100 éves az Olasz Légierő. Centenáriumi repülőnap, Pratica de Mare

 dsc_5442m.jpg

Az Aeronautica Militare Italiana (Olasz Légierő) a 2023. június 16-19-én háromnapos dinamikus és statikus programmal ünnepelte független légi fegyveres megalakulásának 100. évfordulóját, a Pratica di Mare légibázison, néhány km-re délnyugatra Rómától. Erre az alkalomra az Olasz Légierő bemutatta modern eszközeinek többségét, valamint számos, a légierőben repült és azóta kivont típust.

nevtelen.jpg

  • Az olasz Légierő ünnepi logója (forrás: difesa.it)

A három napos eseményen több mint 300 000 ember vett részt a a hosszú hétvége során, jóval több, mint amire

a szervezők számítottak. Az eseményt meglátogatta Sergio Mattarella olasz elnök, Guido Crosetto nemzetvédelmi miniszter, Luca Goretti tábornok a légierő és Giuseppe Cavo Dragone vezérkari főnök is

Hivatalosan az Aeronautica Militare 1923. március 28-án jött létre, öt évvel a brit Királyi Légierő debütálása után, de csaknem negyedszázaddal azelőtt, hogy az Egyesült Államok légiereje elnyerte függetlenségét a nemzet hadseregétől. Ebben az évben az Aeronautica Militare Italiana számos eseményt és ünnepséget tartott támogatott Olaszország-szerte.

logo2_1.jpg

  • Egy másik logó: (forrás: difesa.it)

A bemutatott repülőgépek közül kiemelkedett a floridai székhelyű Starfighters Aerospace által az egyik repülésre alkalmas, olasz gyártású F-104-esét az Aeronautica Militare együttműködésével, visszahozta az óceánon át Olaszországba.

dsc_4401m.jpg

  • Az MM54258 lajstromszámmal egykoron repült TF-104G kétüléses gyakorló Starfighter

Az olasz légierő egykori TF-104G MM54258 lajstromszámú repülőgépe, becenevén Black Beauty-t a Canaveral-fokról légi úton a Grosseto-i légibázisra szállították, amely a 4° Stormo (4.ezred) otthona, és ennek a repülőgépnek az egykori bázisa. A Starfighter Aerospace személyzete korábbi Starfightert üzemeltető olaszokkal közösen összeállították és repülőképssé tették ismételte a TF-104-est. 2023. június 13-án, kedden a Black Beauty majdnem húsz év után emelkedett az olasz égboltra a típus utolsó repülése óta az ország felett. A repülési tesztek befejezése után Pier Carlo Ciacchi az TF-104-essel Pratica di Mare-ba repült, hogy csatlakozzon a hétvégi ünnepséghez.

dsc_5004m.jpg

  • A TF-104G a levegőben. Európai reveláció, bár a norvégoknál van egy repülőképes Csillagvadász, amely azonban katapult ülés startrakéta problémák miatt, lehet, hogy nem fog többé a levegőbe emelkedni.

dsc_4734m.jpg

  • A Starfighter napjainkban már amerikai N991SF lajstromjelzéssel repül.

dsc_5224m_1.jpg

  • A büszke pilóta Pier Carlo Ciacchi.

dsc_5003m.jpg

  • A Starfighter mögött egy F-35A repül. Hány évtized, és mennyi aerodinamikai változás van a két repülőgéptípus között.

dsc_4863m_1.jpg

  • Négy vadászrepülőgépes kötelék, Eurofighter, Lightning2, Sabre és Starfighter.

