esős idő során megmutatta az F-35A a közelharcos erényeit, dőlt a pára minden irányban.

dsc_0827m_1.jpg

  • Egy gyors áthúzás a pálya felett.

dsc_0974m_1.jpg

  • Bonyolultabb manővernél a hasonlóan volt látható az F-35A.

Ausztria mint vendéglátó félház repülőeszközt mutatott be. A hazai Légierő mellett az "árnyék" légierő a Red Bull flotta is bemutatta, hogy amikor egy milliárdos a repülést támogatja, akkor ott terem babér az Old Timer repülőgépek és az extrém sportok szerelmeseinek. A sógorok hagyományos demókat, bemutatókat is tartottak, helikopterekkel és repülőgépekkel.  

dsc_1773m.jpg

  • A svájci Pilatus gyakorló repülőgépek felfegyverezhetőek, de nem harcra tervezték a típust.

Az Osztrák haderő egy különleges színházi előadásnak is helyett adott a repülőtéren, amely az "Aegonaut" nevet viselte. Szophoklész nyomán készült ez a modern darab, sok helikopter, repülőgép és szárazföldi katonai eszközök is részt vettek rajta, sőt még egy kis vitorláshajót is megemeltek helikopterrel. Az Osztrák Légierőnél az Eurofighter századon kívül  a svájci gyártású légcsavaros PC-7 gyakorló repülőgépeik is felfegyverezhetőek. A szállítórepülőgépik között a PC-6 Turbo Porter könnyű, és a C-130K Hercules típusok találhatóak. Utóbbiak helyett Embraer KC-390 Milleneum repülőgépeket szereztek be, közösen Hollandiával.

Helikoptereik között megtalálhatóak az S-70i Blackhawk , Augusta-Bell 212 (A Huey modernizált olasz licencgyártása és Bell Kiowa felderítő helikopterek. A régebbi Alouette III. forgószárnyasaikat a modern olasz Augusta-Westland AW169 váltotta.

dsc_3092m_2.jpg

  • Három PC-7 kötelékbontása, az osztrák légierő soraiból.

dsc_3061m_2.jpg

  • Bemutatórepülés díszfestett PC-7 oktató repülőgéppel.

dsc_8476m.jpg

  • Az osztrák gyártású Diamond DA-62 repülőgépből 120 darabot építettek. A nigériai Légierő is beszerezte az alacsony üzemeltetési költségű pilótabarát típust.

dsc_8487m_1.jpg

  • A DA-62 típus egy másik festett példánya. Ausztria, ha ezt a típust jobban promotálnák talán komolyabb exportsikert érhetne el vele.

dsc_3363m.jpg

  • A C-130 Hercules K repülőgépeket hamarosan modern brazil Embraer KC-390 teherszállító repülőgépek váltják, kérdés, hogy lesz-e bennük "K" vagyis légi utántöltő képesség.

 

dsc_1944m_1.jpg

  • Az UH-60 Blackhawk helikopterek egy lavina után rekord gyorsasággal kerültek beszerzésre. Kiváló eszközök, számuk azonban viszonylag kevés természeti katasztrófák elhárításához. Modernizálással még sok évig szolgálhatnak. Ebben az évben láthattuk, hogy infracsapdákat is szereztek be hozzájuk.

dsc_1940m_1.jpg

  • A Bell 212 egy késői Huey reinkarnácó, amely az olasz Augusta licencgyártása. Megbízható, de öreg konstrukció, bár nemrégiben repültek nála régebbi Alouette II. és III. forgószárnyas is a sógoroknál.

dsc_2007m.jpg

  • Az OH-58 Kiowa sem mai tervezés, de könnyű helikopterként sőt, felfegyverezve a napjainkig is sokan használják a világon. A gyártó ország, már kivonta a hadrendből.

dsc_1949m.jpg

  • Az Augusta-Westland  Leonardo AW-169-es amely az Alouette III. helikopterek váltótípusa. Kiváló modern helikopter, nem véletlenül az Egyesült Államok hadereje is vásárolt a helikoptercsaládból.

dsc_4907m_1.jpg

A RedBull légierő B-25J MItchell közepes bombázó repülőgépe.

dsc_4910m.jpg

A P-38 LIghtning az egyetlen példány Európában.

dsc_4918m.jpg

P-51D Mustang is már van a RedBull Légierőnek.

dsc_4927m.jpg

Egy haditengerészeti repülőgép a F8U Corsair, szintén RedBull színekben.

