Volt egyszer egy Repülőnap - Den letiště Prerov 2005

p1040414m.jpg

A Cseh Légierő számára 2005. fontos év volt. A vadászrepülő és a helikopteres fegyvernem is új repülőeszközöket kapott. A szuperszonikus típusokból a MiG-23 bicskaszárnyú vadászrepülőgépek kivonása és a megmaradt MiG-29-esek Lengyelországgal barterügyletként elcserélése után a legolcsóbb üzemeltetésű MiG-21MF elfogó vadászrepülőgépek maradtak szolgálatban. A 21-esek minimális modernizáció - NATO kompatibilis ellenség-barát felismerő rendszer és rádió beépítése -után ezek a MiG-21MFN típusjelzéssel látták el a légirendészeti szolgálatot. A repülőgépek repülhető órái azonban gyorsan fogytak, ezért rendkívül gyors beszerzési eljárással és szállítási határidővel felváltásukra JAS-39C/D Gripen harcászati repülőgépeket szereztek be. A Csehországnak szállított repülőgépek eredetileg a svéd Légierő a Flygvapnet számára készültek és fegyverzetükbe először a hazai gyártású L-159 ALCA könnyű támadó és gyakorló repülőgépekhez beszerzett AIM-9M Sidewinder légiharc rakéták kerültek.

p1040650m.jpg

  • A 2205-ös oldalszámú MIG-21MFN vadászrepülőgép áthúzása a prerovi nyílt napon, amely az utolsó nyilvános szereplése volt a típusnak, majd 14 nap múlva hivatalosan is kivonták a hadrendből. A (Letectvo Armády Ceske Republiky) 52 darab MF változatot örökölt a volt Csehszlovák Légierő számából. Ezekből 12 darabot modernizáltak NATO kompatibilis IFF-el és rádiókkal a 2000-es évek elején MFN változatra. Ezekkel adta a 211. Tactica Letka (harcászati repülőszázad) a légirendészeti készültséget. A 2205-ös repülőgép a készültségi géppár része volt. 2005-ben a cseh készültségi géppár 1-1 darab R-60 légiharc rakétát és 1-1 üzemanyag póttartályt hordozott.

2205-mig21mfn.JPG

  • A 2205-ös MiG-21MF ekkor még modernizálás nélkül díszfestéssel 1995-ben a Bechinei repülőnapon leszállás közben. (forrás: www.jetphotos.com)

2205-mig21mfn-2.JPG

  • A 2205-os a caslavi nyílt napon leszállás után taxizik állóhelyére. (forrás: airhistory.com)

p1040675m.jpg

  • A 9235-ös lajstromszámú JAS-39C Gripen Caslavból érkezett. A repülőgép 2005-ben szinte vadonatúj volt. A cseh Gripenek tényleges C változatok, ellentétben az A, B változatokból és C/D fődarabokból összelegózott magyar JAS-39 repülőgépekkel.

A másik beszerzés keleti relációból érkezett. A régebbi Mi-8T és Mi-24V helikopterek mellé Csehország új Mi-17Szh szállító és Mi-35 harci helikoptereket szerzett be. Az új helikopterek és a vadászrepülőgépek leszállítására közel egyidőben került sor. A Gripenek a Caslavi, a helikopterek a Prerovi repülőterekre kerültek.

Csehszlovákia szétválása után Csehország 16 darab Mi-24D, 20 darab Mi-24V és egy Mi-24DU forgószárnyast kapott. Ezeket 2003-tól kezdve egymás után kivonták a forgalomból, és végül Oroszországtól beszerzett 17 új harci helikopterrel pótolták. Az új helikoptereket a Szovjetunió idejéből származó orosz adósságot rendező törlesztési megállapodás keretében kapták. Az első, hét Mi-24V-ből álló tétel 2003-ban érkezett, majd 2005/2006-ban további tíz Mi-35 (Mi-24V) forgószárnyast szállítottak le. Mind a tizenhét Mi-24V 2008. október 1-je óta a Náměšť nad Oslavou-ban állomásozó 221. helikopterszázadhoz tartozik.

