Taktlwg 31 "B" Boelcke - Vendégségben Nörvenichben - 2015
A németországi Bundeswehr Tag-ok idején megnyílnak a kaszárnyák, gyakorlóterek, repülőbázisok és hadihajó támaszpontok. 2015-ben a Nörvenichbe a 31. Harcászati Repülőezred (Taktisches Luftwaffengeschwarder) bázisát tekintettük meg, egy nappal a nyílt nap előtt. Repülőüzem nem volt, ekkor már a másnapi rendezvényre készültek, de sok információt adtak és érdekességet lehetett fotózni a Fliegerhorst területén.
- Nörvenich Fliegerhorst (katonai repülőtér) modern betonfedezékekkel rendelkező korszerű repülőbázis.
- A Taktisches Luftwaffengeschwader 31 "Boelcke" címere (forrás: wikipedia)
A 31. Harcászati ezred (TaktlwG 31 „B”) eredeti néven Jagdbombergeschwader (JaBog 31) vagyis vadászbombázó ezredként alakult meg 1957-ben Büchelben. Az újkori Luftwaffe legrégebbi alakulata, az első százada 1957. október 1-én került aktív szolgálatba.
- Az ezred Büchelben alakult, napjainkban is gyakorlatoznak ott közösen például a 33-as harcászati ezreddel. (forrás: facebook)
- A repülőtér felé, már látható, hogy kik is az Ég urai a környéken. (forrás: facebook)
Az ezred első parancsnoka a legendás vadászrepülő Gerhadt Barkhorn volt.
- Gerhard Barkhon a második világháború 301 légigyőzelmes Experte pilótája és az újkori Luftwaffe ikonja. A Boelcke első parancsnoka. (forrás: Wikipedia)
Barkhorn 1938-ben önként jelentkezett a Luftwaffe kötelékébe és vadászrepülőnek képezték ki. Első bevetéseit az Angliai Légicsata kezdetén idején repülte a Richthoffen kötelékben a Jagdgeschwader 2-ben. Légigyőzelmet nem szerzett, de többször lyukasztották ki gépét a brit vadászok, sőt a La Manche felett le is lőtték. 1940. augusztusban főhadnagyként áthelyezték a Jagdgeschwader 52-be, ahol megszerezte 1941. július 2-án első győzelmét 120. bevetésén. 1942-ben századparancsnok lett. Még ebben az évben augusztus 23-án 59. légigyőzelme után megkapta a Lovagkeresztet, majd a 120. győzelme után, a tölgyfalevelet is. Századosként 1944. február 13-én 250. győzelmét is megszerezte, ezután már kardokkal is ékített lett lovagkeresztje. 1944. nyarán egy szovjet bombázó támadása során megsérült és négy hónapot töltött utána kórházban. 1945. januárban átvette a Jagdgeschwader 6 „Horst Wessel” parancsokságát, de röviddel később csatlakozott az Adolf Galland vezette Jagdverband 44 (JV44)-hez, akik már Me-262 sugárhajtású repülőgépekkel karcolták az eget és támadták a szövetségesek bombázó armadáit. A háború végéig 1104 bevetésen vett részt és 301 légigyőzelmet aratott. Barkhorn-t szerencséje sem hagyta el a háború során, mert nyolc alkalommal lőtték le. A háború után brit fogságban volt, majd egy erdészetben és később egy fényképezőgép gyárban dolgozott. 1956-ben csatlakozott több veterán társával (például Steinhoff, Rall és Hartmann Experte repülőgép vezetőkkel) az újjáalakuló Luftwaffe állományába.Sugárhajtású ki illetve átképzésükre Angliában és az Egyesült Államokban került sor. Barkhorn 1962-ig vezette a 31-eseket. Később dandártábornokká is kinevezték, tesztpilótaként is repült, és végül a NATO. 4. légiflotta, majd 2. harcászati légierő vezérkari főnöke lett. 1975-ben vonult nyugállományba, és autóbalesetben halt meg 1983-ban.
A 31-esek költözése 1958. januárban kezdődött meg Nörvenichbe, amely ekkor készült fel, hogy fogadja az egységet.1959. április 20-án vették meg Oswald Boelcke első világháborús vadászrepülő nevét.
