Európa Védelme - Air Defender 23 NATO Hadgyakorlat

dsc_1807m.jpg

A NATO történetének legnagyobb légierős gyakorlatát tartotta Európában június 12-23. között. Az Air Defender 23 során, a transzatlanti szolidaritás jegyében, 25 nemzet 10 ezer katonája 250 repülőgéppel gyakorolta a légi műveleteket az európai légtérben.

fyzli7rxsaawnwa.jpg

  • Az Air Defender logoja.(forrás: facebook)

A résztvevő országok:

Belgium, Bulgária, Dánia, Németország, Észtország, Finnország, Franciaország, Olaszország, Japán, Horvátország, Lettország, Litvánia, Luxembourg, Norvégia, Lengyelország, Románia, Svédország, Szlovénia, Spanyolország, Csehország, Törökország, Magyarország, Nagy-Britannia, és az Amerikai Egyesült Államok.

uebersichtskarte-fltypen-version-02.jpg

  • A beérkező és széttelepülő erők egyszerűsített bemutatása (www. bundeswehr.de)

A repülőeszközök és a résztvevő katonák nagy része Németországba települt, de sok tagország saját bázisairól repült a gyakorlaton.

A Magyar Honvédség négy JAS 39C (35, 36, 38, 39 oldalszámú) együléses és egy darab 44-es oldalszámú JAS 39D kétüléses Gripen harcászati repülőgéppel és 48 katonával vett részt a közös nemzetközi kiképzésen. A magyar kontingens szállításában és támogatásában többek között a 605-ös oldalszámú A319-200 csapatszállító repülőgép is részt vett.

dsc_3263m_1.jpg 

  • A 38-as oldalszámú JAS-39C Gripen üzemanyag póttartályaira felfestésre került a vörös puma. A póttartály egyébként a díszfestett repülőgépünkhöz készült még a Tiger Meet találkozóra.

Az Air Defender 23 a NATO történetének legnagyobb légierő bevetési gyakorlata. A cél a légi műveletek gyakorlása a szövetséges légierőkkel. A forgatókönyvet a NATO 5. cikk szerinti segítségnyújtási forgatókönyv alapján modellezték. A gyakorlaton a résztvevő nemzetek válsághelyzetben való együttműködését, a tevékenységek optimalizálását, kommunikáció és az eljárásrendek összehangolását gyakorolták. Németország vezető szerepet vállalt és logisztikai központként működött. A 250 résztvevő repülőgép között 23 különböző típusú repülőgép volt, ezek közül 100 repülőgép az Amerikai Egyesült Államokból 42 amerikai államból érkezett Európába. Az amerikaiak repülőgépeinek többségét az amerikai légi nemzeti gárda (ANG-k) biztosították. Bár elsősorban az Amerikai Légierő és Nemzeti Gárdisták repültek át, de a Haditengerészet is részt vett repülőegységekkel a gyakorlaton.

uebungsluftraeume-ad23-v5.jpg

  • Az repülési övezetek valamint az előrevont erők útvonala egyszerűsített formában, (forrás: www.bundeswehr.de) 

mobile.gif

  •  A BilD hasonló egyszerű ábrázolása (forrás: Twitter)

dsc_1405m_1.jpg

  • Hohn, az amerikai légi nemzeti gárdisták F-15-ös légifölény vadászrepülőgépeinek bázisa volt a gyakorlat alatt.

dsc_2026m.jpg

  • Az egyik F-15C közelebből.

A gyakorlat résztvevői elsősorban német repülőbázisokon települtek. Hollandiából Volkel, Csehországból Čáslav bázisról is repültek a gyakorlaton, de Brit, Francia, Belga lengyel, dán és litván repülőbázisokról is csatlakoztak a légi feladatok végrehajtására. 

A fő négy légitámaszpont Schleswig-Jagel Hohn, Wunstorf és Lechfeld volt. A gyakorlatok elsősorban három légtérben zajlottak Németország felett.

