WTD-61 a Luftwaffe Műszaki és Légialkalmassági Központja

_6139758m.jpgA Military-Technology Blog eddig már két szárazföldi tesztalakulatot (Wehrtechnische Dienststelle rövidítve WDT) mutatott be. A WTD-41 Tier városa mellett a Bundeswehr láncos és kerekes járműveit teszteli. A poszt linkje: Ahol a Leopardokat tesztelik

A WTD-91 Meppen térségében terül el, egy nagyméretű lőtér és sok más egyéb létesítmény, amely a szárazföldi haderő fegyverzetével foglalkozik. A poszt linkje: Ahol a Német fegyvereket tesztelik

2015-ban volt szerencsém egy harmadik tesztalakulatot is meglátogatni, ez pedig a WTD-61, ahol a Légi hadviselési eszközök és fegyverzetek tesztelését és fejlesztését végzik.

logo_sfg.png

  • A WTD-61 logója is bizonyítja, hogy a légi haderőnem eszközeinek és fegyverzetének foglalkoznak. (forrás: wikipedia)

A WTD-61, hivatalos neve: Wehrtechnische Dienststelle für Luftfahrzeuge - Musterprüfwesen für Luftfahrtgerät der Bundeswehr, amely ékes magyarsággal a Szövetségi Véderő Műszaki és Légialkalmassági központja.

foto-alleinstellung-01-landebahnen-en.jpg

  • A WTD-61 a manchingi repülőbázison az Airbus gyártósorával és a Messerschmitt múzeummal egy területen - bár elkülönítve azoktól - települt. (forrás: wikipedia)

A központot 1957-ben alapították és székhelye Machingi Repülőbázison van. A központ előtt is volt Németországnak repülőkísérleti központja. A második világháború végéig a Rechlini Erprobungsstelle Rechlin központi katonai repülési kísérleti létesítménye. A világháború végével azonban ez kelet-német terület lett, tehát szovjet fennhatóság alá esett, így a 1955-ben megalakuló Bundeswehr számára a Szövetségi Köztársaságnak új létesítményt kellett építeni erre a célra. Először a München közeli oberpfaffenhofeni repülőtéren alakították meg 1957-ben a Katonai Légi Eszközök Vizsgálóközpontot. (Erprobungsstelle für militärisches Luftgerät). A Központ struktúrájának és eljárásainak kialakítása után megkezdték a német légierő részére beszerzésre kiválasztott légijárműveinek kiértékelését és vizsgálatát.  1967-ben a Tesztközpont Manchingba költözött, amely ekkor még az AG.51 felderítő repülőezred egyik bázisa volt. 1968-ban a felderítők egy másik támaszpontra kerültek, így a tesztközpont összeg egysége a Manchingi székhelyre került. 1987-ben a központot : Wehrtechnische Dienststelle für Luftfahrzeuge - Musterprüfwesen für Luftfahrtgerät der Bundeswehr - Wehrtechnische Dienstelle 61 (WTD-61) nevezték át, a Bundeswehr többi WTD tesztegységével.

_6139814m.jpg

  • Egy régesrég kivont Republic RF-84 Thunderflash emlékeztet, hogy AG.51 (Aufklärungsgeschwader 51) felderítőezred is ezen a bázison települt 1968-ig

A WTD-61 fő feladata a katonai repülő forgó és merevszárnyas repülőgépek és légi fegyverrendszerek tesztelése és értékelése. Az egység felelős, a Német Fegyveres Erőknél már szolgálatban lévő repülőeszközökön végrehajtott módosítások tanúsításáért és ellenőrzéséért. A legmodernebb idők szele, hogy létrehoztak Nemzeti Központot az alakulaton belül a pilótanélküli repülőeszközök kiértékelésére, és egyben kapcsolattartó pontként is működik műszaki kérdésekben a Bundeswehrben.

