Ahol tesztelik a Leopardokat - WTD41 Tier

p6112777m.jpg

Németországban a Rajna vidéki Pflaz tartományban található Tier. A hegyes-völgyes területen elterülő kissé álmos kisváros melletti régi Grünegergi repülőtér területén, alapította meg a Bundeswehr 1957-ben a Wehrtechnische Dienststelle 41 (WTD41) 41-es Védelmi Technikai Egységet.

A WTD alakulatok Németországban az Államszövetség katonai erőinek (Bundeswehr) kísérleti és tesztegységei, ahol a Heer (szárazföldi), a Luftwaffe (légi) és a Bundesmarine (tengeri) haderő fejlesztéseit végzik, tesztelik, ellenőrzik. Az alakulatok a Haderő Védelmi technikai Osztálya (Wehrtechnische Dienststelle der Bundeswehr) alá tartoznak, és a felügyeleti hatósága a Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr - BAANBw – a Szövetség Fegyveres berendezéseivel, Információtechnológiájával és használatával foglalkozó Iroda.

A WTD 41 - Wehrtechnische Dienststelle41 fürlandgebundene Fahrzeugsysteme, Pionier- und Truppentechik szárazföldi jármű (kerekes és lánctalpas harc- harcbiztosító, csapatszállító és műszaki) rendszerek fejlesztési, tesztelési feladataira kialakított alakulata. A repülőtér környékét is magában foglaló 200 hektáros területen majd 500 főként polgári alkalmazottat foglalkoztató központba 2017-ben lévő nyílt napon lehetett látogatást tenni. A járművek és berendezések tesztelésére, különböző tesztpadok, tesztpályák, tesztkörnyezetek állnak rendelkezésre. Gyakorlati vezetéshez például aszfaltos, betonos, kavicsos, „rossz minőségű”, és különböző terepútak (hegyi, mocsaras-sáros stb.) környezetek állnak rendelkezésre. 6,8 km-es betonozott oválpályával is rendelkezik. A betonutak között, szinusz-hullámú, kanyargó, „svájci-vonat”, „mosódeszka”, „belga blokk”, „pálca-árok”, macskaköves és 20-30%-os dőlésű ferde pályák is találhatóak. Építés alatt állt egy klímaközpont is, amelyben a járművek, berendezések, és anyagok tesztelése -50 +70 fok közötti hőmérsékleten 10-100%-os páratartalom mellett történhet.

p6113522m.jpg

  • Itt minden betonozott úttípus rendelkezésre áll és kirázza a lelket a járművezetőkből

 

p6113691m.jpg

  • Bár nem Indianapolis, de oválpálya

A WTD-41 címerét, - szaggatott körben lévő harckocsi egy stilizált hídon – 2013-ban adta át Klaus Viet tábornok, az akkori parancsnoknak, Wolfgang Wolfnak.

p6113697m.jpg

  • A WTD 41 címere

A WTD 41 a következő feladatokat látja el:

  • Szárazföldi járműrendszerek tesztelése, vizsgálata és értékelése,
  • Járműszerelvények, tartozékoktesztelése, vizsgálata és értékelése,
  • Az összes fegyveres erő részére a járműrendszerek, és azok részegységeinek - beleértve az akkumulátorok, töltési technológia és üzemanyagcellák - tesztelése, vizsgálata és értékelése,
  • Gépjármű villamos rendszerek, elektromos rendszerek szimulációja, jármű adatbusz-rendszerek diagnosztikája, modulok és alkatrészek elektromos tesztelése, generátorok tesztelése, rezgésellenőrzés környezeti tesztelése,
  • Mechanikai és elektronikai részegységek típusjóváhagyása,
  • Járműalkatrészek technológiájával kapcsolatos általános műszaki tesztelés, értékelés,
  • Jármű specifikus alkalmazások kutatása,
  • Hivatalos projektmenedzsment technikai támogatás,
  • Együttműködés egyetemekkel, védelmi létesítményekkel, gyártókkal, részvétel nemzetközi bizottságokban,
  • Kísérleti és analitikai vizsgálatok, integrált hitelesítési útmutatók végzése termékmenedzsment,
  • Technikai támogatása a szárazföldi kerekes és láncos valamint speciális járműrendszereknek, járműszerelvényeknek,
  • Az alakulathoz rendelt termékek projektmenedzsmentje.

