Szent István napi légiparádé, új típusok, régi tradíció 2024.

dsc_6640m_1.jpg

Amint már mostanában lenni szokott, hazánk hosszan regnáló kormányzata minden eddiginél látványosabb és légiparádét ígért  augusztus 20-ra István királyunk és az új kenyér ünnepére.

dsc_7432m.jpg

  • A kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár JAS-39 Gripen harci repülőgépei alkották a nyitóköteléket.

dsc_7449m_1.jpg

  • A 605-os oldalszámú Airbus A319-112 csapatszállító repülőgép is áthúzott kétszer a Duna felett. Hamarosan igazi "rámpás" csapatszállító repülőgépek az Embraer KC390-esek is erősítik a légiszállító fegyvernemet

Nézzük mi valósult meg az elképzelésből.A nyítókép egyben a tisztavatás díszelgő köteléke is volt három darab JAS-39 Gripen harci repülőgép szoros kötelékben áthúzása a szárnyak végén lévő függesztőpontokon Smokewinder-el, amely a látványos füstöt produkálta. Ezekből néhány éve szerzett be valószínűleg hat darabot a Honvédség. A légiparádé nyitóköteléke viszont öt darab JAS-39 Gripen köteléke volt a Duna felett. Kötelék szépen tartotta az alakzatot.A 44-es JAS-39D mellett négy harci a 30,39,37 és 34-es lajstromszámú repült.

Utána az csapatszállító repülőgépként aposztrofált 605 lajstromszámú A319-112 repülőgép áthúzása következett. Egy újabb szoros alakzatban Zlin oktató repülőgépekből álló gyémánt alakzat repült a Duna felett. Kettő-kettő Z143 LSi és 242L változatból állt a kötelék. Az oldalszámaik: 28,26,21,25. A helikopteres fegyvernem öt H145M többcélú helikopterköteléke követte a repülőgépeket, majd a következő alakzatban a vezérgép egy MI-24P harci helikoptert kísért kettő H225M közepes szállító helikopter.

dsc_7506m.jpg

  • A szolnoki Zlin kötelék a MOL toronynál. 

dsc_7515m_1.jpg

  • A Citadella előtt követve a Duna medrét.

dsc_6565m_2.jpg

  • A kötelékben kettő-kettő darab LSi-143 és 242L típusú cseh gyártmányú repülőgép volt. A két típusból nyolc repülőgép elegendő az alapkiképzése.

dsc_7535m.jpg

  • A repülőgépek sziuletje a másik oldalról fotózva.

dsc_7552m.jpg

  • Az Airbus H145M helikopterek köteléke. A 20 darab forgószárnyasból egy sajnos már veszteség, két hajózója hősi halált halt. Nem a forgószárnyasok, hanem a humán faktor okozta a tragédiát.  A H145M megbízható, alacsony karbantartási költséget kívánó típus.

dsc_6579m_2.jpg

  • A gyakorlónapon a másik oldalról. Sajnos a H145M bár többfeladatú és nagyon sok mindenre lehet felhasználni, nem szereti az esőt és a hideget. Ez a helikopter egy katonai célokra is felhasználható, de átalakított polgári forgószárnyas, tehát nem is lehet egy lapon említeni egy UH-60 Blackhawk helikopterrel.

dsc_7563m_1.jpg

  • A Margit-hídnál a H145M "okostojás" kötelék.

dsc_7593m_1.jpg

  • MI-24P harci a vezér és kettő darab H225M a kísérő közepes szállító helikopter a kísérő.

dsc_6618m.jpg

  • A Mi-24P helikoptereket a kormányzat tervei szerint Csádba vinnék támogatni a magyar kontingenset. Erről csak annyit, hogy elegendő pótalkatrész nincs, valamint irányított és nem irányított rakétafegyverzet sincs a csatahelikopterekhez, egyedül a 30mm-es beépített gépágyúkhoz van még lőszer. A tervek szerint a csádiak látnák el lőszerrel és rakétákkal a mieinket, mert régebben üzemeltették a típust. Reméljük a csádi missziót lefújjak és a légi támogatás nem ilyen kalandor módra lenne megtervezve.

dsc_6606m_2.jpg

  • A 332-es lajstromszámú Mi-24P mellett a 71-es lajstromszámú H225M helikopter.

