Nato Tiger Meet és Poznan Air Show 2018
Az 54. NATO Tigris Találkozó első alkalommal Lengyelországban került megrendezésre május 14 és 25 között, ahol a Poznan melletti 31. taktikai légibázis adott otthont. A Lengyel Légierő Lockheed-Martin F-16C/D Fighting Falcon flottájának nagy része itt köztük a 6. „Tigris” harcászati repülőszázad itt állomásozik, és a bázis kapuit megnyitották egy spotter napra május 18-án a fotósok egy csoportja előtt.
- A 2018. évi NATO Tiger Meet felvarrója
- A Lengyelek díszfestésű MiG-21UM gyakorló vadászrepülőgépe a Poznan-Krzesiny katonai repülőtér dísze. (forrás: wikipedia)
Az F-16 Block52+ repülőgépek a lengyeleknél nem angol néven vadászsólymok, hanem"Jastrząb” névvel lettek ellátva. A század még 2011-ben debütált az NTM rendezvényen - ez volt az NTA 50. évfordulóját ünneplő Tiger Meet is a franciaországi Cambrai légibázison.
2014-ben a polák repülősöket a legjobb századnak választották, és egyben az NTA teljes jogú tagjává is váltak.
- A Lengyel Légierő 6. vadászrepülő "Tigris" századának felvarrója. A "Semper Fidelis" - Maradj Hűséges - nem egyedi szlogen, az amerikai tengerészgyalogság jelmondata is.
A Lengyel Légierő struktúráján belül a 6. század feladata levegő-levegő és a levegő-föld feladatok ellátása. A Lengyelek számos nemzetközi gyakorlaton bizonyítottak, többek között: Red Flag Alaszka, Frisian Flag (Hollandia), NATO Tiger Meets, Brilliant Arrow (Norvégia), Tactical Leadership Program (Albacete, Spanyolország), Blue Flag (Izrael), Eagle Talon, Cobra, Anakonda és sok más hadgyakorlaton. A lengyelek éles felderítő bevetéseken is repültek Törökország és Szíria felett.
- A 03-0052 gyári számú F-16C Block52 vadászbombázó a Peace Sky program keretében került gyártása után Lengyelországba.A 6. században repült leszállítása óta 4052-es lajstromszámmal. A Tigris festés nem az amerikai gyártás során került a repülőgépre.
- A 4056 és 4052 lajstromszámú F-16C Block52 repülőgépei a 6-osoknak. Mindkettő a szokásos, de visszafogott "low visibility" Tigris színekben pompázik.
Az NTM18 fő célkitűzései között szerepelt, hogy a küldetéstervezés és végrehajtás során több ismeretet szerezzenek a COMAO (kombinált légi műveletekről). A másik fontos kiképzési cél: a NATO tagországok együttműködésének fejlesztése, összhangban a vonatkozó (SUPLAN M, SUPLAN D, 80-6) eljárásokkal. A harcászati repülőgépeknek a COMAO forgatókönyvek keretében a léti utántöltő, szállító és légtérellenőrző repülőgépekkel valamint helikopterekkel és a GBAD vagyis földi légvédelemmel is együtt kellett működniük. Az interoperációs együttműködés szintjének elmélyítése érdekében a szárazföldi komponens is részt vett a gyakorlaton. A gyakorlat során kiképzés folyt a FACs/JTAC – JTAC vagyis az előretolt repülésirányítók számára is a CAS - Close Air Support – közeli légi támogatás bevetések keretében.
A gyakorlat egy nemzetközi válsághelyzet forgatókönyvét fogadta el, amely a hagyományos és a hibrid hadviselés összefüggésében játszódott le. Az ellenséges vonalak mögötti csapásmérő bevetések és a közvetlen légi támogatás mind része volt a végrehajtott feladatoknak. A kiképzés egy kijelölt terület védelmét foglalta magában. A repülőgépeket szorosan összehangolták a légi fölény megszerzése és fenntartása, valamint a saját erők védelme érdekében. A csapásmérő bevetések a kritikus infrastruktúra megsemmisítését és SEAD/DEAD (az ellenséges légvédelem elnyomása/megsemmisítése) bevetéseket tartalmazták. A forgatókönyvek korlátozott időtényezős célpontokat is tartalmaztak, a pilóták feladata volt a célpontok önálló felkutatása és a JTAC-ekkel való együttműködés is. Végezetül a műveletek olyan forgatókönyveket is készítettek, amelyekben a harcászati repülőszázadok kisebb tapasztalattal rendelkező személyzetének oktatását is támogattak.