Fenti száraz felsorolásban nincs benne, de gyakorlatilag a Bundeswehr által használt járművek szinte mindegyikéből van Tier-ben példány, valamint a kísérleti járművek nagy része is megtalálható a központban. A 2017-ben tartott nyílt napon is voltak „titkos” technikák amelyeket nem mutattak be, bizonyos területek le voltak zárva, de ennek ellenére nagyon érdekes járműveket lehetett lencsevégre is kapni. A régebben alkalmazott, mára már a hadrendből kivont kerekes és láncos/lánctalpas eszközök nagy része üzemképes és ezek egy részét egy sáros, földes bemutatópályán, valamint a szinusz-hullámos beton tesztpályán is bemutatták. Megtekinthető volt a harcjárművek vízalatti átkelését szimuláló tesztmedence, amelyben harckocsizók kiképzését is lehet folytatni és több járművel is bemutatták a vízi/víz alatti átkelés lehetőségeit. A nyílt nap időjárására jellemző volt a szinte állandóan szakadó eső, azonban ez szárazföldi technikához talán jobban illett, mint a verőfényes napsütés.

p6113091m.jpg

  • A sárral minden harcjárműnek meg kell közdeni. A képen egy Raketenjagdpanzer 4 Jaguár látható

A központban több helyen álltak kiállított kivont, járművek, prototípusok és rendszeresített harceszközök.

p6112781m.jpg

  •  A Kampfpanzer Leopard 2 harckocsi 15. számú prototípusa. Még 105mm-es löveggel felszerelt kísérleti példány T02 toronnyal. A sorozatgyártású Leo-k már 120mm-es L44-es ágyúval kerültek rendszeresítésre.

p6112780m.jpg

  • A Spähpanzer Luchs (Hiúz) prototípusa. A nyolckerekű páncélozott szállítójármű a Heer „BTR-je” volt.

p6112784m.jpg

  • A BW Pipz 2A1 Dachs (Borz) Pionierpanzer (műszaki páncélos) a Leopard 1 harckocsi alapjaira épült. 1989-ben készült első és összesen 140 darabot gyártottak, részben ebből 36 darab Pionierpanzer 1 műszaki páncélos típusváltozat, 104 darab pedig Bergepanzer 2-es műszaki-mentő változat. Fegyverzete egy darab 51MG2 légvédelmi géppuska és hat darab 76mm-es ködgránátvető.

p6113354m.jpg

  • BW Pipz 2A1 Dachs (Borz) kiválóan alkalmas fedezékek, és árkok építésre, bontására.

p6113353m.jpg

  • Munka közben..

p6112790m.jpg

  • VT-E Fennek, felderítő gépjármű modernizálásából készült kísérleti páncélozott hybrd jármű

p6112802m.jpg

  • MV Actros 4150 AK Bison (Bölény) típusú páncélozott, nehéz műszaki-mentő gépjármű.

p6112804m.jpg

  • SaZgMschwer FS 45.75/42 TADANO-FAUN SLT 56 Franziska nehéz vontatójármű, hozzácsatolt Kassbohrer 56 tonna terherbírású trélerrel. A tréler egy Bergepanzer 2 műszaki-mentő harckocsit hordoz.

 p6112807m.jpg

p6112806m.jpg

  • Nicht Betreten  - mindent a szemnek semmit a kéznek..

p6112808m.jpg

  • A Rheinmetall Defence ERP nevű kísérleti páncélozott terepjáró gépjárműcsalád járművei. Több eltérő prototípus után nem került rendszeresítésre.

 p6112825m.jpg

  • Wiesel (Menyét) eDK2 – militärisches Kettenfahrzeug - páncélozott deszant harcjármű.

A Wiesel a német ejtőernyős csapatok alap harctámogató eszköze. Sok változata ismert, például általános páncélozott szállító harcjármű, sebesültszállító, légvédelmi, irányított páncéltörő ( HOT és TOW rendszerek ) valamint 120mm aknavető hordozó modifikációk. A légvédelmi változat neve Ocelot, és FIM-92 Stinger hőkövető légvédelmi rakétarendszerrel van felszerelve.

p6112848m.jpg

p6112847m.jpg

p6112846m.jpg

p6112854m.jpg

Az eDK2 gumi lánctalpakkal, dinamikus lengéscsillapítóval és könnyített futógörgőkkel készült. A gépágyú képes menetből is tüzelni. A Wiesel változatok úgy lettek kialakítva, hogy a  C-160/ Transall és az utódja az A400M szállító repülőgépek mellett a CH-53G nehéz szállítóhelikopterek rakterében is légiszállítható legyen. Ennek hátránya, hogy páncélzatról/védettségről gyakorlatilag nem beszélhetünk. Terepjáró képessége megfelelő és beton/aszfalt úton maximális sebessége 70 km/óra.