A "nagy vendég" Németország minden haderőneme számos eszközzel képviseltette magát az Air Power rendezvényen. A Luftwaffe a Heer és a Haditengerészeti repülőeszközök statikus vagy dinamikus bemutatón vettek részt.

dsc_8723m_1.jpg

  • A Német Légierő Eurofighter vadászbombázó repülőgépe leszállás közben.

dsc_4702m_1.jpg

  • A Wunstorfi szállító repülőezred egyik A400M szállító repülőgépe repül el a nézők örömére.

dsc_8681m.jpg

  • A Német Haditengerészeti Légierő P-3 Orion tengeralattjáró vadász és partvédelmi járőr repülőgépe.

dsc_1849m_2.jpg

  • Az NH90 (NATO Helicopter 90) egy kompozitból készült modern forgószárnyas, minden hibájával együtt. A TTH (Tactical Transport Helicopter) a szárazföldi változat. Ezt láthattuk a németek demóján. A NFH (NATO Fregatt Helicopter) is van a németeknek, azt nem hozták el Ausztriába.

dsc_1235m.jpg

  • Az Eurocopter Tiger Franciaország és Németország közös fejlesztése volt. Több nemzeti változat készült, és a gyártó országokon kívül például Spanyolország is repüli. Ausztrália beszerezte a végletekig leszidta, majd szétszerelték és a föld alá ásták a forgószárnyasokat. Aztán amerikai AH-64 Apache változatokat szereztek be. Kiderült, hogy a katonák szerint a helikopterek hadrafoghatósága már sokkal jobb volt mint a kezdetekkor, tehát inkább politikai döntés volt, hogy az Európai forgószárnyasokat amerikai gépekkel váltották fel, akárcsak a tengeralattjárók esetében.

dsc_2171m_2.jpg 

  • H145M, de nem hazánkból, hanem a német haderőtől.

dsc_2552m.jpg

  • A Messerschmitt Me-262 már old-timer repülőgép, ráadásul egy utángyártott az Egyesült Államokban épített példány. A blogger ott volt az első európai repülésén.

A nagy hiányzók a britek és a franciák voltak. A királyságból egyedül egy haditengerészeti AW-101 Merlin Mk.2. volt a statikus soron, a franciák egyáltalán nem küldtek repülőeszközöket.

dsc_2180m_2.jpg

  • A brit haditengerészet AW-101 Mk.2 nehéz forgószárnyasa. Drága jószág, de a Lengyel testvéreink is beszereztek fél tucat példányt kiváltva a Mi-10 helikoptereiket.

Az olaszok, görögök, törökök, hollandok és a többi európai NATO nemzet szinte mindegyike küldött valamilyen repülőgépet, helikoptert, a svájciak több dinamikus bemutatót is tartottak akár a nemzeti kötelékük, akár az F/A-18C-vel repülő szóló demóval.

dsc_2957m_1.jpg

  • A Spanyol Nemzeti Kötelék a Patrulla Aquila (Sas kötelék) régi C-101 Aviojet repülőgépekkel tartja bemutatóit.

dsc_2913m_2.jpg

  • A csapat 1985 óta repüli a típust.2013-ban Magyarországon is szerepeltek Kecskeméten.

dsc_2934m_1.jpg

  • A hegyes háttér különlegessé tette bemutatójukat.

dsc_3024m_2.jpg

  • A CASA C-101 Aviojet 1977-ben végezte első felszállását és 1980-tól gyártották sorozatban. A 166 darabos mennyisége is jelzi, hogy nem egy sikeres oktató repülőgép. Chile, Honduras és Jordánia vásárolt a gyártó országon kívül a típusból.

dsc_4205m_2.jpg

  • A "Vihar szárnyai" a Krila Oluje horvát bemutatócsoport. PC-9 repülőgépekkel repülnek. Néhány éve majd az összes pilótájuk a közel-keleten vállalat munkát, de újjászerveződve megmaradt a magas fokú biztonságos repülőtudással párosult bemutatójuk.

