Zúzmarás Nyílt Nap - Marko Živković 91. Repülőbázis, Horvátország 2012

1481445341_76.jpgVannak hülyeségek, amit megcsinál az ember. Például farkasordító hidegben utazik majd 400km-t, hogy eljusson egy repülőbázisra nyílt napra. ("Dan otvorenih vrata") Egyáltalán ki rendez ilyet télen? Nos, a Horvát barátaink 2016-ban gondoltak egyet számításuk szerint a Légierő (Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i protuzračne obrane / HRZ i PZO) 25. évfordulójának tiszteletére december 12-én nyitották meg a Horvát Légierő 91. Repülőbázisának kapuit.

1481445384_35.jpg

  • A kapunál MiG-21UM gateguard várja a bázisra látogatókat.

A nyílt nap kellemes -6 fokos hőmérsékletben zajlott, a zágrábi repülőtér katonai részén amelyet Marko Živković ezredesről neveztek el. A statikus soron Zlin iskola, PC-9M gyakorló, MiG-21BiSzD/UMD a két AN-32B szállító repülőgépek, az tűzoltó repülőgépek, valamint mint a Kiowa-Warrior helikoptereken kívül rendszerben álló orosz Mi-8/171 és amerikai Jet Ranger forgószárnyasok voltak láthatóak.

1481445341_29.jpg

  • A 405-ös oldalszámú Zlin Z-242L hasonlóan magyar testvéreihez az alapkiképzéshez használt típus. Magyar repülőgép vezetőket is képeztek ki Horvátországban, amikor nem állt rendelkezésre hazai Zlin egy kis ideig.

1481445342_13.jpg

  • A Pilatus PC-9M a legharciasabb változata a típuscsaládnak. A 054 lajstromszámú repülőgép a Vihar Szárnyai bemutatócsapat színeit viseli.

1481445344_34.jpg

  • A Horvát Légierő Mi-171Szh (Mi-8AMTSz) típusjelzésű közepes szállítóhelikoptere "karmokkal". A négy darab B-8V20A rakétakonténer tekintélyes mennyiségű nem irányított rakétát tud hordozni.

1481445344_36.jpg

  • Mil Mi-8MTV-1 szállítóhelikopter. A helikoptereket napjainkban is használják, bár már beszereztek négy darab UM60M Blackhawk forgószárnyast az Egyesült Államokból.

1481445345_91.jpg

  • Bell-206B-III Jet Ranger helikopter, Annyira bevált Horvátországban, hogy felfegyverzett változatát a Kiowa Warriort is rendszerbe állították.

A készültségi MiG-21BiSz géppár szabad ég alatt, letakart szárny póttartályokkal és két R-60 rakétával állt a zónában. Hozzájuk még kihúztak egy harmadik BiSzD-t, és a Kockica névre keresztelt legendás kétüléses UMD-t (amely már pontosabban „Kockica II.” nevű lehetne, mivel a második kockásra festett MiG-jük.) A Vihar Szárnyai bemutatócsoport Pilatus 9-es turboprop repülőgépei szintén a zónában sorakoztak, akárcsak egy Zlin 212L iskolagép. Minden repülőgépükre felfestették a 25-ös számot különböző helyekre.

1481445365_00_1.jpg

  • A piros-fehér festésű 165-ös lajstromszámú MiG-21UMD repülőgépe a legendás Kockica. A díszfestés természetesen Horvátország nemzeti színei.

1481445344_70_1.jpg

  • A 167-es lajstromszámú MIG-21UMD vadász-gyakorló repülőgép két rakétablokkal.

1481445385_07.jpg

  • A 133-as lajstromszámú MiG-21BiSzD elfogó vadászrepülőgép. A veterán MiG-ek napjainkban is - alacsony hadrafoghatóságuk ellenére is - ellátják a légirendészeti feladatokat,

1481445366_42.jpg

  • A fegyverzet a belső pilonokra szerelt R-60M (NATO kód: AA-8 Aphid) légiharc rakéta.

1481445342_80_1.jpg

  • Két készültségben lévő MiG-21BiSzD. 

