Egy átlagos februári kiképzési nap Kecskeméten

dsc_8313m_2.jpg

Február 8-án és 9-én a média munkatársai, a bloggerek és más tartalomszolgáltatók is meglátogathatták MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárt. Kettő kiképzési napon keresztül nyerhettek bepillantást a 2023-as évkezdetből.

Én a második napon dokumentálhattam a repülődandár egy átlagos kiképzési napját. A reggeli mínusz 6-7 fokos hidegben induló repülőgép üzem a délutánra már kellemesebb plusz hét fokos üzemeltetési időjárásra módosult. A napfényes idő kedvezett szép képek elkészítéséhez.

A két napon három-három repülési hullám, valamint a készültségi géppár fel és leszállásait lehetett megtekinteni, természetesen a repülőgépek műszaki felkészítésével együtt.

hunaf-cimer-uj.JPG

  • A Magyar Légierő Parancsnokság új címere. Az 59. Vitéz Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis átnevezésre került MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandárként a címer és a felvarrók készítése folyamatban van. (forrás: honvedelem.hu)

A repülések között, az egyik lefedésben (ami olyan épületet jelent, amelyben nem lehet indítani hajtóművet, tehát tárolásra, és karbantartásra alkalmas) kellemes munkakörnyezetet varázsoltak a dandár katonái padokkal, asztalokkal, valamint a rendszeresített fegyverzetből is kisebb bemutatót is láthattunk.

dsc_7922m.jpg

  • A 2004-ben gyártott Beechracft King Air 350, gyári száma: FL-413. Lajstromszáma amerikai N35GA. 2022. októbere óta Magyarországon tartózkodik. 

dsc_7935m_1.jpg

  • A repülőgép hasi része kameráknak került átalakításra, egyes információk szerint térképészeti feladatot lát el. 

amcsi-kep.JPG

  • A képen jól látható a kamerák helye. (forrás: Facebook)

dsc_7950m_1.jpg

  • Előreláthatólag közel fél évet fog még Kecskeméten állomásozni.

dsc_7953m_1.jpg

  • Az amerikai térképészek startolás közben a háttérben, a kiképzési repülés első hulláma pedig felszállás előtti ellenőrzés közben.

dsc_7957m_1.jpg

  • A pilóta ellenőrzés kiterjed a repülőgép kormányszerveire.

dsc_7960m.jpg

  • Az első hullám két JAS-39C együléses harci repülőgépből állt.

dsc_7980m_1.jpg

  • A pilóták már a repülőgépekben a műszakiak pedig sürgölődnek a Gripenek körül.

dsc_7993m_1.jpg

  • A 41-es oldalszámú Gripen már taxizik a futópálya felé, a 31-es fogja követni társát.

dsc_8004m.jpg

  • A 41-es festésén már látszik az idő vasfoga és a szuperszonikus repülések hatása. A 39.312 gyári számú repülőgép 2007 óta szolgál a Magyar Légierőben.

dsc_8034m_2.jpg

  • A 31-es is gurul kifelé. A központi pilonra függesztett 530 literes üzemanyag póttartály mellett az egyik szárny törővégén egy gyakorló AIM-9L légi közelharc rakéta látható.

dsc_8042m.jpg

  • A reggeli napfény szépen megfestette a repülőgépet.

dsc_8049m.jpg

  • A két Gripen taxizik a felszálláshoz.

dsc_8062m.jpg

  • A 41-es elrugaszkodik a földtől.

dsc_8075m_1.jpg

  • Néhány méteres magasságban már behúzva a futómű indul a feladat végrehajtása.

dsc_8091m.jpg

  • A 31-es futómű behúzás közben.

dsc_8099m.jpg

  • Mint látható a futóművek behúzva, csak az orrfutó takaró lemezek még nem csukódtak be.

dsc_8113m_1.jpg

  • Egy lefedés előtti segédhajtómű indítás.

dsc_8117m_1.jpg

  • A műszakiak ellenőrzik a repülőgépet.

dsc_8130m.jpg

  • A leállított 406-os oldalszámú AN-26 harcászati szállítórepülőgép. 1975 és 2020 között szolgálta hazánkat. Az időnkénti hajtóművezése és állagmegóvása is jelzi, hogy valószínűleg fogjuk még levegőben látni. Egyes források szerint orosz polgári, mások szerint pedig egy balkáni légitársaság venné meg ezt a repülőgépet, és más Ancsát is.

