Gripen Szeminárium 2021

a2.JPG

A SAAB 2021. június 8-án tartotta meg az idei Gripen Szemináriumát. A szemináriumot évente rendezik, a COVID előtt élő közönség is részt vehetett rajta, azonban második éve, már csak on-line videokonferencia formájában tartják meg a rendezvényt. A szeminárium elsősorban az üzemeltető illetve az típus iránt érdeklődő országok médiái, bloggerek és újságírók számára érdekes.

a1_1.JPG

  • A Szeminárium programja. A Gripen program és a piaci előrejelzések, Jonas Hjem előadása, A Gripenek előnyei, Daniela Ivanics menedzser és Jussi Malmetoja tesztpilóta bemutatója. Kérdése és válaszok..

Az első előadást Jonas Hjelm, a SAAB értékesítési vezető tartotta.

1_3.jpg

  • Emalee Mandl a moderátor kérdezi Jonas Hjelm értékesítési vezetőt a piaci lehetőségekről.

A svéd gyártónál, ahogy az évek telnek és néhány konferencián túl van az ember, látható, hogy méretében, tőkeerősségében nem egy Lockheed-Martin, hanem jóval kisebb repülő, hadi és űripari cég, amely katonai repülőiparban élenjáró, minőségi harci repülőgépet gyárt. Az is látható, hogy a tőkéje nem teszi lehetővé, hogy önállóan egy ötödik, uram bocs, hatodik generációs harci repülőgépet egyedül finanszírozzon. Sőt még azt sem, hogy egyszerre több harci repülőgép típust gyártson. (Fentiek nem Hjelm mondta, hanem a tapasztalat.)

A JAS-39C/D változatok ugyan még mindig elérhetőek a terméklistában, de ez egyedül annak az egy tucat (századnyi) airframe-nak, vagyis törzsszerkezetnek köszönhető, amelyet megrendelés nélkül saját kockázatra gyártott le a SAAB. Ezek több helyre voltak felajánlva, legutóbb a Horvát tenderen maradtak alul a SAAB szerint anyagi okok miatt a használt Dassault Rafale repülőgépekkel szemben.

A C/D-k a Fülöp Szigetek érdeklődését is felkeltették, de ott végül zsákutcába jutott a tender és a Koreai F/A-50 gyakorló repülőgépek harci változata (egy mini F-16-s) lesz valószínűleg a tender győztes.

Akár Thaiföld, vagy Magyarország részére is megfelelhetőek lennének a megmaradt C/D sárkányokba épített az Erik modernizált elektronikájával, fegyverzeti és ellentevékenység rendszereivel és avionikájával felszerelt második századként gyártott repülőgépek, hiszen már elérhető a PS-05Mk4-es változatú AESA lokátor, amely befér a régebbi változat orr részébe, és az jelenleg lízingelt repülőgépeink korszerűsítésével megfelelő harci repülőgéphez jutna honvédségünk a következő 30 évre. A hatótávolság és a viszonylag szerény függesztőpontok száma (nyolc darab van, ebből háromra lehet ledobható üzemanyagtartályokat függeszteni, a szárny belső négy pontjára illeszthetőek BVR légiharc rakéták, illetve szabadesésű és irányított bombakittek, egy függesztőhely a célmegjelelő vagy felderítő konténere helye az orr rész alatt) nem okoznának nagyobb problémát a légi fegyvernemünknél, mivel nem több ezer km távolságra expedíciós feladatra használjuk a repülőgépeket békeidős légirendészetre és az 5. cikkelynek megfelelően a koalíció védelmére, tehát minden további nélkül potens használható repülőgép a JAS-39C/D.

Ne felejtsük, hogy az európai Diehl IRIS-T és az MDBA Meteor légiharc rakétapáros az egyik legjobb levegő-levegő fegyverzet a világon. A földi célok ellen pedig a lézerirányítású bombák mellett, már elérhetőek például a SBD (Small Diameter Bomb) nevű kis járulékos veszteséget okozó siklóbombák, amely DiamondBack szárnyakkal felszerelt változata akár 110km-es távolságból - tehát a legtöbb légvédelmi fegyver hatósugarán kívülről - is hajszálpontosan indítható. A Gripen C/D négy belső pilonján összesen 16 darabot hordozhat. A Taurus robotrepülőgépeket amelyek ennél is nagyobb távolságból lehetséges bevetni szintén integrációra kerültek.