043.jpg

  • A WTD-61 napjainkban az ember vezette repülőeszközön túl dróntechnikával is foglalkozik. A 93+03 lajstromszámú Rheinmetall KZO Tactical UAV System (KZO = Kleinflugzeug für Zielortung) - kis méretű célfelderítő drón 2015-ből. A háttérben egy 90+04-es lajstromszámú másik UAV is látható.

foto-alleinstellung-04-mess-und-ueberwachungseinrichtungen-fuer-den-flugversuch-en.jpg

  • A WTD-61 egyik telemetriával foglalkozó szobája. (forrás: bundeswehr.de)

foto-alleinstellung-05-triebwerkpruefstaende-en.jpg

  • A bázis területén gázturbina kísérletekre is van kialakított tesztépület. (forrás: bundeswehr.de)

images-tonka.jpg

  • Az Airbus gyár illetve a WTD-61 területén több relikvia is található, azonban ezek fényképezése eléggé nehéz, mert a nyílt nap kivételével fényképezőgép nem kerülhet be a területre - kivétel a Messerschmitt múzeum fotózására. Oda viszont a bázison belül busszal visznek és ott tilos a fotózás. A 43+70 lajstromszámú PANAVIA Tornado is tiltott gyümölcs..(forrás. wikipedia)

A WTD-61 egy személyzeti elemre, négy osztályra, egy mérnöki és üzemeltetési szolgálati elemre, valamint egy gazdasági és igazgatási szolgálati elemre tagozódik. Az egység létszáma mindegy 650 fő, érdekes módon 50 fő körüli a tényleges katona, a személyzet többi tagja polgári alkalmazott.

51udyoxkypl_ac_ul1010.jpg

  • Egy WTD-61 poló. Nos ezt még a nyílt napon sem árulták.

2015. június 18-án nyitotta meg a nagyközönség részére egy napra kapuit az alakulat. A gurulóutakon a kísérleti egység különleges sárga, illetve fehér színekre festett repülőeszközei mellett, más Luftwaffe ezredek meghívott repülőgépeit is statikus kiállításon vettek részt.

_6139773m.jpg

  • 2015-ben a tesztrepülőgépek és más egységek repülőeszközeinek sora várta a nézőket.

Hangárokban kiállításra kerültek olyan fegyverrendszerek illetve repülőgépek, amelyen integrációjában, modernizálásában részt vett a tesztalakulat. Ez persze nem a teljes palettát fedi le, hiszen, a Luftwaffe olyan repülőeszközt nem is üzemeltethet, amelyre nem lenne meg a WTD-61 "pecsétes papírja".

A statikus bemutatók mellett a WTD-61 repülőgép és helikoptervezetői által vezetett repülőgépek és forgószárnyasok is levegőbe emelkedtek. Itt éreztem meg, hogy a német emberek is nagyon tudnak lelkesedni. Ritkán látható a Német Légierős Eurofighter demó, de itt bizony ezt is repülte, mégpedig nem is akárhogyan az egyik tesztpilóta. A feladat végeztével állóhelyre begurulása után, a pilóta amikor kinyitotta a kabintetőt, a nézők óriási ünneplésben törtek ki és vállukra vették a repülőgép-vezetőt. Nos ilyet, sem előtte sem azóta nem láttam (és különösen meglepő volt az általában visszafogott német emberektől.)

015.jpg

  • A WTD-61 jelzése látható az Eurofighter demót repülő 98+03 lajstromszámú EF2000T változat függőleges vezérsíkján is.

Manching nem csak a WTD-61 székhelye, hanem a németországi Eurofigher gyár területe is egyben, sőt itt található Willy Messerschmitt német repülőtervező emlékmúzeuma.

dsc_8796m.jpg

  • A Messerchmitt múzeumba bejutáskor volt egy fél délelőttnyi spottingra időnk. Nos ekkor láttuk ezt az ütött, kopott francia légierős C-130H Hercules szállító repülőgépet.

dsc_8803m_1.jpg

  • Az egyik szárnya alatt érdekes konténer függött.

dsc_8803m2.jpg

  • A konténer típusa. SAMSON. A Special Avionics Mission Strap-on-Now megfigyelő konténer Belgium, Canada, Franciaország, Görögország, Olaszország, Hollandia, Portugália, Spanyolország és Luxemburg színeiben végezte az Open Skies műveletekben a légi fényképezést.

img_20181026_125248m.jpg

  • Manching másik bejáratánál, a Barracuda UAV 99+82 lajstromszámú prototípusa került kiállításra. A spanyol-német fejlesztést befejeződött, de a projekt eremdényeit az Airbus felhasználja újabb drónok tervezése során.

Sajnos a 2015-ös látogatás nagy negatívuma az volt, hogy bár a vendéglátók mindent megtettek, de a technika ördöge közbeszólt, és fényképezőgépem elromlott, tartalék meg nem volt nálam, így a képeim nagy része elveszett. Ezért a poszt illusztrációi egy részénél Gazsó Krisztián Árpád barátom képeit kértem el, akivel közösen vettünk részt ezen a látogatáson is.