Egy másik ikonikus, olasz légierő típus, amely csatlakozott a szórakozáshoz, a FIAT G.91R MM6305 volt. Az 1950-es évekből származó és az 1970-es évek végéig gyártott G.91 az olasz légiipar újjászületését szimbolizálta a második világháború után. Az Olasz Légierőnél számos szerepet betöltő G.91-esek jó egy évtizeden át repülte bemutatócsapatuk, a Frecce Tricolori is. A repülőgép szinte az utolsó pillanatban vált hivatalosan is repülőképessé. 2023. június 14-én, szerdán, már csak néhány nap volt hátra a századik születésnapi Pratica di Mare-i repülőbemutatóig, az MM6305-ös a helyreállítás utáni első repülését Maurizio Lodovisi tábornok repülte be. A Fiat G91. projekt 2021 februárjában kezdődött el, de de a tényleges munka 2022 januárjában indult, köszönhetően a Callegari Srl és az Aeronautica Militare együttműködésének. A munkában részt vevő technikusok és szakemberek számos forrásból érkeztek, köztük az olasz légierő Distaccamento Aeroportuale di Piacenza-tól, a Piacenza San Damiano-i NVPA-tól (Nucleo Valorizzazione Patrimonio Aeronautico), a Cameri (Novara) 1. repülőgép-karbantartási osztályától. Repülőgép-karbantartási és fegyverzeti osztályától Trevisóban, a 6° Stormo Ghediben és a 61. ezredtől Galatinában (Lecce). Az ACS és más kis- és közepes méretű olasz vállalatok támogatása szintén létfontosságú volt az MM6305 repülési alkalmasságának helyreállításához.

dsc_4831m.jpg

  • Fiat G.91R Gina a levegőben. A berepülése a repülőshow előtt néhány nappal kezdődött meg.

dsc_7735m.jpg

  • A Frecce Tricolori is repülte a típust 1961 és 1982 között.

dsc_7677m.jpg

  • A szép vonalú repülőgép, alacsonytámadó és felderítő feladatkörökben repült.

dsc_7574m.jpg

  • A Fiat G-91R alsó nézetben.

dsc_9999m_2.jpg

  • Leszállás során a Fiat és az olasz ipar remeke.

dsc_5281m_1.jpg

  • A Fiat G-91R fékernyőt is használ fékezéskor.

Ugyancsak különlegesség volt a Giancarlo Zanardo Jonathan gyűjteményéből származó, első világháborús Caproni Ca.3 bombázó replika is dinamikus bemutatója az olasz légierő centenáriumi ünnepségén. 2023. június 8-án, nyolc évvel a replika első és egyetlen korábbi repülése után, az első világháborús bombázó ismét repült az északkelet-olaszországi Nervesa della Battaglia repülőtér közelében.

dsc_4351m.jpg

  • Caproni Ca.3 replika a levegőben, mellette Francesco Baracca első világháborús repülőgépének replikája 

dsc_4375m_1.jpg

  • A Caproni Ca.3 nehézbombázó 1916-ban állt szolgálatba Olaszországban. A típusból körülbelül 300 darabot építettek, de ezekből 144 darab  Ca.34-35 1923 és 27 között repült az Olasz Királyi Légierő (Reggia Aeronautica) állományában.

dsc_4383m_1.jpg

  • Spad S. XIII replika. Francesco Baracca repülte az eredetit, amelyre a család címerét, festett ágaskodó lovat halála után, édesanyja - a legenda szerint - felajánlotta Enzo Ferrarinak. 

A centenáriumi légibemutatón statikus programpontja volt a „Campo100” szabadtéri múzeumként kialakított, dedikált kiállítási terület volt, amely az Aeronautica Militare történetét meséli el a kezdetektől napjainkig. Erre az alkalomra egy bemutató ösvény mentén állították ki az első és második világháborús üvegszálas replika repülőgépeket, illetve történelmi járműveket (magán- és múzeumi tulajdonban egyaránt), hogy a látogatók a centenáriumra készült különleges logó köré tervezett útvonalon haladhassanak.

dsc_6898m_1.jpg

  • Korabeli plakátok,a statikus bemutató színhelyéről 

dsc_6899m.jpg

  • Szintén ott fényképezett plakátok. 

dsc_6885m.jpg

  • Első világháborús repülőgépek replikáit is kiállították. Egy S.V.A. 9 típusú Ansaldó felderítő repülőgép.

dsc_6883m.jpg

  •  Fiat G.46 repülőgép, amelyet a tervek szerint restaurálnak.

dsc_6928m.jpg

  • Macchi M.C.72 verseny hidroplán, amely a Garda tónál 702 km /órás sebességet ért el 1933-ban.Pilótája Francesco Agello volt.

dsc_6897m.jpg

  • Egy replika második világháborús vadászrepülőgép a Aer Macchi C.202. Folgore. Az eredetileg Fiat A.74 motorral tervezett C,202 sorozat azután lett hatékony, amikor a Alfa Romeo RA.1000 R.C.41-I Monsone motorokat szereltek a sárkányokba, amely a német Daimler-Benz DB-061 licencgyártása volt.

