Szent István napja, Alkotmányunk és az Új kenyér ünnepe - 2007. augusztus 20.

p8208606m1.jpg

Augusztus 20-n Szent István napján, minden eddiginél nagyobb bemutató várható a Honvédség Légi Haderőnemétől. A hírek szerint az 59/1 Puma harcászati repülőszázad JAS-39 Gripen harci repülőgépei, a Teve század csapat és VIP szállító repülőgépei, az MH.86 Szolnok Helikopterbázis forgószárnyasainak nagy része is áthúz Budapest és a Duna felett.

Hasonló áthúzásra volt már példa, 2007-ben is. Az akkori kormányzat által szervezett ünnepségeket a mai hatalom pénzkidobásnak és feleslegesnek ítélte. Az biztos, hogy 2007-ben még Magyar Köztársaság voltunk és Alkotmányunk volt, jelenleg Magyarország vagyunk és gránitszilárdságú Alaptörvényünk van, amit annyit módosítottak, mint ahány változata van az F-16-osnak.

A 2007-es légi felvonulást több próba előzte meg, amelyet az esti órákban gyakoroltak a főváros felett. A képek a gyakorlás idején a Gellérthegyről, augusztus 20-án pedig a Dunapartról készültek. Ekkor még három napig a Vörös Bikáké volt Budapest légtere, mivel ilyenkor rendezték meg a Red Bull Air Race nevű világbajnokságnak is csúfolt nemzetközi repülőversenyét.

Nos nézzük milyen típusokkal is repültek katonáink 2007-ben Budapest felett:

p1090469m.jpg

  • A nyitókötelék Mi-24V harci helikopterei Pest felett. A négy helikopter között van a Szarvastehén is, amely nevét díszfestéséről és NATO kódjáról (HIND) kereszteltek el. A Mi-24 Orosz neve Krokodil..

p1090510m.jpg

  • A MiHU-k mögött a Kecskemétiek két L-39ZO Albatrosz gyakorló repülőgépe követte a vezér AN-26-ost.

p1090522m.jpg

  • 2007-ben még több üzemképes AN-26 szállítórepülőgépe volt a Honvédségnek,  a képen két MiG-29 "Nagyvas" követi a Duna felett. A közeljövőben két Embraer KC-390 szállító és légi utántöltő repülőgép is szolgálatba áll a Zrínyi Haderőfejlesztési Program keretében. Ez a program tetszik-nem tetszik a Fidesz Kormányzat egyik legjobb intézkedése volt a regnálása óta.

p1090524m.jpg

  • Kicsit közelebbről, az egyébként messze Pest felett repülő két Ancsa és 29-es.. Hiába akkor 50-500mm-es Sigma objektívvel fotóztam.

p1090538m.jpg

  • Egy kis árnyjáték. A két éve érkezett JAS-39 Gripen harci repülők példás és szoros ék alakzatban.

p1090552m.jpg

  • Az éjszakába Pest felett követik a Gripenek az előttük forduló Ancsa-29-es köteléket.

p1090566m.jpg

  • A budai hegyek felett visszafordulóban az AN-26 és a kísérő MiG-29-esek

p1090582m.jpg

  • Majd utánuk az Öt svéd "Ikea" vadász. Másik becenév: digitális Sportjet... 

p8168420m.jpg

  • Az első áthúzás után majd negyed órával még sötétebb lett, inkább sziuletteket  lehetett fotózni. Az Ancsa és a két Aero L-39ZO.

p8168425m.jpg

  • A két ikonikus keleti típus, az AN-26 és a MiG-29

p8168437m.jpg

  • Ismét szorosan repülve a Gripenek árnyjátéka

p8168446m.jpg

  • Távolról a digitális technika segítségével kinagyítva látszanak az irányjelző fények is

p8168463m.jpg

  • Újra a budai hegyek felett az AN-26-os és a orosz frontvadászok.

p8168472m.jpg

  • Őket a Gripen kötelék követte.

p8168513m.jpg

  • Még látszanak a távolban..

p8168515m1.jpg

  • A Zoom és a digitális nagyítás.. Igen egy 29UB (9.51) kétüléses és együléses 29B (9.12B) változat.

p8168520m.jpg

  • Lassan távolodnak Kecskemét irányába.

p8168525m.jpg

  • A félhold (de már nem török) és a Magyar Honvédség svéd repülőgépei..

p8208550m.jpg

  • Augusztus 20. napja. Sajnos rossz helyet választottam fotózásra. A díszelgő kötelék első raja, a három Mi-24V-ből állt.

p8208556m.jpg

  • A Budavári palota felett, az első AN-26-os két L-39ZO kísérővel.

p8208566m.jpg

  • A Lánchíd és a Duna felett a második AN-26 a két kísérő MiG-29-el

p8208571m.jpg

  • Az öt Gripen a Budai vár felett.

p8208590m.jpg

  • A Hilton és a Halászbástya a látkép része, de mindenki a MiHukat nézte.

p8208596m.jpg

  • Az AN-26-os és a két kísérő L-3ZO. Az egyik díszfestett a neve pedig Cápeti volt. Jelenleg Szolnokon a Reptárban van kiállítva.

 

p8208606m1.jpg

  • Egy kis utómunkával szebb lett, a második Ancsa két 29-esel.

p8208613m.jpg

  • ..és még egy kép róluk.

p8208617m.jpg

  • A Gripenek (a Gripen pilóták !!!) forduló közben is szépen tartották az alakzatot.

p8208619m2.jpg

  • Az ötös kötelék. A lajstromszámok:A vezér a 38-as, a kísérők a 34-es, 31-es, 37-es és a 43-as kétüléses Delta. 

p8208631m.jpg

  • Délután a RedBull verseny előtt is volt egy kis repülés. Egy fehér MD-500-as nemzeti lobogóval

p8208633m.jpg

  • A MALÉV (akkor még létezett) HA-LHC lajstromú Boeing 767 repülőgépe. A repülőgép 1999-ben készült és a holland KLM légitársaságnál repült 2007-ig, utána került a Magyar Légitársasághoz. 2009-ben az Air Seychelles légitársaságnál között ki, majd 2012-től az Ethiopian Airlinesnél állt szolgálatba.

p8208653m.jpg

  • Az etiópok öt évig repülték, majd eladták az Atlas Airlinesnek 2017-ben. N12229A lajstromszámmal jelenleg is az Atlas állományában van.

p8208664m.jpg

  • A veterán Li-2  a Goldtimer Alapítvány által felújított repülőgép ekkor még a Sunflower társaság színeiben. Ezzel a társasággal amely utazásokat is szervezett, akartak repültetni, de végül hála az istennek nem jött össze és megkapta a MALÉV retró festést és a Kármán Tódor nevet.

p8208679m.jpg

A Li-2 a RedBull Parlament és a Vár előtti Dunaszakaszon berendezett versenypályája felett. A nézőket látva, bár veszélyes volt a Blogger szerint a repülőversenyt itt tartani, de nagyon közönségcsalogató volt, sok százezer magyar és több tízezer külföldi nézte a versenyeket.