1468692773_76.jpg

  • A jelen és a közeljövő fegyverei, a honvédség mostani Gripenjei is alkalmasak akár az MDBA Meteor nagy hatótávolságú légiharc rakéták, és a SDB irányított bombakittek hordozására és célbajuttatására.  A Zrínyi haderőfejlesztési program keretében a Diehl Iris-T közelharc rakéták beszerzése mellett szükséges a képen látható fegyverzet beszerzése.

Igen az alacsony érzékelhetőség hiánya problémát okozna, azonban potenciális ellenfeleink, akár a geopolitikai térségünkben, akár koalíciós partnerként, valószínűsíthetően rendelkeznek ötödik generációs repülőgépekkel, illetve a NATO rendelkezik annyival, amely semlegesíti ezt a fenyegetettséget. A JAS-39E változathoz fejlesztett optikai és elektronikai felderítő és célvezető rendszerek pedig az alacsony érzékelhetőségű repülőgépek felderítésének esetében is jóval kedvezőbb értékeket mutat a svéd gyártó szerint, mint a jelenlegi változat rendszerei.

  • A Svéd gyártó nagy szívfájdalma, hogy tendergyőztes lett Svájcban 2012-ben, de végül népszavazás arról döntött, hogy ne szerezzenek be a helvétek újabb harci repülőgépeket. Az új tendert a napokban az LM F-35A repülőgépe nyerte, a Gripen E-t pedig el sem indíthatta a svéd gyártó, mivel még nem állt hadrendben. Ez a tény az első tender kiírásakor még senkit sem zavart, azóta megvilágosodtak a döntéshozók.

A JAS-39C/D repülőgépek továbbfejlesztését régebben a tengerészeti „hordozófedélzeti” változat, valamint nagysebességű oktatóváltozat tervezése jelentette, de előbbire most az új E modifikáció, utóbbira pedig a T7-A Red Tail névre keresztelt Boeing-SAAB közös gyakorló és esetleges könnyű harci repülőgép pályázik.

maritime.JPG

  • Amennyiben Indiában nyerne tendert a svéd típus, akkor lehetőséget látnak kifejleszteni egy navalizált, hordozófedélzeti változatot. Ezt azonban már egy évtizede ígérik, és mindig hozzáteszik - most is a szemináriumban - akkor lesz Sea Gripen, ha a jövendő felhasználó ezt megfinanszírozza. A svéd gyártó nem a Boeing, vagy LM, hogy felesleges tőkéje legyen, viszont a vetélytárs Dassault Rafale és az F/A-18E/F Superhornet is repülőgép hordozóra termett. (forrás: www.militaryleak.com)

dijt2hywsaavlug.jpg

  • Fairfordban került kiállításra 2018-ban a Gripen Agressor, amely egy pilonoktól megfosztott szinte teljes értékű C változat. Az egy tucat legyártott repülőgép törzset erre a célra is fel lehetett volna használni. Vevő nincs, ahogy az Agressor program is hamvába volt. Viszont a svéd gondolkodás meglátszik az amerikai-svéd T-7A kiképző és leendő könnyű harci repülőgép kifejlesztésében.

two_parked_boeing_t-xs_181005-f-po640-0021.JPG

  • A SAAB üdvöskéje, amely marketing okok miatt inkább a Boeing nevével van fémjelezve, a T-7A gyakorló és könnyű harci repülőgép. A tervek jóval több mint 1000 példánnyal számolnak... A SAAB aranytojás tojó tyúkja lehet, mégha nem is teljesen saját gyártmány, de az Erik mellett ki kell húzni az FCAS/Tempest esetleges gyártásáig. A svéd a Brit-Olasz Tempest csoporthoz csatlakozott, mert a német-francia-spanyol FCAS-nál már leosztották a szerepeket.(forrás: wikipedia)

A SAAB az Erikkel a svéd és a dél-afrikai haderőn kívül több országban is exportsikerért küzd. A svéd gyártó és összeszerelő üzem 300-450 darab JAS-39E eladását tervezi két évtized alatt. Ezekből valószínűsíthető 100+ példány (eddig 60 darabot rendeltek) a hazai légierőnél, valamint Brazília 36 darabos mennyisége.

a5.JPG

  • A dia bemutatja, hogy hol is látnak jelenleg exportlehetőségeket, de felsoroltak még más országokat is. A Blogger reméli, hogy hazánk is két század C/D vagy E változatot fog rendszerben tartani a közel jövőben.