_6139621m.jpg

  • 2015-ben a dinamikus bemutatók előtt a repülőtéri tűzoltóság is felvonult. Mint látható a WTD-61 itt is saját bevetési egységgel rendelkezik.

018.jpg

  • Egy veterán F-104G. A különleges festése is mutatja, hogy ez is a WTD-61 üzemeltetésében repült, utolsó felszállására 1991-ben került sor.

019.JPG

  • Egy másik relikvia a WTD-61 saját Alpha Jet gyakorló és könnyű légitámogató repülőgépe. Lajstromszáma: 40+01 volt.

020.jpg

  • A 45+03 lajstromszámú Tornadó IDS különleges narancssárga festése a WTD-61 jelzésével a függőleges vezérsíkon.

023.jpg

  • A 98+77 lajstromszámú Tornado IDS a típus 3.1 ASSTA modernizálásának képviselője volt. A korszerűsítés során a harcászati adatkapcsolat javítása elsődleges feladat volt. A MIDS Link16 mellett azonban SATURN rádió és digitális videó adatrögzítő is beépítésre került. Színes többfunkciós képernyőkkel váltották fel a régi CRT monitorokat, valamint MAWS (rakétaindításra figyelmeztető rendszert is installáltak a típusra. Integáltak lézerirányítású és GPS vezérlésű bombákat.

assta31wiki.JPG

  • A repülőgép egy manchingi felszállása (forrás: wikipedia) A Tornado repülőgépek PA200 néven az ASSTA 3.1 modernizációval körülbelül 2030-ig maradhatnak szolgálatban.

026.jpg

  • A 84+26 lajstromszámú CH-53GE Sea Stallion nehéz szállítóhelikopter. A típus nagyjavítását és némi modernizációját Diepholzban végzik, és természetesen ezt is a WTD-61 árgus szeme alatt zajlik.

027.jpg

  • A Eurocopter (azóta Airbus) UH Tiger helikopter modernizációját is harcképességének javítását szintén a WTD-61 ellenőrzi. A németek Gerfaut néven is üzemeltetik. A páncéltörő változat orra alá nem került gépágyú, helyette szenzor és besugárzásjelző illetve MAWS került az orr részben. A hordozott konténer szintén WTD-61 által tesztelt eszköz.

021.jpg

  • 2015-ben még létezett a Transall ezred Wunstdorfban. Azóta a típust már kivonták és A400M nehéz szállító repülőgépekkel váltották az öreg repülőgépeket. (A kivont C-160 típusból három darabot megvásárolt egy Ausztrál közforgalmi cég teherfuvarozásra és ezek 2022. december elején repültek át a kontinensnyi országba.)

_6139693.JPG

  • A kiállított C-160 egészségügyi evakuációs repülőgépnek volt berendezve.

_6139696m.jpg

  • Különböző életmentő eszközökkel lehet a sérülteket a levegőben is orvosi ellátással szállítani.

_6139697m.jpg

  • Nem olyan kényelmes mint például a magyar Airbus A319-113 repülőgépen lévő egészségügyi modul, viszont több sebesült, sérült szállítható.

_6139698m.jpg

  • Az egészségügyi felszerelés kis részlete.

_6139699m.jpg

  • Gründel Marcer az LTG-61 állományából.

p1030665.JPG

  • C-160G Transall, szintén a tesztalakulat címerével 2006-ból.

 024.jpg

  • A 38+13 lajstromszámú F-4F Phantom II tesztrepülőgépe a WTD-61 tesztalakulatnak. A típus kivonása után ez a repülőgép még körülbelül két hónapig hadrendben volt utána hajtotta végre utolsó repülését.

p1030591m.jpg

  • 2006-ban az ELITE hadgyakorlat során a manchingi bázis környékén is lehetett fényképezni, ekkor került lencsevégre a tesztalakulat egyik F-4F Phantom II repülőgépe leszállás közben. Lajstromjel nem volt a vadászrepülőgépen.

_6139818m.jpg

  • A NATO Geilenkircheni támaszpontjáról üzemeltetett AWACS&CO repülőgép-vezetőit néhány ilyet Boeing 707-es változattal oktatták. Napjainkra már kivonták a régi oktató repülőgépeket.

