Királyok, államfők, kormányfők Budapesten, de nem erről szólt az ünnepség

ferihegy-mapi.JPG

2006-ban az 1956-os forradalom és szabadságharc 50. évfordulójának ünneplése Budapesten, ellentmondásos - majdnem polgárháborús - körülmények között zajlott le. Az ünnepségsorozatra a világ sok országából érkeztek állami vezetők (köztük három király, 18 államfő és 6 kormányfő) Ferihegyre. Az állami vezetők biztonsága miatt a Kossuth teret és a megközelítési útvonalak egy részét lezárta a Rendőrség. Az ünnepséget követő zavargásokról, a tüntetők között elvegyülő futballhuligánok városbeli randalirozálásáról, illetve a rendőri erők túlkapásairól nem kívánva írni, a Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtérre érkező és induló külföldi vezetők repülőgépit vesszem górcső alá.

pa220458m.jpg

  • Egy Bombardier Challanger 604-es török tulajdonban.Az Izmíri bázisú Arkasair légitársaság kanadai gyártású repülőgépe. A társaság 1998-tól repül és első osztályú VIP légitaxi szolgáltatást nyújt. ISO9001 minősítéssel rendelkezik. A TC-ARD lajstromszámú repülőgép nyolc utasra székezéssel áll a megrendelők szolgálatában.

pa220474m.jpg

  • A török VIP szállító után, a Görög Légierő repülőgépe landolt a budapesti repülőtéren. A Sao Jose Dos Campos repülőgépgyárban Brazíliában épített Embraer ERJ-135 repülőgép gyártási száma: 145209. A görögök 2000. januárban állították szolgálatba, testvérrepülőgépével együtt. Egy harmadik amerikai gyártású VIP szállítóval is rendelkeznek egy Gulfstream V-el.

pa220510m.jpg

  • A Szerb Légierő  Jak-40 típusú klasszikus utasszállító repülőgépe hozta a déli szomszédunk küldöttségét. Az Alexander Szergejevics Jakovlev tervezte típust a Szaratovi repülőgépgyárban gyártották 1967-1981 között. Az iroda első közforgalmi repülőgépe volt. A több változatban - köztük Szalon névvel 11 személyes VIP szállító - készített Jak-40-ből összesen 1011 darab készült.

pa220535m.jpg

  • Az Ír Repülőhadtest 251-es lajstromszámú Gulfstream IV típusú  VIP szállító repülőgépet. Ír katonai repülőgépek ritkán járnak Magyarországon. A repülőgép már nincs a flottában, eladták 2014-ben. 2015-től N297PJ amerikai lajstromszámmal Floridai bázisról repülik napjainkban. Az íreknél jelenleg egyetlen Learjet 45 VIP szállítórepülőgép (másodlagos MEDEVAC konfigurációs lehetőséggel) van szolgálatban.

pa220550m.jpg

  • Makedónia (ma Észak-Makedónia) küldöttségét az légierőnek Z3-MKD lajstromszámú LearJet 60 típusú VIP szállító repülőgépe repítette Budapestre. A Makedón Légierőről nem sokat lehet olvasni. A volt Jugoszláv tagköztársaság MiG-21BiSz, török F-5 és cseh L-59 sugárhajtású repülőgépeket is üzemeltetett. Jelenleg már csak hat darab Mi-24 (Izraeli modernizációs) harci, és négy Mi-17 közepes szállító, valamint négy Bell-206-os kiképző és futár helikopterrel rendelkeznek. Merevszárnyú repülőeszközük hat darab Zlin 42/43 kiképző repülőgép.

pa220559m.jpg

  • Svédország küldöttsége a Légierő 21-es lajstromszámú Gulfstream IV-es (550-es) VIP szállító repülőgépével érkezett.A Flygvapnet kettő darabot üzemeltetett a típusból (másodlagos ELINT/SIGINT feladattal). Személy szállítására alkalmas SAAB 340-es turbólégcsavaros repülőgépből (másodlagos AEW feladattal) szintén két repülőgép áll szolgálatban.

pa220587m.jpg

  • A bolgár Légierő Dassault Falcon 2000-es VIP szállítórepülőgépe.  A francia típust a Bolgár Légierő VIP szállításra kijelölt 28. repülőcsoportja repüli, amelynek állományába 2019-ben egy Airbus A319 (LZ-AOB lajstrom) a fenti Falcon, és egy AW-109 (LZ-BMB lajstrom) Augusta-Westland A109 helikopter tartozott.

