Gripenek, földön, égen – Kiképzési repülés a kecskeméti Repülőbázison
A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Gripen pilótái - az éves kiképzési tervnek megfelelően - délutáni és éjszakai repüléseket hajtottak végre október 19-28. között. A gyakorlat célja a pilóták képzettségének fenntartása, illetve a légtérvédelem folyamatos biztosítása volt.
A MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis a járványügyi szabályok szigorú betartása mellett engedélyezte a sajtó munkatársainak, és spottereknek is a gyakorlatok fényképezését, dokumentálását. Megtekinthettük a fel és leszállások mellett a délutáni és éjszakai kiképzési repüléseken résztvevő repülőgépek műszaki felkészítést, felfegyverzését az éleslövészetre.
- Az építkezések nyomán megújultak az állóhelyek, új apronok és gurulóutakat építettek, valamint a felszállópálya is modernebb jobb burkolatot kapott. A világítás is megújult a bázison, jobb munkakörnyezetet teremtve az üzemeltetéshez.
Érdekesség volt, hogy a fegyveres készenléti szolgálat közelében lévő M (Mike) zónájában történt a repülőgépek felkészítése. A repülőbázison történő építési munkák mellett azért is itt volt a felkészítés, mert mesterséges domb választja el a repülőtér többi részétől, tehát gépágyúk ürítése, betöltése és rakéták függesztése is itt zajlik.
- Az "M" (Mike) állóhely szűkösebb mint például a központi zóna, vagy a szállító repülőgépeknek épített állóhelyek, de itt lehetséges a felfegyverzése a repülőgépeknek. A kép a mesterséges domb tetejéről készült, amelynek talaja viszonylag laza és megállítja az esetleges gépágyú lövedéket vagy beinduló rakétát. A betöltött gépágyú előtt tartózkodni tilos.
- Az őszi naplemente csodálatos színeket ajándékozott a fotósoknak.
Két együléses harci Griff (JAS-39C EBS HU) a hajózóira vár.
- Mint a Forma 1-ben. Közeledik a repülőgép, és a team már készenlétben fogadja.
- A sárga mellény jól láthatóvá teszi a dolgozó technikusokat. A műszaki állomány áldozatos munkája nélkül nem lenne repülés sem. A tartályautóból hamarosan kerozin ömlik a szomjas üzemanyagtartályokba
- Ellenőrzés a hajtómű beömlő nyílásoknál is. A kompresszorlapátokat is szemrevételezni kell.
- Folyik a JetA1 kerozin a 35-ös lajstromszámú Gripen tartályaiba.
- A kabintető is letörölve, jöhet az újabb feladat.
- A 43-as lajstromszámú Gripen Delta a központi zónában került felkészítésre. A kétüléses változatok gépágyúval nem rendelkeznek, légiharc fegyverzetük és földi támadókapacitásuk (irányított rakéták, illetve szabadesésű bombák és irányított bombakittek) megegyezik az együléses változatok fegyvereivel.
- A két pilóta már a gépben, a taxizás előtti utolsó ellenőrzés zajlik.
- A 31-es Charlie hajtóművezésen. A futóművek drótkötéllel kikötve, és némi borítólemez hiányok is láthatóak. A tüzoltógépjármű előírások szerint ott van a helyén.
- A hajtóművezés után a repülőgépet az állóhelyére az egyik lefedéséhez vontatják.
A modern technika és szinte minden létező problémára felkészülő biztonsági előírások ellenére, több alkalommal történt már 4. generációs repülőgépeknél is balesetekre.
A 2018. október 11-én a belgiumi Florrenesben lévő repülőbázison egy technikus indította be karbantartás közben egy F-16MLU vadászbombázó M61 Vulcan gépágyúját, amely töltve volt, és a lövedékek egy másik nem sokkal korábban üzemanyaggal feltankolt F-16-os találtak el, amely berobbant és az utána következő tűzben elégett a repülőgép. A robbanás egy harmadik Vipert is megrongált és két technikus is megsérült.