dsc_6900m.jpg

  • Az olasz C.202-205 sorozatú vadászrepülőgépek aerodinamikailag kiváló kialakítással rendelkeztek, bár mint látható a kabinból a kilátás eléggé korlátozott volt.

dsc_6901m.jpg

  • A replikák rendkívül impreszíven mutattak a Campo 100 területén.

dsc_6912m.jpg

  • A Macchi 205. Veltro típusból 252 darab készült.

dsc_6889m_1.jpg

  • Pavesi tüzérségi vontatóként is használt járművek a Magyar Királyi Honvédség lövegparkjának több típusát is vontatták a második világháború során. 

dsc_6915m.jpg

  • Pavesi vontatók a kiállításon. 

dsc_6907m.jpg

  • Az Ansaldo kisharckocsi, hivatalos típusjelzéssel CV-33/35 (Carro Veloce) gyors jármű a honvédségünk egyik első páncélozott harceszköze volt. Magyar Gebauer géppuskákkal 150 darab körüli darabszámban állt rendszerben 1938-tól.

dsc_6911m.jpg

  • 1941. szeptemberében kivonták az első vonalbeli szolgálatból, a súlyos veszteségek miatt. Elölről egy nehézgéppuska is átlőtte a páncélját.

dsc_6922m.jpg

  • Az olasz Fiat MI15/42 közepes harckocsi tornyára írva: Mindenen át előre.Az olasz harckocsik minősége alatt a maradt a Német és a Szövetséges haderők páncélosainál. Egyik német tábornok azt mondta, hogy az olasz tankoknak négy sebességfokozata van hátra és egy előre. Ez persze nem volt igaz, az olasz tankosok sokszor az utolsó páncélautóig harcoltak, de gyengébb védettségük és lövegeik miatt nem állták a harcot a szövetséges tankokkal Észak-Afrikában.

dsc_6892m_1.jpg

  • Az Olasz SPA konzorcium készítette a második világháború idején a hadsereg gépjárműinek jelentős részét.

dsc_6903m.jpg

  • A kiállított tehergépjármű némileg hasonlít a magyar RÁBA BOTOND sorozat járműveire.

dsc_6924m.jpg

  • Egy üzemanyag szállító gépkocsi sivatagi címerrel az Észak-Afrikai harcokra emlékkel.

Statikus soron is meg lehetett tekinteni a légierő jelenleg szolgálatban álló típusait, valamint több régebben a légierőben szolgálat repülőgépet. Az Olasz Légierőben szolgált F-16ADF repülőgépek emlékére, az avianói Buzzards század F-16C Block50 harci repülőgépét is láthatták a rendezvényre látogatók, akárcsak a Predator robotrepülőgépek irányító konténerét.

dsc_6862m.jpg

  • Az Olasz Légierő egyik CAEW vagyis légtérellenőrző repülőgépe a Gulfstream G550 típusra épített izraeli ELTA IAI EL/W-2085 radar rendszer. A típusból kettő van szolgálatban Itáliában. Az MM62294 lajstromszámú példány volt kiállítva, a testvére a dinamikus bemutató része volt.

dsc_6981m_1.jpg

  • Az Alenia által kifejlesztett C-27J szállító repülőgépből 12 darab áll szolgálatban Olaszországban.

dsc_6984m_1.jpg

  • Három darab KC-130J Hercules szintén rendszerben áll, és a Boeing KC-767 tanker repülőgépekkel együtt képezik a légi utántöltő képességét az olasz légierőnek.

dsc_6987m_1.jpg

  • Ez egyik KC-767 légi utántöltő repülőgép. Az olasz légierőben merevcsöves és hajlékonycsöves tankolásra alkalmas harcászati és szállító repülőgépek is vannak, ezért mindkettő változat légi utántöltését meg kell oldani.

dsc_6940m.jpg

  • ATR-62/P-72AS tengerészeti járőr repülőgép, amely a Légierő üzemeltet. Négy darab áll szolgálatban.

dsc_6948m.jpg

  • Egy régi kivont F-104 Starfighter a harmadik ezred állományából.

