Volt egyszer egy Repülőnap - SIAD 2004 Pozsony

3p1010015m_1.jpg

A 2000-es évek voltak talán a spotterkedés és a repülőnapok aranykora. A nagy szembenállás véget ért és a keleti és nyugati országokban is sok különböző típus repült. Gyenge repülőnapot már csak a repülőeszközök választéka miatt sem lehetett találni. Nekünk magyaroknak a hazai repülőnapok mellett talán a szlovák nemzetközi repülőnapok voltak legjobban elérhetőek.

slovak_air_force_logo.png

  • A szlovák légierő címere

A Szlovák Nemzetközi Repülő Bemutató (SIAD – Slovak International Air Display) volt az legnagyobb ilyen rendezvény északi szomszédainknál. 2004-ben is kiváló felhozatal jellemezte statikus és dinamikus bemutatókban egyaránt a repülőnapot.

Mielőtt a típusokra kerülne a sor, meg kell jegyeznem, hogy 2004-ben még csak álmodhattunk jobb digitális technológiáról. Nekem például egy két évvel azelőtt megjelent Olympus C-720UZ (ultrazoom) állt rendelkezésem, amely 8x optikai nagyítással és 3,2MP felbontással már a jobbak közé tartozott. Akkori ára olyan 140ezer forint körül mozgott, ami 2002-ben nem volt olcsó. Nos ezzel próbáltam 2004-ben maradandót alkotni, jelenkorban ezt a fényképezőgépet „szappantartó”-nak becéznénk, és felbontása miatt, még egy mobiltelefon előlapi kamerájának sem igazán felelne meg. Nem is szólva arról, hogy a belevaló memóriakártya már már csak múzeumi példány.

c-720uz_front_od.jpg

  • Nos ez volt az akkori fotóscuccom.. (forrás: Pixinfo.com)

Tehát a SIAD-ot abban az évben a Pozsonyi (Bratislava) M.R. Stefanik nemzetközi repülőtéren tartották. A szlovák főváros (és előtte ne felejtsük magyar koronázás város) volt abban az időben a SIAD helyszíne, amíg rá nem jöttek a szervezők, hogy a légiforgalom növekedése miatt, aránytalanul sok késést, illetve járattörlést eredményezett a helyszín, így később Szliács,(Sliac) Pöstyén (Piestany), majd ismét Szliács (Sliac) és 2021-ben Malacka (Malacky) a SIAD, illetve manapság már SIAF házigazdája. 

p1010074m.jpg

  • A Pozsonyi repülőtéren polgári forgalom sem szünetelt a repülőnap alatt. Az 1990-ben alakult Nouvelair Légitársaság Európa és Tunézia közti desztinációra specializálódott. A TS-INC lajstromjelű A320-214 típusú repülőgépük 2002. februárban készül, tehát két éves volt a fénykép idején.A 1744-es gyári számú repülőgép 2018-ig repült a légitársaságnál, de közben egy-egy évre megjárta az Air Irán és a Royal Air Maroc társaságokat is. A Nouvelair társaság napjainkban is 10 darab aktív és hat darab letárolt A320-as repülőgéppel rendelkezik, de régebben A321 és McDonell MD-82 és 83-as típusokkal is repült. Feleségem is ezzel a légitársasággal repült anno domini Tunéziába barátnőivel és kis nyaralásra.

p1010088m.jpg

  • A Sky Europe OM-DAY lajstromszámú Embraer 120 Brasilia repülőgépe a 244-es gyári számon készült el 1991-ben Délamerikában. A repülőgépet nyolc évig a Luxair, majd a FlandAir repülte. 2003 és 2006 között volt a szlovák légitársaság tulajdonában. 2006-ban a Diexim EXpresso nevű angolai társasághoz került, ahol a D2-FFU lajstromot kapta. A repülőgép a kép idején szlovák belföldi járatot teljesített Kassa-Pozsony útvonalon.

A SIAD-ot 1992 óta tartották, 2004-ben a nyolcadik ilyen repülőnap volt. Az esemény megrendezését indikálta, hogy abban az évben 2004. március 2-án hat másik kelet európai ország mellett Bulgária, Észtország, Lettország, Litvánia, Románia és Szlovénia is meghívást kapott a NATO-ba. Magyarország már 999. március 12-én a NATO teljes jogú tagjává vált.