p6112945m.jpg

  • A terepen a Wiesel család méretétől fogva nehezen észrevehető. A 20mm-es RheinMetall Rh202 gépágyúnál nagyobb űrméretű löveg, nem fért volna el a tornyában.

p6113514m.jpg

  • A Wiesel 2 Digital WITCH kísérleti harcjármű önvezető képességgel és távvezérlési lehetőséggel készült, harcálláspontnak, felderítőjárműnek és tűzszerészjármű feladatra fejlesztik.

p6113511m.jpg

  • Gepanzerte Transport-Kraftfahrzeug JODAA - kísérleti jármű, önvezető és távírányítási képességgel

Gepanzerte Transport-Kraftfahrzeug (gyalogsági harcjármű) Boxer egy nyolckerekes harcjármű és harctámogató járműcsalád, gyakorlatilag a Puma Schützenpanzer kerekes megfelelője. Több változatban készül. A JODAA változat kísérleti a Wiesel 2 Digital feladatkörében egy nagyobb, gyorsabb és védettebb jármű. A Transportpanzer 2 GK Boxer általános szállítóváltozat amelynek alapfegyverzete csak géppuska, de többféle forgótoronyba építettek fegyverzettel is megrendelhető. Ausztrália például a Puma tornyával és 30mm-es Rheinmetall Mauser MK30-2/ABM gépágyúval rendelte meg. A svájci Oerlikon Skyranger 35mm-es légvédelmi gépágyújával felszerelt toronnyal is bemutatták az Eurosatory 2018 kiállításon. A Boxert a Német Hadseregen túl, a Litvánok, a hollandok és az ausztrálok is rendszeresítették, de Algéria és a Brit Királyi Hadsereg is rendszeresbe állítja. Szlovénia szintén a lehetséges megrendelők között van.

p6113515m.jpg

p6113646m.jpg

  • A Boxer nagysebességű bemutató közben a teszpályán

p6112839m.jpg

  • Kampfpanzer M47 Patton

Kampfpanzer M47 Patton harckocsi. A Bundeswehr megalakulása után amerikai gyártmányú tankokat rendszeresített. Az M47 nehéz konzervatív építésű homogén páncélzatú viszonylag magas harcjármű. A volt világháborús német harckocsizó tisztek, például Manstein tábornok, akik tanácsadók voltak akkoriban, könnyebb páncélzatú, gyorsabb, és egyszerűbben javítható saját harckocsi kifejlesztésében gondolkodtak. Az amerikai harckocsikat a Kampfpanzer Leopard (1) váltotta.

p6113023m.jpg

p6113101m.jpg

  • Kampfpanzer M48A2C Patton2

Kampfpanzer M48A2C Patton2 amerikai gyártású harckocsik az M47 módosított változata volt a Bundeswehr állományában. Az M47-et a Leopard 1 típusú harckocsik felváltották, de az M48A2C-k szolgálatban maradtak a Heimat-Schutzbrigaden nevezett tartalékos ás a Territorialheer nevű területvédelmi egységeknél. A hagyományos homogén páncélzatú, erős felépítésű harcjárműveket később L7 típusú 105mm-es ágyú és MG3 géppuska beépítésével modernizálták és a 650 jármű Jager Battalions (páncélos-vadászdandárok) állományába kerültek.  Új típusjelük M48A3GA2 lett.

p6112893m.jpg

  • MARS II (M270A1 MLRS

p6113373n.jpg

MARS II (M270A1 MLRS harcászati tüzérségi rakétarendszer indítójárműve. Rendszeresítői között van a Német, a Holland, a Francia, Finn, Görög, Olasz, Izraeli, Japán, Szaúd-Arábia, Dél-Korea, Törökország és Nagy-Britannia is.

