INIOCHOS 2022 - Nemzetközi hadgyakorlat Andravida

dsc_8355m.jpg

Az Orosz-Ukrán háború Európát szinte a hidegháború szintjére vetette vissza. Az Orosz agresszióra válaszul a NATO közös nemzetközi zászlóalj harccsoportokat telepített a szövetség keleti határai a Baltikumtól egész Bulgáriáig, növelve az adott országok,  nemzeti haderőknek - köztük hazánk hadseregének – képességeit, másrészt a NATO országok kisebb-nagyobb repülőkötelékei települtek a keleti határon lévő országok bázisaira, illetve használva a légterüket erősítve harcászati képességeiket. Az Egyesült Államok hadászati bombázó és NATO felderítő repülőgépei is a szokásosnál több őrjáratot végeznek Európa felett.

A szárazföldi csapatok és légierők képességeit a nemzetközi haderők közös gyakorlatai kovácsolják össze, amely egyrészről a közös bevetések, műveletek tervezési és végrehajtási szintjét emelik, másrészt a volt szovjet, orosz eszközökkel rendelkező NATO országok eszközei ellen lehet gyakorolni a különböző harceljárásokat.

A gyakorlatok általában a békeidős gyakorlatok „felturbózott” folytatásának tekinthetőek. A legnagyobb gyakorlat a skandináv országokban folyó COLD RESPONSE volt, de Görögországban is megrendezésre került március 28-től az INIOCHOS 22 gyakorlat.

Az INICOHOS Görögországban, Andravida légibázison települt repülőerők két hetes nemzetközi gyakorlata, amely során az Athéni FIR (vagyis éleslövészetre is alkalmas légtér) nagy részét használják.

hnioxos-logo-300x300.jpg

  • Az INIOCHOS logója. (forrás: www.haf.gr)

Az INIOCHOS-t először az 1980-as évek végén rendezték, mint kisebb méretű harcászati gyakorlatot, amelyet a Görög Légierő doktrínájával összhangban a COMAO kombinált légi műveletekre vonatkozó korabeli kiképzés szükségességéhez igazítottak. A következő évek során a gyakorlat sikere azt a döntést eredményezte, hogy évente megrendezésre kerüljön.

dsc_7362m.jpg

  • Az első gyakorlatokon is már repültek a T-2 Buckeye amerikai gyártmányú gyakorló repülőgépek

A gyakorlat célja az volt, hogy a műszaki és repülőszemélyzetet a Görög Légierő doktrínájával és a nemzeti tervekkel összhangban a kombinált légi műveletek (COMAO) tervezésében és végrehajtásában valószerű környezetben képezze ki, hogy tesztelje és értékelje a műveleti terveket és végrehajtási harcászati elemeit.

A gyakorlat végrehajtásához és lebonyolításához a Görög Légierő vadászrepülő fegyvernemének iskoláját Larisszába telepítették, hogy a tervezést pedig a Nemzeti Légi Műveleti Központ létesítményeiben alakítsák ki. A résztvevő repülőgépeket Larisszába, a 110CW-re telepítették, ahonnan a küldetéseikre indultak.

keat_embl-300x360.gif

  • Az Andravida repülőbázisra települt harcászati repülőiskola címere (forrás: www.haf.gr)

2005-ben a gyakorlatot átszervezték a résztvevő repülőgépek saját bázisokról a tervezés pedig az Andravidai Légibázison található Repülő Harcászati Központ és a Vadászrepülő Iskola létesítményeiben zajlott.

dsc_8900m_1.jpg

  • Andravida az F-4E Phantom II PI2000 (AUP) vadászbombázók bázisa, mellette a Görög Légierő harcászati iskolájának is az otthona.