A NTM 18-ban mintegy 2000 katona vett részt Ausztriából, Belgiumból, a Cseh Köztársaságból, Franciaországból, Németországból, Görögországból, Magyarországról, Olaszországból, Hollandiából, Nagy-Britanniából, Spanyolországból és Törökországból, valamint a partnerország szerepét betöltő Svájcból.
- Az Olasz Légierő 36-40 oldalszámú F-2000A Eurovadász repülőgépe, amely díszfestést kapott. Az MM7322 a lajstromszáma. A 12.Gruppo állományában repült. A század támaszpontja Gioia Del Colle repülőbázis, amely Romához közel terül el.
- A 12.Gruppo 1917. májusban alakult Olaszország bellunói repülőterén. Első világháborús és egyben leghíresebb pilótájuk Francesco Baracca. Az Ágaskodó Ló (amely a Ferrari autók emblémája is egyben) azóta a jelképük. 1963 óta állomásoznak Rómához közeli támaszponton, ahol a 36 Stromó, vagyis ezred állományába tartoznak. 1966-ban F-86K Sabre, majd 1971-től F-104ASA Starfighter repülőgépekkel repültek.
- 1995 júliusban átmeneti típusként a Panavia Tornado F.3 ADV változatot repülték, amelyek a Brit Királyi Légierőtől béreltek az első Eurofighterek leszállításáig. A 21. repülőezred feloszlatása után, a 351. Tiger század átkerült a 12-esekhez és azonnal teljes jogú tagságok kaptak. Ennek ellenére a századjelvény az ágaskodó ló, maradt és nem egy nagymacska. 2004 és 2007 között MB339CD könnyű támadó repülőgéppel repültek, majd megkapták a napjainkban is rendszerben álló F-2000A vadászbombázókat.
- A 12. Gruppo címere (forrás: natotigers.org)
- A Német Légierő Taktlwg 74. Neuburg 30+53 oldalszámú Eurofighter vadászbombázója. Az ezred 1973-tóól Günther Rall tábornok a Légierő parancsnokától megkapta Werner Mölders második világháborús ászpilóta nevét, de óta 1998-ig amikor a "zöld" pártok kitalálták, hogy a mélyen vallásos tiszt, aki Bf-109 repülőgéppel kísérővadász feladatkörben részt vett Guernica bombázása során a légi műveletben, fasiszta volt, és ezért a repülőegységet megfosztották nevétől, helyette a székhely Neuburg névvel illetik hivatalosan.
- A "Bavarian Tigers" - Baváriai Tigrisek század 1961-ben alakult Neuburgban. F-86K vadászrepülőkel, majd F-104G csillagvadászokkal repültek. 1974-ben a Starfightereket felváltotta az F-4F Phantom II. amelyet 2006-tól váltott az Eurofighter. A bajor tigrisek 2013-ban, amikor a 741 és 42-es századokat feloszlatták vették át a Tigris emblémát és mentalitást. 2013-tól a Jagdesbomber Geschwader helyett a Taktisches Luftwaffengeschwader 74-re változott a nevük, vadászbombázó helyett harcászati repülőszázadra.
- A Taktisches Luftwaffengeschwader 74 felvarrója (forrás: natotigers.org)
- A németek egyik PA-200 Tornado ECM felderítő repülőgépe gurul ki a futópályára.Az Aufklärungsgeschwader 51 felderítőszázadban állt rendszerbe, de 2013-ban Őket is átnevezték Taktisches Luftwaffengeschwader 51-re harcászati repülőszázadra.
- Az 51-esek 46+23 lajstromszámú PA-200 Tornado felderítő és ECM repülőgépe. Az üzemanyag póttartályokon a tigrises motívum és a szövetség jelmondata látható.