dsc_6949m_1.jpg

  • Az olaszországi Avianoban állomásozó  510 Buzzard vadászrepülő század 89-2047 lajstromszámú F-16C Block40 harci repülőgépe egyrészt tiszteletből került kiállításra, másrészt emlékezve, hogy Olaszország is alkalmazott F-16ABlock15 ADF vadászrepülőgépekből egy ezrednyi 34 darab példányt, amíg a kivont F-104ASA vadászrepülőgépek pótlására az Eurofighter (F-200A) repülőgépek legyártásra és hadrendbe nem kerültek.

dsc_6946m.jpg

  • Az olasz légierő is alkalmazza a Augusta-Westland által kifejlesztett AW101 Merlin helikoptereket, mégpedig HH101A Caesar típusjelzéssel harci kutató-mentő feladatok ellátására. A típusból 12 darab áll hadrendben.

dsc_6947m_1.jpg

  • Egy kivont MQ-1C Predator robotrepülőgép, amely felderítő drónként került régebben rendszerbe. Jelenleg már modernebb bátyját a MQ-9A Predator B áll rendszerben az itáliai félszigeten is, amelyből hat darabot szereztek be a taljánok.

dsc_6976m.jpg

  • Az MQ-1B irányítópultja, amely két konténerben kapott helyett. Az első kettő operátor a kamerarendszereket kezelt, amely hagyományos mellett infrakamerát is tartalmazott. Ezeknek a kezelését, zoomolását, a célok felderítését és egyéb operátori feladatokat látták el a kezelők.

dsc_6977m.jpg

  • A másik két operátor a telemetrikai adatokat kezelte, valamint vezette a robotrepülőgépet. A képen is kivehető,hogy Windows 7 operációs rendszer alatt futott az ezeket kezelő rendszer.

A dinamikus bemutatók reggel estig kínáltak izgalmas látványt a nézőknek. A délelőtt a veterán repülőgépeké volt, az első világháborús replikáktól a második világháború ikonikus légcsavaros típusain keresztül a jet korszak repülőgépei. Az első világháborús replikákat a Spad XIII és a Ca.3 replika képviselte. Különlegesség volt a Legenda formáció, amelyben az olasz légierő korábbi és jelenlegi típusai szerepelnek, amelyek pilótaképzési programjuk gerincét képezték. A Fiat G.46, T-6 Texan, MB.326 és MB.326K polgári tulajdonban lévő és üzemeltetett példányai mellett az olasz légierő MB.339CD és T.346 típusú repülőgépek repültek, bemutatva a katonai pilótaképzés közel 80 évét.

dsc_5867m_1.jpg

  • Az olasz légierő és magántársaságok által fenntartott legendák köteléke az olasz légierő második világháború utáni gyakorló repülőgépeiből áll, és különböző repülőnapokon - például Jesoloban is - bemutatót repülnek.

dsc_8092m.jpg

  • A kötelék négy légcsavaros és négy sugárhajtású repülőgépből áll.

dsc_8100m.jpg

  • A légcsavaros repülőgépek: North American T-6A Texan, Fiat F.59, Siai S208M és SIAI-Marchetti SF.260AM. A sugárhajtású kötelék: MB-326E, MB-339CD valamint R-346A Master repülőgépekből állt.

dsc_5810m.jpg

  • Az MB-339CD már légi utántöltésre alkalmas változat. a 61.ezred állományából. Még 70 darab áll szolgálatban, vélhetően egy részük már csak repülőképes. A típus PAN változatával repül a Frecce Tricolori is.

dsc_5818m.jpg

  • Az I-RVEG/6-43 MB.326E gyakorló repülőgép.A licencváltozatokkal együtt körülbelül 800 darab készült. Gyártotta Dél-Afrika és Brazília és Ausztrália is.

dsc_5826m.jpg

  • Az I-MBCK/RS-25 típusjelű  MB.326K változat felszállás közben.

dsc_5979m.jpg

  • Az MM53304/SM-74 G.46 gyakorló repülőgép a levegőben.

dsc_8206m_1.jpg

  • Leszállás közben egy repülőtéren kinti kameraállásból az MB.326K gyakorló repülőgép.