A keleti gyakorlóteret 10 és 14 óra között, a déli gyakorlóteret 13 és 17 óra között, az északi gyakorlóteret pedig 16 és 20 óra között ideiglenesen katonai használatra tartottak fent. A gyakorlóterületek olyan területeket vettek alapul, amelyeket a légierő már évtizedek óta használt rutinkiképzésre. Az Air Defender 2023-ra azonban kibővítették őket, és részben folyosókkal kötötték össze.

leighegyzet.JPG

  • Egy légihelyzet térkép (forrás: dfs.de)

leighegyzet-d.JPG

  • Az északi légtér a gyakorlat során (forrás: dfs.de)

Minden érintett fél, mindenekelőtt maga a német légierő, a német légiforgalmi irányítás, az Eurocontrol, a légitársaságok és a repülőtér-üzemeltetők mindent megtettek annak érdekében, hogy az Air Defender 23 a lehető legkevésbé érintse a lakosságot. A három légi gyakorlóteret például csak különböző időpontokban és soha nem egyszerre használták katonai célokra, legfeljebb napi négy órán keresztül, és ebben az időablakban nem álltak a polgári légi forgalom rendelkezésére. Éjszaka és hétvégén nem voltak gyakorlórepülések.

A gyakorlatnak a polgári lakosságra gyakorolt hatásának csökkentésére olyan szabályokat hoztak, hogy például a három gyakorlóterületen a repülési magasságok általában 2500 és 15 000 méter között voltak, vagy ennél magasabban. Főszabály szerint e magasság alatt nem repülnek bevetéseket.

leighegyzet-e.JPG

  • A déli légtér a gyakorlat során. (forrás: dfs.de)

A légi utántöltések általában 3000 és 10 000 méter közötti magasságban történtek. A sugárhajtású harci kiképzőrepülésekre 2500 vagy 3000 méterről került sor, az aktivált légtértől függően. A keleti légi gyakorlótér Fight 1 elnevezésű részén, amely Észak-Brandenburg, Mecklenburg-Elő-Pomeránia egyes részei és a Balti-tenger felett húzódott, sugárhajtású és szállító repülőgépek alacsony repülését tervezték. A légteret június 12. és 22. között minden nap három órán át tartották fent az alacsony szintű repülések számára. Szórványos alacsony repülésekre került sor Baumholder és Grafenwoehr katonai gyakorlóterületei felett is.

A gyakorlaton bemutatták a légi haderőnem mozgékonyságát és gyorsaságát, mint első válaszadó, és bemutatták a NATO légierejét és reagáló képességét. A német légierő biztosította a légi műveletek irányítását és ellenőrzését a gyakorlat során. A gyakorlatot időben és térben összekapcsolták a német vezetésű többnemzeti légi csoportgyakorlattal (MAGDAYS 23), és összekapcsolják (RAMSTEIN DUST 23 és RAMSTEIN GUARD 23). két NATO- gyakorlattal

Az Air Defender 23-at nem az orosz-ukrán háborúra adott válaszok indikálták, bár kétségtelen, hogy aktualizálása során feladatokat, tevékenységeket a háborús tapasztalatok befolyásolták, de a gyakorlatot Németország kezdeményezte 2018-ban, a következő években tervezték meg, és ezen a nyáron német vezetéssel került megrendezésre.

A résztvevők Németország feletti gyakorlóterületeken gyakorolják az összetett légi műveleteket (COMAO), és úgynevezett out-and-back küldetéseket hajtanak végre a balti államokba és Romániába.

A gyakorlatok egy része nem harcászati légierős, volt köztük egy "repülőtérről való evakuálás".Ezt a gyakorlatot nyilvánvalóan a kabuli repülőtéren 2021-ben kialakult káosz után vették fel a menetrendbe, amikor az Egyesült Államok és szövetségesei sietve befejezték afganisztáni missziójukat.

