Magyar Légierő Napja 2004 - MH 86. Helikopterezred Szolnok

p8140014m.jpg

Szolnok, mindig is katonaváros volt. A rendszerváltás után a különleges műveleti erők (köznyelven kommandósok) és a Légierő/Légi Haderőnem repülőeszközei települtek a katonai repülőtérre és az azzal szinte szimbiózisban élő laktanyába.

moleigero.JPG

  • A Magyar Légierő címere (ekkor még létezett külön szervezeti egységként, jelenleg Magyar Honvédség Légi haderőnem. (forrás: wikipedia)

A szolnoki repülősök és helikopteresek a lakossággal és a médiával mindig jó kapcsolatokat ápoltak és mivel Szolnok jelentős létszámú katonacsaládnak is otthona, ezért kiemelkedően aktívak voltak a családi napok rendezésében. Ismerje meg a család, hogy az apuka és egyre nagyobb számban, napjainkban már az anyuka is mit dolgozik, mivel foglalkozik, mint katona.

Három egymást követő parancsnok, akik szoros kapcsolat kialakítására törekedtek a polgárokkal és a médiával.

orosz_1.JPG

 

  • Dr.Orosz Zoltán altábornagy Honvéd Vezérkar Főnök-helyetteseként vonult nyugállományba, de 1977-2007 között Szolnokon több beosztásban tevékenykedett, helikopter-vezetőtől egészen Bázisparancsnokig. (forrás: wikipedia)

lamos_1.JPG

  • Lamos Imre dandártábornok 1975-től szintén a szolnoki forgószárnyasoknál teljesített szolgálatot és 2007-ben vette át a Bázisparancsnoki beosztást nyugállományba vonulásáig 2016-ig. (forrás: wikipedia)

koller.JPG

  • Dr.Koller József dandártábornok, 1989-től Mi-24 helikoptervezető, 2004-től a szolnoki bázison teljesített szolgálatot (Mi-24 bemutató pilótaként is letette a névjegyét, például a berlini ILA-n, vagy Jesoloban több százezer néző előtt.) 2016-tól több vezetői beosztás után jelenlegi parancsnoka a Helikopterbázisnak. (forrás: wikipedia)

Tizenhét éve 2004 a változás éve is volt a Honvédség repülőcsapatainál. Az év elején még az MH 89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományában repültek az Antonov AN-26-os szállító repülőgépek. Ekkor az Ancsák mennyisége 4-5 darab volt, de leállítva AN-24-es személy és csapatszállító (tehát nem rámpás) repülőgépek is voltak Szolnokon. Szintén az év elején még Szentkirályszabadja is létezett, tehát a magyar helikopteres közösség is két településen, két repülőtéren települt. Egy szakmailag nem megalapozott döntés következtében az MH87. Bakony Harci Helikopter Ezredet és az MH 89. Vegyes Szállítórepülő ezredet megszüntették. A merevszárnyú repülőeszközök szervezetileg az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis állományába kerültek át, olyan indokkal, hogy egy repülőtéren legyen minden merevszárnyú repülőeszköz. Ez nem teljesen így volt, hiszen a Jak-52M iskola repülőgépek Szolnokon maradtak. A helikopteres erőket összevonták Szolnokra az MH 86. Szolnok Helikopterezred állományába.

ezred.JPG

  • Az MH 86. Helikopterezred alacsony láthatóságú felvarrója. 2004. végén ez volt a szervezeti felépítés (forrás: wikipedia)

A családi napon azonban ezekről a döntésekről nem esett szó, még nem következtek be a változások. Külföldi vendégek is érkeztek, elsősorban statikus bemutatóra repülőeszközeikkel.

Néhány képpel emlékezzem vissza 2004-es a családi nap eseményeire, remélve, hogy a COVID-19 járvány után ismét megrendezésre kerül ez a mindig kedves és bensőséges nap a Helikopterbázison.

p8140002m.jpg

  • A Szlovén Légierő és Légvédelem (Brigada zračne obrambe in letalstva Slovenske vojske) 32 szériaszámú Bell 206B-3 Jetranger III. helikoptere. Ebből a típusból négy darabot rendszeresítettek. A szlovének egy repülő és egy légvédelmi ezreddel rendelkeznek. Sugárhajtású harc repülőgépük nincs, legkomolyabb csapásmérő és oktató típusuk a svájci gyártású turbólégcsavaros Pilatus 9M, amelyből 9 darab harci és három gyakorló változattal rendelkeznek. Összesen 13 helikopter a forgószárnyas flotta, ebből két közepes méretű AS.532 Cougar, a többi könnyűhelikopter. Egy darab Letov L-410 szállító repülőgépükhöz napjainkban rendeltek egy C-27J Spartan-t. A repülősök és légvédelem körülebelül 530 fős békelétszámmal működnek.

