Francia tengerészrepülők a Nagyvasak ellen. Long Fall nemzetközi gyakorlat, Kecskemét - 2005
2005. november elején a Francai Haditengerészeti légierő az AeroNavele 11F századának Dassault Super Etendard Modernisé (SEM) repülőgépei állomásoztak a Kecskeméti Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison. A Long Fall 2005 elnevezésű gyakorlaton négy repülési napon repültek a gall pilóták a magyar MiG-29B/UB vadász és L-39ZO gyakorló repülőgépekkel.
- Dassault Super Etendard Modernisé szubszonikus hordozófedélzeti csapásmérő és felderítő repülőgép, amelyet kényszerűségből, ameddig nem állt hadrendbe a Dassault Rafale M harcászati repülőgép, vadászfeladatokra is használtak.
Az Aeronavale 11F százada 1918-ban jött létre az F1A század, amit különböző típusú repülőgépekkel szereltek fel (Wibault 74, GL-432, PL-10, PL-101, PL-14, Dewoitine 373, MS-226 és MS-230). Ez a század hajtotta végre az első fel- és leszállást hadihajóról, hadihajóra. Az első világháború század a francia flotta egyetlen repülőgép hordozó hajóján a CV Béarn fedélzetéről üzemelt évekig. A II. világháborúban 1940-től 1944-ig az Észak-Afrikai hadszíntéren vetették be az F1A századot. Egy év múlva a Francia Légierőbe integrálták a csapatot. 1940. júniustól 1944. májusig Dewoitine 520 vadász, majd 1945. októbertől 1946. áprilisig SBD-5 Dauntless bombázó, 1946. áprilistól 1950. márciusig Supermarine Seafire vadász 1950. áprilistól 1955. januárig F6F-5 Hellcat vadászbombázó repülőgépekkel repültek.
- A 11F század címere. A Csikóhal jelvényesek címerében a hordozófedélzeti alkalmazásra utal a "farokhorog imitáció"
1951. augusztus 15-én a CV Arromanches hajóra helyezték át a századot és az egységet Indokinába küldték. 1953. augusztusban, Ázsiában alakult át az 1F század 11F századdá. 1954. augusztusában térnek vissza a NAS Hyères bázisra. Ekkor típusváltáson során felszerelték őket Aquilon típusú repülőgépekkel. A század részt vett 1958 és 1959 között az Algéria fölötti harci cselekményekben. A harci bevetések után a század működése szünetelt. 1963. április 11-én szervezik újjá az egységet a NAS Hyères haditengerészeti bázison. Az Aquilon gépeket a nukleáris fegyverzet hordozására is alkalmas Etendard IVM típusra cserélik. 1967. május 2-án a század NAS Landivisiau bázisra költöztek, ahol jelenleg 2005-ben is szolgálatban álltak. Az Etendard IVM repülőgépeket 1978-ban váltották fel az modernebb Super Etendard harci repülőgépekre. Az új típus szeptember 4-én állt szolgálatba. Ezzel a típussal sok külföldi bevetésen vettek részt Libanonban, az Öböl háborúban, Afrikában és Jugoszláviában. 2005-ben 16 darab Super Etendard tartozott a 11F század állományába. Parancsnokuk Mejean Pierre-Yves ezredes volt, akinek hívójele „Pim” volt.
- A 11F század néhány repülőgéptípusa, amelyet fennállása alatt rendszerbe állt. (forrás:10wtac.be)
- A Kecskemétre települt négy SEM vezérsíkján a 11F címere is fel volt festve.
- Négy Super Etendard Modernisé szoros kötelékben. A képet nem Kecskeméten, hanem egy La Ferté Alais repülőnapon készítettem.
- A Super Etendard Modernsé repülőgépek képesek voltak egymás légi utántöltésére is. A képet Franciaországban készítettem egy La Ferté Alais repülőnapon
A 11F század 2011-től repüli a Dassault Rafale M (F2-3) verziót. A Dassault M gépei alkalmasak légitámogatásra, hagyományos és nukleáris fegyverek célba jutatására valamint hajók elleni támadásra.
- Az AeroNavele vegyes köteléke két-két SEM, illetve RafaleM és hátul egy Hawkeye Légtérellenőrző repülőgép. A kép La Ferté Alais-ban készült.
- A SEM utódja a Dassault RafaleM (vagyis tengerészeti hordozófedélzeti változat) lett. Napjainkban a flottalégierő csak Rafale és Hawkeye hordozófedélzeti repülőgépekkel rendelkezik. Szintén La Ferté Alaisban készült kép
- A 11F század tengerészeti állomása Landivisiu-ban van. A bázis címere.
A gyakorlaton nappal 1-1 és 1-2 elleni köteli és távoli légiharcokat vívtak a repülőgépek, valamint kisebb COMAO bevetéseket repültek. A COMAO során az L-39ZO repülőgépeket védték a Super Etendardok, amelyek csapásmérésre is alkalmasak voltak. Éjszakai feladat esetén egy darab MiG-29 légiharcolt két SEM ellen.
- Felszállás előtt Kecskeméten a 4-es oldalszámú SEM. A két belső pilonokon póttartály került függesztésre, a külső tartón a Barracuda zavaróberendezés látható. A repülőgép központi függesztőpontján a Damocles célmegjelölő konténer látható. A Damocles kevésbé korszerű, mint a JAS-39 Gripenekhez beszerzett izraeli Litenning IIIE podok.
