Kiképzési repülések nappal és éjszaka a Kecskeméti Repülőbázison

dsc_4613m.jpg

A Kecskeméti MH.59 Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis 2021. október 27-én a járványügyi szabályok betartása mellett megnyitotta kapuit a repülőfotósok és a média újságírói előtt, hogy a déli óráktól az éjszakai repülősek végig dokumentálhassák a légi haderőnem egyetlen merevszárnyú, hangsebesség felett is repülhető típusával a JAS-39 Gripen többfeladatú harci gépekkel végrehajtott kiképzési repüléseket.

dsc_4245m.jpg

  • A 44-es oldalszámú kétüléses Delta landolás közben. A kép előző nap készült.

A repülésekre a kecskeméti Repülőbázis parancsnoka engedélyezte limitált számú 70 fő körüli fotós (újságíró és spotter) beengedését. A korlátozott létszámot résztvevők biztonsági felügyelete és a járványügyi előírások indokolták.

dsc_4412m.jpg

  • Kecskeméti anzix. Az irányítótorony és a lefedések. Manapság már el lehet gondolkodni, hogy okosabb lett volna olyan hangárok építése, ahol a repülőgépeket indítani is lehetséges, ez a műszakiak részére komoly segítséget jelentett volna, szél, eső, vagy éppen hőgutamentesen felkészíteni a repülőgépeket.

 muszeres-lhke.jpg

  • Az ICAO műszeres megközelítési térképe Kecskemét Repülőbázisra (LHKE). Forrás: kormany.hu

dsc_4467m.jpg

  • A délutáni feladatokra már a repülőgépek már előkészítve vártak az apronon.

mp_20211027_161039.jpg

A 32-es lajstromszámú Gripent vontatja a Volvo 2x2-es tehergépjármű az "J" (Juliett) állóhelyre

 

lhke-g.jpg

  • Kecskemét (LHKE) Repülőbázis térképe, Napkainkban némieg már modosult az építkezések után, amelyek jelenleg is folytatódak egy gyorsguruló út építésével, amelyről harcászati repülőgépek fel és leszállás is végrehajtható. (forrás: hungaryairport.hu)

A nappali és éjjeli kiképzési repülések fontosak, a pilóták jártasságát fenn kell tartani, hiszen a repülés akárcsak a vezetés rutint és beidegződéseket is kíván, márpedig a képességet nem csak megszerezni, hanem szinten is szükséges tartani.  A JAS-39 Gripen pilótáknak - a Gripen  többfeladatú a JAS a Jakt (Vadász), Attack (Támadó), Spaning (Felderítő) szavak rövidítése - pedig a típus többfeladatúsága miatt egy MiG-29 „egyfeladatos” frontrepülőgép repülőgép-vezetőjénél lényegesen változatosabb repülési feladatokkal szükséges megbirkóznia.

dsc_4023m.jpg

  •  Szintén előző napi kép. A készültségi géppár 33-as lajstromszámú Gripen repülőgépe tér vissza egy "Tangó" vagyis gyakorló riasztásról.

dsc_4047m.jpg

  • A 31-es volt a másik "keszi" A szárnyvégen lévő elavult AIM-9 Sidewinder "L I-1" változatú légiharc rakéták manőverező harcászati repülőgépek ellen már nehezen hoznának légigyőzelmet, de utas és teherszállító repülőgépek ellen több mint elégségesek. Ráadásul kettőt hordoznak a belőlük, és a 27mm-es Mauser gépágyú is töltve van. 

A kiképzési repülések, feladatok és képességek fenntartásához elengedhetetlenek még akkor is ha létezik Gripen szimulátor és Svédországban akár kötelékben is lehet szimulátorozni.

