Szomszédék kis repülőnapja - Croatian International Airshow Varaždin (CIAV)

dsc_5803m.jpg

A Varasdi repülési hagyományok még az Osztrák-Magyar Monarcia idejére tehetőek. 1890-ben történt az első sikeres, emberes hőlégballon-repülés a térségben. Roman Kažimir Schmidt első motoros repülőgép-pilótája a településnek 1918-ban az Osztrák-Magyar Monarchia légi ásza lett.

Az Repülőklub (Varaždin Aeroklub) több mint 90 éve működik, 1930-ban alakult és egy Klemm-25 volt első repülőgépük.A második világháború alatt a "Horvát Szárnyak modellező iskola működött a repülőtéren, majd 1950-es években az újjáalakult repülőklub megkapta "Salamander" típusú vitorlázó repülőgépét. A hatvanas években Po-2, Aero-2D és Aero-3 repülőgépekkel és Varbac és Roda vitorlázó repülőgépekkel repültek.1970-es években mér irányítótoronnyal és egy központi épülettel is büszkélkedtek. Ekkor már a hangárban hat motoros és kettő vitorlázó repülőgép is pihent. 1987-ben készült el az 1735 méter hosszú aszfaltos futópálya felújítása és kis állóhelyi aszfaltozott rész is azóta várja a leszálló repülőgépeket.

dsc_6547m.jpg

  • Az irányítótorony a repülőtér legnagyobb épülete tetején. Estére fél hat felé,komoly sötét felhők és gyors zápor is érkezett fél, emiatt elmaradt a Vihar Szárnyai bemutatócsapat repülése.

Az újkori történelemben 1991-től független Horvátország repülőeseményei közül a CIAV vagyis Horvát Nemzetközi Repülőshow már 2009-től megtartásra került, bár a COVID éve megszakította a sorozatot.

loho.JPG

  • A Horvát Nemzetközi Repülőshow 2024 emblémája (forrás: facebook)

2024-ben július 13-14-én került megrendezésre az Airshow. A Horvát Légierőt statikus is dinamikus soron is több repülőgép és helikopter típus képviselte. A helikopterek közül amerikai gyártmányok, az OH-58D KIowa Warrior felfegyverzett felderítő és UH-60M Blackhawk szállító forgószárnyasok, valamint PC-9M gyakorló repülőgépek voltak láthatóak. A levegőben feltűnt a MiG-21BiSz/UM repülőgépek utódtípusa a francia Dassault RafaleF3-R C/B repülőgépek közül két együléses változat. Szombaton a program végére kis szélvihar és eső miatt nem repült, de ott volt a Krila Oluje (Vihar Szárnyai) repülőcsoport Pilatus PC-9M repülőgépeivel.

dsc_5644m.jpg

  • Egy OH-58D Kiowa Warrir, harci-felderítő helikopter. Az amerikai haderő már 2020-ban kivonta az egyébként napjainkban is potens helikoptereket 2325 darab épült a típusból több változatban. Tizenhárom ország állította szolgálatba.

dsc_5646m.jpg

  • Tizenöt darab ilyen forgószárnyas állt Horvátországban szolgálatba. A két szárnypilonra összesen négy AGM-114 Hellifre páncéltörő rakétát, vagy két rakétát és egy nehézgéppuskát hordozhat.

dsc_5647m.jpg

  • A pilótafülkébe már digitális műszerek képernyős munkahelyek kerültek. A legfontosabb azonban a rotoragy tetejére szerelt felderítő cél megjelelő rendszerek, amelyekkel a saját helikopter illetve más saját harceszközök fegyverzete is irányítható.

dsc_6410m_3.jpg

  • Az helikopter felderítőrendszere is látható a gépen,és az oldalára szerelt 12,7mm-s M296/M3P nehézgéppuska

dsc_5651m_1.jpg

  • Egy UH-60M szállítóhelikopter. Akárcsak a felderítő/harci testvére, erre sem kerültek besugárzásjelző rendszerek, gyakorlatilag nem adta Egyesült államok el Horvátországnak. Négy darabot kaptak és további nyolc kerül leszállítása. Helyettük a régebbi Mi-17 forgószárnyasok kerülnek leállítása (és talán Ukrajnába.)