- Oswald Boelcke az első világháború mesterpilótája, Richthoffen mellett talán legismertebb német vadászrepülő. (forrás: Wikipedia)
Oswald Boelcke 1891-ben született, családnevük eredetileg Bölcke volt, de Ő és bátyja Wilhelm később elhagyták az ékezetet és a német írásmód helyett a latint választották. Tanulmányi befejezése után híradós (akkor néven távírós) ezredhez vonult be, de 1914 közepén a légierőhöz helyezték, és a halberstadti repülőiskolán augusztusig tanult. Kiképzett pilótaként aktív frontszolgálat teljesített. A 13. repülőszázadban kezdte háborús repüléseit Albatros D II repülőgéppel, ahol testvére volt a megfigyelő és lövész. 1915. elejére már az elsők között képezték át Albatros I. monoplánra. Ekkor került át a Jasta 2 kötelékébe.
- Boelcke emléke napjainkig kíséri a német harci repülősöket. A soha le nem győzött égi lovag saját társával való ütközés után zuhant le. (forrás: Wikipedia)
Első győzelmét 1915. július 4-én szerezte meg egy Morane Parasol lelövésével, és 1916. október 26-án szerezte meg utolsó 40. légigyőzelmét. Áldozatai közül Bristol, Farman, Voisin gyártmányú repülőgépeken túl Sopwith Strutter, DH.2 Nieuport 12 típusok is voltak. Soha nem győzték le. 1916. október 28-n egyik társa a Somme fölött beleütközött repülőgépébe, és Boelcke azonnal lezuhant és életét vesztette. (ekkor még nem volt ejtőernyője a pilótáknak). Életében már megkapta a Pour La Mérite érdemrendet (amelyet Blue Max-nak/kék Max-nak/ neveztek egy még korábbi mesterpilóta Max Immelmann emlékére).
- Halála után már a Nagy Háborúban is Jasta (vadászrepülő század) vette fel nevét. (forrás: Wikipedia)
A 31. Boelcke vadászbombázó ezredet Republic F-84F Thunderstreak típusú vadászbombázókkal fegyverezték fel. Ezekkel 1961-ig repültek, utána kapták meg a szuperszonikus csillagvadászokat, a Lockheed F-104G Starfighter repülőgépeket. 1962. június 20-án az első „combat ready” minősítéssel rendelkező ezred volt.
- A Nörvenichi légibázis betonja. A fekete csíkok a leszállások utáni féknyomok.
- A Hírhedt Özvegycsináló, az F-104 Starfighter. Nem volt rosszabb statisztikája mint a MIG-21-nek. Németország furcsa módon az F-104G változattal az eredetileg elfogóvadászból vadászbombázó gyártatott és az alacsonyrepülés nem volt biztonságos a típussal. Erich Hartmann 350 légigyőzelmes ezredes ellenezte a rendszerbeállítását. Egy másik kiváló második világháborús hős "Macky" Steinhoff viszont a kiképzési módszer változtatásával a veszteségi arányt nagyban csökkentette.
- Emlékpóló az F-104G-s időkre. Az ezrednév is még a régi JaBog vagyis vadászbombázó. (forrás Facebook)
Az ezred új parancsnokot is kapott Barkhorn után, méghozzá Wilhelm Meyn ezredest. Meyn sem volt kezdő, mert 1940-ben már repült a fekete keresztes repülőknél, 1942-ben Stuka (Junkers Ju-87) pilóta volt. Földközi tenger térségében repülte bevetéseit, Málta és a konvojok ellen, ami nem volt életbiztosítás. 1943-ban a 7. századhoz vezényelték át, és harcolt a Kurszk felett, majd Harkov térségében és a Kubáni hídfőnél is. Utána átvezényelték FW-190 kiképzésre. Az Északi Frontra került és Észt illetve Lettország felett az alacsonytámadó feladatok mellett 26 légigyőzelmet is szerzett. 1944. januárban megkapta a Német Kereszt Arany fokozatát, majd a Lovagkeresztet is. Ő volt a Lovagkereszt legfiatalabb viselője abban az időben. A háború végéig 721 bevetésen vett részt. Ő is akárcsak Barkhorn brit fogságba esett, majd az amerikai hadseregnek is dolgozott. 1950. májusában építészmérnöki diplomát szerzett Karslruhében, és 1956-ig mérnökként is tevékenykedett. 1956-ban csatlakozott az újjáalakuló Luftwaffe állományához. 1957. októbertől a 31-es Boelcke századparancsnoka volt, majd kinevezték a hopsteni 36. Vadászbombázó ezred parancsnokának. 1962-től ismét visszatért a Boelckehez már mind ezredparancsok. Itt 1964. januárig töltötte be a tisztséget. Később vezérkari tanfolyamot végzett, és a bonni védelmi hivatalban dolgozott. 1975-től 1977-ig Légiflotta vezérkari főnöki beosztásban tevékenykedett 1979. februári nyugdíjba vonulásáig.