dsc_8134m_1.jpg

  • Nem Románia, de a Repülődandár gépjárműállományában feltűnt Dacia Duster típusú SUV is. 

dsc_8136m_1.jpg

  • Az első hullám feladata végeztével beköszönése a repülőtér felett. Vajon a repülőteret még szabad bázisnak nevezni?

dsc_8140m_1.jpg

  • A kifordulás után irány a "hosszúfalon" a leszállás.

dsc_8145m_1.jpg

  • A földön a 41-es. Mint látható a Canard szárnyak, a törzsféklap és a kerékfékek egyaránt dolgoznak a repülőgép fékezésében.

dsc_8148m.jpg

  • Itt már lassan vége a fékezésnek.

dsc_8157m_1.jpg

  • A 31-es is futópályát ért.

dsc_8175m_3.jpg

  • Taxizás az (Apron J) állóhelyre. 

dsc_8188m_2.jpg

  • Az Apron J (Juliet) állóhelyek. A két repülőgépet már várják a műszakiak.

dsc_8193m.jpg

  • A 41-es állt először a helyére.

dsc_8194m.jpg

  • A 31-es követte.

dsc_8206m.jpg

  • A két repülőgép.

dsc_8217m_2.jpg

  • Az üzemanyag feltöltés azonnal zajlik a repülőgép-vezetők távozása és a repülőgép átvétele után.

dsc_8221m.jpg

  • A műszakiak ellenőrzik a repülőgépeket, és természetesen tisztára törlik a kabintetőket is.

dsc_8222m.jpg

  • Egy harmadik Gripen vontatása.

dsc_8238m.jpg

  • A 43-es kétüléses JAS-39 Delta. A 39.852 gyári számú repülőgép 2006 óta áll magyar szolgálatban.

dsc_8241m_2.jpg

  • Egy kis szembefényes felvétel a repülőgépekről.

dsc_8259m_1.jpg

  • A rajzfilmekben "Matuka" nevű szerelőautó az amelyik tolatva közlekedik néha, Kecskeméten ez bevált módja a repülőgépek vontatásának. A legtöbb nyugati repülőtéren erre speciális repülőtéri vontatókat vagy traktorokat alkalmaznak.

dsc_8262m.jpg

  • Vontatás közeben a 43-es Delta.

dsc_8264m.jpg 

  • A második hullám egyik pilótája. Az arca kikockázva, hiszen a repülőgép-vezetők célpontokká is válhatnak.

dsc_8268m.jpg

  • A repülőgép átvételéhez ellenőrzi a pilóta is a vasmadarat (amely manapság már inkább kompozit, titán és alumínium keveréke..

dsc_8272m_2.jpg

  • A gyakorló AIM-9L Sidewinder ellenőrzése. Sajnos az AIM-2000 IRIS-T még mindig nincs rendszerben, bár kisebb mennyiség beszerzése már folyamatban van.

dsc_8316m_2.jpg

  • A második hullám két repülőgépe.

dsc_8324m_2.jpg

  • Bár a megnevezés és hadrendi szám is változott, valószínűleg az 59.TFW egy ideig még marad a repülőgépek lajstromjelzése. A TFW jelentése Tactical Fighter Wing - amely harcászati repülőezredet jelent, de valljuk be, dandár ide, bázis oda, a MiG-29 nyugdíjazása óta egyetlen harcászati repülőgép századunk van.

dsc_8332m.jpg

  • A második hullámban a 41-es az első felszálló repülőgép.

dsc_8340m_1.jpg

  • A repülőgép-vezető  hosszabb ideig kint hagyta a futóművet.

dsc_8362m_1.jpg

  • A 31-es pilótája viszont már felszállás után szinte azonnal behúzza a kerekeket.

dsc_8385m_1.jpg

  • Visszatért a térképész repülőgép.

dsc_8410m.jpg

  • Nem valószínű, hogy örültek a kíváncsi szemeknek és még kíváncsibb kameráknak és fényképezőgépeknek.

dsc_8119m.jpg

  • A repülődandár fegyverzetében levegő-föld csapásmérésre egyetlen ejtőlőszer az Mk.82 bomba van rendszeresítve.A 227 kg-os bomba a Paveway II. lézeres kittel, már GBU-12 néven irányított fegyver.