Magyarországon is volt már a hajmáskéri lőtér felett JAS-39 Gripen vadászrepülőgépnél a német gyártmányú Mauser Bk27 gépágyúban csőrobbanás, amely során szerencse a bajban, hogy a repülőgépben nem okoztak nagyobb kárt a sérülések javíthatóak voltak.
- A fegyveresek dolgoznak.
- A 27mm-es lövedékeket tároló láda.
Az éleslövészeten túl a Puma század pilótái a Bakony harckiképző Központ területén a JTAC-k (régebben FAC-nak előretolt repülés irányítóknak nevezték őket) kiképzését is segítették.Az ilyen képzettségű katonák rádióval, digitális adatátvételi eszközökkel, de van amikor lézeres besugárzással vezetik rá a célra a repülőeszközök pilótáit, vagy akár az általuk kijelölt célokat világítják, jelölik lézeres berendezéseikkel.
A kiképzési repülések délután felhős-napfényben időjárásban és "éjszaka" is zajlottak, Utóbbi a késő októberi napnyugta miatt már gyakorlatilag este hat-fél hét után már éjszakának számíthatott.
- Összpontosítás a következő feladatra.
- Beköszön a Keszi (fegyveres készenléti Szolgálat) két Griffmadara. A központi üzemanyag póttartályon kívül a gépágyú és szárnyvégeken hordozott két AIM-9L1 hőkövető közelharc rakéta teljesen megfelelő békebeli légirendészeti feladatok és a NATO egyesített légvédelmére. Háborús esetben nagyon kéne a 30 évvel fiatalabb IRIS-T
- Leszállás után taxizik a 32-es lajstromszámú JAS-39C a KESZI számára épített fedezékbe. A többi lefedéstől eltérően ezekben lehet hajtóművet is indítani.
- A 39-es lajstromszámú Gripen is igyekszik vissza a készenléti hangárába. A HunAF felirat angolul Magyar Légierőt jelent, de hivatalos a Honvédség Légi Haderőnem kötelékébe tartoznak jelenleg a repülősök és helikopteresek.
- A 35-ös taxizik a felszállópályán. A központi póttartály helyett két szárnypótossal. Ezeket a póttartályokat a svájci RUAG gyártotta, anyaguk elsődlegesen kompozit, befogadóképességük szinte literre azonos a svédek fém póttartályával.
- A 40-es lajstromszámú Gripen is feladatra indul a Bakony Harckiképző Központ lőtere fölé. A függesztett Litening konténer ROVER moduljával már képet is tud egymásnak küldeni a JTAC és a pilóta. A Litening lézeres célmegjelölésre is képes.
- A 35-ös az ég felé tör...
- Teljes tolóerővel dolgozik a VOLVO Aero RM12 gázturbina. A hajtómű az amerikai General Electric F404J hajtóművének kissé módosított változata. A Griff egyik gyenge pontja, mivel bár rendkívül üzembiztos, de tolóereje az egyik legalacsonyabb a 4. generációs repülőgépek között.
- A 41-es lajstromámú Gripen C követi társát. A 2005-ös érkezés óta már 15 év telt el ez kissé meglátszik a repülőgépeken. de szerintem jobban néznek ki "használtan".
- Még záródnak a futóművek.
- A 43-as kétüléses Delta a központi zónából igyekszik a felszállópálya felé. Mögötte az repülőtéri irányítótorony látható
- A 38-as lajstromszámú repülőgép is a starthelyre igyekszik.
- Némi földi manőverezés után készen állnak a felszállásra.
- Először a JAS-39D startol el..
- A kétüléses Delta csak központi pótost hordoz, pedig belső üzemanyagkészlete némileg kisebb együléses változatokénál.
- Utána teljes utánégetéssel startoló harci változat gázturbinájából kiáramló forró gázok örvénylenek a repülőgép nyomában.
- Az "elemelés" pillanata.
- Egy órával később... Visszatér a Charlie és a Delta. Hogyan különböztethetőek meg alulról. A Delta némileg hosszabb, és egy törzsközépi üzemanyag póttartállyal (tökkel) repült.
- .. és landolt..
- Pontos leszállás.. A két kerék már az aszfalton..