- Egy szép festés a 45+57 oldalszámú Tornado repülőgépen. A törzs alatti tartón AGM-88 HARM radarok elleni gyakorló rakéta került függesztésre.
Az Luftwaffe 51. harcászati repülőszázadának felvarrója (forrás: natotigers.org)
- A Spanyolok a 142 Escuadron Tigriseit küldték a Poznani rendezvényre. A szépen festett C.16 Eurofighter külső függesztésben Iris-T gyakorló rakétákat hordozott, amely remélhetőleg 2023-ban már hazánkban is rendszerbe áll.
- Az Ejército del Aire 142. escuadron felvarrója (forrás:natotigers.org)
- A Belga védelmi Erők Légi komponense (nincs önálló Belga Légierő) 31. smaadel (vagyis század) F-16. A 80-3560 gyári számú F-16-os Block15H változatként került le a gyártósorról. Napjainkban a Block20 modernizációs programot megkapva áll hadrendben Belgiumban a Kleine Brogel bázison.
- Az FB-23 lajstrom és 88-0049 gyári számú eredetileg F-16B landolás közben. A belgáknak Block15EA OCU változatként gyártották, de ez a repülőgép is megkapta a Block20 MLU modernizációt.
A 31-esek díszfestett repülőgépe.
- A belga 31-esek felvarrója (forrás: natotigers.org)
- A csehek 9241 lajstromszámú JAS-39C harci repülőgépe a 211. Letka (vagyis század) díszfestésével.
- Egy másik cseh harci változat a 9244-es lajstromszámú alacsony érzékelhetőségű tigris mintájú póttartályokkal.
- A 9234-est követi a 9244es harc változat. A csehek sokkal több repülőgépet, több alkalommal matricáztak fel mindenféle nagyon szép mintájú díszítésekkel. Európa közepén, sok békés országgal körülöttük megtehetik.
- A 100 éves cseh (csehszlovák) légierő tiszteletére a 9234-es lajstromszámú repülőgépük kapta ezt a remek díszfestést (matricázást). Az F-35A repülőgépeket is kidekorálják, vagy az már rosszat tesz a speciális festékrétegnek? Ha minden igaz a közeljövőben megtudhatjuk.
- A cseh 211.letka felvarrója (forrás:natotigers.org)
- A Görög Légierő 335.Mira F-16D Block52 vadászbombázója. A 06-2112 gyári számú repülőgép a 2018-as Tiger Meet-re kapott ilyen szép díszfestésű póttartályokat.
- A 023-as kétüléses a leszállás közben a Poznan-Kresinyi bázis közelében.
- A 003-as harci F-16C szintén a görög századból. Az Araxos-i 335-ösök 2009-től repülik a Vought A-7 Corsair II bombázó repülőgépeket váltó Falconokat.
- A 335. Mira felvarrója (forrás:natotigers.org)
- A holland 313 Tigris századából a J-630 lajstromszámú F-16MLU vadászbombázó a lengyel bázison. A repülőgépet Hollandiában a Fokker összeszerelő üzemében készítették el Block15F változatként. MLU nagyjavítás után Block20-asként repült Lengyelországban. A 313-asok már nem Falcon üzemeltetők, mert átfegyverzés alatt állnak a szintén Lokckheed-Martin F-35A ötödik generációs vadászbombázókra.
- A J-882 lajstromszámú F-16B(MLU) a század fennállásának 65. évfordulójára kapta a díszfestést.
- A 313-as Tigrisek felvarrója (forrás: natotigers.org)
- A francia Aeronavale (Haditengrészeti Légierő) Dassault RafaleM vadászbombázói. A távolban azért más típusok is láthatóak.
- A Flotille 11F tengerészeti repülőszázad díszfestett repülőgépe. A tengeri csikók ez alkalomra Tigris jelmezt öltöttek. A gall tengerészek, Clemenceau "a tigris" miniszterelnökről elnevezett régi repülőgép-hordozójuk alapján kerültek a nagymacskák szövetségébe.
- A 11F repülőszázad felvarrója (forrás:natotigers.org)
- A meiringeni 11. Tiger század J-5011 lajstromszámú F/A-18C vadászbombázója.
