Volt egyszer egy repülőnap - Nyílt nap Szliácson 2002-ben.
A Szliácsi repülőbázis Szlovákia 1993-as önállóvá válása óta a Légierőnek legfontosabb katonai repülőtere. A Csehszlovák időkben, 1970-es években MiG-15 -17, és -21F vadász és Szu-22 és Szu-25 csapásmérő repülőgépek voltak a légierő harci repülőgépei, majd az 1980-évek a variaszárnyú MiG-23MF és -ML vadászrepülőgépek, majd az akkor korszerűnek számító MiG-29 Fulcrum frontvadászok kerültek hadrendbe.
- A leghíresebb szlovák MIG-29-es volt a 6829-es lajstromjelű Tigris. Sajnos 2002. november 6-án este nyolc óra néhány perccel,Igló körzetében, rossz látási viszonyok között páros légiharc gyakorlat végrehajtása során összeütközött 6930-as oldalszámú másik 29-essel és lezuhant. A Tigris pilótája Martin Hronec őrnagy túlélte az ütközést, de a 6930-as Marián Katuska őrnagy repülőhalált halt.
- Marián Katuska őrnagy végső gyughelye (forrás:https://www.pomnikyletcu.cz)
Csehszlovákia kettéválása után a Légierő 2/3-da Cseh, és 1/3-as Szlovák Légierő állományába került. Ugyanakkor Szliács volt Szlovákiában harci katonai repülőgép bázis, ahol MiG-21MF vadászrepülőgépek állomásoztak. A Önálló Szlovák Légierő megalakításához, az elosztott repülőgép állomány Szlovákiába kellett átrepülni, meg kellett oldani a katonák és családjaik költözését és vasúti szállítással több ezer vagonnyi felszerelés is mozgatni kellett. 1992-ben a szállítások megtörténtek 1993-tól már az önálló Szlovák megalakult és működött. A repülőgép típusok közül a MiG-23ML/MF vadászok is a Cseheknél maradtak. Szliács a Szlovák vadászrepülők bázisa lett. A 31. vadászrepülő ezred egy-egy századában MiG-21MF/UM, illetve MiG-29B és UB típusokat üzemeltettek. Szintén ide kerültek Aero L-39ZA gyakorló és könnyű csapásmérő és Letov L-410 könnyű szállító repülőgépek és Mi-17 helikopterek. Eperjesre (Presov) a 34. harcihelikopterezred Mi-24, Mi-17 és Mi-2 helikopterekkel, Malackába (Malacky) a 33. vadászbombázó ezred egy-egy százada Szu-22M4/UM3 illetve Szu-25K/UBK csapásmérő repülőgépekkel települt. Pöstyén (Piestany) és Kassa (Kosice) bázisokon gyakorló és szállító-repülőgépeket valamint helikoptereket állomásoztattak.
- A Szlovák Légierő címere
A Szlovák Légierő megalakulása után a repülőnapok szervezése is beindult. A SIAD (Slovak International Air Display) komoly repülőesemény volt Pozsonyban (Bratislava), szinte minden évben. Előtte egy héttel rendeztek általában Szliácson nyílt napot, amely kis, családias rendezvény volt. Általában a hazai résztvevőkön túl néhány NATO ország légiereje is képviseltette magát a nyílt napon.
- A Szlovák Légierő repülőgépeire a felségjelzés alacsony láthatóságú változata kerül.
- Az L-29-es Delfin veterán kétüléses gyakorlórepülőgéppel még napjainkban is repülnek. A Komo-Sky Team fekete- és hirdetéssel teli típustestvéréhez képest, jóval szebb a festése.
- A statikus sor oldalról. A nyílt nap jellegéből adódóan nem volt hosszú a kiállított repülőeszközök sora.
- A 993408-as gyári számú L-29-es Szlovák felségjellel repül, de még a közös csehszlovák Légierőben kezdték meg a szolgálatot. Szlovákia önállóvá válásakor 16 darab L-29 Delfin került át északi szomszédunkhoz, 2003-ban véglegesen kivonták az öreg gyakorlórepülőgépeket.
- A Szlovákok Mi-24 harci helikopterekből 1993-tó 19 darabot üzemeltettek. A típust 2011. szeptember 20-án kivonták az aktív szolgálatból. A kivonás idején mindössze 4 darab volt hadra fogható. Napjainkban az L-39ZA és MiG-29 valamint az Mi-17-esek nem irányított rakétái és szabadesésű bombái kivételével nincs közel légitámogatása a szlovák szárazföldi egységeknek.