p8140003m.jpg

  • A francia Légierő - Armée de l'Air  -  (akkor még nem volt Űrerő hozzátéve) C-160 Transall repülőgépe. A 61-MH lajstromszámú repülőgép nem szállító, hanem C-160R felderítő változat, bár szállító repülőgépként is használható. Kívülről és a nyitott rámpán betekintve sem volt látható különlegesebb kialakítás. A gyártási száma: R13

transi_1.JPG

  • Ugyanez a repülőgép repülés közben F-RAMH civil lajstrommal 1997-ben. A fehér festésén látszik, hogy az Egyesült Nemzetek (ENSZ) alárendeltségében repült. (forrás: airhistory.net) A C-160 változataiból összesen 214 darabot gyártottak, jelenleg Franciaország és Törökország repüli, Németország már kivonta a típust.

 

p8140004m.jpg

  • Egy modern szállító repülőgép a C-27J Spartan. Az Olasz Alenia tervezte és gyártotta repülőgép egyik beceneve Mini Hercules. A 46-51-es lajstromszámú példány az Olasz Légierő (Aeronautica Militare) szállító állományába tartozott. A repülőgépen látszik, hogy nem full-os a felszereltsége, hiányoznak a rakéta és radarbesugárzásra figyelmeztető szenzorok valamint a légi utántöltő csőcsonk, amely szinte az összes talján példányra felszerelésre került. Olaszországban a 98.Gruppo repüli 12 példányban a típust, de a kiértékelő egységnek is van belőle.

p8140019m.jpg

  • A statikus sor a bemutatóra készül. Manapság már jóval színesebb képet mutatna, hiszen, ekkor még nem gondoltunk, sem AS315B, H145M, hamarosan H225M helikopterekre, A319 és Falcon7X repülőgépekre és még a JAS-39 Gripen is csak jövő volt, akárcsak a L-39NG, amely kvázi nem is létezett.

p8140008m.jpg

  • A 10-es lajstromszámú Jak-52 volt az alapkiképzés iskola repülőgépe, de gyakorlatilag akik leszorultak a Nagyvasról, Albákról azok is ezekkel repültek. A repülőgép Román, bákói gyártású, gyári száma 9411806. Magyarországon 1994-től állt szolgálatba. A típust a 2017. közepéig, a cseh gyártású Zlin 242 és 143LSi gyakorló repülőgépek beérkezéséig üzemeltették, egyre csökkenő darabszámban.

p8140016m.jpg

  • Egy volt NDK-s Aero L-39ZO gyakorló repülőgép. A lajstromjel hiánya mutatja, hogy ez a példány nem repült Légierőnkben. A sárgára festett orrkúp és szárnyvég is jelzi, hogy fegyverzet nélküli gyakorló repülőgépről van szó. A kivont L-39 repülőgépek után, hazánk ebből a kategóriában nem szerzett be utódtípust, bár volt, hogy csak néhány hajszál hiányzott L-159ALCA beszerzéstől. Egy kétüléses ALCA több mint egy évig, a hazai pilótaképzés szolgálta. Utána Kanadában készítették fel pilótáinkat, és csak légcsavaros alapkiképző típussal rendelkezünk. Amióta a jelenlegi kormánypárt holdudvarához tartozó Tombor András által vezetett befektetői csoport megszerezte a cseh repülőgépgyár részvényeinek több mint 50%-át, ismét képbe került ez a kategória, bár nem biztos, hogy logikus döntés a L-39NG változat rendszerbe állítása, amikor nálunk gazdagabb és nagyobb légierőt fenntartó országok is közösen képzik harci repülőgép-vezetőiket, Nagy-Britanniában, Egyesült Államokban vagy éppen Olaszországban.

p8140011m.jpg

  • Igen a Nagyvas, és annak is kétüléses gyakorló változata. A MIG-29UB 26-os lajstromszámú példánya, még a régi festéssel. A repülőgép gyári száma: 50903027257-es és 1993-ban érkezett Magyarországra. Egyike az üzemidő hosszabbításon átesett MiG-29 repülőgépeknek. 2008-ban vonták ki a hadrendből, majd kiselejtezésre került. Azóta is Kecskeméten a Repülőbázison látható (illetve nem látható, mert a kerítés mögé helyezték át Őket szomorú mementóként).

p8140012m.jpg

  • Egy napjainkra már szintén kivont típus. 2004-ben még öt AN-26-os állt hadrendben. A 110-es lajstromszámú szállító repülőgépünk eredetileg 32-es oldalszámmal az Orosz Légierőben repült. Gyártási száma: 09110 volt. 2004-ben került Magyarországra nagyjavítás után, és természetesen magyar festéssel. Kivonása 2020-ban volt, de elképzelhető, hogy polgári lajstromban még találkozunk vele a levegőben. Jelenleg a kecskeméti Repülőbázison van leállítva.