p1040867m.jpg

  • A prerovi beton felett dübörög az új Mi-35 helikopterek raja. A Mi-35 a Mi-24V export változata. Több modifikációt nevez az orosz/szovjet irodalom Mi-35-nek, a csehek a géppuskás V-ket kapták, amelyekhez azonban 9K114 Sturm páncéltörő rakétákkal integráltak.

mi35m.JPG

  • A 1995-ös Mi-35M harci helikopter a párizsi Repülőszalon statikus kiállításán. Itt már az operátor fülkéje alá került beépítésre egy 23mm-es gépágyú (forrás: flickr)

Prerovban a 23. repülőbázison 2005. május 28-án rendeztek nyílt napot a helikopterek fogadásnak tiszteletére, de ekkor láthatta a nagyközönség utoljára a kivonás előtt a MiG-21MFN vadászrepülőgépeket.

plakat_prerov_1.jpg

  •  A nyílt nap plakátja. A repülőbázison 9 és 16 óra között lehetett tartózkodni a dinamikus bemutatók 10.30-tól 14.30-ig tartottak.

A repülőtér magyarként kevéssé szeretett Edvard Benes nevét viselte, aki Csehszlovákia elnöke volt rövid megszakítással 1935 ás 1945 között.

prerovma_1.JPG

  • A Prerovi repülőbázis napjainkra már bezárták. Látkép a pályavégről. (forrás: wikipedia)

A Nyílt Napon a Cseh haderő bemutatta szárazföldi haderőnem fegyverzete mellett AN-26, Challanger, L-159, L-39, L-29, MiG-21 és JAS-39 repülőgépeit Mi-2, Mi-8, Mi-17, Mi-24, Mi-35, és W3A, helikoptereit. Mini Tigris találkozót és Nemzetközi repülőnapot is tartottak, ahol többek között részt vettek német Tornadok, belga F-16, francia Mirage repülőgépek belga A-109, német Bo-105, brit Puma helikopterek.

p1040148m.jpg

  • A Francia Légierő 113 lajstrom és 12-YO oldalszámú (Armée de l'Air) Dassault Mirage Chasseur (C - Vadász) repülőgépe tigris díszfestéssel.

p1040183m.jpg

  • A repülőgép a Escadrille SPA162 "Tete de tigre" / Escadron 01.012  egységtől érkezett a következő képen látható vadász-gyakorló "B" változattal együtt.

p1040168m.jpg

  • Az 525-os lajstrom és 12-YP oldalszámú Dassault Mirage B vadász-gyakorló repülőgép. A "B" változatok szinte teljes értékű vadászrepülőgépek, különbség  19 cm-el hosszabb törzs a kétüléses kabin és a 100 literrel kisebb üzemanyagtartályokban mutatkozik. A fegyverzetből hiányoznak a beépített 30mm-es DEFA gépágyúk.

p1040184m.jpg

  • Az Escadrille SPA162 "Tete de tigre" emblémája a francia delta "B" függőleges vezérsíkján.Ekkor a általában Tompson CSF-RDM radarokkal voltak felszerelve és Matra Magic hőkövető rakétákat hordoztak. A "Chasseur" modifikációk "mint a fenti képen látható festett Tigris is már Thomson-CSF RDI doppler-impulzus lokátorral Super 530D BVR és Matra Magic hőkövető rakétákkal voltak felszerelve, a Mirage 2000-5 vadászok viszont már ennél is modernebb CSF RDY radarokkal, valamint MICA IR és EM rakétákkal repülnek még Franciaországban napjainkban is. A maradék "Chasseur" változatok is már az újabb rakétákat használják. A "B"-k viszont megkapták a régebbi RDI lokátorokat az RDM helyett.

p1040166m.jpg

  • A Német Légierő a Luftwaffe 2005-ben még sokkal több PANAVIA TORNADO támadó repülőgéppel rendelkezett. A képen látható IDS (Interdictor/Strike) csapásmérő repülőgép gyári jelzése 708/GS226, a német oldalszáma pedig 45+85 volt. Látható a Mauser 27mm-es gépágyú amiből kettő darab került beépítésre.A repülőgép a Aufklärungsgeschwader 51 - (AG.51 Immelmann) felderítő ezredhez tartozott, amely fekete párduc jelvényével jogosult volt a Tigris szövetséghez csatlakozásra.