- Egy kevéssé híres Experte Wilhelm Meyn. Csatarepülőként 26 légigyőzelem, nem semmi. (forrás: Wikipedia)
A Boelcke ezred Meyn ezredes után egy újabb világháborús mesterpilótát Friedrich Obleser-t kapta parancsnoknak. Ő 1940-ben csatlakozott a Légierőhöz, és az oschatzi 61. kiképző ezredben repült 1942-ig. Utána átképezték vadászpilótának és a Jagdgeschwader 52/6. századához 1943. január 1-én érkezett a keleti frontra. 1943. július 6-án már századosi beosztást kapott. 1944. júliusig több mint 500 bevetésen vett részt és 120 ellenséges repülőgépet lőtt le, amiért a Német Kereszttel, majd a Lovagkereszttel tüntették ki. 1944. december 30-án súlyosan megsebesült és repülésre alkalmatlannak minősítették. Kórházban élte meg a háború végét. 1956-ban csatlakozott az új Légierőhöz, és ott ismét repülni kezdett sugárhajtású átképzéseken. Amerikában a Luke Légitámaszponton Lockheed T-33 majd Republic F-84F repülőgépeken repült.1961-től a Jagdgeschwader 72 Westfalennek volt parancsnoka, majd Commodoreként (ezredesi rendfokozat) lett a Boelcke vezetője. 1966-ban NATO beosztásba került és 1971-ben dandártábornok lett. 1978-ben a légierő felügyelőnek (szemlélőnek) nevezték ki, 1983-as nyugdíjazásáig.
- A Boelcke harmadik ezredparancsnoka Friedrich Obleser is második világháborús hős volt, szintén Experte vagyis mesterpilóta. 120 repülőgépet lőtt le. Megsérült, alkalmatlan volt egy ideig a repülésre, de később az Egyesült Államokban megkapta a kiképzést sugárhajtású repülőgépekre is. (forrás: Wikipedia)
A 31-esek Starfighter korszakában az egység már három objektumban működtek, a Fliegerhorst (repülőtér), a Boelcke és a Haus Hardt laktanya (kasserne). Ez a mai napig így van.
- A Fliegerhorst gyakorlatilag katonai repülőteret jelent Németországban.
1979-ben a régi technika ismét leváltásra került. Ekkortól már európai, részben német gyártású PANAVIA Tornado IDS (interdictor/strike) vagyis behatoló, mélységi csapásmérő repülőgépeket kaptak. A JaBoG 31-es volt az első német egység, amelyet a típussal felfegyvereztek. Ebben az időben körülbelül 4500 fő volt az alakulat létszáma. A személyi állomány a Luftwaffe katonáiból, amerikai katonákból (a Tornado atomhordozó is egyben) egy SAR (kutató-mentő) helikopteres egységből, egy helyi autósiskolából, telekommunikációs alegységből és (StOV) helyi igazgatási részlegből tevődött össze. 1988. augusztus 28-án nagy repülőnapot tartottak Nörvenichben, ez napra pontosan ugyanakkor volt amikor Ramstein-ben egy másik repülőnapon a Frecce Tricolori 80 ember halálát okozó katasztrófát okozott.
- Egy díszfestett támadógép, (PANAVIA Tornadó IDS) a Boelcke ezred 40. évfordulójára. A Németeknél talán a legtöbb az egy repülőgépere eső díszfestések,(matricázások) száma, a második talán Csehország. (forrás: wikipedia)
A NATO alárendeltségben lévő egységként évente részt kellett venni a MaxEval és a TacEval értékeléseken. Ezeken kívül egymást érték a különböző fokozatú riasztások. A 31-esek ezek miatt a Boelcke Cirkusz nevet adták maguknak, amelyet a mai napig viselnek. Minden századuk évente legalább hat hétig szinte állandó riadókészültségben volt. Az ezred állományában lévő repülőgépeket is korszerűsítették és Tornado PA200 típusjelzéssel látták el.
