NATO légiháborús gyakorlatok a békéért. Frissian Flag 2022

dsc_2117m_1.jpg

A Frisian Flag (Fríz zászló) gyakorlat a NATO egyik legnagyobb multinacionális légi gyakorlata, amelyet évente tartanak a hollandiai Leeuwarden repülőbázison. A gyakorlat repülési területe az Északi-tenger Hollandia, Németország és Dánia felett húzódik.

1920px-vliegbasisleeuwarden-nov2018.jpg

  • A Leeuwardeni Repülőbázis képe (forrás:wikipedia)

image-11.png

  • A Fríz Zászló hadgyakorlat légterei 2022-ben (forrás: twitter)

A Frisian Flag során repült küldetések között védelmi és támadó légi feladatok, baráti repülőgépek védelme és közeli légi támogatás (Close Air Support, CAS) valamint levegő-föld bevetések vannak. Egyes küldetések során a Forward Air Controller (J-TAC – előretolt légi irányítók) bevonásával és vadászrepülő fedezettel koordinálva támadják COMAO bevetésekkel a kijelölt földi célpontokat. A szimulált GBAD - vagyis földi telepítésű légvédelem - (azokban rakétarendszerek) lehetővé teszik a realisztikus gyakorló forgatókönyvek szerinti bevetéseket.

frissianflag1.JPG

  • A Frisian Flag 22 hivatalos honlapja kis GIF animációkkal mutatta be a résztvevőket (onnan a kép)

A közelmúltban a Frisian Flag gyakorlatok kiegészültek egy harci keresési és mentési elemmel. Általában a földi erők által lezuhant légi személyzet mentését foglalja magában vadászgépek és helikopterek segítségével.

A gyakorlatot először 1992-ben, a NATO Bosznia-hercegovinai beavatkozását követően rendezték meg, eredetileg DIATIT gyakorlat néven, melynek első három betűje a DIANA, 322 Tactical Training Evaluation and Standardization (TACTES) Squadron (század) becenevéből (mint szervező egység), az utolsó három betűje pedig a Tactical Integrated Training (taktikai integrált kiképzés) szavakból származik. 1999-ben változtatták a gyakorlat nevét Frisian Flagre. A "Frisian Flag" nevet azért választották, mert a "Frisian tag” a Leeuwarden légibázisnak otthont adó Frízföld tartományt, valamint a "Flag tag" pedig a gyakorlatokat, mint például a "Red Flag" (Egyesült Államok) és a "Maple Flag" (Kanada) jelzi.

A "Frisian Flag" gyakorlat operatív tervezését a Holland Királyi Légierő (RNLAF) 322. taktikai kiképzési értékelő és szabványosító (TACTES) százada szervezi.

kepkivagas.JPG

  • A Fríz Zászló 2022. hivatalos patch-ek (forrás: Twitter)

A Frisian Flag nyitott az Észak-atlanti Szerződés Szervezete (NATO) és a Partnerség a Békéért (PfP) tagjai számára. A résztvevő repülőgépek naponta kétszer repülnek bevetéseket a gyakorlat során, amelynek célja, hogy felkészítse a résztvevő repülőszemélyzetet az összetett ellenséges környezetre, beleértve a nagy intenzitású konfliktusban előforduló bevetéseket is. Lehetőséget biztosít a légierők számára, hogy komplex küldetéseket tervezzenek és hajtsanak végre, beleértve a támadó és védekező kiképzést is egy realisztikus forgatókönyv szerint. A védelmi légelhárító (DCA) küldetéseket a földi telepítésű felszíni-levegő rakétaegységekkel szoros koordinációban repülik.

frissianflag2.JPG

  • A hivatalos honlapról egy kép egy másik animációból..

A légi gyakorlatok két hullámban zajlanak naponta, reggel és délután a kéthetes időszak alatt. Esténként és hétvégén nem repülnek, a lakosság nyugalma érdekében.

A gyakorlat során a pilóták együttműködnek a szárazföldi és a haditengerészeti erőkkel, beleértve a JTAC-eket (Joint Terminal Attack Controllers) az előretolt légi irányítókat. A vadászkomponens egy NATO AWACS légtérellenőrző repülőgépről is kap támogatást. Az európai légi utántöltő gyakorlat (EART) a Fríz zászló gyakorlatba integrálódik. Az eindhoveni repülőtérről francia, holland, olasz és német tankereket üzemeltetnek. Ez a két mozzanat a 2022-es évben törlésre került, mert az Orosz-Ukrán háború miatt a légi utántöltő és a Légi Előrejelző és irányító (AWACS&CO) repülőgépek a NATO-ban fontos feladatokat repülnek.

A légi járműveket a gyakorlat kezdetén baráti "kék" és ellenséges "vörös" erőkre osztják. A Fríz Zászló gyakorlat az egyik legnagyobb NATO-gyakorlattá fejlődött, amelyben több mint 70 repülőgép vesz részt a NATO és a Békepartnerség országaiból.

dsc_2298m_1.jpg

  • Bár távol az orosz fenyegetés, de holland bázis tisztességesen felépített hangárokkal és nem könnyűszerkezetes "lefedésekkel" várja a repülőgépeket. Igaz, itt nincs alföldi homok, csak sok eső és erős szél.

A Frisian Flag során a repülőgépek parancsnokságát és irányítását a holland és német irányító és jelentési központok (CRC) biztosítják, amelyeket a mostani gyakorlat kivételével a NATO AWACS (Airborne Warning and Control System) repülőgépei támogatnak a NATO Geilenkircheni légi bázisáról.

A gyakorlat során éles lőszert nem használnak. Minden levegő-levegő és levegő-föld fegyverzet indítását szimulálják.