ag51.JPG

  • Az Aufklärungsgeschwader 51 Immenmann jelvénye a fekete párduc. Az egység mára már nevet változtatott, Taktisches Luftwaffengeschwader 51 "Immelmann" - vagyis harcászati repülőezred névre keresztelték át, de a feladata nem változott, csak gyarapodott. Az IDS mellett ECR tehát felderítő és elektronikai harcra képes PAN2000 Tornadokkal repülnek. Max Immelmann az első világháborús Oberkannone (ász) aki 15 légigyőzelmet szerzett és először kapta meg a Pour la Merite kitüntetés, amely a német mesterpilóták áhított ékitménye volt. Halála után tiszteletére a kitüntetés "beceneve" Blue Max lett.

p1040158m.jpg

  • A Tornado IDS szemből. Láthatóan póttartályokon kívül nem volt semmilyen függesztmény, tehát sima átrepülés volt a Lechfeldi támaszpontról Prerov.

p1040161m.jpg

  • A 44+88-as oldalszámú Tornado viszont a Jagdbombergeschwader 33 Bücheli egységtől repült át. Ők napjainkban már átfegyverzésre kerültek 36 darab Eurofighterrel. A repülőgép gyári száma: 715/GS229. Szintén csak átrepülésre van felkészítve, még gyakorló fegyverzet sem került függesztésre.

jg33.JPG

  • A vadászbombázó ezred is harcászati repülőezred nevet kapott ezért emblémájuk nem változott, de a Taktisches Luftwaffengeschwader 33 a hivatalos megnevezésük. Híres parancsnokuk volt a második világháborús Experte vadászpilóta Walter Krupinski ( Graf Punski - Punski Gróf) aki 1100 bevetésen 197 légigyőzelmet szerzett.

p1040156m.jpg

  • A Belga Védelmi erők Légi komponensének F-16B MLU repülőgépe. A 78-0166 gyári számú Falcon/Viper F-16B Block1-ként készült el 1980. január 31-én Fort Worthben. A Belga Légierő több századában szolgált. 2005-ben F-16B BLock20 MLU modernizációval a 2. repülőezred állományába tartozott. 2011. júliusban kivonásra került, majd a Peace Falcon V. szerződés részeként a Jordán Légierő állományába került 159-es lajstromszámmal.

f16.JPG

  • Az FB-05-ös F16B még MLU előtti állapotban.Ekkor OCU vagyis kiképzőegységnél alkalmazták. (forrás: airhistory.com

f16j.JPG

  • A Jordán Légierő ( سلاح الجو الملكي الأردني, (Silāḥ ul-Jawu al-Malakī ’al-Urdunī) állományában (forrás: F16.net)

p1040768m.jpg

  • A Letov gyár Kunovicei üzemében készült 092312 számmal és a Cseh Légierő alkalmazza a 2312-es lajstromszámmal az L-410UVP-E14 Turbolet repülőgépet. A 2005-ös repülőnapon a képen látható festéssel került statikus kiállításra.

p1040830m.jpg

  • A Cseh Légierő első nyugati VIP szállító repülőgépe a 5105-ös lajstromszámú Canadair CL-600-2B16 Challanger 601-3A volt.

l410.JPG

1993-ban viszont még korábbi festéssel fotózták le Berlin felett. (forrás: abpic.co.uk)

l410b.JPG

  • 2014-es festéssel Hradec Hralové repülőterén (forrás: Airliners.net)

p1040186m.jpg

  • A kiállított Cseh Légierő repülőeszközök. Közelebbi a 2344-es lajstromszámú L-39ZA oktató és könnyű csapásmérő repülőgép, Mellette a 3238 oldalszámú L-29 gyakorló repülőgép került kiállításra. Távolabb egy Szu-22M4 csapásmérő repülőgép látható. Mögöttük eltakarva Mi-17 és Mi-24 helikopterek a statikus bemutatón.

