ELITE - elektronikai harcászati gyakorlatok Németországban. I. rész 2006.

p1030240m.jpg

Az ELITE (Electronic Warfare Live Training Exercise,  - elektronikai harcászati felkészítő gyakorlat  a NATO elektronikai hadviselésre felkészített repülőcsapatainak valamint légvédelmi erőinek évenként Dél-Németországban megrendezett eseménye volt.

elite06.jpg

  • A 2006. évi Elite hadgyakorlat felvarrója (forrás: wikipedia)

Az első gyakorlatot 1991-ben rendezték, amikor is a bajorországi Lechfeld repülőbázisán települt 32. vadászbombázó ezred (Jagdbombergeschwader 32, JaBoG 32) a 43. légvédelmi rakéta-osztállyal közös hadgyakorlatot szervezett, hogy az 1991-es Amerikában megrendelésre kerülő RED FLAG hadgyakorlatra a 32-esek egységei fel tudjanak készülni.

jabog32.png

  • A Jagdbomber Geschwader 32 - vadászbombázó ezred 32. címere. A Baváriai jelzés, is mutatja, hogy Bajorország repülőezredéről van szó, amelynek nyelvjárása is kicsit eltér az általános némettől. A NATO csillaga a szövetséget jelképezi, a bombát hordozó német sas pedig egyértelmű. (forrás: wikipedia)

A lechfeldi Tornado ECR-ekhez a következő évben már a memmingeni  JaBoG 34 gépei is csatlakoztak.

A gyakorlatot ezután minden évben Invitex néven megrendezték, melyen valós körülmények között gyakorolhatták az erősen védett földi célok elleni támadást illetve az azok köré szervezett védekezést. Németországból az utolsó orosz csapatok 1994. augusztus 31-i kivonulása után az ország szinte teljes területe rendelkezésre állt a gyakorlatnak. A gyakorlatot ELITE-ként 1995-től emlegették. Az idők folyamán a rendezvénynek nőtt hírneve és a részt vevő alakulatok száma valamint más országokból is érkeztek egységek, és végül a NATO egyik legnagyobb elektronikai harcászati gyakorlatává vált. Érdekes módon a koalícióhoz még nem tartozó nemzetek, akik békepartnerségi rendszerben voltak a NATO-val, így például a Svájc is repültek a gyakorlaton.

A gyakorlatokon a fő hangsúly a légierő részéről a SEAD (tehát a légvédelem elnyomása volt), a szárazföldi légvédelem számára viszont az ellenséges repülőgépek „szimulált” leküzdése volt a cél. A SEAD mellett az COMAO részt is beépítettek a tervezők, és „vörös oldal”-t is szimuláltak, tehát földi telepítésű légvédelmet (GBAD) támogató vadászrepülő egységek is voltak a légtérben.

elite-patch.JPG

  • Az ELITE gyakorlat mottója. "We Jamming" - Mi zavarunk. (forrás: wikipedia)

A SEAD során különféle zavaróeszközöket használták a támadók, valamint infracsapdákat, radarzavarókat is szórtak, a földiek szintén zavartak, valamint „smokey SAM” emulált légvédelmi rakétákat is indítottak az repülőeszközök ellen. Németországban a szárazföldi felett 2000 láb (2000 méter) az alap normál érték katonai tevékenység végrehajtására repülőgépeknek, de az ELITE-nél 500 láb (150 méter) volt meghatározva alacsonyrepülésnél.

Az ELITE 1991-től 2010-ig volt a legnagyobb elektronikai harcászati gyakorlat Európában.

A 2006-os gyakorlatot május 4. és 18. között rendezték meg. A résztvevő nemzetek földi telepítésű légvédelmi eszközeikkel, rendszereikkel, komplexumaikkal a Heubergi lőtérre települtek. A repülőerők a landsbergi, laupheimi, lechfeldi és manchingi repülőtereket vették igénybe. A 2006-os ELITE-n 1700 katona, 60 repülőgép, 27 helikopter vett részt. A földi egységeket is beleszámítva 29 ország képviseltette magát a rendezvényen.