A résztvevő egységek vadászgépei, valamint a Discovery Air Defence, Douglas A-4 Skyhawkjai játsszák a "vörös" ellenséges erők szerepét. A holland Skyline Aviation cég Gates Learjet 36A típusú repülőgépét használták ellenséges "ellenséges" zavarás biztosítására a Frisian Flag 2013 során. A következő években a norvég légierő elektronikus hadviselésre alkalmas Dassault Falcon 20-as repülőgépeket, majd napjainkban a brit Cobham plc. cég Falcon 20-as repülőgépeket biztosít az ellenséges elektronikus zavarás szimulálására a  gyakorlatokon.

A realisztikus földi fenyegetések közé tartoznak a felszínről a levegőbe irányuló rakéták, mint az 2K12 Kub és 9K33 Osza valamint  német gyártású Roland önjáró légvédelmi rakétarendszerek és 'Smokey Sam' szimulált rakétaegységek emulálják lőnek ki az ellenséges fenyegetést

A holland haderő MIM-104 Patriot ütegeit is integrálták a Fríz zászlóba. A légvédelmi rakétaegységek a Marnewaard gyakorlótéren és a holland Wadden-szigeteken lévő Vliehors lőtéren (NATO kódneve 'Cornfield') állomásoznak.

banner_frisian_flag_2022_2.jpg

  • A gyakorlat hivatalos "fejléce". Itt már F-35A a bázisra települt repülőgép.

Hollandia, Leeuwarden és maga a gyakorlat is szpotterbarát. Ugyan a bejutás a gyakorlatra szinte lehetetlen, azonban a kecskeméti bázishoz hasonlóan kiváló lehetőségek vannak a repülések megtekintésére, fotózására. A helyi szpotterklub, még külön parkolót is mobil illemhelyeket is biztosít a gyakorlat idejére, sőt mozgóbüfé is segíti az élelem megszerzését, finom holland frissen készülő sültkrumpli, frikadella, és hamburger formájában, üdítőkkel és kávéval.

spotters4.JPG

  • Fotós és repülőgép megfigyelő paradicsom. (forrás: https://lc.nl)

spotters.JPG

  • Hollandiában ez a fotósdomb, maga az Alpok :-)

spotters2.JPG

  • Hiába fenn a hármas Eurofighter kötelék, a "hegyről" a sok kamera a fel és leszálló repülőgépekre irányul. (forrás: https://www.omropfryslan.nl)

A Blogger eddig fél tucatszor volt kinn a gyakorlaton. Az időjárás általában a napostól az erősen borús, és szelesen át a szemerkélő esőig terjed, Ez az egész jellemző volt a 2022-es Fríz Zászlóra is. Korábban olyan egzotikus vendégek is jártak a gyakorlaton, mint a portugál légierő F-16, a lengyelek MiG-29, illetve a rotációs módszerrel megforduló amerikai Nemzeti Gárdista századok, F-15 vagy F-16 repülőgépekkel.

1524250292_73.jpg

  • Idén az Orosz-Ukrán háború miatt nem tudtak eljönni a gyakorlatra a 1.ELT - 1 Eskadra Lotnictwa Taktycznego (1. harcászati repülőszázad) nagyvasai Minszk-Mazowiecky-ből

1524250204_17.jpg

  • A Lengyel MiG-29-esek lehetséges, hogy az ukrán Légierőnél folytatják repüléseiket, bár az átadásuk módja még nem tisztázott. Az biztos, hogy a modernizált 29-esek, sem ellenfelei jelenlegi R-27/R-73 rakétáikkal és 1970-es 80-as évekbeli műszerezettségükkel, valamint az elavult lokátorral a R-77-1 rakétákkal, és "Gripen" pilótafülkével épített Szu-35-ös orosz vadászgépeknek. A régebbi Szu-27SzM talán-talán leküzdhető, műszerezettsége hasonló  a MiGG-29-hez de oda is integrálták az R-77-1 aktív látóhatáron túli légiharc rakétákat.

1524250225_26.jpg

  • Lengyelország egyetlen az orosz repülőgépek ellen harcba vethető típusa a 48. darab F-16Block52 C/D vadászbombázó, is otthon maradt a Keleti határok védelmére.

1524250203_51.jpg

  • A Fríz Zászló hadgyakorlatok egyik állandó szereplője a Taktisches Luftwaffengeschwader 71 "Richthofen. A régebben F-4F vadászrepülőkkel felszerelt alakulat, néhány éve már Eurofighter vadászbombázókkal repül. Az Észak-Német Légteret védő és elsősorban QRA alakulat 2022-től már csapásmérő bevetéseket is gyakorol.

richhof.JPG

  • Ezt bizonyítja a felvarró is amely 2021-ben készült (forrás: bundeswehr.de)

1524250205_18.jpg

  • A német vadászbombázók 2022-ben a hazai Wittmundi Repülőbázisról repültek a gyakorlaton. A képen még a Boelcke jelvény is a repülőgépen van, két-három évig közös ezredben repültek a Taktischen Luftwaffengeschwader 31. „Boelcke“-vel, azóta feltöltötték az egységek és ismét teljes jogú ezred a Richhofen.