pa220594m.jpg

  • Az OH-WIP lajstromszámú Dassault Falcon 20F landolás közben. Valószínűleg északi ország feltehetően Norvégia küldöttségét hozta. A Falcon 20-as első repülése 1963. május 4-én volt. A repülőgépből Franciaországban 1965-1991 között 512 darabot gyártottak több változatban.

pa220653m.jpg

  • A GIO Business Aviation Cessna 560XL Citiation Excel repülőgépe Szlovén felségjellel repült. A Ljubljanai székhelyű cég S5-BBD lajstromszámú repülőgépével látogatott el szomszédunk küldöttsége hazánkba.

pa220661m.jpg

  • A Cseh Légierő 1257 lajstromszámú Jak-40K VIP szállító repülőgépe. A repülőgép gyártási száma 9821257 volt. A Jak-40-ből két példány állt a cseh barátaink rendelkezésére állami vezetők szállítására, de 2017. március 5-én kivonták Őket a szolgálatból. Jelenleg két Airbus A319-es valamint Bombardier Challanger 600 VIP szállító áll rendelkezésre küldöttségek és vezetők szállítására.

pa220676m.jpg

  • A Brit székhelyű Bookajet üzemelteti a SE-RCL lajstromszámú Cessna 560XL Citiation Excel/XLS üzleti repülőgépet. A Textron Aviation által gyártott típus 1996-ban repült először és napjainkig 908 darabot gyártottak belőle.

pa220681m.jpg

  • A Spanyol Király, I. János Károly érkezett a Fuerza Aerea Espanola - Ejército del Aire (Spanyol Légierő) Dassault Falcon 900B repülőgépe.A T.18-3 lajstromszámú repülőgép 77-es gyártási számmal készült Franciaországban. A spanyolok 5 ilyen géppel rendelkeznek (más-más konfigurációval), szállító és VIP szállító feladatra. Két darab Airbus A310-es repülőgép is rendelkezésre áll nagyobb küldöttségek szállítására.

pa220683m.jpg

  • A 45-42-es oldalszámú  Falcon a legnagyobb kényelemi felszereléssel készült. Az első Falcon 900-as 1984. szeptemberben repült.1984-ig több mint 400 darabot építettek belőle.

pa220691m.jpg

  • A Holland székhelyű JetNetherlands légitársaság Dassault Falcon 2000EX repülőgépe. Az ASLGroup-hoz tartozó légitársaság 2001 óta van a piacon. Jelenlegi aktív flottája 1-1 darab Embraer 135 és 145 repülőgépből áll. Az ASL Group ennél sokkal több, 16 típusból álló flottát üzemeltet. A képen látható repülőgépet Schiphol repülőtérről üzemeltetik. Valószínűleg Hollandia miniszterelnöke repült Budapestre a repülőgéppel.

pa220606m.jpg

  • Ukrajna küldöttsége egy igazi nagyágyúval érkezett. A fehér holló gyakoriságával érkezik IL-62M Európába. Az ukránt kormány légiflottájába tartozó UR-86527 lajstromszámú repülőgép a 4037758 gyári számot kapta. Az IL-62 változatokból összesen 276 darab készült.

pa220613m.jpg

  • Az LN-ESA lajstromszámú BAe Hawker 800B repülőgép, gyártási száma 258094. 1987-ben készült Nagy-Britanniában. Két fős személyzet mellett maximum nyolc főt szállíthat, de van kisebb luxus kabin enteriőrrel készített példány is. Jelenleg az angliai Chester repülőtéren van a repülőgép bázisa a Fresh G-Inspection társaságnál.

pa220619m.jpg

  • A Horvát Légierő VIP szállító repülőgépe a 9A-CRO lajstromszámú Bombardier CL-600-2B16 Challanger 604. A kanadai gyártású repülőgép. A CL-600-650 típuscsaládot 1980-től gyártják napjainkig már több mint 1066 darab készült el. 

pa220632m.jpg

  • Ukrajna mellett az Orosz küldöttség is IL-62M repülőgéppel érkezett az ünnepségre. Az orosz állami vezetők szállítása nem a Légierő feladata, külön állami Légitársaság a Rosszija üzemelteti a repülőeszköz flottát. Látszott, hogy nem Putyin elnök, vagy a miniszterelnök érkezett, mert Ők a IL-96-os repülőgépekkel közlekednek. Az IL-62 típuscsalád már nincs az Orosz Légiflottában. Jelenleg hat darab aktív IL-96-300, két Airbus A319-100 és három Szuhoj Superjet 100 áll szolgálatban, több helikopter mellett.