Az éjszakai kiképzési repülések során begyakorolt eljárásokat a békeidős fegyveres készenléti szolgálatnak (szlengben keszinek), vagy esetleges háborús veszélyhelyzetben a nappali órákon kívül éjszaka is végre kell tudni hajtani.

dsc_4593m.jpg

  •  Gépátvétel. A repülőgép-vezetők a kritikus pontokon maguk is ellenőrzik a műszakiak után a légijárműveket.

dsc_4638m.jpg

  • A gépátvétel során a látható a felvarrója a repülőgép-vezetőnek. Nos a felvarró nem Puma, hanem az 59/2. Dongó század emblémája látható rajta.

dsc_4585m.jpg

  • Két pilóta és egy műszaki. Utóbbiak nélkül nem lenne repülés. Az egyik repülőgép vezetőn látható 59 EW feliratú felvarró ritka madár, mert az elektronikai harcra specializált csoport "védjegye". 

A kiképzési repülésnél nemcsak a repülőgép-vezetők, hanem a műszakiaknak is elvégzendő feladatait vannak, akár természetes, akár villanyfénynél végzik a tevékenységüket.

dsc_5056m_1.jpg

  • Az repülőgépek ellenőrzése sötétben, rossz időben, esőben és hóban is azonos elvárásokat támaszt.  

dsc_5068m.jpg

  • A pilóta már a repülőgépben a helyzetjelző fények világítanak, a felszállás előtti ellenőrzés utolsó szakaszában tart.

A média és spotternapon összesen két hullámban repültek a 59/1. Puma harcászati repülőszázad JAS-39 Gripen repülőgépei.

A repülések szünetében a VIII. számú lefedésben padok és a 44-es lajstromszámú kétüléses fogadta Delta változat várták a megjelenteket.

mp_20211027_180613_1.jpg

  • A 44-es Delta a spotternapon már lefedésben pihent. Mellette az AGM-65 Maverick levegő-föld támadórakéta minkét változatának gyakorló verziója volt látható. 

mp_20211027_180522_1.jpg

  • A repeszromboló és a páncéltörő fejrészű rakétáknak a típusváltozata (G, illetve H) is eltérő. 

dsc_4907m.jpg

  • A "H" modifikáció gyakorlóváltozatnak CATM-65K a jelzése. Ezt a változatot nem lehet indítani a rakétamotor hiányában.

A mellékhelyiség nem a lefedésben volt, így átgyalogolva az épületben lévő tervtábláról megállapítható volt, hogy a repülőgépek hadrafoghatósága kiváló. A 14 darab repülőgépből egy volt Svédországban, a többi repülőgépből 11 volt repülőképes és csak kettő volt karbantartás, javítás alatt. A repülőgépek közül kettő a készültségi szolgálatot látta el és egy tartalék repülőgépük volt.

dsc_4533m.jpg

  • Szemben a JAS-39 Griffel 

dsc_4506m.jpg

  • A modern repülőgépek infracsapdák (chaff) , radarzavaró műanyag/alumínium csíkok (flare) kilövésével is védekeznek a radarirányítású és hőkövető rakéták ellen. A csíkok különböző hosszúságuk is lehetnek így több hullámhosszt fednek le. Létezik vontatott radar és infracsapda is, ezek a mi harci gépeinkhez nem kerültek beszerzésre. Az infra és radarzavaró töltetek mérete eltérő, mint látható a képen.

dsc_4511m.jpg

  • Közelről jobban látszik az eltérés. Nem minden JAS-39 van azonos számú zavarótöltet kazettával felszerelve. van ahol kettő van ahol három került beszerelésre. ezek modulárisak, tehát áthelyezhetőek egyik harci repülőgépről a másikra. 

dsc_4499m.jpg

  • A nagyjavítás után már LED fényszórók kerültek a régebbi változatú világítótestek helyére. 

dsc_4502m.jpg

  • Itt minden van, ami szem-száj ingere. A Headset csatlakozón lehet beszélni a pilótával a műszakiaknak. Az üzemanyag, fegyverzet, hidraulika, segédhajtómű, üzemanyag és más kapcsolók is láthatóak a paneleken. Az Ethernet-re lehet a számítógépet csatlakoztatni, és diagnosztizálni a Gripent. 

dsc_4515m_1.jpg

  • Az egyetlen Gripen, amely a felségjelzés nem a függőleges vezérsíkon van, a díszfestésű 40-es oldalszámú példány. Ott ugyanis az üvöltő Pumafej látható.