A Starfighter TF-104 és a FIAT G.91 jelenlétének köszönhetően azonban két további formáció is repült, a 300 ezres nézőközönség nagy örömére . A Vadász kötelékben az olasz légierő jelenlegi F-35A Lightning II és Eurofighter F-200A repülőgépeit láttuk a TF-104 Starfighter és F-86 Sabre mellett. Erre az alkalomra a repülőnap szervezői, a Frédéric Akary tulajdonában lévő Canadair CL.13 Sabre Mk.6-ját (ex-Luftwaffe KE+104) hívták meg, hogy képviselje az ikonikus észak-amerikai tervezésű repülőgépcsaládot, amely az 1950-es években az olasz légierőnél szolgált.

dsc_4896m_1.jpg

  • A vadász kötelék. Leghátul egy F-86A típusjelzésű Nort American Sabre, előtte a TF-104G Starfigter, a Lockheed-Martin F-35A és az élen az Eurofighter F-200A repülőgép.

dsc_7357m.jpg

  • Szombaton a Starfighter kisebb műszaki hiba miatt nem repült, így a Szabja, az Villám2 és a Eurovadász zárt csoportja alkotta a vadász köteléket.

dsc_7399m.jpg

  • Az olaszoknál az F-200A légifölény vadászrepülőgépként van kezelve, másodlagos földi kapacitással. A csapásmérés már típusok feladata.

dsc_7414m_1.jpg

  • A Lockheed-Marton F-35A alacsony észlehetőségű harci repülőgépe csapásmérő feladatkörben váltja a Tornado és AMX repülőgépeket.

dsc_7434m.jpg

  • Az F-86A a klasszik 1950-es vadászrepülőgépek családjába tartozik. A MiG-15 és 17 ellenfele.

dsc_4867m.jpg

  • A vadász kötelék vasárnap ismét kiegészülve a Csillagvadásszal.

dsc_4961m_1.jpg

  • Az F-35A kinyitott fegyverkamrával

dsc_5004m_1.jpg

  • Az N991SF amerikai lajstromjelű, de eredetileg az olasz légierőben repült TF-104G

A Bombázó kötelék, a hamarosan kivonásra kerülő Panavia P-200 Tornado IDS, az AMX Ghibli és G.91-ből állt, amely egykoron könnyű támadó szerepet töltött be.

dsc_7543m.jpg

  • A bombázó kötelék három tagja. Elöl a P-200 típusjelzésű Tornado IDS csapásmérő repülőgép, utána az AMX A11 Ghibli könnyű csapásmérő repülőgép és a végén a G-91R Gina, amelyet a Frecce színeiben építették újjá ismét repülésre alkalmas állapotba.

dsc_7555m_1.jpg

  • Maximális szárnynyilazással a PANAVIA Tornado Olaszországban P-200 típusjelzéssel repült példánya.

dsc_7586m_1.jpg

  • Az AMX International A-11 Ghibli könnyű csapásmérőt az Istranai ezred repüli.

dsc_7677m_1.jpg

  • A G-91R Gina a levegőben.

A P-51 Mustang 1963-ig repült az olasz légierőben, ezért centenáriumi ünnepségén kellett szerepelnie. A Horsemen Flight Team (Ed Shipley, Jim Beasley Jr. és Dan Friedkin) világhírű a P-51-es kötelék műrepüléseikről. A trió mindhárom napon fellépett, nagyszerűen bemutatva a Mustang pontosságát, mozgékonyságát és lenyűgöző szépségét. Dan Friedkin egyébként többségi tulajdona a helyi olasz labdarúgócsapatnak, az AS Roma gárdájának is.

dsc_7812m.jpg

  • A P-51 Mustang kötelék repülése

dsc_7815m_1.jpg

  • Mindhárom repülőgép, inváziós csíkokkal repült  .

dsc_7823m_2.jpg

  • Mindhárom repülőgép P-51D Mustang változat volt.

dsc_7855m_1.jpg

  • Oldalról a kötelék. A viszonylag kevés repült óra ellenére szoros alakzatban repültek. Néha már túl szorosan.