A résztvevő légierők repülőgéptípusai:

Landsberg repülőbázis:C-160D – Német Légierő, C-160R – Francia Légierő, C-295M – Lengyel Légierő, Falcon 20ECM – Norvég Királyi légierő

Laupheim helikopterbázis:CH-53G(S) – Német Légierő, CH-47D ls AS-532U2 - Holland Királyi Légierő, AS-532UL – Svájci Légierő

Lechfeld repülőbázis: Tornado ECR és IDS, Bo-105 - Német Légierő, F-16D/D Görög Légierő, Szu-22M4, Szu-22UM3K – Lengyel Légierő, F-16C/D, F-4E – Török Légierő, Tornado Gr.4 - Brit Királyi Légierő, EF-18A - Spanyol Királyi Légierő

Manching repülőbázis: F-18C – Finn Légierő, F/A-18C Svájci Légierő

A gyakorlaton számos más repülőgép is részt vett, amelyek hazai bázisukról üzemeltek, köztük a francia légierő E-3F AWACS légtérellenőrző repülőgépei Avordból, Tornado IDS csapásmérő repülőgépek a németországi Büchel és Nörvenich légibázisokról, NATO E-3A légtérellenőrző repülőgépek a geilenkircheni légibázisról és F-4F Phantom II. vadászrepülőgépek Neuburgból.

A manchingi repülőtérről az FRA és a GFD konrtraktor cégek elektronikai zavaró repülőgépei is tevékenykedtek a gyakorlat során.

A Heubergi Lőtéren többek között Németország, Hollandia, Litvánia, Szlovákia, Szlovénia, Svédország légvédelmi egységei diszlokáltak, nemzeti légvédelmi eszközeikkel, komplexumaikkal. A légvédelmi rakétakomplexumok között például 2K12 Kub, 9K33 Osza, Rapier, Crotale, Roland és Patriot rendszerek is voltak.

Én a lechfeldi repülőbázisra kaptam meghívást, illetve még a manchingi repülőtér környékén fényképeztem.

p1030423m.jpg

  • A lechfeldi repülőbázis parancsnoki épülete előtt, két gateguard, vagyis emlékrepülőgép is kiállításra került. A Republic F-84F Thunderstreak, F-104G Starfighter is JaBoG32 ezrednél volt rendszeresítve.

Lechfeld a magyar történelem része. 995. augusztus 10-én a portyázó magyar elsősorban lovasíjászokból álló sereg, Ausburg-Lechfeld környékén csatába bocsátkozott az I. Ottó Német Király vezetésével egyesített páncélos lovasságból és gyalogságból álló fejedelemségi hadaival.

A mintegy 4000 lovaggal és 6000 segédhaddal felálló németek, amelyek között cseh zsoldosok is harcoltak, megtámadták a Bulcsú, Lehel, Súr és Taksony vezérelte mintegy 10-30 ezres magyar sereget, amely Ausburg várát ostromolta. A magyar lovasság a  hátukba került és a cseheket le is győzte, de elkezdte a málhát fosztogatni amire Vörös Konrád herceg nehézlovasságát küldte ellenük a német király. A könnyű fegyverzetű magyar katonák kénytelenek voltak közelharcba bocsátkozni a vértes lovassággal, a németeket a magyar nyílzápor komolyan nem veszélyeztette. A csatában Konrád is meghalt, de a magyar vezérek közül is csak Taksony jutott haza. Ezzel a kalandozásoknak nevezett európai rablóhadjáratok kora lassan véget ért.

Én mint a magyarok késő leszármazottja barátaimmal harc nélkül jutottam be a repülőbázisra, ahol egy cca. 2-300 méteres hosszú sávban a gurulóút mellett lehetett fényképezni a taxizó, valamint a fel és leszálló repülőgépeket. Sajnos a felszállások elég távol voltak tőlünk, inkább a landolások, gurulások amik látványosak voltak.

p1020738m.jpg

  • A JaBoG 32 Panavia Tornado ECR elektronikai lefogó repülőgépei sorakoznak a gurulóúton. Az ezred mindkét német Tornado változatot, az IDS (Interdictor/Strike) csapásmérő, és a felderítő/elektronikai lefogó (Electronic Combat / Reconnaissance) repülte.

p1020751m.jpg

  • A 46+25 lajstromszámú ECR változat a futópályára fordulás előtt. A német ECR változatok nem hordoztak gépágyúkat.

p1020792m.jpg

  • A 46+31 lajstromjelű ECR Tonka. A törzs alatt AGM-88 HARM gyakorló radarelhárító rakétákat hordoztak a Luftwaffe repülőgépei. A szárny középső tartóin 1500 literes üzemanyag póttartály, mellette belül az önvédelmi dupla AIM-9L Sidwwinder rakétákat hordozhatja. A külső pilonon BOZ101 dipól és infracsapda szóró látható. A ECR Tornadok négy darab AGM-88 HARM rakétát tud maximálisan hordozni.

p1020796m.jpg

  • Két felderítő/elektronikai lefogó Tonka várakozik a gurulóúton. A JaBoG32 repülőgépei Jugoszlávia felett az Operation Allied Force hadműveletben éles bevetéseket is repültek.