1481445382_49.jpg

  • A 116-os lajstromszámú MiG-21BiSzD-t vontatja egy Torpedó típusú traktor.

Az előzetes program szerint repültek volna a zónában lévő repülőgépek és két helikopter is, azonban 10–11 óra között sűrű hideg dér és ködös pára volt még, viszonylag minimális látótávolsággal. Délre az idő kitisztult, a több ezres közönség várta a repülőnapot, de végül csak a Zlin motorját pörgették fel, illetve háromnegyed kettőkor a Vihar Szárnyai csoport gépei szálltak fel, de egy áthúzás után azok is haza, a bázisukra repültek. A nyílt nap 14 órakor zárt. A repülés nélküli napon sem lehettünk elégedetlenek, hiszen a 21-es flottából hét repülőgépet lehetett látni és a többi típusból is néhány a ritkán látható kategóriába tartozik.

1481445363_69.jpg

  • A Krila Oluje - A vihar szárnyai gurulnak a felszállópálya felé.. A csapat 2003-ban alakult.

1481445363_07_1.jpg

  • A bemutatócsapat PC-9M repülőgépekkel repül. 2005 és 2007 között Diana Dobos százados (kapitány) első női bemutatópilótaként repült a kötelékben.

1481445342_64.jpg

  • A csapat majdnem feloszlott 2015-ben amikor hat repülőgép vezetőjük hagyta el a Horvát Légierőt egyidőben és Katarban PC-21-et repülve lett oktatópilóta.

1481445342_84.jpg

  • A Vihar szárnyai név fricska a Szerbia felé, mert a Horvát területek felszabadításáért indított hadművelet nevezték Viharnak 1995-ben a Boszniai háborúban. A kötelék 6 darab PC-9M-el repül napjainkban is.

1481445363_49.jpg

  • Felszállás után a téli repülőnapon, egy áthúzásra telt tőlük, majd eltávoztak a légtérből.

A horvátok katonai repülés mellesleg nem huszonöt éve, hanem jóval régebben kezdődött. Az első világháborúban a Monarchia Légjáró csapatainál is repültek már horvát származású pilóták. Komolyabb önálló tevékenységet a II. világháború idején jegyeztek fel a történészek. Jugoszlávia német, olasz és magyar megszállása után Horvátország önálló államként a tengelyhatalmak oldalán vett részt a világháború további eseményeiben. A horvát repülőalakulatok 1941 és 1943 között a keleti fronton is harcoltak. Az akkori repülősöknek (Horvát Repülő Légió néven) körülbelül 360 hajózójuk volt, akik Dornier Do-17 bombázó és Messerschmitt Bf-109 repülőgépekkel repültek. A Légió Ivan Mark parancsnoksága alatt a két év alatt, 1332 bevetésen 283 légi győzelmet szerzett. A vadászok 4. repülőezred néven a 10. és 11. vadászrepülő századdal a híres 52. Jagdgeschwader, a bombázók az 5. ezred néven a 12. és 13. bombázószázaddal a harmadik Kampfgeschwader alárendeltségében repültek. A vadászrepülők megjárták a középső frontszakaszt, majd délen az Azovi-tengernél is harcoltak. A leghíresebb ászuk Mato Dukovac negyvennégy légigyőzelmet ért el. A bombázók Vitybeszk, majd Leningrád és Moszkva térségében is harcoltak.

seal_of_croatian_air_force.png

  • A mai Horvát Légierő címere

A Repülőlégió 1943 végén visszatért Horvátországba, és a vadászok két százada Olaszország és hazájuk felett harcolt a szövetséges légierők ellen. A horvátok a Bf-109 vadászok helyett, Macchi C. 200 C.202 és Fiat Cr.42 repülőgépekkel repültek, majd néhány hónap múlva modernebb Macchi C.205 vadászrepülőgépekre fegyvereztek át. Közel húsz brit és amerikai repülőgépet lőttek le 1944-ben, amikor annak az évnek a decemberében ismét német Bf-109G és K változatokat kaptak, és a közel ötven Messzerből álló vadászerejük 1945. április 23-áig harcolt. A bombázók két százada 1944-től olasz CANT Z.1007 és Fiar BR.20 bombázókkal elsősorban a partizánok ellen repültek.

cimer_2.JPG

  • A mai Horvát Légierő jelzései amit a repülőeszközökre festenek fel.