dsc_1048m_1.jpg

  • A PC-9 és 9M kiváló oktató repülőgép, sőt a "M" változat komolyan felfegyverezhető, Különféle bombák és levevő-föld rakéták mellett AIM-9 Sidewinder rakétát a hordozhat. A sebessége természetesen nem teszi lehetővé repülőgépek elfogását, de helikopterek ellen is bevethető lenne.

dsc_1583m.jpg

  • A svájci kötelék a Patrouille de Suisse a Légierő régi F-5E Tiger vadászrepülőgépivel repül.

dsc_4778m_1.jpg

  • Rendkívül magasszintű repülőtudás, precíz manőverek jellemzik a bemutatóikat. Napjainkban kicsit több pirotechnikát használnak és néhány manővert kicseréltek a programjukban.

dsc_4793m.jpg

  • A valóságban oldalirányban megfelelő hely van a repülőgépeknek, de a képet nézve félelmetes.

dsc_4853m.jpg

  • A zárómanőver előtt le a völgybe..

dsc_3148m_1.jpg

  • A Leonardo M-346 oktató és könnyű harci repülőgépe. A "Master" az orosz Jakovlev és az Olasz Alenia Aermacchi közös tervezése volt, aztán a megállapodást felbontották és a Jak-130 és ez a repülőgép lett a tervek vége. Az orosz gép hazai műszerekkel, az olasz nyugati műszerekkel épültek.

dsc_3152m_1.jpg

  • Sajnos a közelmúltban a Lengyel Légierő M-346 demója lezuhant gyakorlás közben és meghalt a repülőgép-vezető Robert "Killer" Jel őrnagy. Az Air Power repülőnapon az olasz hajózó kiváló repüléssel mutatta be saját repülőtudását és a típus jellemzőit.

dsc_3200m_2.jpg

  • Az M-346-os éles fordulóban. A Smokewinder és a szárnyvégekről leváló pára még jobban kiemeli a repülőgép mozgását.

dsc_2710m.jpg

  • A Olasz Légierő C-27J szállító repülőgépe. A típus hazánkban is esélyes volt, azonban a nagyobb méretű és tankerként is használható KC-390 lett a nyertes. A szlovákok, bolgárok románok viszont az olasz típust választották szállító repülőgépként, bár Románia használt amerikai C-130 Hercules tehergépeket is rendszerbe állított.

dsc_5022m.jpg

  • Az EFA, ahogy az olaszok nevezik az Eurofightert. A hivatalosan F-2000A típusnéven rendszerben álló európai harci repülőgép fő feladata a légifölény kivívása és légirendészeti feladatok ellátása. Az F-35A viszont a Tornado mélységi csapásmérő képességét veszi át, de átfedés is van, mivel alacsony észlelhetőséggel nagy távolságból elláthat vadászrepülőgép feladatokat is.  

dsc_8658m_1.jpg

  • A Piaggio P.180 az olasz légierő könnyű utasszállító repülőgépe. Hat darab áll szolgálatban és 11 darab kerül még leszállításra a különleges tervezésű típusból.

dsc_2277m.jpg

  • W-3 Sokol, a csehek kutató-mentő helikoptere. A lengyel PZL által tervezett és épített helikopter már nincs gyártásban a Leonardo saját típusait kínálja helyette, ezért a cseh tervezett modernizáció némileg kétséges. A helikoptereket barterügyletben MiG-29 vadászrepülőgépekért kapták a csehek.

dsc_9282m_1.jpg

  • A Szlovák Légierő Mi-17 kutató-mentő helikoptere statikus kiállítás része volt. A legolcsóbb megoldás volt átrepülni a forgószárnyast. A Mi-17 még mindig kiváló helikopter, nem véletlenül hazánk is valószínűleg cseh közreműködéssel üzemidő hosszabbításra küldi saját példányai egy részét.

dsc_3983m.jpg

  • A Szlovén Légierő PC-9M repülőgépe. A könnyű földi csapásmérő repülőgép bár légiharc rakétát is hordozhat elsősorban a földi csapatok támogatását végezheti, de légvédelemmel rendelkező ellenfél ellen bevetése erősen kockázatos lenne.