p1020837m.jpg

  • A JaBoG 32, más néven a baváriai ezred Tornadoinak keringője. Egész nap több hullámban támadták a heubergi lőtéren felállított földi légvédelmi csoportosítást. A német Tornadok többek között AN-ALQ 131 zavaróberendezéseket is hordoztak.

p1020861m.jpg

  • A Turbo-Union RB-199 gázturbinák komolyan dübörögnek, de 43,8 kN alap tolóerejüket, utánégetéssel 76,8kN-re képesek feltornázni, ráadásul kettő van a Tornadokba beépítve. A sok függesztménnyel így is hosszú felszállópályára van szükséges a típusnak, és mindig utánégetéssel és minimális szárnynyilazással startolnak a repülőgépek.

p1020887m.jpg

  • A JaBoG 32 repülőgépei az Allied Force művelet során 446 bevetést teljesítettek 2108 órát repülve, és 236 darab AGM-88 HARM rakétát indítottak.

p1020948m.jpg

  • A 46+36 lajstromszámú Tonka ECR leszállás közben. A német repülőgép a törzsközponti tartókon két darab 1500 literes póttartályt hordozott. A szárnyakat maximális nyilazását a függesztmények miatt nem tudták használni repülés közben. Leszállásnál minimális nyilazási szöget használtak.

p1020953m.jpg

  • A 46+39 lajstromszámú Tonka ECR. A gázsugárfordító, amely sokat segít leszálláskor a gurulási úthossz csökkentésében erősen kormossá teszi  a függőleges vezérsík és a törzs hátsó részét. A repülőgépe látható 1-es szám az Einsatzgeschwader "Bevetési század" repülőgépeinek jelzése.

140px-eg_1_svg.png

  • Az Einsatzgeschwader  (Bevetési század) a Luftawaffe ideiglenes egysége volt 1995 és 2001 között, az ENSZ gyors reagálású UNPROFOR, IFOR, SFOR egységeit védő és támogató nemzetközi kontingens része. A német század elektronikai  (ECR) és optikai harci légi felderítést (Recce) bevetéseket hajtott végre.

p1030026m.jpg

  • A 45+41-es ECR változat nem hordozott AGM-88 HARM rakétát, 1500 literes szárny póttartályokkal valamint TSJP (Cerberus) és BOZ101 konténerekkel és gyakorló AIM-9L Sidewinder rakétákkal repült. Ez a repülőgép PA-200 változatként még mindig szolgálatban áll a legtöbb JaBoG 32-nél repült példánnyal együtt.

p1030044m.jpg

  • Két Tonka ECR emelkedik a levegőbe Lechfeldben.

p1030146m.jpg

  • A bázisra visszatérőben a 46+45 lajstromszámú Tornado ECR. Két 1500 literes szárny póttartály a középső tartókon, belül az AIM-9L Sidewinderek iker-pilonja, a külső tartókon az ECM (elektronikai ellentevékenység) rendszerei. A közelebbi szárnyon az ELTA TSJP (Cerberus) a távolabbin a BOZ101-es infracsapda és dipól lokátorzavaró konténer. A német Tonka ECR repülőgépekbe amerikai Honeywell infravörös kamerát építettek. A Lechfeldi JaBog 32 bár 2013-ban feloszlatásra került, de repülőgépei megkapták az ASSTA2 modernizáció csomagot és PA-200 Tornado néven napjainkban is szolgálatban állnak az AG.51 Tornado ezrednél. Illetve már azoknak is megváltozott a nevük ..

p1030297m.jpg

  • A fekete párducok, a  Aufklärungsgeschwader 51 „Immelmann“ (AG 51 „I“) IDS repülőgépe. A felderítőezred repülőgépének orr részében látható a beépített 27mm-es Mauser gépágyú. A törzs alatt az UW Recce vagyis felderítőkonténert hordoz. A konténerbe KS-153 Trielens 80 és KS-153 Pentalens 57 vagy Trielens 80 kamera, és infravörös kamera helyezhető, bevetéstől függően.

recce_pod.jpg

  • A felderítő konténer közelebbről nyitott kamera és infrakamera nyílásokkal. (forrás: wikipedia)

ag51_wappen_svg.png

  • Az Aufklärungsgeschwader 51 „Immelmann“ (AG 51 „I“) felderítőezred jelvénye. A párducok a NATO Tiger Association tagjai. A haza bázisuk északon a Schleswig Repülőbázis Jagel közelében. 1992-ben állították fel az ezredet két régebbi felderítőezred állományából akik Bremgarten és Leck repülőterein állomásoztak. Az ezredet az első világháborús Max Immelmann mesterpilótáról nevezték el, aki 1916-ban halt hősi halált 15 légigyőzelem után. Immelmannról nevezték el a német lovagkeresztet a "Blue Max-et" amely később hőn áhított érdemkereszt lett a pilóták között.