A Statikus bemutató legnagyobb repülőgépe az ukrán légierő IL-76-os repülőgépe volt, amely a két Szuhoj Szu-27-es "Flanker" támogatására szolgált. A repülőnapon Kelet és Nyugat találkozott. A következő országok katonai repülőeszközei  - Szlovákia (MiG 29UB, L-410FG, Mi-2, Mi-8, Mi-171, Mi-24, L-159), Magyarország (Mi-24V), Lettország (L-410UVP), Lengyelország (An-26), Szerbia és Montenegró (An-26, NJ-22, G-4 Super Galeb) - a keleti technikákat képviselte.

p1010005m.jpg

  • Az Ukrán Légierő 08-as lajstromszámú Szu-27 vadászrepülőgépe. A mirgorodi 831. IAP állományába tartozó két együléses Szuhoj közül a képen látható repülőgépet, statikus bemutatóra repülték át.

220px-831-.png

  • A mirgorodi 831-esek címere.

p1010013m_1.jpg

  • A két Szu-27-est az Ukrán Légierő IL-76MD szállító repülőgépe kísérte el a repülőnapra. A 75413-as lajstromú Iljusin tartalék alkatrészeket, - általában egy komplett hajtóművet is szokott szállítani repülőbemutatókra. Jelenleg öt darab IL-76 repülőgép áll hadrendben keleti szomszédunk légierejében. 

p1010027m_1.jpg

  • Statikus bemutatón a 08-as lajstromszámú Szu-27. Az Ukrán Légierő körülbelül 70 darab Flankerrel rendelkezett a Szovjetunió felbomlása után. Ezekből napjainkban 30-35 darab áll még hadrendben. A Szu-27-esek közül az együléses repülőgépek a 27P (перехватчик - perehavcsik - elfogó) illetve 27Sz (AL-31F hajtóműves elfogó) a kétülésesek 27UB változatok. Minden változat modernizációja megkezdődött Ukrajnában. A korszerűsített (természetesen már orosz certificate nélküli) együléses repülőgépek Szu-27PM-1 illetve SzM-1, a kétülésesek UBM-1 típusjelet kapták.

1p1010110m.jpg

  • A szlovák belügyminisztérium B-1770 lajstromszámú Mi-171 helikoptere. A  hegyimentők, a katasztrófavédelem, és a rendőrségi műveleti erők mellett tűzoltásra is alkalmazott forgószárnyasok személyzete széleskörü kiképzést kapott.

1p1010125m.jpg

  • A 145-es lajstromú a csehországi Kunovicében gyártott Letov L-410-es turbóprop könnyű szállító repülőgép a Litván Légierő 1Av.Esk. (vagyis első repülőszázad) állományába tartozott.

1p1010128m.jpg

  • Némileg nagyobb szállító repülőgép a Szerb Légierő AN-26 típusú repülőgépe, amely Batajnicáról repült Pozsonyba. A két  példányból álló légiflottából ez  volt  a 71386-os oldalszámú repülőgép. A repülőgépet később átfestették légifölény szürkére. A repülőgép a G4 Super Galeb és az NJ-22 Orao harci repülőgépek kísérője volt.

ancsa2.JPG

  • A repülőgép légifölény szürkében 2014-ben. (forrás: Planesspotters.net)

1p1010129m.jpg

  • Ancsával a szerbeken kívül a Lengyelek is ellátogattak Pozsonyba. A Bialo-Czerwone Iskry műrepülőcsoport kísérő repülőgépeként a 1602-es lajstromú repülőgépük a 13. szállító repülőszázad állományába tartozott.