A 2022-es év revelációja a Királyi Kanadai Légierő F/A-18, valamint a hollandok F-35A alacsony érzékelhetőségű repülőgépei voltak. Eredetileg a Luftwaffe Richthofen Eurovadászai valamint a Lengyelek F-16 és MIG-29 repülőgépei is részt vettek volna a gyakorlaton, de az Orosz-Ukrán háború miatt, a polák barátaink repülőgépeinek sokkal fontosabb dolga akadt hazájuk légterében, a németek pedig saját bázisról hajtották végre a bevetéseket.

dsc_0839m.jpg

  • A Királyi Kanadai Légierő CF-188A repülőgépe, amelyből eredetileg 138 darab került beszerzésre. A 188797 lajstromszámú F/A-18A Hornet gyári száma: F-18A-22MC és 1987-ben gyártották. Először a 410-es majd 416. században repült a Cold Lake-i támaszponton.1995-ben került Bagottville-be a 425-ösökhöz. Részt vett Olaszországi Trapaniból,  a Líbia elleni légiháborúban, 2013-ban a légierő egyik szóló (demó) repülőgépe volt. A Fríz Zászló gyakorlatra repült kanadai 18-asok egy kivétellel 3. repülőezred 425. századából érkezett

dsc_0741m.jpg

  • A 188756-os CF-118A  vadászbombázót 1986-ban gyártották F-18A-18-MC gyári jelzéssel. A Cold Lake-i kezdeti repülések után 1980-tól 1990-ig a németországi Badenben repült 1980-től 1990-ig. 1988-ban Farnborough-ban kiállították az 1. Kanadai repülőhadosztály jelzésével. Dohából repült a Desert Cat hadműveletben (amely a Sivatagi Vihar kanadai műveleti neve volt). 1995-ben Cold Lake-n esett át avionikai modernizáción.2007-től ismét a Cold Lake-i 425-sök repülték. 2011-ben ott volt a Líbiai ellen Kanadai kontingensben. 2014-ben az Izlandi légirendészeti feladaton, majd Romániában is állomásozott rövid ideig a kanadai légierő "Expediciós" egységében.

dsc_0748m.jpg

  • A Kanadai CF-188 Hornetek közül 80 repülőgép (62 együléses és 18 oktató változat), két nagyobb modernizáción esett át, melynek köszönhetően elérték a C/D változat szintjét. Az első során többek között az APG-65 lokátoraikat APG-73-ra cserélték, és akkor kapták meg az AIM-120-as légiharc képességet. A második korszerűsítés többek között  a repülőgépekbe a Link-16 adatátvételi rendszert hozta és kapták meg a BAe System sisakcélzós rendszerét.

dsc_1831m_1.jpg

  • A 188742-es lajstromszámú F-188A 1985-ben került le a gyártósorról. Szolgálatát a Cold Lake, majd a Németországi Baden légitámaszponton kezdte.Ezt követte a Sivatagi Macska hadművelet, majd 409. század a németországi Solingenbe települt. 1995-ben áttelepült Skrydstrup Dán bázisra NATO gyakorlat keretében. 2013-ban az Egyesült Államokban El Centro tengerészeti bázison volt. A 425. század állományába tartozik.

dsc_1878m_1.jpg

  • A CF-188A repülőgépek általában három ledobható póttartállyal és a szárnyvégeken AIM-9 gyakorló változattal, valamint repülés kiértékelő berendezéssel repültek a Fríz Zászló gyakorlaton.

dsc_1500m.jpg

  • A Kanadai Hornetek, hasonlóan hazánk Gripen harci repülőgépeihez "ál pilótakabin" festéssel repülnek. Ez közeli légiharc során nehezíti az ellenségnek a repülőgép pontos repülési helyzetének ismeretét, tehát, hogy hát vagy has állapotban látható.

dsc_1550m_1.jpg

  • A188759-es lajstromszámú CF-118-as 1986. márciusban készült el F-18A-18-MC gyári számmal. Hasonlóan a több kanadai repülőgéphez előbb Cold Lake, majd Baden volt az állomáshelyük. A Sivatagi Vihar hadműveletben is részt vett, majd 1995. Bagottville lett a támaszpontja. 2011-ben a Líbia elleni légi műveletekben is repült, majd visszatért Bagottville-i bázisrepülőterére. Ez a repülőgép nem a 425-ös hanem a 433. repülőszázad vadászbombázója.

dsc_2579m.jpg

  • Négy kanadai CF-188-as alakzata Leeuwarden felett.

dsc_2628m.jpg

  • A CF-118-as hátsó részén látható a fékezőhorog, amely nem a hordozós landolásra van, hanem vészhelyzetben szárazföldi repülőtéren is a pálya végén elhelyezett drótkötelek esetében megállítja a repülőgépet.

dsc_2685m_1.jpg

  • A Kanadaiak Blade (penge) illetve Evil (ördög) néven repültek a gyakorlat során.

dsc_2234m_1.jpg

  • 2022-ban eldőlt a kérdés, hogy a CF-188-as helyett a váltótípus az F-35A repülőgép lesz. A versenyben a JAS-39E Gripent győzték le, de egyébként a világon a svédek reménykedtek maximum a Griff sikerében. Az F-35A-ból 88 darabot szereznek be a Juharlevelesek.

dsc_2437m.jpg

  • A váltótípus kiválasztásának elhúzódása miatt akár még 2032-ig is repülhetnek kanadai felségjellel a CF-118-asok, amelyekhez kivont ausztrál típustestvéreikből is vettek, hogy megmaradjon a hadrafoghatóságuk és mennyiségük a Villám rendszerbe állításig.

dsc_2084m_1.jpg

  • Jelenleg a 322. az egyetlen holland repülőszázad, amely a Lighning II-et repüli. Tizenhat darab F-35A harcászati repülőgép van a században. Egyetlen repülőgép F-024 már a 313. század repülőgépe, öt darabot még nem adtak át a második Villám századnak. Nyolc darab F-35A (F-001-F008) az USAF 308. századában áll hadrendben ideiglenesen OT jelzéssel, mint Holland tulajdonú kiképző repülőgép.

dsc_2117m_1.jpg

  • Az F-35A típusból Hollandia két ezrednyit, tehát 48 darabot rendelt. 2021. december 31-ig 24 darab került leszállításra, a többi a gyártósoron folyamatosan készül.