2002-ben a statikus soron a bázison állomásozó alakulat főbb típusai MiG-21FM, MiG-29B, L-39ZA és L-29 sorakoztak, mellettük a Luftwaffe Tornado IDS csapásmérő és F-4F Phantom II, vadászrepülői, a Holland Királyi Légierő (Koninklijke Luchtmach) F-16AM vadászbombázója és a Francia Légierő (Armée de’ l Air, ADLA) Mirage F-1CT vadászbombázója is látható volt. A statikus soron kívül a bázis egyik oldalán félretolva a Szlovák Légierő mintegy 30 darab kivont MiG-21 harci gépe rozsdásodott, többségük MF változat volt, de néhány F-13, illetve -21R is látható volt. A felségjelzések között néhányon még a közös csehszlovák volt látható, de a többség svancára szlovák címert festettek.
- A Szliácson települt, volt Csehszlovák MiG.21 vadászgépek temetője. Napjainkban a 21-es roncstelep megszűnt, igaz helyükere a 29-esek kerültek.
- Az 1918-as lajstromjelű, 94R01918 gyártású számú MiG-21R felderítő repülőgép elkerülte a szétvágást, és napjainkban Pöstyénben (Piestany) a hadtörténeti múzeumban (Múzejného oddelenia Piešťan) látható.
- A Mirage F-1CT vadászbombázók a Francia Légierő 30. repülőezredéből érkeztek a szlovák bázisra.A CT változatok az alap vadászbombázóhoz képest megerősített sárkányszerkezettel készültek, beépített fegyverek közül a bal oldali gépágyú helyére elektronika került.
- A modernizált Mirage F-1CT harci repülőgépek az orrész alatti burkolatban Thomson TRT TMV630A lézertávmérővel, SHERLOC digitális besugárzásjelzővel, előrenéző infravörös kamerával (FLIR).készültek.
- A 30. vadászrepülő ezred második százada (Escadron de Chasse 2/30 Normandie-Niémen) viselte a Normandia-Nyeman repülőszázad címerét és nevét 2008-ig. A híres alakulat a Keleti Fronton szerveződött, Angliából jelentkezett francia pilótákból. Fénykorában három századból álló ezred volt, Jak-1, -9 és -3 vadászrepülőgépekkel harcoltak.1942 és 1945 alatt 45 pilóta veszteséggel, 896 légiharcot vívtak és 273 légigyőzelmet szereztek.
- A Luftwaffe 37+77 lajstromszámú F4-F Phantom II. a,Taktische Luftwaffengeschwader 74 (TaktLwG 74), régi nevükön Jagdgeschwader 74 állományába tartozott. Ez a repülőgép már átesett az "ICE" modernizáláson, tehát APG-65 lokátorral és AIM-120 rakétákkal BVR légiharcra is alkalmas volt.
- Szlovákiába az F-4F Phantom II-t öt ledobható póttartállyal valamint gyakorló AIM-9 Sidewinder légiharc rakétákkal repülték át.
- A Panavia Tornado IDS csapásmérő repülőgép a ,Taktische Luftwaffengeschwader 73. (TaktLwG 73), Boelke, állományából érkezett Szliácsra. A PA-200 Tornadok a mai napig hadrendben vannak Németországban, bár a 73-asok már Eurofighter vadászbombázókat repülik.
Taktische Luftwaffengeschwader 73. (TaktLwG 73), Boelke 2013-ban összeolvadt a Luftwaffengeschwader 71. (TaktLwG 71) Richthofen vadászrepülő ezreddel. A két első világháborús mesterpilóta nevét a mai napig repülőalakulat viseli Németországban.
- A Holland 323. vadászrepülő ezred J-363 lajstromszámú F-16-os vadászbombázója. Gyártási száma 84-1363. Eredetileg Block15-ösnek épült, majd MLU korszerűsítésen is átesett. Ekkor precíziós bombákat és AIM-120 AMRAAM rakétákat is integrálták a Viperhez. A 323-asok Diana görög istennőt ábrázoló címerét a függőleges vezérsíkra festették.
A repülőnapot hagyományosan ejtőernyősök nyitották, majd az Ócsovai Pásztorok (Ocovski Bacovia) négy Blanik vitorlázórepülőgépe következett. Utánuk egy másik Blanikból ejtőernyős ugrást láthattunk.
A gázturbinás repülőgépek programját egy L-39ZA nyitotta, majd a hollandok csíkos díszfestésű F-16MLU vadászbombázója repült demó-t. A helyi alakulat MiG-29-ese következett. A szólóbemutató mellett egy két repülőgépes Fulcum légiharc bemutatót is láthattunk, némi infracsapda szórás kíséretében. Levegőbe emelkedett egy fémszínű MiG-21FM is, amely nagyon szép látvány volt a hegyes háttérrel.
- Szlovákiában jelenleg is repülik még a MI-17 közepes szállítóhelikoptereket kutató-mentő és harci-kutató-mentő feladatkörökben. A katasztrófavédelem szintén repüli a forgószárnyasokat.
- A szlovák MiG-29-esek dinamikus bemutatójukat inrafcsapdák indításával is színesítették.