- A svájciak nem NATO tagok, hanem semlegesek, de helyük van a szövetségben. A Fliegerstaffel 11, már 1981 óta tagja a nagymacskáknak. Egy ritkán látható F/A-18D amelynek lajstromszáma: J-5233
- A kétüléses Delta a poznani bázis közelében leszállás közben.
- A J-5023 lajstromszámú harci változat, díszfestett ledobható póttartályokkal.
- Ugyanez a példány landolás közben.
- A Fliegerstaffel 11 felvarrója (forrás: natotigers.org)
A NTM egy integrált gyakorlat, a légierő mellett szárazföldi és különleges erők, tüzérség, földi felderítő eszközök, pilóta nélküli rendszerek, logisztikusok, összekötő személyzet, orvosok, polgári-katonai együttműködési csoport, valamint egy PsyOps komponens is részt vett benne.
A 2018-as Tiger Meet több lengyel bázison zajlott, a Krzesiny légibázis a harcászati repülőgépek fő központjaként működött. A többi érintett helyszín között szerepel Powidz, Mirosławiec, Świdwin és Malbork repülőbázisok. A Drawsko, Ustka, Nadarzyce, Żagań és Biedrusko gyakorlóterek, valamint más, a kiképzési műveletre kijelölt légtérrészek.
A kecskeméti Puma harcászati repülőszázad hatodik alkalommal vett részt a NATO Tiger Meet gyakorlaton. A lengyelországi 31. Baza Lotnictwa Taktycznego repülőezred bázisára öt JAS-39 Gripen típusú géppel és közel ötven fővel települt át az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis állománya.
- Hazánk 38-as lajstromszámú JAS-39C (EBS-HU) harci repülőgépe.
- A 43-as kétüléses Deltánk leszállás közben. Mögöttük a svájciak F/A-18 repülőgépei várakoznak a felszállásra.
- A 36-os lajstromszámú harci változatunk leszállás közben.
- A 37-es és 38-as Gripen áthúzása. A legkisebb kötelék a géppár.
- A 34-es és 36-os leszállás közben a Poznan-Kresinyi bázisnál. A kora este már nem kedvezett a fényeknek.
A május 18-i spotternapot, amelyen a hivatalos média is helyet kapott, az enyhe káosz jellemezte. A logisztika a poznani M1 Pláza parkolójából már problémás volt, kevés buszt biztosítottak az 1200 meghívott számára, ráadásul a beléptetési eljárás is lassú volt. Az elhelyezés helye erősen szembefényes volt, gyakorlatilag csak a repülőgépek landolását lehetett viszonylagosan megfelelően fotózni. A területről kevésbé lehetett érezni a tigris szellemet, kevésbé voltak láthatóak a tigrisnek öltözött pilóták, segédszemélyzet és a szokásos „team spirit”-et emelő pózolások
- A századok relikviáikat is árusíthatták, de kevésbé volt érezhető a Tiger Spirit..
- Azért ez a "népautó" sokakat vonzott.
Nem is csoda, hogy sokan - közte jómagam is barátaimmal - a közeli erdősávok közötti tisztásokon találtak fotós pozíciót maguknak.
- Egy Tornado géppár leszállás során a 51-esektől.
- Különleges látványosság volt a lengyelek Szu-22M4 csapásmérője "talpig Tigrisben".
- Az olaszok 36-44 MM1373 lajstrom és gyári számú F-2000A Eurofighter harci repülőgépe.
- A 0223 lajstromszámú M-28 Bryza könnyű szállító repülőgépe a Lengyel légierőnek.
- A 012 oldalszámú CASA C-295 közepes harcászati szállító repülőgép ugyancsak a Lengyel Légierőből.
- Egy típustestvér a 025-ös leszállás közben. A spanyol gyártású típusból 16 darabot üzemeltetnek a polák barátaink.
Ugyanakkor Poznanban a spotternap után egy repülőnapot is tartottak Poznan Air Show néven a polgári Henryk Wieniawski Ławica repülőtéren, amely egyébként szintén szembenapos volt, de egy a futópályával szembeni rétről azért ott is lehetett szép képeket készíteni, és a Tiger Meet repülőgépei közül is több festett példánnyal is bemutatókat és áthúzásokat tartottak.