dsc_0411m_1.jpg

  • Az alacsony érzékelhetősége a típusnak némileg rosszabb, mint az F-22 légifölény vadászgépnek, de több például az AN-APG81 típusú lokátora fejlettebb, mint a Raptornak. Hollandia a repülőgép kifejlesztésében is részt vett, 80 millió dollárral. 

dsc_0417m.jpg

  • Az előző illetve jelen képen is látható, hogy a szárnyvégek alá felszerelésre került a kis hatótávolságú légiharc rakéták számára használható függesztőpilon. Ez növeli a repülőgép radar keresztmetszetét, így a gyakorlati tapasztalatot szerezhettek a résztvevő nemzetek, hogy milyen távolságból érzékelik a F-35A-t függesztő pilonnal és nélküle, csak belső fegyvertérrel.

dsc_1277m.jpg

  • Négy  F-35A Leeuwarden felett. Kettő van külső pilon, kettőn nincs.

dsc_2736m_1.jpg

  • Ez itteni a négyes kötelékben, csak egyetlen repülőgépen van pilon felszerelve. Viszonylag kevés napsütéses kép készülhetett az időjárás jóvoltából.

dsc_2747m_2.jpg

  • Kiválás a kötelékben Ligthning módra.

dsc_1284m.jpg

  • A nedves, felhős időjárásban a szárnyvégeken kicsapódó páracsíkok jól láthatóak.

dsc_0403m.jpg

  • Alulról jót látszik az ötödik generációs típusok "futurisztikus" alakja.. A törzs közel akkora felhajtóerőt termel mint a szárnyak. A törzsrész a belső fegyvertér miatt szélesebb, mint az előző generáció típusain. 

dsc_2200m.jpg

  • Az F-011-es példány. A repülőgép az olaszországi Cameri összeszerelő központabn készült el AN-11 gyári jelzéssel. A 18-5405 a LM-es gyári száma. 2020. július 14-n adták át a Koninklijke Luchtmacht részére. A 322. repülőszázad állományába tartozik.

dsc_2361m.jpg

  • Két F-35A is leszállás közben.

dsc_2367m.jpg

  • Az igazi "lopakodó".

dsc_0462m.jpg

  • Az F-24-es számú repülőgép. AN-21 gyári jelzéssel és 19-5524 gyári számon készült Olaszországban. 2021. október 6-án került átadásra a németalföldieknek.

dsc_1364m.jpg

  • Az F-019-es példány. Mint látható felszerelve a szárnyvég alatt a légiharc rakétákat hordozó pilon. A típushoz integrálták a AIM-9X Sidewinder és az AIM-132 ASRAAM rakétákat, érdekes módon az Iris-T nem került még a fegyverzetbe.

dsc_2776m_2.jpg

  • A futók kinn, néhány másodperc és leszállás a Leeuwardeni bázis futópályáján.

dsc_2831m.jpg

  • A holland F-35A repülőgépek a zajterhelés csökkentése érdekében a bázisról utánégető nélkül szállnak fel, így halkabbak mint a régebbi F-16 vadászbombázók.

dsc_2808m.jpg

  • Egy F-35A hátulról. Az F-22-vel ellentétben innen sebezhetőbb a típus, mert az hajtómű hátulról nem árnyékolt, és a modern hőkövető/képalkotó rakéták valószínűleg megtalálják a levegőben. Az F-35A rendelkezik teljeskörű rakétaindítás előrejelzővel, lokátor besugárzás jelzővel, automatikus aktív védelmi eszközökkel, mint például az infracsapda és több hullámhosszt lefedő radarzavaró fóliák kivetőivel.

322sqn_rnaf.jpg

  • A 322-es Polly Parot (Polly papagáj) század már a második világháborúban a Brit Királyi Légierő (Holland) repülőszázada volt. (forrás: wikipedia)

sam_3005322sqnr98.jpg

  • Napjaink egyik felvarrója. Jelmondat: Csináld.. (forrás: f16.net)

polly_grey_322_squadron_01.jpg

  • A repülőgép és a jelkép. Az F-35A és napjaink Polly-ja. (forrás: wikipedia)

Helyükre gyorsan akadt jelentkező. Az Olasz Légierő Tornado csapásmérői és a francia flottalégierő Dassault Rafale repülőgépei voltak a beugrók.

dsc_1666m_2.jpg

  • Az Olasz Légierő (Aeronautica Militare) A-200A (Tornado IDS-IT ECR) jelzésű változtatható szárnynyilazású csapásmérő repülőgépe. A 6. "Albertó Fusco"Stromó (ezred) Ghedi repülőbázisról három századot üzemeltett a veterán típusból. A 6-33 oldalszámú repülőgép MM7039 lajstrommal áll hadrendben.

dsc_2921m.jpg

  • A Francia Flottalégierő az AeroNavale egyik Dassault Rafale M típusú vadászbombázója emelkedik az ég felé Leeuwarden bázisról.

8ww18jhz46q81_1.jpg

  • A gyakorlat honlapján bemutatták a részt vevő repülőeszközöket és légvédelmet. A brit F.3 Typhoon típusú vadászbombázók valószínűleg szintén hazai bázisról repültek.