Nem láthattunk a kötelékben sem AS.350.B könnyű futár, sem Mi-17 közepes szállító helikoptereket, de a Falcon7X-ből sem repült egyetlen példány sem. A nyitókötelékből fájóan hiányzott a Nemzeti színű zászló, annak ellenére,hogy a Mi-24 és a H225M is képes hordozni, ha már nem repült az egyetlen üzemképes Mi-17 a kötelék élén.

Ami a típusokból kimaradt az egyéni műrepülés pótolta. A szolnoki forgószárnyasok H145M és 225M demója mellett a veterán Mi-24-essel is szép bemutatót repültek a hajózok

dsc_8254m.jpg

  • A H145M helikopterrel látványos műrepülést láthatott a kilátogató közönség.

dsc_6679m_1.jpg

  • A 01-es lajstromszámú példány. A típusból öt darab Hforce fegyverrendszerrel is fel van szerelve. A Nexter NC621 20mm-es gépágyú konténer és a másik oldalra szerelhető Thales FZ231 nem irányított rakétakonténer harci támogatásra elegendő lenne, de nem került beszerzésre rakéta. A páncéltörő fegyverzet Spike LR2 jelenleg még álom kategória, mert integrációja sem történt meg.

dsc_6811m.jpg

  • A gyakorlónapon készült fénykép. A budai vár és a H145M.

dsc_6815m_3.jpg

  • A könnyű helikopter kiválóan manőverezik, de nem eléggé lövedékálló, némi kevlárpáncélzata van, de nappal, légvédelemmel ellátott terület felett bevetése öngyilkosság.

dsc_7749m_2.jpg

  • A Gellérthegy előtt a 332-es oldalszámú Mi-24P harci helikopter. Igen még orosz technika. Fegyverzetet a regnáló kormányzat nem mert a nagyjavítás után beszerezni hozzá. Gyakorlatilag repülő békegalamb gépágyúval. 

dsc_7758m.jpg

  • A MOL torony és a csatahelikopter.

dsc_6945m.jpg

  • A Mi-24 helyett a H145M nem megfelelő. A kormányzat és a HM felelősei jelenleg az A129 olasz Mangusta utódját az AW-249 Fenice harci helikopterből szeretne minimális mennyiséget beszerezni. A típusból jó magyar szokás szerint csak prototípus repül, tehát rendszeresítésére még várni szükség. Az Orbán kormány előszeretettel vásárol, vagy száll be prototípus fegyverek gyártásába, rész összeszerelésébe, függetlenül attól, hogy ténylegesen megfelelő lesz-e a haderő részére.

dsc_7855m_2.jpg

  • A Mi-24P Hind viszont kipróbált fegyver. Sok konfliktusban, háborúban vett részt, jelenleg Ukrajna és Oroszország is repüli a két ország közti háború során.

dsc_7897m_1.jpg

  • A légierő volt parancsnoka, Dr. Koller József tábornok, pályája sok évig kötődött a Mi-24-hez. Bemutatópilótaként is repült több 100 ezer ember előtt Olaszországban és Németországban is.

dsc_6848m.jpg

  • A Mi-24P napjainkban is effektív fegyver lenne, ha be lenne szerezve hozzá, páncéltörő irányított rakéta, nem irányított rakétafegyverzet, és ellentevékenység rendszerek, infracsapdák,

dsc_7257m.jpg

  • A H225M a Mi-17 váltótípusa, bár kevesebb embert tud szállítani de külső függesztéssel közös azonos a teherbírása. A francia forgószárnyas reduktorproblémák miatt sokkal több karbantartást, javítást igényel mint amit ígért a gyártó. Hazánkban is különleges figyelemmel tartják karban. Észak-Makedóniában azonban tűzoltásra is igénybe vették, tehát egyre több feladatra kapnak kiképzést a hajózók és repülik.