p1030295m.jpg

  • Az 51. Immenmann ezred 45+66 lajstromszámú Tornado IDS repülőgépe várja a futópályára fordulást. Láthatóak a két külső pilonon hordozott ECM konténerek a BOZ101 és a TSJP Cerberus.

p1030229m.jpg

  • Az Aufklärungsgeschwader 51 „Immelmann“ 45+66 lajstromjelű  Tonka IDS repülőgépe leszállás közben

p1030241m.jpg

  • A 45+85 lajstromszámú társa követi a társát a landolás során. Az AG.51 napjainkban a hangzatos Taktisches Luftwaffengeschwader 51 "Immelmann"  vagyis harcászati repülőezred nevet viseli. Minden feladatkört meghatározó megnevezést megváltoztattak a Német Légierőben 2013. októberben. Az ezred 38 darab Tornado mellett nyolc darab IAI Heron felderítő drónt is állományában tart.

p1030245m.jpg

  • Kiváló betonfogás az Immelmann hajózóktól.

p1030390m.jpg

  • A tolóerőfordító munkában a JaBoG 32. ECR Tornado repülőgépén.

p1030407m.jpg

  • Ez a ECR felderítő és elektronikai lefogó változat a két 1500 literes póttartályon kívül nem hordozott függesztményt.

A Brit Királyi Légierő (Royal Air Force) Tornado Gr.4-es csapásmérőiből négy darab repült a gyakorlaton.

p1020966m.jpg

  • A Brit Tornado Gr.4 változatok felszerelésükben eltértek a német testvértípusétól. Az orr rész alatt két külön áramvonalas burokban LRMTS és FLIR (infravörös) kamerarendszert hordoznak. A szárnyvégen a TSJP Cerberus helyett a Marconi Sky Shadow ECM elektronikai konténert hordoztak, a másik szárny külső pilon a BOZ107 infracsapda és radarzavaró tölteket hordozó podot függesztik fel. A törzs alatti tartokon a brit fejlesztésű ALARM radarelhárító rakéták gyakorló változatait függesztették fel. A póttartályok azonos 1500 literesek, a nagyobb 2250 literes un. Hindenburger póttartályokat a vadász Tornadók az ADV változatok hordozták.

p1020970m.jpg

  • A hajtóművek megegyeztek a német változatok Turbo-Union  RB-199 gázturbináival.

p1020977m.jpg

  • A brit kontingens a RAF 31. repülőszázadának állományából repült át a gyakorlatra. A képen látható századparancsnoki repülőgép jól meg van pakolva, két póttartállyal, a szárnyvégeken a zavaró konténerekkel, a belső pilonon gyakorló közelharc rakétákkal, és a törzs alatti tartokon az ALARM radarelhárító rakéta imitátorokkal.

31_squadron_raf.jpg

  • A 31-esek 1915. októberéig számították vissza történelmüket a Királyi Repülőhadtestben repültek először, majd a megalakulása után a Királyi Légierőben is önálló századként folytatták szolgálatukat. A második világháborúban Irakban, majd a távol-keleten Burmában állomásoztak, a hidegháború során viszont Némeországban Laarbruch és Brüggen repülőtereken.

150px-raf_257_sqn_svg.png

  • A 31-esek századjelzése. A század beceneve "Aranycsillagok". A Tornado Gr.4 változatokat 1984 és 2019 között repülték.

p1020980m.jpg

  • A század egy másik repülőgépe hasonló fegyver és póttartály függesztéssel repült.

p1030302m.jpg

  • A 31-esek  Gr.4-es Tonkája feladatról visszatér Lechfeldbe.

p1030317m.jpg

  • A századparancsnoki repülőgépen jól látható, hogy két gyakorló ALARM rakétát hordozott. 

1024px-egym_panavia_tornado_gr4_royal_air_force_zd716_dh_47241804641.jpg

  • 2019-ben a 31. repülőszázadot feloszlatták. A díszfestésű Tornadó Gr.4 gurulás közben. 2024-től viszont Protector RG. Mk.1 (MQ-9B) drón századként ismét felállításra és műveleti képességgel kell rendelkeznie  a Brit Királyi Légierőnél az egységnek. Repülőgépet vagy robotrepülőgépet vezetni azonban nem ugyanaz.. (forrás: wikipedia)

p1030282m.jpg

  • Visszatérő Tornado kötelék Lechfeld felett.

p1030250m.jpg

  • Egy IDS és egy ECR Tornado és két F-16-os alkotta vegyeskötelék visszatérése a német repülőtér légterébe.

