Kutatunk és megmentünk - Air Wolf Hunting hadgyakorlat Pipishegyi sportrepülőtér 2019.

dsc_8122m.jpg

2019. október 7-10 között ismét katonai légijárművek zajától volt hangos a Gyöngyös mellett elterülő Pipishegyi sportrepülőtér. A tavalyi után második alkalommal rendezték meg az Air Wolf Hunting (elég érdekes elnevezésű) komplex hadgyakorlatot. Az esemény elsősorban légi kutató-mentő – Search And Rescue - (SAR) feladatok gyakorlására fókuszált, de remek alkalom a különböző helikoptertípusokon kiképzési feladatok repülésére, a felderítők és a különleges műveleti katonák ejtőernyős ugratására, Ludovikás hallgatók oktatására.

dsc_7618m.jpg

  • A pipishegyi hangárokban motors és vitorlázó repülőgépek várják a katonai helikopterek távozását.. Az előtérben egy Scheibe SF 25 típusú Movit, vagyis motoros vitorlázó repülőgép

Gyöngyös-Pipishegy a Mátrában egy 760 méteres hosszú és 120 méter széles füves kifutópályával és néhány kiszolgáló épülettel rendelkező IV. osztályú nem nyilvános sportrepülőtér. 1931. óta üzemel és közelmúltig nagy sportélet - elsősorban vitorlázórepülés – zajlott. Jelenleg a Honvédelmi Minisztérium a vagyonkezelője, és a Honvéd Repülőklub Gyöngyös az üzemeltetője a repülőtérnek. A katonai repülés is időről-időre megjelenik a térségben.

dsc_8071m.jpg

  •  Amit a repülőtérről tudni kell..

dsc_8117m.jpg

  • Nem a legmodernebb információs tábla, de megteszi..

A gyakorlat három napját is sajtónyílvánosá tették az illetékesek - köszönet érte - illetve a környékbeli lakosok és érdeklődök is megtekinthették a gyakorlatot, a repülőtér bejárata közeléből. Jómagam szerdán látogattam ki a gyakorlatra.

Az első napon éjszakai kutató - mentő gyakorlás zajlott. Egy sportrepülőgép katasztrófáját imitálták és a repülőtérről egy civil segélykérő telefonra indult el a művelet. Még a MH 86. Szolnok Helikopterbázis parancsnoka sem tudta előre, hogy ez a gyakorlat része, és az onnan induló Mi-17N kutató-mentő helikopterrel is csak a levegőben közölték, hogy gyakorlásról van szó, ez nagyban emelte az élethűséget és az adrenalin szintet egyaránt.dsc_8395m2.jpg

  • A nagyjavított Mi-17N helikopterek NVG-ek kompatibilisak, tehát éjjellátó készülékkel is lehet repülni. Fényszóró használata során azonban nem használják az éjjellátó készüléket mert elvakítaná a hajózókat.

dsc_8346m_1.jpg

  • A szükségleszállóhely kielölve, sérült a földön az új hordágyban, helikopter a földön a sérültet ellátni.

dsc_8362m.jpg

  • A kutató-mentő személyzetek rengeteg szaktudással rendelkeznek, köztük, felcser, alpinista, buvár stb. szakképesítésekkel. Ezeket rendszeresen meg is kell újítani, vizsgázni belőlük.

dsc_8448m.jpg

  • Az éjjeli üzemnél is szükséges az üzemanyagtöltés időnként, valamint a felszállás elötti ellenőrzés

Kedden is több művelet zajlott, elsősorban AN-26 Curl szállító repülőgépről ugrottak ejtőernyősök. 

Szerdán a 86. Szolnok Helikopter Bázisról három helikopter települt ki Pipishegyre. Tényleges kutató-mentő és harci kutató-mentő feladatra a 705-ös oldalszámú Mi-17N közepes-szállító helikopter, közeli légi támogatásra (Close Air Support – CAS) és harci-kutató-mentő (Combat Search And Rescue - CSAR) feladatokra egy Mi-24P harci forgószárnyas (itt több helikopter is megfordult nap közbeni váltásokkal), valamint felderítő, támogató, szállító feladatkörre a 102-es oldalszámú AS.350B könnyű helikopter. Különböző honvédségi tehergépjárművekkel is hozták felszereléseket, személyi állományt a repülőtérre.

dsc_7480m.jpg

  •  AS.350B Ecureuil (Mókuska) helikopter. A francia gyártmányű forgószárnyas korábban a légimentőknél kereste a kenyerét.

dsc_7542m.jpg

  • Mi-24P a csatakopterünk. A nagyjavítás komoly képességnövekedést is hozott az éjjeli harcképesség vonatkozásában.

dsc_7789m.jpg

  •  Mi-17N. A 705-ös oldalszámú légi igásló egész nap repülte a különböző feladatokat

dsc_7626m_1.jpg

  • Az esti, éjjeli üzemnél jól jön egy kis "tábori" világítás.

dsc_7638m.jpg

  • A UNIMOG sebesültszállító típusjelzése MB G-270 CDI BA9 gépjármű. Nem mai beszerzés, de megállja a helyét.

dsc_7639m.jpg

  • A járművek között különböző RÁBA H.25 típusú üzemanyagszállító és német gyártmányú tüzoltójárművek is voltak.