p1040900m.jpg

  • A Mi-2 helikopter Lengyelországban a PZL Swidniki gyárában készült 5110709088 gyártási számmal. A forgószárnyas először a Ceskoslovenske VoJenske Letectvo (Csehszlovák Néphadsereg légierejében), majd a Csehország és Szlovákia szétválása után a Vzdušné síly AČR (Cseh Légierő)  állományában repült.

p1040905m.jpg

  • A 38-as (3238) oldalszámmal illetve  NA-2S jelzéssel kiállított L-29 Delfin gyakorló repülőgép. Az L-29-es Aero Vodochody legnagyobb példányszámmal előállított repülőgépe volt.

1186934983xx.JPG

  • 2016-ban már OK-ATS lajstromjellel és vegyes cseh és magyar felségjellel repült a Kecskeméti Repülőnapon. Ekkor akarták bejelenteni, hogy egy századnyi L-159 gyakorló és könnyű csapásmérő repülőgépet szerez be Magyarország, de az utolsó pillanatban az aláírás előtt homokszem került a gépezetbe. Zuhanyhíradó szerint a SAAB megtudva a kontraktust, felajánlott majd egy századnyi Gripent. Végül egyik beszerzés sem valósult meg. Országunknak akármelyiket is választotta volna a regnáló kormány jó döntés lett volna.

 

1186934983.JPG

  • 2007-ben a Kecskeméti Repülőnapon ismét cseh jelzésekkel a veterán gyakorló repülőgép.

1281449906_02.jpg

  • 2010-ben géppárban Vári Gyula JaK-52M repülőgépével a Kecskeméti Repülőnapon.
  • p1040906m.jpg
  • A csehek viszonylag rövid ideig, 2002-ig repülték a volt Csehszlovák Légierőből hozzájuk került 31 darab Szu-22M4 csapásmérő és öt darab Szu-22UM3K csapásmérő-gyakorló repülőgépeket. A 3404-es lajstromszámú bombázó gyári száma: 34204 volt. A Prerovban kiállított példány már nem emelkedett a magasba. A repülőgépből láthatóan kiszerelték a 30mm-es gépágyúkat függesztmény sem került rá.
  • p1040152m.jpg
  • A Belga Védelmi Erők Légi komponensében repült H-38-as lajstromszámú Augusta A-109Hirundo könnyű többcélú helikopter. A kiállított példány HLR (LUH Light Utility - könyű támogató) változatként, négy HeliTow páncéltörő rakétájával inkább harckocsivadász feladatkörre készült. A pilótafülke felett a rakéták célravezető rendszere látható.

p1040162m.jpg

  • A Német Hadsereg Bo-105P könnyű-helikoptere, páncéltörő konfigurációban. A páncélozatlan Messerschmitt (mert a Bo-105 gyártója az MBB (Messerschmitt-Bölkow-Blohm) konszern volt, fordulékonyságával és sebességével valamint kis méretével kompenzálta sebezhetőségét. 1976-2001 között több mint 1500 darabot építtek a típusból. A képen látható PAH-1 változat hat darab Euromissile HOT páncéltörő rakétával irtotta volna a VSZ csapatok páncélozott járműveit. A 6210. példány volt a 8810 regisztrációs számú helikopter. A Bo-105 tankelhárító helikopterekre HOT rakéták mellett a BGM-71 TOW rakétákat is integrálták.

p1040164m.jpg

  • Az Aerospatiale AS.550 C2 Fennec könnyű helikopter a Dán Légierő Flyvevåbnet állományából. A helikopter 1990-ben épült és P-319 regisztrációs számmal repült. Az AS.550 modernizált változata jelenleg H125M néven van az Airbus Helicopters gyártási palettáján. Az AS.550 a hazánkban is két példányban szolgálatba állított polgári AS.350B Ecureuil helikopter militarizált változata. A Fennec mellett AS355. Ecureuil 2 néven is árulták polgári változatát. A felfegyverzett változatok géppuskákat, nem irányított rakétákat és tengerészeti változat torpedót is képes hordozni.

