Kiképzési repülések nappal és éjszaka a Kecskeméti Repülőbázison
A Kecskeméti MH.59 Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis 2021. október 27-én a járványügyi szabályok betartása mellett megnyitotta kapuit a repülőfotósok és a média újságírói előtt, hogy a déli óráktól az éjszakai repülősek végig dokumentálhassák a légi haderőnem egyetlen merevszárnyú, hangsebesség felett is repülhető típusával a JAS-39 Gripen többfeladatú harci gépekkel végrehajtott kiképzési repüléseket.
- A 44-es oldalszámú kétüléses Delta landolás közben. A kép előző nap készült.
A repülésekre a kecskeméti Repülőbázis parancsnoka engedélyezte limitált számú 70 fő körüli fotós (újságíró és spotter) beengedését. A korlátozott létszámot résztvevők biztonsági felügyelete és a járványügyi előírások indokolták.
- Kecskeméti anzix. Az irányítótorony és a lefedések. Manapság már el lehet gondolkodni, hogy okosabb lett volna olyan hangárok építése, ahol a repülőgépeket indítani is lehetséges, ez a műszakiak részére komoly segítséget jelentett volna, szél, eső, vagy éppen hőgutamentesen felkészíteni a repülőgépeket.
- Az ICAO műszeres megközelítési térképe Kecskemét Repülőbázisra (LHKE). Forrás: kormany.hu
- A délutáni feladatokra már a repülőgépek már előkészítve vártak az apronon.
A 32-es lajstromszámú Gripent vontatja a Volvo 2x2-es tehergépjármű az "J" (Juliett) állóhelyre
- Kecskemét (LHKE) Repülőbázis térképe, Napjainkban némileg már módosult az építkezések után, amelyek jelenleg is folytatódtak egy gyors guruló út építésével, amelyről harcászati repülőgépek fel és leszállás is végrehajtható. (forrás: hungaryairport.hu)
A nappali és éjjeli kiképzési repülések fontosak, a pilóták jártasságát fenn kell tartani, hiszen a repülés akárcsak a vezetés rutint és beidegződéseket is kíván, márpedig a képességet nem csak megszerezni, hanem szinten is szükséges tartani. A JAS-39 Gripen pilótáknak - a Gripen többfeladatú a JAS a Jakt (Vadász), Attack (Támadó), Spaning (Felderítő) szavak rövidítése - pedig a típus többfeladatúsága miatt egy MiG-29 „egyfeladatos” frontrepülőgép repülőgép-vezetőjénél lényegesen változatosabb repülési feladatokkal szükséges megbirkóznia.
- Szintén előző napi kép. A készültségi géppár 33-as lajstromszámú Gripen repülőgépe tér vissza egy "Tangó" vagyis gyakorló riasztásról.
- A 31-es volt a másik "keszi" A szárnyvégen lévő elavult AIM-9 Sidewinder "L I-1" változatú légiharc rakéták manőverező harcászati repülőgépek ellen már nehezen hoznának légigyőzelmet, de utas és teherszállító repülőgépek ellen több mint elégségesek. Ráadásul kettőt hordoznak a belőlük, és a 27mm-es Mauser gépágyú is töltve van.
A kiképzési repülések, feladatok és képességek fenntartásához elengedhetetlenek még akkor is ha létezik Gripen szimulátor és Svédországban akár kötelékben is lehet szimulátorozni.
Az éjszakai kiképzési repülések során begyakorolt eljárásokat a békeidős fegyveres készenléti szolgálatnak (szlengben keszinek), vagy esetleges háborús veszélyhelyzetben a nappali órákon kívül éjszaka is végre kell tudni hajtani.
- Gépátvétel. A repülőgép-vezetők a kritikus pontokon maguk is ellenőrzik a műszakiak után a légijárműveket.
- A gépátvétel során a látható a felvarrója a repülőgép-vezetőnek. Nos a felvarró nem Puma, hanem az 59/2. Dongó század emblémája látható rajta.
- Két pilóta és egy műszaki. Utóbbiak nélkül nem lenne repülés. Az egyik repülőgép vezetőn látható 59 EW feliratú felvarró ritka madár, mert az elektronikai harcra specializált csoport "védjegye".
A kiképzési repülésnél nemcsak a repülőgép-vezetők, hanem a műszakiaknak is elvégzendő feladatait vannak, akár természetes, akár villanyfénynél végzik a tevékenységüket.
- Az repülőgépek ellenőrzése sötétben, rossz időben, esőben és hóban is azonos elvárásokat támaszt.