dsc_8123m.jpg

  • A Gripen C-k beépített tűzfegyvere a Mauser 27mm-es gépágyúja. Ennek lőszereit láthatjuk. A kétüléses Deltáknak nincs gépágyújuk.

dsc_8126m.jpg

  • Az AGM-65 Mavercik korai változatai hatótávolságuk miatt manapság már elavult fegyvernek számítanak.

dsc_8128m.jpg

  • Magyarország 20-20 repeszromboló illetve páncéltörő G illetve H változatot és négy gyakorló rakétát tart rendszerben. Az éles változatokból 1-2 darabot már lövészeteken felhasznált a svédországi Visdel-ben.

dsc_8129m_1.jpg

  • Az AIM-120C5 gyakorló változat a CATM-120C a SERNO a serial number, vagyis gyári szám rövidítése.

 

dsc_8120m_1.jpg

  • Az izraeli gyártmányú Litening IIIE célzókonténerből öt darab áll a Gripenek számára rendelkezésre. A bombacélzás mellett felderítő lehetőségekkel is rendelkezik, de a Rafael cég Reccelite konténere a tényleges felderítő kapszula amely integrációra került a JAS-39-hez is. Sajnos a legutóbbi Kecskeméti Repülőnapon bemutatott konténer nem került beszerzésre, igaz a felderítő feladatok egy részét az UAV-ok veszik át napjainkban, amint láthatjuk az Orosz-Ukrán háború során is.

dsc_8421m.jpg

  • A 43-as oldalszámú Gripen Delta a VIII. számú lefedés előtt.

dsc_8422m_1.jpg

  • A futópálya tengelyében  elhúzott a 24-es lajstromszámú Zlin-242L alapfokú kiképző repülőgép, amelynek bázisa Szolnok.

dsc_8430m_1.jpg

  • A kecskeméti irányítótorony előtt látható speciális repülőtéri emelőszerkezetes jármű sok esetben - például jégtelenítés - szükséges elsősorban a szállító repülőgép üzemeltetéséhez.

dsc_8432m.jpg

  • A második páros is visszaérkezett a kecskeméti légtérbe.

dsc_8451m_1.jpg

  • A 41-es fékezés közben.

dsc_8495m_1.jpg

  • Majd gurulás az állóhelyre.

dsc_8517m_1.jpg

  • Sürgés-forgás az állóhelyen.

dsc_8555m.jpg

  • A repülőgépek "itatása" . A kerozinnal feltöltés a gyorsabb bevethetőséghez is elengedhetetlen.

dsc_8557m.jpg

  • A következő repüléshez készítik elő a repülőgépeket.

dsc_8565m_1.jpg

  • A repülőgépekben a pilóták, lassan indul az újabb kiképzési repülés.

dsc_8578m_2.jpg

  • A 43-as személyzete.

dsc_8582m.jpg

  • A 101/1 Puma az egyetlen hangsebesség feletti harcászati repülőszázada a Honvédségünknek. Hazánknak három század harci repülőgépre lenne szüksége, amennyiben minden feladatának meg akar felelni. Ez 36-48 darab repülőgépet jelent. A fegyverzetkorlátozási szerződésekben lévő mennyiségi adatok is engedélyezik Magyarországnak a harcászati repülő fegyvernem darabszámának emelését. A kormányzat több forrás szerint is négy darab további JAS-39C repülőgépet szerez be 2024-ben a Légierő számára,  de ez még mindig csak egy századnyi repülőgépet jelent, annyi különbséggel, hogyha Balti Misszióra is repülnek magyar repülőgépek, akkor is egy gyenge századnyi marad itthon a kiképzési repülések és a légtérrendészeti feladatok folytatására. Talán a Vodafone megvásárlása helyett hazafias célra kellett volna a kormányzatnak forrásokat allokálni.

dsc_8598m.jpg

  • A 43-as oldalszámú JAS-39D. A Gripen repülőgépeket Svédország gyártja, szereli össze. A jelenlegi kormányzópárt nem igazán örül, hogy ez a típus áll hadrendben, pedig Ők írták alá annak idején a szerződést. Svédország egyértelműen a demokrácia és az Euroatlanti szövetség mellett tette le a  voksát. Csatlakozási kérelmet nyújtott be a NATO csatlakozáshoz, az összes tagállam közül csak  Magyarország és Törökország blokkolja jelenleg, alá nem írva a ratifikációt.

dsc_8619m_5.jpg

  • A 41-es gurul ismét a futópálya felé.

