Tisztelet a Hősöknek - Frankó Endre nyugállományú repülő főhadnagy emlékére

frankoendreszines.jpg

2020. december 30-án hunyta le szemét Frankó Endre nyugállományú Repülő Főhadnagy a legendás 101. Puma vadászosztály a második világháborúban utolsó harcban részvett pilótája.

pumalogo.png

  • A Pumák jelvénye és jelmondata

Endre bácsi Egerben 1923. szeptember 3-án született. Pipishegyen 1939-ben repült először vitorlázó repülőgéppel. Érettségi után jelentkezett a 1942-ben Magyar Királyi Légierő kötelékébe. 1944-ben a Horthy Repülő Akadémián tanulta a katonai repülést, és 1944. augusztus 20-án avatták hadnaggyá. A sors folytán először gyalogosként a Szent László hadosztályba tett kitérőt, de 1944. november 30-án helyezték át a Pumákhoz. Az alakulat parancsnoka, az "Öreg Puma" Heppes Aladár alezredes volt.

58441694_2174774415891800_85429068475924480_o.jpg

  • A 101. Puma vadászosztály néhány legendás pilótája. (forrás: facebook)

A magyar vadászok harcát támogatták a német déli hadseregcsoport alárendeltségébe tartozó Luftwaffe repülőegységek. A harcok olyan pilóták nevét ismerték meg, mint Lőrincz Mátyás, Molnár László, Szentgyörgyi Dezső zászlós, Tóth „Drumi” Lajos, Tobak Tibor és a nagy túlerőben lévő ellenség ellen vitézül harcoló többi pilóta

58622803_2174774342558474_4927335070659772416_o.jpg

  • Egy másik csoportkép Jutason, Veszprém mellett. (forrás: Facebook)

A vadászosztály három százada a 101/1 Zongora, a 101/2 Retek és a 101/3 Drótkefe Veszprémi környékéről repülte bevetéseit. A vadászalakulat pilótái a háború végéig 396 igazolt légigyőzelmet értek el. Lelőttek 61 darab négymotoros amerikai gyártmányú bombázó repülőgépet, amerikai kísérővadászokat, és a Szovjet Légierőből is 70 darab repülőgépet. A Pumák 51 pilótája halt repülőhalált, eltűnt 21 hajózó. A Legeredményesebb pilóta Szentgyörgyi Dezső volt 29 igazolt légigyőzelemmel.

dsc_8453m.jpg

  • A legendás "Messzer" a Bf-109G vadászrepülőgép

A Pumák a Magyar Királyi Honvéd Légierő legmodernebb típusával, a Messerschmitt Bf 109G-vel repülhettek. A veszteségek és a hajózóhiány miatt hat órányi gyakorlórepülést után már már az éles bevetésre repült Endre bácsi. Összesen nyolc bevetésen vett részt, Nyugat Magyarország és Ausztria felett. 1945. május 5-én, a német-osztrák határ melletti Pockingban esett amerikai hadifogságba.

Budapestre 1945 végén ért haza. Az újjáéledő repülésben először a hármashatárhegyi GANZ repülőklubban ismét vitorlázógéppel repült, de 1948-ban már az Országos Magyar Repülő Egyesület motoros oktatója volt. Katonai repülőgép-vezetőket is képezett, majd  1949-ben nevezték ki az Esztergomi Repülőiskola  parancsnokhelyettesének,aztán parancsnokának. Később Békéscsabán lett az első oktatóképző iskola tanára 1950-ben, majd a GANZ repülőklub hivatásos motoros repülő-oktatója - innen azonban „horthysta múltja” miatt hamar eltávolították.

A repüléstől eltiltott emberként gépészmérnöki diplomát szerzett, majd az UVATERV (Út-, Vasúttervező Vállalat) mérnökeként  nevéhez fűződik a budapesti, János-hegyi Libegő.

libego.JPG

  • A Budapesti Libegő (forrás: www.welovebudapest.com)

Nyugdíjas éveiben is figyelemmel kísérte a magyar katonai repülést. Az „Egy élet viszontagságai” címet kapott önéletrajzi kötete 2007-ben jelent meg. 2019-ben még megtekinthette a szolnoki Reptárban ideiglenesen kiállított Bf-109, sőt Machningban a Messerschmitt múzeumban be is ülhetett az egyik "Messzer"be.

1453145163_00.jpg

  • Szentiványi János és Frankó Endre Puma pilóták  Kecskeméten 2018-ban

dsc_8537m.jpg

  • Endre bácsi a Bf-109G előtt a szolnoki REPTÁR-ban,

dsc_8478m.jpg

  •  Endre bácsi utolsó éveiben már nehezen járt, az idő vasfoga Őt sem kímélte.

9.jpg

  • A Veteránfilm a két jóbarát, a két pilóta életébe adott kis betekintést.

A Pumák tovább élnek. A rendszerváltás után először Mig-21, majd MiG-29, jelenleg pedig JAS-39 harci repülőgépeken repülnek, és vezérük a bátorság, kísérőjük a szerencse.

thm_0004467411.jpg

  •  A Pumák tovább élnek. A 70. évfordulóra készített patch (századjelvény).

1453145174_26.jpg

  • Először MiG-21-es vadászrepülőgépeken repültek a szuperszonikus korszakban.

ps4280082.jpg

  • Később a Nagyvas, a MiG-29 lett a típusuk. Először még a régi orosz festéssel és vörös jelvénnyel.

1255184684_26.jpg

  • Aztán jött a NATO korban megszokott "low visibility" alacsony észlelhetőségű festés. A Puma jelvény is szürkére változott.

1255184645_90.jpg

  • Kicsit megkopottan, de még 2009-ben ott volt az üvöltő Pumafej a Nagyvas oldalán.

1464366997_72.jpg

  • A 40-es a "kivétel" JAS-39 Gripen, ahol némi századmotívumokat is engedélyeztek felfesteni (matricázni). A díszfestés a NATO Tiger Meet (tigris találkozó) eseményekre készült, ahol aktív tagok a Magyar Pumák is.

3000010022_2.jpg

  • Jelenleg is kapható nagy méretben a század webshopjában.

Frankó Endre emlékére, temetésének napján 2021. január 22-én a Magyar Légierő (Magyar Honvédség Repülő Haderőnem) Budapesten a Duna felett emlékrepülést hajtott végre, amelyen három JAS-39 Gripen vett részt. A Repülési útvonal végén a Margitsziget felett, közel az Árpád hídhoz, kihagyva az egy helyet a kötelékben repültek, emlékezve Endre bácsira.

msiing.jpg

  • Dicsőség a Hősöknek - Köszönjük Endre bácsi a szolgálatot.

dsc_0937m.jpg

  • Az MH 59/1 Puma harcászati repülőszázad  díszelgő köteléke

dsc_0945m.jpg

  • Budapest felett szoros kötelében. A kötelék hívójele a szokásos TITAN vagy  PUMA helyett "BANDIBA" volt.

dsc_0948m.jpg

  • Hiányzik egy bajtárs.. 

dsc_0961m.jpg

  • Két Griff a hármas kötelékből.

dsc_0964m.jpg

  • A kötelék repülőgépei a 32-es, 38-as és 39-es, a kötelék tagjai: Papp József őrnagy., Péter "Pezó" Zoltán őrnagy, Csák Sándor százados voltak

dsc_0968m.jpg

  • Haza Kecskemétre.