- A Poznani Repülőnap lógója. (forrás: facebook)
- A Poznani légtérben komoly forgalom volt a repülőnap idején.
- A Wizz Légitársaság HA-LPL lajstromszámú A320-232 típusjelzésű Airbus utasszállító repülőgépe. A gyári száma: 3166. 2007-től repül a társaságnál. Az repülését még F-WWIL francia lajstromban repülte.
- Az SP-ENP lajstromjelű Boeing B737-800 típusú közforgalmi repülőgép taxizás közben. Az Enter Air lengyel légitársaság 2010 óta repül, és 24 darab 737-800 valamint kettő 737-MAX-8 repülőgépből áll aktív flottája. Az SN-ENP 2016-tól van a cégnél. A repülőgépet 2000-ben gyártották és a Ryan, Canjel, Air Transat, Travel Service állományában repült a lengyel légitársaság előtt.
- A repülőnapot ejtőernyősök ugratása nyitotta.
- Két autogiro látványos repülése következett.
- Utánuk az SP-KBA lajstromjelű AN-2 következett, amely az ejtőernyősöket is szállította. A repülőgép a Fundacja Biało-Czerwone Skrzydła (vagyis piros-fehér alapítvány) tulajdona.
- Három ultrakönnyű Aero AT3 repülőgép és az AN-2 kötelékrepülésével zárult az dinamikus program első blokkja.
A szervezők által kiadott hivatalos sajtóközlemény szerint a kiállítás területét közel 70 ezer ember kereste fel, 80 repülőgépet láthatott a nagyérdemű a statikus bemutatókon és a levegőben. Utóbbi során 720 percnyi dinamikus bemutatót láthatott a közönség.
- A fotósok minden kis magaslatot megszálltak a repülőtérrel szembeni réten.
A dinamikus bemutatók változatosak voltak, több Old Timer veterán repülőgép is bemutatót tartott a levegőben - az ausztrál második világháborús CAC.13 Boomerang vadászrepülőgép - volt a legkülönlegesebb.
- Az általam legjobban várt repülőgép az Ausztrál Légierőben rendszeresített CAC CA-12 Boomerang repülése volt. Ezt a típust a védtelen Ausztrália (amelynek a katonái és légierő túlnyomó része Afrikában küzdött a német-olasz tengelyhatalmak ellen) rekordidő alatt fejlesztette ki 1942-ben a NA-6 (később T-6) Texan kiképző repülőgép tervei alapján. A típus vadászgépnek készült, bár sebessége alacsonyabb volt a japán vadászrepülőgépekénél. A Boomerang fegyverzete kettő darab 20mm Orelikon gépágyúból és négy darab 7,7mm-es Browning géppuskából állt.
- A típusból összesen 250 darabot gyártottak beleértve a prototípusokat és 49 darab felderítőváltozatot is beleértve. A Boomerangot harcba vetették a támadó japán repülőgépek ellen például Darwin felett, illetve részt vettek a Salamon és Borneó szigeteki hadműveletekben. A modernebb amerikai repülőgépek beérkezése után alacsonytámadó feladatkörben teljesítettek szolgálatot.
- A A46-139 lajstromszámú CA-12 Boomerang belga tulajdonban van és az Antwepeni repülőtéren tárolják. Nem eredeti Boomerang, hanem replika. Hasonlóan Texan átépítés, mint az eredeti példányok voltak.
- A CA-12-es mellett egy Jak-3UPW repülőgép is bemutatót tartott. 1991 és 2002 között Oroszországban 21 darab Jakovlev repülőgépet gyártottak a Jak-3, Jak-7, Jak-9 változatokból a meglévő még eredeti szerszámgépekkel. Ezeket a már beszerezhetetlen Klimov V-12 helyett amerikai motorokkal építették.
- Ez a repülőgép azonban egy egyiptomi gyártású Jak-11 gyakorló repülőgép átépítése, amelyet Jak-3UPW jelzéssel is repülik. A hajtóműve egy Pratt & Whitney R-1830-as Twin Wasp motor. A csehek C.11 típusjelzéssel szintén gyártották a típust. A lengyelek 101 darab szovjet Jak-11 és 37 darab Cseh építésű C.11 repülőgépet állítottak szolgálatba.