Három nagyobb tender van célkeresztben, egyikben sincs azonban győzelmi potenciál, a SAAB minden derűlátása ellenére. Az indiai tenderen ahol legalább 100 darab eladását remélik a fő rivális a Dassault Rafale és az F/A-18 Superhornet mindenképpen előnyben van azzal, hogy ténylegesen hordozófedélzeti változat is van belőlük, valamint a Rafale 36 darabban már beszerzésre rendszerben áll Indiában.

india2.jpg

  • India. Már az előző MRCA tenderen is indult a svéd gyártó, ekkor még a C/D-vel. Indai gyártósor és szinte teljes technológiai transzfer volt beígérve. A tesztek során kipróbálta repülőgépet Arup Raha a hindus Légierő parancsnoka. A svéd pilóta Michael Lundqist ezredparancsnok volt. (forrás: financialexpress.com)

india3.JPG

  • Az MRCA 2.0 tender egyik számítógépes rajzán egy stilizált indiai Erik látható, a szárnyvégeken két rövid hatótávolságú, a külső pilonon négy nagy hatótávolságú légiharc rakétával, a szárny belső pilonokon üzemanyag póttartály, a törzs alatti függesztőponton négy irányított bombával. Látható egy célmegjelölő/felderítő konténer is a multirole konfiguráción. A valóságban ilyen terheléssel a repülőgép manőverezőképessége erősen korlátozott, a sok fegyver miatti szögvisszaverődés alapján pedig sok-sok km-ről látható az ellenséges radarok számára. A felszállósúlya sem lenne mellékes. Finom fogalmazva az a kép nem életszerű.. (forrás: asianmilitaryreview.com)

maritime2.JPG

  • Ha a makettek életre kelnek. Sohasemvolt navalizált Gripenek és sosem létező repülőgép hordozón. Az indiai tendergyőzelemhez jóval több pénz, és tengerészeti változat is szükséges lenne.(forrás: asianmilitaryreview.com)

A Finn tenderre komplex csomaggal érkeztek, itt 64 darab JAS-39E és két légtérellenőrző AWACS&AE Global Eye repülőgépet kínálnak. Ára mindenesetre valószínűleg alacsonyabb mint a LM által indított F-35A harci repülőgépeké, azonban a finnek utóbbival egy generációs ugrást is végrehajtanának, másrészt egy alacsony érzékelhetőségű mélységi csapásmérő repülőgép birtokába is kerülnének, amelyre a JAS-39E még Taurus robotrepülőgépekkel, és drónokkal megerősítve is csak kompromisszumokkal képes. A 64 darab E-helyett azonban körülbelül 30 darab F-35A férne be ugyanakkora büdzsébe, és nincs légtérellenőrző repülőgép sem. Igaz, hogy az F-35, akárcsak a JAS-39 repülőgépek a NATO standard Link16-nál jóval fejlettebb zártláncú titkos adattovábbítással, célfelosztással részben szükségtelenné teszi az légi előrejelző repülőgépeket. A tenderen ott van még a Boeing F/A-18E/F repülőgépe is, amelynek elődtípusával az F/A-18C/D-vel elégedettek a Finnek és megfelelő mennyiségű légi támadófegyverzetet is beszereztek az „Orosz Medve” ellen.

b1.JPG

  • A nagy ajánlat a finneknek.. 64 Griff és két légtérellenőrző..

b3.JPG

  • A HX program a finn F/A-18 repülőgépek felváltását célozza.

b4.JPG

  • A 64 repülőgép nagy számú nagy hatékonyságú vadászrepülőgépként szerepet, a nap 24 órájában, a hét minden napján légtér ellenőrzését ellátja a két Global Eye. Az küldetéstől függően változatos fegyverfüggesztés a Gripenekre stb..  

b2.JPG

  • A stratégiai partner a Finn Légierő

b17.JPG

  • A fő finn cégek, a Patria és a Insta, amely rész vállalna a HX programon belül a svéd repülőgép győzelme esetén.

b16.JPG

  • A Gripen program során a két országban lévő alkatrész és összerelő helyek.

b13.JPG

  • A Globális szem, légi korai előrejelző és kontroll rendszer az alacsony magasságon repülő célokat is felderíti. (Ez azonban minden repülőeszközre telepített radarrendszerre igaz)

b14.JPG

  • A felderítési hatótávolságok magukért beszélnek.. 

b15.JPG

  • Összefoglalva a finneknek nyújtott package. Amiről nem írnak, hogy az F-35A egy generációval fejlettebb, valamint a finnek által összevásárolt levegő-föld fegyverzet egy része (GBU–31 JDAM, AGM–154 JSOW, AGM–84K SLAM, AGM–88E AARGM) nem került integrációra eddig a svéd típuson.