- Megjött a harci változatokból álló géppár is Hajmáskér térségéből..
- Egy kis gumiégetés. A landolások után a következő feladat előtt a műszakiak átnézik a futóművet és a kerékabroncsokat is.
- A 41-es tökéletes landolása.
- Egy órával később. A Nap utolsó sugarai aranyozzák be az újabb felszálló repülőgépet.
- A 605-os lajstromszámú A319 csapatszállító repülőgép mögött emelkedik a következő hullámban indult Gripen.
- Sajnos a sötétben készült képek most nem sikerültek saját bénaságom miatt. Ezt sokszor szükséges gyakorolni és a minél drágább és jobb fényerejű objektívek és gépvázak is fontos kellékek. Ilyenkor már szinte csak állványról lehet fotózni. Nos a 43-as taxizik a starthelyére.
- Egy másik Gripen már felszállófényekkel. Az utánégető lángja már látható a repülőgép mögött.
- Ezt a képet két éve készítettem. Ekkor jobban sikerültek a mozgó képek is. A 34-es lajstromszámú Gripen felszállása.
- A főfutó még a pályán, de a repülőgép már lassan emelkedik.
- Éjszaka sokkal látványosabb a felszállás, hatalmas láng csap ki a turbinából.
- Egy most készített kép. Már a magasban a Gripen.
A Gripen repülőgépek a gépágyú lövészeten túl imitált bombavetést is végeztek, illetve közösen dolgoztak együtt a Mi-24P harci helikopterekkel földi célpontok leküzdésében.
A kecskeméti bázison a harci repülőgépek kiképzési repülése mellett a 605-ös lajstromszámú Airbus A319-es repülőgéppel is hajtottak végre kiképzési repülést, a gyakorlás során jelentős számú touch and go-t (vagyis landolás utáni azonnal felszállást, áttstartolás) gyakorolt a személyzet.
- Az oldalszél próbára tette repülőgép-vezetőket a manuális landolás során.
- Az Airbus 319 klasszikus utasszállító vonalai. Géptörzs függőleges vezérsíkkal szárnyakkal és azokról lógó két hajtóművel. (mint a többi ilyen célra tervezett repülőgép)..
- Rövid fékezés után indult az átstartolás.
- Itt már fullon járnak a hajtóművek.
- Futómű behúzás erős bedöntés, indult az újabb iskolakör.
- Ismét talajközeli állapotban
- Szép landolás..
- A "reverz" a sugárfék, amely kinyílott a hajtóművek oldalán szintén fékezik a repülőgépet. Itt már nincs átstart.
- A fékezés után taxizik a 605-ös csapatszállító az állóhelyére
- Itt már lassan megpihen..
- Holnap újabb nap, és valószínűleg újabb kiképzési repülés. Jelenleg még külföldi cseh kapitánnyal repülnek az Airbusok, mert több repülési idő kell amíg valaki a bal oldali kormányhoz ülhet.
Megtekintettük a hadrendből nemrégen kivont Antonov AN-26 szállító repülőgépeket is.
- A leállított Antonov AN-26 szállító repülőgépek egy csoportja.
- Szemből a veterán Ancsa. Mögötte egy másik.
- Akit érdekelnek a lajstromszámok: 110, 405, 406, 407 és 603.
- A veterán teherszállítók egy része valószínűleg polgári lajstromszámokkal fog még repülni. Persze egy alkalommal legalább innen kell elindulniuk..
Volt még polgári látogató is a repülőtéren
- Egy idegen repülőgép a légibázis felett. A HA-BEZ lajstromszámú Piper PA-28-161 Cherokee Warrior III. gyártási száma: 2842255 és az Egyesült Államokban készült. Első lajstromszáma N3114P volt. 2017-től repül Magyarországon. Székhelye a Nyíregyházi repülőtér.
- A szerző is betartotta a járványügyi előírásokat.
- Egy kis hajtóműzene a műszaki előkészítés közben.
Nagyon köszönöm az eseményen való részvételt a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis vezetésének, a kommunikációs osztályának, külön kiemelve Szausev Xénia főhadnagynak.