Volt egyszer egy NATO hadügyminiszteri találkozó 2008-ban Magyarországon

pa105039m.jpg

2008 október 9-10-én rendeztek NATO hadügyminiszteri találkozót Magyarországon. Az akkor még Ferihegynek hívott nemzetközi repülőterünk komoly katonai VIP légiforgalmat bonyolított le, bár akkor még nem voltak Falcon7x repülőgépeink, és a külügyminisztert sem Szijjártónak hívták aki többet repült mostanában, mint egy átlagos Gripen pilóta. A diplomácia és a katonadiplomácia ennek ellenére működött.

nato-logo.JPG

  • A NATO logója

Magyarország addigi egyik legnagyobb diplomáciai eseménye volt a NATO védelmi miniszteri találkozó, amelyen 42 védelmi miniszter és csaknem hétszáz külföldi vendég vett.

20090508_081009c-007.jpg

  • A budapesti  NATO csúcstalálkozó csoportképe

Magyarország kilencéves NATO-tagsága óta először rendezték Magyarországon a védelmi miniszteri találkozót. Nemcsak a 26 NATO tagállam miniszterei, hanem például a szövetség műveleteiben részt vevő országok is jelen voltak. A 42 ország delegációja, mintegy hétszáz ember érkezett repülőgéppel Budapestre.

20090508_081009a-027.jpg

  • Az Országházon is a Észak-Atlanti Szerződés lobogóját fújta a szél. Hivatalosan ugyanis ezt jelenti a NATO.

Minden küldöttséget az adott ország védelmi minisztere vezette de sok tagországból a vezérkari főnök is elkísérte delegációját. A NATO-n kívüli országok közül itt volt például Afganisztán, Ausztrália, Izland, Új-Zéland, Szingapúr, Jordánia, az Egyesült Arab Emirátusok, Macedónia, Azerbajdzsán, Grúzia, Albánia, Horvátország, Ukrajna és Svédország védelmi minisztere is.

nato-logo2.JPG

  • A NATO logója más kivitelben, a NATO és OTAN felirat azonos, egyik angol a másik francia nyelven.

A küldöttségek repülőgépeiről készült a következő összeállítás. Sajnos nem minden repülőgépet sikerült lencsevégre kapni.

pa105026m.jpg

  • A Boeing E-4B „Nightwatch” a 747-200B  átépített változata. Négy darab áll szolgálatban. A köznyelv „végítélet-repülőgépeknek” (doomsday plane) hívja. A legmagasabb rendfokozatú katonák, valamint állami tisztségviselők parancsnoki központja amelyet nukleáris háború idején használnának. Ezeknek az embereknek a csoportját az amerikai katonai terminológia: NCA (National Command Authority) néven is nevezi.

pa105039m.jpg

  • A gép elsődleges feladata egy olyan nehezen megtalálható (és eltalálható) helyszín biztosítása volt, ahonnan az NCA egy atomháború esetén irányíthatja az ellencsapást. Napjainkban már az orosz fenyegetés csökkenésével a flotta feladata a egy természeti katasztrófát követő koordinációs feladat lett az amerikai katasztrófavédelmi ügynökség, a  FEMA irányítása alatt. A megújult feladatra már nem Parancsközpontnak, hanem NAOC-nak National Airborne Operations Center  „országos repülő műveleti központ"-nak nevezik.

pa105061m.jpg

  • A repülőgépek támaszpontja Nebraskában lévő Offut repülőbázis, azon belül az 55. ezred 1. légi-vezénylési és - irányítási századába tartoznak (1st Airborne Command Control Squadron, 55th Wing). 2017. júniusban egy tornádó megrongált két E–4B-t, amelyek helyreállítása három hónapba és 8 millió dollárba került.

pa094951m.jpg

  • A Brit Királyi Légierő Bae 146.C.3 repülőgépe, amelynek polgári neve régebben, Hawker 146, illetve Avro Regional Jet (ARJ) is volt. A repülőszleng "Minijumbó" néven is emlegeti. 1978 és 2001 között gyártották a típust, és 387 darab készült. A RAF  32. northolti repülőszázada repüli két változatban. Az egyik verzió CC.Mk.2 amely VIP szállításra készült, a másik a C.Mk.3 amely utas és teherszállító változat.

pa105071m.jpg

  • A repülőgép ZE701 lajstromszámú VIP szállítóváltozat. A királyi család is rendszeresen repül a típussal. A repülőgépen látható a rakéták elleni  védelem eszközei, radar besugárzásra és rakétaindításra figyelmeztető rendszer, és a DIRCM (olyan lézeres rendszer amely a támadó hőkövető, infravörös rakéták fejrészében működésképtelenné teszi a hőkövető érzékelőt.)