- A Jak-11-es és a 303-asok alapítványának műrepülésre kifejlesztett XA-41 repülőgépe.
- A Kosciuszkó jelvény és a 303-as repülőszázad alapítvány felirata mind-mind emlékezés a második világháborúban a Brit Királyi Légierő oldalán a nyugati fronton harcoló lengyel alakulatra.
- A TE184 lajstromjelű Supermarine Spitfire XVIe változat szintén repült Poznanban. 1945.májusában építettek Castle Bromwichban. Fő eltérés a IX. változathoz képest, hogy nem Rolls-Royce Merlin66 hanem Packard Merling 266 motorral készült.
- A repülőgépet évekig tárolták és 1948-tól repült 1950-ig három légierős repülőiskolában.1967-ben az Angliai Légicsata című filmben statikus repülőgépként szerepelt. 1990-re hozták repülésre alkalmas állapotba. Azóta több különböző festéssel és tulajdonossal repült. Jelenleg Stephen Stead a tulajdonosa aki Biggin Hill-i bázisról repüli különböző bemutatókon, de egyes források szerint ismét új gazdát keresnek a veterán "tűzköpőnek".
- Egy kis első világháborús légicirkusz Cseh módra.
- Egy másik cseh replika, a Brit Királyi Légihadtest S.E.5. típusú repülőgépről.
- A Fokker Dr.I. "Vörös Báró" és egy Royal Aircraft Factory S.E.5. szimulált légiharca
A NATO Tiger Meet tematikus szekcióban spanyol Eurofighter és magyar és cseh Gripen bemutatót, valamint az osztrák Saab-105 bemutatót láthattuk. A francia haditengerészet elküldte RafaleM bemutató csapatát a poznani légi bemutatóra, és kétségtelenül ez volt a bemutató NTM részének egyik fénypontja. A repülőgépek leszállóhoroggal leengedve szimulált hordozó megközelítést hajtottak végre Ławica-nál, ami érdekes látvány volt. Végül a Cseh Légierő Mi-24 Hind bemutatója zárta az NTM tematikus részét.
- A Tiger Meet-n résztvevő nemzetek repülőgépeinek díszelgő áthúzása.A németek díszfestésű Eurovadásza már leszállás közben, egy másik Luftwaffe és egy olasz Eurofighter még szoros alakzatban.
- Olasz-Német fegyverbarátság. közös áthúzással.
- A következő kötelék már több típusból állt. A Német 51-esek Tornado, az osztrákok SAAB 105Oe a spanyol F/A-18 repülőgépe mellett a hazaiak egyik Szu-22UM3 típusú vadászbombázója repült.
- Az előbbi kötelék a Lengyel "Szuka" nélkül.
- A 31+00 díszfestésű Eurofighter vadászbombázója a Német Légierőnek.
- Hazánk 43-as lajstromszámú kétüléses JAS-39D (EBSHU) repülőgépe taxizik a repülőtéren.
- Az osztrákok SAAB 105Oe gyakorló, valamint könnyű csapásmérő repülőgépe. A típust 2020-ban vonták ki a szolgálatból a sógoréknál. A Flygvapnet az Sk.60 változatok egy része még szolgálatban van.
- A 9239 oldalszámú JAS-39C repülőgépe a Cseh Légierőnek dinamikus program közben.
- A repülőgépen az volt a furcsa, hogy nem volt semmilyen díszfestés, vagy matrica.
- A Spanyol Légierő C.15 típusjelzésű Euróvadásza dinamikus program közben. Az Eurojet hajtóművek utánégető módban tolják a kacsaszárnyű repülőgépet.
- A hispán Eurofighter egyik szárnypilonján Iris-T gyakorló rakéta látható.
- A 14-03 lajstromszámú repülőgéppel repülték a spanyolok a dinamikus bemutatót.
- Az Aeronavale demópáros. A két Dassault Rafale M látványos bemutatóját több repülőnapon láthattam.
- A fékezőkampók is mutatják, a repülőgépek hordozófedélzeti szolgálatra is alkalmas vadászbombázók.