A repülőtéren a helikopterek személyzetének sok ideje nem volt a pihenésre, pörögtek a feladatok. A MI-17N forgószárnyassal például katonák ki és berakása, sebesültszállítás, csörlős leereszkedés, mentés, ejtőernyős ugratás egyaránt szerepelt a napi feladatok során. A csörlőzéskor új típus modern hordágyat használtak, amely nemrégen lett a felszerelés része.

dsc_8255m.jpg

  • Csörlős gyakorlatra viszi a személyzet a sérültet imitáló bábút a felszállóhelyre

Szerdán a 24. Bornemissza Gergely Felderítő Ezred katonái ugrottak helikopterből. A felderítők történelmi elődje az 1949-ben Esztergomtáborban felállított 1. Páncélos Felderítő Zászlóalj, de később 44. évig Eger városa adott otthon a többször átszervezett alakulatnak. A különböző törzs és biztosító alegységek mellett a végrehajtó alegységek öt századba vannak szervezve. Csapatfelderítők, Mélységi felderítők, Harcászati Hírszerzők (HUMINT), Pilótanélküli felderítő repülő század, és Elektronikai felderítő század alkotják az ezredet.

dsc_7657m_1.jpg

  • Hajnal István alezredes úr, az MH24 Bornemissza parancsnoka röviden ismertette az ejtőernyős ugratás paramétereit.

dsc_8205m.jpg

  •  .. és az Ő fiai beszállnak az közepes szállító helikopterbe. A hatukon körkupolás ejtő vagy légcellás siklóernyő.

dsc_7865m.jpg

  • Az amerikai körkupolás ernyőkkel 500 méter magasságból bekötött ugrás hajtottak végre a katonák. Minden katona tervezetten három ugrást hajtott végre. 

dsc_7866m.jpg

  •  A második katona is elhagyja a MI-17N-t

dsc_7869m.jpg

  • Manapság a tömeges ejtőernyős deszant ugratásra már csak az Egyesült Államok, Oroszország és Kína rendelkezik hadosztálynyi katonával és felszereléssel, a többi állam maximum dandárszintű egységeket tart állományban.

dsc_7880m.jpg

  • Ereszkedés a MC-6 ernyőkkel. Tényleges bevetéskor még zsák is lóg az ejtőernyösök lábánál, felszereléssel és fegyverekkel.

dsc_7888m.jpg

  • Egy tökéletes mozdulat talajra érkezés előtt

dsc_7889m.jpg

  • .. és után. Szerdán csak tapasztalt ejtőernyős katonák (felderítők) ugrottak.

Az ugró katonák egy része bekötött ugrás hajtott végre a régi NDK-s RS 4/4 háti ernyők utódjaival, az amerikai gyártmányú MC-6 körkupolás ernyőkkel. Ezekkel 500 méteres magasságból ereszkedtek le az ugrók a repülőtér pázsitjára. Az ugrásokat a nappali jó látási viszonyokon túl szürkületben és éjszaka is gyakorolták. Az ejtőernyős katonák másik csoportja MC-5 légcellás paplanernyővel ugrott általában 3200 méter magasból. Itt szintén nappali, szürkületi és éjszakai ugrások is szerepeltek a programban. Az ejtőernyősök a mostani gyakorlaton tapasztalt ugrók voltak, tehát nem néhány ugrással rendelkező katonák.

dsc_7896m.jpg

  • A légcellás siklóernyőkel szabadeséses ugrásokat hajtottak végre mintegy 3200 méter magasságból.

dsc_7897m.jpg

  • Ezekkel az ernyőkkel, mint mini vitorlázó repülőgépekkel, kiválóan lehet manőverezni.

dsc_8246m.jpg

  • Az ugratás szürkületben és éjszakai is folyt. Mindkét esetben az ejtőernyősnek nehéz a dolga a talaj távolságot felmérni. A rossz látási viszonyok harchelyzetben azonban a ejtőernyőst védik az ellenség kiváncsi szemei és tűzfegyverei elől.

dsc_8315m.jpg

  • Földet ér egy felderítő a kiejlölt helyen. A célterületet kék ponyva jelezte.