A "Nyugat" többek között brit Harrierekkel, az USAFE A-10-eseivel, Német F-4F-ekkel, Alpha Jetekkel, F-16-osokkal, Mirage-al, Tornadokkal és svéd Gripen repülőgéppel is részt vett. Az Osztrák Légierő S-70 Black Hawkja a mellett PC-7 Turbo Trainer gyakorló repülőgépük is látható volt.

p1010021m.jpg

  • A Német Légierő (Luftwaffe) 46+41 lajstromszámú PANAVIA Tornado ECR harci repülőgépe. A JaBog 32. vadászbombázó repülőezred Lechfelden állomásozott. Az alakulatot 2013-ban feloszlatták és a repülőgép az Aufklärungsgeschwader 51 (51, felderítőezred) állományába került. A repülőgépen látható két törzs alatt függesztett AGM-88 HARM "radargyilkos" gyakorló rakéta.

1p1010122m.jpg

  • A 37+92 lajstromszámú Phantom F4F a JG.74 vadászrepülő ezredből érkezett. A Mölders nevét viselő  Jagdgeschwader 74-es manapság már Taktisches Luftwaffengeschwader 74 "Bavaria" (harcászati vadászrepülő ezred) néven karcolja az eget. A típust már kivonták a Német Légierőből, feladatát az Eurofighter 2000 harci repülőgépek vették át.

1p1010107m.jpg

  • A francia Légierő AT-17 lajstromszámú Alpha Jet B+ gyakorló repülőgépe. Az orrésze és belső műszerezettsége eltér a ex.Német/Portugál változattól. A gall légierő még repüli a típust, de lassan kivonásra kerül. A repülőgép 2004-ben a 11sm állományából érkezett. Jelenleg még papíron 57 darab áll hadrendben. 

1p1010108m.jpg

  • A portugál Légierő Alpha Jet A változatú repülőgépe. A Németországtól 1993-ban átvett 50 darabos flottából a 15202, 15237 lajstromszámú példányt repülték át Pozsonyba. A típus 2018-ban kivonásra került.

1p1010112m.jpg

  • Egy legendás típus, amelyet mára már a gyártó Egyesült Királyság kivont, a BAe Harrier GR7 csapásmérője. A ZG510/81, ZG531/85 lajstromszámú példányok statikus bemutatóra érkeztek Szlovákiába.

1p1010113m.jpg

  • Szemből az egyik Harrier Gr7 változat. A RAF (Királyi Légierő) repülőgépei légiharcra alkalmatlanok voltak mivel lokátorral nem rendelkezett és csak hőkövető rakétákkal lehetett felfegyeverzni. A Navy FRS1 és FRS2 példányai "AMRAAM Shooterek" voltak, de a britek ezeket is kiselejtezték, így majd egy évtizedig nem rendelkezett a flotta légvédelmi repülőgéppel. Napjainkban a két brit hordozó (HMS Queen Elisabeth és a HMS Prince of Wales) a légierő állományában lévő F-35A harci repülőgépeket képes hordozni.

1p1010117m.jpg

  • Az egykor Spangdahlemben állomásozó 81. TFS  (vadászrepülő század) A-10C Warthog csatarepülőgépek egyik 81-0945 lajstromszámú példánya. A másik 81-0988 oldalszámú géppel statikus bemutatón vettek részt. A harci függesztmény az AGM-65 Maverick gyakorlópéldánya. A fegyver hazánk Gripeneihez is rendszeresítésre kerültek 40 példányban.

A dinamikus bemutató 10 órakor kezdődött a Szlovák Légierő kötelékének a felszállópálya feletti áthúzásával. A repülőtérről korábban felszállt három MiG-29-est egy Mi-8-as, 3 Mi-17-es, 3 Mi-24-es, 3 L-410-es és 3 L-39-es, amelyek mindannyian a Pozsonytól mintegy 50 km-re, északra fekvő Malackai repülőbázisról szálltak fel.

1p1010152m.jpg

  • Eléggé megtépázott a Szlovák nemzeti lobogó a nyitókép Mi-17 helikopterén.