A további forgatókönyvek között szerepelt a szárazföldi csapatok levegőből történő támogatása, az ellenséges repülőgépek elleni légi harcok, valamint a NATO vadászbombázói által indított közepes hatótávolságú rakéták elfogása.

Az amerikai és holland légierő az F-35A alacsony érzékelhetősége harci repülőgépet, a szövetség legmodernebb vadászgépét is repülte a gyakorlaton. Az Északi-tengeren az ellenséges tengeralattjárók vagy hajók elleni védelmi gyakorlatokat hajtottak végre, mivel az ellenség "a kontinensen kívüli területekről is támadhat".

A gyakorlat szervezői figyeltek arra, hogy ne irányuljon Oroszország felé fenyegetően a gyakorlat, ezért az amerikai és Európai NATO erők korlátozott számban gyakoroltak ötödik generációs harci repülőgépekkel, nem voltak B-2 hadászati vagy F-22 harcászati repülőgépek a gyakorlaton és a fenti országokon kívül más F-35 típusú repülőgépeket rendszeresítő ország sem azokkal vett részt a gyakorlaton.

A fő harcászati repülőbázisok közül az egymáshoz 20 percre lévő Hohn és Schleswig-Jagel-be települtek elsősorban a nemzetközi erők.

Hohn, amely korábban a C-160G Transall repülőgépek honi bázisa volt, most szinte amerikai támaszponttá vált.

A Los Angelesi 159. vadászrepülőezred 122. század és a Massachusettsi 104, vadászrepülő ezred 131 század települt át 16 darab F-15C repülőgéppel, mellettük az amerikai haditengerészeti légierő hat F/A-18E/F repülőgépe is a bázisra települt. A VFA-31, 37,87,213 AJ egy két repülőgépből álló komponensét kiegészítette a VAQ-142 két elektronikai lefogó E/A-18G repülőgépe. Az elektronikai harcászati egységet erősítette a Cobham contraktor cég Falcon 20EW valamint a GDF négy Learjet 35/36 zavaró repülőgépe. A bázisra települt másik nemzet a Finn volt, akik négy F/A-18C küldtek a 31. század állományából a gyakorlatra. Hohnba folyamatosan repültek különféle utánpótlással az amerikai légierő és nemzeti gárdák C-130 Hercules szállító repülőgépei is.

dsc_1164m_1.jpg

  • A 85-0126 lajstromszámú F-15C  a MA (Massachusetts) ANG, 85. TES állományából. (104. vadászrepülő ezred)

 

354047935_7289882601027995_3707737468571920810_n.jpg

  • A  Massachusettsiek 86-0168 lajstromszámú F-15C vadásza emelkedik a levegőbe a Hohn-i futópályáról.

dsc_1825m_1.jpg

  • Egy kiváló leszállás a 85-0110/ZZ lajstromszámú vadászrepülőgépe a 44. vadászrepülő századból.

dsc_1631m.jpg

  • Két F-15C a gárdistáktól. A 750 gallonos (2840 literes) üzemanyagok póttartályok mindegyik repülőgépen állandó függesztmények voltak.

355873054_7289882931027962_7682275368992540508_n.jpg

  • A Louisinai Nemzeti gárda 82-0017 lajstromszámú F15C vadászgépe startolt el a német bázisról. A becenevük Bayou Militia. és a 122. vadászrepülő század repülőgépiből nyolc darabot repültek át az óceánon a gyakorlat idejére.

dsc_2094m_1.jpg

  • Massachusettsi vadász szép napsütésben a délutáni etap-on. 

dsc_1610m.jpg

  • Az amerikai haditengerészet 168271/AJ  lajstromszámú EA-18G a VAQ-142 elektronikai lefogó századból. A típus alkalmas hordozófedélzeti alkalmazásra is.

dsc_1741m.jpg

  •  A 166781/AJ lajstromszámú F/A-18E emelkedik a levegőbe. A tengerészet VFA-31 századából.

dsc_2015m.jpg

  • A fenti F/A-18E leszállás után a Hohni futópályán. 