A Görög Légierő F-16C/D változatiból egy géppár repült.

p1020768m.jpg

  • A Görög Légierő négy új F-16C/D Block 50 repülőgépet küldött a gyakorlatra. A 111. ezred 341. repülőszázada Nea Aghilaos bázisról érkezett. amely 1998-tól HARM rakéták hordozásával SEAD feladatkörre specializálódott. A 93-1077 repülőgép F-16D Block50P változatként készült Fort Wort-ban. A Peace Xenia II. program keretében szerezte be Görögország.2000-ben a 347. Mira vagyis század repülte onnan került 2001. márciusban a 341-esekhez.

341m_embl-300x360-250x300.gif

  • A 341. Mira a Velos (Nyilak) századjelvénye. A SEAD feladatkör mellett AD vagyis légvédelmi feladatokat is repülik a görög század hajózói.

p1030045m.jpg

  • A 93-1054 lajstromszámú F-16C repülőgép Block 50R változatként készült el, és 1994-től áll a görög repülőszázadnál szolgálatban. A bal szárnyvégen AIM-9 gyakorló légiharc rakéta látható. A görög légierő a gyakorlat óta rendszeresítette az európai IRIS-T közelharc rakétákat, amelyek váltották a régebbi változatú Sidewindereket.

p1030054m.jpg

  • A 93-1077-es lajstromú F-16D leszállás közben a német repülőbázison.

p1030366m.jpg

  • A görögök a Lechfeldi bázis állóhelyén. A külső pilonokon az AGM-88 HARM radarelhárító rakéták a belső pilonokon 370 gallonos (1400 literes) üzemanyag póttartályok láthatóak.

A Lengyel Légierő 8. repülőezredének Szuhoj 22-es változtatható szárnyú csapásmérői a nyugati fotósok számára ritka csemege volt.

p1020990m.jpg

  • A Lengyel Légierő Miroslawieci 8.elt állományából Szuhoj Szu-22M4 és UM3K repülőgépeket települt Németországba. A képen látható kétüléses UM3K gyakorló-csapásmérő repülőgép PB-1150 típusú 1150 literes póttartályokat hordozott.

p1030001m.jpg

  • A 305 lajstromszámú Szu-222UM3K oldalról. 2006-ban még nem a NATO légifölény szürke, hanem a hagyományos tereptarka festéssel repülték a Lengyelek a típust. A repülőgép orrán a 8. Eskadra Lotnictwa Taktycznego lángoló vaddisznó díszfestése látható.

p1030008m.jpg

  • A 8919 lajstromszámú Szu-22M3 vadászbombázó. A két 1150 literes póttartály mellett nem hordozott  más függesztményt. A két repülőgéphez nyolc pilótát hoztak tapasztalatszerzésre a lengyelek, köztük két hadnagy és hat százados volt.

su22-a.jpg

  • Egy Lechfeldi csoportkép a Lengyel egységtől (forrás: polot.net)

p1030205m.jpg

  • A 305-ös lajstromszámú Szu-222UM3K  leszállás közben. A repülőgépen csak a fotósok által megtekinthető feladat alatt nem volt elektronikai függesztmény, egyébként az SzPSz-141MWGE konténeres alacsony repülésben hatékonyan tették a dolgukat a heubergi lőtéren a légvédelmi csoportosítás ellen.

p1030211m.jpg

  • A 8919 lajstromszámú Szu-22M4 leszállás közben Lechfeldben. A lengyelek 26 feladatot repültek 60 repült órával a gyakorlaton. A lengyel pilóták más nemzetek kétüléses harci repülőgépein (görög F-16, német és brit Tornado) is több mint nyolc órát repültek.

su22-b.jpg

  • Egy kis lengyel emlék, a háttérben a Neuschwanstein (Schloss Neuschwanstein, magyarul Új Hattyúkő kastély) amelyet II. "Bolond" Lajos bajor király építtetett 1869-1886 között. Később ez volt alapja a Disney "kastélynak" (forrás: polot.net)

A Spanyol Légierő EF-18-as vadászbombázóit is láthattuk Lechfelden.

p1020717m.jpg

  • A Spanyol Légierő (Ejército del Aire)  C.15 (EF18A+) vadászbombázói a Zaragózában állomásozó 15.ALA vagyis ezred állományából érkeztek. A 151."Torro" 152. "Marte" és 153."Ebro" harcászati vadászrepülő századok tartoznak az ezred állományába. A 152-esek az ellenséges légvédelem lefogó SEAD feladatra specializált század.

p1030394m.jpg

  • A C.15 repülőgépek 1988-től állnak hadrendben. Spanyolország 80 darab AGM-88 HARM lokátorok elleni rakétát rendelt meg első ütemben az Egyesült Államoktól. A spanyol Hornetek AN/ALQ-126B zavarórendszert AL/ALE-39 dipól és infracsapada szórókat valamint ALR-167 besugárzási rendszerekkel kerültek leszállítása.

ala-15_1.jpg

Az ALA 15 címere (forrás: ejercitodelaire.mde.es)

p1020743m.jpg

  • A spanyol Hornetek, a gyakorlat során egyrészt emuláltan használták az AGM-88 HARM rakétákat a GBAD csoportosítás ellen, de sok feladat során a svájci légierő F-18 Horneteivel a "vörös" erőben repültek mint védővadász repülőgépek.

