Karácsonyi Repülés Szolnokon
A Skandináv országokban, különösen Svédországban és Norvégiában hagyomány, hogy karácsony közeledtével a Légierő egységei közül egy század „karácsonyfa” alakzatban repül át a nagyobb repülőbázison, és városok felett. A repülést előre reklámozzák, külön kihangsúlyozva a időpontot és helyszínt, hogy az ország polgárai megtekinthessél a Légierő köszöntését.
- Egy szép svéd karácsonyfa 17 darab JAS-39 Gripenből. Nekünk nincs is annyi repülőgépünk (egyenlőre). Ha már Gripen. A mai napon jelentették be, hogy végre a 2006-os rendszerbe állást követően az elavult AIM-9L-1 Sidewinder helyett a Diehl Iris-T közelharc rakétája is rendelkezésre áll a magyar repülőgépek fegyverzetében. A svéd és thai légierő már majd egy évtizede ezt a modern rakétát tartja hadrendben. Persze légirendészeti szolgálatra az AIM-9L-1 is megfelelő, hiszen a Szerb és Szlovák MIG-29 vadászrepülőgépek sem R-73, hanem R-60M rakétákkal felfegyverezve repülik a keszit. (forrás: facebook)
- A svéd repülőgépek leszálló konfigurációban, futó kinn, leszálló fények égnek) repülnek. Ez inkább nyílhegy alakzat.. (forrás: facebook)
- A Norvégok F-16MLU flottája karácsonyi repülés közben (forrás: facebook)
- 2021-ben már a Norvég Királyi Légierő az 5. generációs F-35A alacsony érzékelhetőségű repülőgépekkel "karácsonyfázott"..(forrás: Facebook)
- A Cseh Légierő JAS-39 Gripen karácsonyi kötelékének útvonala
Magyarországon nem volt még ilyen próbálkozás, de mindent el lehet, sőt el kell kezdeni. A Szolnoki 86. Helikopterbázis 2021. december 17-én emelte magasba repülőeszközeit többségét, hogy karácsonyi formációban repüljön el a helyőrségi város Főtere és a Tisza felett, köszöntve a lakosságot.
A Helikopterbázis merev és forgószárnyas repülőeszközeinek vezetői nem gyakorolták külön a különleges alakzatot, azonban a helikopteresek a kötelékrepülést az augusztus 20-i Duna és Tisza feletti légibemutatókra sokat készültek, a négy Zlin pilótái viszont előző napon és géppárokban és négyes alakzatokban is gyakoroltak.
- Lassan a futópályára kanyarodnak a Zlin gyakorló repülőgépek. Négy repült a mai kötelékben.
- A vezér Mihu már ott van a pálya felett.
- Érkeznek a helikopterek. Egy "okostojás" repül a helyére.
- Egymás után szállnak fel a H145M-ek az állóhelyekről.
- Hárman még keresik a helyüket.
- A 04-es is helyére repül. A téli nap oldalról sütötte meg a forgószárnyasokat.
- A kötelék készen állt, majd lassú emelkedésbe kezdett.
A „karácsonyfa alakzat” nagyfokú precíz repülést követel meg a hajózóktól, mert ilyen alakzat a harcászati nagykönyvben nem létezik. Igazából a 86-asok alakzata nem volt karácsonyfa, három rajék alakzatban repültek, a „fának” nem volt törzse.. A tényleges karácsonyfa alakzatot egy típussal repülik Skandináviában, legyen az F-16, JAS-39 vagy éppen ebben az évben már Norvégiában F-35A.
A Helikopterbázis első raját Dr.Koller József dandártábornok Mi-24P harci helikoptere vezette, amely az egész kötelék vezérgép volt egyben, kísérő jobbra és balra két-két Zlin gyakorló repülőgép volt. A következő rajék alakzatban az „okostojások” vagyis a H145M könnyű multifunkciós helikopterek repültek. Az utolsó záró ötösben a vezér a 701-es oldalszámú Mi-17-es volt, amelyet négy Mi-24 harci helikopter (3 darab P és egy darab V változat) kísért.
Az alakzatot követte egy H145M helikopter amely a katonai sajtó fotósát szállította, a média más munkatársainak maradt a pályavég, vagy a főtér és a Tisza partja.
- A vezér Mi-24P már a magasban, a Zlinek felszállás közben, a többi helikopter lebegésben várja az indulást.