- Egy nagysebességű manőver az Aeronavale 42 oldalszámú vadászbombázójától.
- Szépen megvilágította a nap a francia Dassault Rafale M repülőgépet.
- A hazaiak leghangosabb és brutálisabb F-16Block52 Tiger Demo repülőgépe.
- A 4056 lajstromszámú F-16Block52-öt választották ki a dinamikus bemutató repülőgépének.
- A 1214-es oldalszámú TS-11 Iskra már polgári SP-YBC lajstromjellel repülte programját.
- A Varsói szerződés tenderét elvesztette a típus (és a Jak40-es is) ezért Lengyelországon kívül csak Indiának tudtak kisebb mennyiséget eladni exportra.
- A típus lassan eltűnik az égboltról, a Bielo-Crwena Iskry bemutatócsapat is megszűnt a Lengyel légierőnek.
- Egy MiG-15UTI repülőgép szemből mindig szépen néz ki.
- A 2514 oldalszámú UTI-t a csehek üzemeltetik OK-UTI lajstromban Caslavból.
- Sajnos hazánk egyetlen repülőképes UTI-ja sok-sok munkaóra után humán faktor hiba miatt tört össze Szolnokon.
- A 3361 lajstromszámú Mi-24V helikoptere a Cseh Légierőnek. A szokásos tigris festés jó mutat a csatahelikopteren.
- A Mi-24V-k sem sokáig repülnek már a cseheknél, valószínűleg Ukrajnába kerülnek ahol éles bevetéseken repülhetnek a gyártóik az oroszok ellen. A csehek egy tucat darab AH-1 Cobre harci helikopterrel váltják az orosz típust.
- A brit Királyi Légierő Puma HC.2 helikoptere statikus kiállításon vett részt a repülőnapon.
A brit 230. helikopterszázad címere (forrás: natotigers.org)
- A 3366-os lajstromszámú Alien Mi-24V szintén statikusan került kiállításra
- S.A.342 Gazelle az Escadrille d'Hélicoptères de Reconnaissance et d'Attaque n°3, vagyis 3. Harcihelikopter ezredtől. A tigrismintás helikopter némileg letakarva, de látszik a páncéltörő rakétairányító rendszer a pilótafülke tetejére szerelve.
- A 3. Harci helikopter ezred címere.
- HH.1212 (amely egy Olasz Agusta gyártású megnövelt teherterű Bell Huey UH-1 változat) a 21.Gruppó állományából.
- Az olasz 21-esek címere (forrás: natotiger.org)
- A brit 814. haditengerészeti helikopterszázad Culdrose Naval Station (tengerészeti állomásról) repült Poznanba. A Merlin HM.2 helikopterrel felszerelt egység egyben az R08 HMS Queen Elizabeth repülőgép-hordozó fedélzeti egysége is.
- A 105 lajstromszámú MiG-29B a Lengyel Légierőből. A típus legtöbb példánya valószínűleg Ukrajnába kerül, akár alkatrészként, és helyükön T-50 Dél-Koreai és F-35A amerikai típusokkal repülnek a polák pilóták.
A lengyel katonai repülés 100. évfordulójára emlékező bemutatóban Spitfire - utalva a híres 303-as RAF századra - valamint a lengyel TS-11 Iskra demórepülés is szerepelt. A MiG-29 és az F-16 Tiger Demo zárta a programot.
- A PSR-A Pilica légvédelmi rendszer egyik változata ZSU-23 gépágyú és két Grom hőkövető közel légvédelmi rakéta párosításával.
- A 9K33A Osza a mai napig rendszerben van a Lengyel haderőben. Gyakorló légiharcban két repülőgépet is "lelőtt". A típus az ukrajnai harcokban is részt vesz Ukrán oldalon napjainkban.
- Hazánkban is szolgálatban áll még a 2K12 Kub légvédelmi rakétarendszer. A modernizált lengyel változat Szurn és Telar egységei láthatóak a képen.
- Egy ritkán látható T-72 harkocsi. A PT-91 Twardy-t Lengyelország gyártotta, és harcértéke eléri sőt meghaladja a legmodernebb orosz T-72B3 változatokét .