A gyakorlat utolsó két napjára sikerült kijutnom, mivel előző héten az Inichos 22-n jártam Görögországban. Az erősen esős és szeles idő végigkísért utazásomkor, és még csütörtök reggel is szakadt az égi áldás. A helyi szpotterklub közleménye sem vidított fel, hogy a füves parkolót bezárják a nedves talaj miatt, és a holland szervezők a délelőtti hullámot valószínűleg törlik. A "possible" azonban csak lehetőség, tehát másnap reggel kimentünk a bázisra és láss csodát az eső megszűnt, a borús felhők között néha a nap is felbukkant. A délelőtti bevetések el is indultak, és dél felé vissza is tértek a repülőgépek. A délutáni repüléseket viszont a 50-70 km/órás szél miatt törölték. Igaz repülés láthattunk, mert a helyi mozgó mellékhelységeket szó szerint felkapta a vihar, egy kivételével feldöntötte azokat, sőt egy repülő WC ajtót is láttunk. (Azt mondják a pilóták repülő WC ajtón is a levegőbe emelkednének, de ezt most nem tudtuk lefényképezni.) A pénteki repülésekre viszont kisütött a nap és erős de határértéken lévő szélben startoltak és érkeztek a repülőgépek.

dsc_0497m.jpg

  • A Holland Légierő F-16 312-es "Bonzó" századának egyik Viperje.

dsc_0516m_1.jpg

  • Az F-16 az egyetlen típus, amely a szárnyvégen látóhatáron túl alkalmazható légiharc rakétát az AIM-120 AMRAAM-ot hordozhatja. Két üzemanyag póttartály egészíti ki a függesztményeket, valamint a törzs melletti tartón célmegjelölő konténert hordoz a repülőgép.

dsc_0529m.jpg

  • A J-144 lajstromszámú Viper. A 85-0144 gyári számú repülőgép hazai földön a Fokker gyártósorán készült 1985-ben F-16A Block-15Y OCU változatként. 1989-ig a 315. századnál repült, majd megjárta a 312,313,314,321 századokat is. 1999. májusban kapta meg az Block20 MLU modernizálást.

j-144.jpg

  • 2008-ban Afganisztánban balesetet szenvedett egyik főfutójával. Kijavítása után a 323. repülőszázadnál állt hadrendben.(forrás: f-16.net)

dsc_1170m.jpg

  • Jelenleg ismét a 312-es "Bonzó" repüli.

dsc_0556m.jpg

  • A J-008 lajstromszámú F-16 Viper. Szintén a 312-es "Bonzó" század állományába tartozik. A gyári száma 88-0008 és a Fokker gyártotta F-16A Block-15G OCU változatként. A 313-asoknál kezdte a pályafutását, de több század állományában repült. 1988-ban kapta meg az MLU Block20 modernizációt.

j-008_006.jpg

  • A 313. Tigers századnál az egység 55. évfordulójára díszfestést kapott. Részt vett az Odyssey Dawn és a Inherent Resolve hadműveletekben. A Baltikumban is repült légirendészeti feladatokat. (forrás: f-16.net)

dsc_1269m_2.jpg

  • Napjainkban a 312-es "Bonzó" századnál áll hadrendben.

dsc_0574m_1.jpg

  • A 87-0516 gyári számú F-16-os Block-15E OCU változatként került le a Fokker gyártósorról. 1990-ben a 315. századnál kezdte szolgálatát. Ebben az évben "General Dynamics" festéssel vett részt a Farnboroughi repülőgépipari kiállításon.

j-516_001.jpg

  • 1998-ban modernizálták MLU Block20 változatra.A repülőgép az összes holland harcászati repülőszázadnál volt állományban. (forrás: f-16.net)

dsc_2258m.jpg

  • Napjainkban a 312. "Bonzó" századnál van használatban. 

dsc_2270m_1.jpg

  • Látványos kiborításokat mutattak be felszállás közben a résztvevő repülőgépek pilótái a fotósok kedvéért. 

dsc_2279m_2.jpg

  • Az F-16-os talán a Lockheed-Martin legjobban elterjedt típusa a világon.

dsc_2281m.jpg

  • A 87-0509 gyári számú F16-os 1989-ben a Fokkernél készült. Block 15AC OCU változatként. A 313. repülőszázadnál állították hadrendbe, majd a 315-ösök következtek.

j-509.jpg

  • A 315. Lion századnál Tewnthe repülőbázison készült ez a felvétel 1996-ban (forrás: f-16.net) 1998-ban kapta meg a MLU Block20 korszerűsítést.  2006-ig repült az Oroszlánoknál, majd más századok is üzemeltették. A jelenlegi  festésén még a 322. század "Polly papagáj" jelzése van, de Ők már  F-35A-val repülnek.

dsc_1762m.jpg

  • A 87-0512-es gyári számú F-16-os. A Fokkernél készült Block 15AC OCU változatként.  A 315. századnál repült először majd a 311,312,315 századnál is megfordult. 

auu.jpg

  • A 315-söknél Állatok napja 2004 díszjelölés kapott. 2020. december 18-tól van a 312-esek állományában. (forrás: f-16.net)

dsc_1156m.jpg

  • Egy négyes kötelék Holland F-16MLU. Napjainkban 36 darab áll még hadrendben Németalföldön. Fénykorában a  306, 311, 312, 313, 314, 315, 316, 322 és 323 századok (kilenc század) repülte a típust.

dsc_1170m.jpg

  • A J-014-es lajstromszámú Viper leszállás közben. A repülőgép 89-0014 gyári számú F-16 Block15 AY OCU változatként készült el Hollandiában. Szinte az összes századnál repült.

j-014-376883534.jpg

  • Ez a kép a 322-es Polly papgáj századnál készült az 1998-as Red Flag gyakorlaton Nellis repülőbázis közelében. Jelenleg a 312-es "Bonzó" repüli. (forrás: f-16.net)

dsc_1207m.jpg

  • Két Viper leszállás közben Leeuwarden-ben.

images16.jpg

A 312-es "Bonzó" század felvarrója. A jelmondat magyarul "Bátor (elszánt, merész) tanáccsal".