- A Tornado első pilótafülkéje. Mint látható harmadik generációs repülőgép ergonomikus, de rengeteg analóg kijelzővel.
- A Hátsó ülés a fegyverkezelő operátoré. Ott már az analóg mellett a digitális technika, és a képernyők száma is nagyobb arányban képviseltette magát.
- A Martin-Baker 10A típusú katapultülés a Tornado-zsokék végső menekülése lehetősége.
- Egy díszfestett Boelcke Tornado függőleges vezérsíkja. Ekkor még nem gondolták, hogy Euróvadászon lovagolnak..
- A fenti repülőgép másik oldalról. Az ezred alapítási évszáma a "tökön" a ledobható póttartályon, és Boelcke Albatros repülőgépe a vezérsík másik oldalán látható. A légbeömlő nyílás oldalán látszik a kard alakú jelvény is.
A Német újraegyesítés után az ezred létszámát csökkentették. A Tornadok 20 év alatt lassan-lassan modernizálásuk ellenére már régi technikának bizonyultak, így 2009. december 16 Nörvenichben leszállt az első négy példánya az újabb összeurópai vadászbombázónak a „canardszárnyas” Eurofighternek. Az utolsó PA-200 2010. június 25-én hagyta és a légibázist. Az új harci repülőgépek azonban késedelmesen kerültek leszállításra, 2011-ben csak nyolc Eurofighter volt az állományban, rá öt évre, 2016-ben 26 darab. Ezekből öt darab a wittmundi bázisra települt, ahol JG.71 Richthoffen vadászrepülőezredet feloszlatták, F-4F Phantom II. repülőgépeiket kiselejtezték, és az egység maradékát, mint századot hozzácsapta a Német Légierő vezetése a Boelckéhez. A két híres ezred egyesülésére még egy Eurofighter függőleges vezérsíkjára is felfestették a két világháborús barát szimbólumait. Később önállóvá vált többé-kevésbé a wittmundi társaság, mint Richthoffen harcászati csoport, bár hadrendileg 2016-ig a Boelcke alá tartozott.
- "Kéz a kézben" hirdette a Richthoffen és Boelcke ezred egyesülését az Eurofighter díszfestett függőleges vezérsíkja. Később volt nyílt rivalizálás Wittmund és Nörvenich között. Manapság a Vörös Báró egysége, már csak igazgatási szempontból van alárendelve, de külön légicsoportként üzemel. A két egység közük a Rotte Kampflieger csoport a légiharc, a Boelcke a csapásmérésre elsődlegesen kijelölt.
2020.februárban Nörvenichben összesen 34 darab (tehát két század) Eurofighterből volt a bázison, tehát teljessé vált az ezred.
- Az egyik együléses 30+57-es lajstromszámú vadászbombázója a Boelcke ezrednek a nyílt nap előtt kiállítva. A szárnyvégre nem lehet az Eurofightereken rakétát erősíteni, az ARIEL Mk. II. vontatott radarzavaró konténere miatt. A képen látható harci repülőgép a GS01 gyártási számú példány.
A nyílt napra készülődés jegyében kiállítottak egy-egy együléses illetve kétüléses Eurofighter változatot, illetve másik alakulatoktól egy-egy IDS és ECR Tornado is tiszteletét tette az eseményen, akárcsak egy C-160D Transall, a GDF egyik Learjet 35A zavaró repülőgépe, vagy egy CH-53G nehéz szállító helikopter.
- Manapság már a múlt, a németek kivonták a C-160D Transall szállító repülőgépeket a hohni-i bázisról. A jelenlegi szállítórepülőgép az A400M Atlas, amely az Airbus fejlesztett ki. A törökök és a franciák még repülik a veterán szállító repülőgépet.
- A GFD egyik elektronikai lefogó Learjet 35 A típusú repülőgépe. A "magáncég" gyakorlatilag kontractorok, akik a hadgyakorlatokon kívül akár "forró" helyek körül is "biztonságos távolságban"' megtalálhatóak különböző repülőtereken. A kiállított példány lajstromjele D-CARL volt.
- Egy CASSIDIAN 1002 DRFM elektronikai konténer, a GFD Learjet függesztménye.
