Lengyel Sasok az Égen - Radom Air Show 2023
Augusztus 27-28-án rendezték meg a lengyelországi Radomban az általában két évente megtartott repülőnapot.
- A rendezvény lógója (forrás: airshow.wp.mil)
A különféle hazai minisztériumok és állami intézmények mellett a PZL, az Airbus, a Lockheed-Martin, a Leonardo és még több más repülőipari illetve média társaság.
- A szponzorok (forrás: airshow.wp.mil)
A nagy reveláció idén, a levegőben az F/A-50 dél-koreai fejlett vadászbombázó és gyakorló repülőgép volt, amely úgy aránylik a hazánk által beszerzett L-39NG-hez, mint Mercedes a Trabanthoz.
- Dél-Korea és most már Lengyelország büszkegése is a FA-50 harci és gyakorló repülőgép.
A földi technikák között pedig a dél koreai harckocsik, önjárólövegek, az Amerikából beszerzett M1-es tank, vagy éppen a HIMARS volt az újdonság lengyel színekben, de volt lengyel gyártmányú (VSHORAD) közel-légvédelmi rendszer is kiállítva. Szintén Lengyel fejlesztés a Borsuk gyalogsági harcjármű amely technikában a Lynx-el vetélkedhet, annál azonban könnyebb, és úszóképes, amit a német eszközről nem mondható el. Ugyanakkor nincs aktív védelmi rendszere a prototípusnak, és kérdés, hogy terveznek-e rá ilyen komponenset.
- A K2 "fekete párduc" MBT - vagyis általános harckocsi képzi majd a jövőben Lengyel barátaink páncélos öklének egyik gerincét
- A Leopard2A5 MBT-k is első vonalbeli harckocsik, de a jövő beszerzései már nem Németországból érkeznek. Az A5 változatból 105 darab áll hadrendben, 117 darab A4-es mellett, amelyeket valószínűleg modernizálhatnak Leopard2PL korszerűsítéssel.
- A K2 fekete párducból mintegy 1000 darabot akarnak beszerezni és gyártani a közeljövőben, a pontos számuk pontosan nem ismert.
- Igen a K2 mellett látható, a Lengyelek által beszerzett tengeren túli technika másik alap harckocsija az amerikai M1A1 Abrams. Eredetileg M1A2Sep3 változatokat rendeltek, a leszállított példányok valószínűleg csak kiképzésre használt tankok.
- A K2-es harcban még nem bizonyított típus, gyakorlatokon kíválóan bevált harcjármű.
- A HIMARS rakéta sorozatvetőkből rengeteget rendelt a napokban Lengyelország. Jelenleg még csak 16 darabos az első széria, de majd 500 darab leszállására várnak 2026-tól, ha a gyártási kapacitás és még sok minden tényező összejön számukra.
- A K9 Thunder önjáró lövegből 490 darabot rendelt meg Lengyelország, szintén Dél-Koreától, részint közös gyártással.
- A hazai megfelelője az AHS Krab amelyből 122 darabot állítanak szolgálatba, bár valószínűleg a ütem azért is lassabb, mert ezek a modern önjáró lövegek már Ukrajna számára is átadásra kerülnek, így a Lengyel haderőfejlesztés során a Dél-Koreai önjáró lövegek beszerzése és gyártása ezért is fontos.
- Az AHS Krab oldalról. 2008-tól gyártják a brit AS-90M tervei alapján újragondolt önjáró löveget. 72 darabot adtak át Ukrajnának a háború során.
- A lengyel Lynx, azaz Borsuk program gyalogsági harcjárműve. Külsőre hasonló, de könnyebb, úszóképes, ezért viszont védettsége gyengébb, érzékelői elektro-optikai eszköze talán nem annyira modernek, mint a Zalaegerszegen készülő német tervezésű harcjárműé.
- A Borsuk gyártása azonban olcsóbb, és alapvetően teljesíti azokat a paramétereket, amely a XXI. században a gyalogsági harcjárművek rendelkeznie kell. A fejlesztés elhúzódása miatt jelenleg csak prototípusok léteznek még a a Borsukból.