dsc_2293m.jpg

  • Szintén F-16 Viperek, de az olaszországi Avianó légitámaszponton állomásozó amerikai 510. Buzzards repülőgépei. A század jogelődje 1943-ban alakult a floridai Drew Repülőbázison, majd többször átszervezték őket. Jelenkori történelme a századnak Ramsteinben 1994-től kezdődött. A feloszlatott 512. és 526. repülőszázad F-16CG Block40 repülőgépeiből és személyi állományának nagy részéből alakították meg az egységet, amely Bosznia felett első amerikai századként használtak éjjellátó szemüveget, J-TAC katonákkal lézeres célmegjelölést és bombakioldást. 1999-ben az Allied Force hadműveletben vettek részt. 2001-ben elsőként az F-16 egységek között GBU-31A JDAM (egyesített támadó lőszer - nevű irányított vezérlésű bombát) ejtettek. 2007. októberben Irakba másfél év alatt több mint 2000 bevetést hajtottak végre.

p1080400m.jpg

 

  • A század címere az egyik repülőgép oldalára festve. A Buzzards egy egerészölyv angol neve.

dsc_2317m_1.jpg

  • Az 510-esek az Orosz-Ukrán háború során több országba települtek. A század állományába 25 repülőgép tartozik, így két-három 6-8 repülőgépes kötelékekben Kelet-Európában is részt vettek és vesznek a NATO légvédelmében. Leeuwardeni a gyakorlaton tíz repülőgéppel vettek részt.

dsc_2323m_1.jpg

  • A 88-444-es és a 89-011 lajstromszámú F-16lock40E vadászbombázó felszálláshoz taxizik a holland támaszponton.

dsc_2337m.jpg

  • A hajtómű utánégetője bekapcsolva, startol a Viper. A lajstromszám a gázok viharában nem olvasható.

dsc_1669m.jpg

  • A 89-102 lajstromszámú Viper leszállás után taxizik az állóhelyére. A festése már, mint a többi F-16-osnak. A Have Glass V típusú, fémalapú sötétszürke festés, amely mikroszkopikus méretű golyókból áll, kisebb radarreflexiót és ezzel alacsonyabb érzékelhetőséget biztosít. A kezelése nehezebb, és felvitele komolyabb költség ezért csak a legtöbb légierő század néhány repülőgépe van ilyen festéssel kezelve. A beömlőnyílás festése is speciális, valamint a pilótafülke üvege is aranyfüstöt tartalmaz.

dsc_1675m.jpg

  • A visszatért Viper két darab 370 literes üzemanyag póttartályt a belső pilonon, a szárnyvégeken pedig CATM-120 gyakorló légiharc rakétákat hordoz. Az egyik külső pilonon AIM-9 gyakorló hőkövető légiharc van függesztve.

dsc_1682m.jpg

  • A begurulás az állóhelyre. A 89-2102-es F-16C Block40F változatként készült el. 2001 és 2003 között az 555. Triple-Nickel (ötcentesek) századnál szolgált Avianóban, onnan került a Buzzards állományába.

89-2102.jpg

  • 2009. március 24-én meghibásodás miatt kényszerleszállást kellett végrehajtani pilótájának a póttartályok ledobása után. (forrás: f-16.net)

dsc_0863m_1.jpg

  • Két "Egerészölyv" leszállásra készül

dsc_0885m.jpg

  • A 88-521-es leszállás közben. A repülőgép Block40D-nek készült el Fort Worth-ben. Több repülőszázadnál szolgált. A 4. repülőszázadnál 2012-ben az egyik "futóműajtó "díszfestést kapott.

88-0521.jpg

  • A festés mellett a repülőgép neve Lucky Lady "szerencsés hölgy". A repülőgép 2017-től a Buzzardsnál repül Európában. forrás: f-16.net

dsc_0925m.jpg

  • A 89-026-os lajstromszámú Viper. A 370 literes póttartályok mellett két CATM-120 és egy AIM-9X gyakorló változatú légiharc rakétát hordoz. A légbeömlő nyílás mellett Sniper célzókonténer. A repülőgép 1990-ben állt hadrendbe, 1994-től az Avianói ezrednél repül. Ez a repülőgép Block40E típusjelzéssel készült, jelenleg is ez a jelzése, de ennek ellenére több CCIP modernizációt kapott.

dsc_0960m_1.jpg

  • A  89-047-es lajstromszámú vadászbombázó szintén landolás közben. A repülőgép Block40E változatként készült el 1990-ben, azóta több CCIP korszerűsítésen esett át.

att.jpg

  • A repülőgép nevet is kapott "Province of Triste" névre keresztelték 1994-ben. A függőleges vezérsíkon a század Egerészölyve látható.(forrás: f-16.net)

dsc_0871m_1.jpg

  • A 88-443-as Viper leszállás közben Hollandiában. 1989-ben készült el Block40C változatként. 1994-ben került Avianóba a Buzzardshoz.

88-0443_001.jpg

  • 20 csapásmérő bevetést teljesítettek vele Koszovó felett, ezt jelzi a pilótafülke alatti festés. A repülőgép vezetője nem a Cameron "300M" Pringle, hanem Nelson százados. A repülőgép neve: Portedone, amely egy 50ezer fős kisváros Olaszország Velencei régiójában. (forrás: f-16.net)

dsc_0906m.jpg

  • A 89-102-es is landol a bázison. A speciális festés a levegőben a látható színtartományban is nehezebben láthatóvá teszi a repülőgépet éjjel illetve felhős időben. A festék azonban a levegővel érintkezve hosszabb idő után korrodál és ilyenkor rozsdás, kopott látványt nyújt.

f2000a_mm732051_02_iam5101ff22b.JPG

  • Az Olasz Légierő (Aeronautica Militare) az 51.Stormó 132. Gruppó négy F-2000A vadászbombázójával vett részt a gyakorlaton. Sajnos a Blogger a két nap során nem látott repülni az Istranából érkezett hazájában légifölény vadászrepülőgépnek használ típusból egyetlen darabot sem. (Forrás: park-aviation.nl)

dsc_1643m.jpg

  • Az Olasz Légierő négy Tornadó A-200A repülőgépet is küldött Leeuwardenbe. A landolás után a sugárfékek és a törzsféklapok is lassítják a "Tonkát" a kerékféken kívül.