A világháború előtti Horvát Repülő Légiót nem tekinti jelenleg Horvátország légi- és légvédelmi ereje elődjének, így a huszonöt éves múltat 1992-től számítják, amikor megkezdték hivatalosan az önálló horvát légierő megszervezését. A hivatalos múlt előtt, is 1991-ben már AN-2 és egyéb más légcsavaros típusokkal kezdetleges bombákkal támadták a szerb állásokat. Közben megkezdődött a pulai, a spliti és a plesói repülőterek rendbetétele, amelyek 1991. novembertől kerültek horvát tulajdonba.Egy horvát hajózó 1991 októberében a jugoszláv légierőből MiG-21R (Razdvecsij – felderítő), három társa pedig MiG-21MF gépekkel dezertált, és az átrepült gépekből alakult meg a horvát légierő. Ezeknek a gépeknek felét a szerbek megsemmisítették. 1993-tól korlátozott forrásaikból huszonöt MiG-21 repülőgépeket, és Mi-24 harci helikoptereket is beszereztek Ukrajnából és Lengyelországból. Utóbbiakat nagyjavítás után Magyarországon keresztül repülték át és később a Vihar hadműveletben bevetették azokat a szerbek ellen. Grúziától egy század Szu-25 csatarepülőgép beszerzését is megkezdték, de végül nem tudták hadrendbe állítani a gépeket. A háború után a repülőgépek és helikopterek nagy részét kivonták, selejtezték vagy alkatrészként felhasználták. A MiG-21 repülőgépeikből nyolc BiSz és négy UM repülőgépet vontak össze egy századba, és többet konzerváltak. A román Aerostar vállalat nagyjavítás mellett gyakorlatilag a román MiG-21MF/LanceR vadászrepülőgépek vadász és gyakorló konfigurációjára építették át őket. A románok modernizáció kissé kockázatos vállalkozás volt, ugyanis a románok BiSz változatot nem építettek maguknak át LanceR konfigurációra, mert ilyen típusuk nem volt.  A horvát repülőgépek BiSzD/UMD jelölést kaptak. A harci repülőgépek mellett Soko Galeb két repülőgépekkel is repültek, majd huszonkét PC-9M gyakorló repülőgépeket szereztek be. Szállító repülőgépnek kettő AN-32 szállító-repülőgépet is vásároltak. Iskolagépeik cseh gyártmányú Zlin-242L repülőgépekből áll. Tizenkilenc Mi-8 helikopterflottájuk többféle (Mi-8T/ Mi-8MTV-1 és Mi-8PS) változatból állt, majd tíz Mi-171Sh helikoptert szereztek be államadósság fejében Oroszországból, ebből négy kutató-mentő konfiguráció. A kilenc Mi-24V helikopterüket kiselejtezték. Nyugati Bell 206B-3 Jetranger és MD-500D forgószárnyasokkal is növelték a helikopteres kapacitásukat.

1481445383_60.jpg

  • Mi-24V harci helikopter a házi múzeumban.  A helikoptert 1993-ban Ukrajnából szerezték be.

1481445383_59.jpg

  • A Horvát 24-esek 2004-ig voltak szolgálatban a 29. Eskadrila borbenih helikoptera (29. harci helikopter század) állományában.

1481445383_51.jpg

  • Ebből a Mi-24V-ből kiszerelték a fegyverzetet. Néhány társával együtt 1996-tól kiképzési és mentési célokra használták. 

1481445383_42.jpg

  • A 102-es lajstromszámú MiG-21BiSz 75A jelenleg a kis házi múzeumban kapott helyet. Szerbiából 1992. májusban Ivica Ivandic százados (kapitány) ezzel a repülőgéppel diszidált Szerbiából  Horváthotszágba

A légi tűzoltás a légierő feladata, ezért Canadair CL-415 kétmotoros, és Air Tractor AT-802F egymotoros tűzoltó repülőgépekkel is rendelkeznek.