A következő ország, ahol a Gripen labdába rúghat, az Kanada, ahova 88 repülőgépet ajánlanak a svédek. Itt az amerikai ellenfelek szintén az LM F-35A és a Boeing F/A-18E/F, amelyek szinte hazai pályán szerepelnek.

gripen-ng-can-final.jpg

  • Egy kanadai promóciós anyag (forrás: wikipedia common)

  • Egy rövid videó, Gripen Kanadában.. A svédek esélye elég csekély a juharleveles országban.

Kolumbiába 15 darab Eriket próbálnak eladni, az elaggott izraeli Kfir C.7 TC.7 (Panthera) harci repülőgép felváltására. Az izraeli upgrade egyébként potens repülőgépet faragott a régebbi típusból, de a sárkány lassan elfárad, és a GE J-79 hajtóművek pedig már az F-4 Phantomokban repültek..

A piaci ábrándokról ennyi.

A következő eladást Jussi Halmetoja (olyan finnes neve van) a SAAB Gripen tesztpilótája és Daniela Ivanic termékmenedzser tartotta, elsősorban a Gripen Erik változatról. A berepülés tapasztalatai és a program állásával kapcsolatos kérdések volt a fő irányvonal.

6.jpg

  • A svédek amolyan otthoni talk-showként próbálták a közönséget megnyerni, amely egy harci repülőgép esetében nem biztos, hogy szerencsés.

8_1.jpg

  • Jussi Halmetoja 1997-ben végezte el a svéd légierő akadémiáját, majd 2006-ig a F21 Norrbotten ezred 211. századánál repült. Utána Amerika és a Mojave sivatag következett, svéd növendékként a Nemzeti Tesztpilóta iskolában. 2008-ban az amerikai haditengerészet USNTPS tanfolyamát is végigjárta Patuxment Riverben. Utána NATO beosztásban tevékenykedett, majd a svéd Légierő harci szimulátor központja következett. 2017-től a Meteor és Iris-T rakéták integrációs tesztjeiben vett részt, majd a légierőtől a Försvarets Materialverk (FMV) és utána a SAAB következett. Az előadását és gesztikulációit tekintve is érdekes figura.

9_1.jpg

  • Daniela Ivanicsről nem tudok nagyobb beszámolót írni, elsősorban a virtuális technika és a szimulátorok világát ismertette az előadásán.

Jelenleg eléggé előrehaladott állapotban van a Gripen E program, ami azt jelenti, hogy a repülőgép-fejlesztés végső szakaszába léptek. A sorozatgyártású repülőgépek gyártási ütemének a növelését tűzték ki célul. A SAAB a katonai típusengedély megszerzésének közepén is jár, ami fontos ahhoz, hogy a teljes fegyverrendszert leszállíthassa ügyfeleinek.

A fejlesztés a meghatározott határidők alapján ütemezetten, a Svédországgal és Brazíliával kötött szerződéseknek megfelelően halad előre. A COVID 19 járvány befolyásolta a fejlesztés és gyártási folyamatot, de nagyobb csúszást nem okozott.

a7.JPG

  • Ezt a slide-t azért raktam bele, mert látható a Gripen F kabinja. A svédek régebben olcsósági és bevált dolgokon ne változtass elv alapján, a Gripen C/D három nagyméretű érintőképernyős megoldását akarták az Erikbe is építeni, de brazil kérésre, végül a F35-nél alkalmazott egyetlen osztott display mellett döntöttek.

A repülési tesztek teljes gőzzel folynak, hozzátéve, hogy a Saab idén tavasszal elérte a Gripen harci repülőgépekkel  - beleszámítva az A,B,C,D,E,D, F változatokat -  10 000. repülését. A Saab a Gripen E/F programban a megrendelőkkel – a svéd és brazil légierővel közösen végez teszteket és ellenőrzéseket. Összesen három tesztelési helyszín van. A tesztelés ilyen módszere újdonság a SAAB-nál. Ahelyett, hogy a korábbiakhoz hasonlóan különböző helyszíneken végezte volt a SAAB és az ügyfelek a saját tesztjeiket, úgy döntöttek, hogy közösen végzik el. Több helyszínen is tartanak teszteket Svédországban és Brazíliában egyaránt.

