Puma a vezérsíkon, új díszfestett repülőgép a Kecskeméti Flottában.
A Magyar Honvédség vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár 1. Harcászati "Puma" repülőszázadának 30-as számú együléses JAS-39C (EBS-HU) repülőgépe a NATO Tiger Meet idei rendezvényére új díszfestést kapott. A díszfestés valójában matrica, hasonló anyagból, de hazai szállítótól, mint amelyek a csehek Gripen repülőgépeit díszítik hosszú évek alatt.
- A Puma század logója (a közelmúltig, 59/1 TFS, jelenleg, 101/1 AS) natotigers.org
- A díszfestett 30-as "svanc" magyar oldala..
- A jelmondat a másik oldalán a függőleges vezérsíknak, angolul. Több változatban lehetett lefordítani, elsősorban a kísérő angol megfelelője volt kérdéses, de az "escort" a repülésben is sok országban kíséretet jelent, amíg a "follow" követést.
- A 30-as repülésre felkészítésre vontatják.
- Ezen a képen már az első felszállására taxizik az matricázott repülőgép. A kérdés, hogy az APU (segédhajtómű) hőkibocsájtását meddig bírja a matrica. A cseh tapasztalatok mindenesetre biztatóak.
A 2023-as Tiger Meet szeptember 29 és október 14 között kerül megtartásra az olaszországi Gioia de Colle repülőbázison. A magyar kontingens öt darab JAS-39 repülőgéppel vesz részt a rendezvényen.
- A repülőüzem a díszfestett Gripen mellett is zajlott. Több hullámban repültek a kecskeméti hajózók a nap során.
- A 34-es oldalszámú JAS-39C felszállása Kecskeméten.
- A 43-as az idősebb kétüléses Delta Gripne, a 44-es a súlyosan megrongálódott 42-es helyett kaptuk Svédországból.
- A 34-es repülésre előkészítve.
- A magyar Gripenek 2030-35 körül még rendszerben állhatnak. Jelenleg kis szóródással cca. életútjuk felénél vannak
- Ezen a repülőgépen még a régi felirat, 59th TFW, amely magyarul 59. vadászrepülő ezredet jelent.
- Itt már az új festés. 101th AW. Ez érdekes, mert repülődandár kevés kivétellel általában nincs a NATO tagoknál. A repülőezred (Wing) a terminologia. Az AW Air Winget jelent, amely az repülőezred pontos fordítása. Az AW más tagországoknál azonban általában Airlift Wing, vagyis szállítórepülő ezredet jelent.
A díszfestést a függőleges vezérsíkon az un. Tiger Tail-on látható, ahol a Pumafej mellett feltüntetésre került a Pumák jelmondata: Vezérünk a bátorság, kísérőnk a szerencse!. A repülőgép jobb és bal oldalán a felirat eltérő nyelveken, magyarul illetve angolul került felmatricázásra. A szép munka Pozsgay Gyula illusztrátor és író munkáját dicséri.
- A 30-as előtt a 40-es repülőgép függőleges vezérsíkja került megfestésre, egy teljesen más stílus alapján. Nekem ez a festés közelebb áll az ízlésvilágomhoz, de a 30-as látványosabb és színesebb.A festett üzemanyag póttartályokat mindkét repülőgépre fel lehet szerelni.
- A 30-as előkészítés után várja a pilótáját a berepülésre. A berepülés célja többek között a fólia repülés utáni vizsgálata.
- Lassan a futópályára fordult a 30-as
- Az talajtól elrugaszkodás pillanata.
- Itt már a levegőben. A nemzeti felségjel a függőleges vezérsík alá került.
- A három felszállt Gripen alakzatban húzott át a repülőtér felett.
- A 30-as leszállás közben.