dsc_5638m.jpg

  • A hazaiak svájci gyártású Pilatus PC-9M gyakorló repülőgépeivel felszerelt Vihar Szárnyai bemutatócsoport repülőgépei közül a 059 lajstromszámú példány.

dsc_6301m_1.jpg

  • A PC-9M már digitális pilótafülkével van feszerelve. 14 darab áll Horvát szolgálatban a típusból.

A fegyveres testületek közül a rendőrség Bell AB 212 helikoptere tartott bemutatót. A helyi repülőklub AN-2 repülőgépéből ejtőernyősöket ugrattak. Szintén a helyi repülést képviselte két Scheibe MotorFalke vitorlázó repülőgép.

dsc_5656m.jpg

  • A rendőrség forgószárnyasa az amerikai Bell AB-212 helikopter. Mini kommandós bemutatót is láthattunk részvételével.

dsc_6275m.jpg

  • A négy tagból álló kötelék kötélen ereszkedett le a forgószárnyasról.

dsc_5657m_1.jpg

  • A hazai repülőklub két repülőgépe, egy AN-2 és egy Britten Norman BN-2 Islander. A két repülőgép könnyű szállító típus és ejtőernyőzésben is elévülhetetlen érdemeket szerzett.

Külföldi résztvevők közül Szlovéniából érkezett PC-9M harci és PC-6 Turbó Porter szállító repülőgép repült a programban. Veress Zoltán  MXS repülőgépével tartott bemutatót. Ausztriát a Red Bull istálló B-25 Mitchell egykori közepes bombázója és két Alpha Jet sugárhajtású gyakorló repülőgépe képviselte. A szerb Soko Galeb G-2 régi gyakorló repülőgép is dinamikus programon tűnt fel. A legnagyobb reveláció a lengyelek régi MiG-15BISz vadászrepülőgépe volt.

dsc_5623m_2.jpg

  • Lengyelországból érkezett MiG-15BiSz vadászrepülőgép. Most már old timer..

dsc_5624m.jpg

  • Szerbiából repült át a SOKO Galeb G2A, amely Jugoszláv felségjelzéssel a horvát, Montenegrói szíveket is megdobogtathatja.

dsc_5634m_1.jpg

  • Az Dornier-Berquet Alpha Jet német változata a Red Bull színeiben. Két példányt üzemeltetnek a sógorok.

dsc_5636m.jpg

  • A másik példány festése kicsit tigrisesre sikeredett.

dsc_5656m.jpg

  • Az Augusta-Bell AB-212 többcélú helikoptere a horvát rendőrségnél teljesít szolgálatot.

A kis repülőnapon a horvát fegyveres erők szárazföldi páncélozott járművet és kézifegyvereket valamint két UAV-ot is meg lehetett tekinteni. A levegőben szombaton nem volt látható, de két magyar MTO Sport autogiró szintén bemutatásra került.

dsc_5591m_1.jpg

  • A Patria 8x8 gyalogsági harcjármű (BOV) 30mm gépágyús változata.156 darab került a Patriából beszerzésre és ezekből 36 darab lesz 30mm-es löveggel felszerlet konfiguráció.

dsc_5595m.jpg

  • Az International MaxxPro (Mine-Resistant Ambush Protected - MRAP) járműből segélyként került Horvátországba.30 darab.

dsc_5597m_1.jpg

  • Az Oshkosh M-ATV MRAP All Terrain Vehicle a HMMWV utódja. 172 darab kerül majd rendszerbe. A HMMWV M1151 változatából is 112 darab van használatban.

dsc_5608m_2.jpg

  • Egy drón és vontatható indítóállványa a horvát haderő rendszersített UAV eszközei közül.

dsc_5613m.jpg

  • AeroVironment RQ-20 Puma drón szintén a horvát haderőből.

dsc_5616m.jpg

  • A magyar MTO-3 típusú autógyro. gyári száma: D07G50. A repülőeszközt Németországban gyártották.