A rendszer több rakétaváltozatot képes kezelni, a rakéták között vannak, repesz-romboló, aknatelepítő, harckocsik elleni aknazár telepítő, páncéltörő résztölteteket tartalmazó, füst-ködképző és egyéb irányított változatok. Egyik legújabb változat földi indítású rakétatörzsre szerelt SDB bomba.  A járműről lehetséges indítani az MGM-140 ATACMS típusú hadműveleti-harcászati irányított rakétát, amelyet a Trump kormányzat eladott délkeleti szomszédunknak, Romániának, gyakorlatilag felborítva a geopolitikai egyensúlyt a térségben. Az ATACMS ellen nincs jelenleg a Honvédségnél rendszerben álló ellenrakéta rendszer. A rendszer után Litvánia és Horvátország is érdeklődik.

p6112842m.jpg

  • Bv 206 S Hagglunds, az északi országok mellett, többek között Olaszország, Németország is rendszeresítette

Bv 206 S Hagglunds páncélozott szállítójárművek elsősorban az Északi országok igényére lett kifejlesztve, havas és mocsaras környezettben való alkalmazásra. A járműcsaládot katonai és civil felhasználása egyaránt használták. Az Észak-Európai országok mellett rendszerbe állították többet között az Egyesült Államokban, Olaszországban és Németországban is.

p6112841m.jpg

  •  Minenräumpanzer Keiler aknamentesítő páncélos

Minenräumpanzer Keiler aknamentesítő harckocsi. A MaK GmbH és a Thyssen által a régen kivont M48 Patton A2CA2 harckocsi alvázára kifejlesztett aknamentesítő rendszer 1992 és 1999 készült 24 példányban a német hadsereg részére, mint műszaki-mentesítő páncélos.

p6113185m.jpg

  • Schützenpanzer Marder (Nyest) 1A5A1

Schützenpanzer Marder (Nyest) páncélozott szállító harcjárműveket az 1960-as évek második felétől a Heer részére 2100 darabos nagysorozatban gyártották. Németországon kívül a chilei hadsereg is hadrendbe állították. A Marder 1A5A1 a legmodernebb változat, a német hadseregben a Puma gyalogsági harcjármű fogja felváltani. Az 1A5A1 modifikáció fő fegyverzete egy darab 20mm-es RH202 gépágyú és MILAN irányított Páncéltörő rakéta.

p6113225m.jpg

p6112849m.jpg

  • A Marder fegyverzete gépágyú és iurányított páncéltörő rakéta

A gyártó cég modernizált Marder 2 változata most is beszerezhető. Az alváza több harc és harctámogató jármű alapja, például az Argentin hadsereg részére kifejlesztett TAM (Tanque Argentino Mediano) a VCTP (Vechiculo de CombateTransporte de Persona) lövészpáncélos, valamint a VGA155 és VCLC tüzérségi rendszerek.

p6113196m.jpg

  • Schützenpanzer Puma, gyalogsági harcjármű. Pokoli drága, de harcászati-műszaki jellemzői kimagaslóak

p6113302m.jpg

  • Jól látható a kiegészítő moduláris oldalpáncélzat. A kerekeket félig kötényezés is védi. Súlya egy harckocsié

p6113250m.jpg

  • A Puma menetben, kiváló terepjáró tulajdonságokkal rendlkezik.

A Schützenpanzer Puma a német hadsereg legmodernebb gyalogsági harcjárműve. Komoly esély van rá, hogy látjuk ék alakú felségjellel is a Tatai laktanyában, egyes források szerint 200 darabot rendeltünk 2020-2026 szállítási határidővel. Korszerű, moduláris páncélzatú, hálózati hadviselésre felkészített. Lövege toronyban elhelyezett Rheinmetall Mk 30-2/ABM 30mm-s gépágyú, amelynek lövedékei között páncéltörő APFSDS-T űrméret alatti wolfram nyíllövedék és egy új fajta többcélű kinetikus KETF töltet is megtalálható.Toronyra erősíthető EuroSpike LR (Long Range - nagy hatótávolságú) legalább 4km hatótávolságú irányított páncéltörő rakétával felszerelhető. A védettsége kategóriájában a kiemelkedő, ez látszik a 34,5 tonnas tömegén, amely kiegészítő páncélzattal 43 tonnára emelkedik, tehát nehézsúlyú jármű. (A T-72-es 41-44 tonnás harckocsi). A befogadóképessége 3 fő kezelő és 6 katona. Sebessége eléri közúton a 70km/órát.

p6113619m.jpg

  • Bergepanzer 3 Büffel műszaki-mentő páncélos

p6113304m.jpg

  • Hasonló lesz a hazánk részére megrendelt Wiesent műszaki-mentő harckocsi is.

p6113528m.jpg

  • A Leopard 2 alvázára építették

A Bergepanzer 3 Büffel (Bivaly) műszaki-mentő harckocsi a Leopard 2 alvázára épült. Az 54 tonnás jármű 400km hatótávolságával képes követni a páncélos csapatokat. A járműből 1992-1997 között 75 darabot épített a Krauss-Maffei Weggmann. Nutzer névre keresztelt változatát rendszerbe állították a Svájci, a Svéd és a Spanyol hadseregben, valamint Görögország és Szingapúr haderőiben.

p6112906m.jpg

  • M109A3GA2 155mm-es önjáró löveg

p6112963m.jpg

  • A nyugati félteke legtöbb hadseregében rendszeresítették.

p6112971m.jpg

  • Megküzdött a sárral.