2013-tól a gyakorlatot nagyobb méretűre emelték és bevetéseket is változtatták azzal a céllal, hogy egy reálisabb és valóságosabb környezetet hozzanak létre, intenzív és hosszan tartó 24/7 harci ritmusban, jelentősen növelve a kiképzés színvonalát.

hniohos_2014_300.jpg

  • A 2014-es gyakorlat logója (forrás: www.haf.gr)

Az INIOCHOS-t első alkalommal 2015 áprilisában INVITEX (meghívásos gyakorlat) formájában tartottak meg, az Izraeli Légierő és az Egyesült Államok Európai Légierő (USAFE) különleges erőinek (SOF) előretölt légi irányítóinak (J-TAC) részvételével.

dsc_8267m.jpg

  • Két McDonnell Douglas F-4 vadászbombázó utolsó változata az F-4E-PI2000. Ezekből a repülőgépekből összesen egyetlen század áll szolgálatban a bázison.

dsc_9072m.jpg

  • Az F-15E Strike Eagle (Csapásmérő Sas) a brit Lakenheath-i bázisról érkezett. A repülőgép lajstromszáma 98-0133 és a USAFE 48. Fighter Wing kötelékébe tartozik.

A következő évben a gyakorlat két hete alatt 1020 repülőgép bevetést hajtottak végre. 2017-ben vettek részt a gyakorlaton először az Olasz Légierő és az Egyesült Arab Emirátusok harci repülői.

hniohos_2017_300.jpg

  •  A 2017-es évi gyakorlat logója (forrás: www.haf.gr)

dsc_6214m.jpg

  • 2017-ben az AMI (Olasz Légierő) egyik PANAVIA Tornado RCR/RECCE (felderítő, lefogó) repülőgépének felszállása Andravida repülőbázisról.

Abban az évben 989 repülőgép bevetést hajtottak végre. A résztvevők között volt Amerikai Légierő Európai egységei mellet az Izraeli és Olasz Légierő valamint az Egyesült Arab Emirátusok repülőgépei és NATO Geilenkircheni Boeing 707 Sentry légtérellenőrző is repülésirányító repülőgépe. 2018-ban a Brit Királyi Légierő is résztvevők között voltak a gyakorlaton.

hniohos_2018_300.jpg

  • A 2018-as gyakorlat logója (forrás: www.haf.gr)

Az INIOCHOS 2019-n légi harcászati gyakorlaton Egyiptom, Franciaország, Németország, Jordánia, Kanada, Horvátország és Románia is részt vett megfigyelőkkel.

19_mikro-mesa.jpg

  • A 2019-es logó (forrás: www.haf.gr)

2021-ben a házigazda görögök mellett, az USAFE harci repülőgépei - köztük KC-135 Légi utántöltő és MQ-9 UCAV-ok - Spanyolország F/A-18 Hornet, Franciaország Rafale és Mirage 2000D vadászbombázókkal, Izrael F-15 és F-16C/D valamint Ciprus AW-139 helikopterekkel vettek részt a gyakorlaton.

2021cad_2226_-300x303.png

  •  A tavalyi gyakorlat címere (forrás: www.haf.gr)

dsc_9433m.jpg

  • Az Izraeli Űr és Légierő (IAF) F-16I Soufa, amely kifejezetten csapásmérő egyik utolsó változata az eredetileg könnyűvadásznak tervezett F-16 Falcon/Viper típusból. A 99-9435 gyártási számú repülőgép 876 lajstromszámmal az Izraeli 201, század F-16D Block52 változata. A Peace Marble V. program alapján került gyártásra az izraeliek részére. Az F-16I Soufa speciális Block52 változat, mivel izraeli technikával átépített felturbózott repülőgép, amely sok rendszerében eltér a sztenderd amerikai változattól.

A INICOHOS gyakorlat fő célkitűzései

A cél a REALISTA kiképzés biztosítása, amelyet egy valósághű harci környezet megteremtésével érnek el. A gyakorlatok két hétig mindennapos akár 3-4 akár éleslövészettel is párosított bevetésekkel intenzív harci ritmusban zajlanak. A kiértékelés a repülőgépek fedélzetére telepített, rájuk függesztett, valamint földi és tengeri telepítésű követési és kiértékelési rendszerek, érzékelők és speciális szoftverek használatával történik, a Görög vadászrepülő iskola  (harcászati repülőiskola) tapasztalt oktatóinak közreműködésével.

A gyakorlat során különböző bevetési típusokat repülnek:

Integrált földi telepítésű légvédelem (GBAD) elleni műveletek

Precíziós csapásmérő bevetések (pld. hidak, erőművek, vezetési pontok, járművek ellen)

Offenzív légi támadó művelet, repülőterek ellen légitámadások.