1481445341_23.jpg

  • Kicsi a bors de erős. Az  Air Tractor AT-802AF Fire Boss tűzoltó repülőgépe

1481445345_39.jpg

  • Aki látta a Repcsik  című két amerikai rajzfilmet annak főszereplője a Rusty (Rozsdás) nevű kis műtrágyázó repülőgép.. Itt a második konfigurációban tűzoltó repülőgépként látható.

1481445345_34.jpg

  • Canadair CL 415 tűzoltó repülőgép. Horvátország hegyes vidékein nem ritkák az erdőtüzek. A kanadai gyártó amfibiái (kétéltű repülőgép) az egyik legalkalmasabb légi tűzoltó repülőeszközök.

1481445362_74_1.jpg

  • Oldalról jól látszik, hogy a csónaktest, a  szárnyra szerelt úszótalp, a magasan elhelyezett motorok azt a célt szolgálják, hogy tavakra, folyókra tengerekre szállva gyorsan fel lehessen tölteni az összesen 6137 literes víztartályokat. Ezek 130 km/h-s sebességű siklással 12 másodperc alatt töltődnek fel.

2015-16-ra a vadász légierő repülőgépeiből kirepültek szinte minden órát, és bár több használt és új nyugati valamint orosz vadászrepülőgép beszerzés is szóba került, végül a román gyár helyett ukrán partnerrel újítottak fel tizenkét MiG-21-est. Ezek egy része a lekonzervált horvát repülőgépekből, más részük a jemeni légierőnek nagyjavított, de Ukrajnában maradt repülőgépekből áll. A repülőgépek leszállítása után egy gép lezuhant, egy pedig kényszerleszállt, majd kirobbant a botrány, hogy az ukránok a nagyjavított alkatrészekre és fődarabokra hamisított dokumentumokat adtak ki, a repülőgépeket pedig az Odesszai repülőgépgyárban legózták össze, kelet-német, bolgár, algériai repülőgépekből. Később azonban kiderült, nem, illetve nemcsak az ukránok hamisítottak, mert a lekonzervált repülőgépek és alkatrészeik számait, és formulárjait maguk a horvátok is hamisították. A vadász légierő gépei mindenesetre egy ideig a földre voltak parancsolva, és csak a légirendészeti készültségi feladatokra emelkedtek a levegőbe, kivéve a kétüléses UMD repülőgépeket, amelyek papírjai és tényleges alkatrészei is rendben voltak. Mostanra a repülési tilalmat már feloldották, de napjainkban is nagyon keveset repülnek a MiG-ekkel.  A flotta leváltására több terv és tender született, legnagyobb esélye a svéd SAAB-nak  volt, akik  egy század  új  JAS-39C/D flottát gyártott volna le délnyugati szomszédunknak. Aztán befutott egy árban szuper ajánlat, a kivont izraeli F-16A/B-k 500 millió dolláért kerültek volna az országba, ha a Nagy Testvér Amerikai 2019. elején nem blokkolja a beszerzést, kifejezetten üzleti szempontból, mivel Ők is eladtak volna a Horváthoknak Falconokat.  A beszerzési folyamat ezért újraindult, Horvátország ajánlatokat kért és kapott használt Francia Rafale-n, több országból régebbi változatú használt F-16, illetve német és olasz Eurofighter repülőgépekre, valamint él az új JAS-39C/D vonal is. Amerikai is bejelentkezett kívül új amerikai F-16 Block70-el. Döntés valószínűleg 2021-ben.

1481445385_89.jpg

  • Amikor a nap delelőre hágott, akkor a köd is felszállt, bár a hőmérséklet nem emelkedett lényegesen, de a fényviszonyok igen. A MiG-21 jellegzetes 1950-es évekbeli "kolásüveg" dizájnú repülőgép.

1481445384_57.jpg

  • Egy harcias MiG-21BiSzD. Három póttartály az őrjárat és a hatótáv növelésére két légiharc rakéta és persze van gépágyú is.