p8140014m_1.jpg

  • A 6223 lajstromszámú Minyónk. Tisztességes típusjelzése Mi-8T közepes szállító helikopter. A gyári száma 226223. A helikoptert nem Magyarországnak gyártották. Irakban repült, majd nagyjavításra került hazánkba, aztán az Öbölháború miatt (Irak elleni embargó) nem adta vissza a Magyar Kormányzat a forgószárnyast és testvéreit, az új kormányzat sem kapta vissza, így hazánk haderejébe állították hadrendbe. 2008-ban leállították, majd selejtezték. Jelenleg Budaörsi repülőtéren lévő haditechnikai gyűjteményben található.

p8140022m.jpg

  • Az eseményre még Szentkirályszabadjáról érkezett a 335-ös oldalszámú Mi-24P helikopter, amelyet anno a Németországtól kaptunk, a volt keleti országrész fegyverzetéből. Német lajstroma 96+45 volt. A helikoptert 2004-ben kaptuk meg, de négy P változatot nagyjavítás nélkül a földön hagytak a kormányzat és a haderő illetékesei. A helikopter gyári száma 340335. 2016-ban a krónikus forgószárnyas hiány, illetve az akkori oroszbarát politika, a legolcsóbb megoldásként a hat darabos Mi-24P flottát és két darab V változatot nagyjavíttatott Oroszországban, öt darab Mi-17 szállító helikopterrel együtt. Jelenleg már a 335-ös új "fekete-grafitszürke" színben repül, a szolnoki Helikopterbázis állományában. A helikopteren egy B-20-80 Sz-8 nem irányított rakétakonténer látható.

p8140021m.jpg

  • A GS-30-2 ikergépágyú napjainkban a magyar Mi-24P-k fő fegyvere, mivel egyes információk szerint az Sz-5 és Sz-8 nem irányított rakéták már nem alkalmazhatóak. A 9M114 Sturm irányított páncéltörő rakétákat pedig már kivonták a hadrendből, és 9M20 Ataka utódtípust, embargós beszerzési problémákkal, illetve "minek kell hét évre megvenni" indokkal nem szereztünk be. A 30-2 típusú beépített gépágyú 30mm-es lövedéket igényel, ebből páncéltörő és repeszromboló változat is van. A P modifikációknál a célzást a helikopter testtel kell végrehajtani, szemben a D és V változatok forgatható JaKB 12,7mm-es négycsövű Gatling rendszerű géppuskája illetve a Mi24-VP/Mi-35-ös szintén forgatható toronyba szerelt GS-23-2 típusú 23mm-es gépágyúival szemben.

p1010015-135.jpg

  • A 335-ös MI-24P szentkirályszabadjai Helikopterezred megszűnése alkalmából rendezett ünnepségen.

p8140034m.jpg

  • 2004-ben az akkor nálam lévő kis fényképezőgéppel nem volt lehetséges megfelelő minőségű fényképeket készíteni a dinamikus bemutatóból.  A nyitókötelék élén mindenesetre az ezred zászlaját hordozó Minyó repült.

p8140040m.jpg

  • Ugyanezen helikopter a 6204-es oldalszámú Mi-8T egyéni demót is bemutatott.

p8140041m.jpg

  • A forgószárnyas gyártási száma: 226204. Szintén nem Magyarország az elsődlegesen üzemeltetője, ez is Iraki helikopter volt. 204H lajstromszámmal.

p8140042m.jpg

  • 1992-ben került hazánkban hadrendbe, és 2007-ben, tehát három évre a képen látható repülésétől állították le. Később selejtezésre került. Napjainkban egy csepeli gyűjtemény része.

p8140030m.jpg

  • Kettő Ancsa taxizik a felszállópálya felé, a dinamikus program végrehajtására.

p8140053m.jpg

  • A 603-as oldalszámú AN-26-os gyári száma: 03603. Az ukrán gyárból 1976-ban került Magyarországra, és 2020-ban vonták ki a hadrendből.

p8140055m.jpg

  • A 405-ös lajstromjelű repülőgép gyári száma: 03405. 1975-ban került hazánk repülőcsapataihoz és a hadrendből 2020-ban vonták ki. 

p8140043m.jpg

  • AN-26-os teherdobás. A nyitható rámpával a Szovjetunióban volt néhány baleset, emiatt volt, hogy korlátozták a légi nyitást, A rámpás repülőgépek kivonásával a légifotózási lehetőségek is jelentősen csökkentek. A KC-390-es brazil gyártású Embraer típus fogja pótolni az Ancsák rámpás képességeit, ráadásul a légi utántöltésre is alkalmazhatóak lesznek, márha a JAS-39 Gripennel a típusengedélyek meglesznek. Ezért is fontos, hogy a Brazilok és a svéd repülőgépet választották.