356099483_7289883084361280_3977736384629303155_n.jpg

  • A Finn Légierő HavLLv-31 századából F/A-18C harci repülőgépének leszállása Hohn-ban.  A finnek négy repülőgéppel települtek ki az Air Defender 23-ra.

dsc_2035m_2.jpg

  • A 84-0010/MA (Massachusetts) ANG F-15C gurulás közben. Háttérben a Finn Légierő F/A-18C vasázrepülőgépe.

 dsc_1411m.jpg

  • A német D-HABR  lajstromszámú helikoptere mögött a finnek egyik F/A-18C repülőgépe látható

dsc_1795m_1.jpg

  • A GDF civil kontraktor cég, zavaróberendezésekkel ellátott Learjet 35 típusú repülőgépe. 

dsc_2164m_1.jpg

  • A Draken G-FRAW Falcon repülőgépe hasonló feladatokat látott el a gyakorlat során mint a GDF repülőgépei.

Schleswig-Jagel szintén több nemzetnek adott otthont. A hazaiak nyolc PA-200 Tornado csapásmérő repülőgépét, két amerikai nemzeti gárda, Michigani 127. vadászrepülő ezred 106. és a Marylandi 104. vadászrepülő ezred hat-hat A-10C csatarepülőgépével erősítették meg. A csapásmérő erőket többfeladatú F-16C vadászbombázók támogatták, amelyek közül hét-hét darab a Marylandi 175. vadászrepülő század, illetve a Coloradói 120. vadászrepülő századtól érkeztek. A Török Légierő 151. filo (század) F-16C repülőgépei szintén a bázisra települtek, akárcsak a hazánk detachmentje az öt darab JAS-39 Gripen repülőgépével.

dsc_2969m_1.jpg

  • Hazánk Gripen harci repülőgépei taxiznak a futópálya irányába felszálláshoz. 

dsc_2972m.jpg

  • A 44-es JAS-39D repülőgépünk fordul rá a futópályára Schleswig-Jagel repülőterén. 

dsc_3201m.jpg

  • A német repülőbázis felett négy repülőgépes magyar kötelék. 

dsc_3226m.jpg

  • A 44-es oldalszámú Gripen leszállás közben Schleswig-Jagel-ben. 

dsc_4119m_1.jpg

  • A 36-os oldalszámú JAS-39C Gripen, két póttartállyal és Litening konténerrel gurulás közben. A felszállás után, irány Magyarország. 

dsc_4127m_1.jpg

  • A 36-os még a pályára fordulás előtt, a háttérben egy másik magyar Griff már utánégetést kapcsol a felszálláshoz. 

dsc_4175m_1.jpg

  • Magyar géppár távozás előtt a német bázison. 

A magyar Gripenek összetett légi műveletek során (COMAO – Composite Air Operations) hajtották végre feladataikat, ezekben a kötelékekben, egyazon légtérben időnként akár száz légi eszköz is repült együtt. Naponta négy magyar gép emelkedett a magasba, egy feladat átlagosan két óra időtartamú volt azt pedig az aktuális leírás határozza meg, hogy éppen a támadó, vagy a védelem oldalán szerepelnek a magyar hajózók.

Az egyik feladataként többek között úgynevezett BALTOPS feladatot hajtották végre a Magyar Honvédség Gripenjei egy, a Balti-tengeren hajózó NATO-kötelékkel. A több mint kétórás repülés során az amerikai haditengerészet F/A-18E/F Super Hornet és EA-18G Growler gépeivel közösen a flottakötelék légi oltalmazását, illetve támadását gyakorolták, a nyílt tenger feletti taktikai feladatok végrehajtásáról és nemzetközi légtérben és vízek feletti repülés sajátosságait gyakorolva.

dsc_2770m_1.jpg

  • Amerikai dél.dakotai F-16 nemzeti gárdista vadászbombázók a 175 vadászrepülő századból Schleswig-Jagel bázison taxizás közben.