- A másik oldalon lévő konténer ismerősebb, mivel az AN/ALQ119 elektronikai zavaró pod a Tornado támadógépek sztenderd felszerelése.
- A 45+70 lajstromszámú PANAVIA Tornado PA-200 támadó repülőgép, amely az IDS változat modernizálása. A 675-ös számú példány GT-057 gyártási számmal. A repülőgép az 51. Immelmann harcászati repülőezredtől érkezett. A régi nevük Aufklärungsgeschwader 51, vagyis felderítőezred volt, ráadásul még előtte a Haditengerészethez tartoztak mint Marinegeschwader 2. A gép mellett látható a Rafael cég Reccelite felderítő konténere is. A törzs alatt viszont a Litening célmegjelölő konténer került függesztésre.
- Szemből brutális repülőgép a Tornado. A bombázóváltozat alacsonyrepülési tulajdonsági jobbak mint napjaink 4-5 generációs repülőgépeinek. A szárnyvégen lévő hegyes függesztmény nem rakéta, hanem a BOZ-101 radarzavaró konténer. A póttartályok felett AIM-9L Sidewinder közelharc rakéta gyakorló változatai láthatóak.
- Az elektronikai és felderítő változata a Tornadonak az ECR (olaszoknál Recce). Elsősorban felszerelése, fegyverzete más mint a támadó variánsnak. Szintén az 51. Immelmann ezred repülőgépe
A 46+48-as lajstromjelzésű a Tornado megkapta a 2010-es években az ASSTA2 modernizálást Manchingban.
- Az egyik különbség, hogy az ECR hordozza a AGM-88E HARM "radargyilkos" rakétát. A rakéta az ellenséges lokátorok besugárzását követi a célig, és ha azt lekapcsolják, akkor az jelforrás utolsó helyére irányozza magát.
- A CH-53G Sea Stallion egy nagy helikopter, amelynek fő feladata a Heer ejtőernyős hadosztályának szállítása, illetve élőerő és teherszállítás. Utódját is keresik, mert fél évszázados technika, de még mindig kiválóan működik. Érdekes módon az utód is valószínűleg ennek a helikopternek a modernizált változata lenne. Ami probléma, nagyon drága és ez jelenleg még Németországnak is meggondolandó beruházás. Addig maradnak a nagyjavítások, üzemidő hosszabbítások Diepholz-ban.
A hangárokban is bemutatták Paveway II lézerbombákkal, AMRAAM és Iris-T légiharc rakétákkal felszerelve az Eurofightert, illetve az integrált Litening célmegjelölő és Reccelite felderítő konténert is. A konténerek felfüggesztési hely nem ideális a törzs közepén lévő tartón, mert nagyobb szögsebességű forduló esetén a szárny eltakarhatja a célpontot. Ez is mutatja, hogy tervezési időszakban az Eurofighter egy légifölény vadász volt, amelyet a kor kihívásai miatt alakítottak át többfunkciós repülőgépnek.
- Egy fullos német Eurofighter felszerelés, vadászbombázó feladatra. Lézerirányítású bombák, célmegjelölő konténer látóhatáron túl és közelharcban alkalmazható rakéták és üzemanyag póttartályok.
- A gyakorló kétüléses változat (Eurofighter 2000T (Trainer) csak három póttartállyal van szerelve.A gyári száma: 018 GT-04, lajstroma: 30+04
- A 30+24-es lajstromszámú Eurofighter vontatás közben. A kétüléses repülőgép a póttartályokon kívül (CATM-2000) Iris-T légiharc rakéta imitátorral is fel van szerelve. A repülőgép gyári száma 084 GT-010-es.
- A 31. Boelcke jelvénye az egyik Eurofighter függőleges vezérsíkján.
- A német Eurofighterek némileg fapadosak. Hiányzik többek között az orrész tetejéről, a Pirate felderítőrendszer, amely lokátor nélkül akár 40 km-ről is felderítheti a repülőgép előtti légteret. A brit Typhoon-ok, valamint az olasz és spanyol változatok nagy részébe beépítésre került.