Horvátország 2019-ben orosz relációjú helikopterflotta felváltására tizenhat amerikai kivont és nagyjavított OH-58D Kiowa Warrior könnyű felderítő és harci helikoptert szerzett be. Ennek elsődleges oka, hogy Szaúd-Arábia pedig szinte teljesen bevásárolta magát Boszniába, és jelentős számú muszlim közösség folyamatosan növekszik migrációval, ezt pedig fenyegetésnek veszi a horvát állam, és az amerikai helikopterek fontos erősítést jelentenek, hiszen a Mi-24-eseket már nem lehetséges reaktiválni. Az Kiowák már 2016. november és decemberben megérkeztek, a zadari bázison állomásoznak. Ezekből egy 2020. januárban lezuhant az adriai tengerbe.

1532268708_23.jpg

  • Egy horvát Kiowa Warrior. A kép nem a repülőnapon, hanem később 2016-ban készült.

Az amerikaiak az F-16 vétó miatt talán, de engedélyezték segélyprogramban négy használt UH-60M helikopter beszerzését az Államokból. Kettő leszállításra kerül, kettő pedig a közeljövőben került Horvátországba.

Horvátország költségcsökkentés és flotta racionizálás miatt, eladásra kínálja az AN-32B szállító repülőgépét, illetve a PC-9M repülőgépeik egyharmadát.

1481445366_77.jpg

  • Az AN-32B repülőgépeket költségcsökkentés miatt kivonták a szolgátból. A 32-es változat az AN-26-os továbbfejlesztése elsősorban magashegyi környezetben használatos repülési feladatokra.

1481445343_28.jpg

  • A navigátor munkahelye. A repülőgépeket 2004-ben modernizálták 

1481445343_57.jpg

  • A "kapitány" munkahelye. A belső berendezése mindenesetre makulátlan volt.

1481445343_45.jpg

  • A központi konzol a két gázkarral. Az AI-20DM motorok majd kétszer akkora teljesítménnyel rendelkeznek, mint a Ancsa AI-20 motorja.

1481445366_62.jpg

  • A Horvát AN-32B-k infracsapda védelmet is kaptak, amely beépítése sikerültebb volt, mint a hazai Ancsáink házilag felszerelt csapdavetői.

1481445345_99.jpg

  • A 707-es lajstromszámú AN-32B közepes szállítórepülőgép

A repülőnap óta a repülőtér már megváltozott. Átadták a 300 millió eurós új repülőtéri részt, aminek az építkezés pedig 2013 decemberében kezdődött el. A 65 ezer négyzetméter területen négy szinten bonyolítják majd le az utasforgalmat: kettőre érkeznek, kettőről pedig távoznak az utasok. Az épületben összesen harminc check-in, azaz jegykezelési és poggyászfelvételi pont áll rendelkezésre, és nyolc beszállókapu, amely egyenesen a repülőgépekbe vezet: kettő a belföldi, hat a külföldi forgalomnak. A későbbiekben lehetőség van bővítésre, további nyolc beszállókapu létesítésére.

1481445365_04.jpg

  • A repülőtér másik oldala polgári légiközlekedést szolgálja. A 9A-CTK lajstromszámú Airbus 320-as repülőgép 1237-es gyártási számmal készült, eredetileg francia F-WWIK oldalszámmal. A repülőgép és darab CFM56 gázturbinával repül, akár a magyar Légierő A319-es csapatszállító repülőgépei.

1481445364_62.jpg

  • A Croatia légitársaság egy másik típusa a 9A-CQD lajstromszámú De Havilland Canada Dash-8 turbólégcsavaros utasszállító repülőgépe. A repülőgép jelenleg 11 éves.

1481445365_24.jpg

  • A Katari Légitársaság A7-AHW lajstromszámú Airbus A320-as repülőgépe a kifutópályán. A Qatar minőségi ellátása legendás a légitársaságok között.

2016-ban 2,8 millió utas fordult meg a régi zágrábi repülőtéren (Pleso), az elmúlt három évben pedig húsz százalékkal nőtt a légikikötő forgalma.

A repülőnap bizonyította, hogy a hideg időjárás nem akadálya annak, hogy sok ember összejöjjön is közösen hódoljon szenvedélyének. A COVID19 sajnos igen, reméljük 2021-ben legyűrjük a vírust, és ismét benépesülhetnek a repülőterek.