dsc_4496m.jpg

  • Néhány különleges festés. A 40-es sajnos egyszer egy szegény őzzel is találkozott és emlékére van felfestve a négylábú állat a kabin alá, valamint 2015. március 20-án Svédországból Vidseli éleslövészetről hazafelé kellett meghibásodás miatt Kassán kényszerleszállás végrehajtani a repülőgéppel. Kassa városa stilizált címere ezért került fel a repülőgép oldalára.

dsc_4544m.jpg

  • A repülőgépek már átlagosan 15-16 évesek, de fülkéjük plexije még szinte karcolásmentes, mutatva egyrészt a műszakiak és a pilóták odafigyelését és a lefedések fontosságát. 

dsc_4522m.jpg

  • Amíg a "kormos" Nagyvas állt szolgálatban, addig csak bámultuk az F-15-ös vagy F-16- repülőgépek szinte makulátlan égésterét. Az RD-33 hajtóműről ilyen képet nem lehetett csinálni. Nos ez a VOLVO RM12 típusú gázturbina, amely az amerikai  GE  F104J módosított változata.

dsc_4488m_1.jpg

  • Az AIM-9 Sidewinder L I-1 gyakorló változata. 

dsc_4524m.jpg

  • A felirat szerint "target detektor", tehát működő hűtött infravörös fejrésszel rendelkezik. A dummy azt jelenti, hogy gyakorló változat. 

dsc_4525m.jpg

  • A "warhead guided missile /dummy" magyarul irányított gyakorló légiharc rakéta fejrésze. 

dsc_4458m_1.jpg

  • Négy JAS-39C együléses változat repülésre előkészítve várja a délutáni felszállásokat. 

dsc_4662m.jpg

  • Az első délutáni felszállásra készülő JAS-39 repülőgép taxizás közben a gurulóúton a futópálya felé.

dsc_4738m_1.jpg

  • A 30-as felszállás közben. A utánégető bekapcsolva a forró gázok kavarognak a repülőgép mögött. 

dsc_4748m_1.jpg

  • A feladatra a központi póttartály mellett nem volt függesztmény felszerelve. A pilonokat Kecskeméten nem szokás leszerelni a repülőgépekről, legfeljebb a 43-as és 44-es Delta van, hogy négy helyett két pilonnal repül. 

dsc_4758m.jpg

  • A 30-as Puma is elemelkedett az anyaföldtől. 

dsc_4807m.jpg

  • Körülbelül egy óra múlva már a leszállásokat nézhettük végig. A 35-ös oldalszámú kétpontos talajérintése. 

dsc_4838m.jpg

  • A 30-as oldalszámú Gripen néhány másodperc múlva éri el a kecskeméti bázis nemrégen felújított pályáját. 

dsc_4855m_1.jpg

  • A 40-es lajstromú Gripen is lassan landol a feladat befejeztével. 

dsc_4859m.jpg

  • A földet érés pillanata 

dsc_4872m.jpg

  • A 40-es fékez a landolás után a futópályán. 

dsc_5108m_1.jpg

  • Este hat óra környékén már éjszakai sötétség volt, villanyfényben dolgozott a műszaki csapat a következő hullám előkészítésén. A pilóták már a repülőgépekben, lassan indulnak. 

dsc_5126m_2.jpg

  • Az első Gripen lassan ráfordul a gurulóútra. 

dsc_5136m.jpg

  • A repülőgép elgurul előttünk a sötétségben. Hátul az állóhelyeket megvilágítják a kandeláberekre szerelt lámpák. 

dsc_5012m.jpg

  • A guruló JAS-39-est jelzőfényei világítják meg.  

dsc_5016m.jpg

  • Az esti fények szépek voltak októberben. 

dsc_5177m.jpg

  • A felszállásnál nappal alig látható utánégető, vakító fehér lángcsóvává alakul át a szemünk számára. 