dsc_7180m_1.jpg

  • A H225M is rendelkezik Hforce fegyverrendszerhez integrációval, amelyet elsősorban a különleges erők részére beszerzett példányoknál fognak majd kihasználni.

dsc_7958m.jpg

  • Érdekes módon a gyakorlónapon repült 70 és 71-es oldalszámú példányok  közül a 71-est a 74-esre cserélték a tényleges ünnepségen repülő helikopterek esetében.

dsc_8016m_2.jpg

  • A MOL torony és a H225M.

dsc_8087m.jpg

  • Láthatóan nagy számú közönség élvezte Honvédségünk bemutatóit.

dsc_7389m.jpg

  • A négy új Airbus helikopter több alakzatban is függeszkedett a Duna felett.

dsc_8145m_2.jpg

  • A H145M és H225M a Zrínyi Haderőfejlesztési program keretében került beszerezésre a Honvédség repülőcsapataihoz, a Mi-17és 24 utódtípusaként.

dsc_8168m.jpg

  • Négy helikopter az Airbustól. Kettő-kettő H145 és H225 katonai változat.

A kecskeméti merevszárnyú alakulat több áthúzást hajtott végre. Három Gripen infracsapda szórással repült a Duna vonalában, de négy Griff kísért az Airbus-t is egy áthúzás keretében. A tervezésnél valamivel számoltak ami nem történt meg, mert két Griff eléggé távol egymástól is átrepült a Duna tengelyében és szemmel láthatóan hiányzott az a repülőgép amelyet kísértek volna. A Pumák utolsó áthúzása során az öt repülőgépes kötelék három tagja is elfüstölte a nemzeti zászlót.

dsc_7458m.jpg

  • Két JAS-39 harci változat elhúzása. Itt valami kimaradt, mert nem is illet a koncepcióba a két harci repülőgép áthúzása.

dsc_7470m.jpg

  • Az infracsapdák eregetése nagyon tetszett a közönségnek. Az infracsapdák a infrás, hőkövető rakéták elterelésére szolgál.

dsc_7698m.jpg

  • A Airbus csapatszállítót kíséri két-két Griff.

dsc_7711m.jpg

  • A kötelék és egy budapesti lámpaoszlop..

dsc_8278m_3.jpg

  • A katonai zárókötelék öt Gripenje.

dsc_8293m_3.jpg

  • Jól láthatok a szárnytörővégekre szerelt Smokewinder füstgerjesztők.

dsc_8304m_2.jpg

  • Találkozunk a Duna felett 2025-ben.

Két polgári repülőgép is követte a katonai blokkot, az egyik egy Embraer légcsavaros utasszállító repülőgép és egy hidroplán.

dsc_8368m_2.jpg

  • Az Embrear EMB-120 Brassilia légcsavaros utasszállító repülőgép, amelyet az Aeroexpress repüli.A repülőgép 2008-ban került nyilvántartásra.

m_1.jpg

  • Cessna 206F Stationair hidroplán. Az Aeroexpress repüli két éve Magyarországon.

Eszembe jutott az légiparádé során, hogy sok nemzet légi felvonulásán (például a Bastille napi francia, vagy éppen a varsói díszszemle alatt) NATO tagországok, Európai Uniós országok meghívott harci repülőgépei vagy helikopterei is emelik az ünnepség fényét, és tisztelegnek az ország ünnepén. Nos nálunk egyszer fordult elő, hogy egy német H145M és egy szlovén AS.352 Superpuma repült, bemutatva  megrendelt, de még le nem szállított forgószárnyasokat.

Európa nemzeteit nem hívjuk megemlékezésre, pedig Keresztény hazánk és Szent István ünnepe egyben Európa ünnepe is. Igaz akkor nem kínai és orosz, fehérorosz diktátorokkal kéne a regnáló hatalomnak parolázni és kipcsak meg türk származással kéne a már több mint 1000 éves keresztény Magyarországot félretolnia a kormányzópártnak.

Hajrá Magyarország, hajrá Magyarok!