pa220634m.jpg

  • Az RA-86540 lajstromszámú IL-62M gyári száma: 3546548. Jelenleg Észak Korea Légiflottájában az Air Koryo-nál van "hivatalosan" repülőképes közforgalmi változata a típusnak. Több másik volt orosz tagköztársaságnál van teherszállító és charter repülőgépként még rendszerben az IL-62M

pa220648m.jpg

  • A Belga Légi Komponens (A légierő a Hadsereg komponense (haderőneme) VIP szállító repülőgépe. A CM-01 lajstromszámú Dassault Falcon20E repülőgép már nincs a légiflottában. A 276-os gyári számú francia repülőgépet és típustestvéreit - egy másik 20-as és egy 900B változatot is kivonták a haderőből. Négy Embraer ERJ135/145 szállító repülőgépüket is eladták a Regourd Avitation légitársaságnak. A VIP szállításra jelenleg két Dassault Falcon7X-t (00-FAE, 00-LUM) lízingelnek az Abelag Aviation társaságtól. Nagyobb küldöttségek szállítására egy Airbus A321-el áll szolgálatban.

pa220696m_1.jpg

  • A svájci küldöttséget szállító repülőgép a Légierő T-783 lajstromszámú Dassault Falcon 50. A repülőgép gyári száma:67.Svájci VIP szállítóflotta 2006-ban több típusból állt, Learjet 35, Beechcraft 1900, Falcon50 repülőgépekből. Azóta a repülőgépeket lecserélték. A Falcon 50-est repülőgépet kivonták a légierőtől és 2013-ben helyette egy Falcon900EX-et állítottak szolgálatba, A Beehcraft helyett Bombardier Challanger 604 típust rendszeresítettek.

pa220712m.jpg

  • A Franciák saját gyártású Dassault Falcon repülőgépe, amely a miniszterelnököt szállította Magyarországra. A Falcon 50-esen nem volt felfestve lajstromszám, azonosítójel. A nemzeti színek és a Republique Francaisé (Francia Köztársaság) felirat volt látható. Napjainkban kisebb küldöttségek szállítására 2-2 Dassault Falcon 900, 2000 és 7X áll szolgálatban, két nagyobb küldöttségeknek is megfelelő Airbus A340-es társaságában.

pa220717m.jpg

  • A Luftwaffe 12+03 lajstromszámú repülőgépe hozta Budapestre a Német Köztársaság elnökét. A Német Légierő Bombardier CL-600-2A12 Challanger 601-es repülőgépe. A típust napjainkra már kivonták, helyette  Airbus A319, A321, A340 és A350 valamint Kanadai Bombardier Global Express 5000 és 6000 állt szolgálatban. Az A340-esek hadrafoghatóságával több probléma volt, ezért azok helyett kerültek a flottába az A350-es repülőgépek.

  1161610720.JPG

  • A Kanadai Légierő Airbus CC-150 Polaris repülőgépe sajnos ellenfényben és másik pályára érkezett. A típusból, amely az  A310-es gépcsalád tagja, több alváltozatot rendszeresített a Juharleveles ország. Kettő légi utántöltő és szállító, két sima szállító és egy VIP szállító repülőgépet. A fényképezett repülőgép nem a VIP szállító változat volt, mert azt fehérre festésű.

pa220754m.jpg

  • A Portugál Légierő Falcon 50-et üzleti repülőgépe landolás közben Ferihegyen.Az 504. Hiúz (Lynx) repülőszázad Liszaboni bázisról üzemelteti a 7401-es lajstromszámú repülőgépet és másik két testvérét, amelyek MEDEVAC és futár feladatokra is rendelkezésre állnak.

pa220764m.jpg

  • Az esti sötétségbe érkezett meg a Lengyel Légierő 1. Repülőbázisának (Chopin repülőtér) Tu-154M repülőgépe a Lengyel küldöttséggel. A 36. Különleges Repülő Ezrednél rendszerbe állított repülőgépet 1990-ben készítették el Kujbisev-ben gyári száma: 90A837 volt.

pa220767m.jpg

  • A repülőgép 2010. április 10-én fedélzetén a Lengyel Köztársaság elnökével, és népes küldöttséggel, Szmolenszk térségében rossz látási viszonyok között landolás közben lezuhant és senki sem élte túl a szerencsétlenséget.

pa220769m.jpg

  • A baleset után a 102-es lajstromszámú repülőgépet is kivonták a rendszerből és modern Embraer 170 gyártmányú repülőgépet béreltek a LOT létgitársaságtól.