p1040150m.jpg

  • A Brit Királyi Légierő tigris díszfestéssel ellátott AS.332 Super Puma helikoptere. A régebbi néven Süd Aviation  SA.330 Puma továbbfejlesztett változatát a Franciaországban a Marignane gyárban készítették. A brit típusjelzése Westland Puma HC.1 volt. A helikopter a RAF 230. századának állományába tartozott 2005. évi NATO Tiger Meet tiszteletére kapta a díszfestését.

p1040904m.jpg

  • A sógorok UH-60L helikoptere a statikus soron. Hivatalosan S-70A-42 típusjelzéssel 1990-ben szereztek be kilenc darabot az Egyesült Államoktól.A Langenlebarni Brumowski repülőbázison napjainkban is 8 darab BlackHawk helikoptert  üzemeltetnek a Luftunterstützungsgeschwader (légitámogató század) állományában.

p1040367m.jpg

  • Dinamikus program ritkán látható cseh katonai kötelék. Prerovban három L-39ZA gyakorló repülőgépből álló alkalmi bemutatót láthattunk. A ZA változatot elsősorban az orrész alá beépített gépágyú különbözteti meg a hazánkban is hadrendben tartott ZO változattól.

p1040363m.jpg

  • A kötelékrepülés során alakzatot nem váltva rajék formációban repülték végig a bemutatót a cseh pilóták.

p1040210m.jpg

  • Az utolsó beköszönés. A caslavi készültségi géppár MiG-21MFN vadászrepülőgépi alacsonyan nyitott futókkal repültek át a Prerovi futópálya felett.

p1040643m.jpg

  • Előttem az utódom. A JAS-39 vezette kötelékben a készültségi 21-esek repültek.

p1040655m.jpg

  • A 21-esek mellett megjelent a levegőben a vadiúj JAS-39C Gripen, amely átvette a szolgálatot a veterán vadászrepülőgépektől. Jól látható a makulátlan festés, a repülőgép még egy hónapja sem volt Csehországban.

p1040692m.jpg

  • A 9235 lajstromszámú JAS-39C taxizik az állóhelyére és a két hete leszállított repülőgépet a nyílt napon lévő nézők a pilótafülkébe is bekukkantva megtekinthették.

p1040392m.jpg

  • A Belga helikopteresek nemcsak páncéltörő változatot, hanem az Augusta 109BA modifikációt is átrepülték a nyílt napra. A H-23 lajstromszámú példánnyal dinamikus programot repültek.

p1040487m.jpg

  • Kutató-mentő bemutatót is láthattunk tartottak a Cseh Légierő PLZ W3A Skolo helikopterével. A 0715-ös oldalszámú példányt is a cseh légierő kivont és barterügyletben eladott MIG-29B vadászrepülőgépekért kapta Csehország. A Mi-2 tervein alapuló, jelentősen továbbfejlesztett forgószárnyas kiváló példa, hogy egy elavult repülőeszköz alapjain gyakorlatilag új fogószárnyast hogyan lehet tervezni. A cseh helikopter már 2005-ben is képernyős pilótafülkéje unikum volt az akkori keleti repülőtechnikában.

p1040473m.jpg

  • A kutató-mentő bemutató mellett rövid demóra is tellett a repült órákból a cseh pilótáknak.

w3.JPG

  • A csehek által rendszeresített W3A Sokol műszerfala (forrás: Airliners.hu)

w3pl.JPG

  • Az eredeti Lengyel W3A Sokol analóg műszerfala. (forrás: airteamimages.com)

 p1040439m.jpg

  • A cseh Légierő Mi-17 helikopterével is bemutattak kutató-mentő feladatot.

p1040518m.jpg

  • Prerovban igazi bemutatót egyetlen harci repülőgéppel repültek. A Belga F-16 demót együléses MLU-val hajtották végre.

p1040559m.jpg

  • A bemutató során a Smokewinderek gyönyörűen mutatták az F-16 Viper orsózó képességét.