A Zlin repülőgépe és a helikopterek már a futópályán is alakzatban álltak fel, majd egyszerre indultak emelkedtek a levegőbe. A rádión hallatszott, hogy Koller tábornok néhány szóval irányította az alakzatot, majd a közös repülési sebességet is ellenőrzítette, hogy megfelel-e a köteléknek. A repülési biztonságra is felhívta a figyelmet a levegőben is – valószínűleg a briefingen is kitértek távköz tartására a sebességtartományokra és irányokra. (Egyébként ezen a briefingen is érdekes lett volna hallgatóként ülni, illetve megtekinteni és nyilvánossá tenni a slide-kat, erre „nem harci vagy gyakorló” feladatra vonatkozóan.)
- Most már mindenki a levegőben.
- A díszelgő kötelék elindult Szolnok városa fölé, hogy köszöntse a lakosságot.
- Az alakzat felvétele.
- Forduló közben is tartva az alakzatot.
- Az első raj-ék formáció. Koller tábornok a vezér Mi-24P-ben, a két-két kísérő Zlin repülőgéppel az oldalán.
- Az első alakzat szemből, a második áthúzáskor.
- A második raj a vadiúj H145M könnyű helikopterekből állt.
- Az alakzat szemből. A nagy távközt a biztonság is megköveteli, illetve nem előzte meg légi gyakorlás a formációt
- A szovjet/orosz helikopterek. A vezér Mi-17-es egy Mi-24V és három Mi-24P kísérte.
- A közepes szállító helikoptert mint karcsú ragadozók követték a 24-esek. Inkább orosz nevük illik rájuk (Krokodil) mint a NATO Szarvastehén (Hind).
A kötelék felszállás után egy iskolakörön alakította ki az alakzatot, majd a bázis felett elrepülve Szolnok főtere felé vette az irányt, majd a kanyar téve a Tisza vonalában repült tovább, utána ismét a főtér felé fordultak. A Főtérnél Koller tábornok köszöntette rádión a polgármestert és a lakosságot, boldog karácsonyt kívánva. A kötelék újra a Tisza vonalában a bázis felé fordultak, és végül egy áthúzás után az iskolakört megtörve landoltak a helikopterek. A négy Zlin folytatva az iskolakört szállt le. Koller tábornok Mi-24-ese még a levegőben volt, és Ő is teljes iskolakör után, alacsonyan „odaköszönve” nekünk fotósoknak billegtetve a szárnycsonkokat húzott át a pálya tengelyében majd szállt le.
- Egyik Mi-24P alulról
- A 701-es oldalszámú Mi-17-es hátulról. Egy repült csak a típusból, kettő kutató-mentő készültségben van Szolnokon és Pápán.
- Hazatérés a bázisra. A 334-es oldalszámú Mi-24 P változat kerekei kinn, a leszállás következik.
- Egy másik gépágyús változat közelít a leszállóhelyhez, a háttérben a Mi-17-es is landolásra készül.
- A 711-es oldalszámú Mi-24V. A "Békegalamb" nevet is kaphatná, mert zuhanyhíradó szerint nem lett még mindig beszerezve legalább a géppuska lőszerhez a néhány ezer forintos hevederekből, annak ellenére, hogy Bulgária és Szerbia is gyártja ezeket. Szerbiából nem irányított rakétát is be lehetne szerezni.
- Csak szépen, csak sorban. Érkeznek a H145M helikopterek a leszállóhelyre.
- Egy szoros Zlin kötelék.
- A 25-es oldalszámú Zlin 242L leszállás közben. A Nap már szinte alulról világította meg a repülőgépet
- Szemből az egyik cseh gyártmányú oktató-gyakorló repülőgép.
- A 26-os lajstromszámú Zlin 242L szintén leszállás közben. A szányvégen a narancs színű csík jelzi, hogy fegyvertelen gyakorló masina.
- Egy alacsony tábornoki bejövetellel és szárnybillegtetéssel üdvözölte a fotósokat Dr. Koller József dandártábornok, bázisparancsnok.
- A 331-es lajstromszámú Mi-24P-t is szépen oldalról festette meg a téli Napsugár.
- Az utolsó pillanat és már csak a leszállás van hátra. Remélem a karácsonyi repülés hagyományt teremt.
Szép kezdeményezés volt ez a karácsonyi repülés. Reméljük hagyományt teremtő volt, és talán a kecskeméti bázis is átveszi ezt a kezdeményezés, hiszen a JAS-39 Gripen amely amúgy is „karácsonyfára is emlékeztető formájú bizonyos szögekből nézve, kiváló lenne, egy karácsonyi kötelékrepülésre, ahogy a svédeknél már sok éve repülnek velük.
- 2022-ig egy kis svéd mozi, hogy csinálják Ők.
- Benedek Levente videója a szolnoki karácsonyi formációs repülésről