Egzotikus vendég volt a brazil Légierő KC-390 Millenium szállító és légi utántöltő repülőgépe. Érdekesség, hogy néhány száz km-el arrább Kecskemétre csütörtökön érkezett meg az első hazánk számára gyártott példány. Az osztrákok négy darabot rendeltek a hollandokkal közösen akik öt-hat példányt fognak szolgálatba állítani.

dsc_2157m.jpg

  • Egzotikus vendég a KC-390 a Brazil Légierő állományából. Érdekes hogy egy héten belül a két példány is átrepült az Atlanti Óceánon, hiszen az első Magyar KC-390 is csütörtökön érkezett meg Kecskemétre. Van már Európában is több a típusból, mert a Portugálok is megkapták már első repülőgépeiket.

dsc_2158m.jpg

  • A típust Ausztria is négy példányban közösen Hollandiával beszerezte. A németalföldiek 5-6 darabot vásároltak a brazil Embraer által gyártott teherszállító és tanker repülőgépből.

Az Egyesült Államok az F-35A Vermonti ötödik generációs repülőgéphez támogató csapatát egy C-17 Globemaster III-al hozták át az újvilágba, amely azután a statikus bemutatót színesítette.

dsc_2165m_3.jpg

  • A Boeing döntése, hogy leállítja a C-17 gyártását végül is kudarcként minősíthető, mert akár 30-50 további példánynak is lenne helye a világ légierőinél és az amerikai haderő igényeit még nem is tudjuk. A gyártósor újraindítása nagy költségekkel lenne csak lehetséges. Ezért aztán az A400M és a KC-390 tört be a piaci résbe. Amerika csak a Lockheed-Martin C-130 sokszorosan modernizált és újratervezett példányait tudja kínálni. A japánok, kínaiak és az oroszok marginális mennyiséget gyártanak szállító repülőgépekből, és exportjuk sok kérdőjelet eredményez.

dsc_2164m_2.jpg

  • "A szövetségesek menedékhelyének szelleme" hirdeti a C-17-re festett felirat.

Ha már statikus bemutatók, a csehek nem hozták el az L-39NG-t, amelynek két éve sem volt nagy revelációja, inkább egy L-159-es gyakorló példányt küldtek látogatóba, A  levegőben amúgy is ott volt a JAS-39C Gripen demó,

dsc_2141m_1.jpg

  • A cseh Légierő L-159T2 típusú gyakorló repülőgépe. Ez a változat nem annyira ismert és néhány példány van csak belőlük. Az eredeti együléses L-159 átépítése kétüléses gyakorló repülőgépé. Az olasz lokátor kiépítésre került és egyszerű orrészt kapott, másodlagos csapásmérő képességgel ezért nagymértékben csökkent. 

dsc_2144m.jpg

  • A törzs alatti Plamen gépágyúkontéren kívül üzemanyag póttartályok kerültek a szárnypilonokra. Ja egyébként az L-39NG nem tudja hordozni a gépágyú konténert mert nehéz még a központi függesztőpontnak is, így maximum nehézgéppuska konténert lehet függeszteni rá csöves tűzfegyverként, amely visszatérés 1939-hez, mert már a Bf-109F vadászrepülőgép is hordozhatott gépágyúkat.

A kis bevezető után lássunk néhány képet is a bemutatókról..

 

dsc_9585m.jpg

  • A Hermes 900 egy nagyobb méretű robotrepülőgép, drón - kinek ahogy tetszik. Amolyan Bayraktar kategória, de nincs fegyverhordozó képessége és mérete miatt könnyű célpontja lehet a légvédelemnek.

dsc_9591m.jpg

  • Az ukránok álma a Taurus robotrepülőgép. A nagy csapásmérő képességgel rendelkező német és svéd fejlesztésű fegyver a JAS-39 Gripen, az Eurofighter  az F/A-18 és az F-15K (Dél-Korea) repülőgépeken hordozható. A több változatban készült fegyver hatótávolsága elérheti a 900 km-t. Jó lenne ha a svéd integráció befejeződik a magyar Griffek számára is ezt a fegyvert beszerezni, amely komoly csapásmérő erővel ruházná fel Honvédségünket.