p1040583m.jpg

  • A Cseh Légierő L-159 kötelék. Az Aero Vodochody 2005-ben legmodernebb harci-gyakorló repülőgépei póttartályokkal függesztve húztak át többször a pálya tengelyében.

p1040586m.jpg

  • Az L-159-esekkel repülő pilóták több alakzatot is bemutattak repülésük közben.

p1040631m.jpg

  • Az L-159B változat az Aero Vodochody gyári repülőgépe volt. Ez a repülőgép később majd másfél évig Kecskeméten szolgálta a pilótakiképzést. A repülőgép bérleti díja a kivont magyar L-39ZO repülőgépek visszaadása volt a cseh gyártónak.

p1040624m.jpg

  • A kép szépen mutatja a repülőgép alakját, amely bár nagyon hasonló az eredeti L-39 változatnak, de gyakorlatilag új konstrukció volt.

p1040604m.jpg

  • A 6073 gyári számú L-159B repülőgép a bemutató után taxizik állóhelyére.

p1040741m.jpg

  • Az Aero Ae270 Spirit közforgalmi repülőgép egy olcsóbb alternatíva lett volna a Pilatus PC-12 típusnak. A repülőgép 2000. július 15-n hajtotta végre első felszállását. Az OK-EMA lajstromszámú repülőgép egy illetve két fős személyzettel 8-9 fő tudott szállítani 500km/órás átlagsebességgel 2600-2900 km hatótávolsággal.

p1040736m.jpg

  • A repülőgépet a tajvani AIDC céggel együtt közösen gyártotta és forgalmazta volna az Aero Vodochody, azonban a Spirit illetve Ibis névre keresztelt típusra nem érkezett megrendelés külföldről.

p1040199m.jpg

  • Az öt repülőképes prottípust (OK-EMA OK-SAR,OK-LIB OK-INA, OK-EVA) és kettő földi tesztelésre készített példányt nem követte sorozatgyártás. A repülőnapon az OK-INA repült.

p1040816m.jpg

  • Polgári repülőgépek is repültek bemutatót, bár a Mráz K-65 Čáp repülőgép a második világháborús Fieseler Fi-156 Storch repülőgép licencgyártása volt. A repülőgépet 1944-től kezdte gyártani a Mráz repülőgépgyár Choceň-ben és 138 darabot készítettek belőle 1949-ig. A típust a  Csehszlovák Légierő is szolgálatba állította. A német festés azért jobban állt a cseh változaton is.

p1040844m.jpg

  • A vitorlázó repülőgépek gyártásában is élenjárt Csehország. A Let L-13 Blanik egyik alap kiváló típusa a cseh repülőiparnak. A prerovi nyílt napon is szép műrepülést láttunk a típussal.

p1040855m.jpg

  • Szemből is látható, hogy az L-13 Blanik áramvonalas vitorlázó repülőgép.

p1040340m.jpg

  • A cseh repülőklub OK-OHG lajstromjelű Let L-200A Morava túrarepülőgépe. A kunovicei Let repülőgépgyár kétmotorosa 1957. áprilisban emelkedett először a levegőbe. 1964-ig 367 darabot gyártottak pilóta mellett négy utast szállító szép vonalvezetésű repülőgépből. 15 országban repülték, köztük hazánkban hét darab a közforgalmi és túrarepülésben repült  az R-4 (170210 gyári számú) Let-200A és R-5 (171128) lajstromú Let-200D változatot Rendőrség is használta. Utóbbi ma a RepTár megbecsült gyűjteményében található.