1p1010155m.jpg

  • A nyitókép három szlovák Mi-24V harci helikoptere. Manapság már nem állnak hadrendben.

p1010031m.jpg

  • Két szlovák Mi-17-es SFOR felirattal. Az SFOR (Stabilisation Force in Bosnia and Herzegovina). A Stabilizációs Erő NATO-vezette többnemzetiségű béketámogató haderő volt Bosznia-Hercegovina területén.1996-2004 között.

sfor_1.png

Az IFOR (Stabilisation Force in Bosnia and Herzegovina) címere.

p1010043m.jpg

  • A Szlovák Légierő 3709-es lajstromszámú MiG-29ASz (9.12A) frontvadász repülőgépe. A típusjelzésben az Sz betű a modernizációt jelentette, amely 2004-2008 között hajtottak végre a típuson. A szlovák vadászrepülőgépek napjainkban alacsony óraszámmal repülnek, az utódtípusuk a Lockheed-Martin F-16Block70.

A 6 és fél órás bemutató érdekes volt abban a tekintetben is, hogy a nemzetközi terminálra gyakran érkezett polgári forgalom. Nem semmi volt például egy F-16-ost gurulása egy ukrán utasszállító mellett. A Szlovák Légierő (1 Stíhacia Letka Sliacból) 2 darab MiG-29 repülőgépe infracsapdákkal tarkított légiharc bemutatót tartott

p1010049m.jpg

  • A 3911-es lajstromszámú MiG-29ASz frontvadász gurulás közben. 2004-ben még korszerűsítés után vadonatúj festéssel repülték a típust.

p1010052m.jpg

  • A 6526-os lajstromszámú Fulcrum még nagyjavítás előtt, tehát még nem ASz változat, hanem 9.12A a hivatalos jelzése a kép készítésekor.

p1010061m_1.jpg

  • A 3709-es ASz gurulás közben. A szlovák repülőgépek még napjainkban is a Légirendészeti (QRA) készültségben R-74 mellett/helyett több esetben R-60 légiharc rakétákkal repülnek.

1p1010140m_1.jpg

  • A szlovák Légierő L-39C (ZO) gyakorló repülése. Napjainkban nyolc darab (4 db L-39ZAM és 4 db L-39CM) áll hadrendben a típusból.

A cseh légierő pilótája egy lengyel gyártmányú PZL-Swidnik W-3A Sokol (Sólyom) helikopterrel mutatta be, a forgószárnyas manőverező képességét.  A Lengyelországban gyártott W-3A Sokol egy közepesen könnyű, két hajtóműves, többcélú helikopter. A helikopter két fő személyzet mellett maximum 12 ülőhellyel rendelkezik. A bemutatott W-3A helikoptert 1996-ban adták át a Cseh Légierőnek SAR-változatban, és akkoriban a 233. helikopterszázadnál repült, amely Prerovban állomásozott.  A szlovákok egy Mi-24V "Hind" harci helikopterrel adtak elő színvonalas bemutatót infracsapda szórással és füstölőkkel repült látványosat. Sajnos a mieink csak statikus bemutatón vettek részt a Szentkirályi MiHuval.

2p1010008m.jpg

  • A cseh Légierő W3A Sokol ha helikoptere A PZL Swidnik által gyártott forgószárnyasból 10 darab a "Vzdušné síly armády České republiky" állományában napjainkban is hadrendben van. 

2p1010011m.jpg

  • A Szlovák Légierő 786-os lajstromszámú helikoptere bemutató közben. A helikoptert a 3.Vrk (helikopterszázad) repülte.

A további helikopter bemutatók között szerepelt a szlovák rendőrség (Letecke Útvar Ministerstva Vnútra) által üzemeltetett nagy kék-fehér Mil Mi-171-es is. A helikopter sokféle feladatot lát el, amit a tűzoltás mellett a hegyimentők, és határrendszeti feladatok is szerepeltek. A szlovák Mi-17-esek korszerűsített repülési és navigációs berendezésekkel, jobb oldali ajtóval, rámpával és emelőcsörlővel rendelkeznek. A Mi-17/171 a Mi-8AMT exportváltozata, amely az 1960-as évek elején kifejlesztett eredeti Mil Mi-8 "Hip" típuson alapul. A Mi-171-est Oroszország az 1989-es párizsi légi szalonon mutatta be.

3p1010015m_1.jpg

  • A szlovák belügyminisztérium Mi-171 forgószárnyasa bemutató közben. A B-1730-as orr részében időjárás felderítő lokátor található.