0510000142.jpg

  • A 152-esek az elektronikai lefogó század, az 15-ösöknél.

p1030132m.jpg

  • A C.15-ös spanyol repülőgépek ALQ-126B zavarórendszerét, a legtöbb példánynál már a modernebb ALQ-162 váltotta. 

p1030139m.jpg

  • Egy tipikus forgatókönyv esetén a gyakorlaton például két spanyol C.15 repült és svájci F-18-al és négy-négy brit és német Tornadóval COMAO miszióban. A németek általában egy géppár felderítő IDS és egy géppár ECM változattal repültek. A Tornadok vitték elsősorban a levegő-föld fegyverzetet, ezért a Hornetekre hárult a manőverező légiharc.

A Török Légierő F-4E Phantom II. és F-16C/D vadászrepülőgépeket is küldött a gyakorlatra.

p1020729m.jpg

  • A Török Légierő ( Türk Hava Kuvvetleri) két típussal is képviseltette magát az ELITE 2006 hadgyakorlaton. Ekkor még Recep Tayyip Erdogan még nem volt politikai tényező, és tényleges demokratikus köztársaság volt a Türk állam. A légierő öregebbik típusa az Eskisehir bázison települt 111. Filo állományából F-4E Phantom II. vadászbombázók voltak, amelyeken már a Kurszan 2000 és Terminator 2020 modernizációs programot végrehajtották, ezt jelezte a repülőgép gerincére szerelt új antenna is.

p1020745m.jpg

  • A török F-4E 2020 Terminator változatok még inkább különböznek az eredeti alap repülőgépváztól. Erősebb szárnybordák mellett több mint 20km vezetéket is cseréltek, ezzel a típusnál mintegy 750 kg tömegcsökkentést értek el. A pilótafülkében többfunkciós képernyőket, valamint Kaiser EI-OP976 HUD-ot építettek be, Nagy teljesítményű izraeli ELTA EL/M-2032 radar kerül az F-4 orrába, amelyet eredetileg a LAVI számára fejlesztettek ki. A repülőgépek új számítógépeket, GPS-t és kettős MIL-STD-1553B adatbuszokat kaptak. A Terminatorokba ELTA EL/L-8222 integrált ECM rendszert, Mikes és AN/ALQ-178V3 besugárzásjelzőket építettek.

p1020753m.jpg

  • A török modernizált F-4E repülőgépek a látogatásom során nem hordozták az AGM-88 HARM radar elhárító rakétákat, de integrációjuk megtörtént. A Phantom II-esek három 500 gallonos 2300 literes ledobható póttartályt hordoztak, kettőt szárnypilonokon, egyet törzs alatti függesztőhelyen.

p1020761m.jpg

  • Láthatólag a török 111-esek repülőgépei szinte újnak tűntek, a modernizációt követően.

p1020780m.jpg

  • Két Phantom II-es (bocsánat Terminator) felszállásra készül a németországi bázison.

p1030077m.jpg

  • Érdekes volt, hogy nem hordoztak semmilyen gyakorló rakéta, vagy konténer függesztményt a török repülőgépek.

p1020803m.jpg

  • A Lockheed-Martin F-16C Block40-es Falconok szintén a Török Légierő, pontosabban a  a 191. "Cobra" filo állományába tartoztak. A képen látható példány 92-0019 lajstromszámú példány már török licencgyártásban készült a TUSAS vállalatnál 1993-ban. Először a 142. repülőszázadnál állt szolgálatba, innen került a 191-esekhez.