Hadihajók ellen támadások

Konvojvédelem

Harci-kutató mentő műveletek

Közel Légi támogatások

Repülő radarállomások és előrejelző vagy légi utántöltő repülőgépek védelme, vagy ellenük való támadások

hniochos_2022.jpg

  • A mostani INIOCHOS logója (forrás:www.haf.gr)

A 2022-es gyakorlat résztvevői:

Görögország: F-16C/D,  Rafale C

Egyesült Államok: F-15E 48 Fighter Wing Lakenheath, MQ-9C UCAV

Szlovénia: PC-9M 152. LEESK

Olaszország: Tornado IDS/ECR

Izrael: F-16I, G550, KC707

Franciaország: Rafale M és E-2C

Szlovénia: PC-9M

dsc_0092m_1.jpg

  • A Görög Légierő 347. "Perseus" századának F-16 Block50-es vadászbombázója. A  93-150 gyártási számú repülőgép 1999 októberben került a Peace Xenia II. szerződés alapján Görögországba Block50Q modifikációban gyártva. Azóta az Anghialosi 347-eseknél áll hadrendben.

347m_embl-300x360-250x300.gif

  • A 347. Perseus harcászati repülőszázad címere (forrás: www.haf.gr)

dsc_7220m.jpg

  • A Görögök 343-os századának 99-1549 gyártási számú F16D kétülésese. A Block52 konfigurációban gyártott repülőgép 2003 és 2006 között a Krétai bázison a  115-ös egységnél szolgált 2006-tól a sziget Asteri (vagyis Csillagok) repülőszázadában repül.

115pm_embl-300x360.gif

  • A 115. harcászati repülő ezred címere Krétáról. Souda Bay repülőbázis.(forrás: www.haf.gr)

 

343m_embl-300x360-250x300.gif

A 343. harcászati repülőszázad (Asteri - Csillagok) jelvénye (forrás: www.haf.gr) 

dsc_8661m.jpg

  • Felszállás után a hellének 139-es oldalszámú F-16-osa. A  88-0139-es gyári számú 1989-ben épített repülőgép Block30K változatként került ki Görögországba a Peace Xenia I. program keretében, ahol a 330-as "Keravnos - Mennydörgők"századában szolgál Anghialos bázison.

330m_embl-300x360-250x300.gif

  • A 330-as "Keravnos" a Menydörgők harcászati repülőszázad címere

dsc_9687m.jpg

  • Az 524-es F-16-os taxizik a felszálláshoz. A 99-1524 gyári számú Block52 változat 2003 óta repült a krétai 115. ezred állományában, ahol 20074-ig a 343. századnál repült, azóta pedig a Larisszai 337-es "Fantasma" tehát Szellemek századnál áll hadrendben.

 337m_embl-300x360-250x300.gif

  • A 337-es "Fantasma" vagyis Szellemek harcászati repülőszázad címere Larisszából.(forrás: www.haf.gr)

dsc_7978m.jpg

  • F-16 Falcon/Viper a levegőben. Az F-16-os vadászbombázó a Lockheed-Martin egyik legsikerültebb típusa.

dsc_9755m.jpg

  • A 609-es lajstromszámú F-16D taxizik a gurulóúton. A 99-1543 gyári számú Block52D változatú repülőgép 2003-ban készült és 2006-ig a krétai 340."Aleppou - Rókák" századnál repült, azóta pedig a Larisszai 337-es Szellemek repülőgépe. 