- KTO Rozsomak kerekes gyalogsági harcjármű, amely saját gyártású és a Boxer kategóriának megfelelő. 903 darab áll hadrendben a Lengyel haderőben.
- Új változata a M120 RAK amely önjáró 120mm-es aknavető
- A Poprad kis hatótávolságú légvédelmi rakétarendszer rakéta indító járműve, amely Grom2 típusú hőkvető rakétákkal van felszerelve.
- A 23mm-es gépágyúból és Grom rakétából álló, vontatható komplexum szintén a kis hatótávolságú gyors telepítésű légvédelmi rendszer része.
- Egy román felségjelzésű Gepárd légvédelmi gépágyú. Nem volt információ mit keresett Lengyelországban, és hogy került a lengyel légvédelmi kis hatósugarú rendszer részeként beállítva, de valószínűsíthető hogy integrálásra került a "Flakpanzer Gepard) típus a rendszerbe. Jelenleg Ukrajnán és Románián kívül Brazil, Jordán, Qatar haderőiben áll szolgálatban. Kivonásra került a Német, Belga és Holland hadsereg állományából.
A levegőben a lengyel légierő és haditengerészeti repülés szinte minden típusa megjelent. Kivétel a Mi-24W harci helikopterek voltak, amelyekből több forrás szerint már minimális mennyiség van, a legtöbbet már az ukránok repülik. Egyes hírek szerint utoljára lehetett repülőnapon látni a Szu-22, támadó és a MiG-29 vadászrepülőgépeket, amelyeknek alkatrész utánpótlása erősen korlátozott, illetve valószínűleg Ukrajna is kap belőlük.
- A rendezvény lógója (forrás: airshow.wp.mil)
A délelőtt a lengyel repülőkluboké volt, Ők repültek mindenféle sport és veterán repülőeszközzel, majd a Lengyel haderő repülőtechnikája húzott e 17 formációban a futópálya felett.
- Egy veterán P-51D a délelőtti repülő programból. A Mustang Angliából érkezett a repülőnapra.
- A PZL TS-11 Iskra is alkalmas még a műrepülésre
- A Lengyelek büszkesége veterán fronton a két MiG-15-ös, egy UB is egy harci változat. (Lim-2 és SB Lim-2 a hivatalos lengyel licencben gyártott példányok típusjelzése) Az UB felszállása.
- Mateusz Strama és Miercieslaw Machnik pilóták repülték az Old Timer sugárhajtású repülőgépeket.
- Egy veterán Ancsa is repült sportrepülőgépek kötelékével kísérve.
- Egy Piper Cub tüzérségi felderítő repülőgép is repült a délelőtti programban
- A M-28 Byrza egyik modernizált változata is demót repült.
- Három M-188 Dromader mezőgazdasági permetező vízlocsolással egybekötött bemutatót tartott.
- A délelőtti sport és veterán repülős bemutatók után, a Lengyel Légierő erődemonstrációja következett, PZL Mi-2 helikopterek köteléke
- PZL W-3 Sokol helikopterek díszelgése
- Mi-8 helikopterek, amelyek kivonása és Ukrajnának átadása a közeljövőben valószínűsíthető.
- Vegyes tengerészeti kötelék - W3 Anaconda, Mi-14, Mi-8 és S-70i kötelék.
- A kormányzati helikopterek, amelyek az 1. bázis Vegyes szállító ezredben repülnek Varsó-Okacíje bázsról. Egy Mi-8 "párnás változat" és két W-3 Sokol helikopter
- Három Diamond DA-42 és három Grob 109G ultralight repülőgép amelyek az alapkiképzést szolgálják egy illetve többmotoros kiképző repülőgépként.
- A PZL-130T2 gyakorló repülőgépek már magasabb kategóriát képviselnek. 22 darabos flottát üzemeltetnek Lengyel barátaink.
- M-28 Skytruck könnyű szállító repülőgépek, amely a Jakovlev iroda eredeti tervein alapulnak, de alaposan már áttervezésre kerültek. Több mint két tucat áll rendszerben a Lengyel Légierőnél.
- Egy C-130H és két CASA 295 szállító repülőgép. A lengyel szállító repülőflotta legnagyobb hatótávolságú és teherbírású repülőgépei.