dsc_1648m_1.jpg

  • A törzs alatt Litening célmegjelölő konténer, a két szárny belső pilonjain üzemanyag póttartály került függesztésre.

dsc_1654m.jpg

  • A 6-21-es oldalszám is mutatja, hogy a 6.Stormo állományába tartozik a repülőgép. A lajstromszáma: MM7040

dsc_1702m.jpg

  • Leeuwardenbe már nem tért vissza, hanem a hazai Olasz bázisra repült a 51-03-as oldalszámú "Tonka". A lajstromszáma: MM7339. A függesztmény, asszimetrikusan függesztett három üzemanyag póttartály.

dsc_1706m.jpg

  • A Turbo-Union RB199 hajtóművek utánégető fokozatban.

dsc_1716m_2.jpg

  • A 6-21-es oldalszámú MM7356 lajstromú A-200A is követi társát. Itt a három póttartály felszerelése eltér, a két belső szárnypilon mellett a törzs alatti egyik pilonra került a függesztésük.

dsc_1723m.jpg

  • A repülőgép orrészén jól látható a 27mm-ea Mauser gépágyú, amely hazánk JAS-39C/D Gripen harci repülőgépeinek is beépített csöves tűzfegyvere.

dsc_1725m.jpg

  • A Ghedi bázisra repülés során nem lesz légi utántöltés, mivel az orosz-ukrán háború miatt a tanker repülőgépek fontosabb feladatokat látnak el. A belső 1136 literes üzemanyag mennyiség mellett a három póttartállyal elég kerozin van a hazatérésre.

dsc_1728m.jpg

  • Az felszállás után csak néhány másodpercig volt bekapcsolva az utánégető. A képen látható éppen a kikapcsolás pillanata.

dsc_2912m.jpg

  • A Francia Flottalégierő (Aeronavale) Dassault Rafale-M típusú hordozófedélzeti harci repülőgépe. A 6/32 lajstromszámú repülőgép díszfestésű függőleges vezérsíkkal büszkélkedett. A díszfestés a 2021-es NATO Tiger Meet-re készült. A szárnyvégen MICA légiharc rakéta és három üzemanyag póttartály jelző, hogy ez a repülőgép is hazai bázisára fog repülni.

rafale.JPG

Jaco Spruyt képe a 44-es és 32-es Rafale-M a levegőben. (forrás: airplane-pictures.net)

dsc_2925m.jpg

  • A 32-es másik oldalról egy hatalmas horgony viselt díszfestésként.. A francia tengerészek három Rafale-M harci repülőgépe a Landivisau-i 11-es és 12. századtól érkezett.

photo-4319.jpg

  • Kicsit közelebbről.(forrás:Jacek Palczhansky képe falkons.pk)

dsc_2930m.jpg

  • A 32-es Dassault Rafale-M a fellegekbe tör...

dsc_0625m.jpg

  • Szintén franciák és Dassault, de egy generációval idősebb repülőgépek voltak a Mirage 2000D csapásmérők. A Deux-Mille Diversifie 1991-ben repült először, a sorozatgyártás 1993-ban indult és 1995-ben állt hadrendbe, az  Armée de l'air -nél. A csak kétüléses változatban létező típusváltozatban, elöl a pilótakabinban kettő, a hátsó fegyveroperátor három képernyős munkakörnyezet került kialakításra, a repülőgép HOTAS rendszerű, és NVG kompatibilis műszerezettségű. Az Antilope 50 modernizált lokátora navigációs és csapásmérő feladatokra optimalizált, nagy hatótávolságú légiharc rakéták nincsenek a változathoz integrálva. A Diversifie-t többször korszerűsítették, jelenleg három század Mirage 2000D–R3 áll hadrendben. Ezek a repülőgépek Rénovation Mi-Vie nevű üzemidő hosszabbításon és modernizáláson is átmentek, a DAMOCLES célzókonténer mellett, képesek amerikai gyártmányú GBU-12,16,24,48 és -50 bombák, valamint a korábbi Magic helyett a hőkövető/képalkotó MICA rakéták hordozására.

dsc_0630m.jpg

  • A Deux-Mille hajtóműve a SNECMA M53-P2 gázturbina, amelynek tolóereje 54 kN, utánégetéssel 86,3kN. A legyártott 86 darabból, 55 Rénovation Mi-Vie áll még hadrendben, kivonásukat 2024-re tervezik, de ez kitolódhat a sok külföldi Rafale rendelés miatt. A belső üzemanyagtartályok 3904 liter, a két RPL541/542 szárpilonokra függeszthető póttartály 2000 literes. A törzs aljára is függeszthető egy RPL-522-es 1300 litert kerozint hordozható ledobható póttartály.

dsc_0701m2.jpg

  • A Mirage-2000D-k több régebbi célmegjelölő konténer  (ATLIS II majd a PDLCT és végül a PDLCTS) után kapták meg a jelenleg is használt DAMOCLES célmegjelölőt. amellyel francia és amerikai gyártású lézerirányítású ejtőlőszert is irányíthatnak. Az amerikai GBU család mellett a hazai Armement Air-Sol Modulaire bombacsalád, bár drágább, de jobban manőverezőképes a tengerentúli ejtőlőszereknél.

