Szent István napja, Alkotmányunk és az Új kenyér ünnepe - 2007. augusztus 20.
Augusztus 20-n Szent István napján, minden eddiginél nagyobb bemutató várható a Honvédség Légi Haderőnemétől. A hírek szerint az 59/1 Puma harcászati repülőszázad JAS-39 Gripen harci repülőgépei, a Teve század csapat és VIP szállító repülőgépei, az MH.86 Szolnok Helikopterbázis forgószárnyasainak nagy része is áthúz Budapest és a Duna felett.
Hasonló áthúzásra volt már példa, 2007-ben is. Az akkori kormányzat által szervezett ünnepségeket a mai hatalom pénzkidobásnak és feleslegesnek ítélte. Az biztos, hogy 2007-ben még Magyar Köztársaság voltunk és Alkotmányunk volt, jelenleg Magyarország vagyunk és gránitszilárdságú Alaptörvényünk van, amit annyit módosítottak, mint ahány változata van az F-16-osnak.
A 2007-es légi felvonulást több próba előzte meg, amelyet az esti órákban gyakoroltak a főváros felett. A képek a gyakorlás idején a Gellérthegyről, augusztus 20-án pedig a Dunapartról készültek. Ekkor még három napig a Vörös Bikáké volt Budapest légtere, mivel ilyenkor rendezték meg a Red Bull Air Race nevű világbajnokságnak is csúfolt nemzetközi repülőversenyét.
Nos nézzük milyen típusokkal is repültek katonáink 2007-ben Budapest felett:
- A nyitókötelék Mi-24V harci helikopterei Pest felett. A négy helikopter között van a Szarvastehén is, amely nevét díszfestéséről és NATO kódjáról (HIND) kereszteltek el. A Mi-24 Orosz neve Krokodil..
- A MiHU-k mögött a Kecskemétiek két L-39ZO Albatrosz gyakorló repülőgépe követte a vezér AN-26-ost.
- 2007-ben még több üzemképes AN-26 szállítórepülőgépe volt a Honvédségnek, a képen két MiG-29 "Nagyvas" követi a Duna felett. A közeljövőben két Embraer KC-390 szállító és légi utántöltő repülőgép is szolgálatba áll a Zrínyi Haderőfejlesztési Program keretében. Ez a program tetszik-nem tetszik a Fidesz Kormányzat egyik legjobb intézkedése volt a regnálása óta.
- Kicsit közelebbről, az egyébként messze Pest felett repülő két Ancsa és 29-es.. Hiába akkor 50-500mm-es Sigma objektívvel fotóztam.
- Egy kis árnyjáték. A két éve érkezett JAS-39 Gripen harci repülők példás és szoros ék alakzatban.
- Az éjszakába Pest felett követik a Gripenek az előttük forduló Ancsa-29-es köteléket.
- A budai hegyek felett visszafordulóban az AN-26 és a kísérő MiG-29-esek
- Majd utánuk az Öt svéd "Ikea" vadász. Másik becenév: digitális Sportjet...
- Az első áthúzás után majd negyed órával még sötétebb lett, inkább sziuletteket lehetett fotózni. Az Ancsa és a két Aero L-39ZO.
- A két ikonikus keleti típus, az AN-26 és a MiG-29
- Ismét szorosan repülve a Gripenek árnyjátéka
- Távolról a digitális technika segítségével kinagyítva látszanak az irányjelző fények is
- Újra a budai hegyek felett az AN-26-os és a orosz frontvadászok.
- Őket a Gripen kötelék követte.
- Még látszanak a távolban..
- A Zoom és a digitális nagyítás.. Igen egy 29UB (9.51) kétüléses és együléses 29B (9.12B) változat.
- Lassan távolodnak Kecskemét irányába.
- A félhold (de már nem török) és a Magyar Honvédség svéd repülőgépei..
- Augusztus 20. napja. Sajnos rossz helyet választottam fotózásra. A díszelgő kötelék első raja, a három Mi-24V-ből állt.
- A Budavári palota felett, az első AN-26-os két L-39ZO kísérővel.
- A Lánchíd és a Duna felett a második AN-26 a két kísérő MiG-29-el
- Az öt Gripen a Budai vár felett.
- A Hilton és a Halászbástya a látkép része, de mindenki a MiHukat nézte.
- Az AN-26-os és a két kísérő L-3ZO. Az egyik díszfestett a neve pedig Cápeti volt. Jelenleg Szolnokon a Reptárban van kiállítva.
- Egy kis utómunkával szebb lett, a második Ancsa két 29-esel.
- ..és még egy kép róluk.
- A Gripenek (a Gripen pilóták !!!) forduló közben is szépen tartották az alakzatot.
- Az ötös kötelék. A lajstromszámok:A vezér a 38-as, a kísérők a 34-es, 31-es, 37-es és a 43-as kétüléses Delta.
- Délután a RedBull verseny előtt is volt egy kis repülés. Egy fehér MD-500-as nemzeti lobogóval
- A MALÉV (akkor még létezett) HA-LHC lajstromú Boeing 767 repülőgépe. A repülőgép 1999-ben készült és a holland KLM légitársaságnál repült 2007-ig, utána került a Magyar Légitársasághoz. 2009-ben az Air Seychelles légitársaságnál között ki, majd 2012-től az Ethiopian Airlinesnél állt szolgálatba.
- Az etiópok öt évig repülték, majd eladták az Atlas Airlinesnek 2017-ben. N12229A lajstromszámmal jelenleg is az Atlas állományában van.
- A veterán Li-2 a Goldtimer Alapítvány által felújított repülőgép ekkor még a Sunflower társaság színeiben. Ezzel a társasággal amely utazásokat is szervezett, akartak repültetni, de végül hála az istennek nem jött össze és megkapta a MALÉV retró festést és a Kármán Tódor nevet.
A Li-2 a RedBull Parlament és a Vár előtti Dunaszakaszon berendezett versenypályája felett. A nézőket látva, bár veszélyes volt a Blogger szerint a repülőversenyt itt tartani, de nagyon közönségcsalogató volt, sok százezer magyar és több tízezer külföldi nézte a versenyeket.