pa094967m.jpg

  • A Német Légierő 10+26 lajstromszámú A310-304MRTT változata hozta a német küldöttséget a csúcstalálkozóra. A repülőgép átépítés, az 522 gyári számot viselte, és 32,1 évet repült. Eredetileg F-WWC volt a tesztrepülések során a francia lajstromjele. A repülőgép jelenleg tartós tároláson van.

pa105163m.jpg

  • A Luftwaffe 10+26-os Airbus MRTT csapatszállító és légi utántöltő repülőgépe emelkedik Ferihegyről. Az MRTT változatból összesen hat darab épült, ebből négy a német kanadai királyi légierő részére. A repülőgépből CC-150 Polaris néven még öt darab került később a juharleveles ország légierőhöz. A 210 utas vagy  36 tonnányi teherszállítás mellett a szárnyakra erősített tankolóberendezés segítségével tanker konfigurációban 40 tonna üzemanyagot tud átadni más hajlékonycsöves tankolási móddal repülőgépek számára. Az MRTT-k napjainkban már a jóval nagyobb A330-as repülőgépek alapjára épülnek és nyolc országban teljesítenek szolgálatot és további hat nemzet várja a repülőgépeket.

pa105096m.jpg

  • A Német Légierő is rendelkezett üzleti repülőgéppel. A hadügyminiszter nem az MRTT-n utazott, hanem a 12+06 lajstromszámú Bombardier CL-600-2A12 Challanger 601 típusú repülőgéppel. A repülőgépet azonban 2011-ben kivonta a Luftwaffe állományából, helyette a 700-as típusváltozatból áll napjainkban hat példány szolgálatban.

pa094811m.jpg

  • Az Olasz Légierő VIP szállító repülőgépként használt Airbus A319-ese. A római Ciampinó repülőtérre települt 31."Carmelo Riati" stormo üzemelteti.

medagliacarmeloraiti.JPG

  • 1941. április 3-án Cant Z 506B M.M. 45226 tengerészeti felderítő repülőgépet  egy ellenséges repülőgép-hordozó felkutatása során műveletben három vadászgép támadta meg, és Carmelo Riatti a harcban súlyosan megsebesült az egyik lábán és az egyik karján, de folytatta a tüzelést torony géppuskájával, és sikerült lelőnie egy ellenfelét, de egy másik repülőgép lövedéke halálosan megsebesítette. A túlélők 18 óra tengeren töltött idő után az algériai partoknál, Damous közelében kötöttek ki, ahonnan visszatértek Olaszországba.

pa105144m.jpg

  • Az ezred 39. gruppo-ja (század)  három Airbus A319CJ-t és két Falcon 50-es repülőgépet üzemeltet. Az Airbus repülőgépek lajstromszámai: MM62174, MM62209 és MM62243

pa094800m.jpg

  • Belgium nem rendelkezik Önálló Légierővel, a Légi Komponens (Luchtcomponent) 2002-ban alakult a Légierő összhaderőnemi parancsoksághoz csatolásával, hasonlóan Magyarországhoz, ahol szintén haderőnem szintű, de nincs önálló parancsnoksága a repülőerőknek. A belgák kettő-kettő darab Embraer típusú E135LR illet E145LR repülőgéppel bonyolították VIP szállítási feladatukat.  A CE-02 lajstromú 135LR járt Magyarországon a NATO csúcson. A repülőgép 480-as gyári számmal készült.

pa105116m.jpg

  • A négy brazil repülőgépek 2020.decemberben leállították, ahogy már 2017-ben két A310-200 csapatszállító repülőgépüket is és azóta egy Dassault Falcon 900B üzleti repülőgépet használnak a küldöttségek szállítására. 

pa095012m.jpg

  • A Spanyol Légierő nagyobb számú VIP repülőflottát tart fenn, két Airbus A310-400 és öt Dassault Falcon 900B típusú repülőgéppel. A T18-5 lajstromszámú és 45-44 oldalszámú Falcon több esetben a Spanyol királyi családot is szállította.

pa105066m.jpg

  • A Dassault Falcon 900B típus 15 ország, érdekesség, hogy köztük az Orosz Légierőben is VIP szállító repülőgép. 1984-ben volt első repülése és napjainkban is lehetséges rendelni modernizált változatát. A repülőgép nagyobb a Magyar Légi Haderőnem 7X típusánál 18 utasra ülésezett változata is létezik. Sebessége elérheti a 950km/órát hatótávolsága nyolc utassal 7800 km.

pa105128m.jpg

  • A Portugál Légierő kicsit fapadosabb 17403-as lajstromszámú Dassault Falcon 50 repülőgépe.A típust mintegy 50 ország üzemelteti. A 221-es gyári számú repülőgép a két Falcon 50-es egyike amelyet az Escadura 504 (század) "Linces" repül. A két repülőgépet 1989-ben és 91-ben vásárolták. A repülőgépeket a Aeródromo de Trânsito Nº 1, AT1 repülőtérről Lisszabonból repülik.