Amire sokan vártak, az Ukrán Légierő SU-27 Flanker repülőgépe volt, amely kéttónusú, léifölénykék színben pompázott. Sajnos 2002-ben ukrajnai Lvlov-ban repülőnapon az egyik Szu-27-esük bal szárnyával a földnek csapódott, amikor nem tudott kijönni egy zuhanórepülésből. A  balesetben 66-an vesztették életüket és sokan megsérültek. 2004-ben egy visszafogott a Szu-27 demót láthattunk, bár ennek ellenére Fedor Viscsuk alezredes lett a 2004-es SIAD legjobb egyéni bemutató pilótája.

p1010002m.jpg

  • Az 56-os lajstromszámú Szu-27P vadászrepülőgép volt a dinamikus program résztvevője. A 36911031310 gyári számú példánnyal repülő Viscsuk alezredest szavazták a legjobb bemutató pilótának Pozsonyban.

1p1010090m_1.jpg

  • Az ember és a technika küzdelme. A Szu-27P-t így tudtam megörökíteni a dinamikus program közben az Olympus C-720-al

Látványos volt a Szerb Légierő SOKO Orao csapásmérő repülőgépének programja. A „keleti jaguár” Románia és Jugoszlávia közös projektje volt az 1970-es években. A román ipar által épített IAR-93 Vultúre a gyenge minőségbiztosítás és a folyamatos műszaki problémák miatt már régen kivonásra került, Szerbia azonban a sokkal jobb minőségben gyártott Orao bombázókat napjainkban is rendszerben tartja, sőt Orao 2.0 projektként modernizálásuk is folyamatban van.

p1010128m_1.jpg

  • A Szerb Légierő a SOKO Super Galeb G-4 gyakorló és könnyű csapásmérő repülőgépe. Nagyjából a brit Hawk, a román Soim,  és a francia-német Alpha Jet kategóriájú repülőgép a szerb Légierőben a legtöbbet használt típus. A 23638-as lajstromszámú példánnyal is szép bemutatót repültek. A típusból 85 darabot építettek, jelenleg a G-4M (G-5) modernizált változatot használják. 2030-ig még biztosan repülnek, újabb korszerűsítésük is várható G-4MD változatra.

1p1010003m_1.jpg

  • Egy komolyabb szerb típus, a SOKO Orao NJ-22A bombázó repülőgépe.  A 25207 lajstromszámú példány repült dinamikus program a szlovák fővárosban.

1p1010014m_1.jpg

  • Egy szép bedöntés közen a NJ-22 Orao.

1p1010030m.jpg

  • A Szerb Légierő papíron 2019-ban még 31 darab Oraoval rendelkezett. Ezekből 14 darab J-22, 7 darab NJ-22, 8 darab IJ-22 ás kettő darab INJ-22 volt. A repülőgépek közül mintegy tucatnyi volt repülőképes állapotban.  Érdekesség, hogy a típus kétüléses változatait modernizálják, az együléseseket kivonják a hadrendből.

A nyugati országok repülőbemutatói közül először a kötelékeket nézzük. Először a Patrouille Suisse jelent meg hat F-5E-vel, majd a nap folyamán később a Patrouille de France az Alpha Jetjeivel. Az 1961-ben F-86-osokkal alakult Frecce Tricolori azonban a tíz (kilenc plusz szóló) MB-339PAN-jával vitte a prímet, amelyekkel 1982 óta repülnek. A Frecce Tricolori szó szerint lefordítva "három színes nyílvessző" a 313 Gruppo, 2 Stormo, mint az olasz légierő műrepülő kiképzőszázada. Az északkelet-olaszországi Udine közelében lévő Rivolto légibázison állomásoznak. A Frecce az enyhe szélben annyi fehér füstöt produkált, hogy az áthatolhatatlan felhőként lógott a reptér fölött, elzárva a repülőgépeket a fotósok elől.  A délutáni rövid zápor és a nagyon sötét felhők után a nap tökéletesen kisütött, miközben az olaszok befejezték bemutatójukat.