Az M109A3GEA2  az Egyesült Államokban kifejlesztett M109 önjáró tüzérségi rendszer egy változata. Az lövegcsalád 1963 óta áll szolgálatban a nyugati és harmadik világ sok országában. Az egyik legelterjettebb önjáró tüzérségi eszköz. A 40 éve kifejlesztett első változatot sok verzió követte. Fő fegyverzet az M126 tarack. Másodlagos fegyverzete egy darab légvédelmi géppuska. A páncélzata hegesztett alumínium, amely a kézifegyverek és tüzérségi lövedékek repeszek elleni védelemre szolgál. Védelmét ködgránátvetőkkel lehet megerősíteni. Németországban a Panzerhaubitze 2000 (páncélos tarack) rendszerrel váltották le. Az M-109A6 Paladin (keresztes-lovag) rendszerben áll az Egyesült Államok haderőinél. A tüzérségi jármű legénysége négy fő, rakéta-póthajtású gránáttal lőtávolsága eléri a 30km-t.

p6112921m.jpg

  • Panzerhaubitze 2000 - Hazánk is csatlakozik a páncélos tarack tüzérségi rendszer használói közé

p6113536m.jpg

  • Szállítási helyzetben vasúti pörekocsin

p6112981m.jpg

A Panzerhaubitze 2000 (páncélos tarack) tüzérségi rendszer 155mm-es L/52 löveggel van felszerelve. A tarackágyú az alvázzal és felépítménnyel együtt 55 tonna tömegű. A kezelőszemélyzete 5 fő. A NATO országok közül, Olaszország, Hollandia, Görögország és Horvátország állította rendszerbe és az Ausztráliában is hadrendben áll. Magyarország a Zrínyi 2026 haderő-fejlesztési program keretében, 2018. decemberben 24 darabot rendelt meg. A harcjármű Önvédelemét egy darab MG3 géppuska látja el. Afganisztánban a tálibok „Tari Kowt szörnyetegei” néven, a szövetséges erők az ISAF hosszú karja néven emlegették.

p6112872m.jpg

  • Az amerikai gyártású M577 páncélozott harcálláspont "németesített" változata a Gefechtsstandpanzer (GefStdPz) M113 G3 GE

p6112855m.jpg

  • Nem szép jármű, páncélzata csak a kézifegyverek és tüzérségi repeszek ellen véd

Gefechtsstandpanzer (GefStdPz) M113 G3 GE. (GefStdFz) páncélozott harcálláspont. Az 1977-ben Euro norma 2 kategóriába tartozó új dízelmotorral ellátott amerikai gyártmányú M577 páncélozott harctámogató jármű modernizált és specifikus változata. Felszerelése, kommunikációs eszközei lehetővé teszi ezred, illetve dandár szinten mozgó vezetési pont ellátására.

p6113006m.jpg

  • Raketenjagdpanzer 4 Jaguar - irányított páncéltörő rakétákkal felszerelt vadászpáncélos

p6113077m.jpg

  • A Kanonenjagdpanzer - ágyús vadászpáncélos - átépítése. A löveg már nem felelt meg a tankok elleni harcra, ezért több változatban irányított páncéltörő rakétarendszereket (S-11, HOT, TOW, TOW-2) szerelték fel.