Voltak azonban, akik most ismerkedtek a helikopterrel, mint szállítóeszközzel. A honvédség Ludovika zászlóaljának kijelölt alegysége álló illetve járó hajtóművekkel is megtapasztalták a Mi-17-ből a ki és beszállás, valamint a helikopter körüli védőgyűrű kialakítás módszereit. Az egyetemi zászlóalj katonái érdekes öltözetben jelentek meg, a sisakjaik például a területvédelmi erők részére kapott brit kobakvédők voltak, fegyverzetük viszont még a Varsói szerződés korabeli gépkarabélyokból és könnyű géppuskából állt.

dsc_7614m.jpg

  • A Ludovikások menetelnek a MI-24P harci helikopter felé. A tisztjelölteknek is tisztában kell lenni a helikopterbe be és kiszállással, a forgószárnyasok szárazföldi bizotsításának feladataival.

dsc_7762m_1.jpg

  • Ki és beszállás gyakorlása álló és beindított hajtóműnél, rotornál. A rotorszél ereje is meglepheti a katonákat. A beszálló katonák brit gyártmányú sisakot viselnek, de a fegyerzet még a VSZ időkből van.

A forgószárnyasokkal több esetben történt különböző alegységek ki és berakása kisebb tisztásokon. Ekkor kísérőt is kaptak egy komor sötétszürke csatahelikopter társaságában. A Mókuska folyamatosan levegőben volt. Láthatóan pilótakiképzés is zajlott, valamint különböző katonákat, kis csoportokat szállítottak feladatukra. A harci helikopterekkel több esetben önálló feladatot is repültek, valószínűsíthető a mélyrepülés is szerepelt benne, mert néha feltűnt a lombok felett suhanó szürke sziulett a dombok árnyékában.

dsc_7779m.jpg

  • Az AS.350B szinte egész nap a levegőben volt. Különféle futár, csapatszállítási feladatok mellett a hajózók kiképzése is folyt.

dsc_8048m.jpg

  • A két Mókuska könnyűhelikopterünk közül, a 101-es egy ideig nem lehet még látni a levegőben, mert repesemény utáni javításra vár. (forrás: HTKA forum)

dsc_8054m.jpg

  • Az AS.350B mögött a Mátra öszi lombtakarója

dsc_8063m.jpg

  • Egy kis sziulettfotózás

dsc_8065m.jpg

  • Repülj sokáig Mókuska.. A H145M beérkezése után is lesz feladata a gazdaságosan üzemeltethető típusnak.

dsc_7786m.jpg

  • Mi-17N felszállás követően. Szemben a hangárok és a repülőtérre települt gépjárműpark

dsc_7939m.jpg

  •  .. és távozóban a repülőtér légteréből

dsc_8131m.jpg

  • Szemből látható a Mi-17N időjáráslokátorral felszerelt orrrésze. A bal oldali szárcsonk elötti háló, az ejtőernyősöket és a csörlőzés során a személyzetet és a sérültet védi. 

dsc_8135m_1.jpg

  • Mi-17N érkezik 

dsc_7747m.jpg

  • A Mi-24P harci helikopterek elsősorban közel-támogató (CAS) és harci kutató-mentő (CSAR) feladatokat repültek.

dsc_8174m.jpg

  • A harci helikopterek között egyedülállóan néhány ejtőernyős vagy kisebb tüzcsoport szállítására is alkalmas.

dsc_7508m.jpg

  • Az új grafitszürke festés szürkületi, éjjeli repülés során szinte láthatatlanná teszi a harci helikoptert.

dsc_8108m.jpg

  • A 334-es mögött, nem infracsapdák, vagy rakétaindítások láthatóak, csak a polgári utasszállítók chaimtrail-eznek :-).. No az utasszállítók kondenzcsikjai láthatóak.

Az Air Wolf Hunting nemzetközi voltát a Szlovák Köztársaság jelentette, ahonnan magyarul kiválóan beszélő katonák voltak megfigyelői státuszban jelen a gyakorlaton. Lehetséges, hogy a 2020-ra tervezés során, már tényleges résztvevőként is üdvözölhetjük északi szomszédainkat, akik vagy a vadiúj UH-60 Blackhawk amerikai helikoptereikkel, vagy a kutató-mentőként kiválóan felszerelt és a feladatkörre az amerikai gépeknél sokkal alkalmasabb Mi-17 forgószárnyasaikkal vennének részt a gyakorlaton.

dsc_7661m_1.jpg

  • A szlovák köztársaságból érkezett megfigyelők kiválóan beszéltek magyarul. Arcot nem akartam megjelentetni.

dsc_7674m_1.jpg

  • Elöljárók. Hozzánk legközelebbi pilóta, Dr.Koller József dandártábornok úr az MH86. parancsnoka. Phd fokozattal. Őrnagyként többek között a Berlini ILA-n és Olaszországban tengerparti repülőnapon bemutatót repült a Szarvastehénnel. Daróczi Endre alezredes, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis repülőműveleti főnök, a gyakorlat vezetője és Rolkó Zoltán ezredes, bázisparancsnok helyettes.

Köszönöm a részvételi lehetőséget a honvédelmi Minisztérium illetékeseinek, valamint Koller József dandártábornok úrnak az MH86. Helikopterbázis parancsnokának.