340m_embl-300x360-250x300.gif

  • A 340-es Fox (Rókák) harcászati repülőszázad jelvénye Krétáról (forrás: www.haf.gr)

Az összes repülőgépet nem láthattuk az eseményen, a francia flottalégierő repülőgépei a FNS Charles de Gaulle hordozóról repülték bevetéseiket, és a MQ-9 UCAV-ok valamint az Izraeli KC-707 sem jelent meg a légtérben, akárcsak a görögök vadiúj Dassault RafaleC repülőgépei.Ugyanakkor a gyakorlatra nem nevezett, de valószínűleg abban résztvevő Mirage 2000-5G illetve 2000-5GB, és F-4 vadászbombázók is repültek.

dsc_9846m.jpg

  • Az egyetlen repülőbázis,a hol a F-4E Phantom II. PI2000 (AUP) még rendszerben áll, az Andravidai támaszpont. Régebben a 338-as Ajax és 339-es Ares századoknál állt szolgálatban, napjainkra egyetlen összevont században (338. Mars) repülnek. A veterán vadászbombázók AB/APQ-65YG lokátorral (az F/A-18 Hornetek eredeti radarjai) AIM-120B rakétáikkal látóhatáron túli légiharcra is alkalmasak. A Litening célzókonténerükkel Mk.82-es bombákra szerelt Paveway I és II valamint GBU-27 Paveway III irányított bombákat is hordozhatnak.

117pm_embl-300x360.gif

  • A 117-es repülőezred jelvénye, Andravida (forrás: www.haf.gr)

dsc_9885m.jpg

  • A McDonnell-Douglas Phantom II. repülőgépe, még Görög és Törökországban áll hadrendben. Az 5195 darabos gyártásban a Görög F-4E PI2000 (AUP) változat mellett a F-4E 2020 "Terminator" török modifikációval repülnek még.

dsc_9896m.jpg

  • Az egyik görög F-4E az 338-as Ajax repülőszázad díszfestett üzemanyag póttartályait hordozta. A század most Mars nevét viseli.

338mdb_embl-300x360-250x300.gif

  • A 330-as Mars harcászati repülőszázad jelvénye, amely egyedül repüli az F-4E PI2000 (AUP) típust.

dsc_8278m_2.jpg

  • A veterán Phantom II. repülőgépek kilenc függesztési ponttal kerültek gyártásba, amelyeken 10200 kg össztömegű fegyverzetet és póttartályt hordozhattak. A repülőgépet két darab General Electric J79-GE-17A gázturbina repíti, egyenként 52.96 kN (utánégetővel 79.38 kN) tolóerővel. Azért ne felejtsük el, hogy a Phantom II. gyártása idején a könnyű kompozit anyagok gyakorlatilag még nem léteztek.

dsc_8874m.jpg

  • A Görög Légierőnél napjainkban 18 darab szolgálatban álló  F-4E PI2000 (AUP) repülőgép van.

dsc_8895m.jpg

  • A Phantom II-k külsőleg nem sokban különböznek állapotra az F-16-sok szintén ütött-kopott festésű példányainál, de mindkét típus kiváló hadrafoghatósággal rendelkezik, a kopottas festés a nagyszámú repült óra és a forró napsugarak eredményei.

dsc_8305m_2.jpg

  • Igen, itt még leszálláskor a szárny és kerékfékeket kiegészíti a fékernyő. A típus első felszállása 1968-ban történt és a sorozatgyártás is 1960-ban kezdődött.

dsc_8313m.jpg

  • A landolás után végigszáguld a futópályán az öreg harci madár, hogy a pályavégnél már kellően lefékeződjön.

dsc_8379m2_1.jpg

  • Szeretik a médiát a pilóták. Egyik magyar kollégánál kiverte a biztosítékot, hogy szívet mutatott az első hajózó. Hiába ez a genderőrület világa Hunnia földjén (is). 

dsc_6999m.jpg

  • Kellemes meglepetés volt, hogy a Tanagrai repülőbázisról három Mirage2000 is áttelepült Andravidába. Az áttelepüléskor három üzemanyag póttartályos konfigurációban repültek.

dsc_9952m.jpg

  • A későbbi feladatok repülésénél, már csak a két szárny pótos volt felfüggesztve, a manőverzőképességet növelve és a radar-keresztmetszetett csökkentve.

dsc_8928m.jpg

  • Görögország eredetileg 36 darab Mirage-2000EG és négy kétüléses Mirage-2000BG változatot üzemeltetett. Ezekhez rendszeresítették a SCALP EG cirkáló rakétákat, tehát vadászfeladatok mellett komoly csapásmérő kapacitást is kaptak a görög Délibábok. Huszonöt darabot később komoly modernizációval 2000-5F Mk2 (Mirage-2005 EGM) változatra húztak fel. Két kétüléses BG változat is 2005-ös (BGM) korszerűsítést kapott. Ezek a példányok maradnak hadrendben.