dsc_2777m.jpg

  • A 89-2125 lajstromszámú F-16C vadászbombázó taxizás közben. A meleg levegő pezseg a guruút felett.

dsc_2876m.jpg

  • A Coloradói ANG 120. vadászrepülő századának 86-0370 lajstromszámú F-16C-je szintén gurulás közben.

dsc_2830m.jpg

  • Disznócsorda.. Amerikai A-10C csatarepülőgépek taxiznak felszálláshoz Schweswig-Jagel repülőterén. 

dsc_2841m_1.jpg

  • A Marylandi Nemzeti gárdistak 104. vadászrepülő századába tartozik a képen látható A-10C Warthog. 

dsc_2367m_1.jpg

  • Két A-10C húz át Hohn felett. 

dsc_2391m_1.jpg

  • A Michigani nemzeti gárda A-10C-je. Hat "varacskos disznó" repült át az Atlanti Óceánon a 107. vadászrepülő század kötelékéből a gyakorlatra.

dsc_4071m.jpg

  • Warthogok csapata taxizik a felszállópálya felé. 

dsc_3327m.jpg

  • Egy négyes A-10C kötelék. 

dsc_4095m.jpg

  • Egy négyes kötelék felszállás előtt. 

dsc_3619m.jpg

  • A 78-0641/MI lajstromjelű  A-10C leszállás közben. A Michigani Légi Nemzeti Gárda repülőgépeiből hat darab repült Németországba a gyakorlatra.

dsc_3076m.jpg

  • A Dél Dakotai nemzeti gárdisták F-16C repülőgépe leszállás közben. 

dsc_3143m_1.jpg

  • A Coloradói Nemzeti gárdisták F16C vadászbombázója. 

dsc_3158m.jpg

  • Az Alabamai Nemzeti Gárda F-16C-je. 

dsc_3172m.jpg

  • Egy másik Coloradói F-16-os landolás közben. 

dsc_3190m.jpg

  • A díszfestésű Coloradói Légi Nemzeti gárdisták. Az első Légi Nemzeti Gárda, 1917. augusztus 28-án alakult.

dsc_2741m_1.jpg

  • A díszfestést kapott A400M szállító repülőgép a Luftwaffe  (német légierő) állományából. Német színek az egyik.. 

dsc_3704m_1.jpg

  • Amerikai díszfestés másik oldalán a függőleges vezérsíknak. 

dsc_3722m_1.jpg

  • A hazai Schleswig-Jagel-i Tornado csapásmérők. Az AG.51-ből alakult meg a Taktisches Luftwaffengeschwader 51 "Immelmann" vagyis harcászati repülőezred.

dsc_3516m_1.jpg

  • A 46+45 oldalszámú PA-200 Tornado landolás közben. A fekete párduc jelzi, hogy a NATO Tiger Szövetség tagjai. 

dsc_3582m_2.jpg

  • A 46+50-es oldalszámú Tornadó áthúzása a futópálya felett. 

dsc_3755m.jpg

  • Egy PA-200 Tornado utángégetéssel startolt, a háttérben egy német Eurofighter. 

dsc_3489m.jpg

  •  Vegyes csapásmérő kötelék, két Tornado és két A-10C a levegőben.

dsc_2761m_1.jpg

  •  Eurocopter AS 532U2 Cougar 82+01 lajstromszámmal a német légierő kötelékéből.

Lechfeld a német Tornado repülőgépeken túl az Idahoi Légi Nemzeti Gárda tíz A-10C csatarepülőgépét és a görög légierő 347. Mira (század) F-16C repülőgépeit fogadta.

Az amerikai repülőgépek állandó bázisa Spangdahlem fogadta a Vermonti 134. vadászrepülő ezred F-35A alacsony észlelhetőségű harcászati repülőgépeit.