Raketenjagdpanzer (rakétahordozó-páncélos 4 ) Jaguár, a második világháborús Stug. III. rohamlöveg késői evoluciójának utolsó terméke. A világháború utáni német páncélosfejlesztés egyik első példánya az olcsón kifejlesztett és gyártott Kakonenjagdpanzer volt, amely 1965-1990 között volt hadrendben. A 770 darab tankvadász 90mm-es ágyúja a modernebb és erősebb páncélzatú T-62, T-64, T-72 megjelenése után elavult. A Henschel és Hanomag által fejlesztett harcjármű páncélteknője, alváza és motorikus egységei alkalmasak voltak átépítés utáni szolgálatra. 318 darab harcjármű lövegét lecserélték rakétafegyverzetre. Az első változat még Francia gyártmányú Nord S-11 irányított páncéltörő rakétarendszert hordozott, amely 1500-3000 méter között 60mm-es páncélzat átütésére volt alkalmas. A javadalmazás 14 darab rakéta volt. A járműveket Raketenjagfpanzer 2 néven modernizálták 1978-82 között amikor Euromissile HOT páncéltörő rakétarendszert kaptak. A korszerűsítés elhúzódott, és a HOT rakéták az újabb orosz harcjárművek ellen már kevésnek bizonyultak volna, ezért 1989-tól a járműállomány fele ismét átépítésre került, amerikai gyártmányú TOW2 rakétarendszert kaptak valamint front és oldalpáncélzatukat is megerősítették. A kisegítő védőfegyverzet és MG3A1 légvédelmi géppuska és ködgránátvetők voltak. Az új típusjelzése Raketenjagdpanzer 4 Jaguar 2 lett. A Jaguár 2-ök 1993-ig álltak szolgálatba a Heer állományában.

p6113035m.jpg 

  • Kampfpanzer Leopard 1 A5 - több ország még mindig rendszerben tartja, modernizált változatait

p6113124m.jpg

  • A 105mm-es löveg és a homogén páncélzata már elavultá teszi, a terepjáró képessége még mindig kiváló

p6113131m.jpg

  • A Leopard 1A5 tornya és harckocsi ágyúja..

Kampfpanzer Leopard 1 A5 harckocsi. A Leopard az 1960-as évek nyugati harckocsi építés csúcsa volt. A 105mm-es löveggel felszerelt alapharckocsi a mozgékonyság-tűzerő-védettség szentháromság jellemzők egyik legjobb kompromisszuma. A brit és amerikai harckocsik a védettséget és a tűzerőt tették elsődleges jellemzővé a mozgékonyság harmadlagossá vált, ráadásul a gyártásuk viszonylag drága volt. A francia harckocsik mozgékonysággal rendelkeztek, de tűzerejük és páncélvédettségük komoly hiányosságokkal küzdött. A Leopard 1 mozgó háborúra készült, talán a „legkeletibb” harckocsi volt. A védettségét, kommunikációs és tűzvezető berendezéseit folyamatosan modernizálták. Az A5 változat a legfejlettebb sorozatgyártású változat volt. A lövege maradt 105mm-es,de a tornyát felkészítették a 120mm-es L44-ös löveg befogadására is. Az utód Leopard 2 EMES 15 tűzvezető rendszerének módosított változatát az EMES 18-at építették a harcjárműbe és ellátták lézer távolságmérővel, és infravörös képalkotó berendezéssel is. 1987-től ez a változat volt Németországban és külföldi üzemeltetőknél az alap Leopard 1 páncélosnak.

p6113492m.jpg

p6113486m.jpg

  • Ez a Leopard 1 nem roncs, hanem a vizalatti átkelés és a víz alól menekülést gyakorlására szolgál a harckocsi személyzetek számára.

A NATO-ban Németországon kívül, Belgium, Dánia, Hollandia, Görögország, Norvégia, Olaszország, Kanada és Törökország is rendszeresítette. Ausztrália, Brazília, Ecuador, Libanon haderőiben is hadrendbe állt.  Jelenleg is több országban még használatban vannak modernizált változatai.

p6112779m.jpg

  • Kamfpanzer Leopard 2 prototípus, 105 mm-es ágyúval 

p6113051m.jpg

  • Kampfpanzer Leopard 2A4 változat. Jellegzetessége a szögletes torony. Az oldalpáncélzata viszonylag gyenge, ezért már nem számít első vonalbeli tanknak, bár sok nemzet minimális modernizálással hadrendben tartja.

p6113343m.jpg

  • Nyakig sárosan. Az A4-es változatból kap 12 darabot kiképzésre Honvédségünk. A jelenlegi T-72-es harckocsikkal egyenértékű változat, minőségibb lövedékekkel.