Prerovi nyílt napot azonban a cseh forgószárnyasok miatt tartották:

p1040861m.jpg

A régi és új Mi-17 és Mi-24/35 helikopterekből álló kötelék a repülőtérhez közeledik.

p1040867m_1.jpg

A Mi-24/35 harci helikopterek áthúzása.

p1040875m.jpg

A kötelék többször húzott el a nagyérdemű előtt.

p1040497m.jpg

Egy Mi-24 géppár közeledik.

p1040504m.jpg

Majd egy négyes kötelék.

p1040405m.jpg

A 7355 lajstromszámú Mi-24V helikopter alacsony áthúzás közben. A gyári száma: 087355. A helikoptert Mi-35 típusjelzéssel szállították le Oroszországból.

p1040426m.jpg

  • Két új helikopter az előző képen is látható 7355-ös és az 087356 gyári számú 7356-ös lajstromú Mi-35-ös

p1040719m.jpg

  • 2005-ben két Tigris festésű helikoptere is volt a Cseh Légierőnek. A 0705 lajstromszámú Tiger és a ..

1404503742_21.jpg

  • A 7353 lajstromszámú "Night Tiger" amely statikus bemutatón vett részt a prerovi nyílt napon.

p1040171m.jpg

  • A statikus bemutatón sajnos nem voltam olyan szerencsés, hogy lefotózzam emberek nélkül..A Night Tiger több balesetet szenvedett szolgálatba állítása után. 2010-ben a Flying Rhino gyakorlat során a hidraulikus rendszer meghibásodása miatt a személyzetnek kényszerleszállást kellett végrehajtania, szerencsére senki sem sérült meg, és a helikopter nem sokkal később visszatért a szolgálatba.

    2019. június, újabb kényszerleszállással, ezúttal a Libava gyakorlótéren végrehajtott edzés során. Szerencsére az ötfős személyzet csak könnyebben sérült meg, de a ´7353´ jelentősen megrongálódott. Egy nem hivatalos sajtóközlemény arról számolt be, hogy ez a kár szinte javíthatatlan, és azóta a helikoptert kivonták a szolgálatból.

p1040314m.jpg

  • A 0705-os Mi-24V nagyon szép dinamikus bemutatót tartott. A 730705 gyári számú 1992-ben került a Csehszlovák légierő kötelékébe, majd a szétválás után a cseh haderőnél maradt. 2006-ban kivonták azóta múzeumi példány.

p1040887m.jpg

  • A 0815-ös lajstrom és 730815 gyári számú Mi-24-es 1992. decemberben került Csehszlovákiába. A Cseh Légierőből 2006.szeptember hónapban "nyugdíjazták". 2006. után szinte csak az új Mi-24/35V helikopterek maradtak a cseheknél szolgálatban.

p1040889m.jpg

  • A 7356-ös lajstrom és 087356 gyári számú 1994-ben került Csehszlovákiába, de ez a helikopter még 2015-ben is repült a cseheknél.

p1040890m.jpg

  • A 0981-s Mi-24/35V helikopter 220981 gyári számon épült Oroszországban. 2005-ban került valószínűleg az új beszerzéssel Csehországba.

p1040894m.jpg

  • Az 5357-es lajstrom és 087357 gyári számú Mi-24/35-ös helikopter landol a bázison. Valószínűleg napjainkban is szolgálatban áll.

p1040514m.jpg

  • A festett Tiger is leszáll a prerovi bázison.

p1040432m.jpg

  • A 108M37 gyári számú 0837 oldalszámú Mi-17 leszállás közben. A cseheknek vannak Mi-171 helikopterei is, azok szögletes hátsó kabinfalról ismerhetőek fel. Nincs hátsó ajtó, viszont a szállítókabin két oldalon eltolható nagyméretű tolóajtók vannak felszerelve. A 0837-est helikoptert 1992-ben szállították le Csehszlovákiának és  2006. szeptemberéig repült a cseh haderőben.

A Prerovi nyílt nap óta 16 év telt el. Az akkor bemutatott orosz gyártmányú Mi-24/35 harci és Mi-17Sh szállítóhelikopterek helyett kisszámú amerikai forgószárnyast szerez be Csehország. 2020-ban nyolc darab UH-1Y szállító és négy darab AH-1Z harci helikopterre szállítására kötött a a LOM Praha közbeiktatásával a Bell Textron Inc a cseh kormányzattal.

vrtulniky_bell.jpg

  • A két amerikai típus számítógépes rajza Prága felett. (forrás: bellflight.com)