dsc_9592m.jpg

  • Az MDBA Brimstone III. levegő-föld rakéta. A JAS-39E is hordozhatja, de sok más típusra is van integrálva. Az eredetileg páncéltörő rakéta napjainkban már több típusban és fejrésszel mint levegő-föld csapásmérő rakéta van szolgálatban. Magyarországnak nincs. Ukrajnában földi indítású változata már bevetésre került.

dsc_2185m_1.jpg

  • Egy légvédelmi eszköz, a Német gyártású IRIS-T SLM rakéta. Az IRIS-T légi közelharc rakéta szárazföldi változatait, egyre nagyobb hatótávolsággal rohamléptekben fejlesztik és az új gyártásokat szinte a prototípusokat, éles tesztre Ukrajnába szállítják, ahol az amerikai gyártású Patriot rakétarendszerek mellett biztosítják a légvédelmet a régi orosz rendszereket felváltva, amelyekhez elfogytak a rakéták.

dsc_2192m.jpg

  • A Rheinmetall légvédelmi gépágyúk sorát fejlesztette és fejleszti napjainkban is, különösen hogy a svájci Oerlikon is a cégcsoport tagjává lett.

dsc_2194m_1.jpg

 

mimg_20240907_181328718.jpg

  • Egyszerűbb drónelhárító távirányítású tűzfegyver. Egy lokátor és körülbelül fél tucat ilyen távirányítású fegyverállvány tartozik egy rendszerbe

dsc_9634m.jpg

  • A Skyranger 35 kategóriájú önjáró légvédelmi komplexum, A gépágyún kívül rövid hatótávolságú légvédelmi rakétát (pld. IRIS-T vagy MISTRAL) is hordozhat.. Az osztrákoknál mint látható Pandur a hordozó eszköz, nálunk a Skyranger 30-as lánctalpas LYNX-re van telepítve és 17 darabot rendelt meg belőle a kormányzat.

dsc_9640m_2.jpg

  • A Rheinmetall passzív és aktív érzékelő rendszreket is kiállított.

dsc_9641m.jpg

  • Szinté "Rajnafém" egy drón..

dsc_2207m_2.jpg

  • Az Eurofighter mock-upp várta a lelkes nézőket, hogy pilótaként tetszelegjenek. Előtte a hordozható fegyverek közül néhány.

dsc_4009m_1.jpg

  • Polgári repülőgép a Boeing B787-9 egyik példánya az Austrian Airlines légitársaság tulajdonából szintén átrepült a futópálya felett.

dsc_2169m.jpg

  • A Német haditengerészet Dornier Do-228-212NG repülőgépe.

dsc_2123m_3.jpg

  • Egy másik M-346-os a Nemzetközi Repülő Iskola állományából.

dsc_9958m_1.jpg

  • Külön az alakulat címere. Mitől fontos? Mert hamarosan valószínűleg magyar növendékek is tanulnak itt, hiszen a kormány megszüntette a Kanadai képzést és helyette egy kissé bonyolult nemzetközi Európai képzés veszi át a helyét.

dsc_2120m_2.jpg

  • A Siai-Marchetti S.211 egy régebbi gyakorló repülőgép. Az Alenia Aermacchi (Leonardo) M-345-ként kívánta feléleszteni a programot egy modernizált pilótafülkével. A gyenge L-39NG teljesítményű repülőgépre nem igazán érkeztek megrendelések. Anno még a Frecce Tricolori is erre a típusra tért volna át, de egyetlen promociós átfestett példány után, jelenleg már a M-346-os lesz az új típus a MB-339PAN után.

dsc_9658m_2.jpg

  • Bemutató pilótánk Szentendrei Dávid figyeli pénteken egyik repülőgép műrepülését. 

dsc_2131m_1.jpg

  • Magyar műszaki csapat a 40-es díszfestett JAS-39C-t dolgozik a pénteki nap estéjén.

dsc_2904m.jpg

  • Ugrik Csaba dandártábornok a Kecskeméti Repülőbázis volt parancsnoka, aki jelenleg a merevszárnyú repülőgépek repülőgép-vezetőinek kiképzésének az első számú vezetője és  Tősér Péter őrnagy a Griff előtt.