10_2.jpg

  • A digitális 3D technológia a fejlesztés, tervezés és a kiképzés részét is képezni a XXI században.

11.jpg

  • Az Erik szimulátorban kívülről így néz ki egy repülés.

12.jpg

  • A 3D szemüvegen keresztül kicsit más a világ.. Vegyünk Occulust Rift II-öt vagy még jobbat és otthon is hasonló képet láthatunk, jobb szimulátorokon.. Persze a mienk játék, a svéd pedig a kiképzés és fejlesztés része.

b5.JPG

  • A Gripen Erik Brazíliában. 2017-ben kezdődtek a tesztrepülések és mára már 9G-s túlterheléssel és a teljes szuperszonikus tartományban is repülik a Gripent.

b6.JPG

  • A svédek a finnek érdekes módon csak európai fegyverzetet ajánlottak. Meteor és Iris-T légiharc rakéták, KEPD350/Taurus  és Spear "3" földi célok elleni robotrepülőgépek.

b7.JPG

  • A lopakodás helyett, az elektronikai maszkirovka a svéd típus erőssége. Az ellentevékenység rendszer minden irányból védi a repülőgépet és hatékony elektronikai támadásra is képest a fedélzeti valamint függeszhető rendszerekkel a típus." Hiszi a piszi".. Azok a gyártók akiknek több gazdasági forrásuk van, mind alacsony radarkereszmetszettel rendelkező repülőgépeket terveznek.

b8.JPG

  • A Loyal Wingman robotrepülőgép az amerikai Boeing találmánya, de már előtte is alkalmaztak olyan elterelő célokat, illetve eszközöket, amelyeket akár a pilóta, akár autonóm irányítással védték a saját kötelékeket. A svédek a LADM nevű légi indítású elterelő célt, és a új technológiájú EAJP elektronikus zavarókonténert ajánlották.

b9.JPG

  • A svéd típussal egy támadó művelet során látható, hogy milyen elektronikai zavarással repülnének orosz technikával felszerelt ellenfelekkel szemben.

b10.JPG

  • A Szír és Líbiai harcok is bemutatták, hogy az Egyesült Államok által üzemeltetett Globális Helyzetmeghatározó Rendszer  zavarható. A polgári felhasználásra tervezett Galileo, illetve a kínai Beidu és az orosz Glonass is valószínűleg hasonlóan sérülékeny, tehát a svédek a földi térképezés, a részletes topográfiai adatok és ne felejtsük el az inerciális navigációs rendszerek ötvözetében bíznak.

b11.JPG

  • Az Erik esetében is az rövidebb fel és leszállási úthossz előny, a többi típushoz képest. Persze az F-35B meg  helyből, illetve rövid nekifutással is képes fel és leszállni, de ennek komoly ára van, akár hatótávolság, akár fegyverterhelhetőség, akár üzembiztossági szempontból.

b12.JPG

  • A rövid úthossz, mellett  mindig előjön a Gripen esetében az üzembiztonság és alacsony karbantartási igény. Az biztos, hogy a EADS Eurofigther a szerelők rémálma. Az F-35 sem bizonyította, hogy olcsón üzemeltethető típus.

Végül kérdéseket intéztek a szemináriumot on-line követő nézők a három előadóhoz. Ami a válaszokból fontos, hogy C/D terméktámogatása nem szűnik meg, Svédország saját légiereje is 2030-35-ig számít a típusváltozatra. A Delták egyben az E-kre való pilótaképzést is szolgálják. A C/D változatokról szólva a repülőgép felett nem járt el az idő, még van potenciál a típusban emelte ki Jones Hjelm.

7_1.jpg

  • Egy kis beszélgetés, kérdések és válaszok

 

13.jpg

  • A Szeminárum végén Jonas Hjelm is elfoglalta a helyét a válaszadók között.

 A Teljes Gripen Szeminárium megtekinthető az alábbi linken.

 https://saab-seminar.creo.se/210608/welcome_to_saabs_annual_gripen_seminar