A dinamikus programok során készített képek:

dsc_5737m.jpg

  • A veterán AN-2 repülőgépből ugrottak a kis zászlókkal ejtőernyősök. A horvát repülőgép egy lengyel gyártású An2R változat, amelyet a PZL mieleci gyárában építettek.

dsc_5726m.jpg

  • Az ejtőernyősök közül a horvát nemzeti zászlóval ugrott kapta a legnagyobb tapsot.

dsc_5761m_1.jpg

  • A Horvát Légierő két Dassault Rafale F3R repülőgépe szoros kötelékben húzott át a futópálya felett.

dsc_5785m.jpg

  • Az áthúzás után taktikai demót mutattak be, az alig két hónapja átadott francia harci repülőgépek.

dsc_5830m.jpg

  • A francia repülőgépek a gall légierő által használt, majd a Dassault által modernizált változatok. A 191. vadászrepülő század repüli a 12 darabos flottát, amelyből napjainkban még csak hat darab áll szolgálatban.

dsc_5803m_1.jpg

  •  A repülőgépek fegyverzetébe, több információ szerint nem kerülnek sem az MDBA Meteor, valamint a MICA radarirányítású, csak a MICA infavörös közelharc rakétái. Ezeket levegő-föld fegyverzet egészíti ki.

dsc_6052m.jpg

  • A SOKO G-2A Galeb polgári repülőklubnál áll használatban Szerbiában.

dsc_6100m.jpg

  • A típus az egykori Jugoszlávia gyakorló és könnyű támadó repülőgépe volt 248 darabot épített belőlük a SOKO cég.

dsc_6115m.jpg

  • A felfegyverzett változatba beépítettek két darab 12,7mm-es Colt-Browning AN-M3 nehézgéppuskát. 

dsc_6326m_1.jpg

  • A MiG-15 a szovjet ipar egyik kiemelkedő harci repülőgépe volt. A gyártott repülőgépekből 13130 darab készült a Szovjetunióban és a hivatalos licencváltozatok száma is 4180 darab volt. A lengyel Lim-2b változatot láthattuk Varasdon.

dsc_6335m.jpg

  • A 602 lajstromjellel repülő lengyel példány tulajdonosai rendelkeznek egy MiG-15UTI kétüléses gyakorló vadászrepülőgéppel is.

dsc_6341m.jpg

  • A MiG-15 közel egyenértékű volt az amerikai F-86 Sabre elfogó vadászrepülőgépekkel, az F-80, F-84 változatokat pedig felülmúlta. A tűzereje egy darab 37mm-es N-37 és két darab 23mm-es NR-23 gépágyú volt.

dsc_6358m_1.jpg

  • A feladat végeztél gurul a Lim-2b állóhelyére.

dsc_6498m_1.jpg

  • A RedBull hangár 7 komplexuma tulajdonában van három darab Dornier-Brequet Alpha Jet kétüléses gyakorló-könnyű támadó repülőgépe. A típusból több változatban 480 darabot építettek 1973-1991 között.

dsc_6506m.jpg

  • Az osztrákok három német változatú Alpha Jet A változatot repülnek.  A repülőgépek 1980-1981-ben készültek. 2003-tól a Red Bull repülőgépei és 2015-től kaptak osztrák lajstromjelet a német helyett.

dsc_6522m.jpg

  • A repülőgépek függesztménye a "smokewinder"-hez hasonló füstöl manuális vagy automata üzemmódban.

dsc_6535m.jpg

  • Az OE-FAS lajstromjelű példány a "tigrises" festésű

dsc_6541m_1.jpg

  • A többi RedBull példány a képen látható festéssel repül. Az OE-FRB gurul vissza állóhelyére. Szombati napon ez a program közben történt technikai meghibásodás miatt.