Kamfpanzer Leopard 2 harckocsicsalád. A Leopard 1 harckocsicsalád az 1970-es évekre lassan elavult a 115mm-es T-62 és 125mm-es löveggel felszerelt T-64 és T-72-es rendszerbe állításával. A németek és az Egyesült Államok közösen tervezett Kampfpanzer 70 tervezete, az eltérő igények és ipari lobby miatt megbukott, de annak alapján előző generációs Leopard terveit is felhasználva egy új generációs páncélost terveztek. Az új L-44 típusú 120mm-es löveghez többrétegű védőpáncélzatú tornyot és a Leopard mozgékonyságával rendelkező harckocsi alvázat építettek. A löveg, és a páncélzat mellett az elektrooptikai eszközök, a kommunikációs és tűzvezető rendszer is modern volt. A Leopard 2 is járműcsaláddá fejlődött. A német hadsereg jelenleg az A5-A7 változatot tartja hadrendben, amelyek az már erősített védettségfű a tornyon ék alakú előtétpáncélzattal felszerelt változatok. Az A7-es változatbra 1-2 század már átfegyverzésre került.

p6112811m.jpg

  • Az A6 változat amely már ék alakú előtétpáncélzattal rendelkezik, de lövege még csak L44-es. Az A7 már hoszabb csövű A55 harckocsiágyú változattal van felszerelve.

A legmodernebb A7 és A7+ változatokra az A5 átépítése viszonylag lassú, de folyamatos. A Leopard 2 gyártása napjainkban is folyik. Eddig közel 3500 darabot állítottak hadrendbe. A német hadsereg a hidegháború befejezése után, a felesleges készletét eladta más, elsősorban NATO országoknak, valamint új rendelések is befutottak a gyártó német Krauss-Maffei Wegmann cégcsoportnak. A NATO tankgyártó országai (Nagy-Britannia, USA, Franciaország, Olaszország és Csehország) kivételével a többi nemzet is elsősorban Leopard 2 változatokat rendszeresített. Mellettük Ausztria, Szingapúr, Svédország, Svájc, és Chile is hadrendbe állította.

p6113440m.jpg

  • Nem U-boot, hanem A6-os változat víz alatti átkelése

p6113452m.jpg

  • .. és kibukkan a víz alól a Leopard 2A6 harckocsi

Magyarország 44 darab Leopard 2A7+ harckocsit rendelt meg 2018. decemberben, melléjük a németek 12 darab régebbi A4 változatot is adnak kiképző harckocsinak, valamint 3 darab Leguan Hídvető műszaki harckocsit és öt darab Wisent 2 Bergepanzer (műszaki-mentő) változatot.

p6112852m.jpg

  • Brückenlegepanzer „BIBER”  hídvető páncélos

p6113359m.jpg

  • A hídvető harckocsi "beássa" magát a talajba, hogy a híd tömege ne tegye instabbillá a járművet.

p6113360m.jpg

  • A hadihíd nyitott állapotban. A Leopard 2 alvázásra és páncéltestére is készült hídvető harckocsi, amelynek neve Leguan és hídja a BIBER kapacításánál nehezebb súlyú harcjárműveket is elbír

Brückenlegepanzer „BIBER” hídvető harckocsi. A Leopard 1 alvázára épített hadihíd 12 méteres árkot képes áthidalni. A teherbíró képessége 45,3 tonna, tehát a Leopard 2 modernebb változatait elméletileg nem bírja el. 105 darabot készítettek belőle.

p6112789m.jpg

  • Transporterpanzer Fuchs „Róka” a csapatszállító. Páncélzata a kézifegyverek tüzétől óvja a katonákat. 

Transporterpanzer Fuchs „Róka” páncélozott szállítójármű A4A5 változata. A Fuchs-t a Thyssen-Henschel gyártotta közel 1250 példányban. A 6x6 kerekes járműcsalád változatai közül csapatszállító, műszaki, bombakereső, NBC (nukleáris biológiai és kémiai) felderítő, elektronikus zavaró, és páncéltörő rakétahordozó változat is készült.

p6113562m.jpg

  • A Fuchs 1A8 6x6-os összkerékmeghajtása alkalmassá teszi nem szilárd burkolatú utakon és terepen is a mozgást. (gyakorlatilag egy BTR torony nélkül..)

p6113382m.jpg

  • A víz sem okoz gondot, mert úszóképes 10 km-es maximális sebességgel.

p6113398m.jpg

  • A "róka" kigázol a partra.

p6113677m.jpg

  • Az 1A7 CG20+ IED elektronikai zavaróváltozat. Nem egy Kraschuka, tehát nem GPS-t, és radarokat zavar, hanem a távolról elektronikus eszközökel felszerelt robbanótöltetektől védi a konvojutonalakat.