pa094924m.jpg

  • A Holland Királyi Légierő napjainkra már kivonta a Fokker 50 repülőgépeit. Az 50-es a 27-es Friendship továbbfejlesztett változata volt, és 1985. decemberben repült először, sorozatgyártása pedig 1987-ben indult. 1997-ig 213 darabot gyártottak és hat ország állította hadrendbe csapatszállító repülőgépként, vagy két tucat légitársaság mellett. A szingapúri és perui légierő napjainkban is repüli a típust.

pa105080m.jpg

Koninklijke Luchtmacht két darab Fokker 50-es és négy 60-as változatot repült. Az 50-est a 334. szállítórepülő század 25-30 fős székezéssel üzemeltette.A típust az amerikai C-130 Hercules váltotta. A képen látható repülőgép 20287 gyári számmal készült 1993-ban és U-6 lajstromszámmal repült a németalföldieknél. A 2012-es hadrendből kivonása után 2014-ben eladták Perunak ahol AE568 lajstromszámmal volt hadrendben.

fokker_50_netherlands_air_force_an1958398.jpg

  • A veterán Fokker 50-es perui színekben tengerészeti lajstromjellel. (forrás: jetphotos.com)

pa095023m.jpg

  • A Lengyel Légierőnek 2008-ban még Varsó Okacije repülőterén még volt VIP repülőszázada, amely a Tu-154M és JAK-40 típust repülte, több W-3 illetve Mi-8 helikopter mellett. A képen az egyik Jak-40 látható,amelyet az 1960-es években terveztek és 1981-ig 1011 darabot gyártottak. Ezekből 21 darab veszett el különféle balesetekben, elsősorban humán faktor, vagy elkerülhető műszaki problémák miatt. Két évvel később a szmolenszki légikatasztrófa előtt történt, ahol Lengyelország szinte teljes politikai és katonai vezetése mellett több egyházi főpap és kulturális szereplő is életét vesztette. Utána lévő vizsgálatot követően oszlatták fel az egységet. Jelenleg a Lengyel Köztársaság VIP szállításra csak nyugati típusokat,egy darab Boeing 737-800NG MAX-ot és két brazil gyártású Embraer 175-ös repülőgépet használ.

pa094805m.jpg

  • A Szlovák Légierő okosban oldotta meg. Pozsony még autóval is két óra Budapesttől, tehát a Malackai szállítórepülők egyik L-410 repülőgépükkel reptették hadügyminiszterüket Budapestre. 

pa105109m.jpg

  • A 2311-es lajstromszámú VIP kialakítású L-410 Turbolet cseh gyártású repülőgép a kunovicei repülőgyár terméke. 1971-től több mint 1000 darabot készítettek és még a közelmúltban is gyártottak L-410UVP repülőgépeket az Orosz Légierő számára. A szlovákok hét darabot (1 db L410FG, 1 db L-410UVP-T, 2 db L-410UVP-E, 2 db L-410UVP-E20 és 1 db L-410UVP-S) tartanak hadrendben. A képen látható példány az két UVP-E változat egyike. Ezt a repülőgépet később átfestették.

let410.JPG

  • A 2311-es jelenlegi festése szürke rejtőszín. (forrás: planephotos.net)

pa105121m.jpg

  • Az amerikai légierőnek Gulfstream Aerospace C-37A Gulfstream V (G-V) repülőgépe.Az abszolút üzleti repülőgép kategóriájú típus festése alapján sem vonja magára a figyelmet, egy kölcsönözhető bizniszjet képét mutatja. A gyári száma 645-ös. A C-37A 14-19 fős konfigurációban 2-4 fős személyzettel repülhető. hatótávolsága  kicsivel meghaladja a 12ezer km-t és repülési magassága eléri a 15000 métert, tehát a polgári légiforgalom felett majd 900km-es sebességgel repülhet.

pa094866m.jpg

  • A Budapest Air Service egyik bérelhető repülőgépe az HA-FAI lajstromú Embraer 120RT Brasilia.  Vélhetően szintén igénybevették VIP szállításra a NATO csúcson. Ez a repülőgép a 123-as gyártási számú és a magyar társasághoz 2005-ben érkezett. 2021. júliustól tároláson van.

pa195255m.jpg

  • A HA-FAL lajstromú Embraer azonos típus, de más ER (extended range - hosszabb hatótávolságú) változat.Gyári száma 176-os. 2008. májustól tartozik a Budapest Air Service flottájába, és napjainkban szintén leállításra került 2021. augusztusban.

pa105078m.jpg

  • A HA-FAI emelkedés közben. Valószínű a NATO csúcs után vitte az utasait hazafelé. A Embraer 120 Brasilia típust 1983 és 2001 között gyártották és 354 darab készült belőlük. A két pilótánk és utaskísérő mellett, legnagyobb befogadóképességű székezéssel 30 utast lehet vele szállítani,