Neuburg a Spanyol Légierő C.16 típusjelzéssel, Laage F-2000A típusjelzésű olasz Légierős repülőgépeket fogadott, amelyek Eurofighterek.

dsc_2236m.jpg

  • Nagy magasságban légi utántöltő repülőgép vélhetően olasz KC767-es és körülötte német Eurofigter vadászbombázók

dsc_3888m_1.jpg

  • Egy típus amelyről senki se tudott. B-1B stratégiai nehézbombázó Jagel felett.

A fő szállító bázis Wunstorf volt, amely a LTG62 nehéz szállító repülőezred A-400M repülőgépeinek támaszpontja. Ide az Amerikai Egyesült Államokból legalább 12 darab C-130J illetve J változat érkezett különböző nemzeti gárdáktól, de több C-17-es is kisebb nagyobb ideig a támaszpontra repült, különféle szállítmányokkal. Az amerikai légi utántöltő repülőgépek Ramstein és Geilenkichen illetve az angliai Prestwick bázisokról tevékenykedtek. KC-46A, KC-135R repülőgépekkel. A KC-46-os új tankerek a Légierő 133. repülőszázadából érkeztek, a többi tanker viszont a nemzeti gárdák érkeztek.

dsc_1046m.jpg

  • Wunstorf a Német Légi szállítóerők fő bázisa. Itt állomásozik az A400M szálllító repülőgép flotta túlnyomó része.

dsc_0997m_1.jpg

  • Az 54+20 lajstromszámú A400M szállítórepülőgép a Luftwaffe flottájából.

dsc_4600m_1.jpg

  • Az A400M szállító repülőgépek hajlékony csöves megoldással tudnak légi utántöltést végezni a levegőben. 

dsc_1066m.jpg

  • Az 54+20-as a levegőben. 

dsc_1093m.jpg

  • Az 54+39 lajstromszámú A400M szállító repülőgép leszállás közben. 

dsc_0956m_3.jpg

  • Az amerikai erők C-130H és J-30 repülőgépeket telepítettek túlnyomórészt a német bázisra, de repültek C-17 Globemaster III. szállító repülőgépekkel is. A Michigani gárdisták 95-1001 C-130H szállító repülőgépe a 109. repülőszázad állományába tartozik.

dsc_1040m_1.jpg

  • Texas állam Nemzeti gárdistái repülték a 17-5904 lajstromszámú C-130J-30 Hercules változatot.

dsc_4581m_1.jpg

  •  A texasi gárdisták felszállás után.

dsc_4563m_1.jpg

  • A martinsburgi repülőtérről Nyugat Virginia nemzeti gárdistái repülik a 167. repülőszázad állományából ezt a C17A szállító repülőgépet.

dsc_4601m.jpg

  • A legendás C-160 Transall márk kivonásra került a Német Légierőben, de Wunstorf repülőbázison  L+LLX jelzéssel áll egy példány a kerítésen belül is emlék repülőgépként.

 Az Air Defender 2023 nem csak magyar repülőgépek pilótái és műszaki személyzet gyakorolt, hanem az MH ARB 11 fős szakállománya is.

A német és magyar üzemanyagos katonák, a Safety Fuel program részeként, 2012 óta közösen vesznek részt nagyszabású gyakorlatok üzemanyag ellátásában. 2022-ben Németországban, a kétnemzeti együttműködés során elérték a NATO teljes műveleti képességet, idén pedig az Air Defender 2023 gyakorlaton résztvevő amerikai, német és román teherszállító repülőgépek hajtóanyag biztosítását látták el Wunstorf repülőgép bázison. A feladatot a német fél mellett, amerikai üzemanyagos katonák bevonásával hajtották végre. A német légierő parancsnoka, több német tábornok és az Alsó Bajorországi miniszter is meglátogatta a telepített 2 400 köbméter tárolókapacitású német-magyar Tábori Hajtóanyag Raktárat.

64930fcd0f51f809328819.jpg

  •  A tábori Hajtóanyag raktár (forrás: honvedelem.hu)