- A pilóta már a repülőgépben a helyzetjelző fények világítanak, a felszállás előtti ellenőrzés utolsó szakaszában tart.
A média és spotternapon összesen két hullámban repültek a 59/1. Puma harcászati repülőszázad JAS-39 Gripen repülőgépei.
A repülések szünetében a VIII. számú lefedésben padok és a 44-es lajstromszámú kétüléses fogadta Delta változat várták a megjelenteket.
- A 44-es Delta a spotternapon már lefedésben pihent. Mellette az AGM-65 Maverick levegő-föld támadórakéta minkét változatának gyakorló verziója volt látható.
- A repeszromboló és a páncéltörő fejrészű rakétáknak a típusváltozata (G, illetve H) is eltérő.
- A "H" modifikáció gyakorlóváltozatnak CATM-65K a jelzése. Ezt a változatot nem lehet indítani a rakétamotor hiányában.
A mellékhelyiség nem a lefedésben volt, így átgyalogolva az épületben lévő tervtábláról megállapítható volt, hogy a repülőgépek hadrafoghatósága kiváló. A 14 darab repülőgépből egy volt Svédországban, a többi repülőgépből 11 volt repülőképes és csak kettő volt karbantartás, javítás alatt. A repülőgépek közül kettő a készültségi szolgálatot látta el és egy tartalék repülőgépük volt.
- Szemben a JAS-39 Griffel
- A modern repülőgépek infracsapdák (chaff) , radarzavaró műanyag/alumínium csíkok (flare) kilövésével is védekeznek a radarirányítású és hőkövető rakéták ellen. A csíkok különböző hosszúságuk is lehetnek így több hullámhosszt fednek le. Létezik vontatott radar és infracsapda is, ezek a mi harci gépeinkhez nem kerültek beszerzésre. Az infra és radarzavaró töltetek mérete eltérő, mint látható a képen.
- Közelről jobban látszik az eltérés. Nem minden JAS-39 van azonos számú zavarótöltet kazettával felszerelve. van ahol kettő van ahol három került beszerelésre. ezek modulárisak, tehát áthelyezhetőek egyik harci repülőgépről a másikra.
- A nagyjavítás után már LED fényszórók kerültek a régebbi változatú világítótestek helyére.
- Itt minden van, ami szem-száj ingere. A Headset csatlakozón lehet beszélni a pilótával a műszakiaknak. Az üzemanyag, fegyverzet, hidraulika, segédhajtómű, üzemanyag és más kapcsolók is láthatóak a paneleken. Az Ethernet-re lehet a számítógépet csatlakoztatni, és diagnosztizálni a Gripent.
- Az egyetlen Gripen, amely a felségjelzés nem a függőleges vezérsíkon van, a díszfestésű 40-es oldalszámú példány. Ott ugyanis az üvöltő Pumafej látható.
- Néhány különleges festés. A 40-es sajnos egyszer egy szegény őzzel is találkozott és emlékére van felfestve a négylábú állat a kabin alá, valamint 2015. március 20-án Svédországból Vidseli éleslövészetről hazafelé kellett meghibásodás miatt Kassán kényszerleszállás végrehajtani a repülőgéppel. Kassa városa stilizált címere ezért került fel a repülőgép oldalára.
- A repülőgépek már átlagosan 15-16 évesek, de fülkéjük plexije még szinte karcolásmentes, mutatva egyrészt a műszakiak és a pilóták odafigyelését és a lefedések fontosságát.
- Amíg a "kormos" Nagyvas állt szolgálatban, addig csak bámultuk az F-15-ös vagy F-16- repülőgépek szinte makulátlan égésterét. Az RD-33 hajtóműről ilyen képet nem lehetett csinálni. Nos ez a VOLVO RM12 típusú gázturbina, amely az amerikai GE F104J módosított változata.
- Az AIM-9 Sidewinder L I-1 gyakorló változata.
- A felirat szerint "target detektor", tehát működő hűtött infravörös fejrésszel rendelkezik. A dummy azt jelenti, hogy gyakorló változat.
- A "warhead guided missile /dummy" magyarul irányított gyakorló légiharc rakéta fejrésze.
- Négy JAS-39C együléses változat repülésre előkészítve várja a délutáni felszállásokat.
- Az első délutáni felszállásra készülő JAS-39 repülőgép taxizás közben a gurulóúton a futópálya felé.
- A 30-as felszállás közben. A utánégető bekapcsolva a forró gázok kavarognak a repülőgép mögött.