A Mercedes Benz OM 402A V-8 motorral felszerelt harctámogató jármű műúton 105 km-es maximális sebességre képes, 10 km/óra sebességgel úszóképes. Szállító változata 10+2 fő befogadására képes. Általános fegyverzete egy darab MG3 géppuska, valamint kódgránátvetők, de a páncéltörő változat MILAN irányított rakétát hordozott. A Heer legmodernebb változata az A8A1-es. A gyártó országon kívül Hollandia, Norvégia, Egyesült Királyság, Egyesült Államok, Törökország, Kuvait, Izrael, Szaúd-Arábia, Egyesült Arab Emirátusok, Algéria és Venezuela is rendszeresítette.

A MOVAG Eagle V. könnyű páncélozott terepjáró gépjárműve az Amerikai General Dynamics Land Systemel közösen került kifejlesztésre. Van belőle 4x4 és 6x6 változat. A Bundeswehr közel 700 darabot rendszeresített a típusból. Exportváltozata a Dán és a Svájci hadseregben is fellelhető. Motorja Common-Rail-Turbodiesel Cummins, Model ISBe típusu. Hasonló páncélozott terepjárót a német hadiipar más szereplői is gyártanak, például a Krauss-Maffei-Wegmann a DINGO és DINGO2 járműveket.

p6113540m.jpg

  • Eagle V (Sas V.) egy fekete bárány a protekcionista német szárazföldi harcjárművek között. Amerikai tervezésű és amerikai a motor is.

p6113560m.jpg

  • A Dingo 2 páncélozott szállító harcjármű, a Krauss-Maffei-Wegmann HUMWEE-ja

p6113583m.jpg

  • MAN KAT1 8x8 MULRI többfunkciós tehergépkocsi.

p6113588m.jpg

  • Egy veterán hadfi a MAN 630 L2 4x4 tehergépkocsi. Emma a beceneve

p6113609m.jpg

  • Modernebb testvére az MB Zetros 1833 4x4 tehergépkocsi

A Flugabwehrgefechtsstand Roland, vagyis Roland légvédelmi rakétarendszer 1977-től került gyártásba az Euromissile hadiipari konszernnél. Németországon kívül Franciaország, Spanyolország, Szlovénia, Amerikai Egyesült Államok, Venezulea, Katar, Nigéria Irak és Argentína tartja hadrendben. A rendszert folyamatosan modernizálják, jeleneg a Roland3 rakétákkal felszerelt változat számít korszerűnek. A Roland rendszert több hordozójárműre lehet telepíteni. Láncos technikára a franciák AMX-30 harckocsi, illetve a német Marder alvázra és páncéltestre épített változata a harckocsizó alakulatok csapatlégvédelmét láthaja el. A francia Renault ACMAT és a német MAN 6x6, illetve 8x8 összkerékmeghajtású tehergépjárműveire  is telepíthető, azonban ekkor terepjáró képessége korlátozott. A rakétarendszer hatótávolsága nyolc kilométer, tehát a kézi légvédelmi rakéták (MANPADS) vagy a nálunk is rendszerben álló MISTRAL rendszer megfelelőle, gyakorlatilag közel-légvédelmet láthat el.

A Flugabwehrgefechtsstand Roland, Roland légvédelmi rakétarendszer MAN KAT1 A1 8x8 tehergépkocsira épített 15-20 km felderítési távolságú FGR radarja és a tehergépkocsira épített légvédelmi rakétarendszer indítója. Utóbbi külső szemlélelőnek megfelelne az orosz Pantsír S-1 nek, de például nincs beépített gépágyúja.

 

 

 

p6113664m.jpg

  • MAN KAT1 A1 8x8 tehergépkocsira épített Flugabwehrgefechtsstand Roland, rakéta indítóállványa.

 p6113665m.jpg

  • MAN KAT1 A1 8x8 tehergépkocsira épített Flugabwehrgefechtsstand Roland FGR lokátora.

p6113680m.jpg

  • MAN KAT1 A1 8x8 tehergépkocsira épített Flugabwehrgefechtsstand Roland, lokátora és  indítóállványa

A WTD 41-nél megtekinthettük a német hadsereg második világháború után hadrendbe állított páncélos technikai eszközeinek nagy részét, prototípusokat, fejlesztéseket és kísérleti járműveket. A WTD alakulatokat az évente rendezett Bundeswehr Tag (napon) lehetséges látogatni, rotációs alapon. Köszönjük a lehetőséget a Német Bundeswerh illetékeseinek.

wtd41-map2.JPG

  • A WTD 41 Tier-i kísérleti központja madártávlatból

wtd41-polo.JPG

WTD 41 T-Shirt (poló)