92-0019_003.jpg

  • A 92-0019-es példány 2010-ben már a 181-es harcászati repülőszázad állományában (forrás: f16.net)

p1020813m.jpg

  • A 92-0021-es példány életútja hasonló volt a 019-es lajstromjelű társághoz. 1994-ben gyártották Törökországban és a 191. filo állományában repült, majd 2021-től a 181. flio állományát erősíti. Az orrész alá a LATIRN rendszer került függesztésre az 5R és 5L függesztőhelyekre. A rendszer az AN/AAQ-13 és AN/AAQ-14 konténerekből áll. A dedikáltan HARM rakétákhoz kifejlesztett AN/ASQ–213 HTS konténereket nem adta át az üzemeltetőknek az Egyesült Államok, azt csak amerikai repülőgépek, például az avianói    510-es és 555-ös századok hordozzák.

p1020820m.jpg

  • Teljes utánégetőssel startol el az egyik török Falcon a futópályáról. A hajtómű a General Electric F110 gázturbinája.

p1030095m.jpg

  • Leszállás közben a 92-0021-es lajstromszámú példány. A repülőgép 370 gallonos 1700 literes ledobható póttartályokkal és a LATIRN rendszerrel repült, más függesztmény nem hordozott.

p1030112m.jpg

  • A 92-0019-es mintha  a gyárból gördült volna ki, festése és tisztasága minden igényt kielégítő volt.

p1030276m.jpg

  • A 93-0693 lajstromjelű F-16D már másik századhoz tartozott. A 151-esek jelzése a SEAD feladatra optimalizálást már a századjelvény, egy HARM rakétás madár is jelzi. Az F-16Block50 D változat is Törökországban készült és a 152.filo-ban kezdte szolgálatát. 2004-től tartozik a 151-esekhez. Itt már látható függesztmény, a szárny törővégén gyakorló légiharc rakéta, a külső pilonon AGM-65 Maverick gyakorló levegő-föld rakéta,a belső pilonon ledobható üzemanyag póttartály.

p1020931m.jpg

  • A 151. "Kurt" Filo  A "Kurt" törökül Farkast jelent. A század jelvénye nem azonos a függőleges vezérsíkra felfestett madárral. Az a feladatkört jelöli a szárnya alatti HARM rakétával.

151filo.jpg

  • Farkasfejes mellett ennek ellenére készültek madár+HARM felvarrók is (forrás: f16.net)

p1030342m.jpg

  • A 151-esek másik repülőgépe a 93-0670-es F-16C volt. A példányt Törökországban gyártották eredetileg is Block50 változatként. 2004-től 2012-ig repült a 151-eseknél, majd átkerült a 191-es századhoz. Jelenleg a 193-asok sorait erősíti. A képen még a 151-es időszak festése látható, Kemal Attatürk aláírásával díszítve.

151-filo.jpg

  • A 151-esek "Halálos farkasok" feladatköre a SEAD vagyis a légvédelem elnyomása. (forrás: f16.net)

93-0670_003.jpg

  • 2012-ben már a 191. század a "Kobrák" állományában (forrás: f16.net)

p1030418m.jpg

  • Egy kis vidámsággal búcsúzunk Lechfeldtől. A 98+29 lajstromszámú ismeretlen és halálos típus nem emelkedett a levegőbe a baváriai alakulattól.

Manchingban a svájci és a finn F/A-18 repülőgépek települtek. A repülőtéren a németek  WTD-61 tesztalakulata, valamint az akkori EADS, napjainkban az Airbus Defence gyára  és a Messerschmitt múzeum is osztozik a területen.

p1030453m.jpg

  • A Svájci Tirgrisek a Fliegerstaffel 11 Tiger a Meiringeni bázisról érkezett Manchingba. Az F-18 a pontosabb típusjelzésük, különösen 2006-ban, mert ekkor még a modernizációs programot nem fejezték be, és a repülőgépeiknek földi kapacitása részleges volt. Svájc napjainkig sem vásárolt levegő-föld fegyverzetet a Hornet repülőgépekhez, egyedül az orrészbe beépített M61 Vulcan gépágyúk tudnak légifedezetet biztosítani a földi csapatoknak.

11-es.jpg

  • A Fliegerstaffel 11 jelvénye. A század a NATO Tigers Association tagja.

p1030459m.jpg

  • A 11-esek J-5011 lajstromszámú repülőgének függőleges vezérsíkján díszfestés látható. Ez a példányt több évig bemutató repülőgépként is szolgált. Később másik példány kapott tigrises díszfestést.

p1030494m.jpg

  • A svájci őrjárat.. A helvétek géppárját alkotó repülőgépet két-két 300 gallonos (1250 literes) szárny üzemanyag póttartállyal és a szárnyvégen gyakorló AIM-9L Sidewinder gyakorló légiharc rakétákkal repült.

p1030501m.jpg

  • A J-5025-ös lajstromszámú Svájci Hornet leszállás közben Manchingban.

p1030471m.jpg

  • A Finn légierő a skandináv térségből ritkán repült "melegebb" tájak felé gyakorlatozni. A finn F/A-18 repülőgépek igazi többfunkciós vadászbombázók, és a repülőgépekhez sok fegyvert is beszereztek. A két darab 300 gallonos (1250 literes) üzemanyag póttartályon kívül ez a példány nem hordozott más függesztményt.