- A Holland Légierő már korán felismerte a bemutató repülések a hadsereg és légierő számára fontos toborzásban betöltött szerepét . 2001-2002-es évadban a J-016 lajstromjelű F-16MLU Viper-el Richard "Tomba" Buijs repülőhadnagy volt a demópilóta. A repülőgép a Volkeli légibázis repülőgépe közé tartozott.
- Az egyik utolsó alkalom volt 2002-ban, hogy repülőnapon szlovák MiG-21MF a repülését láthattuk. A 7704-es lajstromszámú repülőgép gyári száma:967704 volt. A repülőgép 2012.december 12-én emelkedett utoljára a levegőbe.Karácsony előtt, december 23-án a Légierő (új neve Vzdušné Sily Ozbrojených Síl Slovenskej Republiky) kivonta az utolsó, még üzemképes 6 darabot is a szlovák haderő állományából.
A repülőprogram délelőtti része ezzel ért véget, és délután a sugárhajtású repülőgépek ugyanezt ismételték be. Ekkor már sajnos ellenfényes volt fotós szempontból a pálya. Sajnos a rendelkezésem álló digitális technika sem zoomtartományában sem felbontásában nem volt megfelelő egy repülőnap fotózásához, de a fényképek történelmi értéke talán némileg kompenzálja a hiányosságokat.
- A délutáni ellenfényben is bemutatókat repültek a gázturbinás típusok. A két MiG-29-es gyakorló légiharc bemutatóra emelkedik el a betonról.
- A Fulcrum szólórepülés sem maradt el.
- A Holland Demo Team F-16MLU vadászbombázója felszállás előtt..
- .. és landolás után. A holland vadászbombázók féknyerővel szálltak, le a demó repülőgép fékernyője piros-fehér-kék nemzeti színekben pompázott.
- A MiG-21FM is felemelkedett a Szliácsi betonról.
- Az öreg vadászgép is fékernyővel landolt a Szliácsi repülőtérre.
A nyílt nap, már tizennyolc éve történt. Azóta sok víz lefolyt a Dunán. Szlovákia a MiG-21FM vadászait már 2003-ban kivonta, sőt a -29-esek is már csak egyetlen században repülnek, (6-8 darab repülőképes talán belőlük). A váltótípus is megvan, a biztos esélyes svéd JAS-39 Gripen helyett (amivel közös magyar-szlovák-cseh repülőegységet, közös karbantartási és modernizációs programokat is lehetett volna indítani) az amerikai F-16V (Block70/80?) típust választották egyetlen századnyi mennyiségben. Az amerikai repülőgép beszerzésére forrás nem áll rendelkezésre, képességeit, akárcsak élettartamát valószínűleg északi szomszédunk soha sem fogja kihasználni. Az Aero L-39ZO-k helyett valószínűleg utódja az L-39NG lesz a befutó a gyakorló repülőgépek között. A Mi-17 szállítóhelikopterek utódja az amerikai UH-60 Black Hawk lett, a Mi-24D/DU/V-k pedig utódtípus nélkül kerültek selejtezésre. A Tu-154M VIP szállító-repülőgépeket felváltotta egy Airbus A319-es kormány repülőgép, és egy kisebb kapacitású Fokker D-70-es. Az Antonov szállítórepülőgépek is kivonásra kerültek – részbe a Hejcei katasztrófa miatt – és helyükre olasz gyártású CJ-27 Spartan-ok kerültek.
A külföldi technika is megváltozott. A Francia Mirage F-1CT már szintén selejtezésre került, és a Normandia-Nyeman vadászrepülő század is már Dassault Rafale vadászbombázón repül.A hollandok csíkos F-16-os vadászbombázója már szintén a múlt. Két másik díszfestésű repülőgéppel is demóztak, a körkörös motívumú, és a aranyszínű sárkány festésű repülőgép már szintén nem viseli a díszfestést. Az F-16MLU-k váltotípusa is amerikai és szintén Lockheed-Martin. de már egy generációval későbbi, az F-35A alacsony érzékelhetőségű vadászbombázó. Érdekes, hogy amíg Szlovákia és későbbi változatú, de alapvetően negyedik generációs F-16-al modernizálja légierejét, Hollandia éppen ettől a típustól búcsúzik egy újabb generációs típussal felválta. A Német Légierőben sem repült már a McDonell F-4F Phantom II, itt váltótípus a részben saját gyártású Eurofighter 2000 volt. A Panavia Tornado IDS még szolgálatban áll, modernizált változatának típusjele PA-200 Tornado. Atombombázó és elektronikai lefogó feladatkörben azonban már megvan a valószínű utódtípus, az európai repülőipar és komoly német politikai nyomás ellenére a Boeing F-18F Superhornet illetve az EA-18G Growler.
A repülőnapról Tahin Miklós kis videóbemutatót készített, amit az alábbi linken keresztül lehet megtekinteni.