331mpk_embl-300x360-250x300.gif

A 331-es "Theseus" címere. (forrás: www.haf.gr)

dsc_8940m.jpg

  • Az 509-es lajstromszámú Mirage 2000-5 BGM  taxizik a futópálya irányába. Az egyik külső függesztmény a MICA IR rakéta gyakorló vátozata.

dsc_9930m.jpg

  • A Tanagrai repülőbázison van összevonva az összes görög Mirage. Két századuk van a 114. repülőezredben, a 331-es "Theseus" és 332-esek. Utóbbiak már megkapták az utódtípus első hat példányát a Dassault Rafale 3F-RBC (GR) harcászati repülőgépeket. A képen látható Mirage 2000EGM már RDY lokátorával és modernizálásával az egyik legmodernebb változata a Délibáb-nak.

dsc_9965m_1.jpg

  • Az 509-es lajstromszámú Mirage-200BGM leszállás után a futópályán.

dsc_7378m.jpg

  • A T-2C Buckeye sugárhajtású gyakorló repülőgép déltájban repült néhány percig a repülőtér körzetében. A típusból 40 darab volt a Görög légierő állományában, ennek töredéke napjainkban is repülőképes.

dsc_7359m.jpg

  • A típusból mindössze 529 darab készült. Az amerikai haditengerészet mellett, a Venezuelai Légierő üzemeltetett 12 darabot, amelyeket később alkatrész utánpótlási problémák miatt kivontak. Az amerikai flotta 2008-ban búcsúztatta el az utolsó példányokat, így Görögország maradt az egyetlen üzemeltető. A repülőgépen jól látható a hordozófedélzeti üzemeltetést lehetővé tevő leszállóhorog.

dsc_7367m_1.jpg

  • A Görög Légierő megrendelte a típus utódját, tíz darab Leonardo (Aermacchi)  M346 Master kerül a hellénekhez.

A gyakorlaton nincsenek nevesítve, de valószínűleg ellenerők között Görögországban rendszeresített szovjet/orosz komplexumokat is szimuláltan támadják a nemzetközi kötelékek. A hellének rendelkeznek négy osztály Sz-300PMU légvédelmi komplexummal, nyolc egységbe telepítve, 32 indítóval és 75 darab rakétával. Csapatlégvédelmüket erősíti a TOR M1 rendszer, nyolc járművel, amely elvileg az Sz-300 közel légvédelmét látja el. Szintén rendelkeznek csapatlégvédelmi szinten 30 darab önjáró 9K33 Osza légvédelmi komplexummal.

dsc_8478m_1.jpg

  • A 00-1042 gyári számú F-16D Block52 taxizik az Izraeli Légi és Űrerők állományából.A Peace Marble V. kontraktus alapján 2000-ben szállított F-16-os a 253. "Negev" repülőszázadnál áll szolgálatban F-16I Soufa típusjelzéssel.

dsc_8480m.jpg

  • A 878-as lajstromszámú F-16I Soufa. A gyári száma: 99-9437, tehát 1999-ben gyártották. A 201-es "Ahat" - Az elsők - századnál repült. A Soufa törzs alatti oldalán két konténer is függesztésre került, ezek közül egyik sem izraeli (Litening vagy Reccelite) hanem Lockheed Martin SniperXR/Panthera célmegjelölő illetve LATIRN Pathfinder navigációs pod

dsc_8503m.jpg

  • A szárnyak alatti üzemanyag póttartályok 2250 literesek, nagyobbak mint az F-16 többi típusánál használt 1400 literes pótosok. A fedélzeti lokátora az APG-68(V9), amely ugyan nem  AESA, hanem doppler-impulzus, de abból az egyik legpotensebb változat.

dsc_8503m1.jpg

  • A 816-os hajózói láthatólag vidám hangulatban vannak..

dsc_8797m.jpg

  • Ezen a képen viszont már összpontosítanak a felszállás utáni teendőkre.