p1030546m.jpg

  • A Finnek a  Lódarazsakból 64 darabot rendeltek, és 1998-tól álltak hadrendben. Az ELITE 2006 után kezdődött meg az első modernizációs program északi testvéreinknél. A MLU program keretében az 1. fázis során integrálták a JHMCS sisakcélzót, az AIM-9X légiharc rakétákat és digitális térképet. A repülőgépek AN/APG-73 lokátort kaptak a régebbi AN/APG-65 helyett. A program során 10 darab ATFLIR célmegjelölő konténer és GBU-31 JDAM, AGM-154 JSOW, AGM-84K SLAMMER levegő-föld fegyverzetet is beszereztek.

p1030615m_1.jpg

Egy leszálló finn F/A-18 Manching repülőterénél.

p1030450m.jpg

  • 2006-ban a Magyarországon is ismert Cobham nevű contractor cég Dassault Falcon 20 zavarórepülőgépei segíttették életszerűbbé tenni a gyakorlatot.

p1030673m.jpg

  • A Flight Refuelling Aviation G-FRAJ lajstromjelű Falcon 20 ellenfényben landolás közben Manchingban.

p1030637m.jpg

  • A G-FRAS lajstromszámú másik Flight Refuelling Aviation - Dassault Falcon 20 zavaró repülőgépe landolás közben.

p1030606m_1.jpg

  • A  Flight Refuelling Aviation Falcon 20 zavaró repülőgépei mellett a Manchingi székhellyel rendelkező német GFD cég is repült Learjet 35A zavaró repülőgépeivel a gyakorlat során.

p1030623m.jpg

  • A VP-CGC Dassault Falcon 2000 üzleti repülőgép valószínüleg nem a gyakorlat miatt landolt Manchingban.

p1030572m.jpg

  • A helyi WTD-61 (Wehrtechnische Dienststelle für Luftfahrzeuge - Musterprüfwesen für Luftfahrtgerät der Bundeswehr, amely ékes magyarsággal a Szövetségi Véderő Műszaki és Légialkalmassági központjának F-4E vadászrepülőgépe szintén repült ottlétem idején. A WTD-61 bemutatása néhány poszttal előbb van a blogon.

        https://military-technology.blog.hu/2022/12/23/wtd-41_a_luftwaffe_muszaki_es_legialkalmassagi_kozpontja

p1030665m.jpg

  • Akárcsak az alakulat C-160G Transall szállító repülőgépe is.

p1030425m.jpg

  • A Bundesmarine egyik Brequet Atlantic tengeralattjáró vadász repülőgépe is áthúzott a repülőtér felett.

p1030437m.jpg

  • 2006-ot írunk, de a távolban is ismerős sziulet is jelezte, hogy a napjaink magyar valósága a H145M helikopterek nagybátyja már akkor is repült Manchingban.

p1030484m.jpg

  • Ottlétemkor furcsa gázturbina hangot hallottam, amikor barátaim bementek a Messerschmitt múzeumba, hátha bejelentés nélkül is megtekinthetjük. Oda akkor 2006-ban  bejutni különösen nehéz volt. Nos nem sikerült, de közben lencsevégre kaphattam egy ismerős formájú repülőgépet. Igen, egy nappal előttünk érkezett meg egy Boeing B747F teherszállító rakterében a Me-262 vadászrepülőgép Amerikában épített reinkarnációja, és az első próbarepülést éppen ottlétünkkor végezték a típussal.

p1030564m.jpg

  • Két kilométert kellett futnunk, hogy a repülőgépet a levegőben és a leszálláskor is megörökítsük. Örök emlék marad.

p1030579m.jpg

  • Az amerikai Me-262 saját szárnyon történő első leszállása Manchingban.

p1030596m.jpg

  • A kísérő repülőgép sem volt egy mai példány. Willy Messerschmitt a világháború után tervezte a Hispano HA-200 Saetta típusú gázturbinás gyakorló repülőgépet, amely könnyű csapásmérő feladatkörre is korlátozottan alkalmas volt. A típusból 1955 és 1962 között 212 darab épült, köztük egyiptomi licencgyártásban 90 példány. Spanyolországban az 1980-as években vonták ki a szolgálatból a CASA C.101 váltotta a légierőnél. A D-IWMS lajstromszámú példánya a típusnak a német múzeum tulajdona, amelyet repülőképes állapotban tartanak.

Az ELITE 2006 után egy évvel később ismét a gyakorlaton jártam, a következő poszt ennek eseményeit és típuskavalkádját mutatja be.