Az olasz légierő háború más volt szövetséges típust is üzemeltetett, amelyek repültek a repülőnapon, így a Republic P-47 Thunderbolt (amely 1953-ig) és a Supermarine Spitfire (1952-ig) volt a légierő állományában. A két repülőgépet (P-47D 45-49192 és Spitfire Mk V EE602) Angliában az Ultimate Warbird Flights üzemelteti. A P-38 Lightning 1955-ig a Red Bull csiszolt alumínium példánya (F-5G 44-53254) az ausztriai Salzburgból érkezett, hogy részt vegyen a bemutatón.

dsc_7929m.jpg

  • Egy P-47 Thunderbolt. Ez a típus is repült az Olasz Légierőben.

dsc_7960m_1.jpg

  • A P-47 Thunderbolt először távolsági kísérő vadászrepülőgépként mutatkozott be, de végül a P-51 megjelenése után alacsonytámadó feladatkörben használták.

dsc_4584m_1.jpg

  • Két Fiat G.59 gyakorló repülőgép. A teljes kötelék három példányból állt.

dsc_4507m.jpg

  • A Red Bull P-38L Lightning vadászrepülőgépe is részt vett a bemutatón.

dsc_4693m_1.jpg

  • Akárcsak a North American T-6A Texan gyakorló repülőgép.

dsc_8052m.jpg

  • Az F-86A Sabre egyéni műrepülő bemutató közben.

dsc_8054m_3.jpg

  • A Szablya szép vonalú típus volt.

dsc_4421m.jpg

  • Az F-80 Shooting Star vadászrepülőgépből kifejlesztett  T-33A Siver Start gyakorló repülőgép.

dsc_4448m.jpg

  • A Douglas DC-6 a legnagyobb repülőgépe a Red Bull istállónak.Mindhárom napon impresszív műrepülést mutattak be vele pilótái

Délután az Olasz Légierő típusai repültek a közönségnek. Az olasz légierő F-35A, F-2000A és M-346 repülőgépeiből kialakított 100-as formáció is átrepült a közönség felett, amelyet a különböző típusokból álló kötelékek követtek. Érdekesség volt, hogy a repülőeszközök dinamikus bemutatóját az MQ-9 Predator B drón nyitotta meg, egy új világ hajnalaként.

dsc_6280m.jpg

  • Az olasz légierő 100 évét ünneplő kötelékben az 1-es F-35A Lightning II, a két 0-át A-200 Eurofighter és T-346A Master repülőgépek alkották.

dsc_8302m.jpg

  • A repülő 100-es közelebbről.

dsc_6317m.jpg

  • MQ-9 Drón repült az Olasz Légierő kötelékeinek az élén jelképezve egy új korszak kezdetét.

dsc_8298m_2.jpg

  • A zászlót egy HH-139 helikopter hordozta. 

dsc_8342m.jpg

  • Az öreg MD-500 olasz licencváltozata MH-500M hármas köteléke

dsc_8350m.jpg

  • A HH101A Caesar kutató-mentő helikopterek köteléke.

dsc_8353m.jpg

  • HH101A Caesar helikopterekből sötét és világos szürke festésű is repült.

dsc_8367m_1.jpg

  • Hat darab a Caeser forgószárnyasokból.

dsc_8371m_1.jpg

  • Egy szépen tartott kötelék.

dsc_8399m.jpg

  • Piaggio P.180 többfeladatú személy és VIP szállító kötelék.

dsc_8411m.jpg

  • Két C-130 Hercules és két C-27A kötelék a szállító repülő fegyvernemtől.

dsc_8425m_4.jpg

  • Beech 300 Super King Air repülőgép Olasz Légierős változata.

dsc_8430m_2.jpg

  • Az ATR-62/P-72AS tengerészeti járőr repülőgép amely közös üzemeltetésű a haditengerészet flotta légierejével.

dsc_8442m.jpg

  • A "NER egység"  A 319VIP szállító repülőgépet kísér két Dassault Falcon 900 VIP szállítórepülőgép.

dsc_8454m.jpg

  • Az Olasz Légierő legynagyobb számban még az MB-339CD gyakorló repülgépeket alkalmazza. A tisztelgő kötelék.

dsc_8466m_2.jpg

A csapásmérők. A 4. ezred Ghediből és a 51. ezred Istranból. A 4-esek még a P-200 Tornadot repülik, de már megkapták az első F-35A repülőgépeiket, Az AMX A-11-et repülő 51-esek pedig Eurofighterekkel repülnek feladatkört váltva.