dsc_8801m.jpg

  • Dübörög az utánégető a Pratt & Whitney F-100-PW-229-es

dsc_9457m.jpg

  • A 482-es lajstromszámú F-16I Soufa fékez leszállás után a futópályán.A 00-1042 gyári számú repülőgép az ezredfordulón készült és a 253."Negev" századnál repült leszállítása óta.

dsc_9433m_1.jpg

  • A 876-os is leszállt a feladat végrehajtása után. A 99-9435 gyári számú repülőgép 2008-tól a 201-es  "Ahat" századnál repül.

dsc_9498m.jpg

  • A 816-os lajstromszámú F-16I Soufa is földet ért. A 99-9405 gyári számú repülőgép 2006-ig az egzotikus nevű 107."Ha' Rosh Ha' Aryev - Narancsszínű vezérsíkú lovagok" azóta pedig 201. "Ahat" századnál áll hadrendben.

dsc_7296m.jpg

  • A 2021-es INIOCHOS gyakorlaton nem a szokásos E-3 Sentry volt a légtérellenőrző és irányító repülőgép, hanem az Izraeli Gulfstream 550-es üzleti repülőgépből átalakított légi előrejelző és irányító volt. A két darab  Eitam CAEW-ből más modifikáció is létezik. Három példányban építettek Shavit SEAM (Special Electornic Missions Aircaft) vagyis "kémrepülőgépet".

dsc_7312m_1.jpg

  • A típusra az ELTA EL/W-2085 típusú AESA rendszerű radarjait építették a törzs két oldalára. A radar hatótávolsága a megadott adatok szerint 450km. A G550-esre épített radargépet Izraelen kívül Szingapúr, Olaszország és az amerikai Haditengerészeti Légierő is üzemelteti. Az országok között a lokátorok és rendszerek a repülőgépen belül eltérőek.

dsc_8032m.jpg

  • A gyakorlaton ebben az évben vettek először részt a Szlovén Légierő PC-9M turbóprop repülőgépei. A PC-9M második világháborús külseje ellenére komoly csapásmérő kapacitással rendelkezik. Gépágyú konténeren és nem irányított rakétákon kívül Mk.82 bombacsalád akár lézervezérlésű ejtőlőszereit is hordozhatja, sőt AIM-9 Sidewinder légiharc rakéták is integrálásra kerültek a gyártó svájci Pilatusnál

dsc_8024m.jpg

  • A PC-9M "Houdornik"  repülőgépekből kilenc darab áll hadrendben a (Brigada zračne obrambe in letalstva Slovenske vojske) állományában, három sima PC-9 gyakorló változat mellett. A típus hazánk légterében is rendszeresen látható, sok esetben célt repülnek a JAS-39 Gripen harcászati repülőgépeknek.

dsc_6214m_1.jpg

  • Az Olasz Légierő már visszajáró vendég Görögországba.Az "Aeronautica Militare" ,még régi névvel (Regia Aeronautica) is tevékenykedett a második világháború során a hellének földjén, amikor megtámadta Őket, majd a háború után közös NATO zászló alatt tevékenykednek. Az Olasz Légierő jelenleg mintegy 100 darab PANAVIA Tornado A-200 csapásmérővel és elektronikai lefogó repülőgéppel rendelkezik.

dsc_6775m.jpg

  • Az olaszok az összes Tornadót, kivéve a kiértékelő csoport néhány repülőgépét Ghedi repülőbázisra vonták össze a 6.Stormó (ezred) két századába. A 102. és 154. Gruppó (század) elsősorban az IDS (interdiction) tehát támadó változatokat repüli, a 155. Gruppó a 18 darab ECR modifikációt. A 6-66-os lajstromszámú Tornado A-200 ECR változat.

ensign_of_the_6_stormo_of_the_italian_air_force_svg.png

  • A 6.Stormo "Alferdo Fusco" (ezred) címere (forrás: wikipedia)

dsc_8079m_1.jpg

  • Egy ECR változat alsónézetben. A törzs alatti függesztőhelyen AGM-88 HARM radarelhárító rakéta gyakorlóváltozatát hordozza, az egyik belső pilonon pedig önvédelmi AIM-9L Sidewinder hőkövető rakéta gyakorló példányát. Két üzemanyag póttartály mellett a külső függesztőpontokon BOZ-103 önvédelmi konténerek láthatók.