1p1010213m.jpg

  • A svájci légierő Patrouille d' Suisse műrepülő csoportja. Az F-5 Tiger II. vadászrepülőgépekkel repülő csapat kiváló feszes programjáról híres.

1p1010215m.jpg

  • Egy szép alakzat a helvétektől.

1p1010077m.jpg

  • A Francia őrjárat a Patruille d' France Alpha Jet gyakorló repülőgépei érdekes formációban.

1p1010057m_1.jpg

  • A Frecce Tricolori (háromszínű nyilak) az Olasz Légierő büszkeségei.

1p1010072m_1.jpg

  • A Frecce az MB-339PAN repülőgépeit napjainkban cserélik a modernebb, de teljesítményben szinte azonos M345 típusra. Ha a füstfelhőt megfordítjuk akkor piros-fehér-zöld lobogó terítette be Pozsony felett az eget.

A britek a GR.4 Tornadó és a Hawk dinamikus bemutatót tartottak. A belgák és a hollandok a szokásos F-16MLU szóló repülésükkel jelezték a Falcon kiváló manőverező képességét. A svéd JAS-39A Gripen sötét fellegekben mutatta be programját, és senki sem gondolta ekkor még, hogy Csehország és hazánk is üzemeltetője lesz a 4.generációs kacsa vadászrepülőgépnek. A francia Légierő Mirage-2000 vadászrepülőgépe repülte talán a blogger szerint a legszebb bemutatót, bár jómagam elfogult vagyok a kiváló gall deltaszárnyú iránt. A német Marineflieger a Tornado IDS bombázókkal repültek imitált légitankolást, majd demót.

p1010173m.jpg

  • A Brit Királyi Légierő csapásmérője a PANAVIA Tornado GR4 változatú ZA463 lajstromszámú repülőgépe dinamikus program közben.

p1010087m_1.jpg

  • A Britek a BAe Hawk T1A gyakorló repülőgépekkel is bemutatkoztak Pozsonyban. Az XX159 és az XX161-es lajstromú repülőgépek a 208(R) századtól érkeztek.

p1010105m_1.jpg

  • A Német Légierő mellett, 2004-ben még létezett a Marinefliegereknek is harci repülőgéppel felszerelt ezredük. Az MFG.2-esek PANAVIA Tornado IDS bombázókkal repültek. A 45+30 lajstromszámú repülőgépük látványos festéssel érkezett.

p1010108m.jpg

  • A 46-15 lajstromú Tornado hagyományos tereptarka festéssel repült.

p1010125m.jpg

  • Egy üzemanyag töltés imitáció a levegőben..

p1010113m_1.jpg

  • A 45+30-as Tornado jelenleg már nem aktív, kivonásra került és Nordholzban a haditengerészeti repülőmúzeumban (Aeronauticum' museum, Nordholz) található.

1p1010050m.jpg

  • A Holland F-16 Demo Team a J-016 lajstromszámú F-16-os repülőgépet repülte 2004-ben. A 89-0016 lajstromú vadászbombázó a Fokkernél készül 1991-ben L-295 gyári számmal Block 15AJ/OCU változatként. A 311,312,315, 322 századoknál is repült. A Demo idején 312-eseknél Block 20-as modifikációval állt rendszerben.

j-016-1952946165.jpg

  • Később visszakapta légfölény festését. Utoljára Block20-ként a 313-asoknál repült (forrás: F-16.net)

p1010206m_2.jpg

  • A Belgák F-16 Demója. Az FA-100 és FA-114 lajstromszámú F-16AM Falconokat repülték át Pozsonyba. Az FA-100-ast 1988-ban a SABCA-ban Block15Y OCU változatként építették. A 2000-as évek elején kaptak a Block20 MLU korszerűsítést. A repülőnap idején a 10. század állományába tartozott.

fa-100_005.JPG

  • 2010-ben Európai Uniós díszfestéssel. (forrás: F-16.net) 20210 után kivonták és konzerválták a repülőgépet, majd 2011. augusztusban a Peace Falcon V. projekt részeként a Jordán Királyi Légierő (سلاح الجو الملكي الأردني, Silāḥ ul-Jawu al-Malakī ’al-Urdunī) állományába került. Ottani lajstromszáma: M13-41 és az első századnál repül.