dsc_8471m_3.jpg

  • A Diavola Rosso (A Vörös Ördögök) PA-200 köteléke

dsc_8483m.jpg

  • A két F-2000A Eurofighter ezred gyémánt alakzata. A 36 és 37. ezred díszelgése.

dsc_8492m_1.jpg

  • Szépen tartott formáció

dsc_8497m_1.jpg

  • A második ezred is hasonlóan szoros köteléke.

dsc_8514m_2.jpg

  • Egy vegyes kötelék. A Boeing KC767 mögött utántöltő helyzetben két F-2000A Eurofighter, amelyet egy G.550 CAEW repülőgép követ, és három F-35A zárja a formációt.

dsc_8917m_1.jpg

  • Egy KC767 üzemanyag töltő repülőgép és két F2000A vadászbombázóból álló kötelék.

dsc_8566m_1.jpg

  • Az F-35 változatokat a haditengerészet és a légierő közösen üzemelteti. Az F-35B a flotta repülőgép hordozóin (Cavour és Giuseppe Garibaldi) fedélzeti repülőgépe, igaz az utóbbi az AV-8+ (Harrier II) helyből felszálló repülőgépeket hordozza. 

dsc_8630m.jpg

  • Egy gyors áthúzás egy F-35A-tól a dinamikus bemutatón.

dsc_8646m_1.jpg

  • Az F-35B pilótája bemutatta a rövid fel és leszállási lehetőségeket ,

dsc_8658m.jpg

  • Leszállás közben egy F-35B ötödik generációs harci repülőgép.

dsc_8683m_2.jpg

  • Az F-635A kívülről hasonlít a Lokcheed-Martin F-22 repülőgépére, de kisebb és sok paramétere is eltér.

dsc_8703m.jpg

  • Egy F-35A leszállás közben.

dsc_8888m_1.jpg

  • Piaggio P.180 szállító repülőgép is leszállás közben Pratica de Mare repülőterére.

dsc_8964m_1.jpg

  • Szintén landolás közben az egyik Boeing KC767 légi utántöltő repülőgép.

A kötelék áthúzások végén a Reparto Sperimentale Volo (repülőkísérleti egység) szóló demókat, valamint a Frecce Tricolori bemutatóját láthatott a közönség.

dsc_6676m.jpg

  • A repülő kísérleti egység C-27J repülőgépe felszállás előtt.

dsc_6727m.jpg

  • A C-27J kiváló tulajdonságokkal rendelkezik, de jóval kisebb mint a C-130 Hercules.

dsc_6733m.jpg

  • Leszállás közben a dinamikus bemutató után a C-27J .

dsc_6784m.jpg

  • T-346 Master dinamikus bemutató közben.

dsc_9004m.jpg

  • A típust többek között Izrael és Lengyelország is rendszeresítette és a magyar pilótaképzésben is komoly szerepet szánnak rá a döntéshozók a tervek szerint.

dsc_9014m.jpg

  • A hátonrepülés sem okoz gondot.

dsc_9057m_3.jpg

  • Leszállás közben a T-346 Master a dinamikus bemutató után.

dsc_6838m.jpg

  • Levegőben a repülőkísérleti egységtől az F-2000A (Eurofighter) a dinamikus bemutatón.

dsc_9099m_2.jpg

  • Hátonrepülés közben kiáramlik némi kerozin is.

dsc_6851m.jpg

  • Leszállás közben a dinamikus bemutató után, már esti fényekben az Eurofighter.

dsc_9260m_1.jpg

  • A nap utolsó résztvevői a Háromszínű nyilak, a Frecce Tricolori

dsc_9265m_1.jpg

  • A függőleges vezérsíkok különféle évfordulókra emlékeztetnek.

dsc_9271m.jpg

  • Egy forduló közben.

dsc_9211m_1.jpg

  • Indul a füst. a zöld-fehér-piros a nemzeti lobogó színei.

dsc_9246m.jpg

  • Egy kis műrepülés. Mario solo..

dsc_6064m_1.jpg

  • A zóna felett a Frecce, még a pénteki gyakorlás és bemutató során.

Összességében egyedülálló élmény volt a 100 éves Olasz Légierő ünnepsége és repülőnapja. Forza Italia!