dsc_8094m.jpg

  • A 6-02 oldalszámú A-200 fékezés közben a futópályán. A Tornadok jellegzetessége a hajtómű mögött látható tolóerő fordító elhelyezése. Ettől állandóan korommal borított a függőleges vezérsík alsó része.

dsc_8195nm_1.jpg

  • Egy olasz géppár Andravida légterében.

dsc_8097m_1.jpg

  • A 6-02-es Tornado A-200 feladat végrehajtása után már a futópályán. Az olasz Tornado-k a német testvéreikkel együtt alkalmasak B.61 és B.66 szabadesésű nukleáris bombák hordozására.

dsc_6142m.jpg

  • A 492-es harcászati vadászrepülő század F-15E Strike Eagle vadászbombázója taxizik a délelőtti párás időben.

492.JPG

  • A 492 vadászrepülő század "Madhatters - vadkalaposok" címere. (forrás: wikipedia)

dsc_6155m.jpg

  • A függőleges vezérsíkon látható jelzések alapján az F-15E vadászbombázót 1997-ben gyártották. Gyári száma: 97-0221

dsc_9209m.jpg

  • Egy F-15E bevetésre indul. A szárnyak alatt ledobható üzemanyag póttartályok, CATM-120 és AIM-9 rakéták gyakorló változata. A pilótafülke alatti konténerek közül az egyik AN/ASQ-236-os a másik egy LM SniperXR célmegjelölő változat.

dsc_9234m_3.jpg

  • A típusból 1985-től 2001-ig 236 darabot gyártottak. A 91-602 lajstromszámú változat 1991-ben készült el. Érdekesség, hogy századjelvény nincs a repülőgépen csak a 48- vadászrepülő ezred címere van felfestve.

dsc_9260m.jpg

  • A 98-133-as lajstromszámú F-15E a levegőben. A típus AN/APG-70 vagy -82 lokátorral van felszerelve.

dsc_9278m.jpg

  • A 91-306-os lajstromjelű változat a 494. Panthers vadászrepülő század állományából.

494.JPG

  • A 494. Panthers vadászrepülő század címere (forrás: wikipedia)

dsc_9282m.jpg

  • A két Pratt&Whitney gázturbina fúvócsövei nem egészen azonos állásban maradtak.

dsc_9084m_1.jpg

  • A vidám amerikai hajózók. Az "Uncle Sam" zászlaja is jelzi identitásukat.

dsc_9240m.jpg

  • A 602-es lajstromszámú Sas a levegőben. Lakentheath bázisára már a Vampires század F-35A lopakodói is települtek, felváltva az eddigi F-15C/D légifölény vadászrepülőgépeket.

dsc_9265m.jpg

  • A 99-133 lajstromszámú F-15E bal oldali hajtóművén már kikapcsolt az utánégető (afterburning) a jobb oldaliba még fecskendezik a kerozint.

dsc_9348m.jpg

  • A 306-osnak viszont mindkettő gázturbinája utánégető módban.

dsc_9987m.jpg

  • A pálya feletti leborítás után "hosszúfal" és fordulás a futópálya irányába a leszálláshoz.

dsc_0008m.jpg

  • A magasba emelt orrész nemcsak a fotósoknak készült, hanem aerodinamikai fékezést is szolgálja, hasonlóan a delta szárnyú repülőgépekhez, például a Mirage-hoz.

dsc_0023m.jpg

  • A lenyugvó nap sugarai szépen megfestették a F-15E oldalát. Az amerikai repülőgépek festése sokkal tisztább volt  a görgök F-16-sokhoz képest, pedig közel azonos korú repülőgépekről van szó.

dsc_0042m_1.jpg

  • Az első futómű még nincs a talajon, de a leszállás sikerült.

dsc_9072m_1.jpg

  • A törzsféklap, mint neve is mutatja szintén a repülőgép fékezését szolgálja. A modernebb típusokon súlycsökkentés miatt elhagyták a törzsféklapot, helyette nagyobb méretű féklapokat alkalmaznak a szárnyakon.

dsc_9074m_1.jpg

  • Vidám amerikai pilóták..