1p1010176m.jpg

  • A JAS-39 Gripen a Svéd Légierő dinamikus bemutatóját repülte. A 39133-as lajstromszámú repülőgép még A változat volt, amely könnyebb mint a Charlie modifkációnál, és mivel mindkettő azonos Volvo RM-12 gázturbinával repül, ezért alkalmasabb volt a bemutató repülésekre.

1p1010183m.jpg

  • Az esőfelhők előtt szépen láthatóak voltak a Griff kontúrjai.  A 39133-al repülték abban az évben a Farnborough-i repülőkiállításon is a típus bemutatóját.

 p1010177m.jpg

  • A francia Légierő (AdlA) Mirage 2000C (Chasseur - Vadász) repülőgépe. Az egyik utolsó egyfeladatos repülőgép a galloknál. A "délibáb" az EC.02.005 Ile de France egységtől érkezett, amelynek bázisa BA115 Orange-Caritatban van. Napjainkban már Francia Légi és Űrerő (Armée de l'Air et de l'Espace) a megnevezés.

p1010143m_1.jpg

  • Ez nem Alenia C-27J Spartan, hanem annak elődje a Fiat G.222TCM a repülőgép. Az olasz Légierő ezzel a típussal is látványos demót repült.

p1010161m.jpg

  • Egy komoly forduló..

p1010165m_1.jpg

  • Az MM62152 lajstromszámú RS-45 oldalszámú repülőgép a Róma melletti 311-es Gr.SRV repülőkísérleti alakulat bemutató repülőgépe volt. 

p1010116m_1.jpg

  • A Piaggio P.180 Avanti (Előre) egy különleges tervezésű és formájú tolólégcsavaros üzleti repülőgép amelyet Olasz Légierő is repül. Érdekesség, hogy rövid ideig Bulgáriában is hadrendben állt egy példány, valamint az Egyesült Arab Emirátusoknál is két darab volt rendszerben.

p1010101m.jpg

  • Az Aero Vodochody L-159B kétüléses gyakorló repülőgépe, amely 375 oldal és 6073 lajstromszámmal repült. Vájtszemüek a pilótafülke alatti matricákat a Puma század jelvényét is felfedezhetik, mivel majd két évig repülték magyar pilóták is Kecskeméten ez a példányt.

A cseh "repülő cirkusz" az első világháborús repülőgépek másolatainak szórakoztató bemutatójával jelentkezett. A "cirkusz" német, brit francia és amerikai repülőket, az antant repülőgépeket lövöldöző német ruhás katonákat, robbanásokat és egy repülőgép látszólagos megsemmisülését  mutatta be égen és földön.

2p1010024m_1.jpg

  • A Német tábor. Fokker Eindekker E.III (egyfedelű) és Dreidekker F.1 (háromfedelű) repülőgépekkel.

2p1010006m_1.jpg

  • A szövetségesek (antant) brit S.E.5 és Nieuport 17 típusokkal repültek.. Persze csak elméletben, mivel a repülőcirkusz repülőgépei 2/3-os kicsinyített replikák.

2p1010002m_1.jpg

  • Egy "brit" pilóta a Királyi Repülőhadtest állományából járja körbe a S.E.5 repülőgépét.

2p1010028m_1.jpg

  • Startra kész a Fokker III.E vadászrepülőgép.

4p1010003m.jpg

  • Egy repülőgéppel kevesebb. Az egyik Eindeckert lőtték szét az antant pilóták.

4p1010004m.jpg

  • Ennyi maradt a repülőgépből. A jól használt pirotechnika nagyon látványos volt.

4p1010015m.jpg

  • Az S.E.5 és a Fokker F.1 légiharca

  • Egy majd két órás videó amely a 2004-es Szlovák Nemzetközi Repülő Bemutatón készült. (forrás: youtube)

Összességében kiváló repülőidőben jó programot nyújtott a SIAD 2004. Remélem, hogy 2021-ben bár kisebb felhozatallal és revelációkkal, de Malackán sem csalódunk a szlovák barátaink repülőnapján.