- Az Iris-T (CATM-2000) gyakorló közelharc rakéta. A sisakcélzóval is együttműködő rakétatípus nálunk is válthatja a közeljövőben az AIM-9L légiharc rakétákat. Az Iris-T az Eurofightereken kívül például rendszerben áll a svéd Királyi Légierő Gripenjein, vagy a Görögök F-16 vadászbombázóin. A repülőgép hátsó részén, a hajtómű feletti kiálló "rúd" a Preatorian DASS önvédelmi rendszer szenzora
- Iris-T rakéták a hangárban.
- Az izraeli Rafael cég Reccelite felderítő konténere. Ez nem célmegjelölő, hanem felderítő kapszula. A JAS-39 Gripenre is integrálva van, igazából két-három darab sokat lendítene hazánk légi felderítő képességén is.
Vendég ország repülőgépe is volt Nörvenichben, egy luxemburgi felségjelű E-3 AWACS Sentry légtérellenőrző repülőgép, amely azonban közelről Geilenkirchenből repült, át ahol a NATO ilyen alakulata tevékenykedik. Minden NATO AWACS Luxemburgi lajstromjelet visel.
- A Luxemburgi felségjelzése E-3A Sentry AWACS légtérellenőrző repülőgép, a geilenkirceni támaszpontról. Ott hasonlóan állomásoznak, mint nálunk a C-17 szállító repülőgép flotta.
Összességében láthattuk, hogy az új hangárokban megfelelő felszereléssel vannak az Euróvadászok tárolva, Boelcke ezred büszke hagyományaira és arra, hogy Ők az első csapásmérő egység Németországban.
- A Boelcke beton hangárokban történhet a repülőgépek indítása is, ellentétben a kecskeméti lefedésektől, amelyek tipikus olcsó húsnak híg a leve alapján készültek. Ott sem üzemanyagtöltés, hajtóműindítás és sok más tevékenység sem végezhető.
- A jelvény kötelez. Thunderstreak, Starfighter, Tornado és Eurofighter. Mi lesz a következő FCAS???
- Szinte minden épületen látszik valami Eurofighter...
Jelenlegi parancsnokuk az 1971-es születésű Daniló Sclag ezredes, aki természetesen nem repült a második világháborúban, 1992-93 között a Sheppard, majd a Holloman bázison tanulta a „szakmát” F-4F Phantom zsoké volt a JG71 Richthoffen-nél. 2009-2012 között a JG74-nél volt csoportparancsnok. Utóbbi egység volt a Mölders (Moelders), de a „sötétzöldek” elvetették a híres Experte nevét az ezredtől, mert részt vett Guernica bombázásában. Ez így nem igaz, mert a bombázókat kísérve vadászrepülőgéppel repült. Jelenleg nevük Neuburg, de rossz nyelvek szerint a zubbony alatt viselik ruhájukon a Mölders feliratot. Sclag ezredes Neuburg után került ezredparancsnoknak 2018-ban a Boelcke 31-esekhez.
- Daniló Sclag ezredes. Ő már új nemzedék, bár kopaszodik, de fiatalabb a bloggernél.. Több felelős vezetői beosztás után kapta meg a Boelckét. Érdekes, hogy előtte vadászrepülő volt a Richhoffenben.
Remélem, hogy pandémia után ismét most már repülő üzemnapon is bebocsájtást nyerek Nörvenich-be.
- Boelcke sör. Ilyen is van..
- Ez is csak Németországban látható. A bázis melletti buszmegálló "Nincs helye a rasszizmusnak." felirattal. Mi lenne Kecskeméten a bázis főbejárata előtt??? Soros György feje felett bombázókötelékkel ??? Egy Európa két állami megközelítés..
- A díszfestett példányok közül például az ILA-n 2016-ban a 60. évfordulós ékítménnyel egy Boelcke Eurovadász a 31+32 lajstromszámú (forrás: wikipedia) Ugyanez a repülőgép napjainkban már Richthoffen jelvénnyel látható
- Boelcke kardjának is nevezik a 30+96 lajstromszámú festését. A gyári száma: GS64. Ez a festés válasz volt a "Richthoffen Gruppe" vörös bárós festésű Eurofighterére. (forrás: wikipedia)
- A Boelcke kardja hangárban (forrás: wikipedia)
- A Boelcke szelleme. Egy másik Eurovadász a 31+31-es festése
- A szellem függőleges vezérsíkja. A repülőgépet Oswald Boelcke 125. születésnapja alkalmából festették. Nos az amcsik, brit harcolnak például a Szíriában, Irakban, a németek festenek..