- A 30-as oldalszámú SEM landolás közben. Az Aeronavale felirat helyett, a flottalégierő repülőgépein és helikopterein a Marine felirat látható.
A francia repülőgépek a Matra Magic rakétákat hordoztak, látóhatáron túli légiharcra nem volt fegyverzete a Super Etendard Modernisé repülőgépeknek. A francia repülőgépek lokátora sem alkalmas látóhatáron túli rakéták célra vezetésére. A Super Etendard Modernisé szubszonikus tartományban repülő elsősorban csapásmérő és felderítő feladatkörű repülőgép. Az Aeronavale a Dassault Rafale rendszerbe állításáig kényszerűségből alkalmazta hordozófedélzeti védővadásznak a Vought Crusader repülőgépek kivonása után. A Matra Magic gyakorló változatok általában a francia repülőgépek jobb külső tartójára voltak függesztve. A Damocles célmegjelölő konténert amely a csapásméréshez és felderítéshez is alkalmazható volt a törzs alatti pilonon hordozták. Mai szemmel elképzelhető, ahogy a Litenning III. célmegjelölő konténer a Gripenek is alkalmazzák célazonosításra, úgy a franciák is ezt tették a Damocles-t alkalmazva. A bal szárny alatti tartón a Barracuda elektronikai zavaróberendezést hordozták a gall repülőgépek.
- A Damocles konténer közelről. A Damocles nagy hatótávolságú lézerjelölővel, integrált navigációs FLIR-rel és nagy felbontású képalkotó berendezéssel rendelkezik, és kompatibilis az amerikai Paveway és francia BGL lézerirányítású bombákkal, a képalkotó irányítású és az AASM GPS/INS/LASER irányítású fegyverekkel. A Damocles-t a Mirage 2000, Mirage F1, Rafale, SEM, SzU-30 és Tornado repülőgépekre integrálták.
- Az R550 Matra Magic hőkövető közelharc rakétákat a MBDA gyártja. A I. változat 10, a 2-es 20km hatótávolsággal rendelkezik. A BAe Sea Harrier, Dassault SEM, Mirage III, 5, F1, 2000, LM F-16, MiG-29 LanceR, SEPECAT Jaguar és Vought F-8E(FN) típusokhoz rendszeresítették.
- A SEM pilótafülke közelről. A pilótát látva eléggé szűkös hely, és korlátozott kilátás jellemzi.
- Az áttelepült négy SEM-ből három a kecskeméti központi zónában.
- A repülőgépek a központi zónában. A francia hordozófedélzeti repülőgépek a farokhorogra is támaszkodnak.
A francia pilóták intenzív manőverekkel a Nagyvastól kellő távolságot tartva próbáltak repülni, úgy, hogy a 29-es Fazotron N019 Zafir lokátora elveszítse a repülőgépeit, és közben a Magic indítótávolságán belül próbáltak a MiG-29 ellen. A pilóták repült óraszámában zongorázni lehetett a különbséget. A magyar hajózók 2005-ben 25-30 órát repültek ténylegesen, amely messze elmaradt a NATO által meghatározott mértéktől, a francia tengerészek viszont 180-220 órát repültek évente.
- Nagy István (jelenleg nyá. ezredes) és Jan Beaufils korvettkapitány beszélget.
A magyar repülőgépek közül az L-39ZO-kal hat felszállásból 5 óra 42 percet, a míg-29 vadászrepülőgépek 12 felszállásból 10 óra 48 percet repültek a gyakorlat során. A francia pilóták 23 felszállásból 23 óra 49 percet tartózkodtak a levegőben.
- A 119-es oldalszámú L-39ZO egy rövid ideig "Zümi"-nek volt festve. A katonai döntéshozók azonban leparancsolták a "ruhát" a 119-esről és légifölény szürke festést kapott. Később egyike volt a Cápeti és Cápalira festett két Albának.
- A "Zümi" repülés közben.
- A 114-es lajstromszámú Albatrosz előkészítve repüléshez.
- A 10-es oldalszámú MiG-29-es két külső pilonon R-73 (AA-11 Archer) közelharc gyakorló légiharc rakétákat hordozott.
- A 08-as oldalszámú Nagyvas, egyik szárnypilon R-27 (Aphid) SAR látóhatáron túl alkalmazható rakéta súlymakettjét hordozta a másik szárnyra viszont R-73 gyakorló közelharc rakétát függesztettek.
- A 08-as és 10-es "Nagyvas" felszállás közben.
- A 27-es oldalszámú UB kétüléses vadász-gyakorló MiG-29-es felszállás közben. A szárny alatt R-73 gyakorló légi közelharc rakéta látható.
- A 10-es és 27-es tér vissza a feladatról, szoros kötelében.
- Kötelék bontása és kiválás.
- A 08 dinamikus fékezése, fékernyővel.
- Így nézett volt 2005-ben a magyar repülőgépek sora. Valószínűleg még két MiG-29 volt készenléti szolgálatban.
A Super Etendard repülőgépeken kívül Kecskeméten vendégeskedett az AeroNavale 32-es oldalszámú Falcon 10 típusú könnyű szállító és utasszállító repülőgépe, amely egy hidraulika szivattyút hozott egyik Super Etendard részére.
- A 32-es oldalszámú Falcon 10-es az Aeronavale 57S Escadrille (század állományából).
Egy másik kép a 32-esről.