044.jpg

  • A WTD-61 egy régi kivont 71+62 lajstromszámú Bell Iroquois UH-1D helikoptere

032.jpg

  • A 2015-ös nyílt nap során több fegyvert és konténert is láthattunk, amelynek integrációját a WTD-61 végezte. A Taurus (Kepd-250) robotrepülőgépet az ASSTA 3.1-es PA-200 Tornadok is hordozhatják, akárcsak a magyar Gripenek. Mögötte izraeli Litening célzókonténer amely szintén a Tornadók felszerelésének része.

033.jpg

  • Ez egy GBU-24 típusú lézerirányítású bomba. A Tornadok lézerirányítású bombák mellett már kombinált műhold és lézervezérlésű ejtőlőszert is alkalmazhatnak.

035.jpg

  • Egy WTD-61 jelzését viselő függesztmény. 

038.jpg

  • A veterán Tornado csapásmérő repülőgépek is különféle lézer illetve műholdas vezérlésű bombakittekkel indulhatnak harcba. Háttérben a 46+38 lajstromszámú ECR, vagyis elektronikai lefogó változat látható.

039.jpg

  • Egy 250 kg-os ejtőlőszer

_6139809m.jpg

  • Az Iris-T hivatalos megnevezése AIM-2000

036.jpg

  • AIM-2000 Iris-T és előttük pedig AIM-9L I-1 légiharc rakéta

037.jpg

  • A Diehl által modernizált AIM-9L légiharc rakétákat is tesztelték a WTD-61-nél.

034.jpg

  • A LAGS is AIM-9L légiharc rakéta amelyet lézerrel lehet szárazföldi célpont ellen indítani. Az elképzelés jó,hiszen Európában nagyon sok ilyen változatú légiharc rakéta állt még raktárakban, de végül mégis volt egy probléma. A kis hatóerejű fegyverből még egy dupla indítóra is csak kettő fér el, és összesen 6-8 darabot hordozhatna egy csapásmérő repülőgép, viszont 70mm-s nem irányított rakétákat is át lehet alakítani lézervezérlésű fegyverré és azokból 9-32 darabot is lehet függesztő konténerben hordozni.

040.jpg

  • A Tiger harci helikopter páncéltörő fegyvere a PARS 3 LR. Az LR a long range, vagyis megnövelt hatótávolságú változatot jelenti. A PARS 3, az eredetileg német-francia TRIGAT páncéltörő rakéta legutolsó változata. A TRIGAT fejlesztése látványosan megbukott annyira, hogy végül több ország a Tigris helikoptereihez inkább az AGM-114 Hellfire-t rendszeresítette. A németek viszont makacs emberek és végül használható fegyveré formálták a rakétát.

042.jpg

  • Irányított és nem irányított 70mm-es rakétákat hordozhat a kiállított rakétablokk, amely valószínűleg helikopterek számára készült.

002.jpg

  • A Manchingi irányítótornyon is a WTD-61 címere látható.

003.jpg

  • A helikopteres bemutató egy tagja egy Bo-105 futár és páncéltörő helikopter repülése volt.

004.JPG

  • A könnyű helikopter után egy szupernehéz. A 84+94 lajstromszámú CH-53GE Sea Stallion oldalán a felirat HEER, vagyis szárazföldi haderőhő.

008.jpg

  • A WTD-61 98+79 lajstromszámú ASSTA 3 modernizált PA-200 csapásmérő repülőgépe, amelyet azért nyugodtan nevezhetünk Tornado IDS-nek.

012.jpg

  • A 74+01 lajstromszámú TIGER harci helikopter is a WTD-61 állományába tartozott.

010_1.jpg

  • A PA-2000 ASSTA 3-as Tonka is a levegőbe emelkedett.

014.jpg

  • A 98+03 lajstromszámú Eurofighter Trainer változat.

029.jpg

  • A telemetriai adatok mellett ilyen szuper távcsövekkel is követik a repülőgépek mozgását a Manchingi egységnél.

030.jpg

  • Egy telemetriai berendezés a WTD-61 eszköztárából.

031.jpg

  • A WTD-61 egyik felderítő konténere.

047.jpg

  • A WTD-61  Bell Iroquois UH-1D helikopterének a digitális műszerfalát sok üzemeltető irigyelné.

patch-wtd-61-manching-65-jahre-tornado-f-4f_1.jpg