- A feladatra a központi póttartály mellett nem volt függesztmény felszerelve. A pilonokat Kecskeméten nem szokás leszerelni a repülőgépekről, legfeljebb a 43-as és 44-es Delta van, hogy négy helyett két pilonnal repül.
- A 30-as Puma is elemelkedett az anyaföldtől.
- Körülbelül egy óra múlva már a leszállásokat nézhettük végig. A 35-ös oldalszámú kétpontos talajérintése.
- A 30-as oldalszámú Gripen néhány másodperc múlva éri el a kecskeméti bázis nemrégen felújított pályáját.
- A 40-es lajstromú Gripen is lassan landol a feladat befejeztével.
- A földet érés pillanata
- A 40-es fékez a landolás után a futópályán.
- Este hat óra környékén már éjszakai sötétség volt, villanyfényben dolgozott a műszaki csapat a következő hullám előkészítésén. A pilóták már a repülőgépekben, lassan indulnak.
- Az első Gripen lassan ráfordul a gurulóútra.
- A repülőgép elgurul előttünk a sötétségben. Hátul az állóhelyeket megvilágítják a kandeláberekre szerelt lámpák.
- A guruló JAS-39-est jelzőfényei világítják meg.
- Az esti fények szépek voltak októberben.
- A felszállásnál nappal alig látható utánégető, vakító fehér lángcsóvává alakul át a szemünk számára.
A Gripenek repülésén kívül más légijárművekkel is találkozhattunk Kecskeméten.
- A Teve század két csapatszállító Aibus A319-112 típusú repülőgépe.
- A 604-es lajstromjelű repülőgép.
- A 605-ös lajstromú példány. A két repülőgép még évtizedekig kiszolgálhatja a honvédség szállítási feladatait.
- Egy kivont típus. Az AN-26-os az "üvöltő egér" 406-os lajstromú példánya.
- A 03-as lajstromú H-145M helikopterünk felszállása Kecskeméten. A "Hírös város" bázisán is szinte mindennapos az okostojások jelenléte, átrepülése.
- Az amerikai hadsereg UH-60M Blackhawk helikoptere is átrepült a bázis felett.
- A forgószárnyasoknál jóval magasabban is komoly légiforgalom zajlott. A Qatar Airways egyik repülőgépe szeli át az eget.
- Az Emirates egyik Airbus A380-as repülőgépe a koraesti órákban Kecskemét légterében.
Az éjszakai repülések azonban nem egyetlen napon, hanem általában egy héten 3-4 napon keresztül tartanak, így előző napon a kerítésen kívülről, kisebb fiaimmal néztük és fényképeztük a repülőgépek fel és leszállásait.
- A feledések előtt gurulnak el a felszállásra készülő Gripenek.
- Az első felszálló a 34-es lajstromú Gripen C
- Az októberi lenyugvó nap szépen festette meg a 34-es oldalát.
- Egy Gripen géppár még egymás mögött gurul.
- A 34-esen látható a RAFAEL Litening IIIE célzókonténere, amelynek külön függesztőhelye van a pilótafülke alatt. A jövőben valószínűleg erre a pilonra a Reccelite felderítő podját is függeszhetik majd a Gripenekre.
- A páros felszállásra készülő két repülőgép, egy C és egy D változat.
- A 604-es Airbus érkezett hazai repülőtérre a feladatának végrehajtása után.
- A HA-BFE lajstromú PA-28-121 Piper Cherokee Warrior 2018 óta repült Magyarországon. Gyári száma: 28-8416058.
- Az őszi madárrajok komoly veszélyt jelentenek a repülésre. Ez a kép körülbelül 7 óra felé készült közvetlenül a bázis mellett.
- Éjszakai kép a kerítésen kívülről. Készülődik a következő hullám.
- Gyorsul a futópályán a felszállási sebességre a JAS-39C Gripen
- Az orrkerék már a levegőben a főfutók még a betonon..
- A lángnyelv végignyal a futópályán
- A levegőben a JAS-39C.
A nappali és éjszakai repülések a minden évben szükségesek a képesség szintentartásához, a honvédelmi feladatok végrehajtásához, és békebeli körülmények között is hozzájárulnak, a magyar és a NATO légvédelmi feladatok, valamint a Chicagói egyezmény alapján a polgári repülés biztonságához.
- A Blogger háttérben a 40-es Gripennel.
A kiképzési repülésen részvételt köszönjük a Repülőbázis parancsnokának és a Kommunikációs Osztály munkatársainak.
- Gábor fiam komolyan fotózta a repüléseket.
- A pálya végén. Tomi inkább csak nézelődött.