A Gripenek repülésén kívül más légijárművekkel is találkozhattunk Kecskeméten.

dsc_4408m.jpg

  • A Teve század két csapatszállító Aibus A319-112 típusú repülőgépe. 

dsc_4442m.jpg

  • A 604-es lajstromjelű repülőgép. 

dsc_4425m.jpg

  • A 605-ös lajstromú példány. A két repülőgép még évtizedekig kiszolgálhatja a honvédség szállítási feladatait. 

dsc_4457m.jpg

  • Egy kivont típus. Az AN-26-os az "üvöltő egér" 406-os lajstromú példánya. 

dsc_4570m.jpg

  • A 03-as lajstromú H-145M helikopterünk felszállása Kecskeméten. A "Hírös város" bázisán is szinte mindennapos az okostojások jelenléte, átrepülése. 

dsc_4550m.jpg

  • Az amerikai hadsereg UH-60M Blackhawk helikoptere is átrepült a bázis felett. 

dsc_4887m.jpg

  • A forgószárnyasoknál jóval magasabban is komoly légiforgalom zajlott. A Qatar Airways egyik repülőgépe szeli át az eget. 

dsc_4905m_1.jpg

  • Az Emirates egyik Airbus A380-as repülőgépe a koraesti órákban Kecskemét légterében. 

Az éjszakai repülések azonban nem egyetlen napon, hanem általában egy héten 3-4 napon keresztül tartanak, így előző napon a kerítésen kívülről, kisebb fiaimmal néztük és fényképeztük a repülőgépek fel és leszállásait.

dsc_4113m.jpg

  • A feledések előtt gurulnak el a felszállásra készülő Gripenek. 

dsc_4118m.jpg

  • Az első felszálló a 34-es lajstromú Gripen C

dsc_4120m.jpg

  • Az októberi lenyugvó nap szépen festette meg a 34-es oldalát. 

dsc_4125m.jpg

  • Egy Gripen géppár még egymás mögött gurul. 

dsc_4131m.jpg

  • A 34-esen látható a RAFAEL Litening IIIE célzókonténere, amelynek külön függesztőhelye van a pilótafülke alatt. A jövőben valószínűleg erre a pilonra a Reccelite felderítő podját is függeszhetik majd a Gripenekre. 

dsc_4152m.jpg

  • A páros felszállásra készülő két repülőgép, egy C és egy D változat. 

dsc_4328m.jpg

  • A 604-es Airbus érkezett hazai repülőtérre a feladatának végrehajtása után. 

dsc_4101m_1.jpg

  • A HA-BFE lajstromú PA-28-121 Piper Cherokee Warrior 2018 óta repült Magyarországon. Gyári száma: 28-8416058.  

dsc_4359m_1.jpg

  • Az őszi madárrajok komoly veszélyt jelentenek a repülésre. Ez a kép körülbelül 7 óra felé készült közvetlenül a bázis mellett. 

dsc_4362m.jpg

  • Éjszakai kép a kerítésen kívülről. Készülődik a következő hullám. 

dsc_4370m.jpg

  • Gyorsul a futópályán a felszállási sebességre a JAS-39C Gripen 

dsc_4374m.jpg

  • Az orrkerék már a levegőben a főfutók még a betonon.. 

dsc_4375m.jpg

  • A lángnyelv végignyal a futópályán 

dsc_4405m.jpg

  • A levegőben a JAS-39C.

A nappali és éjszakai repülések a minden évben szükségesek a képesség szintentartásához, a honvédelmi feladatok végrehajtásához, és békebeli körülmények között is hozzájárulnak, a magyar és a NATO légvédelmi feladatok, valamint a Chicagói egyezmény alapján a polgári repülés biztonságához.

mp_20211027_143307.jpg

  • A Blogger háttérben a 40-es Gripennel.

A kiképzési repülésen részvételt köszönjük a Repülőbázis parancsnokának és a Kommunikációs Osztály munkatársainak.

dsc_4237m.jpg

  • Gábor fiam komolyan fotózta a repüléseket. 

dsc_4307m.jpg

  • A pálya végén. Tomi inkább csak nézelődött.

dsc_4308m.jpg