A gyakorlatra március 28-án, 30-án és a médianapon április 1-én lehetett akkreditálni, ezekből Blogger az első napot választotta egyéb munkák miatt. Reggel 10-től este fél 8-ig lehetett a pálya mellett maradni a légbázison. Görögországban a repülőgép fotósok nem igazán örvendenek nagy népszerűségnek, ennek fő oka az állandó török-görög rivalizálás, konfliktus. Nem ildomos még polgári repülőtér körzetében sem fényképezni, katonai támaszpontokon pedig kifejezetten tiltott. Jómagam is ismerek több évig "No Persona Grata" jelzéssel kitiltott repülőgép fotósokat, akik pedig NATO országbeliek, sőt hazánkfiai is akarnak köztük. Így 1-2 kép kivételével, csak a repülőgépeket fényképeztem jómagam is a bázison, ahol pedig sok érdekesség volt még.

dsc_7796m.jpg

  • Ez a lokátor működőképes és használatban van.

dsc_7338m.jpg

  • Skyguard (Sparrow) rakéták "békehelyzetben". Görögországban VELOS névvel állnak hadrendben 20 indítóval és 280 darab rakétával. Oerlikon 35mm-es gépágyuk is voltak letakart állapotban, de azt problémás lett volna lefotózni. A hellén repülőtereken van légvédelmi tüzérség, és légvédelmi rakéták is. A görög-török ellentétek miatt "állandó" a harckészültség..

dsc_7907m_1.jpg

  • Az előre gyártott fém lapokból álló kötegek arra valók, ha a repülőtér futópályáját támadás éri és kráterek keletkeznek, akkor azt törmelékkel és sóderrel, homokkal feltöltik és arra fektetik, mintegy "acélszőnyegként" a képen látható fémlapokat. Ezzel rövid időn belül újra üzemképessé lehet tenni a futópályát.

dsc_7342m_2.jpg

  • A gurulóutakat és a futópályákat folyamatosan tisztán kell tartani. Az F-16 vadászbombázók különösen érzékenyek a légbeömlő nyílás sérülékenysége miatt.

Az időjárás az 5 fokos borzongatótól a 22 fokos egy pólóing már elég terjedt, még néhány csepp eső is esett. A levegő reggel erősen felhős borongós volt, majd párás felhős lett, de a harmadik hullám repüléseit már napsütés kísérte. Egyébként az utunk során sok havas csúcsot, sőt a hegyekben az autópályák környékén, az alagutaknál is láttunk havat, ugyanakkor több szakaszon 20+ fokban autóztunk.

Görögországban komolyan veszik a járvány előírásokat, csak érvényes EU COVID igazolvánnyal lehet belépni, de ennek ellenére sem úsztunk meg egy gyorstesztet a határon. A zárt helyeken, üzletekben kötelező a maszk használat (figyelmeztetni se nagyon kell az embereket, és vásárlás a boltokban is csak COVID igazolvány csekkolása után lehetséges (amelyen a QR kódot is nézik, mégis gyors a bejutás).

A Görögök légierő bázisa erősen lepukkant kinézetűek, akárcsak technikai eszközeik. De ez csak a látszat. Az eszközeik működnek repülőgép-vezetőik pedig vagy 2x annyit repülnek mint hazánk pilótái. A repülőtereken telepített légvédelem van, ellentétben például Magyarországgal, de akár Németországot is említhetném. A görögökhöz hasonlóan Lengyelországon is vannak a bázisokon légvédelmi eszközök.

A rendezvényre a bejutás kulcsa a Görög Légierő felé leadott előzetes regisztráció és Nagykövetségünk tevékenysége is szükséges. Ez a poszt sem születhetett volna Konzul úr és katonai Attasé úr segítsége nélkül, akiknek ezúton is köszönöm támogatását.

Remélem, hogy a 2023-as INICHIOS hadgyakorlaton is részt tudok venni, és riportot tudok készíteni.

dsc_9204m.jpg

  • Andravida felett gólyák is repültek a vasmadarak mellett..

Egy kis video a hadgyakorlatról (forrás: youtube)