dsc_8643m_2.jpg

  • A 31-es követi. A repülésben a legkisebb kötelék a géppár.

dsc_8663m_2.jpg

  • Levegőben a 41-es

dsc_8683m_1.jpg

  • A 31-es is emelkedik. Magyarországon gondok lesznek a harci pilótaállomány mennyiségével, és életkorával mert a jövő évben hazajönnek az utolsó Kanadában képzett repülőgép-vezetők, és utána egy ideig, csak a Texasi  San Antonióban lesz néhány pilótának harcászati repülőkiképzése. Az új elképzelések szerint a Zlinen történő kiválasztás után, még azon repülnek a kadétok, majd az L-39NG-kon fognak további sugárhajtású kiképzést kapni. Aztán Szardínia szigetén Deccimomannu bázison induló nemzetközi pilótaiskolában M-346 Master repülőgépek következnének, és a végén itthon kapnák az átképzést a JAS-39 Gripenre. Az alapprobléma, hogy a cseh sugárhajtású repülőgép hadrendbe állítása sem kezdődött meg, így kiesik több éve a harci pilótaképzésben és ez pilótahiányt képez, illetve a jelenlegi állomány elöregedését, mivel a 2010 óta nem használtuk ki a Kanadai képzés létszámkeretét.

dsc_8748m.jpg

  • A 33-as a készültségi géppár egyik tagja is a levegőbe emelkedik.

dsc_8735m_1.jpg

  • A 34-es a készültségi géppár másik tagja. A repülőgépek két-két AIM-120C5 közepes hatótávolságú és AIM-9L I-1 közel légiharc rakétával vannak felfegyverezve. A vizuális azonosításhoz a 34-es repülőgépre egy Litening IIIE konténer is függesztésre került.Saját véleményem szerint teljesen felesleges az AMRAAM-ok függesztése, mert vizuális azonosítás szükséges, békebeli légirendészeti tevékenység van, az orosz-ukrán háború 2000km-re zajlik. Ellenséges repülőgép nem kerülhet be a légtérbe. A levegőben minden rakétának megvan az élettartama, meddig hordozható. Az AIM-120-akat, amelyek nagyságrenddel drágább, mint a AIM-9 feleslegesen koptatják a pilóták. Hozzá kell tenni, hogy a Mauser gépágyúk állandóan töltve vannak lőszerrel.

dsc_8700m_1.jpg

  • Egyik repülőgép vezetőnk és "szolgálati repülőgépe".. Bár minden digitális, de a pilótaruha zsebeiben lévő dokumentumok, térképek sok esetben szükségesek lehetnek.

dsc_8704m.jpg

  • A pilóták és műszakiak csak szimbiózisba, együttműködve tudják üzemeltetni és repülni a Gripeneket.

dsc_8792m.jpg

  • Konzílium a kétüléses Delta mellett. Kisebb meghibásodások előfordulhatnak minden repülőgép típusnál.

dsc_8794m.jpg

  • Kecskemét felett is folyamatos volt a légiforgalom.

dsc_8813m.jpg

  • A "QRA" géppárunk visszatérése Kecskemétre. A Quick Reaction Alert (hazánkban az elnevezése légi készenléti szolgálat) a NATINADS vagyis NATO integrált légvédelmi rendszer része.

nato.JPG

  • A NATO (Észak Atlanti Szerződés Szervezete) 30 észak amerikai és európai állam katonai védelmi és politikai szövetsége.

dsc_8820m.jpg

  • Leborítás és irány a leszállás.

dsc_8828m.jpg

  • Elöl a Litening konténerrel felszerelt repülőgépünk, mögötte a kísérő.

dsc_8841m.jpg

  • A 34-es néhány másodpercre a repülőtér betonjától.. A Gripen a képen látható fegyverzet mellett, még két darab AIM-120 C5 közepes hatótávolságú BWR rakétát tud hordozni. Svéd tervek szerint a C/D-k modernizációja során, még két pilont szerelnének fel a szárnyakra további egy-egy rakéta hordozására.

dsc_8845m.jpg

  • A JAS-39C Gripen pilótafülke alatti függesztőjén jól látható az Rafael által gyártott célzókonténer.

dsc_8867m.jpg

  • A 33-as is hamarosan landol a kecskeméti repülőtéren.

Köszönöm a repülődandár vezetésének és sajtótisztjeinek a lehetőséget.

puma.jpg