dsc_6154m_1.jpg

  • A Szlovén Légierő Pilatus PC-9M könnyű támadó repülőgépe Ezt a kategóriát régebben COIN megnevezéssel is jelölték. A PC-9M levegő-föld fegyverzet mellett AIM-9M Sidewinder rakéták hordozására is képes.

dsc_6198m.jpg

  • A Szlovén pilóták kiválóan repülik a típust. Rossz nyelvek szerint csak szólni kéne nekik, hogy a második világháború már elmúlt.. Ez csibészesen azt jelenti, hogy a szlovének nem rendelkeznek sugárhajtású harci repülőgépekkel.

dsc_6218m_1.jpg

  • Szlovénia 9 darab PC-9M harci repülőgépet tart rendszerben. A tizedik példány 2004-ben semmisült meg egy balesetben.

dsc_6467m.jpg

  • A PC-6 Turbo Porter egy kiváló kis fel és leszállóúton is használható "STOL"  repülőgép. Összesen kettő darabbal repülnek a szlovének.

dsc_6476m.jpg

  • A típusból Svájcban 1959 és 2022 között 604 darab készült.

dsc_6480m_1.jpg

  • Napjainkban 16 ország katonái repülik, de nagyon sok példányt civil szervezetek, tulajdonosok üzemeltetnek.

dsc_5868m.jpg

  • A RedBull Hangár 7 egyik büszkesége a B-25J Mitchell közepes bombázó repülőgép.

dsc_5890m.jpg

  • A repülőgép fémszíne mellett a géppuska állásokból hiányzó tűzfegyverek is "békegalambnak" álcázzák a régi harci repülőgépet.

dsc_5920m.jpg

  • A North American Aviation 9984 darabot épített a típusból.  

dsc_5924m.jpg

  • A leszállás után még felpörgették az aggregátokat a pilóták, ez előírás Wright R-2600-9 motoroknál.

dsc_5948m_1.jpg

  • Az OH-58D Kiowa az amerikai haderőből már kivonásra került de kilenc országban, köztük Görög, Török, és Horvátországban, Ausztriában még hadrendben áll.

dsc_5972m.jpg

  • A felderítő, felfegyverzett helikopter az érzékelőgömb adatai alapján képes AGM-114 Hellfire rakétákkal kilőni az ellenség járműveit 12.7mm-es nehézgéppuskával pedig az élőerőt pusztítani.

dsc_6003m.jpg

  • Horvátország a 393, harci helikopterszázadban üzemelteti a típust amelyből 15 darab áll rendszerben

dsc_6371m_1.jpg

  • Az UH-60M Blackhawk szállító helikopterek a 194. helikopterszázadban repülnek.Jelenleg négy darab áll már rendszerben.

dsc_6400m_1.jpg

  • Még további nyolc darab érkezik majd szomszédunkhoz, és ezekkel lesz teljes a helikopterszázad technikája.

dsc_6291m.jpg

  • A horvát rendőrség az Augusta-Bell AB-212 helikoptert üzemelteti. Ez a típus a régi UH-1 Huey erősen felturbózott változata

dsc_5683m_1.jpg

  • Veress Zoltán ismert név a műrepülésben. Hazánk kiváló pilótája MXS repülőgépével villantotta meg tudását Varasdon.

dsc_5695m_1.jpg

  • Délelőtti érkezése után a repülőgépből kiszállva.

dsc_6428m.jpg

  • Bemutató közben.

dsc_6445m.jpg

  • A legnagyobb ováció Őt fogadta a bemutató végén.

dsc_6240m.jpg

  • Egy "bizniszjet" a Cessna Citation CJ 2 repülőgép. 1991-től van gyártásban.

dsc_6252m.jpg

  • A típus hatótávolsága eléri a 3000 km-t.7-9 utast szállíthat 1-2 fős személyzettel.

dsc_5940m_1.jpg

  • Két "motorfalke" hivatalos nevén Scheibe Falke SF 25C repülőgépek. Hazánkban is népszerű típus.

dsc_5936m_1.jpg

  • A hazai repülőklub szép bemutatót repült a két motoros vitorlázóval.