p8140050m.jpg

  • Szoros kötelékben is elrepültek a bázison dolgozó katonák és polgári alkalmazottak, családtagjaik és a meghívott vendégek előtt.

p8140047m.jpg

  • JaK-52 műrepülés. A típussal nagyon látványos műrepülést nem lehet végrehajtani, bár Vári Gyula erre rácáfolt néhány bemutatója során. Megbízható alapkiképző repülőgép, nem véletlen, hogy az 1978-tól  több mint 1800 darabot gyártottak román licencgyártással.

p8140048m.jpg

  • Landolás a szolnoki aszfaltos pályán. Igen aszfaltos, tehát nem ezért sem lehet huzamosabb ideig például Gripeneket üzemeltetni, mert kvázi megolvad a fel és leszállópálya...

p8140059m.jpg

  • Az Ancsát és két Alba kíséri. Manapság már ez a kép is a múltat képviseli.

p8140017m_1.jpg

  • Ha már a múlt. A Jak-52-sek román gyártású repülőgépek voltak. 1994-ben érkeztek meg Szolnokra ládákban, a bázison rakták össze és repülték be az iskola repülőgépeket. A tárolásukra nem volt hangár, lefedés, gyakorlatilag semmi. A gondos csomagolást láthatjuk, ennek ellenére a nedvesség és más időjárási behatások miatt műszaki meghibásodások gyakran fordultak elő a típusnál.

p8140018m_1.jpg

  • A 12 darab Jak-52-ből kettőt vesztett a Honvédségünk. 2003-ban Tiszagyenda közelében, két nagyon tapasztalt repülőtiszttel, köztük a Blogger ismerősével,Laneczker József ezredessel és Szász Károly őrnaggyal zuhant le a 08-as oldalszámú, 2015-ben pedig a szolnoki repülőtér közelében gyulladt ki a 12-es, amellyel a két hajózó még le tudott szállni. Litauszky Zoltán alezredes sértetlen, maradt, de Horváth László őrnagy komoly égési sérüléseket szenvedett. Gyakorlatilag a baleset után állították le a típust, és szerezték be a Zlin gyártotta két típust, az 242L kettő és a 143LSi hat példányát.

p8140027m_1.jpg

  • A kecskeméti "Jurasic Park" minden repülőbarát előtt ismert. A leállított MiG-29 repülőgépek tárolási helyét nevezték így. Ez itt a szolnoki volt, Mi-8T helikopterek, amelyek nagyjavítás után még repülhetőek lehettek volna. Az első példány kakukktojás, mert a négyszögletes "párnás" "VIP szállító" változat típusjelzése Mi-8P. Ilyen forgószárnyassal repült II. János Pál pápa magyarországi látogatásakor.

p8140028m_1.jpg

  • Egy majdnem airframe, vagyis szinte csupasz törzs, persze ez túlzás, mert a fülke kezelőszervei a helyükön és például a a pitotcsövek (sebességmérő eszköz) letakarva, de hajtómű rotoragy és a lapátok, valamint az egész farokrésze hiányzik a forgószárnyasnak.

p8140024m.jpg

  • A 2311-es lajstromszámú MiG-21 F-13  nappali vadászrepülőgép anno Hazánk légterét védte.A gyári száma: 742311. A repülőgép 1962-ben, a blogger születése előtt két évvel állt szolgálatba, és 1981-ig volt hadrendben. A képen még Szolnokon látható, de napjainkban Kövesgyűrpuszta térségében tekinthető meg.

p8140025m.jpg

  • Egy másik F-13 példány a 741824 gyári számú, amely szintén 1962-től állt hadrendben 1981-ig. A 824-es oldalszámú repülőgép sincs már Szolnokon, jelenleg Cegléd térségében található.

p8140026m.jpg

  • A MiG-21F-13-ból a 808-as oldalszámú repülőgép jelenleg a Dunavarsányi gyűjteményben található. A gyári száma: 741808. A nappali szuperszonikus vadászrepülőgép 1962-1981 között állt rendszerben.

Szolnokon az elődök emlékét is gondozzák. A Repülőmúzeum és "utódja" a RepTár ott található, valamint a katonai repülősök emlékét először kopjafával, majd 2004-től fém emlékművel tisztelik.

kopjafa.JPG

  • A repülősök Kopjafája 1994-nem került a bázis előtti parkolóhoz.

emlekmu.JPG

  • 2004-től már fémből készült emlékmű is áll  a repülő katonák tiszteletére.