- A Lengyel Sas büszkén felfestve a függőleges vezérsíkra.
- A Kormányzati Boeing 737-800BBJ2 VIP szállító repülőgépet kíséri két F-16Block52 Jastreb.
- Leonardo M346 gyakorló repülőgépek köteléke, Deblinből. 16 darabot szereztek be a típusból, az olaszok várták a harci-gyakorló változatokra is az igényt, de helyettük a még nagyobb teljesítményű FA-50 lett befutó Lengyelországban a Lockheed-Martin engedélyével.
- Nagyvasak. Három Szu-22 köteléke. Elöl egy kétüléses harci gyakorló UM3K, mögötte két együléses M4 változat.
- A MiG-29-esek köteléke. A típust hamarosan kivonják a szolgálatból és Ukrajna kapja meg a repülőgépeket. Se alkatrész, se fegyverzet nincs sok már a repülőgépekhez. A neuralgikus pont a hajtómű, amelyet a lengyelek próbáltak nagyjavítani, de az repülő balesetekhez is vezetett.
- A jelenlegi csúcsfegyver, az F-16Block52 repülőgépek köteléke. 48 darab áll szolgálatban.
- A múlt és a jelen/jövő. MiG-29 és FA-50 közös köteléke.
Egyéni műrepülősekben a külföldi légierők elsősorban az F-16 negyedik generációs repülőgépeikkel repültek, így láthattuk, a görög, a dán vagy éppen a belga pilóták demó repüléseit is, a hazaiak Tigris bemutatója mellett.
- A Dánok Thor kalapácsa századának díszfestett F-16MLU repülőgépe
- A díszfestett példány áthúzása a futópálya felett.
- Infracsada vetés Troels K. Dehli Vang bemutatópilóta demója közben.
- A finnek F/A-18C Hornet vadászbombázója a dinamikus programon.
- Itt is komoly infrázás zajlott..
- Henri Toppari repülte Északi testvéreink (bár Kipcsakok??? vagyunk a regnáló hatalom szerint) bemutatóját.
- A díszfestésű függőleges vezérsíkú másik F/A-18C a statikus program bemutatóit gazdagította.
- Két brit Typhoon FGR4 békésen még reggel az apronon.
- Mindkét nap dinamikus bemutatót is repültek a brittek.
- Az esti fényekben szép volt a lassú áthúzás.
- A RAF demóját Matthew Bryghy repülte.
- A belgák kígyós festésű F-16MLU vadászrepülőgépe szintén mindkét nap a levegőbe emelkedett.
- Steven De Vries demópilóta kiválóan repülte a Falcon-t.
- A Görög Zeusz Demó dinamikus programjára tartalék repülőgépként repült F-16C
- A dinamikus programot mindkét napon az illeszkedő póttartállyal felszerelt Block52-es repülte.
- A csehek Gripen demója is már be tudja gyújtani az üzemanyagot.
- Onrdej Spanko a demópilóta ebben az évben a cseh barátainknál.
- A hazaiak Tiger Demója.
- Maciej "Slab" Krakowian bemutatóján szintén sok infracsapdát használt fel.
- A repülőgépről a felesleges pilonok leszerelésre kerültek, a szárny végén AIM-120 AMRAAM gyakorlo rakéták láthatóak.
A britek Eurofighter, a finnek, F/A-18 Hornet a csehek JAS-39 Gripen bemutatót tartottak. Hazánk statikus megjelenés mellett döntött az utolsó pillanatban egy H-145M helikoptert küldtek a döntéshozók a Lengyel eseményre. Szintén statikus bemutatón volt látható a szlovákok és a Litvánok L-410, a Luftwaffe A400M van éppen a Német haditengerészet P-8 Orion, illetve egy amerikai KC-135 légi utántöltő repülőgépe.
- A KC-135 Stratotanker az Amerikai Légierőtől érkezett a repülőnapra
A statikus bemutatón vett részt.
- Az F-35A csak mock-up volt, de már a Lengyel Légierő kockás felségjelzésével.