dsc_0652m.jpg

  • Az Armement Air-Sol Modulaire bombacsalád legújabb tagjai, az SBU-38, SBU-54 és SBU64-es a lézeres mellett globális helymeghatározó műholdak alapján is használható, sőt ingerciális és infravörös irányítási lehetőség is van. A francia irányított bombák exportváltozatai a "Hammer" vagyis angolul kalapács névre lettek keresztelve. Egyiptom, Marokkó, Katar és India használja a gyártó franciákon kívül, illetve az Egyesült Arab Emirátusok Mirage repülőgépeinek fegyverzetében is megtalálhatóak. A Hammer bombacsalád a 2022-es esztendőben megrendelt Dassault Rafale repülőgépeken is hordozható, tehát valószínűleg  újabb országok, például a görögök is beszerzik.

dsc_1936m.jpg

  • A Mirage-2000D repülőgépek a Nancy - Ochey közelében lévő BA133 repülőbázisról érkezett. Az 3e Escadre de chasse (ezred) jelmondata: "Ne Recule Ni Ne Dévie" - Sose hátrálj, tér el. A repülőgépek más-más század repülőgépe volt.

dsc_2035m.jpg

  • A repülőezred három százada az EC03.001 Navarre, a 002 Champagne és a 003 Ardennes.

dsc_1981m.jpg

  • A péntek reggeli napsütés szépen megvilágította a felszálló Deux-Mille hasát..

dsc_1063m.jpg

  • A 3-XZ  685 lajstromszámú Mirage-2000D az EC03.001 Navarre századából érkezett.

dsc_1088m.jpg

  • A 3-JT 677 lajstromszámú Deux-Mille a repülőezred 2. repülőszázadának a Champagne repülőgépe.

dsc_1115m_1.jpg

  • A 3-XD 630-as lajstromszámú Mirage 2000D a EC03.003 Ardennes század csapásmérő repülőgépe.

dsc_1132m.jpg

  •  3-JV 636 lajstromszámú Deux-Mille Diversifié szintén az EC03.033 Ardennes századából vett részt a gyakorlaton.

dsc_2498m_1.jpg

  • A francia Mirage-ok a központi függesztőhelyen egy darab gyakorló lézerbombával, két darab 1000 literes póttartállyal és egy hőkövető rakéta imitátorral repültek.

dsc_2594m_1.jpg

  • A leszállás közben látható Deux-Mille felett négy kanadai F-118-as vadászbombázó látható

dsc_2528m.jpg

  • Egy ember és egy természet alkotta repülő. A sirály a kecsesség, a Mirage-2000 az erő jelképe is lehetne..

dsc_2530m.jpg

  • Leszállás közben az utolsó a gyakorlaton részt vevő Mirage-2000D

dsc_0351m_2.jpg

  • A Draken International LLC kontraktor cég Falcon elektronikai zavaró repülőgépe. A Dassault Falcon 20, általában NATO gyakorlatokon repül, és zavarja akár a levegőben repülő harci és harctámogató repülőgépek kommunikációját, lokátorait, valamint a földi telepítésű légvédelmi berendezéseket. A Draken amerikai cég, repülőgép állományába 15 darab A-4 Skyhawk, 23 darab L-159A ALCA, 21 darab Dassault Mirage F1, 25 darab MiG-21BiSz és 12 darab Atlas Cheetah repülőgép tartozik. A közelmúltban a holland és a norvég Légierő 12-12 darab F-16MLU repülőgépét is megvásárolták, bár az ügyletben szereplő repülőgépek leszállítása az Orosz-Ukrán háború miatt valószínűleg szünetel.

dsc_2867m.jpg

  • Elöl egy "hagyományos" holland sirály, mögötte az átalakított Dassault Falcon 20 repülőgép.

dsc_1626m_3.jpg

  • A G-FRAW lajstromjelű zavaró repülőgép, régebben a Cobham cégnél repült, onnan került a Draken állományába. Több esetben repült Magyarország felett. gyakorlatokon ekkor bázisrepülőtere Kecskemét volt. A Skóciai Comham 15 darab Falcon 20 repülőgépe 2020. szeptemberben került a flottához, a Borurmemouth-i cég felvásárlásával együtt.

header.jpg

  • Egy kis címerparádé.. forrás: https://deoldesignorie.nl)

Ami még hiányzik: A Leeuwardenben települt repülőgépek Lajstromszámai:

Holland Királyi Légierő:

F-16MLU - J-146/512/008/144/516/509/014/055

F-35A - F-011, 013, 019, 020, 021, 022, 023

Királyi Kanadai Légierő:

CF188 - 188739/742/756/769/787/797 (739/797)

Francia Légierő:

Mirage 2000D - 629/3-XO, 677/3-JT, 636/3-JV, 685/3-XZ, 630/3-XD,

Francia Flottalégierő:

Rafale - 6/32 6/35, 6/6

Egyesült Államok Európai Légierő

F-16 AV  - 88-0443, 88-0444*, 88-0521, 89-2018, 89-2026, 89-2030, 89-2046, 89-2047, 89-2102
89-2011

Olasz Légierő:

PAN200 - MM7318/51-10, MM7339/51-12, MM7039/6-33,MM7040/6-21

F-2000A- MM7320 51-01,MM7356 51-02,MM7339 51-03,MM7318 51-04,MM7356 51-06

Draken contractor cég:

Falcon 20 G-FRAW

 

Hívójelek: Kanadaiak: Blade, illetve Evil, Holland F-16-sok Panter, Jedi, Bonzo és Iván, Francia Mirage-k Skimmer, MiG, Amerikaiak: Vipers, Flankers, Killers, Olasz Tornadok: King, MiG

 Javaslom az érdeklődőknek a Fríz Zászló gyakorlatokat, mivel kulturált körülmények között közelről tekinthetik meg a repülőgépeket. Az út gépkocsival egy nap, de ez Budapest-Eindhoven viszonylatban repülőgépet igénybevéve lerövidíthető.