- W-3 Gluszek harci helikopter, amely inkább felfegyverzett. Komoly páncéltörő kapacitása van az izraeli Spike rakéták jóvoltából, de hamarosan jönnek a tényleges harci vasak, ugyanis 96 darab A-64E Apache-t rendeltek a lengyel kormány az Egyesült Államoktól.
- A W-3 Anaconda kutató-mentő feladatú helikopter. A Mi-14-el ellentétben nem képes vízre leszállni, de ez napjainkban már nem annyira fontos tényező
- Az öreg Mi-14 is hamarosan kivonásra kerül, alkatrész utánpótlása okokból.
- A Német Légierő A400M szállító repülőgépe a statikus bemutató része volt.
- A szlovák szomszédok nem sok repülőgépet tudnak bemutatni, így egy L-410UVP könnyű szállító repülőgépet hoztak a statikus sorra.
- A Littván légierő L-410-es változata, amelynek nincs szárnyvégi üzemanyag póttartálya.
- Az amerikai hadsereg AH-64D Longbow Apache helikoptere a Wiesbadeni egységtől érkezett.
- A Lengyel Légierő S-70i Blackhawk helikoptere.
- A Horvát Légierő UH-60M Blackhawk helikoptere.
- Egy veterán Szu-22-es vadászbombázó
- M346 Master gyakorló repülőgép Lengyel színekben, két rakétakonténerrel.
- A Lengyel C-130-as repülőgépek több alkalommal repültek Radom légterében.
- Hazánk utolsó pillanatban a 17-es oldalszámú H145M helikoptert küldte statikus bemutatóra.
- A H145M helikoptereket hangárban kell tárolni.
- A lengyel tengerészeti légierő a Leonardo Merlin típusból is bevásárolt. Először 4, majd újabb 10 példány került megrendelésre. A négyből már legalább egy leszállításra került.
- A M-28 Bryza demóját Artur Dobracinsky és íWojciech Capar repülték.
- A demó során éles fordulókat láthattunk szép bedöntésekkel.
- A csehek PZL W3 Sokol kutató-mentő demója.
- Ez a bemutató gyakorlatilag a hazánk H145M helikoptereinkkel is megtartható lenne, és nem is kerülne jelentős költségbe.
- A Szu-22-esek egy perc alatt két szimulált rácsapást is végeztek a repülőtérre Az egyik "támadó" UM3K gyakorló-harci változat.
- M-346 demó lengyel módra. Adrian Chudzinsky a pilótája a vasárnapi bemutatónak, szombaton másik hajózó repülte a típust.
- A PZL W4 Puszcyk helikopter akkor került gyártásba amikor megvette a gyárat a Leonardo. Így csak a hazai haderő rendszeresítette kis számban. Összesen 40 darab épült. Helyette az A-109-es ajánlják a Leonardo-ék a vevőknek.
- Az egyetlen külföldi bemutatócsapat a Svájci Patruille' de Suisse volt. Kiváló repülést láthattunk tőlük.
A dinamikus bemutató szombaton az éjszakában ért végett, hiszen KKR konténert hordozó Szu-22 "fénybombái" mellett egy szintén lengyel C-130 Herky is kiszórt egy rakomány infracsapdát, és több polgári légijármű és repülő csillagszóróként mutatkozott be. Két TS-11 Iskra (szikra) is bemutatta, hogy velük is lehet demót repülni még, és látványos pirotechnikával tarkított demót tartottak
- Látványos volt a TS-11 Iskra késő esti repülése, pirotechnikával dúsítva.
- Egy forduló közben. Látható, hogy a pirotechnika elhelyezése a repülőgép pilonján.
- Áthúzás a futópálya felett..
- Egy Szu-22 vadászbombázó KKR fényképező felderítő konténerrel repült, és világító bombákkal mutatott be két látványos áthúzást.
- A ledobott bomba megvilágítja az éjszakai égboltot.
- A Sz-22 utánégetéssel távozott Radom térségéből.
- A Lengyel Légierő C-130H Hercules szállító repülőgépe először néhány infracsapdát bocsájtott ki.
- Egy másik infracsapda kivetése..
- Majd elindult az infracsapda zápor.
- Gyönyörű látványt nyújtott az infracsapdák kivetése.